Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 13.04.2010 klo 14:40

Hullut hortonomit

Siirry sivulle: 1 ... 14 15 16 ... 27

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 17.03.2011 klo 10:18  
+
0
Siskollani on hyvä systeemi kastelua ajatellen. Silloin, kun kiinaruusun lehdet alka nuokkumaan, on hänen aika kastella kaikki kukat. Ite käytän ihan sormituntumaa. Kun mullan pinta tuntuu kuivalta on aika kastella. Toisilla kukilla se tarkottaa kerran viikossa, toisilla kahden viikon välein, jotkut vaatii vettä miltei päivittäin. Riippuu vähän kanssa onko aurinkoisella paikalla vai varjossa ja onko kukinta menossa. Ukko toi ruukkuruusun naistenpäivänä ja sitä saa kastella päivittäin, ettei nuupahda.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 17.03.2011 klo 10:56  
+
0
Mua kans kutittelee vähän väliä ostaa uusia kukkia, mut katotaan nyt miten nuo uudet tulokkaat sopeutuu elämään meillä. Kärsimyskukka, nukkumatti ja juoru olis jossain vaiheessa vielä kiva saada. Saniaista en koskaan enää osta ku oon onnistunu jo kaks tappamaan. Kodinonni nuupahti alta aikayksikön eli vois päätellä ettei mulle sovi millään kukat jotka vaatii tasaisesti hyvän kosteuden.

Meiltä löytyy tällä hetkellä anopinkieli, rönsylilja (joka kärsi talvella ku ihminen kävi läpi vaiheen jossa kukat ei kiinnostanu :viheltel:), kultaköynnös, pylvästyräkki (?) sekä posliinikukka. Limoviikuna ja rahapuu on uutukaisia ja nököttävät vielä kaupan mullissa ja ruukuissa. Saas nähä kauan elävät. Koira on murhannu multa paavalinkukan, traakkipuun sekä pääsiäiskaktuksen.

Mikä muuten tämän nimi on?
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu torstaina, 17.03.2011 klo 10:58)

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 17.03.2011 klo 10:58  
+
0
^Se on palmuvehka aka zamioculcas. Vaatimaton, ei saa kastella liikaa, ja kannattaa vahtia ettei kasvata niin isoja juuria, että paine halkaisee ruukun.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 17.03.2011 klo 11:01  
+
0
^Haa! Kiitti. Sain lahjaksi ja unohtu nimi samantien. Sille saiski vaihtaa kohta mullat sekä ruukun ja kattoa miten pärjäilee.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

irvi

irvi
Viestimäärä: 75

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 17.03.2011 klo 13:39  
+
0
^ Kandee muistaa, että zamioculcas viihtyy ahtaassa ruukussa. Eli jos on pakko vaihtaa isompaan ruukkuun (edellinen ruukku miltein jo halkeaa), niin vaan toooosi vähän isompaan.
Itse aikoinaan onnistuin tappamaan kaksikin, kun vaihdoin kunnolla isompiin ruukkuihin. Ne vaan ei enää pysyneet pystyssä kunnolla ja muutenkin näivettyivät pois.
Myöhemmin kuuliin viisaammalta taholta, että mun huoelenpitoni oli tappanut ne. :nolo:
Ja kastelua todellakin tosi harvoin (about kerta kuussa kunnolla jos varjosammassa paikassa).

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 17.03.2011 klo 13:46  
+
0
^Kiitti vinkistä! Mä alkuun kastelin tuota liian usein ja se alko mätänemään jo pystyyn. Muutenki luen tosi vähä mitään hoito-ohjeita vaan näppituntumalla sohellan. Jos joku kasvi selviää hengissä niin se on selkeästi tehty mulle :nauru:

Traakkipuu onnistu kerran räjäyttämään juurillaan saviruukun. Vähä mulla on ikävä sitä kasvia. Nyyh. Pirun murhaajahurtta ku teurasti sen.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

irvi

irvi
Viestimäärä: 75

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 17.03.2011 klo 13:50  
+
0
Toi on just sopiva semmoiselle ihmiselle, joka tappaa kasvit kun unohtaa kastella ne. Ahkeralle kastelijalle toi ei sitten sovi ollenkaan.

Ja muutenkin tosi helppohoitoinen kasvi; menee niin valossa kuin varjossakin.

