Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 13.04.2010 klo 14:40

Hullut hortonomit

Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 27

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 26.08.2010 klo 12:10  
+
0
Tuota oleon ja Nuttin kasvia en kyllä tunne, nähnyt olen kyllä kaupoissa.

Tässäpäs nyt tämä minun orkidea viljelmäni, kasveja yhteensä 10kpl kaikki eivät näy :hymy:

Kaikille yhtenäiset suojaruukut ovat ostoslistalla, mutta en ole saanut aikaiseksi :D
Väleissä vesiastioita ilmankosteutta nostamassa. Huono kuva kyllä.

Sitten muutamia kukkasia

Ruokapöydän piriste

Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 27.08.2010 klo 18:07  
+
0
Mä oon yleensä vaihtanu parvekekasvit vasta syyskuun alussa, mutta nyt en sitte malttanu oottaa... Krassit ja kurpitsat lähti, tilalle kellokanervia ja koristekaaleja. Koristekaaleille en kyllä ole vielä keksinyt sopivaa istutusastiaa, aattelin että ois mahtunu samaan parvekelaatikkoon kanervien kanssa mutta ei... :kieli:

Sisälle tuli uutena kentiapalmu, edesmenneen huonearalian tilalle. Aralia alkoi olla liian leveä paikkaansa, kentiapalmu on parempi kun on enemmän korkea kuin leveä.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 27.08.2010 klo 18:27  
+
0
Suzunan orkideat on kyllä ihania! Oletko saanut samat kukkimaan joka vuosi? Pitäisi itsekkin käydä ottamassa kokeeksi pari orkideaa ja katsoa kauan ne tällä kertaa säilyy. Honkkarissa varmaan taas halpoja. Muistaakseni viime syksynä olivat vain jotain 5e paikkeilla. Ei paha.

Itse sorruin ostamaan taas pari viherkasvia. Prismasta tarttui mukaan kultaköynnös sekä traakkipuu. Molempia meillä on jo ennestään ja hyvin ovat säilyneet joten hankin sitten lisää kyseisiä lajikkeita.

Eevus

Eevus
Viestimäärä: 596

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 28.08.2010 klo 10:59  
+
0
Suzunan orkidea tarha ;)
Shetlanninlammaskoira Viivi<3

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 28.08.2010 klo 14:53  
+
0
Hei,

nyt kyselen (kun pitkästä aikaa löysin oikean salasanan), osaako joku kertoa, miten on saanut murattiköynnöksen menestymään? Millaisessa paikassa kasvatatte? Sain naapurista hienon alun, harmittaa, jos onnistun sen nyt tappamaan.

Entä osaatteko kertoa, mistä johtuu kultaköynnöstä vaivaavat ruskeat täplät lehtien keskellä? Jos kärjet ruskistuisivat, kyse olisi kai kuivumisesta (vaivaa vehkaani), mutta lehdet mustuvat tosiaan keskeltä?

Hienoja orkideoita ihmisillä, minusta itsestäni ei ole orkidean hoitajaksi.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

Tiiina

Tiiina
Viestimäärä: 98

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 28.08.2010 klo 20:27  
+
0
Tsädääm, kukkakaupassa käyty. Nutti, se kasvi on kissankaisla. :)
Marly '01 & Pasi '10, in memoriam Leo ♥

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 28.08.2010 klo 20:53  
+
0
Suzuna Annahan nyt oikein rautalangasta vääntäen orkideanhoito-ohjeet :enkeli: Mä sain kesäkuussa ko kukan, missä oli pari vartta kukkineen. Nyt ne kukat on kuihtuneet ja näyttää varretkin jotenkin "kummalta" :mietiskel:
Pitääkö ne varret katkaista ja jos, niin missä vaiheessa? Vai mihin ne mahdolliset uudet kukat tulee? Kuinka usein kastellaan?

Mä kun olen sellainen hortonomi että tapan muovikukatkin, niin nyt olis hyvät ohjeet tarpeen :nauru:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: HULLUT HORTONOMIT - Sunnuntaina, 29.08.2010 klo 00:19  
+
0

oleo kirjoitti:

Tsädääm, kukkakaupassa käyty. Nutti, se kasvi on kissankaisla. :)



No niin selkishän se, kiitos tiedosta! :nauru:

Ja tietty kuuukkelikaan ei löydä sille mitään hoito-ohjeita...
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 30.08.2010 klo 09:46  
+
0
Siis voi ei, älkää luulko että mikään expertti olen, vasta myös orkideaharrastusta aloittelen :hymy:
Ja kaikki omani ovat siis perhosorkideoita, eli niitä kaikista helpoimpia :wink:
Nuo omat kukkaset ovat yhtä lukuunottamatta hankittu ns ohikukkineina, eli kukkakaupalle myyntikelvottomina hintaan 0-3e kpl. Kaikkiin vaihdoin heti tuon alkuperäisen karikkeen pois, totesin että 7/10stä oli jo melko mätääntyneessä kunnossa, eli olisi nopeasti mädännyttäneet kasvin juuriston, niinkuin oli jo osassa ehtinyt tehdä. Ja ainakin ahkeralla kastelialla tuo "multa" pitää liikaa vettä ja kosteutta orkidean makuun. (Poikkeuksena Eevuksen orkidea joka kukkii upeasti normaalissa mullassa :nauru:)
Itse vaihdoinkin tilalle pelkkää ruukkusoraa, koska orkidea ei tarvitse aktiivista kasvualustaa, niinkuin normaalissa mullassa olevat kasvit. Ruukkusora läpäisee veden ja ilma kiertää hyvin, jolloin juuret eivät pääse mätänemään. Tämä on itselläni nyt kokeilussa, mutta tähänmennessä ovat kaikki kasvit viihtyneet ja ne juurensakin menettäneet yksilöt ovat lähteneet kasvuun.
Kastellut olen kun kasvin juuret ovat muuttuneet harmaiksi. Pinnalla olevia juuria olen sumutellut.

Osa ohikukkineista kasveista ovat kuivattaneet kukkavanan, sen voi silloin huoletta leikata pois, jos kukkavana ei kuivu voi sen jättää paikalleen, kukka voi jatkaa kukintaansa uudestaan vanhasta vanasta. Itselläni nyt yksi ohikukkinut on jo tehnyt vanhojen kukkavanojen päihin 6 uutta kukan nuppua. Jos kukkavanat kuivuvat, niin kyllä kasvi ajan myötä uudet vanat ja kukat kasvattaa. Yleensäkin uuteen kukkimiseen voi mennä vuosikin, koska kauppojen orkideoita on usein käsitelty kikittamishormooneilla, jotka sotkevat kukan oman kukkimisrytmin.

Oikea lannoitus on tärkeää kukkimisen kannalta, mutta ilmeisesti myös liikalannoitus on hyvin haitallista. Eli erittäin laimealla lannoitteella (puolet/alle purkinkyljen ohjeesta) voi lannoittaa joka kastelukerralla tai sitten parin kastelukerran välein. Itse olen nyt laittanut orkidealannoitetta kerran viikossa ja merileväuutetta on kokoajan kasteluvedessä. Kastellut ihan vesijohtovedellä, joka on jonkin aikaa seisonut.
Perinteinen marketti-orkideahan on perhoskämmekkä, ja sillä ei ole ollenkaan lepoaikaa, eli lannoittaa voi ympärivuoden. Jos ikkuna ei ole valoisa, niin talvella lisävalonanto lisää hyvinvointia ja edesauttaa kukintaa.

Orkidea viihtyy hyvin jos:
-Saa riittävästi valoa (ainoastaa kesän kuumimmat suorat auringonsäteet voivat olla haitaksi ja polttaa lehtiä)
-Saa maltilla vettä (jos epäilet kannattaako vielä kastella, siirrä mielummin parilla päivällä eteenpäin kastelua)
-Saa maltilla lannoitetta (liiallinen lannoitus polttaa juuria)

Kasvin sumuttelusta on monenlaista tietoa, mutta itse olen tullut siihen päätelmään että sillä ei ole varsinaisesti vaikutusta kasvin viihtyvyyteen. Jos tykkää sumutella (niinkuin minä :) niin sumuttelee, ei siitä ainakaan haittaa ole, kunhan kasvin lehtihankoihin ei jää vettä. Se voi muuten mädännyttää kasvin hyvinkin nopeasti.


muoks. Lintuja, itse en ole koskaan saanut murattia viihtymään, aina poikkeuksetta kasvi on kuollut :nauru: Tuntuu että kaikki kastelu on joko liikaa tai liian vähän...


Niin ja :jjei: "varastamani" saintpaulian lehdet ovat alkaneet itää uutta kasvia! sen kasvattamista ja kukittamista yritän myös :hymy:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12
(Viestiä on muokattu maanantaina, 30.08.2010 klo 09:48)

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 30.08.2010 klo 10:19  
+
0
^Mun mummo aikanaan sanoi, että "varastetut kukat/kasvit lähtee parhaiten kasvamaan" :cool:
Kiitos tuosta orkideainfosta. Enköhän mä noilla ohjeilla saa hieman pidennettyä sen elämää :peukku:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 30.08.2010 klo 10:34  
+
0
^Minullekin on aina sanottu että saatavista pistokkaista yms ei saa koskaan kiittää. Ja nuo saintpaulian lehdet varastin anopilta :nauru:

Ihmettelin tuossa viikonloppuna kun huomasin ensimmäistä kertaa että nukkatyrakki aka pahapoika kukkii! Olipas pienet mitättömät kukkaset :nauru:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 30.08.2010 klo 11:42  
+
0
Nukkatyräkki on kyl hauska :wink: Mä olen oppinu tuntemaan sen nimillä vaeltava juutalainen ja sylkevä sulttaani xD
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 30.08.2010 klo 16:30  
+
0
Mun 'sulttaanini' sylkäisi kerran keskellä yötä ja heräsin siihen rapinaan, kun siemenet putoilivat lattialle. Luulin hiireksi ja kun lisäksi aamulla näin mustat 'papanat' lattialla olin asiasta melko varma. Myöhemmin päivällä huomasin siemenet pöydällä, kukan alla ja osasin yhdistää rapinan oikeaan syylliseen. Olin ehtinyt jo torua kissaa huonosti hoidetusta hiiri jahdista. :nauru:
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 30.08.2010 klo 17:07  
+
0
suzuna, mulla on vähän sellainen mielikuva, että olen kuullut monilta samaa murateista. Mutta toi on jo aika iso, joten elätän toivoa, että se meilläkin ihmeesti pärjäisi. Sijoitin sen nyt lopulta amppeliin pohjoisikkunalle, tuskin ainakaan saa liikaa valoa. Sitten on enää se kasteluongelma..

Meni kyllä ihan kohtuullisen paljon rahaa taas kukkaruukkuihin. Kasveja kyllä tulee ovista ja ikkunoista, mutta sitten ne pitäisi vielä laittaa purkkeihin. Miksihän esim. altakasteluruukkuja on niin vähän eri väreissä, yleensä ei löydy kuin valkoisia. Mustia ja harmaita olen myös joskus nähnyt..

Sitten vielä: kuinka kylmiin säihin annatte huonekasvejen olla ulkona? Mulla noi ovat lasitetulla parvekkeella, kohta on edessä paikkojen etsiminen sisältä. Liian vähän pöytätilaa, joudun varmaan ruuvaamaan seinälle jonkun hyllyn. =/
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 30.08.2010 klo 18:03  
+
0
Osaisko kukaan neuvoa, kun mulla on Aloe Vera, joka on sitten tehny ruukkuunsa jo neljä uutta kasvia ja tungosta alkaa oleen. Kesällä yritin noita alkuja erotella, mutta niitten juuret on niin sekasin, ettei saanu irrotettua ku en uskaltanu ihan repiä. Nyt ne uudet Aloet on kasvanu ihan älyttömästi ja tää uuski purkki on ihan liian ahas. Miten ne saisin Uskallanko vaan voimalla kiskoa, juuret sillon kyllä katkeilee?
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 01.09.2010 klo 10:26  
+
0
Musta tuntuu, että se juurien katkeilu ei ole niin vaaarallista, jos edes osa säilyy kunnossa. Jos se uus kasvi on sellasella paksulla juurella kiinni siinä emokasvissa, niin kannattaa avittaa vaikka terävällä veitsellä. Sitten yrität varovasti ravistamalla ja vetämällä irrotella niitä pienempiä juuria toisistaan. Tosin en tiedä millaset juuret aloessa on, mutta ei siinä varmaan auta muu, kuin käyttää lievää väkivaltaa ja toivoa parasta.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 01.09.2010 klo 11:47  
+
0
Nostelin yöksi kukkia eteiseen, kun luvattiin hallaa. Nyt vasta tajusin kuinka isoiksi neitopegoniat on kesässä kasvaneet.

Värinokkonenkin on olut kesän ulkona saamassa väriä pintaan. Ritarinkukkien piti kukkia vasta jouluna, mutta kahteen sipuliin tuli kukinnot jo nyt. Olen säilyttänyt useamman vuoden joulukukat ja saanut ne kukkimaan uudelleen, nyt vaan meni osalta ajotus pieleen.

Tosssa muutama kukka terassin kaiteelta.

Ritarinkukat lähikuvassa.

Mellin kasvattajalta saatu mustanmerenruusu.

Pelargonit on niin isoja, etten tiedä mihin saan ne talveksi.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Zorroliini

Zorroliini
Viestimäärä: 112

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 01.09.2010 klo 11:52  
+
0
Täällä orkidea innostui kukkimaan uudelleen kun vaihdoin sen uuteen karikkeeseen. :jjei: Myös vanha kasvi näyttää piristyneen ja lehdet ovat vahvemman tuntuiset. Ilmeisesti juuretkin ovat ruvenneet taas kasvamaan. :)

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 01.09.2010 klo 11:55  
+
0
Hapokasta, upeita kukkia!
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 01.09.2010 klo 12:00  
+
0
Nyt vasta itsekin tajusin kuinka kauniita ne on olleet tänä kesänä, kun nostin niitä tohon pienempään tilaan.:hymy:
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

  Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 27
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28166
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6324
Viestejä yhteensä545662
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään3
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 07:30)