Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Keskiviikkona, 11.08.2010 klo 20:10

Asuminen

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 53

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: ASUMINEN - Torstaina, 12.08.2010 klo 13:24  
+
0
Meillä on kämpässä takauksena anopin omistama kerrostalo kämppä, jossa me ennen asuttiin, nyt on vuokralla.
Ja sit mun isältä on henkilötakaus. Halusivat pankissa molempien puolelta jotakin takuuksi.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: ASUMINEN - Torstaina, 12.08.2010 klo 13:34  
+
0
Korkeissa takuuvuokrissa on kyllä mun mielestä sit omat riskinsä. Esim se riski, että vuokralainen jättää viimeisen (tai kolmen viimeisen) kuukauden vuokrat maksamatta, koska pelkää että ilkeä vuokranantaja ei muuten palauta takuuta kohtuullisessa ajassa. Kuka täällä juuri valitteli, vissiin Neruda? kun takuun takaisin saamisessa kestää. Jos sitä takuuta on tosiaan sisällä se 3kk eli iso summa rahaa, niin ymmärrettävästi pelko sen takaisinsaamisesta myöhässä on aiheellinen. Ja jos se vuokralainen oikeasti pistää koko kämpän sileäksi, niin siinä kohtaa on aivan sama, onko takuuta otettu 1kk vai 3kk, ei se raha riitä siinä tilanteessa kuitenkaan. Myös kaksi henkilötakaajaa rahasumman (etenkin 3kk) päälle kuulostaa mun mielestä jotenkin kohtuuttomalta ja vaivalloiselta. Asunnon vuokraaminen, ihan kuten mikä tahansa muukin sijoitustoiminta on riskipeliä ja yksi iso riski hommassa on juurikin se, että vuokralainen perseilee. Yleensähän vuokralainen ei perseile ja sijoitusasuntotoiminta on ihan kannattavaa toimintaa, mutta joissain tapauksissa ne riskit aina realisoituu.
Ylläpitäjä

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: ASUMINEN - Torstaina, 12.08.2010 klo 13:47  
+
0
Jos mä menisin vuokralaiseksi jonnekin missä vaadittaisiin 3 kk vuokravakuuta mä haluaisin että rahat laitettaisiin pankkiin tilille mistä kumpikaan vuokralainen/vuokralleantaja ei niitä voisi ottaa ilman toisen suostumusta. Miettii joku 3 000 euroa on melkoinen läjä rahaa, jos vuokralleantaja hummaa rahat ja niin paha niitä on alkaa sitten yhtäkkiä raapimaan kasaan kun vuokralainen on lähdössä pois. Sillon rahat kasvaa tilillä korkoa ja vuokralainen saa sitten lähtiessää nostaa ne omalle tililleen kun vaan saa vuokralleantajalta siihen luvan.

Muoks. tähän vielä lisäksi se etten ymmärrä mikä voisi olla syynä että vuokralleantaja kieltäytyisi pantatusta pankkitilistä, muu siis kuin rahanhimo. Ja sitten kannattaa jo miettiä kannattaako sellaiselle ihmiselle rahojaan antaa.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011
(Viestiä on muokattu torstaina, 12.08.2010 klo 13:51)

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: ASUMINEN - Torstaina, 12.08.2010 klo 13:51  
+
0

griffon kirjoitti:

En ole ihan joka viestiä lukenut, mut onks sua kusetettu pahemman kerran jossain vuokra-asioissa?



Kyllä. Neljässä tapauksessa kuudesta.

Henniet kirjoitti:


Tällain jollain tapaa matikkaihmisenä pisti silmään, että se on 33,33...% eikä 30% :nauru::viheltel::wink::paapatus:



Arvasin että joku vielä huomaa tuon :nauru:

eetla kirjoitti:

Tuolta näyttäis jotain löytyvän:http://www.credlex.suntuubi.com/?cat=10



Kiitos :aurinko: ihan vaan tuli mieleen, kun eksälle alkoi tupsahdella perintätoimistolta kirjeitä, niin jossain vaiheessa selvisi, että ei ollut maksanut ed. vuokrakämpän vuokria. Ja asenne oli "en aio maksaakaan". Mitä sitten tapahtui, en tiedä, kun ehdittiin jo erota.

Melina kirjoitti:

Asunnon vuokraaminen, ihan kuten mikä tahansa muukin sijoitustoiminta on riskipeliä ja yksi iso riski hommassa on juurikin se, että vuokralainen perseilee. Yleensähän vuokralainen ei perseile ja sijoitusasuntotoiminta on ihan kannattavaa toimintaa, mutta joissain tapauksissa ne riskit aina realisoituu.