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 17.03.2011 klo 16:32  
+
0
Mulla kävi just toi erhe palmuvehkan kanssa eli istutin sen liian isoon purkkiin. Alkoi kaatuilemaan ja mätänemään yäk! Olin jo kahden vaiheilla, että heitänkö kompostiin. Tossa ovipielessä se odotteli kyytiä, enkä kastellu sitä varmaan kuukauteen. Sitten nappasin sen syliin viedäkseni pois, kun huomasin, että juuresta lykkää uutta kasvua. Äkkiä kippasin kukan ulos purkistaan ja se jakautui kolmeen osaan, jotka tungin kahteen pieneen purkkiin. Saapa nähdä kasvavatko vai kuolevat, toivotaan edellistä.

Taas piti heittää yks orkidea hukkaan :( Enää yks jäljellä. Se näyttää kasvattavan uusia juuria ainakin toistaiseksi.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 17.03.2011 klo 16:47  
+
0
Tietteks miks juur palmuvehkat on niin suosittuja julkisissa tiloissa :wink:

Ja niihin pätee kyllä melkeen kirjaimellisesti kastelun ohjenuorana "joskus, jouluna ja juhannuksena" :nauru:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 17.03.2011 klo 17:36  
+
0
Tuli mieleen tuosta liikakastelusta ja mätänemisestä yks mehikasvi minkä sain lahjaksi. Ihmettelin ku se alko nuupahtamaan ja repäsin siitä yhen "lehden" irti. Ihan mätä sisältä ja siellä oli joku ällö mato. Se oli syöny sitä kasvia sisältä niin, et se oli semmosen munakoison värinen. Lens aika haipakkaa kompostiin.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Tinuski

Tinuski
Viestimäärä: 82

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 18.03.2011 klo 21:20  
+
0
Hyyyyi kun ällön kuulonen toi SanttuJn tapaus! Just kun olin tulossa kysyyn liikakasteluun liittyvän kysymyksen...Eli siis päätin aloittaa viherpeukalon urani kasvattamalla herneenversoja, mutta tietty sitten kastelin niitä liikaa ja nyt siinä pinnalla on vähän hometta. Osa on kuitenkin lähtenyt itämään. Onko kellään tietoa tai kokemusta, että jos siitä nyt jotain sattuu kasvaan, niin onko ne syömäkelposia :hymy:? Ei näin aloittelijalla riitä kärsivällisyys alusta aloittamiseen:nolo:...

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 19.03.2011 klo 12:47  
+
0
Eiköhän ne olis syötäviä. Napsit poikki vaan vähän ylempää.

Mustanmerenruusut näyttää vihreetä :) Ihan pikkiriikkisiä alkuja näkyy mullan pinnalla, mutta näkyy kuitenkin :jjei:

Rönsyliljat näyttää tosi kehnoilta, mutta se johtuu tasan siitä, että mulla on ollu niitä viimeiset kakskymmentä vuotta ja alkavat suoraan sanottuna kyllästyttää. Olen vissiin kastellut tosi epäsäännöllisesti ja siltä ne tosiaan näyttääkin. Ihan värittömiä ja haalistuneita.

Reunustraakipuu on ollut koko talven samoin päin ikkunalla ja nyt se kenottaa ihan vinossa. En saanut suoristettua edes purkkia vaihtamalla, pitäis kai kipsata tai lastottaa suoraks. :shifty:
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 19.03.2011 klo 14:04  
+
0
Mä nyt sitten laitoin basilikaa ja timjamia ikkunan äärelle kasvamaan. Reilun viikon ovat olleet tuossa, innolla odotan, onnistuuko :aurinko:
Ylläpitäjä

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 19.03.2011 klo 15:20  
+
0

CaraMelli kirjoitti:

Rönsyliljat näyttää tosi kehnoilta, mutta se johtuu tasan siitä, että mulla on ollu niitä viimeiset kakskymmentä vuotta ja alkavat suoraan sanottuna kyllästyttää. Olen vissiin kastellut tosi epäsäännöllisesti ja siltä ne tosiaan näyttääkin. Ihan värittömiä ja haalistuneita.


Munkin rönsylilja on kasvattanu uutta nyt ihan värittömänä, vaikka mä kyllä oon mielestäni ihan yhtä tunnollisesti hoitanu sitä kuin muitakin kasvejani. Pistin nyt sitte vähän ekstralannoitusta sille (en nyt enää muista mitä tasapainoa yritin korjata, tietenkään...), jos se siitä vaikka piristyisi.
Koskaan ennen ei oo sillä lailla "kalpeana" kasvanut :neutral:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

JenCa

JenCa
Viestimäärä: 79

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 19.03.2011 klo 15:21  
+
0
Mites, löytyykö täältä innokkaita parvekepuutarhureita? Mitä suunnitteilla pistää kesäksi? Kannattaiskohan sisällä idätys aloittaa jo nyt...? Vinkkejä kestävistä (ja mielellään myös syötävistä) kasveista lasittomalle parvekkeelle joka on itään päin? Tuossa on pari isoa vaahteraa varjostamassa, joten paahdetta ei ole kesällä luvassa kuin muutama tunti aamupäivästä.
cirneco dell'etna Colombian Friend's Magic Diamond, Nipsu 2/07
whippet Rokinet's Blackcurrant, Kujo 2/11
whippet Rokinet's Handsome Surprise, Onni 4/13

