Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Torstaina, 06.05.2010 klo 11:05

Autoista

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 21

Myotis

Myotis
Viestimäärä: 51

VS: AUTOISTA - Torstaina, 20.05.2010 klo 21:42  
+
0
Kyllä ilman autoa pärjää, kunhan asuu järkevien joukkoliikenneyhteyksien vieressä. Me ollaan asuttu pk-seudulla autollisina ja ei käytetty autoa oikeastaan ikinä. Nykyisin asutaan Turun laitamilla, josta minä fillaroin töihin/kouluun ja mies käy sitten autolla töissä.
Olen asunut Turussa yksin autottomana koirien kanssa. Pystynyt harrastamaan aktiivisesti agilitya ja tokoa. Treeneihin kulkeminen vaati hieman vaivannäköä. Treenikavereiden kanssa kimppakyydissä tai sitten vähän vaivalloisemmin bussilla. Harvoin kukaan katsoo karsaasti koiraa, joka nätisti makaa jaloissa. Kaukoliikenteen busseissa useimmiten pääsee ilmaiseksi, joskus harvoin on maksanut. Joitain koe-/kisapaikkoja joutui karsimaan matkan vaivalloisuuden takia. Mutta suurimmaksi osaksi asia oli järjestelykysymys.

Nykyään olen hyvin mukautunut tuohon auton olemassa oloon.On niin helppoa hurauttaa kymmenessä minuutissa treenikentälle, kun bussilla siihen hurahtaisi melkein tunti. Vaikka hieman ekohippi olenkin,en enää tuosta kapistuksesta luopuisi. Kulkupelinä meillä BMW 320d. Ei iso takatiloiltaan, mutta meidän koirat mahtuu sinne hyvin.

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: AUTOISTA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 12:47  
+
0
Nyt omassa päässä kiehuu sen verran voimakkaasti, että pakko hieman kirjoittaa asiasta.
Mitä mieltä olette uudesta E10 etanolibensa uudistuksesta?

Uusi E10-bensiini ei sovi kaikkiin autoihin

Autonomistajan vastuulla on selvittää, soveltuuko E10-bensiini omaan autoon. Pääsääntönä on, että mitä uudempi auto, sen todennäköisemmin bensiini sopii siihen.

-Vahinkotankkauksesta ei kannata panikoida, ei siinä heti mitään tapahdu, rauhoittelee Harri Kallberg. Pitkäaikaisessa käytössä polttoainejäejestelmän muoviosat ja eräät metallit voivat vahingoittua tai sitten polttoaineen annostelujärjestelmä ei toimi oikein.

- Jos on tankannut väärin, hyvä neuvo on, että käyttää tankillisesta tavanomaiseen tapaan kolmasosan tai puolet ja tankkaa sitten oikeaa polttoainetta laimennukseksi, Kallberg neuvoo.


Tämä lainaus ei ainakaan päde omassa vanhemman mallisessa autossani (valmistajan kommentti on että he eivät vastaa seurauksista jos autoon käyttää bensiiniä, jossa on 10%etanolia), joka voi olla entinen jo alle 1km ajolla ko bensiinillä. E10 käy paljon kuumempana kuin tämänhetkinen normaali 95, joten E10 käyttö todennäköisimmin hajoittaa koko auton moottorin käyttökelvottomaksi lyhyelläkin käytöllä.
Itselläni ei siis ole muuta vaihtoehtoa, kuin tankata kallista 98, jonka hintaa edestään nostetaan, tai ostaa uusi auto. Kumpaankaan ei ole varaa, hienoa. Bussillako tässä pitää kulkea (mikä on itselleni mahdottomuus), joiden lippujen hinnat myös tästä muutoksesta todennäköisimmin nousevat.

Yleisesti autojen täytyy olla lähemmäs 2000 mallisia että tämä uusi polttoaine käyttöön sopii.
Kuitenkin Suomenkin autokannasta suurinosa on huomattavastikin vanhempia, ja uskaltaisin väittää että ihan jokaisella ei ole varaakaan vaihtaa vanhaa pitkään palvellutta halpaa käyttöautoa uuteen.