Mun on pakko olla eri mieltä asiasta. :((

Omaa sinisilmäisyyttäni ja kilteyttäni olin ollut hyvinkin luottavainen alivuokralaisten kanssa. Mutta en enää. Musta tulee ilkeä vuokranantaja :twisted:
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*
(Viestiä on muokattu torstaina, 12.08.2010 klo 14:15)

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: ASUMINEN - Torstaina, 12.08.2010 klo 14:05  
+
0
Mulla taas on perseilykokemuksia myös isännöitsijöistä, talonmiehistä ja vuokranantajista. Ei se katso sitä asemaa (onko vuokralainen/alivuokralainen/vuokranantaja/tukitoiminto) vaan ihan ihmistä. Sulla on mun mielestä käyny huono tuuri ihmisten suhteen, ei (ali)vuokralaisten.
Ihmiset on erilaisia ja erilaisia mahtuu jokaiseen ryhmään. Hyvä esimerkki on esim se, miten hyvin ihmisten mielestä asunto pitää siivota poismuuttaessa? Yhden mielestä riittää kun kantaa kamansa ulos, toinen kuuraa kaapit, uunin ja ikkunatkin. Ja sama se tuntuu olevan vuokranantajienkin kohdalla. Toiselle riittää kun asunto on tyhjä eikä pöntössä ole raitoja, toinen vaatii pesemään lattiatkin.
Ylläpitäjä

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: ASUMINEN - Torstaina, 12.08.2010 klo 14:14  
+
0
Me muutettiin heinäkuun alussa yhteiseen vuokrakämppään poikaystävän kanssa Göteborgiin, noin 15 min raitsikalla keskustaan. Ensin mietittiin oman ostamista, mutta jotenkin täällä on sen verran nurinkurisesti asuntojen yhtiövastikkeet et melkein tuntuu, et enemmän säästää, kun asuu vuokralla :D

Meillä on 64 neliötä, 3 h + keittiö, pieni parveke (jonne on kulku pesuhuoneesta!). Ei saunaa :(! Vuokraa maksetaan alle 500 e/kk ja suhteellisen vapaasti vielä voi miettiä asutaanko vuosi vai yli :). Täällä on muuten 3 kuukauden irtisanomisaika vuokra-asunnoille... Tuntuu et se Suomen yleisin kuukauden mittainen tuntuu luksushelpolta :D.

Ennen tätä kämppää asuin Uddevallassa omassa 42 neliöisessä yksiössä (ei parveketta), joka oli suhteellisen freesisti ja kivasti rempattu jo ostaessa, että siihen ei mitään tarvinnut tehä. Maksoin siitä about 18 500 euroa (kyllä vain, täällä on hieman halvemmat asunnot, riippuen toki kaupungista jne.), vastiketta ja lainaa yhteensä maksoin tuosta about 420 e/kk. Ei paha :)

Mutta tosiaan. Kateltiin eka sellaista kämppää omaksi Göteborgista, rivitalon tapaisesta (3 kerrosta), jossa olis ollut 2 h+ keittiö ja jopa kaksi pientä piha-aluetta, etu-ja takapiha, olis maksanut jotain 30 000 euroa, mut vastikkeet nousi jo sitten melkein 400 euroon (tää on viel tosi yleinen ja melkein kuitenkin halvimmista päästä mitä noita vastikkeita on katellut...). Ja tuo oli vähän sellaisella epäilyttävällä alueella, että meni vähän liian pähkäilemiseksi... kulut olisivat nousseet kuussa kuitenkin jo sitten about/yli 650 e lainan kanssa...

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: ASUMINEN - Torstaina, 12.08.2010 klo 14:19  
+
0

Melina kirjoitti:

Mulla taas on perseilykokemuksia myös isännöitsijöistä, talonmiehistä ja vuokranantajista. Ei se katso sitä asemaa (onko vuokralainen/alivuokralainen/vuokranantaja/tukitoiminto) vaan ihan ihmistä.



Näitäkin riittää :peukku:
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: ASUMINEN - Torstaina, 12.08.2010 klo 14:27  
+
0

Melina kirjoitti:

Kuka täällä juuri valitteli, vissiin Neruda?

