Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 20:56

Ajatuksia typistämisestä - puolesta ja vastaan

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 7

martsu

martsu
Viestimäärä: 186

VS: AJATUKSIA TYPISTäMISESTä - PUOLESTA JA VAST... - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:06  
+
0
No kyllä nyt nykypäivänä luulisi kaikkien normaalien kasvattajien käyttävän koiransa asiallisella eläinlääkärillä typistettävänä, saaden asianmukaisen jälkihoidon...

Jokaisellahan on oikeus omaan mielipiteeseen, en minä nyt kuitenkaan näe syytä toisten ns. kimppuun käymiseen mielipiteen takia.
"Kokeet ovat osoittaneet, että verenpaineesi tasoittuu, kun silität koiraasi. Se voi myös vähentää stressiä." -Billy Roberts-
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:07)

Tattistavaan

Tattistavaan
Viestimäärä: 740

VS: AJATUKSIA TYPISTäMISESTä - PUOLESTA JA VAST... - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:06  
+
0

Niii kirjoitti:

Vastaan minäkin olen. Jokainen voi omaa ulkonäköään muokata miten haluaa, mutta eläimet pitäisi jättää rauhaan. Ja just se mitä muutkin on sanonu, että koiran on vaikeampi kommunikoida typätyillä korvilla/hännällä ja vaikea myös lukea.



Aika paljon on tullut typättyjä koiria nähty ja katteltua ja en oikeen pysty tota allekirjottaan kyllä... edelleenki mie ihmettelen et miks ei typistetyn kanssa voi suomessa näyttelyyn osallistua jos koira on ulkomailla typätty tai mulle tärkeempi erilaisiin kokeisiin, luonnetesteihin yms kun käyttökoirista kuitenkin kyse tuo sääntö ampuu koipeen montaa harvalukuista käyttökoirarotua
Owczarek Podhalanski Runo Visenna tuttavallisemmin Nalle
Pyreneittenmastiffi Mini
Keskiaasiankoira Little Freak's Dzhamal tuttavallisemmin Jallu

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: AJATUKSIA TYPISTäMISESTä - PUOLESTA JA VAST... - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:14  
+
0

martsu kirjoitti:

Jokaisellahan on oikeus omaan mielipiteeseen, en minä nyt kuitenkaan näe syytä toisten ns. kimppuun käymiseen mielipiteen takia.



Ja minä taas en ymmärrä sitä että täällä ruvetaan poruttamaan siitä että sitä omaa mielipidettä on kohdeltu epäasiallisesti. Kuka sun kimppuun kävi? Rorys, kun kysyi että oletko tosissasi tuota mieltä? Jos sulla on perusteltu mielipide niin sä pidät siitä kiinni ylpeänä käytiin sun kimppuusi tai et, tuollainen kuulostaa lähinnä siltä että olet jotain mieltä ihan siitä ilosta että saat olla jotain mieltä.
Rise to reset the world.

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: AJATUKSIA TYPISTäMISESTä - PUOLESTA JA VAST... - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:14  
+
0
^^Onko niitä rotuja mahdoton saada typpäämättöminä, esim jos on yhteydessä kasvattajaan ennen pentujen syntymää/typistystä? Koska jos niitä on mahdollista saada typistämättöminä, niin mun mielestä silloin ei niiden kuulu saada kilpailla Suomessa. Sille laille on varmaan ihan järkevä pointti oikeasti, miksi niin on. Tuskimpa kukaan huvikseen on kukkahattutäteillyt tommoista lakia, eiköhän siitä typpäyksestä oikeasti ole pakko jotakin haittaa olla.

m väksy
skcu Pongo
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:14)

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: AJATUKSIA TYPISTäMISESTä - PUOLESTA JA VAST... - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:17  
+
0
VaikeaMPI. Mutta jos typätyt sais osallistua kokeisiin/näy mihin vaan niin kai ne typätyt koiratkin suomessa lisääntyisi? Ymmärrän kyllä ton että tiettyjä rotuja on todella vaikea saada suomeen luomuna, jopa mahdotonta, mutta niin.

