Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 21.05.2010 klo 21:42

Ekotekoja

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 11.01.2016 klo 22:49  
+
0
Niissä kaupan lihapiirakoissa on oikeasti niin vähän lihaa, että varmasti on ihan yhtä hyvää ilmankin. :D Niissä on monesti jopa soijarouhetta! Ja kun vielä laittaa sinappia ja ketsuppia niin eihän siinä maista kun sen rasvaisen taikinan. Tulisi varmaan hyviä jos tekisi ihan itse alusta alkaen niitä. Sehän on uppopaistettu hiivataikina jonka sisään tehdään liha riisi mössö, lihan korvaisi soijarouheella niin avot! Ihan helppoa. :)
Mäkin olen ollut kasvissyöjä yli kymmenen vuotta, tosin en enää niin tiukasti. Omaa ja isän kalastamaa kalaa tulee syötyä paljon ja isän kautta saan aina poroa ja joskus ollaan kimpassa tilattu lampaan lihaa yhdeltä tilalta kun hankittiin pari vuotta sitten arkkupakastin, jonne mahtuu! Tänä vuonna aion myös liittyä metsästys seuraan jota kautta saan toivottavasti enemmän riistaa mitä tähän mennessä on ollut mahdollista ostaa. Olin nuorena todella ehdoton kasvissyönnin kanssa, ja ajattelin että jos kerran ilmankin lihaa pärjää, niin yhtäkään eläintä ei saa turhaan tappaa. Nykyinen näkemys on vähän niin, että kalastus ja metsästys kuuluu tapaani olla luonnossa, jotenkin tapahtui vain väistämättä että metsästys tuli vanhan kalastusharrastuksen rinnalle yhtä luonnollisena tapana olla yhtä luonnon kanssa, nähdä ja saalistaa upeita eläimiä ja olla osa sitä kiertokulkua... En osaa oikein paremmin selittää, se tavallaan tuo lähemmäs luontoa ja kuuluu siihen kulttuuriin, että metsästä hankitaan se ravinto ja elämän mielenkiinto on siellä, siinä elämässä, kaikkineen.

Heilin

Heilin
Viestimäärä: 40

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 12.01.2016 klo 12:50  
+
0
Mulla takana kasvissyöntiä about seitsemän vuotta. Kalaa olen toisinaan syönyt, jos sitä on jossain tarjolla ollut. Nyt olen kokeeksi jättänyt kaikki eläinkunnan tuotteet pois ja se on käynyt yllättävän kivuttomasti. Alpron mantelimaito ja kookosjuoma on monin verroin paremman makuista kuin lehmänmaito. Soijamaidosta en sen sijaan ole vielä oppinut nauttimaan. Oikeastaan ainoa, mitä kaipaan on raejuusto puuron kanssa. Milloinkohan tulisi markkoinoille kasvisraejuustoa..

Millaista suhtautumista olette kasvisruokailijat kokeneet kanssaihmisiltä? Entä miten toimitte esim. kylässä tai muissa sosiaalisissa ruokailutilanteissa, jossa kasvisruokavaliota on vaikeampi nuodattaa?

mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 12.01.2016 klo 13:22  
+
0

Heilin kirjoitti:

Millaista suhtautumista olette kasvisruokailijat kokeneet kanssaihmisiltä? Entä miten toimitte esim. kylässä tai muissa sosiaalisissa ruokailutilanteissa, jossa kasvisruokavaliota on vaikeampi nuodattaa?



Ihmisistä on tullut älyttömän hyökkääviä tai vaihtoehtoisesti hirveän puolustelevia kun kerron siitä että kala on ainut eläintuote jota nykyisin käytän.

"No mistä nyt saat kalsiumia? Kyllä maito on niin terveellistä että sinäkin voisit sitä juoda!" Öö en oo juonut maitoa ikinä muuten kun kahvissa.

"Mie en pystyis kun tykkään liikaa kinkusta." Jep, niin tykkään minäkin, mutta viimeistään ne teurastamovideot oli sellainen havahdutus että tuskin palaan lihaan ihan lähiaikoina.

"Et saa proteiineja ja kaikenlaiset puutostilat alkaa vaivaamaan."

"Ihme viherpiipertäjä siustakin tullut."