:heiluti: Meikäläisen nimimerkki ja valittaminen kulkevat sopuisasti rinta rinnan :nauru: Tuo eetlan ehdotus "yhteisestä" tilistä oli hyvä, niin ei tarvitse kummankaan miettiä niiden rahojen kohtaloa. Mua ei kyllä pelottanu että saanko niitä takasin, vaan ärsytti se kuinka kauan niiden saamisessa kestää. Nyt olivat tulleet tilille tänään.

Luin muuten jostain, että nyt on paljon vähemmän vuokra-asuntoja kuin koskaan. Joku 20% vedetty pois. Yksityiset kun vetävät kämppänsä pois vuokramarkkinoilta niin näillä isommilla lafkoilla on mahdollisuus vetää ihan sikahintoja, sillähän nuo vuokrat onkin nyt nousseet taivaisiin. Kysyntää on, mutta tarjontaa ei. Ihmisten kuitenkin on asuttava jossain, niin maksetaan sitten tajuttoman suuria vuokria. Ilmeisesti tämän vuoden aikana olisi vielä odotettavissa 4% vuokrankorotusta? Muistankohan väärin, mutta vahva kutina mulla tästä on. Ilmeisesti ei ole enää niin kannattavaa pitää asuntoja vuokralla kun sitä tuloverotusta kai on kiristetty? Vai? Eli jää vuokranantajalle entistä vähemmän käteen siitä vuokrarahasta kun joutuu maksamaan siitä enemmän valtiolle. Lisäksi jätehuoltomaksut ym ym nousevat kokoajan, niin ei ihme että kämpät myydään eikä vuokrata, etenkin jos elää koko ajan pelko persiissä siitä mitä mahdollisesti sille vuokra-asunnolle vuokralainen tekeekään ja missä kunnossa sen saa takaisin haltuunsa.

Huom. Faktojen ei oo pakko olla hallussa koska tää on keskustelupalsta niin voi ihan hyvin kirjoittaa asioista joista on muistaakseen lukenut jotain tykkiä artikkelia :nauru:
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: ASUMINEN - Torstaina, 12.08.2010 klo 14:40  
+
0
Yksi ihana esimerkki noista vuokrien nousuista on just tämä meidän vuokranantaja eli TOAS. Se tekee joka vuosi voittoa (v. 2009 tuotot nousivat 11% edellisvuoteen verrattuna) ja silti vuokrat nousevat joka vuosi (1.1.2009 4% ja vaikka seuraavana vuonna ei konsernin hyvän taloudellisen tilanteen takia pitänyt nousta, niitä nostettiin kuitenkin 1.1.2010 muistaakseni pari %). Muutoin tuo 4-5% nousu per vuosi on tapahtunut joka vuosi.

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: ASUMINEN - Torstaina, 12.08.2010 klo 14:55  
+
0

eetla kirjoitti:

Jos mä menisin vuokralaiseksi jonnekin missä vaadittaisiin 3 kk vuokravakuuta mä haluaisin että rahat laitettaisiin pankkiin tilille mistä kumpikaan vuokralainen/vuokralleantaja ei niitä voisi ottaa ilman toisen suostumusta. Miettii joku 3 000 euroa on melkoinen läjä rahaa, jos vuokralleantaja hummaa rahat ja niin paha niitä on alkaa sitten yhtäkkiä raapimaan kasaan kun vuokralainen on lähdössä pois. Sillon rahat kasvaa tilillä korkoa ja vuokralainen saa sitten lähtiessää nostaa ne omalle tililleen kun vaan saa vuokralleantajalta siihen luvan.

Muoks. tähän vielä lisäksi se etten ymmärrä mikä voisi olla syynä että vuokralleantaja kieltäytyisi pantatusta pankkitilistä, muu siis kuin rahanhimo. Ja sitten kannattaa jo miettiä kannattaako sellaiselle ihmiselle rahojaan antaa.



Tuo panttitili-systeemi on ainakin mulla ollut kaikissa yksityisiltä vuokraamissani kämpissä (oisko niitä elämäni aikana ollut 3 kpl). Ja aina tuo ehdotus on tullut siis vuokranantajan puolelta. Se on hyvä systeemi ja toimii.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

Neva

Neva
Viestimäärä: 279

VS: ASUMINEN - Torstaina, 12.08.2010 klo 15:03  
+
0

Nutti kirjoitti:


Jostain muualta luin,että asut Rajakylässä? Rajakylässäkin on koirapuisto, Niittyvillanpuisto nimeltään, toiseksi lähimmät puistot löytyy sitten parin kilsan päästä Herukasta tai Toppilasta. Tässä linkki karttaan. Metsäalueita tuolla on meren läheisyydessä, Pateniemen puolella ja Kuivasjärvellä on sitten isommatkin maastot, mihin tosin on autolla helpompi mennä.