Ja minä en todellakaan arvostele ketään henk. koht vai miten se nyt sanotaan, kiinnostaa vaan tietää se syy miksi halutaan typätty koira ja asia on jo aikalailla selvä. Eikö se sitten harmita tai säälitä yhtään kun ulkonäön takia koira joutuu kärsimään? Ei ne nukutuksessa leikatut korvat/hännätkään hetkessä parane.

muoks. Kai se on aika vaikea valita pienistä pennuista ne/se joita ei typistä jos se kuitenkaan ei ole luonteeltaan sellainen mitä ostaja haluaa.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:19)

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: AJATUKSIA TYPISTäMISESTä - PUOLESTA JA VAST... - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:18  
+
0
Ulkonäkösyistä typpäämistä en hyväksy (IMO kaikki typätyt dobberit on lähinnä munanjatkeen näköisiä ja haluan kiertää ne omistajineen kaukaa), mutta metsästyskoirilla typpäys on täysin ok. Tai olisi, jos sen saisi tehdä. Mun koira on maailman onnellisin, ja mun kämppä on kuin teurastamo, kun koira saa iloisuuskohtauksen ja paukuttaa häntäänsä seiniin, huonekaluihin ja oviin. Verta roiskuu oikeasti eteisestä olkkarin seinään asti. :neutral: Tuo häntä on sellainen ruoska, että ihmiset kaatuilevat jos se huiskahtaa sopivasti polvitaipeisiin.. Ja mun alakerran naapuri tuli kerran valittamaan, että "lopeta tuo lattian/seinän hakkaaminen, se häiritsee".

Onko se sitten kivempaa, että risukossa ja muussa kasvustossa itsensä telovan koiran häntää amputoidaan nikama kerrallaan useita kertoja sen elämän aikana, kunnes hännästä on jäljellä vain muutama nikama?

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: AJATUKSIA TYPISTäMISESTä - PUOLESTA JA VAST... - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:18  
+
0
^^^ se oli kuulemma huumoria :wink: My bad, en ymmärtänyt vitsiä.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:21)

Tattistavaan

Tattistavaan
Viestimäärä: 740

VS: AJATUKSIA TYPISTäMISESTä - PUOLESTA JA VAST... - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:19  
+
0
Mitä haittaa siitä on jos se asianmukaisesti tehdään lekurissa puudutusten ja kaikkien kanssa..?? ja juu saattaa olla mahdollista jos oikeesti vaikka keskiaasialaisen kasvattajaan joka vuoristossa koiralaumansa kanssa nii voipi jättää pyynnöstä yhden typpäämättä mut sillon olet kyllä sitoutunut ottamaan sen koiran ja kun jalostuskoiraa suomeen useimmat hakee kun yksilöitä täällä ei mitenkään liikaa ole niin aika uhkapeliä pistää tuhansien eurojen sijoitus näkemättä mitään pennun rakenteesta yhtään mistään mitään...

Muoks.. lisätään vielä et hyvä juttu täällä suomessa tuo kielto on. Mun mielestä turhaa harva laumis täällä suomessa oikeata työtään saa tehdä mut mie kaipaisin sitä joustoa tuohon joku dobberi missä ei todellakaan ole pulaa jalostusmateriaalista niin ihan hyvä vaan kielto.. mutta jos kaikkia pykäliä ei tarvis aina lukea ku piru raamattua ja voisi käyttää sitä järkeä kun iso osa kasvattajista kuitenkin näitten esim keskareitten parissa tahtoo parhaita mahdollisia korvallisia ja hännällisiä yksilöitä tänne
Owczarek Podhalanski Runo Visenna tuttavallisemmin Nalle
Pyreneittenmastiffi Mini
Keskiaasiankoira Little Freak's Dzhamal tuttavallisemmin Jallu
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:27)