Ja tämäkin uudistus ajetaan lävitse väkisin, jättämättä ihmisille muita vaihtoehtoja. Hienoa EU, helvetin hienoa.

Muoks. Eipäs ko polttoneste sovi kaikkiin uudempiinkaan autoihin, tarkkana saa olla Kyseisissä malleissa E10-polttoneste saattaa syövyttää polttonestejärjestelmää.
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12
(Viestiä on muokattu perjantaina, 28.05.2010 klo 12:52)

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: AUTOISTA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 12:57  
+
0
^Pitääkö tuosta E10-polttoaineesta olla jokin ilmoitus huoltoasemalla, että missä sitä on ja missä ei? Vai tuleeko se kaikkien palveluntarjoajien 95-laatuihin mukaan?
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: AUTOISTA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 13:10  
+
0
Siis ensivuoden alusta lähtien E10 tulee korvaamaan 95 ja 95 poistuu myynnistä kokonaan jonkin ajan kuluttua. 98 jää myyntiin, mutta siihenkin lisätään sitten hieman (muistaakseni 5%) etanolia, mutta sen pitäisi olla turvallista vanhemmille autoille. Kuinkakohan paljon vain se tulee sitten maksamaan (2€->)?
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Myotis

Myotis
Viestimäärä: 51

VS: AUTOISTA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 13:34  
+
0
Vasta hieman aiheeseen tutustuneena, ei minusta kuulosta ollenkaan hullummalta.Riippuu sitten aika paljon siitä, mistä etanoli otetaan.

Eikä tuo E10 suoriltaan ole täyttämässä markkinoita,joten syytä huoleen ainakaan vielä.

www.e10bensiini.fi kirjoitti:

Uudistuksen jälkeenkin kaikille autoille sopivaa polttoainetta tulee olemaan saatavilla. Näillä näkymin huoltoasemien perusbensiininä on ensi vuoden alusta alkaen 95 E10, joka sisältää enintään 10 tilavuusprosenttia etanolia, mutta kaupan on myös bensiiniä 98 E5, jossa etanolia on enintään 5 tilavuusprosenttia.

Susku_

Susku_
Viestimäärä: 138

VS: AUTOISTA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 13:58  
+
0
Meikäläinen joutui ostamaan oman auton vajaa kolme vuotta sitten. Sitä ennen taloudessa oli käytössä miehen auto. Yhdellä autolla pärjäsi hyvin, kunnes miehen työnkuva muuttui ja tästä johtuen hänen työaikansa muuttuivat, enkä päässyt enää hänen kyydillään töihin. Muuta vaihtoehto ei ollut kuin hankkia auto....tai kulkea bussilla töihin ja kuluttaa yli 2 tuntia päivässä työmatkoihin. Omalla autolla työmatkaan kuluu päivän aikana 0,5 tuntia.

Miehen työnkuvan muutos tuli aikas nopealla aikataululla ja mun auton etsimiseen ei ihan älyttömiä aikoja ollut. Oli tyyliin otettava se, mitä oli tarjolla. Ostinkin lopulta eräältä tutulta Peogeot 307 1.6 farmarin vm. 2003. Olen kyllä ollut tyytyväinen omaan autooni. Pösöllä on hyvä ajaa eikä tuossa mun kappaleessani ole pahemmin mitään vikaa ollut.

Nyt kun miehellä ja mulla on omat autot, enää ei tarvitse sumplia, että tarviiko mies silloin ja tuolloin autoa, kun mun tarttis päästä sinne ja tonne. Nyt voi vaan hypätä omaan autoonsa ja ajella, minne itse huvittaa.

Miehen auto ei ole farkku, joten siinä koira on takapenkillä turvavöissä. Mun farkun takakontissa koiralla on häkki, jossa matkustaa automatkat. Joskus kylläkin on lyhyempiä matkoja, niin ettei ole häkissä, mutta on silti takakontissa. :hymy: Näin koiruus pääsee näkemään pihalle. Lyhyillä automatkoilla katselee mielellään ulos, näkyykö mitään mielenkiintoista. Pidemmät matkat nukkuu.

