Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 26.02.2013 klo 22:44

Herkuttelijat

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 32

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: HERKUTTELIJAT - Sunnuntaina, 26.05.2013 klo 10:00  
+
0

ransa kirjoitti:

Satokausi avattu... Eilen herkuteltiin nokkosletuilla punasipuli-puolukkamarmeladin kanssa. Ja ihan nyt näillä hetkillä alkaa myös maitohorsman versot olla parhaimmillaan. Suomen oma ihana "parsa"... Eli mars ulos satoa korjaamaan.

Meillä oli eilen ohjelmassa myös nokkosletut, kun löysin hyvän nokkosapajan tuolta pihan perältä. Liian myöhään muistin, että pakkasessa olisi ollut viime syksynä itse tehtyä omenahilloa, joten kaupan hillon ja kermavaahdon kanssa mentiin. Oli hyvää. :kieli:

Löytyiskö tuohon maitohorsman hyödyntämiseen jotain hyvää ohjetta? Mä jo aloin suunnittelemaan tämän päivän salaattiin voikukkaa ja kukkapenkistä ruohosipulia kaupan vihannesten kaveriksi, mutta muutkin pihan ja lähimetsien antimet olisi kiva osata hyödyntää.

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: HERKUTTELIJAT - Sunnuntaina, 26.05.2013 klo 10:21  
+
0

maddy kirjoitti:


Löytyiskö tuohon maitohorsman hyödyntämiseen jotain hyvää ohjetta? Mä jo aloin suunnittelemaan tämän päivän salaattiin voikukkaa ja kukkapenkistä ruohosipulia kaupan vihannesten kaveriksi, mutta muutkin pihan ja lähimetsien antimet olisi kiva osata hyödyntää.



Onhan minulla niitä, palaan asiaan myöhemmin. Mutta käytän ihan salaateissa ja myös lämpimissä ruoissa. Joskus olen valmistanut parsan tapaan niitä versoja. Pitää vain katsoa ettei kerää puisevia. Kasvaa tänä vuonna niin kohisten, että menee kohta jo paras aika ohi. Tosin latvaversoja noistakin voi hyödyntää vielä ja nokkostahan voi kerätä koko kesän, kun ottaa aina vaan ne tuoreimmat lehdet. Poimulehtikin on hyvää salaatissa. Ja "raparperikiisselit" keitän usein suolaheinästä, menee ihan täydestä.

Voikukista puheenollen. Tässä sinulle vinkki, jonka keksin eilen ihan vahingossa:voikukankukinnoista herkuksi. Olin tosissani heittämässä litkua pois, mutta onneksi maistoin. Jos siirapeista tykkää lettujen tms. kanssa niin kannattaa oikeasti kokeilla tätä.

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: HERKUTTELIJAT - Sunnuntaina, 26.05.2013 klo 10:48  
+
0
^Ou jee. Kiitos! :kumarrus: Tuo menee kyllä kokeiluun. Mieli on tehnyt jo pidemmän aikaa taas tehdä amerikkalaisia pannukakkuja, mutta en ole muistanut ostaa vaahterasiirappia. Taidankin keitellä mieluummin oman siirapin. Tänään aamupalaksi on jo hautumassa spelttipuuro (nämä sunnuntaiaamun aamupalat on kovin myöhäisiä :nauru:), mutta ehkä jo ensi perjantaiksi teen siirapin valmiiksi, kun silloin on seuraava vapaa aamu. :kieli:

Sitä paitsi tänään on ohjelmassa raparperipiirakka ja raparperijuoman valmistaminen tekeytymään. Ei kaikkia kokeiluja pidä tehdä samalle päivälle...

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: HERKUTTELIJAT - Sunnuntaina, 26.05.2013 klo 15:15  
+
0
^Valmistusmenetelmä ei varmaan ole ihan oikeaoppinen, mutta hyvää se oli silti, eli kannattaa uskaltaa kokeilla.

Sherlock

Sherlock
Viestimäärä: 1331

VS: HERKUTTELIJAT - Torstaina, 30.05.2013 klo 18:48  
+
0
Mä herkuttelin tänää härän grillipihvillä ja viherpippurikastikkeella, lisukkeena wokkivihanneksia ja tuoretta ananasta :nauru: Oli muuten eka kerta ikinä, ku söin härän pihviä (kyllä, en oo ikinä härkää syöny!).