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: AJATUKSIA TYPISTäMISESTä - PUOLESTA JA VAST... - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:21  
+
0
^ Mulle tulee ekana mieleen haamukivut ja -säryt.

muoks. mitä haittaa amputaatioista voi olla vaikka ne tehtäis kuinka huippukirurgien toimesta?
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:22)

martsu

martsu
Viestimäärä: 186

VS: AJATUKSIA TYPISTäMISESTä - PUOLESTA JA VAST... - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:23  
+
0

naukunen kirjoitti:

Ja minä taas en ymmärrä sitä että täällä ruvetaan poruttamaan siitä että sitä omaa mielipidettä on kohdeltu epäasiallisesti. Kuka sun kimppuun kävi? Rorys, kun kysyi että oletko tosissasi tuota mieltä? Jos sulla on perusteltu mielipide niin sä pidät siitä kiinni ylpeänä käytiin sun kimppuusi tai et, tuollainen kuulostaa lähinnä siltä että olet jotain mieltä ihan siitä ilosta että saat olla jotain mieltä



:ttou: En ole väittänytkään, että minun kimppuun on käyty. Missä niin sanoin? Puhun yleisesti ottaen.. Mitään henk.koht ota.
"Kokeet ovat osoittaneet, että verenpaineesi tasoittuu, kun silität koiraasi. Se voi myös vähentää stressiä." -Billy Roberts-

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: AJATUKSIA TYPISTäMISESTä - PUOLESTA JA VAST... - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:25  
+
0
^ Käsitin näin kuvaketjun kommenttien perusteella. Hyvä juttu!
Rise to reset the world.

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: AJATUKSIA TYPISTäMISESTä - PUOLESTA JA VAST... - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:39  
+
0

naukunen kirjoitti:

Mua kiinnostaa että missä tilanteessa häntä/korvat vahingoittuvat metsällä? Puhutaanko nimenomaan sellaisesta metsästyksestä jossa koira ottaa fyysisen kontaktin saaliseläimeen, ts. on vaara että saaliseläin tarraa häntään/korviin? Tällaiset tapaukset mä melkein jo ymmärrän, jos riski on kerran todellinen.



Hännät kaiketi voivat ottaa kontaktia puista (?) ja korvat sitten kontaktissa saaliseläimen kanssa (tai paimenilla niiden saalistajien kanssa?). Bedlingtonien korvatupsujen sanotaan olevan perua siitä, että saalistaja saisi kiinni vain karvasta eikä itse korvasta (epäilen kyllä että kuinkakohan paljon tommoset oikeesti suojaa ja oikeasti kuin isossa vaarassa ne muiden typistettävien korvat on?)? (Tosin ihan oikeassa kontaktissa toisten koirien kanssa korvatupsullisen korvat yleensä pysyy ehjinä ja tupsut pois ajellun ei pysy).

En osaa sanoa mikä on todellinen ongelma metsästyskoirien kanssa tai missä vaiheessa typistys ois pennun/koiran kannalta paras tehdä. Ehkä jos riski on todellinen niin typistys on käyttökoiralla ymmärrettävää. Ja siinä luulisi olevan se ja sama saako ko koira enää osallistua näyttelyihin vai ei (ei se kasvattaminenkaan sais olla näyttelytuloksiin tuijottamista eli jos koira on hyvä ja käytössä mutta ei saa tuloksia typistyksen takia niin entäs sitten? sitten sitä vaan käytetään jalostukseen siitä huolimatta).

Ymmärrän sen typistetyn koiran hakemisen jos sille typistykselle on hyvät perusteet (se metsästyskäyttö) tai jos koira tarvitaan vaikka jalostukseen geenipoolin kasvatukseen ja hyvää pentua ei ulkomailta saa ilman typistystä. Ja edelleen tässäkin vaiheessa musta on turha itkeä Kennelliiton linjan suhteen. Jos koira on hyvä ja terve ja tuo uutta verta, niin entäs sitten jos sille ei näyttely- tai koetuloksia saa? Sitten kasvattajalla pitää olla sen verran ns. munaa että käyttää ilman tuloksia.

