Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 21.05.2010 klo 21:42

Ekotekoja

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 6

muruisa

muruisa
Viestimäärä: 76

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 20:59  
+
0
^ Härkäpapu on siinä mielessä tuttu, että oon joskus kokeillut kasvattaa kasvimaalla. Tuolloin mua kylläkin kiinnosti vaan se kasvimaapuoli, ja sainkin sitten miettiä miten ne pavut käytän. Chili con carneen ne muistaakseni meni.

Mutta asiaan: Oikeastaan mua nyt kiinnostaisi mikä tahansa palkokasvi tai vastaava, jolla voisi jauhelihaa jatkaa. Tietysti kotimaisuus myös plussaa nyt kun olen asiaa tarkemmin ajatellut. Myydäänköhän härkäpapurouhetta hyvinvarustelluissa tavarataloissa, vai onko ihan ekokauppakamaa?

Harmi kun just tänään käytiin kaupassa, ens kerralla tutkailen kyllä noita herne- ja papuhyllyjä tarkemmin..
"Voi neuvoa toista vaan siihen asti mihin on itse matkallaan päässyt"

seropi Muru 12.10.2004
seropi Benny 05/2008
maatiaiskissa Patsy 05/2002

Ursula

Ursula
Viestimäärä: 322

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 21:03  
+
0

Swi kirjoitti:

[quote=Tita]En nyt tiedä kuuluuko tää kysymys varsinaisesti tänne, mutta menköön. Onko muut huomanneet, että vapaan kanan munissa on ohuemmat kuoret kuin tavallisissa, vai sattuiko mulle vaan joku ohutkuorisempi erä? :mietiskel: Mielelläni suosisin noita "eettisempiä" vaihtoehtoja, mutta ne on vaan aika hankalia käyttää, kun kuori menee rikki niin helposti. keittäessäkin ainakin yksi rikkoontuu ja aina ei saa edes ehjänä ulos rasiasta. Onkohan tuo kuoren paksuus joku jalostuskysymys tms?

Mä olen huomannut saman useampaan kertaan. Monesti on mennyt rikki ihan rasiassa jo tai ainakin viimeistään keittäessä.[/quote]

Jännä, mä en olen tehnyt ihan päinvastaisen huomion. Eli meillä vapaankananmunien kuoret on paljon paksummat ja munat muutenkin helpommin käsiteltäviä kuin häkkikanojen munat.

Sarvikas

Sarvikas
Viestimäärä: 1579

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 28.06.2010 klo 10:29  
+
0
Tuosta Frantsilan hammastahnasta tuli mieleen, käyttääkö kukaan hyväksi havaittua "luonnonmukaista" hammastahnaa? Oxygenol on kotimaista ja kuulemma vegaanistakin, mutta kun sitä ostin niin ei tuntunut pesevän yhtään ja koko ajan suussa oli jotenkin töhnäinen tunne. Colgatea käytän sitten tällä hetkellä :roll:

Testasin sitten ensimmäisen kerran ekologista Ole hyvä-hoitoainetta (mustikka-vadelma-mansikka kuiville hiuksille) ja oli vähän turhan lirua minun makuuni kun olen tottunut aika tuhteihin hoitoaineisiin. Tehotkaan ei tuntuneet olevan kovin suuret ja ainetta sai pistää reilulla kädellä päähän. Kovasti kyllä haluaisin tuosta pitää kun pulloa voi täyttää uudelleen ainakin Ruohonjuuri-kaupoissa.
come on night, take me home

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 28.06.2010 klo 11:36  
+
0
Noissa luonnonmukaisissa shampoissa ei oo niitä vaahtoavia ainesosia (mitkä muuten käsittääkseni aiheuttaa monelle päänahan kutinaa, kuivumista ja hilsettä tmv), ja sitten vielä ne ei ilmeisesti pese "tavallisia" muotoilutuotejäämiä niin hyvin pois kuin "tavalliset" shampoot.

Mulla on harkinnassa noihin siirtyminen, toistaiseksi on saanu kelvata kotimaiset ja silikonittomat... osaks juur sen takia, että sitten pitäis ostaa lakat, muotovaahdot jne myös luomuna. :roll:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Sarvikas

Sarvikas

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 28.06.2010 klo 15:44  
+
0
Tarkoitat varmaan sulfaatteja?
Minua harmittaa varmaan eniten tässä se, että kotimaisissa hiustuotteissa en ole löytänyt vielä oikein mitään itselleni kunnolla sopivaa, kun on näin hankalat ja tehokasta hoitoa vaativat hiukset. Shampoot takuttavat helposti ja hoitoaineet ovat tehottomia, paitsi Erittäin hieno suomalainen mustikkahoitoaine vaikuttaa toistaiseksi ihan lupaavalta. CO-pesuissa (pelkkä hoitoaine) testailen noita luonnonmukaisempia tuotteita. Ostin myös Vihreän kosmetiikan shampoopalan, mutta sitä en ole uskaltanut vielä kokeilla kun pelkään hirveää takkuista säkkärää. :D

