Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Lauantaina, 01.08.2015 klo 16:29

Asuminen

Siirry sivulle: 1 2

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: ASUMINEN - Maanantaina, 07.12.2015 klo 14:22  
+
0
^ Minkä kokoista taloa te rakennatte?

OOAn uus koti näyttää aika huikeelta kyllä! Siellä pääsee käyttään mielikuvitustaan kyllä ja kun teillä itellä lnkerta taidot millä viedä projekteja eteenpäin.

pdm, en tiiä auttaako mitään, mut mulla oli viime syksynä vähän samaa ongelmaa. Jätin sitten vuokralle mun rivitalo kolmion ja onhan tässä jännänny aina välillä, et kunhanei mitään menis rikki. On mulla sinne toki vakuutus edelleen voimassa, mut silti. Nyt asunto on menossa myyntiin kun tarvin siinä kiinni olevat rahat jäädessäni äitiyslomalle. Ilman äitiyslomaa olisin ottanut siihen uudet vuokralaiset kun nykyiset lähtevät tammikuussa pois. Mulla on aika pieni lainan kuukausierä siinä ja kun vastikkeen lisää siihen, niin jäin joka kuukausi n 200e plussalle. Toki ens vuonna verokarhu tulee siitä nipistään sitten omans osansa pois. Mut asunto on kyllä hyvä sijoitus, joten suosittelen harkitseen vuokralle jättämistä jos se vain on mahdollista. Ja vuokran laskee niin, että kattaa joko lainan ja vastikkeentai sitten sun oman vuokra-asunnon hinnan.

Muutaman hassun sattumuksen kautta kävi niin, että tehtiin tuossa kuukausi takaperin tarjous yhdestä omakotitalosta. Tehtiin alkutarjous tietenki tahallaan alakanttiin, mutta huonon välittäjän vuoksi ei korotettu tarjousta vaikka ois voitu maksaa myös täysin pyydetty hinta. Talo on edelleen myynnissä ja ollaan muutaman kerran mietitty, että tarjotaanko uudelleen, mut ei taideta. Muuttoajankohta menis vaan eteenpäin ja meillä kun on vauva odotteilla tammikuulle, niin vois käydä turhan raskaaksi muuttohommat. Saati jos muutto olisi vasta tammikuun lopussa, se olis täys mahdottomuus. Nyt tuli toinenki ihana talo myyntiin, mut onneksi siinä on yks makkari liian vähän. Ei tarvinnu alkaa siitä haaveileen. :nauru:

Eihän me olla tässä nykysessä asuttu tosiaan ku vasta muutamaa viikkoo yli vuosi ja tilaa on riittävästi. Mut tää on paritalo (iso paritaloyhtiö) ja kummallakin on jääny kaiveleen pikkasen se omakotitalo. Alue rajoittaa meitä kovasti, pitää ajatella et koulumatka miehen lapsilla on max tää kolme kilsaa. Lähempänä koulua on käyty kans kattoon muutamaa taloa, mut vanhoissa taloissa tahtoopi uupua kodinhoitohuoneet ja se on meille ehdoton olla. Toinen ongelma niissä sitten on et ei oo rempattuja ja kun itellä ei oo taitoa ku maalata ja just ja just ehkä tapetointi onnistuis, niin pitäis palkata sitten ammattilaisia tekeen ja se nostaa hintaa. Mutta, onneksi meillä ei oo mikään hätä tässä olla. Eihän sitä tiiä jos keväällä sattuis tupsahtaan ilmoille se meidän talo. :)
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: ASUMINEN - Maanantaina, 07.12.2015 klo 14:42  
+
0
^ Asuinneliöitä on 114. Kolme makkaria + tupakeittiö. Tontti on 5500 neliötä, ostetaan sitten joskus lisää jos on varaa :nauru:

Eiköhän teille sopiva talo löydy :) Me etsittiin puoli vuotta ja todettiin ettei riitä rahat, pakko rakentaa.

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: ASUMINEN - Maanantaina, 07.12.2015 klo 21:55  
+
0
^ Millon ois toive päästä muuttaan? :) Juu, kyllä meille talo vielä löytyy. Mutta toivottavasti mielusaa ei tule ihan heti myyntiin, ei tarvis alkaa miettiin et miten hoitaa muutto vastasyntyneen kanssa. Mutta kesällä voitais jo selvitä siitä urakasta.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: ASUMINEN - Tiistaina, 08.12.2015 klo 07:58  
+
0
^ Ei olla kauheasti uskallettu miettiä asiaa. Käytännössä kun kahdestaan rakennetaan töiden ohella niin hitaasti etenee. Mutta ollaan haaveiltu, että kesän mittaan jossain kohtaa. Todennäköisesti muutetaan vaikka olisi vähän kesken. Kunhan saadaan keittiö, pesutilat, khh ja yksi makkari kuntoon :hymy: Nythän teillä on ihanasti aikaa katsella tarjontaa, suunnitella ja haaveilla! :) Sekin on mukavaa puuhaa.