Hei, kiitos tosi paljon tästä infosta! :) En ollutkaan tuolta Oulun karttapalvelusta vielä tajunnut etsiä. Täytyy nuita metsäalueitakin koittaa mennä estimään, yks ilta kävin jossain pienessä venesatamassa Pateniemen puolella mutta sieltä en ainakaan kunnon metsää löytänyt. Mutta täytyy tehdä uusi reissu.
lpku 02/14

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: ASUMINEN - Torstaina, 12.08.2010 klo 16:13  
+
0
^ No problem, tuskailin itsekin noiden juttujen kanssa silloin kun Ouluun muutin. Ja talvellahan siitä Rajiksesta pääsee aika kivuttomasti meren jäälle lenkkeilemään.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

lapatossu

lapatossu
Viestimäärä: 7

VS: ASUMINEN - Torstaina, 12.08.2010 klo 18:53  
+
0
....
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 06.10.2010 klo 12:27)

Murmuu

Murmuu
Viestimäärä: 457

VS: ASUMINEN - Torstaina, 12.08.2010 klo 19:50  
+
0
Mä sain mun työkämpäksi aika hyvän asunnon hyvällä hinnalla. En ole tosin sitä nänhyt, koska en lähde 240 km päähän sitä varta vasten katsomaan, mutta paperilla kuulostaa hyvältä. 74-neliöinen kaksio ok-talon yläkerrassa, oma sisäänkäynti, pieni piha yhteiskäytössä. Pesukone valmiina, hintaa 390 e, vesi sisältyy vuokraan. Työpaikalle matkaa alle kilometri. Tällä hinnalla odotin saavani pienen yksiön, mutta sainkin ison kaksion!

Vuokranantaja toki kertoi, että kämpässä näkyvät elämisen jäljet. Edellisellä vuokralaisella oli kissa, jonka kynnet jättivät jälkensä muovimattoon, ja talvisin 1950-luvun ikkunoista hieman vetää. Luulen, että tulen silti viihtymään asunnossa ensi vuoden.

Osaako muuten joku sanoa, saanko kämpän maksusta jotain verovähennyksiä (tai sitä varten jotain tukia), kun joudun työn vuoksi sen vuokraamaan ja oikea koti aviomieheni kanssa on eri paikkakunnalla?

mill

mill
Viestimäärä: 1617

VS: ASUMINEN - Perjantaina, 13.08.2010 klo 09:40  
+
0
^ Jep, saat verovähennykset, kun pystyt todistamaan että asunto on vaan työkäyttöön. :) Ja siihen pitäisi riittää ihan vaan näyttö että sulla on yksityisasunto toisaalla. Yksityisasunnostakin vois saada jonkun osan jos on erillinen työhuone tai pystyy näyttämään minkä osuuden asunnosta käyttää töissä.

Myö asustellaan rivarikolmiossa, 79 neliötä. Lainan lyhennys ja vastike yhteensä on vähän alta 800 eur kuussa. Espoossa, josta muutettiin tänne Länsi-Uudellemaalle, maksettiin kaupungin vuokra-asunnosta (jossa muuten oli homevaurio eikä tehty minkäänlaisia remontteja sitten valmistumisen vuonna 83...) 680 euroa/kk. Se oli kaksio ja tosiaan todella surkeassa kunnossa, varsinkin kun vertaa että lähes samalla hinnalla kuussa voi maksaa omaa. Meillä on pankin täystakaus kun ei takaajia ole omasta takaa, itse maksettavaa takuutta jäi 5% kauppahinnasta.
Pk collie Misty 08/2007
Punakorvakonna Stevie "Tiivis" synt. 1996.

Blogi

(Viestiä on muokattu perjantaina, 13.08.2010 klo 09:50)

Murmuu

Murmuu
Viestimäärä: 457

VS: ASUMINEN - Perjantaina, 13.08.2010 klo 11:39  
+
0
^Kiitos vastauksesta. Tosi hyvä juttu. :)

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: ASUMINEN - Sunnuntaina, 15.08.2010 klo 23:58  
+
0
Mulla on noussu vähän tuskan hiki otsalle,koska Nelli on raapinu ulko-oven karmiin kynsillä syvän loven yksinollessaan ja mun perään kaivatessaan. Ne kun on eri puolella porttia silloin kun mä oon töissä, Nelli eteisessä ja Anni lopussa asunnossa. Nyt mietityttää, että miten saan tuhot korjattua. Auttaakohan laasti-maali yhdestelmä vai onko takuuvuokra vaarassa? Lovi ei ole syvä, noin 1/2 sentiä oven karmissa ja noin 1/2 metriä pitkä. Luulisi, että kitillä sen saisi tasaiseksi ja maalia päälle.

