Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 13.04.2010 klo 14:40

Hullut hortonomit

Siirry sivulle: 1 ... 11 12 13 ... 27

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 12.10.2010 klo 20:24  
+
0
^ Plantageneissa ainakin on, melkeen ympäri vuoden.

Ja mitä tohon "puupapuun" tulee, niin en löytänyt omista kasvilistoistani et oisin koskaan omistanut, joten oon varmaan vaan harkinnu sellasen ostamista tmv. Google hakusanalla puupapu antaa kuitenkin monta osumaa.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Vilkko

Vilkko
Viestimäärä: 302

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 12.10.2010 klo 22:17  
+
0
^Oolrait, kiitos vaivannäöstäsi. :) Googletin kyllä itsekin tuota joskus, mutta en vissiin jaksanut sitten tarpeeksi kahlailla osumia läpi. Pitääpä ottaa uusiksi ja olla sinnikkäämpi.

Tää haluaisi taas uusia kasveja... Vaikka rehuja on kämppä täysi ennestään. :kieli: Olen jo pitkään haaveillut tuonenkielosta, mutta aika harvoin sellaista bongaa mistään. Ja posliinikukka miulle ja traakkipuu ja aaroninparta ja pilleriviikuna ja oliivipuu ja ja ja... Apua, taidan tarvita jonkun edunvalvojan, joka kontrolloisi tätä hamstrausta.:shifty:
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Parsonrussellinterroristi Etta 07/10

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 20.11.2010 klo 19:00  
+
0
Onko jollain ollut joskus huonekuusta? Ostin tänään semmosen heräteostoksena ja googlettelun jälkeen selvis, et sen pitäs olla talvi jossain viileässä paikassa (10-15 astetta) ja ilmankosteuden pitäs olla kohdillaan. Tulikohan valkattua liian vaikee kasvi... :nauru: Mut jos sen saa menestymään, se voi kasvaa jopa puoltoistametriseksi! :hymy:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Eevus

Eevus
Viestimäärä: 596

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 09.12.2010 klo 13:03  
+
0
Minä nyt olen ainakin omalla kohdallani todistanut, että orkidea ei menestyäkseen tarvitse mitään orkidea multaa, purkkeja yms juttuja. Kun tossa loppu kesästä irrotin orkideastani sen uuden alun ja laitoin sen tavalliseen umpinaiseen purkkiin, ja normaaliin multaan niin nyt se jo kasvattaa kahta kukkavanaa hyvää tahtia! =) Ja on muutenkin hyvinvoivan oloinen. Myös tämä "vanhus" orkidea, joka sen vauvan kasvatti, tekee myös uutta vanaa ja uusia ilmajuuria.
Shetlanninlammaskoira Viivi<3

tir

tir
Viestimäärä: 245

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 09.12.2010 klo 14:12  
+
0
mites noissa orkideoissa, mistä näkee että se ei voi hyvin? kun kaupasta omani hain, niin kukki jonkin aikaa ja muutama uusikin kukka puhkesi, ja nyt on sitten kukat lakastuneet ja samalla ne kukkavanat kokonaan kuivuneet. lehdet näyttää kuitenkin suht hyviltä. eli onko tuo ihan normaalia? kasvattaako ehkä sitten joskus uudet kukat? kuuluisiko niiden kukkien olla kauankin elinvoimaisia?

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 09.12.2010 klo 14:25  
+
0
Eevus, ihmettelen kyllä edelleenkin sun kummaa multaorkideaa :nauru: mutta mikäs siinä jos viihtyy!