Hanma

Hanma
Viestimäärä: 362

VS: ASUMINEN - Keskiviikkona, 09.12.2015 klo 21:13  
+
0
^Hei pakko kysyä, kun teille on näköjään valmistumassa suurinpiirtein sen kokoinen talo, mitä itsekin ollaan mietitty (jos siis joskus rakennettais), mutta hintapolitiikka mietityttää.. Ollaan tähän asti yritetty vain summanmutikassa verrata siskojeni taloihin, jotka he rakensivat (2-kerroksiset, 3-5mh, yli 200neliötä..) ja heillä asuntolaina oli reippaasti yli 200 000..

Meillä olisi haaveissa 100-115neliöinen 1-kerroksinen talo, jossa max. 2 makuuhuonetta.. muutenkin sellainen hyvin yksinkertainen talo kiinnostaa, ei kaivata mitään "hienouksia" ja tilaakaan ei haluta yhtään liikaa, koska meille ei edes lapsia siunaannu todennäköisesti ikinä.

Ollaan pyöritelty 150 000€ lainaa mielessä, mutta mahtaako sillä rakentaa edes tuollaista meidän kriteereihin sopivaa tönöä.. tontti löytyisi jo valmiiksi, ainoastaan lohkomiset pitäisi maksaa. Niin ja kaikki tehtäisiin itse mitä vain pystyy ja saa tehdä.

En nyt siis mitään tarkkoja hintoja tässä kysele, mutta olisi kiva tietää, jotka on jo rakentaneet, että onko talon rakentaminen mahdollista alle 200 000 eurolla, kun siskot ovat "pelotelleet", ettei taloa rakenneta niin pienellä summalla. Mutta pakkohan siinä hinnassa jotain eroa on olla, kun puhutaan ihan erilaisista ja -kokoisista taloista..

Hirveä kuume olisi päästä maalle omakotitaloon asumaan, mutta valmiita tönöjä ei löydy mieleisiä tai sitten on liian kalliita.. rakentaminen olisi ainut hyvä vaihtoehto, mutta tosiaan se rahapuoli.. Pankissakin ollaan käyty laina-asioita juttelemassa ja meidän tilanteessa puhutaan max. 150 000 eurosta..
u. Leonberginkoira "Pontus" s. 22.8.2013
n. Mittelspitz-sekoitus "Mallu" s. 6.8.2014

blogi
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 09.12.2015 klo 21:19)

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: ASUMINEN - Torstaina, 10.12.2015 klo 08:38  
+
0
^Jos meidän budjetista vähentää tontin hinnan niin ei päästä tuohon 150k. Yli menee.

150 k kuulostaa todella tiukalta vaikka tontti olisikin jo olemassa ja vaikka rakentaisi alle 100 neliöisen talon. Rakentamiseen liittyy paljon kaikenlaisia kuluja, jotka eivät ole sidoksissa suoraan neliömääriin tai talon varustetasoon. Maatöihin saa esimerkiksi uppoamaan ihan sievoisen summan tontin pohjasta riippuen. Meillä on varmaan paras mahdollinen pohja (sora) ja tietäkin rakennettiin noin 160 metriä. Ei ollut halpaa lystiä, vaikka pystyttiin käyttää sitä oman tontin maa-ainesta jonkin verran. Huomattavasti kalliimpaa olisi ollut, jos olisi pitänyt paaluttaa, louhia tai tuoda enemmän täyttömaata. Lisäksi täytyy huomioida LVIS-työ+materiaalit, vesi- ja sähköliittymien hinnat ja tuleeko esim. pumppaamo. Meillä hujahti vähän yllättäen kymppitonni vesiliittymään kun landella ollaan ja vesiosuuskunta oli ainoa vaihtoehto.

