Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 13.04.2010 klo 14:40

Hullut hortonomit

Siirry sivulle: 1 ... 13 14 15 ... 27

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 09.03.2011 klo 14:42  
+
0
^Mä lannoitan ihan Pirkka kukkalannoitteella, ja ei kukaan ole valittanut :nauru: Lorauttelen aika reippaastikin kasteluveteen aina silloin tällöin.
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 09.03.2011 klo 18:17  
+
0
^^Tarvii aika runsaasti valoakin kukkiakseen. Ja kasvaa niin hurjan isoksi, etten voi muuta kun haaveilla kyseisestä kaunottaresta.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

irvi

irvi
Viestimäärä: 75

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 09.03.2011 klo 19:04  
+
0
Eipä sillä lannoitteen merkillä ole niin kamalasti väliä...
Kaikki ovat suht samoja mömmöjä kuitenkin.
Toki jossain sarjassa on erikseen esim. bonsailannoite, niin käyttää sitä sitten sille tarkoitetetuille kasville / kukalle.
Tärkeää sitten puolestaan on lukea juuri sen kyseisen lannoitepullon/purkin/tikun käyttöohje ja annostella sen mukaan.
Liika on pahempi vaihtoehto kuin liian vähän. :paapatus:

Vilkko

Vilkko
Viestimäärä: 302

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 09.03.2011 klo 23:29  
+
0

irvi kirjoitti:


Liika on pahempi vaihtoehto kuin liian vähän. :paapatus:



Jep, juuri näin. Ja sama pätee myös kasteluun. Usein kun kukka näyttää kärsivältä, annetaan sille enemmän vettä, vaikka se raukkaparka on jo hukkumaisillaan. Yllättävän moni kasvi jopa tykkää siitä, että kuivuu välillä -yleensä talvisaikaan- ihan kunnolla.

Kiinanruusu on minunkin kokemuksen mukaan vaikea saada kukkimaan. Se on aika herkkänahkainen siirtelyn ja liikuttelun suhteen. Varsinkin jos on onnistunut kasvattamaan nuppuja, ei ruukkua saisi edes kääntää. Heti otetaan nokkiin ja tiputetaan kostoksi ne nuput.

Kiinanruusulla on kyllä todella kauniit kukat, mutta siitä kasvaa äkkiä sellainen ruma reuhake. En kyllä muutenkaan tykkää kovin rehevistä kasveista, oon vissiin itse niin kuiva tyyppi. :kieli:

Hämmästyin tässä päivänä muutamana, kun löysin piikkikruunusta kukkia! Yleensä se ei ole näin aikaisin keväällä alkanut kukkia. Viime vuonnakin se kukki pitkälle syksyyn ja niitä kukkia oli todella runsaasti. Ja kyseessä on nyt sellainen kasvi, jonka meinasin jo passittaa autuaammille kukkimismaille, kun pari vuotta meni kituessa. Mutta onneksi löytyi elämänhalu silläkin.

Mistä kukista te muut hortonomit haaveilette? Minä olen jo monta vuotta halunnut saada tuonenkielon, mutta niitäpä ei meinaa löytää mistään. Ja aaroninparta on kanssa hieno, ajattelin vohkia mummoltani pistokkaan, jahka silmä välttää. :shhh: Varastettu pistokashan kasvaa parhaiten, eikös juu? :nauru:
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Parsonrussellinterroristi Etta 07/10

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 10.03.2011 klo 10:28  
+
0

Vilkko kirjoitti:

Mistä kukista te muut hortonomit haaveilette? Minä olen jo monta vuotta halunnut saada tuonenkielon, mutta niitäpä ei meinaa löytää mistään. Ja aaroninparta on kanssa hieno, ajattelin vohkia mummoltani pistokkaan, jahka silmä välttää. :shhh: Varastettu pistokashan kasvaa parhaiten, eikös juu? :nauru:



Ehdottomasti samaa mieltä:peukku:

Minä olen haaveillut ihmeköynnöksestä ja mies ostikin sellasen mulle, mutta se oli niin 'ihme' köynnös, ettei siinä lehdet pysyneet kun viikon kerrallaan ja kukkinut ei ollenkaan niinä kolmena vuonna, kun mulla oli. Lopulta annoin periksi ja kukka sai mennä ihmettelemään roskikseen. :nolo: Ilmeisesti eivät olleet valo- ja muut olosuhteet sopivat.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 10.03.2011 klo 14:11  
+
0
^^ Kiinanruusuahan voi leikata haluamansa malliseksi? Ei tarvi antaa kasvaa reuhakkeeksi. :nauru: Kukat/nuput tietty hankaloittaa leikkelyä. Mä ostan heti lannoitetta ku ehdin!
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 10.03.2011 klo 15:49  
+
0
Toi nuppuongelma tulee ainakin mulle, kun plantun päähän tunkee nuppua ja pitäis leikata, että haarottuis heti pienestä asti. Ei malta, ei millään. Ainakin ennen kokeilemattomat kukat tahtoo mulla hojottaa pitkää suoraa vartta, kun ei oikein tiedä, että missä vaiheessa kuuluu leikata, että tuuhenee ja sitten on seuraavaksi nuput 'tiellä'.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

irvi

irvi
Viestimäärä: 75

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 10.03.2011 klo 16:48  
+
0
^ Rohkeasti vaan latvot ja typistät keväällä. Tulee lisää niitä sivuhaaroja ja siten myös enemmän kukkiakin.