Auttaikohan jatkossa, että koirat ovat yhdessä koko asunnossa? Hiukkasen vaan kylmäää, että mitä Nelli keksii yksin ollessaan. Normaalisti se ei ole kiinnostunut sähköjohdoista, mutta mun poissa ollessa...Olisiko parempi laittaa ne molemmat eteiseen, onko tila liian pieni kun sen mitat on noin 1,5mx4,5m. Enimmäkseenhän nuo nukkuu kun poissa ollessa. Jos Annin läheisyys rauhoittaisi Nellin raapimishaluja..
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

Annny

Annny
Viestimäärä: 273

VS: ASUMINEN - Maanantaina, 16.08.2010 klo 08:24  
+
0
Mua pelottaa hiukkasen asunnon lattiat. Ovat laminaattia ja niihin on tullut koirien kynsistä pari aika selvästi erotettavaa jälkeä. Mikäli vuokraisäntä on oikein niuho sehän saattaa mun vakuusrahoista uusia vaikka koko lattian :neutral: Vuoden lopussa todennäköisesti irtisanon tämän kämpän kun vuokrasoppari loppuu, vihdoin. En tässä ole asunutkaan kuin tämän vuoden alusta, mutta en ole pahemmin viihtynyt...koko kämppä oli vähän hätäratkaisu kun avon kanssa erottiin ja katto pään päälle oli saatava nopeasti.
"Anything your dog can do my Border Collie can do better ;)"

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: ASUMINEN - Maanantaina, 16.08.2010 klo 11:51  
+
0
Jos lattia on selkeästi kärsinyt vuokralaisen koiran kynsistä niin kyllähän sen sitten voi ihan oikeutetustikin joutua korvaamaan. Minä käytettäisin vuokra isännän hyvissä ajoin ennen lähtöä kämpästä katsastamassa asunnon ja jos lattia menisi uusiksi niin hommaisin itse uudet laminaatit tilalle ja joko asentaisin itse tai sitten pyytäisi tuttavaa tekemään sen. Huomattavasti halvempi ratkaisu mitä ammattilaisen asentamana.

Samoin juulia voi hyvinkin paklata ovenkarmin itse ja maalata. Ei siihen kukaan tuollaisen vuoksi uutta karmia saa eikä voi alkaa vuokralaisen kustannuksella asentamaan.

Nuo korvaus hommat vuokra-asunnoissa kannattaa oikeasti miettiä ennen asunnon tai koiran ottamista. Eli kannattaako muuttaa parketti lattiaiseen kämppään ja tosiaan onko valmis makselemaan koiran tuhoja asunnossa ylipäätään.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: ASUMINEN - Maanantaina, 16.08.2010 klo 12:06  
+
0

lapatossu kirjoitti:

Mä veikkaan että mun vuokranantaja ei tuu antamaan mun takuurahoja takasin.. Sen verran niuho ihminen että vaikka käyttäisin ammattisiivoojat joka päivä siivoamassa joka nurkan ja kolon niin varmasti keksii miksi ei tarvitsisi palauttaa takuuta.



Mä pyytäisin kyllä kuitin nähtäväksi, että työ on todellakin tehty ja vuokratakuu oikeasti käytetty siivoamiseen. Tuntuu että hyvinkin yleisesti vuokranantajat käyttävä tuota tekosyynä rahojen pimittämiseen. Kaipa nyt kelle tahansa muutama ilmainen satanen kelpaisi.

Mun äiti oli auttamassa mua ed. vuokrakämpän siivoamisessa ja sieltä tuli montaa kertaa noottia, että ei ole siivottu tarpeeksi ja pitäisi se ja se vielä tehdä. En kyllä jaksa uskoa, että ne on edes 10 sekuntia pitempään viipynyt kämpässä saatikka tarkistanut oikeasti siivousjäljet. Äiti on kuitenkin suht niuho perfektionisti ja AMMATTILTAAN siivoja. Lisäksi pyysivät maalaamaan yhden seinän, maalasimme kaikki seinät (ihan varmuuden vuoksi) ja eikös sieltä tule palautetta, että ei olisi tarvinnut hei maalata sitä yhtäkään. :pyssyt:
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*

  Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 53
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28161
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6321
Viestejä yhteensä545651
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 00:30)