Mutta se että haetaan typistetty sen ulkomuodon takia tai nimenomaa halutaan että kasvattaja typistää koiran on musta aivan järjetöntä. Se on musta verrattavissa kauneusleikkauksiin. Leikkaus on aina turha riski. Rauhoittamattomana tehty leikkaus musta ihan hirveä ajatus noin niin kuin kivun ja traumatisoinnin kannalta. Rauhoittaminen riski pienellä pennulla muuten. Ja lisäksi tulehdusriski ja se KIPU siihen päälle. En voi ymmärtää, enkä hyväksyä. Kauneusleikkaukset on ihmisille jotka voi itse valita. Koirille ihan turhaa kipua. Ja samaa mieltä olen sivumennen sanottuna esim jenkkien tavasta leikata koiran äänihuulet niin ettei koira voi haukkua enää normaalisti. Tai kissojen varpaiden poistot etteivät voi raapia jne. Leikkauksia tehdään kun on pakko tai kun siitä on koiralle huomattavaa hyötyä. Ei huvikseen tai siksi että koira ois omaan silmään tai korvaan kivempi.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: AJATUKSIA TYPISTäMISESTä - PUOLESTA JA VAST... - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:40  
+
0
Toistan itseäni kuvaketjusta: typätty koira on ihan käsittämättömän irvokkaan ruma. Väkisinkin katson hieman vinoon niitä joilla on hihnan päässä typätty koira (joo, aina mietin että ehkä ko. koira on tullut heille mutkan kautta, en pysty käsittämään että joku haluaa ulkonäkösyistä silvotun eläimen) tai jotka sellaisesta haaveilevat, sorry. Ei vaan mitenkään päin mahdu mun ajatusmaailmaan tai mun käsitykseen siitä, mikä on eettistä.

Metsästyskoirista en osaa sanoa, tutuilla on ihan menestyksekkäästi häntänsä kanssa pärjänneitä ajokoiria ja seisojia, mutta voihan olla että heidän metsästysmaastonsa eivät ole niin risukkoisia. Toki olen kuullut että näitä häntävammoja sattuu, mutta en tiedä sitten että kuinka monen metsästyskäytössä olevan seisojan häntä täytyy sen eliniän aikana typätä onnettomuuden takia?

Noin niinkuin varmuuden vuoksi typpäämistä en hyväksy ellei uhka ole ihan oikeasti suuri. Samalla voi sitten typätä kaikki raajatkin, voihan se koira nekin murtaa.

muoks. Tigru kirjoitti hyvin tuohon jalostuskäyttöön liittyen. Ja muutenkin.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:42)

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: AJATUKSIA TYPISTäMISESTä - PUOLESTA JA VAST... - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:41  
+
0

Tattistavaan kirjoitti:

^ja ei sitä kaikki munanjatkeita hommaa laumiksissa oikeesti töitätekeviä linjoja jotka typpäämättömiä olis on aikasta mahdoton löytää



Mä asun keskustassa isossa kaupungissa, en oo koskaan edes nähnyt typättyä laumista. :) Lähinnä tarkoitin näitä dobbereita ja "pittejä" jotka tulee vähän tietyn tyyppisten ihmisten kanssa vastaan.

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: AJATUKSIA TYPISTäMISESTä - PUOLESTA JA VAST... - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:46  
+
0
Tigru, mä näen niin punaista. MIKSI hankkia koira, jos ei kestä sen haukkumista tai kissa jos ei kestä raapimista. Normaalia eläimien toimintaa. Jenkit on niiiiiin idiootteja aina välillä.

Tulee vaan itelle paha mieli tämmösistä jutuista. Miksi ei antaa eläimien olla luonnonkauniita ja luonnollisia, antaa niiden toteuttaa niille normaaleja asioita (haukkuminen, raapiminen)?
skcu Pongo
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:47)

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: AJATUKSIA TYPISTäMISESTä - PUOLESTA JA VAST... - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:49  
+
0

Tattistavaan kirjoitti:

Mitä haittaa siitä on jos se asianmukaisesti tehdään lekurissa puudutusten ja kaikkien kanssa..??