Sekarotuinen - "Minni" (-06)
Welsh corgi pembroke - "Nita" (-10)

Pikipaimenia

Pikipaimenia
Viestimäärä: 1713

VS: HERKUTTELIJAT - Torstaina, 30.05.2013 klo 18:57  
+
0
^ ai niin, nytkö se alko se makeiden ananasten kausi. Hitto kun ovat välillä niin makeita että hampaat kilisee suussa. Mutta sehän on siis pelkästään plussaa :kieli:
Schipperket Minka s.2005 Kiri s. 2011

Ihminen on ihmiselle apina

Sherlock

Sherlock
Viestimäärä: 1331

VS: HERKUTTELIJAT - Torstaina, 30.05.2013 klo 19:00  
+
0
^ Joo! Toi ananas on kyllä niin pirun makea, mut sen takia vaan niin pirun hyvää :nauru:
Sekarotuinen - "Minni" (-06)
Welsh corgi pembroke - "Nita" (-10)

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: HERKUTTELIJAT - Torstaina, 30.05.2013 klo 19:02  
+
0
Paistoin tänään naudan ulkofilettä ja täytyy sanoa että on huomattavan miedompaa lihaa hirveen verrattuna. Varmaan kaksi vuotta sitten olen syönyt naudanlihaa ja täytyy sanoa että oli ehkäpä pettymyskin. Mausteita piti laittaa niin ettei itse lihan maku enää läpi päässyt.. :nauru:

Mutta hei, ainakin saan herkutella dallaspullilla! :hymy:
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

Shane

Shane
Viestimäärä: 946

VS: HERKUTTELIJAT - Torstaina, 30.05.2013 klo 21:55  
+
0
Mullakin viime aikoina ollut suurena herkutteluna tuore ananas, jonka ansiosta oon päässyt suklaariippuvaisuudestani eroon. Sokerimäärät mulla kyllä silti on aika huimat, kun vedän helposti päivässä kokonaisen ananaksen.. :shifty:
Citymarketissahan ne tota tuoretta ananasta tarjoilee maistiaisina (joku kampanja) ja myy ihan kauheeseen hintaan. Joku 4e pikkurasia. Lidlistä saa taas halvalla hyvää kokonaisena eikä sen leikkaaminen nyt niin kauheeta oo. :)
Menossa mukana saku Riki, corgi Natu sekä huskyvauva Nova!

Sherlock

Sherlock
Viestimäärä: 1331

VS: HERKUTTELIJAT - Torstaina, 30.05.2013 klo 22:24  
+
0
No me ostettiin toi ananas Lidlistä eikä hintakaan ollu ku euron :)
Sekarotuinen - "Minni" (-06)
Welsh corgi pembroke - "Nita" (-10)

Lurch

Lurch
Viestimäärä: 2091

VS: HERKUTTELIJAT - Torstaina, 30.05.2013 klo 22:52  
+
0

saije kirjoitti:

Paistoin tänään naudan ulkofilettä ja täytyy sanoa että on huomattavan miedompaa lihaa hirveen verrattuna. Varmaan kaksi vuotta sitten olen syönyt naudanlihaa


Jos ymmärsin oikein ja tämä tarkoittaa sitä, että olet syönyt viimeiset pari vuotta lähinnä hirvenlihaa, niin olen lievästi sanottuna kateellinen. Hirvi on maailman parasta lihaa, ja harmittaa ihan järjettömän paljon ettei sitä enää nykyään tahdo oikein saada käsiinsä. Isäukkoni harrasti eläessään metsästystä ja hirvenlihaa oli aina pakastimessa, ja sitä piti pentuna ihan itsestäänselvänä että näin on. Nyt sitten kun sitä ei noin vain saakaan niin kyllä on tullut unettomia öitä vietettyä hirviherkuista haaveillen.

Joulun seutuun käytiin äiteen luona ja pakastimesta löytyi köntsä kyseistä lihaa, ja kun ukkoni kokkasi siitä meille kaikille pihvit niin se meinasi itsekin lähteä lentoon siitä miten hyvää se on. Monta kertaa houraillut siitä jälkeenpäinkin. :nauru: Samoin aina kun itse teen karjalanpaistia niin sydämestä riipii jos sen joutuu tekemään pelkästään naudasta ja possusta. Olen jopa harkinnut itse metsästyskortin ja kaikkien muiden taikatemppujen suorittamista että pääsisi jälleen tuohon tavaraan kiinni.

Anteeksi totaalisen turhanpäiväinen postaus, mutta pakko oli päästä purkamaan tämä angsti. Minä kärsin. Syvästi.

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: HERKUTTELIJAT - Torstaina, 30.05.2013 klo 23:06  
+
0
^Jep, itseasiassa kohta neljä vuotta on pääsääntöisesti tullut syötyä hirveä, mutta nautaa maistoin taas parin vuoden tauon jälkeen. :hymy:

Meillehän tuli viime syksynä yksi kokonainen raavas tähän talouteen, kahdelle hengelle. Siitä on kyllä saanut syödä ja loppua ei näy. Älyttömän hyvää lihaa on kyllä ja paljon viedään jalostamolle jottei vain tule kyllästymisen tunnetta! Toivotaan että tulevana syksynäkin saadaan paljon lihaa ettei tarvitse tuohon nautaan sortua! :nauru:

Mutta on kyllä tosiaan aika tiukassa hirvenliha. Joskus herkkutorilla K-Supermarketissa näkyy olevan myynnissä, kilo onkin lähempänä 25-30€ useimmiten paistista.
Uskon ettei monikaan metsästäjä ole kovinkaan halukas hirvenlihaa myymään, etenkin nyt kun hirvikanta on paikoin rajusti laskussa.

