Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 21.05.2010 klo 21:42

Ekotekoja

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6

BaeLiana

BaeLiana
Viestimäärä: 1860

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 30.09.2013 klo 14:41  
+
0
^
Ja Turun suunnalla alkoi keskustelu jätteidenpolton lopettamisesta, koska ympäristöön muuttaneet asukkaat valittivat hajusta. Minkä halvatun takia siihen polttolaitoksen naapuriin tarvii muuttaa, jos niin paljon häiritsee?
pystykorvasekoitus Ronja 2010 ->
löytökatti Sulho 2013 ->
porokoira Heili 2014 ->

http://baeliana.kuvat.fi/#/

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 30.09.2013 klo 14:46  
+
0
^Se on vähän samaa sarjaa kuin se, kun Alastaron moottorirata rakennettiin keskelle ei mitään ja sitten ihmiset rakensivat talojaan moottoriradan läheisyyteen ja alkoivat valittaa radalta kuuluvasta metelistä. :roll:

Muutenhan moottorirata ei ehkä ekotekojen ketjuun sitten kuulukaan. :shifty:

Morre

Morre
Viestimäärä: 335

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 30.09.2013 klo 17:59  
+
0
Meilläkin alkoi nyt kunnon ekokausi, kun on järkevät mahdollisuudet sellaiseen!
Pahvit, maitotölkit, mainospaperit, sanomalehdet... Oivaa sytykettä takkaan ja puulämmitteiseen saunaan!
Hommattiin kompostori, johon menee biojäte.

Ehkä vihdoin meilläkin saadaan pieniä ekotekoja ja lapsikin oppii kierrättämään.
pk collie Velho s. 11/2013
Morren velhoilua

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 30.09.2013 klo 20:14  
+
0
^Paitsi että taitaa kyllä olla ekompaa kierrättää paperi- ja kartonkiroska kuin polttaa ne.

Morre

Morre
Viestimäärä: 335

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 30.09.2013 klo 23:20  
+
0
^Hm.. Onko näin? Jostainhan se sytyke on kuitenkin saatava?

Sen sijaan ihan polttamalla polttaminen varmaan ei olekaan se ekologisin. Mutta tässä tapauksessa pyritään polttamisesta saamaan myös muuta hyötyä (lämpö ja saunan lämmitys).
pk collie Velho s. 11/2013
Morren velhoilua

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 01.10.2013 klo 08:37  
+
0
En tietysti tiedä kuinka paljon teille kyseistä roskaa tulee, mutta meidän taloudessa sitä tulee kyllä sen verran että jos polttamalla siitä eroon haluttaisiin niin kyllä sitä aika paljon enemmän tarttisi takkaan tunkea kuin sytykkeenä ja esimerkiksi tietysti osa mainoksista ja aikakausilehdistä on sitä "kiiltopaperia", jota ei käsittääkseni saisi edes polttaa. Paperi- ja pahviroskalla ei liene myöskään mitään oleellista lämpöarvoa eli sillä perustein sitä on kyllä turha polttaa.

Esimerkiksi Valviran takan käyttöohjeet sanoo näin: "Pienkiinteistöjen tulisijoissa ja kattiloissa
ei saa polttaa jätettä. Sytykkeenä voi käyttää pieniä määriä päällystämätöntä paperia tai
pahvia"


MUOKS. Ja Helsingin seudun ympäristöpalvelujen opas näin:

"Älä polta maitotölkkejä ja pahveja

Kaikki mikä palaa, ei sovi poltettavaksi tulisijassa. Jätehuolto- ja ympäristömää-
räyksissä kielletään roskien poltto tulisijoissa tai avotulella. Poltettavaksi eivät
kelpaa myöskään märkä, maalattu, kyllästetty tai muita haitallisia aineita sisältävä puu tai lastulevy. Roskien poltto vahingoittaa tulisijaa ja tuottaa paljon savua ja terveydelle haitallisia yhdisteitä. Havut ja oksat kannattaa kompostoida tai viedä jäteasemille. Samoin maitotölkit, pahvi ja paperi kannattaa ehdottomasti kierrättää. "
(Viestiä on muokattu tiistaina, 01.10.2013 klo 08:40)

Morre

Morre
Viestimäärä: 335

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 01.10.2013 klo 08:52  
+
0
Juu. Kiiltopaperia ei polteta. Just nyt pahvia on paljon (kuten muuton jäljeltä yleensä on) ja se menee kierrätyskeskukseen pahvinkeräykseen. Muuten istuisimme vielä tutisevina vanhuksina sitä polttamassa...
Muuten kolmehenkinen perheemme kerää jätettä ylipäätään aika vähän. Etenkin kun myös mainostenjakokielto. Joitakin aikakausilehtiä tulee, mutta ne keräillään (ja kyllästymisen jälkeen viedään divariin).