Pienen pennun leikkaus on aina riski. Sufi (tai joku muu) osannee kertoa paremmin, mutta ainakin meidän ell suhtautuu erittäin suurella varovaisuudella jo luovutusikäistenkin pentujen rauhoitukseen (kai se rauhoitetaan jos korvat leikataan vai pysyykö pentu paikallaan ja sit leikataan siinä?). Aina jotain voi mennä vikaan. Leikkauksessa on tulehdusvaara. Ylipäänsä ihan turha toimenpide ja riski pienellä pennulla. Tietysti jos pennun itsensä takia on pakko leikata jotain tai rauhoittaa jo pienenä niin sillehän ei mitään voi, mutta yhtään ylimääräistä leikkausta en haluaisi käydä itsekään läpi ja mulla on sentään valta päättää. Pennulla sitä ei ole ja se on vielä lisäksi kesken kehityksen oleva luontokappale. Ihan vauva. Se on myös aika pieni syömään antibioottia jos leikkaushaava tulehtuu tai muitakaan lääkkeitä. Lääkkeet rasittavat sen kehittymätöntä elimistöä enemmän kuin aikuisen koiran valmista kroppaa. Sen pieniä munuaisia ja sen pientä maksaa.

Lisäksi haamusärky mua mietityttäis tuossa. Ja se että jos sitä kuitenkin sattuu leikatessa niin missä vaiheessa sen psyykkista kehitystä se käy? Miten se vaikuttaa sen luonteeseen? Sen luottamukseen ihmisiin? Miten siihen ylipääänsä vaikuttaa se että se on onkin leikkauksesta toipuva koira siinä vaiheessa kun pennun suurimpien haasteiden pitäis olla että "ohops kun tää hihna onkin outo juttu..?" tai siinä vaiheessa kun sen pitäis opetella lukemaan toisia koiria...

ja juu saattaa olla mahdollista jos oikeesti vaikka keskiaasialaisen kasvattajaan joka vuoristossa koiralaumansa kanssa nii voipi jättää pyynnöstä yhden typpäämättä mut sillon olet kyllä sitoutunut ottamaan sen koiran ja kun jalostuskoiraa suomeen useimmat hakee kun yksilöitä täällä ei mitenkään liikaa ole niin aika uhkapeliä pistää tuhansien eurojen sijoitus näkemättä mitään pennun rakenteesta yhtään mistään mitään...



Musta tuossa vaiheessa vaan otetaan se typistetty joka on hyvän oloinen ja luonteeltaan kiva ja käytetään sitä sitten vaikkei täällä tietyissä lajeissa virallisia tuloksia saiskaan. Terveystulokset saa kuitenkin ja jos on tuomassa koiraa jalostuskäyttöön niin itsellä pitäis olla jo ymmärrystä siitä millainen on oikean tyyppinen koira ja oikean luonteen omaava koira. Semmosta se kasvattaminen on että tiedetään jo itsekin mitä ollaan hakemassa ja miksi ja hyväksytään se että joskus (koskaan) ei saa kaikkea.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Tattistavaan

Tattistavaan
Viestimäärä: 740

VS: AJATUKSIA TYPISTäMISESTä - PUOLESTA JA VAST... - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:57  
+
0

Tigru kirjoitti:

Musta tuossa vaiheessa vaan otetaan se typistetty joka on hyvän oloinen ja luonteeltaan kiva ja käytetään sitä sitten vaikkei täällä tietyissä lajeissa virallisia tuloksia saiskaan. Terveystulokset saa kuitenkin ja jos on tuomassa koiraa jalostuskäyttöön niin itsellä pitäis olla jo ymmärrystä siitä millainen on oikean tyyppinen koira ja oikean luonteen omaava koira. Semmosta se kasvattaminen on että tiedetään jo itsekin mitä ollaan hakemassa ja miksi ja hyväksytään se että joskus (koskaan) ei saa kaikkea.