Me viedään usein isälle hirvipurkkia, hirvimetwurstia, hirvimakkaraa, hirvikylmäsavua, ulko/sisäfile pihvejä sekä paistikappaleen kun mennään kylään. Isä on aina ihan onnessaan, koska ei heilläkään hirveä tule syötyä, vaan useimmiten poroa.
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: HERKUTTELIJAT - Torstaina, 30.05.2013 klo 23:08  
+
0
Oi oi oi, kylmäsavuhirveä! *droool*
ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien

Lurch

Lurch
Viestimäärä: 2091

VS: HERKUTTELIJAT - Perjantaina, 31.05.2013 klo 00:15  
+
0

saije kirjoitti:

^Jep, itseasiassa kohta neljä vuotta on pääsääntöisesti tullut syötyä hirveä, mutta nautaa maistoin taas parin vuoden tauon jälkeen. :hymy:

Meillehän tuli viime syksynä yksi kokonainen raavas tähän talouteen, kahdelle hengelle. Siitä on kyllä saanut syödä ja loppua ei näy.


Argh, käännä vielä veistä haavassa. :nauru: Ei teille mahtuisi muutama alivuokralainen? Vaikka sinne pakastimeen?

Mutta on kyllä tosiaan aika tiukassa hirvenliha. Joskus herkkutorilla K-Supermarketissa näkyy olevan myynnissä, kilo onkin lähempänä 25-30€ useimmiten paistista.


Joo itsekin on tullut joskus noita kaupoista bongailtua, ja hinnat ovat kyllä niin karvaisia etten ole raaskinut ostaa. Mulla on kyllä itäsuomessa sukulaisia jotka metsästävät hirveä, mutta kun ei tule muuten juuri yhteyttä pidettyä niin en ole sattuneesta syystä kehdannut sielläpäin käydessäni saapastella suoraan koluamaan kenenkään pakastinta. Siellä tulee sitäpaitsi käytyä sen verran harvoin ettei siitä kauheasti kostuisi vaikka jonkun nyrkillisen mukaansa saisikin. Voi kun tietäisi täältä lähempää jonkun jolta tuota saisi edes jokseenkin järkevään hintaan ostettua, mulla on nimittäin taas karjalanpaisti suunnitteilla ja kiukuttaa jo valmiiksi kun sinne ei taaskaan sitä hirveä taivaasta tipahda. :mad:

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: HERKUTTELIJAT - Perjantaina, 31.05.2013 klo 00:25  
+
0

Lurch kirjoitti:


Argh, käännä vielä veistä haavassa. :nauru: Ei teille mahtuisi muutama alivuokralainen? Vaikka sinne pakastimeen?


Buahahaa :nauru: Valitettavasti meidän 45m2 on aika hyvin täytetty ja pakastimeen putkahti tänään 40kg hurttien muonaa, joten sielläkin on aika täyttä! :nauru:
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

Lurch

Lurch
Viestimäärä: 2091

VS: HERKUTTELIJAT - Perjantaina, 31.05.2013 klo 01:41  
+
0
Damn. Kannatti kuitenkin yrittää :nauru:

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: HERKUTTELIJAT - Sunnuntaina, 02.06.2013 klo 22:07  
+
0
Itse kasvattamilla yrteillä maustettu luomubroileri, voiporkkanoita ja itse tehtyä vuokaleipää! :love:
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

Murmuu

Murmuu
Viestimäärä: 457

VS: HERKUTTELIJAT - Maanantaina, 03.06.2013 klo 00:09  
+
0
Jyväskylän satamassa käyty ihanassa vohvelikahvilassa: vohveli mango-melonijäätelön, banaanin ja kinuskikastikkeen kera. Nam.

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: HERKUTTELIJAT - Maanantaina, 03.06.2013 klo 09:30  
+
0
Tänään yritän minä leipoa gluteenitonta kanelipullaa! Päälle ajattelin vielä kokeilla jenkkityylistä glazea, mmmm....
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

unemelodie

unemelodie
Viestimäärä: 513

VS: HERKUTTELIJAT - Torstaina, 06.06.2013 klo 19:09  
+
0
Päätin kokeilla jotain erilaista salaattia perusyhdistelmän sijaan (mm. kurkku, tomaatti, feta). Voi kun tuli hyvää ja herkuttelin pitkästä aikaa salaattia oikein hitaasti nautiskellen :kieli:
Salaatti sisälsi siis rucolaa, vesimelonia, jääsalaattia, persikkaa, cashew-pähkinöitä, leipäjuustoa, fetajuustoa ja tomaattia.
En voi tarjota lohtua
sillä olen vain ihminen..
En voi tarjota lämpöä
sillä itsekin palelen..
ja maata astelee
varjo mustuvan taivaan
yllään yön kylmä laulu..

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 32
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6324
Viestejä yhteensä545661
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 04:45)