Mä en ole vielä pahemmin perehtynyt tuohon E10 bensalaatuun. Ainoastaan sen olen tarkistanut, että omaan autooni se käy.

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: AUTOISTA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 14:00  
+
0
^^Se että se "käy" autoon, ei välttämättä ole tae sille että se todellisuudessa sopii. Todelliset käytön aiheuttamat vauriot selviävät vasta myöhemmin. Esimerkiksi juuri polttoaineen mahdolliset aiheuttamat syöpymät sekä kovemman palamislämpötilan aiheuttamat vauriot moottorille sekä pakokaasujärjestelmille. Autojahan ei ole tälle aineelle mitenkään suunniteltu.
Tietysti EU tätä hehkuttaa hurjan hyvänä uudistuksena, ja vastaan puhujien (autoalan ammattilaisten) kannat jäävät mediassa mainitsematta.

Tulevaisuus näyttää mitä todellisuudessa käy. Itse suunnittelen diisseliin vaihtoa.
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12
(Viestiä on muokattu perjantaina, 28.05.2010 klo 14:04)

Guardacaccia

Guardacaccia
Viestimäärä: 461

VS: AUTOISTA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 14:06  
+
0
Minä olen kyllä autoihminen henkeen ja vereen. Julkisilla menen vain jos on pakko tai esim. kun lähden helsingin keskustaan (tulee niin paljon halvemmaksi noiden parkkimaksujen takia).
Ajelin pari vuotta vm. -89 mitsubishi galantilla, joka oli kyllä pelien peli. Lähinnä fiilismielessä tosin. Lopulta vanhuksesta kuitenkin hajosi moottori, ja piti toimittaa autojen hautausmaalle..

Nykyään ajettavana vm. -05 subaru forester, jonka hankkimista en kyllä ole hetkeäkään katunut. Ajomukavuus on todella hyvä, jollon mun päivittäinen työmatka (120 km suuntaan, eli melkeen 300 km pv) tuntuu helpolta huristella.:peukku: Eikä tartte miettiä että pääseekö perille huonoja hiekkateitä tai kärrypolkuja, aivan taatusti meinaan pääsee. Ja mikä tärkeintä, koirat mahtuu takakonttiin mukavasti.:cool: Noiden kolmen koiran kanssa en muutenkaan voisi kuvitella olevani autoton. Eihän me päästäis enää mihinkään harrastuksiin..

Eihän tuo mikään ilmainen auto ollut, mutta toisaalta sen pitäisi olla kestävä ja ei tarvitse koko ajan olla hyysäämässä jotain sen kanssa (toisin kuin pari tonnia maksaneen mitsun kanssa, joka parissa vuodessa tuplasi hintansa kaikkien korjauskulujen kanssa). Eli ne, jotka miettii halpoja autoja, niin kannattaa todella sitten panostaa siihen, että katsoo sen auton myös olevan kohtuullisessa kunnossa, ja että se ei kuulu siihen kategoriaan, missä on kaikki mahdolliset tyyppiviat. Halpa auto saattaa käydä aivan törkeän kalliiksi..

Tuo E10 uudistus on mielestäni ihan hyvä asia. Harmi tietenkin, jos se jollekulle aiheuttaa ongelmia, mutta suoraan sanottuna yleinen hyvä (eli se luonnon säästäminen) menee tässä kyllä yksittäisten ihmisten kurjuuden edelle. Kyllä tietty itseäkin vituttaisi jos sattuisi olemaan auto, mihin tuo uusi bensa ei käy, mutta näin se maailma muuttuu ja se on vaan hyväksyttävä. Autostani saan jo maksaa veroja enemmän kuin suurin osa autoilijoista sen suurempien päästöjen vuoksi, ja en minä siitä jaksa nurista. Se on velvollisuus mikä lankeaa, kun on tietoisesti hankkinut auton, joka kuormittaa luontoa enemmän. Omaan autoon tuo E10 kyllä käy, jaappanilaiset kun on näköjään osanneet ajatella kauaskantoisesti näitä subaruja kehitellessään.:peukku:

Muoks. typot pois..
Lk. mäykyt Spectrolite´s Hard Steel "Veeti" (2005) ja Skades Röskva "Helga" (2007)
Spn BH Aufruhr Donau "Rho" (2010)
Pelastuskoiran tie http://guardacaccia.wordpress.com
(Viestiä on muokattu perjantaina, 28.05.2010 klo 14:11)

Susku_

Susku_
Viestimäärä: 138

VS: AUTOISTA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 14:09  
+
0
^^Juu, hyvinkin mahdollista. Olen vain tarkistanut oman autoni löytymisen seuraavasta luettelosta: http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus_autoihin/. Luettelossa on listattu automerkit, joihin E10:n tiedetään soveltuvan jatkuvasti käytettynä. Mutta edellytyksenä E10:n soveltuvuudelle autoon on se, että polttoainejärjestelmän kaikki osat ovat laadultaan alkuperäistä vastaavia. Tiedä sitten, mitkä ovat todelliset vaikutukset. Ja siitäkään ei ole tietoa, kauanko aion tämän hetkistä autoani pitää. Vähän tekisi mieli vaihtaa johonkin hiukan uudempaan. :wink:

Susku_

Susku_
Viestimäärä: 138

VS: AUTOISTA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 14:17  
+
0

Guardacaccia kirjoitti:

...Eikä tartte miettiä että pääseekö perille huonoja hiekkateitä tai kärrypolkuja...


Auton vaihto kävi mielessä viime marraskuun lopussa ollessani koirani kanssa ajokokeessa. Koira meni luolaan, josta ei millään pois ja mun piti ajaa mahdollisimman lähelle luolaa autollani, jotta saatiin koiran häkki autosta lähelle luolansuuta. Tie oli mökkitonteille tehty tie, joka oli iso kiveä eikä kovinkaan tasainen. Tien pohjia ei oltu tehty kunnolla ja tuntui, että tie painui jostain kohden alaspäin kun tarpeeksi autot menivät tietä edestakaisin. Auton pohja raapi useassa kohdassa maata. Mietin, kunpa olisi isompirenkaisempi ja korkeampi auto käytössä.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 28.05.2010 klo 15:46)

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: AUTOISTA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 14:36  
+
0
Mielestäni tämä uudistus koskee huomattavasti suurempaa osaa kuin yksittäisiä ihmisiä. Tietysti olisi hienoa että kaikki vaihtaisivat uusiin vähemmän saastuttaviin autoihin, mutta yksinkertaisesti se ei lähellekään kaikilla ole mahdollista.
Toinen mikä on Suomessa erikoista on se että täysin suljetaan pois vanhojen vaihtoehtojen käyttö. Täällä kun ei osata tehdä siihen asemalle kuin kolme pistoolia, kun esimerkiksi Saksassa vaihtoehtoja on huomattavasti enemmän, ja on tulevaisuudessakin. E10 tulee vain vaihtoehdoksi rinnalle.

Vanhojen autojen tekniikka on uusia autoja alttiimpia etanolin syövyttävälle vaikutukselle. Totuus myös on, että Suomen autokannan keski-ikä on yli kymmenen vuotta.
Autotuojien toimitusjohtaja Pekka Puputti


No uudistus pakottaa siis monet suomalaiset vaihtamaan autonsa uudempiin.
Ja ketkä tästä sitten hyötyvät? Autovalmistajat...Rahoitusyhtiöt..