Nyt pitää sitten kerrankin muistaa kauppaan mennessä ottaa hedelmäpussit kotoa valmiiksi ja liimata tarra edellisen päälle, kirjoitin oikein käteen muistutuksen tuosta :peukku:

Manna

Manna
Viestimäärä: 303

VS: EKOTEKOJA - Torstaina, 01.07.2010 klo 19:42  
+
0
Sarvikas, meillä oli kerran tuota Oxygenol (kirjoitinkohan nyt ihan oikein...) hammastahnaa, ja minä ainakin olin ihan tyytyväinen siihen. Sen sijaan tuo Frantsilan hammastahna, josta mainitsin, oli sellaista lirua, ja siitä jäi epävarma olo, että puhdistuikohan ne hampaat nyt ollenkaan.:kieli: Siinä Frantsilan tahnassa on myös vähemmän fluoria (joissakin ei kait ollenkaan) kuin normitahnassa.
(Viestiä on muokattu torstaina, 01.07.2010 klo 19:43)

Neiti_79

Neiti_79
Viestimäärä: 96

VS: EKOTEKOJA - Lauantaina, 03.07.2010 klo 15:36  
+
0
Vastustan ydinvoimaa, jatkuvaa kulutuksen kasvua jne jne... nyt tosissaan surettaa ja pelottaa, mihin suuntaan meidän maa ja koko maailma on menossa.
Oletko sitä onnellisempi, mitä pienemmistä asioista olet onnellinen ?
(Viestiä on muokattu lauantaina, 10.07.2010 klo 16:06)

Sarvikas

Sarvikas

VS: EKOTEKOJA - Lauantaina, 03.07.2010 klo 22:35  
+
0
Suretti kyllä kuulla, että Suomeen ollaan rakentamassa kaksi ydinvoimalaa lisää, kun Olkiluotokaan ei ole vielä lähellekään valmis. Aikamoisen sadattelun tuo ainakin biologian opiskelijoiden keskuudessa aiheutti, toivottavasti säpinää tulee muuallekin tuollaisista päätöksistä.

Neiti_79

Neiti_79
Viestimäärä: 96

VS: EKOTEKOJA - Sunnuntaina, 04.07.2010 klo 17:47  
+
0
Kunpa Olkiluoto ei koskaan valmistuisi, ja seuraava hallitus purkaisi uusien luvat tyystin.
Toi Olkiluoto on niin päin p*rsettä hoidettu koko juttu että varmaan posahtaa samantein kun käyntiin saadaan :suru: No, tästä riittäisi juttua vaikka ja kuinka paljon mutta koitan hillitä itseni...
tää on vaan NIIN sairasta meininkiä, ja kaikki vain rahan takia.
Oletko sitä onnellisempi, mitä pienemmistä asioista olet onnellinen ?

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 19.07.2010 klo 08:43  
+
0
Minkälaisia uusiokäyttöideoita keksit posliinille? Meillä olis edessä vanhojen lautasten hylkääminen ja uusien hankkiminen tilalle. Miten vanhoja lautasia voi parhaiten hyötykäyttää koska muutoinhan ko. roska menee kaatopaikalle? Itellä tuli lähinnä mieleen mosaiikkitekniikkaan raaka-aineeksi (mitä en kyllä harrasta) tai sit murskataan ja käytetään kasvien istutuksena "salaojituksen" sorana. Muita ideoita?
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu maanantaina, 19.07.2010 klo 08:43)

KadaverinAlterEgo

KadaverinAlterEgo
Viestimäärä: 3720

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 19.07.2010 klo 14:33  
+
0

Sarvikas kirjoitti:

Nyt pitää sitten kerrankin muistaa kauppaan mennessä ottaa hedelmäpussit kotoa valmiiksi ja liimata tarra edellisen päälle, kirjoitin oikein käteen muistutuksen tuosta :peukku:

Meidän kaupassa on nykyään myynnissä uudelleen käytettäviä hedelmäpusseja. HeVi-osaston läheisyydessä ovat myynnissä. :) _Maksullisia ovat, mutta ovat ekologisia.
When we arrive in the middle of nowhere
Don't act like you know, I been here so many times
I never seen you before
But now that I have, I don't wanna see you no more

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 19.07.2010 klo 15:00  
+
0

SanttuJ kirjoitti:

Minkälaisia uusiokäyttöideoita keksit posliinille? Meillä olis edessä vanhojen lautasten hylkääminen ja uusien hankkiminen tilalle. Miten vanhoja lautasia voi parhaiten hyötykäyttää koska muutoinhan ko. roska menee kaatopaikalle? Itellä tuli lähinnä mieleen mosaiikkitekniikkaan raaka-aineeksi (mitä en kyllä harrasta) tai sit murskataan ja käytetään kasvien istutuksena "salaojituksen" sorana. Muita ideoita?

Voihan ne myydä vaikka kirpputorilla? Tarpeeksi edullisen hinnan kun laittaa, niin varmasti menevät kaupaksi. Ihmiset ostaa kirpputoreilta vaikka mitä, joten miksei vanhoja lautasia? :nauru:

Mä pyrin olemaan ekologinen mahdollisuuksien mukaan. Tosin mm. rahatilanne (opiskelija) estää tekemästä joitakin ratkaisuja, jotka varmasti muuten tekisin.