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 19.03.2011 klo 15:50  
+
0
^o/ o/ Mulla oli viime kesänä viljelypalstakin vuokralla, mutta paristakin syystä jätän tänä vuonna vuokraamatta. Parvekkeelle aion kuitenkin laittaa ainakin tomaattia (meillä on Tumbler kasvanut hyvin, oon tosin ostanut valmiit taimet enkä ole ite siemenestä kasvattanut) ja paprikaa (ei ole ennen ollut, enkä nyt muista lajikettakaan), mahdollisesti myös ämpäriperunoita :wink: Itäneitä on jo basilika & oregano, muut odottelee yhä inspiraatiota (ja sitä, että ottaisin parvekkeella säilössä olleet multapussit sisälle sulamaan xD). Muita kuin hyötykasveja aion koittaa jaloleinikkejä mukuloista, ja kattoa lähteekö viime kesän tuoksuherneistä ite korjatut "siemenet" kasvamaan.
Koristekurpitsakin olis taas kiva, mutta siihen kävi viimeksi aika messevä kirvayhdyskunta kiinni, yöh... samasta syystä en aio laittaa mitään lehteviäkään, vaikka esim. mangoldi kiinnostais kovasti.

Meidän parveke on lasittamaton & jokseenkin länteen osoittava, sisäpihan puolella ekassa kerroksessa. Ei siis ole varsinaisesti varjossa, mutta suoraa paahdetta tulee kesäisin parhaimmillaankin vain noin parin, kolmen tunnin ajan. Ja vaikka vois kuvitella että olisi suojainen, niin sopivasti sattuva tuuli ottaa kyllä ihan kunnolla siihen.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 22.03.2011 klo 23:02  
+
0
Mies reissussa ja mua tympäisi... krhm: saanen esitellä meidän uudet kasvit:
pikkuinen palmu (sen isompi serkku mulla onkin jo)


tän mä unohdin jo...


aloe, mehikasvi ja joku heinämys


Sulkasaniainen


hortensia ja perussaniainen:


Kaikki väliaikaisessa sijoituspaikassaan

Ja juu! Kenkutus helpotti heti ihmeen lailla. :nauru: (Eikä mulla ees menny noihin kuin vajaa 60€). Mutta on tää karkkiterapiaa parempi vaihtoehto.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 22.03.2011 klo 23:49  
+
0
Yhyyyyy, miksi mä käyn jatkuvasti kiusaamassa itseäni tässä ketjussa? Kateus vaan iskee. Meillä on niin kuviaa, että suurin osa rakkaista kasveistani on kuolleet kupsahtaneet. Kylvöksiäkään en tänä keväänä viitsi laittaa, kun kaikki joutaisivat heti idettyään roskiin. Tarkoitus on remontin jälkeen hankkia tehokas laitteisto ilmaa kostuttamaan, mutta siihen saakka saan pällistellä muiden kuvia. Plaah.

Jaijah

moderaattori
Jaijah
Viestimäärä: 2048

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 22.03.2011 klo 23:59  
+
0
^^ Ihana ostosterapian muoto sanoisinko, kasviterapiaa.

^ Toivotaan, että pian pääset taas viherkasveja kasvattelemaan.

Minäkin kidutan itseäni käymällä tätä ketjua lukemassa. Tosin siitä syystä, että tunnun tappavan kaikki kasvit mitä olen yrittänyt meillä elätellä/kasvatella.
Manu 6/2008
Morris 3/2013

Dawkes

Dawkes
Viestimäärä: 787

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 23.03.2011 klo 00:03  
+
0
^^^ Aivan ihanan värisiä ruukkuja :aurinko:
Siis pakko myöntää, mutta eipä oo tullut koskaan pieneen mieleenkään, että muoviruukut vois tollasiinkin laittaa (keraamisten sisälle). Oon kaikki kasvit istuttanut aina tollasiin ruskeisiin/mustiin muovisiin, joiden alla on vaan aluslautaset, mutta onhan toi nyt paljon nätimmän näköstä :nauru: Tästähän vois lähteä lähipäivinä ton innoittamana ruukkuostoksille!
Aina kun tuntee ikävää
tietää, että omisti jotain tärkeää.

  Siirry sivulle: 1 ... 14 15 16 ... 27
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 11:15)