"Mutta eihän munantuotannossa oo mitään väärää. Ostin vapaan kanan munia niin tein hyvän teon."

Näitä on oikeasti ihan loputtomiin. :nauru: Ärsyttää niin paljon nykyisin että oon jopa joutunut vähän isovanhemmille ärähtämään että nyt loppu se sönkötys tai tää lähtee kotiin vetämään ituja huiviinsa. Sosiaalisissa tilanteissa kieltäydyn ruuasta. Yleensä siihen vastataan että: "No ota nyt yksi pulla." Kaverit on onneksi herännyt tähän ja saan oman vegepöydän loppukuusta kaverin lapsen 3-vuotisbileisiin. :nauru:
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015

Heilin

Heilin
Viestimäärä: 40

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 12.01.2016 klo 17:30  
+
0
Ah, nuo kommentit kuulostaa niiin tutuilta.. Yksi, mitä tulee myös paljon vastaan on: "ei siinä ole kuin vähän lihaa/kanaa" tai "ei sun ole sitä lihaa pakko syödä, ota se vaan pois". Se on yksi ja sama, onko sitä lihaa paljon tai vähän tai mitä sorttia se on, se ei ruokavaliooni kuulu. Ja ei, en mä rupea niitä lihoja ruoasta tai voileivältä noukkimaan, kiitos vain. Uskon, että jos kyseessä olisi allergia, ruokarajoitteet otettaisiin paremmin huomioon. Ehkä pitäisikin sanoa, että olen allerginen eläinkunnan tuotteille. Toisaalta sitten taas koen kyllä huonoa omaatuntoa, kun olen hankala vieras/asiakas kaikkine vaatimuksineni.

iisamai

iisamai
Viestimäärä: 201

VS: EKOTEKOJA - Sunnuntaina, 17.01.2016 klo 19:33  
+
0
Mie myönnän rehellisesti olevani sekasyöjä, mutta en menisi kyllä kenellekään sormea heristelemään hänen syömisistään. Se on jokaisen henkilökohtainen asia ja jos on kuitenkin hengissä sekä hyvässä kunnossa, niin mitä sitä nipottamaan saako joku tarpeeksi jotain tiettyjä vitamiineja.
Mutta nyt tämän treenaus-buumin myötä on tullut mietittyä näitä ihmisiä, jotka syövät aika paljon proteiinipitoisia ruokia ja kuluttavat suuria määriä kananmunia, raejuustoja ja rahkaa. Moniko miettii ja pystyy ostamaan niitä luomu tai vapaan kanan munia vai päätyykö ostamaan isoja pakkauksia halvimpia tuotteita? Tää esimerkiksi laittoi miulla silmään, kun tuli joskus vilkaistua sitä Fitnesspäiväkirjat-ohjelmaa.

Haluaisin kyllä muuttaa ruokavalioni niin, että jättäisin lihan pois ja söisin esim. pelkkää kalaa sekä kasvikunnan tuotteita. Osaamattomuus on kuitenkin oma helmasyntini ja esim. maitotuotteita kuluu kyllä paljon, koska pidän niiden mausta. Kuluu toki viikkojakin, että syön kasvisruokaa (yksinelävän iloja on syödä samaa ruokaa pitkään, koska pieniä annoksia on turha tehdä), mutta ne ovat sitten niitä mielikuvituksettomia kasvissosekeitto ja wok-ruokia. Olen aika huono ruoanlaittaja muutenkin ja kasvisruoasta omissa käsissäni on aika hankala saada maistuvaa, kun en muutenkaan käytä paljoa mausteita. Mutta ehkä sitä vielä joskus oppii.

Miulla toisaalta on ristiriitaiset tunnelmat tästä syödäkkö lihaa vai eikö syödä, koska maatalousalan koulutuksen saaneena ymmärrän myös tuottajien näkökulmaa ja elämää erittäin hyvin. Siinä vaiheessa ei oikeastaan osaa muuta kuin valita vastuullisesti ja lähellä tuotettua ruokaa. Joukkoon mahtuu paljon myös hyviä ihmisiä, jotka aidosti huolehtivat eläimistä ja ympäristöstä.