- kierrätän (pahvi, kartonki, paperi, lasi, metalli, biojäte, sekajäte, muovipullot kauppaan)
- mahdollisuuksien mukaan kävelen tai käytän julkisia
- ostan luomua jos vain suinkin on varaa
- pyrin ostamaan tuotteita, joita ei ole ylipakattu (esim. shampoot, saippuat ja muut ostan yleensä palaversioina, jolloin ei tule sitä muovipullosaastetta. Palasaippuat ja -shampoot kestääkin pidempään kuin "tavalliset". Mahdollisuuksien mukaan myös uudelleentäytän esim. tiskiainepullot.)
- en meikkaa/käytä mitään hiustenmuotoilutuotteita (enpä tiedä millainen ekoteko tää on, mutta kyllä mun mielestä sen voi tähän laittaa :D)
- käytän kuukautiskuppia
- pyrin säästämään sähköä mm. sammutan valot ja otan töpselit pois seinästä aina kun laitteet ei ole käyössä
- käytän kankaista kauppakassia
- syön vain vähän lihaa (enpä muista milloin viimeksi olisin syönyt lihaa), yleensä silloinkin luomua, myös koiralle yritän syöttää mahdollisimman paljon mm. riistaa ja heppaa
- Ostan tavaraa vain silloin, kun tarvitsen jotain. Poikkeuksena kirjat. Vanhat vaatteet, joita en enää käytä, vien UFFin laatikkoon tai myyn, roskiin en heitä koskaan. Muutenkin mulle on iso kynnys heittää mitään vanhaa roskiin, jos tavara ei ole totaali hajalla ja käyttö-/korjauskelvoton.
- Tällä hetkellä käytössä myös ekotiskiaine ja -pyykinpesuaineet.

Toisaalta;

- mulla on auto, joka on vieläpä vanha ja paljon polttoainetta kuluttava
- koira
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 19.07.2010 klo 20:32  
+
0

Kinoko kirjoitti:

Voihan ne myydä vaikka kirpputorilla? Tarpeeksi edullisen hinnan kun laittaa, niin varmasti menevät kaupaksi. Ihmiset ostaa kirpputoreilta vaikka mitä, joten miksei vanhoja lautasia? :nauru:

No muuten vois myydäkki, mut ne on jo niin resuja ettei kehtaa. Reunoista puuttuu palasia, hieman halkeimia.. Ja ne kun taitaa alunperinki olla kirpparilta :nauru:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Sarvikas

Sarvikas

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 21.07.2010 klo 10:07  
+
0
Palasaippuoissa on myös se hyvä puoli, ettei rahdata vettä ympäriinsä siinä samalla. :)

Itse ainakin tosiaan käyttäisin sen posliinin askarteluun ym. Mosaiikkipaloista voisi tulla hieno pinta toiselle astialle, vielä jos ne maalaisi jotenkin mielenkiintoisesti.

Manna

Manna

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 21.07.2010 klo 16:22  
+
0
^^SanttuJ, vie kierrätyskeskukseen. Siellä näkee kyllä kaikennäköistä rojuakin, joten luulisi, että ottavat. :hymy:

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 03.08.2010 klo 22:48  
+
0
Mitäs käyttöä keksisi voimapaperilliselle 15 kilon koiraruokasäkille? Siinä on vielä tuollainen siisti toimiva vetoketju. Paperikeräys?
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*

Manna

Manna

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 04.08.2010 klo 14:18  
+
0
^Voimapaperi kuuluu pahvinkeräykseen. :hymy:

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 04.08.2010 klo 14:35  
+
0
Niin ajattelinkin :D mutta mietin että voiskohan siitä kehitellä jotain semihyödyllistä kotiin... ;) mulla ei ole mielikuvitusta tehdä tolle mitään, menee varmaan roskiin.
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 04.08.2010 klo 15:50  
+
0
^ En nyt tiedä toimiiko sun tilanteeseen, mutta itse askartelin viikonloppuna lehtitelineen vanhasta käsilaukusta. :nauru: Siitä laukusta siis meni hihna, niin ei sillä enää voi kuljettaa mitään, mutta muuten se on yhä nätti. Ei raaskinut poiskaan heittää.
Ylläpitäjä

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 20.10.2010 klo 16:09  
+
0
Olipas tämä tippunut kauas, hirvee selaaminen, että löytyi. Tuli tuossa äsken mieleen, kun keittelin teetä täällä työpaikalla, että mihin ne yksittäispakattujen teepussien pakkaukset pitäisi laittaa? Onko ne biojätettä samaan tapaan kuin itse teepussitkin? Arvon sitä joka kerta roskiksien ääressä ja yleensä päädyn laittamaan ihan sekajätteeseen :eitietoo:

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä25828
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä5787
Viestejä yhteensä543771
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös263029
(Tilastot päivitetty viimeksi 22.10.2019 klo 22:45)