tir, kun orkidea on kukkimisensa kukkinut, on normaalia että kukkavanat kuihtuvat pois. Jos lehdet ovat edelleen napakat ja hyvänväriset niin kyllä kasvi silloin voi hyvin.
Ainakin itselläni ensimmäiset huonot merkit ovat olleet lehtien pehmeneminen ja vasta aivan lopussa värin haalistuminen. Anna kasville aikaa kerätä taas voimia kukkimiseen, siinä voi mennä tovi jos kukka on pakkokukitettu hormooneilla ja sen oma kukintarytmi on sekaisin. Mutta ennenpitkää kukkii kyllä varmasti uudestaan. Muista myös lannoittaa orkidealannoitteella :wink:
Kukinnan aloittaneessa kasvissa kukat ovat ainakin minulla säilyneet useampia kuukausia. Nyt juuri alkoi yksi uudestaan kukkimaan pienillä liloilla kukkasilla.
Niin olihan orkideasi se perinteinen markettiorkidea eli perhoskämmekkä? Sillä ei ole lepoaikaa, mutta toisilla orkideoilla on ja ne eivät kuki uudelleen ilman lepoa.
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Ispu

Ispu
Viestimäärä: 576

VS: HULLUT HORTONOMIT - Sunnuntaina, 12.12.2010 klo 18:34  
+
0
Miulla on orkidea siinä sen omassa "mullassaan" enkä oo koskaan lannoittanut orkidearavinteella vaan oon joka toinen tai kolmas kastelukerta laitan veteen kanankakkarakeita. Ja miun yksvanaisesta on tullu välillä kaks-tai kolmevanainen kukka.
Kukkii noin kuukauden lepokauden välein. Toi on ollut nytten reilu 3v ja vielä samoissa mullissa mitä laitoin kun kotiin toin ja välillä lisänny pintaan lisää.
Koskaan en oo kukkaa "hoitanut", mutta tykkää tuo kukkia.
Blogi
Blip
Muistoissa Kamu&Miki.

Eevus

Eevus
Viestimäärä: 596

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 01.01.2011 klo 14:31  
+
0
Mun vauvaorkideassa näkyy nuppujen alkuja:love:

Hei, mulla ei ole koskaan ollut noita joulukukkia paitsi nyt. En tiedä miten pitäisi hoitaa.. kaksi amaryllistä sain, toinen kukkii nyt ja toinen nupullaan, ne on molemmat sellasessa joulupaperissa, millaisia hoito-ohjeita niille? Ja sitten mulla on joulutähti korissa missä on myös myös murattia..
Shetlanninlammaskoira Viivi<3

Tiiina

Tiiina
Viestimäärä: 98

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 01.01.2011 klo 21:47  
+
0
Vilkko, mulla on puupapu, ostin Ikeasta vuonna oravannahka. Siitä kuoli kaikki "pavut" vähän ajan päästä pois (kolme alkua), ikäänkuin mätänivät veke. Eikä tuossa muutenkaan tosin kituuta enää kuin yksi rehu, niin monet ötökät ja paleltumiset se on katsellut. Hirmu ihana kasvi, mutta en kyllä minäkään ole siihen juuri mitään hoito-ohjeita löytänyt. Samalla tapaa mennyt kuin muidenkin rehujen (joita muuten on nyt n.25 ruukullista) kanssa; eteläikkuna ja kastelua kun muistan :nauru:
Marly '01 & Pasi '10, in memoriam Leo ♥

Nika

Nika
Viestimäärä: 903

VS: HULLUT HORTONOMIT - Sunnuntaina, 09.01.2011 klo 15:09  
+
0
Ostin tuossa loppukesästä bonsai-puun ja nyt se taitaa olla kuollut... :nolo:
Olihan se reilun kolme viikkoa melkein yksinään täällä, kaveri kävi välillä kastelemassa, mutta silläkin oli tietysti omat lomasuunnitelmansa. Harmittaa pikkasen, ois ollu niin kiva pitää puuta olohuoneessa.
Onko muilla mitään kokemuksia bonsai-puista? Luin joltain nettisivulta, että sellasen vois tehdä itsekin siirtämällä jonkin luonnonpuun vaan ruukkuun sisälle ja leikkaamalla sitä. Voisikohan tätä soveltaa vaikka vaahteraan? :mietiskel: Pidän hirveästi vaahteroista, mutta oman pihan hankintaan menee vielä pitkä aika, joten sisävaahtera olisi mahtava :shifty:
Kääpiöpinseri Sakis 8/2009