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 11.03.2011 klo 09:07  
+
0
Justiinsa latvoin pelargonioita, kun mullat vaihdoin ja nyt on kippa täynnä latvapistokkaita. Eihän niitäkään tietenkään malta heittää hukkaan. Odottakaas vaan, kohta tulee 4D dokkari naisesta, joka on hamstrannut kukkia ja koiria niin, ettei kohta mahdu itte sekaan.:kieli:
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Aurum

Aurum
Viestimäärä: 108

VS: HULLUT HORTONOMIT - Sunnuntaina, 13.03.2011 klo 02:45  
+
0
Kukaan kasvattanut sitruunaa? Mulla nous vaan yks siemen ja sekin vasta cm, mitä sille pittäis tehä?? Suihkutella?
Kultainennoutaja narttu -10
Saksanpaimenkoira narttu -16

Saksanpaimenkoira narttu 2011-2016
Dalmatiankoira narttu 2004-2013
Dalmatiankoira narttu 2003-2014

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 15.03.2011 klo 00:07  
+
0
Mä nyt nostin tämän bloginkin takaisin pystyyn, en mä mitään huimaa päivittelyä lupaa, mutta jotain kuitenkin... kun jotain täällä aina kuitenkin tapahtuu sillä saralla :hymy:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 15.03.2011 klo 00:20  
+
0
Kehtaanko mennä esim.plantageniin sössöttämään, että haluan amppelin (kuva alhaalla, voisko joku kertoa kutsutaanko noita amppeleiksi vai miksi?), tai siis koukusta roikkuvan, valoa kestävän ja jonka kanssa pärjäis sellanen ihminen joka on onnistunut tappamaan jopa kaktuksensa? :shifty:

Toi on siis muovikukka kuten varmaan näkyy, viherkasveja ei voi laittaa tasoille tai lattialle, ne syödään. Oon himoinnu pari vuotta jotain kivaa kukkaa keittiöön ettei tarvis aina katella tota muovirumilusta. :ttou:

eeelisa

eeelisa
Viestimäärä: 469

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 15.03.2011 klo 08:28  
+
0
^Tässä helppohoitoinen kukka, kokeile juoru
Kotisivut:Ino & Sai
Sai 29.4.2009
Ino 22.2.2008
blogi

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 15.03.2011 klo 09:21  
+
0
^^ Kyllä sinne kehtaa, ainakin meillä kävi paljonkin asiakkaita kyselemässä nimenomaan helppoa kasvia mihin milloinkin :hymy:
Juoru on tosiaan hyvä ja helppo vaihtoehto, samoin jos löydät jostain rönsyliljan 'Bonnie' niin se on paitsi helppo, myös tosi kaunis. Itellä on nyt amppeleissa kultaköynnös (ei tykkää ihan kamalasti jos saa paljon suoraa valoa) & soihtuköynnös (jonka ainakin mä tapan joka talvi, ja sitte tekohengittelen pistokkaista jne...).

Yks komea aurinkoiselle ikkunalle on myös kärsimyskukka! Tykkää paahteesta, lehdetkin on kärhöjensä takia tosi näyttävät, ja voi että jos sen saa kukkimaan... :aurinko: On vaativampi kyllä saada kukkimaan, mutta pysyy hengissä jos vaan muistaa kastella säännöllisesti.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Aurum

Aurum
Viestimäärä: 108

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 15.03.2011 klo 11:11  
+
0
Tää lähtee pikkuhiljaa sujumaan, Pauligilta saa siemenpapuja, niin pääsee kasvattaan kahvipuuta :D Sitruunat itää, paprikat kasvaa ja omena elpyy. Auringonkukasta kävin poistamaan alalehtiä niin murhasin koko rimpulan. Kultaköynnös kieltäytyy juurtumasta ja avokado vaan pullistelee...
Kultainennoutaja narttu -10
Saksanpaimenkoira narttu -16

Saksanpaimenkoira narttu 2011-2016
Dalmatiankoira narttu 2004-2013
Dalmatiankoira narttu 2003-2014

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 15.03.2011 klo 14:07  
+
0
Kiitoksia vinkeistä, molemmat näyttää kivoilta! :kieli: Jos ostas eka yhden ja kattois miten sen kanssa pärjää ja sitte alkais pikkuhiljaa täyttää asuntoa kukkasilla... :viheltel: Täytyy kuitenkin kukkakaupassa käydä tilaamassa hautajaiskukat, kattoo jos sieltä löytyis jompi kumpi noista tai muuta kivaa.