Niinhän täällä tehdäänkin.. kun pakko on uutta verta saada ja useimmat juurikin haluaa niitä ihan oikeita työkoiria ei näyttelyesineiksi muuttuneita koiria sieltä täältä. Useat käyvät sitten vielä ympärimaailmaa niitä myös näyttelyissä käyttämässä ja erilaisia testejä tekemässä koirilleen ei se mahdotonta eläminen sellasen kanssa ole ei lähellekään onneksi :D mutta silti se mitä kysyin jo aikasemmin mitä haittaa olisi esim viron käytännöstä että typistys on laitonta mutta ulkomailla typätty koira voi näyttelyihin ja kokeisiin osallistua kun "ehjiä" jälkeläisiä kuitenkin tuottaa?? eikö siinä voittais vähän niinku kaikki
Owczarek Podhalanski Runo Visenna tuttavallisemmin Nalle
Pyreneittenmastiffi Mini
Keskiaasiankoira Little Freak's Dzhamal tuttavallisemmin Jallu

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: AJATUKSIA TYPISTäMISESTä - PUOLESTA JA VAST... - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 22:59  
+
0
^ Tuli mieleen että jos Suomessa saisi typättyjä koiria tuoda näyttelyihin, se lisäisi niiden näkyvyyttä ja saattaisi lisätä typättyjen suosiota, jolloin kasvattajat saattaisivat esim. rekata pentunsa Viron kautta Suomeen jne.

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: AJATUKSIA TYPISTäMISESTä - PUOLESTA JA VAST... - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 23:01  
+
0
^Siinä edelleen lisääntyis ne typätyt koirat ja tottakai semmonen kannattaa hakea, mikäli oma moraali sen sallii ja sitten mitä järkeä koko lainsäädännössä olisi, mikäli Virosta voisi typätyn hakea ja sillä kisata? Koko lakihan sitten olisi ihan umpiturha Suomessa.

Olkoon mikä tahansa harvinainen koirarotu, niin silti en ymmärrä typpäystä. En kertakaikkiaan ymmärrä, että ihmisen turhamaisuuden takia pitää ruveta vielä koiria silpomaan. Vain että ne on miellyttävämpiä katsella. Ja minä en valinnut edes rotuani ulkonäön mukaan, vaan luonteen. En ymmärrä. En kertakaikkiaan oikeasti ymmärrä.
skcu Pongo

Tattistavaan

Tattistavaan
Viestimäärä: 740

VS: AJATUKSIA TYPISTäMISESTä - PUOLESTA JA VAST... - Keskiviikkona, 12.09.2012 klo 23:01  
+
0

Rorys kirjoitti:

^ Tuli mieleen että jos Suomessa saisi typättyjä koiria tuoda näyttelyihin, se lisäisi niiden näkyvyyttä ja saattaisi lisätä typättyjen suosiota, jolloin kasvattajat saattaisivat esim. rekata pentunsa Viron kautta Suomeen jne.



Ja virossa se o edelleen laitonta se typpäys.. kyllä niitä muutamia voisi olla jotka sellasiin ihastuisi, mie en vaan jaksa uskoa että ne ihan samat tyypit jättäis sen munanjatke koiran hankkimatta oli sillä korvia tai ei

^muoks.. ihan oikeesti keskaria joka jossain vuoristossa elää elämänsä lampaita vahtimassa ei ole typätty sen paimenen turhamaisuuden takia...
Owczarek Podhalanski Runo Visenna tuttavallisemmin Nalle
Pyreneittenmastiffi Mini
Keskiaasiankoira Little Freak's Dzhamal tuttavallisemmin Jallu
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 12.09.2012 klo 23:03)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 7
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28162
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6322
Viestejä yhteensä545652
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 07:30)