Eevus

Eevus
Viestimäärä: 596

VS: HULLUT HORTONOMIT - Sunnuntaina, 09.01.2011 klo 17:53  
+
0
Nika, mullakin on bonsai-puu. Kokemusta mulla niistä ei kyllä ole koska tämänkin sain lahjaksi. Mutta tosiaan ainakin ohjeessa luki, että kun kasvi on tullut kaupasta kotiin niin noin parin viikon päästä se tiputtaa lehtensä stressin vuoksi kun on joutunut paikkaa vaihtamaan. Ja kotonakin se tykkää olla samassa, hyvässä paikassa. Mulla ainakin ne lehdet tippu kaikki muutamaa lukuunottamatta. Aika harvan näköinen on nyt. Mutta jos sulla on käynyt samalla lailla niin ei kai hätää sitten. Ja jostain luin, että niin kauan kun runko on hyvännäkönen on kasvi elossa ja voi hyvin, tai ainakin jotenkin.
Shetlanninlammaskoira Viivi<3

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: HULLUT HORTONOMIT - Sunnuntaina, 09.01.2011 klo 19:42  
+
0
Voiko jukkapalmu kuolla saatuaan sokerivettä? Pari viikkoa sit annoin toisen kukan kasteluvedet sille, ja nyt yhtäkkiä palmu on ihan räjähtäneen näkönen.. Yyh se on mun vanhin kukka! :mad:
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Eevus

Eevus
Viestimäärä: 596

VS: HULLUT HORTONOMIT - Sunnuntaina, 09.01.2011 klo 20:19  
+
0
^En tiedä, mutta mä olen yhtä höperö kun viime viikolla terästin veden orkidealannoitteella ja annoin sitä alkavalle kohtalonköynnökselleni! Paniikki tuli kun tajusin mitä tein:hymy:
Shetlanninlammaskoira Viivi<3

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 18.01.2011 klo 10:33  
+
0
Tökkäsin ilmeisesti amarylliksen sipulit vähän liian myöhään multiin syksyllä, kun eivät ehtineet jouluksi kukkimaan, mutta nyt alkaa ensimmäinen lykätä kukkaa auki ja toinenkin on melkein sillä hilkulla. Kahdesta näkyy nupun alku sipulin kyljessä, mutta kaks viimistä tekee pelkkää lehteä. Aika hyvä onnistumisprosentti kuitenkin, kun ovat useamman vuoden vanhoja sipuleita.

Pikkasen alkaa kevättä olla ilmassa, kun tekis mieli alkaa jotain istuttelemaan, mutta vielä on liian pimeetä. Esikot oli ihania kaupassa, mutta jätin sinne, kun ne on ainakin mun hoidossa tosi lyhyt ikäisiä.

Joku puutarhuri sanoi, että kevät alkaa siitä, kun ensimmäiset puutarhatyökalut alkaa näkyä hangesta. Nyt harmittaa, kun en jättänyt lehtiharavaa mihinkään seinän nojalle. Olis voinu viikonlopun sateen jälkeen haravan varsi tulla näkyviin:nauru:
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 18.01.2011 klo 11:19  
+
0
^Lasketaanko se, että mun haravat ja kuokat ja lapiot on parvekkeella - ei lunta päällä? :wink:

Mulla on melkein kolmasosa sisäkasveista kuolon partailla, ja oon nyt yrittänyt niitä tässä pelastella. Harmittaa ihan sairaasti kun tää kämppä on talvisin niin pimeä (eka kerros sisäpihan puolella) ettei tänne tuu kuin hajavaloa, enkä oo saanut järkevästi laitettua lisävaloja kaikille kasveille.