Vilkko

Vilkko
Viestimäärä: 302

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 17.03.2011 klo 00:59  
+
0
^Suosittelen myös lämpimästi herttalyhtyä. Mielestäni tosi soma ja vähään tyytyvä kasvi. Kestää aika hyvin paahdetta ja hajamielistä kastelijaa, koska sillä on juurissa ja varsissa mukuloita, joihin varastoituu vettä. Kasvaa ripeästi, helppo ottaa pistokkaita ja tekee kauniita pikku kukkia.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Parsonrussellinterroristi Etta 07/10

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 17.03.2011 klo 01:06  
+
0
Oi vitsi kun haluaisin kaikki noi! :love: Kaupassa oli aika pieni valikoima ja annoin avon valita kun oli pakko-heti-saada-ensihätään-joku niin ostettiin kehtolehti. Koitin ettiä googlesta kuvaa, muttei löytynyt hyvää. Annoin vähän vettä, aattelin, että kastelen kunnolla viikonloppuna. Aloittelijan tyhmä kysymys, pitääkö kukkia kastella kerran viikkoon vaiko kerran kahdessa viikossa? Huomasin kirjahyllyä tonkiessa, että meillä on "helpot huonekasvit" kirja olemassa. Sieltä vähän kattelin uuteen ruukkuun asettamisesta ja ravinteiden annosta. Avo sano, että jos en tapa tota kehtolehteä niin se voi harkita, että ostettais lisää amppeli kukkia joten nyt on kovat paikat :paapatus: Anopinkieli oli jo kädessä melkein kunnes avo muistutti, että kissat syö kaikki kukat joihin pääsee käsiksi. Se jäi sitten kauppaan ja harmittaahan tuo. Olis niin kiva saada keittiön pöydällekin kukka, mut ei viiti ottaa riskiä. Pitää nyt vaan ostaa ruukku ja multaa ja kaikkea kun käy kaupassa tai viikonloppuna plantagenilla.

alphabetty

alphabetty
Viestimäärä: 441

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 17.03.2011 klo 03:22  
+
0
Täälllähän on hyviä vinkkejä tällaiselle vihertumpelolle.

^Mulla kanssa avokki jossain vaiheessa uhkaili, että jos tän kasvin tapat niin uusia ei osteta. Mutta onpa ostettu :lallati: Mä oon ehkä maailman paras keksii selityksiä miks ne kuolee ja toisaalta jos mä en saa meijen viherkasveja tapettua, niin sitten Simba tai avokki tappaa ne.

Tästäkin huolimatta pistin yrttejä kasvamaan. Mielenkiinnolla odotan saanko niitä edes itämään :nauru: Avokille suoraa tokasin, että tää on nyt tällästa puolihuolimatonta-yritystä, ettei se sitten odottele liikoja.

Ettei käy kuten viime kesänä. Kerroin avokille, että yritän kasvattaa ruohosipulia. Sehän kuvitteli mielessään jo kaikenmoisia hienoja ruokia mihin sitä vois käyttää ja ilmeisesti kuvitteli sen ruohosipulin kasvavan niin, että satoa saa korjata koko kesän. Oli sitten kauhistus kun ne kasvo ja käytettiin ne mitkä oli kasvanut, eikä ne enää sitten sen jälkeen tietenkään kasvanut. Se oli ihan pettynyt. Tosin pettymystä tais hieman lisätä se, että puolet jäi kasvamatta kun se unohti kastella niitä :ttou:. Olin töissä eri paikkakunnalla ja en aina ite ehtinyt, niin olin vannottanut sen kastelemaan niitä. Mutta miehet ja kasvit ei sovi yhteen :hymy:.
Menossa mukana lancashire heeleri Koda. Muistoissa cavalier kingcharlesinspanieli Simba<3
http://nnunmaailma.blogspot.com/
Mikään ei ole niin hienoa kuin suuri seikkailu, paitsi kotiinpaluu.

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 17.03.2011 klo 10:13  
+
0
Ei se kasvien hoitaminen nyt mitään avaruustiedettä ole, ihan oikeasti :wink: Muistaa vaan kastella, lannottaa kasvukaudella (eli valoisina vuodenaikoina) ja kysellä keväällä maaliskuun kieppeillä, että haluaisko joku isompaan purkkiin.

Esim. viirivehkat on unohtelevaisen kastelijan unelmia, kun ne alkaa riippaamaan lehtiä kuivuessaan :wink: Sitten ne nousee taas pystyyn, kun saavat vettä.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

  Siirry sivulle: 1 ... 13 14 15 ... 27
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28162
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6322
Viestejä yhteensä545653
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 08:45)