Mutta kiitos linkkivinkeistä!
pk collie Velho s. 11/2013
Morren velhoilua

NiiNu

NiiNu
Viestimäärä: 1727

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 01.10.2013 klo 09:37  
+
0
Onko ekologisempaa käyttää koirankakkapusseina Bioskan biopusseja vai muovisia koirankakkapusseja? Juu, kysymys voi tuntua tyhmältä ja vastaus itsestään selvältä, mutta jäin tätä miettimään kun kerran kuulin kaupassa jonkun tädin selittävän myyjäpojalle, että ne biohajoavat on oikeasti huonoja kun jätteenkäsittelylaitoksella joutuvat ottamaan ne p*skat sieltä pusseista pois. Syytä en tiedä, täti ei selittänyt tarkemmin, (voisiko p*skan ja biopussin kierrättäminen tapahtua eri tavalla ja siksi eritellään eri jätteisiin), mutta onko kukaan muu kuullut moisesta?
Shelttityttö Hertta, s. 05/2012

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 01.10.2013 klo 09:53  
+
0
^Koirankakkaa ei saa useimmissa kunnissa laittaa biojätteeseen, vaan se on laitettava sekajätteeseen, joten eipä sillä pussilla sit niin väliä.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 01.10.2013 klo 09:55  
+
0
Liittyyköhän tuo siihen, että koirankakkaa ei saa laittaa myöskään omaan biojätteeseen jos multa on tarkoitus käyttää syötäviin istutuksiin kun siellä on joku bakteeri.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 01.10.2013 klo 10:42  
+
0
^Juu, liittyy. Täällä vähän tietoa asiasta.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 01.10.2013 klo 21:54  
+
0
Tosta lihattomasta lokakuusta ja lihan korvaamisesta.. Mä olen ollut elämästäni kohta puolet ilman lihaa. Kalaa syön satunnaisesti. Lihan voi korvata tosi monessa resepti ssä ihan suoraan soijalla. Jauhelihan korvaan soijarouheella (itse suosin tummaa, vaalea maistuu ja tuntuu ruuassa enemmän läpi), lihasuikaleet soijasuikaleilla. Soijan lisäksi pakaste altaasta löytyy nykyään Quorn'ia, joka on sienestä tehty proteiinivalmiste. (Quornia meillä ei käytetä, koska se sisältää gluteiinia.) Soijaa tai quornia käytettäessä kannattaa muistaa, että ne eivät itsessään maistu juuri millekään ja mun mielestä imevät mausteita itseensä eli mausteita kannattaa käyttää reilummalla kädellä. Muita helppoja proteiinin lähteitä ovat pavut (kaupasta saa nykyään tosi monia papuja valmiina säilykkeinä eli ei tarvitse lähteä itse liottamaan ja keittämään, jos aika on kortilla), kananmuna (meillä käytetään vain vapaita ja luomua) sekä maitotuotteet.

Proteiinin saannin turvaaminen kasvisruokavaliossa ei ole vaikeaa, kunhan muistaa, että liharuuasta ei tule kasvisruokaa jättämällä liha pois. (Itse olen ollut kasvissyöjä myös raskaus- ja imetysajat, jolloin proteiinin tarve on paljon normalia suurempi.) Lihan voi korvata oman mielen ja maun mukaan millä vain. Kannattaa oikeasti kokeilla, koska se ei ole niin vaikeaa kuin saattaa kuulostaa. Yksi mun mielestä helpoimmista kasvisruuista on soijabolognesekastike. Teet aivan samalla tavalla kuin lihastakin, mutta lihan tilalle heität tummaa soijarouhetta. Rouhetta ei tarvitse keittää tai turvottaa erikseen vaan se turpoaa siellä kastikkeessa, nestettä kannattaa ehkä laittaa tarpeen mukaan reilummin.
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 02.10.2013 klo 08:07  
+
0
^Mun lemppareita on ne Quorn "kanapalat". Ne sopii vaikka mihi ja niissä on itsessään jo mukava maku ja hyvä tekstuuri (olen joskus ostanut samantapaisia soijasta, mut ne ei ollut mun suuhun yhtään mukavia).
Katselin muuten noita tummia soijarouheita, mut en vielä päätynyt niitä ostamaan. Juurikin tuon takia, että mä en osaa maustaa niitä kunnolla, aina tulee sellasta mautonta vaikka kuinka paljon tyrkkää maustetta mausteen perään. Ehkä vois ensikerralla napata sellaisen mukaan ja päivittää maustevarastoa :). Syön muuten tosi huonosti soijaa näin kasvissyöjäksi. Mut papuja ja noita "kanapaloja" menee, kananmunia ja maitotuotteita.