Palstaviljelykin jää todennäköisesti kesäohjelmasta pois, kun ollaan muuttamassa eikä oo vielä tietoa minne, että onko palsta-aluetta lähettyvillä. Harmi, meinaan viime kesä meni NIIIIIN harjottelun merkeissä, nyt tietäisin jo monta asiaa mitä tehdä paremmin.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 24.01.2011 klo 14:22  
+
0
Jo on aikoihin eletty! Mies alkoi kysellä, että koskas niitä kesäkukkia aletaan kasvattaa? Ikinä aikasemmin ei ole osottanut minkään sortin viljelyintoa. Pitää kai hommata muutama siemenpussi ja kylvömultaa, että päästään kokeilemaan, kun aika on otollinen.
Onkohan mun neitopegoniani talvehtineet kellarissa tai siis mukulat. Pitäis varmaan käydä vilkasemassa.
Onko kellään kokemusta mustanmerenruususta? Millon se istutetaan uudestaan?
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

iBox

iBox
Viestimäärä: 743

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 24.01.2011 klo 15:55  
+
0
Noniin, nyt se tapahtu mullekin!
Onnistuin tappamaan kaktuksen! :shifty:

Vilkko

Vilkko
Viestimäärä: 302

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 24.01.2011 klo 17:19  
+
0

oleo kirjoitti:

Vilkko, mulla on puupapu, ostin Ikeasta vuonna oravannahka. Siitä kuoli kaikki "pavut" vähän ajan päästä pois (kolme alkua), ikäänkuin mätänivät veke. Eikä tuossa muutenkaan tosin kituuta enää kuin yksi rehu, niin monet ötökät ja paleltumiset se on katsellut. Hirmu ihana kasvi, mutta en kyllä minäkään ole siihen juuri mitään hoito-ohjeita löytänyt. Samalla tapaa mennyt kuin muidenkin rehujen (joita muuten on nyt n.25 ruukullista) kanssa; eteläikkuna ja kastelua kun muistan :nauru:



Oijoi, kuulostaa tutulta nuo oireet. Puupapu on tässä pimeiden talvikuukausien aikana ruvennut mököttämään ja vaikuttaa itsetuhoiselta. Ei ole enää kaunis näky hän. Lehdet kuivuu ja tippuu ja pavut kurtistuu olemattomiksi. Yritän sitä kannustaa ja lohduttaa, ja ihan kuin sieltä olisi uusia lehtiä kasvamassa. Toivo elää!
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Parsonrussellinterroristi Etta 07/10

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 24.01.2011 klo 23:34  
+
0
Voi A-pu-VA! Tietääkö kukaan täällä mitään Aloe Verasta? Mulla on upea Aloe Vera, joka on kukoistanu oikeen ihanasti, aina näihin päiviin saakka. Se lykkäs viis lapsokaista ja samassa purkissa ovat olleen aika kauan. Nyt sain viimeinki kolme niistä erotettua omiin purkkeihin. Vielä kaks on tuossa äipän kanssa, mutta neki tarkotus ottaa nyt lähipäivinä pois. Mutta, tuo äitikasvi on alkanu lurpottaan oksiaan/lehtiään (kumpia nuo nyt sitten on :eitietoo:) ja useampi on alkanu tummumaan. En nyt tiiä, tahtooko se vettä lisää, oonko kastellu liikaa, vai onko se vahingoittunu. Neuvoja? Vinkkejä?!
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 25.01.2011 klo 09:22  
+
0
Tarttis alkaa suunnittelemaan uudelle asunnolle viherkasveja ja kesäistutuksia. Oisko ehdotuksia pienehköistä viherkasveista, jotka viihtyisivät ikkunalaudalla? Tällä hetkellä löytyy vain kiinanruusu, joulukaktus, traakkipuu ja kuolemaa tekevä kahvipensas. Haluaisin jättikokoisen lattialle sijoitettavan kasvin, mutta se kokisi hyvin pian kusisen kuoleman Armaksen toimesta.

Kesäistutuksia joutuu nyt kyllä rajoittamaan, kun yksiön kokoinen patio vaihtuu lasitettuun parvekkeeseen. Yhden ison kukkalaatikon saan mahtumaan, joten nyt pitäisi valita, että mitä isoja kukkia haluaa siihen vai laittaako täyteen yrttejä ym.. Tyhmää.
Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*

  Siirry sivulle: 1 ... 11 12 13 ... 27
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28166
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6324
Viestejä yhteensä545663
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 16:15)