Riistaa tulee kuitenkin myös syötyä, koska hirvelihaa saadaan pakkaseen aina syksyisin. En itse metsästä, mutta arvostan suuresti sieltä saatua liharavintoa. Kalaa tulee sitten mökiltä järvestä. Marjat tulee kerättyä metsistä ja kotikotoa sekä vihannekset kasvaa omassa pellossa. Onhan nuokin jonkunlaisia ekotekoja, kun vertaa siihen, että käy ostamassa ulkomaalaista tavaraa kaupasta. Jos jotain sieltä täytyy hakea, niin pyrin ostamaan lähellä tuotettua tai suomalaista. Meillä ei harmillisesti täällä päin oikein Reko-ringit ole yleisiä, niitä olisi hienoa hyödyntää.

Muuten elämässä tulee valittua sellaisia asioita, mitkä ei hirveästi kuormittaisi ympäristöä. Asunto on pääasiassa kalustettu vanhoilla/käytetyillä kalusteilla, vaatteet (alusvaatteita ja joitain ulkovaatteita lukuunottamatta) tulee hankittua kirpputorilta, hiukset tulee värjättyä hennalla ja meikkiä en käytä oikeastaan ollenkaan, autoa tai korttia ei ole ja kuljen pääasiassa joka paikkaan pyörällä tai julkisilla/kimppakyydeillä, kierrätän jätteet, ostan uutta vasta kun entinen on loppu tai rikki tai jos sitä ei voi korjata, älyvempaimia en omista (hurraa vanha Nokialainen! En ole koskaan omistanut esim. mp3-soitinta :hymy:). On kai niitä pieniä juttuja muitakin, mutta ainakin nuo tuli nyt äkkiseltään mieleen.
Slkn Kuura
Slkn Pihka (sij.)

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 19.01.2016 klo 09:21  
+
0

Rorys kirjoitti:

Me käytettiin tosi paljon soijatuotteita lihan korvaajina kun kumpikin vielä opiskeltiin. Se on niin paljon halvempaa kuin liha ja makukin ihan ok. Mä en vaan ole pystynyt syömään mitään soijatuotteita muutamaan vuoteen, saan siitä ihan järkkyjä mahakipuja vaikka normaalisti mulla on ihan teräsvatsa. Se ei jostain syystä sovi mulle enää, joten eipä tule soijasta ruokaa meillä enää kokattua :( Quornia olen kokeillut ja se oli pahaa, en tosin muutenkaan ole mikään sienifani. Papuja ja linssejä on nyt viime aikoina pyritty käyttämään ruuanlaitossa paljon. Kasvissosekeittoja tulee tehtyä joka viikko.

Niin ja mä en käytä muita maitotuotteita kuin maitoa kahvissa, en ole ikinä tykännyt niistä (tuntuu että tämä ominaisuus kulkee suvussa nimenomaan naisilla...), joten proteiinin saanti rajoittuu vaitettavasti aika paljon lihaan, kananmuniin ja noihin papuihin.


Tähän viitaten: mä olen myös miettinyt, mikä olisi lihan korvaava proteiinin lähde, kun soija, pavut ja (suuressa mittakaavassa) maito- ja viljatuotteet on poissuljettuja.

Heilin

Heilin
Viestimäärä: 40

VS: EKOTEKOJA - Tiistaina, 19.01.2016 klo 15:47  
+
0
^Quorn? Siinä tosin on kananmunaa, että vegaanille ei käy. Onko kaikki palkokasvit kiellettyjen listalla? Linsseissä ja kikherneissä on protskua samoin hernerouheessa, mutta taitavat mennä papujen kanssa samaan kastiin. Kvinoa saattaisi sopia, koska se ei ole heinäkasvi kuten viljat? Pähkinät ja siemenet on myös ravintoarvoiltaan hyvä lisä lihattomaan ruokavalioon, mutta lihan korvikkeena ruoissa ne eivät tietenkän toimi samalla tapaa kuin vaikka se soijarouhe.

FrozenCorpse

FrozenCorpse
Viestimäärä: 62

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 25.01.2016 klo 10:57  
+
0
Kierrätän kaiken minkä voin.
Vaatteet tulee pitkälti valmiiks käytettyinä.
Kosmetiikka on luonnonkosmetiikkaa, kodin aineet ekoaineita.
En omista autoa enkä halua lisääntyä.

Lemmikkikin on aikuinen kodinvaihtaja.

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 19:15)