Hienoahan olisi vielä se että etanoli olisi kotimaista, mitä siitä korkeintaan pieni ripaus on. Eli hyöty tippuu humattavasti kun sekin joudutaan tuomaan suurimmaksi osaksi ulkomailta.
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Guardacaccia

Guardacaccia
Viestimäärä: 461

VS: AUTOISTA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 15:29  
+
0
^Niin kauan kun ei ole suomessa omia öljylähteitä, joista bensaa valmistaa, niin mieluummin käytän ulkomailta tuotua etanolia kuin ulkomailta tuotua bensiiniä;)

Ja voi ollakin että se vaikuttaa suureen osaan autoilijoista negatiivisesti, mutta edelleenkään sille ei mitään mahda. Omasta mielestäni on turha kuluttaa energiaa jonkin tällaisen asian vastaanvänkäämiseen kun asiaan ei kuitenkaan voi vaikuttaa, mutta toki jokainen tekee ihan niin kuin itselle parhaalta tuntuu.. Enkä nyt tarkoita naljailla, vaan meinaan vaan että kun noihin uudistuksiin on pienen ihmisen vaikea vaikuttaa, niin omasta mielestäni on parempi sitten käyttää ne energiavarat jonkin järkiratkaisun luomiseen, jotta se oma autoilu vielä jatkuu uudistusten jälkeenkin. Itse olen ainakin huomannut että tällä asenteella on asioilla sitten tapana suttaantua, vaikka alkuun on ketuttanut törkeästi..

Susku_: Niin, kyllä tuo on aika korvaamaton ihan jo pelkästään perustalvikeleillä, mutta arvonsa tuo näyttää noilla heikkokuntoisilla teillä ja kinttupoluilla. Eikä auto edes näytä miltään hurjalta maasturilta; ei ole hirveän korkea (vaikka maavaraa on reilusti) eli tuuli ei ota ajaessa rakenteisiin, ja parkkipaikkojakin löytyy kivasti, eikä tämä kuluta bensaa lähellekään niin paljon kuin isot maasturit. Menee tarvittaessa perheautostakin keposesti (jos siivoaisi kaikki koirakamat takapenkiltä ja lattioilta :nauru: ), ja silti on vielä tilaa koirille takana. Kun tästä autosta aika joskus jättää (tosin odotettavissa melko pitkä ajomatka vielä edessä kun ei ole tuota vanhempi ja mittarissakin vasta 90 t km), niin taidan kyllä hankkia samanlaisen tilalle. Tosin ajatuksissa on joskus myös hankkia ihan erillinen koira-auto (joku pienehkö paku, minne saisi kasan häkkejä;)), jolloin subaru jäisi perheautoksi+niille reissuille, jolloin noita maasto-ominaisuuksia tarvitsee.
Lk. mäykyt Spectrolite´s Hard Steel "Veeti" (2005) ja Skades Röskva "Helga" (2007)
Spn BH Aufruhr Donau "Rho" (2010)
Pelastuskoiran tie http://guardacaccia.wordpress.com
(Viestiä on muokattu perjantaina, 28.05.2010 klo 15:32)

boxerowner

boxerowner
Viestimäärä: 1490

VS: AUTOISTA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 17:26  
+
0
Lainaus tuolta sivustolta:

"Renault
E10 polttoaine soveltuu kaikkiin Renault-malleihin vuosimallista 2000 alkaen lukuun ottamatta 2,0l suorasuihkutusmoottoria (2,0 16V/F4R, ei tuotu virallisesti Suomeen) sekä 2,0l turbomoottoria (F4Rt) välillä 2000-2002."

Kiitti vaan, meitsi joutuu sitten tankkaamaan jotain paskaa ja kallista 98:a joka ei sit varmasti sekään sovellu kunnolla autolle. Seuraava auto tulee kyllä varmasti olemaan diesel, sitä miettinyt jo ennemmin ja tämä sen päätöksen vain varmisti.
Bokseriuros ~ Rape 3.6.2000 - 29.4.2010
Bokserinarttu ~ Rebekka 15.7.2010 Ready, steady, go!
Bokserinarttu ~ Armi 15.6.2012

Myotis

Myotis
Viestimäärä: 51

VS: AUTOISTA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 17:35  
+
0

Guardacaccia kirjoitti:


Tuo E10 uudistus on mielestäni ihan hyvä asia. Harmi tietenkin, jos se jollekulle aiheuttaa ongelmia, mutta suoraan sanottuna yleinen hyvä (eli se luonnon säästäminen) menee tässä kyllä yksittäisten ihmisten kurjuuden edelle. Kyllä tietty itseäkin vituttaisi jos sattuisi olemaan auto, mihin tuo uusi bensa ei käy, mutta näin se maailma muuttuu ja se on vaan hyväksyttävä. Autostani saan jo maksaa veroja enemmän kuin suurin osa autoilijoista sen suurempien päästöjen vuoksi, ja en minä siitä jaksa nurista. Se on velvollisuus mikä lankeaa, kun on tietoisesti hankkinut auton, joka kuormittaa luontoa enemmän.
.