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 02.10.2013 klo 09:21  
+
0
^ Soijasuikaleisiin, paloihin yms (en oo testannut rouheella) saa hyvin makua, kun paistaa ne keittämisen. Ensin paat pannulle pienen määrän öljyä ja paistat siinä öljyssä mausteita (myös soijakastiketta voi laittaa, mutta se tietty roiskuu) ja sit paistat ne keitetyt soijat siinä öljyssä.
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)

Pixu

Pixu
Viestimäärä: 1319

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 02.10.2013 klo 09:26  
+
0
Anteeksi tyhmä kysymys :nolo:, mutta pitääkö soijarouhe paistaa pannulla jauhelihan tapaan? Innostuin, kun meillä syödään aika paljon jauhelihaa ja sen voisi ainakin osittain korvata soijarouheella.
Dalmikset Rölli & Ronja

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 02.10.2013 klo 09:26  
+
0
Me käytettiin tosi paljon soijatuotteita lihan korvaajina kun kumpikin vielä opiskeltiin. Se on niin paljon halvempaa kuin liha ja makukin ihan ok. Mä en vaan ole pystynyt syömään mitään soijatuotteita muutamaan vuoteen, saan siitä ihan järkkyjä mahakipuja vaikka normaalisti mulla on ihan teräsvatsa. Se ei jostain syystä sovi mulle enää, joten eipä tule soijasta ruokaa meillä enää kokattua :( Quornia olen kokeillut ja se oli pahaa, en tosin muutenkaan ole mikään sienifani. Papuja ja linssejä on nyt viime aikoina pyritty käyttämään ruuanlaitossa paljon. Kasvissosekeittoja tulee tehtyä joka viikko.

Niin ja mä en käytä muita maitotuotteita kuin maitoa kahvissa, en ole ikinä tykännyt niistä (tuntuu että tämä ominaisuus kulkee suvussa nimenomaan naisilla...), joten proteiinin saanti rajoittuu vaitettavasti aika paljon lihaan, kananmuniin ja noihin papuihin.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 02.10.2013 klo 09:29)

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 02.10.2013 klo 09:38  
+
0

Pixu kirjoitti:

Anteeksi tyhmä kysymys :nolo:, mutta pitääkö soijarouhe paistaa pannulla jauhelihan tapaan? Innostuin, kun meillä syödään aika paljon jauhelihaa ja sen voisi ainakin osittain korvata soijarouheella.



Ei tarvitse paistaa. Soijarouhe pitää keittää/turvottaa. Jos ruoka on muuten keitettävä (kuten joku kastike), ei soijaa tarvitse keittää erikseen vaan sen voi nakata kuivana ruokaan. Jos ei halua vaihtaa koko reseptiin soijaa jauhelihan tilalle, voit keittää rouheen ensin ja heittää sit pannulle jauhelihan sekaan paistumaan. Luulisin, että noin menisi soija ja j-liha sekaisin helpoimmin + soija imee sit itseensä sitä jauhelihan makua siinä pannulla. Itse en ole koskaan tehnyt noin, koska meillä on joko soijaa tai lihaa (muille kuin mulle).

Muoks. Lisäsin reseptiketjuun senegalilaisen maapähkinäkastikkeen, mafen, ohjeen. Siitä on helppo ja liharuokaa nopeampi tehdä soijasuikaleversio. Maku menee täydestä lihana monille!
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 02.10.2013 klo 12:48)

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 11.01.2016 klo 16:07  
+
0
Hoplaa!

Purkautujissa on nyt ollut vegekeskustelua, niin nostin tämän vanhan ketjun että saadaan keskustelu siirrettyä tänne :)
Ylläpitäjä

Shamalai

Shamalai
Viestimäärä: 27

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 11.01.2016 klo 21:17  
+
0
Taidan jatkaa tänne vegekeskustelua vähän aiempaan lihakeskusteluun purkautujissa liittyen. Haluan jakaa teille onneni ja ruokavinkkini: Kuten jo purkautujiin tuli mainittua, on kohta vuosikymmen takana elämää ilman lihaa ja eniten olen kaivannut lihapiirakoita, kalakukkoa, pippurimakrillia ja muikkuja (outo lista siihen nähden etten varsinaisesti ole mitenkään erityisesti kalaruokien ystävä). Veriletut puolukkahillolla ois myös aika jees. No, nyt kävi niin, että lähikaupasta löytyi Hoviruoan vegaanisia kasvispiirakoita (siis vastine lihiksille). Jos yhtään dramatisoin tilannetta, juoksin kotiin pakettia pakkasessa aukoen ja kyyneleet silmissä söin kasvislihiksen sinapilla ja ketsupilla. Ai elämä, että on hyviä! Sekasyöjä mies tykkää myös. Hintaa lihiksillä joku 1,1€, eli ostettiin pakkaseen "parit" :viheltel:
Laika/Muttnik's Space Dog Laika Lou- s.11.04.2009

mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 11.01.2016 klo 22:37  
+
0
^ Ne on Vihiksiä! :nauru::love: Kuulutko Facebookissa Sipsikaljavegaanit-ryhmään? Siellä palvotaan vihiksiä!

Oon alkanut vegeruuan ohella kiinnittää huomiota muihinkinasioihin. Kuten pesuaineisiin. Oon ostanut vain "pupumerkin" saaneita cruety free-pesuaineita. Ainut joka taisi olla Fairya kalliimpaa oli pyykinpesuaine. Tiskiaine ja yleispuhdistusaineet lähtivät mukaan samalla hinnalla kuin "teeveessä pyörivät"-aineetkin. Kaveri kävi oikein nälvimään kun näki Ecover-pullon vessassa. "Miksi oot ostanut jotain ekohippiainetta? Mikä siinä on ettei tavallinen Omo color kelpaa?" :roll: No voi anteeksi kun pahoitin mielesi.
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 11:30)