Hanma

Hanma
Viestimäärä: 362

VS: ASUMINEN - Torstaina, 10.12.2015 klo 09:42  
+
0
^Näin myö vähän pelkäsinkin :neutral: Noh, täytyy jatkaa valmiin talon etsintää.
u. Leonberginkoira "Pontus" s. 22.8.2013
n. Mittelspitz-sekoitus "Mallu" s. 6.8.2014

blogi

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: ASUMINEN - Torstaina, 10.12.2015 klo 09:51  
+
0
^ Tsemppiä etsintään, toivottavasti löytyy kuitenkin ennemmin tai myöhemmin mieluinen :hymy:

ooa

ooa
Viestimäärä: 780

VS: ASUMINEN - Torstaina, 10.12.2015 klo 11:04  
+
0
Hee, kiitos :aurinko: Juu, kyllä jonkun verran joutuu mielikuvitusta käyttämään, jotta isoista luokkahuoneista saadaan jaettua järkeviä tiloja. Onneksi anoppi on rakennusarkkitehti, niin saadaan siltä suunnalta järkevää näkemystä tilojen jakamiseen. Pinteresti laulaa ideoita etsiessä ja näkemys tulevasta keittiöstä alkaa jo hahmottumaan. Vanhan ajan ruokakomero on ainakin iha pakko saada :nauru: Samoin miehen toiveesta on vanhoja vintiltä löytyneitä höyläpenkkejä ynnättävä joiksikin tasoiksi.


Rorysilla on hurmaava kotitie!
Shibatrio <3

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: ASUMINEN - Torstaina, 10.12.2015 klo 11:52  
+
0

ooa kirjoitti:

Hee, kiitos :aurinko: Juu, kyllä jonkun verran joutuu mielikuvitusta käyttämään, jotta isoista luokkahuoneista saadaan jaettua järkeviä tiloja. Onneksi anoppi on rakennusarkkitehti, niin saadaan siltä suunnalta järkevää näkemystä tilojen jakamiseen. Pinteresti laulaa ideoita etsiessä ja näkemys tulevasta keittiöstä alkaa jo hahmottumaan. Vanhan ajan ruokakomero on ainakin iha pakko saada :nauru: Samoin miehen toiveesta on vanhoja vintiltä löytyneitä höyläpenkkejä ynnättävä joiksikin tasoiksi.


Rorysilla on hurmaava kotitie!



Miehen ulkovarastoa/navettaa mikä se sitten lienikin raivatessa löytyi höyläpenkki ja paljon vanhaa roinaa, minkä polttamisen mä estin. Voisin kuvitella että esim kahdesta höyläpenkistä ja paksusta isosta lasista saisi melko ärjyn ison ruokapöydän jos kerran tilaa ois semmoselle.
Mä haaveilin siitä yhdestä pojille huoneeseen pöytää just lasikannella.

Miehen luona alkaa remontti pikkuhiljaa ja tarkoitus ois tehdä keskikerroksesta semmonen minulle "elinkelponen" eli menee uusiks keittiö, pikkuvessa, olohuone ja nyk työhuone josta tulee makkari. Sanoinkin miehelle että tais olla kallein rallireissu ikinä kun mut tapas :nauru: Siellä menee siis uusiks ihan kaikki, ulkoseiniin lisätään eristettä, lattiat ja seinät levytetään ja katto (paitsi olkkarissa missä on semmonen vanha sormipaneli se maalataan) sähköt menee uusiks ja noh, miehen kalusteet hävitetään siinä operaatiossa. :shifty:
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

weebl

weebl
Viestimäärä: 4048

VS: ASUMINEN - Torstaina, 10.12.2015 klo 20:31  
+
0
Me muutettiin n. 2 vuotta sitten taloon, jota joskus lenkillä ohi mennessä vaan ihastellut :hymy:
Aikamoinen muutos oli totutella kaksiossa asumisen jälkeen kaksikerroksiseen omakotitaloon, mm. siivoamista on aika hemmetin paljon enemmän :nauru:
Mutta toisaalta kyllä ihanaa kun on paljon tilaa ja huoneita.

N. Vuosi sitten tulipalo teki sen verran tuhojaan täällä, että jouduttiin moneksi kuukaudeksi muuttamaan muualle. Iso homma miettiä kaikki lattiat, tapetit, katot, huonekalut ym. Mutta kiva tästä sitten loppujen lopuksi tuli. Onneksi miehelläkin on vähän silmää sisustamiseen ja kummallakin vielä aika samanlainen maku :aurinko:

Hanma

Hanma
Viestimäärä: 362

VS: ASUMINEN - Sunnuntaina, 27.12.2015 klo 16:43  
+
0
En uskonut, että löydettäis miehen kanssa meille sopiva asunto, mutta nyt se taisikin löytyä! :hymy:

Kyseessä 1-kerroksinen oktalo, 3mh, oh, k, khh, ph, wc, s. Rakennettu 1996, pinnat uusittu sisältä hiljattain neutraaliksi ja nykyaikaisemmaksi. Neliöitä reilu 100 ja sopivan kokoinen tonttikin. Rakastuttiin tähän jo pelkän ilmoituksen ja kuvien perusteella! Huomenna mennään katsomaan! :jjei:
u. Leonberginkoira "Pontus" s. 22.8.2013
n. Mittelspitz-sekoitus "Mallu" s. 6.8.2014

blogi

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: ASUMINEN - Keskiviikkona, 20.01.2016 klo 18:07  
+
0
Mulla on dilemma. Mä olen jonkin aikaa pohtinut muuttoa Seinäjoelle. Mutta koska olen tyhmä ja välitän liikaa muiden mielipiteistä, vaikkei niillä päätöksen kannalta olisikaan mitään elämää suurempaa merkitystä, mutta pohdinpa nyt kuitenkin ääneen. :nauru:

Mä olen kohta vuoden asunut Kurikasa vanhassa omakotitalossa vuokralla. Mua houkuttelisi ihan hirmuisesti muuttaa Seinäjoelle monenkin syyn takia. Niinpä olen listannut hirveän listan plussia ja miinuksia okt-asumisesta Kurikassa ja mahdollisesta muutosta Seinäjoelle. :eek:

Kurikan plussat:
- Halpa vuokra omakotitalosta.
- Hienot lenkkimaastot.
- Oma aidattu piha.
- Okt-asuminen mahdollistaa elämän ympäri vuorokauden; ketään ei kiinnosta jos loilottelen yöisin.
- Lähellä 3-tietä, josta nopea kulku Vaasaan ja Tampereelle.

Kurikan miinukset:
- Hemmetinmoiset sähkölaskut. Ja muutkin kulut, kaikki kulutuksen mukaan.
- Pitkä työmatka, päivässä ajoa lähes 100km.
- Mökkihöperöityminen. Kynnys lähteä koiratreeneihin Sjoelle työpäivän jälkeen on äärettömän suuri.
- Paljon työtä. Niinhän okt aina vaatii, mutta yksin asuvana se tuntuu vielä rankemmalta. Vapaa-aika menee tupaa lämmitellessä jne.
- Kukaan ei koskaan halua tulla kylään, kun matka on niin pitkä!
- Jos ei ehdi syystä x lämmittämään, niin tänne paleltuu.

Seinäjoki plussat:
- Lyhyt työmatka. Vaikka auto kosahtaisi, niin töihin kuitenkin pääsee melkein millä kulkupelillä tahansa. Sulina aikoina voisi hyvin kulkea pyörällä.
- Suurin osa kavereista, koiratapahtumista, koulutuksista jne. on Seinäjoella.
- Palvelut lähellä.
- Rautatieliikenne melkein joka suuntaan.
- Parikymppiä korkeampi vuokra kompensoituu mennen tullen kun säästää työmatkoissa, sähkössä jne.
- Seinäjoella ja lähettyvillä on huisin kivat lenkkimaastot. Myös autolla pääsee vähän pidemmälle jos on tarvis.

Seinäjoki miiukset:
- Ei enää omaa pihaa... :neutral:
- Kerrostaloasuminen ei olisi se ihanteellisin vaihtoehto, vaikka koirien kanssa kerrostalossa olen vuosia asunutkin. Okt:ta ei Seinäjoelta yhtä halvalla saa kuin Kurikasta, ellei käy aivan mieletön säkä. Toki siinäkin sitten olisi taas sähköt, puut yms yms yms.
- Olenko liian pöndettynyt "kaupunkiasumiseen"? (Lainausmerkit siksi, koska hirveän moni ei miellä Seinäjokea kaupungiksi.)

Mun päänsisäiset ongelmat:
- Mietin liikaa mitä muut ajattelee.
- Mielin, miltä vuokranantajasta tuntuu kun joutuu etsiä uuden vuokralaisen.
- Mietin, miltä talosta tuntuu kun se hylätään. :nauru: :nauru: :nauru:

Joo-o, on mullakin ongelmat. :nauru: Kaikessa on aina vaan puolensa.
ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 20.01.2016 klo 18:14)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: ASUMINEN - Keskiviikkona, 20.01.2016 klo 21:54  
+
0
^ Olisko mahdollista vuokrata rivari, vai onko sekin Seinäjoen hinnoilla too much? Eihän toi meidän 20 neliön pihakaan paljoa koiria juoksuta, mutta asuminen on kaikenkaikkiaan intiimimpää kuin kerrostalossa.

Noi listasi kun läpi lukaisin niin kyllä musta kuulostaisi siltä että kerrostaloasumisesta huolimatta elämä olisi roimasti kätevämpää Seinäjoella. Näin äkkiseltään puolueettomasti pääteltynä.
Rise to reset the world.