Jep, just näin.
Auto on kuitenkin sen verran saastuttava,että minä ainakin kiltisti maksan ylellisyydestä ja liikkumisvapaudesta vähän haittaveroakin.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 28.05.2010 klo 17:35)

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: AUTOISTA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 20:46  
+
0
Minkähintaista autoa kannattaa lähteä miettimään ensiautoksi, jos sillä ei edes ajata välttämättä päivittäin? Mikä merkki ja malli sekä onko se koneen koko (litrainen) oliis hyvä cityautoksi?
Kuinka pajon vakuutuksissa on eroja, kannattaako niitä kilpailuttaa? Mulla on kaikki muut vakuutukset Tapiolassa, niin eikö keskittäminen aina kannata? Paljonko se autovero vai mikä maksu se on, vuodesssa?
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: AUTOISTA - Lauantaina, 29.05.2010 klo 10:10  
+
0
^Autovero riippuu auton päästöistä nykyään, täällä lisää siitä. Meillä tuon -97 vuosimallin Golf Variantin vero on vuosittain n. 120 eur. Pienellä, kaksiovisella autolla (kone 1.2-1.4) se varmaan menee jo satasen pintaan tai jopa allekin, riippuu tosiaan niistä päästöistä (tai painosta).

1.4 kone on varmasti ihan hyvä kaupunkiajoon, sillä pääsee jo vähän kiihdyttämään motarillekin, mutta ei ole mikään bensasyöppö. Sen pienempää en hankkis jos täytyy maantiejoakin (niinkun vaikka sinne Jyväskylään) ajaa, koska kierrokset nousee sitten turhan korkeiksi (= vie enemmän bensaa).

Henkilökohtaisesti suosittelisin kattelemaan hyvää, käytettyä Volkkaria (esim. Punto tai Golf). vuosimalliltaan jotain 00-06 (näissä alkaa olema jo ilmastointi vakiona, koirien kanssa ihan ehdoton kesällä) välistä. Niihin saa ehkä laittaa sen pari tonnia enemmän kuin vaikka japanilaisiin tai ranskalaisiin, mutta jälleenmyyntiarvo säilyy huomattavasti paremmin. ja ainakin omalla kokemuksella korjaamoa on tarvinnut aika paljon vähemmän kuin esim. Fiatin tai Opelin kanssa.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006
(Viestiä on muokattu lauantaina, 29.05.2010 klo 10:11)

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: AUTOISTA - Lauantaina, 29.05.2010 klo 12:15  
+
0
^ En nyt välttämättä menis ihan kirkkain silmin volkkareitakaan suosittelemaan (Punto on muuten Fiat vai oliko sun tarkoituskaan luetella sitä volkkareihin..?) ainakaan autoliikkeissä ja autonkorjaajina työskentelevien tuttujen puheiden perusteella. Mutta tietysti jokainen auto on oma persoonansa, vaikka mallikohtaisia tyyppivikoja löytyykin. Kallistuisin edelleen sinne Toyotan puoleen. Jälleenmyyntiarvon säilyminen ei tainnut olla yksi tärkeimmistä kriteereistä? Itsellänihän on siis paljon parjattu rellu, mutta sekin on toistaiseksi ollut ihan toimiva yksilö. *koputtaa puuta* Auttaa tietysti, kun on noita autoista ymmärtäviä tuttuja ja korjaajia käytettävissä :cool:

Katsastusasemillahan on myös Autotohtori, jossa auton voi käyttää tarkastuksessa ennen ostopäätöstä (en ole kyllä koskaan käyttänyt mitään autoa siellä, joten asiasta enemmän tietävät kertokoon).

boxerowner

boxerowner
Viestimäärä: 1490

VS: AUTOISTA - Lauantaina, 29.05.2010 klo 15:27  
+
0
Mä heitän villin veikkauksen, että Nutti tarkoitti Poloa.
Bokseriuros ~ Rape 3.6.2000 - 29.4.2010
Bokserinarttu ~ Rebekka 15.7.2010 Ready, steady, go!
Bokserinarttu ~ Armi 15.6.2012

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: AUTOISTA - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 01:18  
+
0

Tita kirjoitti:

^ En nyt välttämättä menis ihan kirkkain silmin volkkareitakaan suosittelemaan (Punto on muuten Fiat vai oliko sun tarkoituskaan luetella sitä volkkareihin..?) ainakaan autoliikkeissä ja autonkorjaajina työskentelevien tuttujen puheiden perusteella. Mutta tietysti jokainen auto on oma persoonansa, vaikka mallikohtaisia tyyppivikoja löytyykin. Kallistuisin edelleen sinne Toyotan puoleen. Jälleenmyyntiarvon säilyminen ei tainnut olla yksi tärkeimmistä kriteereistä? Itsellänihän on siis paljon parjattu rellu, mutta sekin on toistaiseksi ollut ihan toimiva yksilö. *koputtaa puuta* Auttaa tietysti, kun on noita autoista ymmärtäviä tuttuja ja korjaajia käytettävissä :cool:



:nauru: Joo, Poloa tarkoitin. Pahanilmanlintu-Punto oli exän kanssa meidän eka auto, sekotin autuaasti siihen.

Volkkareista on itsellä eniten hyviä kokemuksia ja autoalalla olevat sukulaisetkin on sitä puoltaneet, tosin tuon nykyisen kanssa sattui sen verran hyvä tuuri, että löytyi noin hyvä yksilö vähillä kilometreillä. Jokaisen oma päätöshän se on, minkä merkin valitsee ja mitä autoltaan haluaa.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

Amos

Amos
Viestimäärä: 376

VS: AUTOISTA - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 09:58  
+
0
Mulla on omakohtaista kokemusta peugeotista, toyotasta, volkkareista ja skodista ja tähän asti parhaiten on toiminut peugeot (jolla ajettiin älyttömiä kilometrejä, ei koskaan ryppyillyt ja lähti kuin unelma -30 asteen pakkasessakin käyntiin ) sekä skoda ( näitäkin omistanut 2 kpl, toiseen vaihdettiin lambda-anturi, ei muita suurempia huolia ja tähän nykyiseen ei ole tehty mitään remppoja. Vielä. ). Toyota oli huollossa myötään ja lopulta eivät enää keksineet mikä sitä vaivaa ( sähköpuolen vika, pätki ja jätti tielle sen kun kerkis ) ja mulla oli vaikeuksia päästä siitä eroon. Volkkarissa myös sähköpuolen ja bensansyötön vikoja liikaa ja lisäksi lasit tippui oven väliin kun kannattimet antoivat myöten. Lisäksi siitä oli vika rungossa, sateella vänkärin ovesta tuli vedet sisätiloihin ja koko ovi jouduttiin vaihtamaan.

Eli näitä maanantaipäivän vehkeitä on ihan joka ikisessä merkissä, mä en ainakaan uskalla suositella sen enempää ranskalaista kuin saksalaistakaan. Joskus autoissa käy hyvä tuuri ja joskus taas saat juuri sen kappaleen joka prakaa joka paikasta. Toki jälleenmyyntiarvo on saksalaisissa ja joissakin japseissa parempi kuin esim. ranskalaisissa mutta taas toisaalta myös varaosat ja huolto saattavat sitten maksaa ihan helkkaristi.
Sekarotuinen Luna 06/09
R.I.P Lusifer 20.2.2006 - 5.2.2013

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 21
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28166
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6324
Viestejä yhteensä545663
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 11:00)