Hanma

Hanma
Viestimäärä: 362

VS: ASUMINEN - Torstaina, 21.01.2016 klo 18:43  
+
0
^^Mäkin sanoisin, että Seinäjoki kuulostais paremmalle :hymy: Itse asun Kauhajoella ja aion hakea Seinäjoelle kouluun, mutta kuljen silti täältä kotoa päin. Olen liian kauhajokelainen, etten pysty täältä lähtemään :nauru: Tosin jos mulla ei olisi miestä, niin sitten varmaan voisin muuttaakin Seinäjoelle koulun takia.
u. Leonberginkoira "Pontus" s. 22.8.2013
n. Mittelspitz-sekoitus "Mallu" s. 6.8.2014

blogi

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: ASUMINEN - Perjantaina, 22.01.2016 klo 19:36  
+
0
Taisin pistää hippulat vinkumaan, sunnuntaina oon menossa katsomaan asuntoa... :nauru: Kerron sunnuntaina lisää, en uskalla hehkutella ennen kuin asiat ovat varmoja.
ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: ASUMINEN - Keskiviikkona, 27.01.2016 klo 00:04  
+
0
Kävipä nyt sillä lailla, että muutan huhti-toukokuun vaihteessa Seinäjoelle. :aurinko: Vähäsen jännittää että miten sitä sopeutuu taas kerrostaloelämiseen, mutta ei kai siinä sen ihmeempiä. Asunto on aivan mahtava! Lähellä työpaikkaa, lenkkimaastoja ja koirapuistoa. Neliöitä 60 ja asunto oli niin siisti ettei tosikaan. Parvekkeelle saan tehdä kesäisen kissalandian. Vuokrakin on hyvin edullinen alueen hintatasoon nähden, 480€/kk. Katsoin Sevakselta samankokoisia asuntoja samalta alueelta ja siellä vuokrat satasen enemmän.
ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien

Hanma

Hanma
Viestimäärä: 362

VS: ASUMINEN - Keskiviikkona, 27.01.2016 klo 21:19  
+
0
^Mahtavaa, kuulostaa tosi hyvältä! :jjei:
u. Leonberginkoira "Pontus" s. 22.8.2013
n. Mittelspitz-sekoitus "Mallu" s. 6.8.2014

blogi

lallimus

lallimus
Viestimäärä: 501

VS: ASUMINEN - Tiistaina, 02.02.2016 klo 12:42  
+
0
Kyllä se vaan näköjään maalla pelaa vielä puhdas auttamisenhalu ja naapuriapu! Muutin tänne toisen paikkakunnan maaseudulle viime syksynä, omalla autolla en päässyt avolle viemään töihin verokorttia (jonka vika palautuspvä tänään, tottakai unohti kortin kotiin) koska aurauskulmien takia oli syönyt renkaat ja päätie iha umpijäässä eikä kestäny tiellä, niin lompsin naapuriin joka on avon tuntenu lapsuudesta saakka. Naapurin akan kanssa en tuu toimeen erinäisistä syistä, mutta mies käy välillä kahvella meilläkin. Yritin tuputtaa pariakymppiä bensarahaa mutta ei suostunut ottamaan. Verokortti nyt viety töihin isojen kiitoksien sanelemana ja toinen on vaan, että eihän tässä mittää, ootte työki häntä auttanu hädän tullen niin tottakai hääki jelppaa.

Kaupungissa asuessa oli aikoinaan vähän vastaavanlainen tilanne, siellä naapurit ei ees ovia avannu vaikka käytävällä niin muikeesti aina morjestivatkin :D

Ja joo, asutaan 50m2 hirsitönössä tosiaan maalla. Paikkana ihana, talo on ihana. Mutta. Oon ihan kyrsiintynyt tähän pihaan ja kuinka nämä rakennukset on pihalle laitettu. Ja marjapuskat ja muutki puskat.. ei mitään logiikkaa, kaikki on tiellä ja pihalle pitäis vielä ahtaa traktorikin jonnekin. Ja rakentaa parempi autotalli. Ja liiteri. Mutta kun ei mahu! Tahtoisin tohon tienlaidalle (50m matka) jonkinlaisen näköesteen tielle. Mitähän siihen voisi laittaa? Jotain vaivatonta mielellään. ihan vaan kiviä? Jotain tuijia kenties? Tai jotain vaivatonta, ei humalan lailla leviävää kukkapuskaa istuttaisi?
- nimimerkki vaihtunut -
(Viestiä on muokattu tiistaina, 02.02.2016 klo 12:46)

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 12:45)