Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 13.04.2010 klo 14:40

Hullut hortonomit

Siirry sivulle: 1 ... 15 16 17 ... 27

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 24.03.2011 klo 14:19  
+
0
Mie oon tainnu tappaa mun kehtolehden :suru: Kattellu jo muutaman päivän kun lehdet on vaihtaneet väriä ihan vaaleiksi ja annoin n.4 päivää sitten vettä ja aamulla kun heräsin niin riiputti lehtiä todella pahasti ja avo totes, että kukka on aivan kuiva vaikka kastelin ihan liikaakin viimeksi. Alan antaa ihan tilkan joka päivä, jos ei piristy kun vaihdan uuteen ruukkuun niin täytyy vain todeta ettei tähän talouteen voi ostaa viherkasveja. Huoh. :neutral:

irvi

irvi
Viestimäärä: 75

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 24.03.2011 klo 15:43  
+
0
^Jos siinä on niitä poikasia, niin napsi ne äkkiä talteen ja pistä vesilasiin juurtumaan. Josko ne edes tokenis, jos muu kukka menehtyy.
Jos on nytkin vielä liian kuiva, niin mielestäni mielummin kastele kunnolla (ei saa kuitenkaan jäädä veteen likoamaan) ja anna sitten taas kuivahtaa välillä. Saavat kaikki juuret vettä, eikä vaan pintajuuret.

visko

visko
Viestimäärä: 138

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 24.03.2011 klo 19:11  
+
0

JenCa kirjoitti:

Mites, löytyykö täältä innokkaita parvekepuutarhureita?


On! Minulla tulee nyt kolmas kesä omalla parvekkeella. Lasittamaton, perus 70-luvun betoniuloke lounaaseen. Minulla on ollut tähän asti paljon hyötykasveja, tänä kesänä ajattelin vähentää niitä ja panostaa värikkyyteen, eli kukkiin. "Pakolliset" tietty laitan, ainakin persiljaa, ruohosipulia, rosmariini ja timjami jos toivottavasti ovat talvesta selvinneet ettei tarttisi uusia ostaa... Rosmariini varsinkin on aika kallis ostaa taimena. Ja minttua! Minttu on todella helppo, kasvaa vaikka pöydän alla, tuoksuu ja tekee nättiä kukkaakin. Ja vähän hernettä, yritin viime vuonna sekaisin tuoksuherneen kanssa, mutta viime vuosi oli ainakin mun herneille huono, toissavuonna tuli hyvin.

Kesäkurpitsa on kasvanut minulla myös hyvin partsilla pienessä parvekelootassa, mutta tänä kesänä olen päättänyt hillitä itseni, se kun vie tosi paljon tilaa ja tarvitsee aurinkopaikan. Tomaattia yritän laittaa vähän vähempi tänä vuonna, ja ehdottomasti vain kirsikkatomua, koska se tekee satoa läpi kesän. Se tuppaa aina vaan lisääntymään ja lisääntymään, koska on niin älyttömän helppo ja nopea lisätä. Ja vain yhtä lajia tänä vuonna. Viime vuonna mun "chileistä" kasvoi paprikoita. Mutta chiliä pitää laittaa... Ostan varmaan taimena pari. Mangoldi ei minulla oikein kokeilussa menestynyt, salaattia sen sijaan kasvaa.

Itse tykkään paljon koristeheinistä, jänönhännästä tuli kiva viime vuonna, ja se on tarpeeksi matala parvekkeelle. Köynnöksistä mustasilmäsusanna on helppo, se pitäisikin kohta laittaa kasvamaan... Krassia kokeilen nyt ekaa kertaa. Koruköynnöstä en ole saanut kunnolla menestymään, mutta kai sitäkin pitää taas testata, kun siemeniä on aika paljon vielä... se pitäisikin muuten heti laittaa kasvamaan, tulee hitaasti. Minulla on tähän asti ollut myös japaninhumalaa, tekisi mieli vaihtaa johonkin monivuotiseen. Villiviini olisi kiva, mutta onko se vähän epäkäytännöllinen parvekkeella... Ja kun ei niin isoja ruukkujakaan oikeen mihkään mahtuisi.

Kylmäkellarissa minulla puskee kärhöt ja mansikka jo valkoista rihmaa, vähän mietin missä vaiheessa ne pitäisi tuoda valoon... Kärhöjen aluskasvina laatikossa kasvaa rönsytiarellaa. Sitten ostin Hilpan siemeniä, ajattelin testata pientä kivikkoasetelmaa pöydälle. Viime vuonna minulla oli myös hirmu kiva verenpisara-amppeli, siinä oli valkoiset verholehdet ja sisuksina sekaisin lilaa ja aniliinia. Yllätyksekseni kukki todella pitkään ja runsaasti, vaikka kuvittelin paikan olevan sille liian paahteinen.

Viimevuotinen rehuhyllykkö. Kuvassa kesäkurpitsa on siis vielä pieni, voi siis kuvitella kuinka se varjosti muita kasveja loppukesästä... mutta kun ei muualle mahtunut. Lattiaruukussa on verbenaa, joka ei pärjännyt kaiteen varjossa.

Paprikat ei vielä punerra...

Tomsut vasta tavoittelee kattoa ja kehittelee kukkaa:

Kärhö on jo kukkinut, lisänä tiarellaa (jota vaivasivat ötit eikä täten oikein kukkinutkaan) ja japaninhumala.

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Sunnuntaina, 03.04.2011 klo 13:45  
+
0
Aivan Ihanan kesäisiä kuvia Viskolla. Parveke voi olla tosiaan tollanen runsauden sarvi!
Meikäläinen ei sitten jaksanut enää odottaa kauempaa ja kylvin sametikukat, astereita tuoksuhenettä(amppeli), mustasilmä susannaa, lobeliaa ja kokeilinpa viime kesän petunioista ottamiani siemeniäkin. Kaikki on alkaneet itää ja olen kohta kaulaa myöden kusessa, kun niitä taimia pukkaa niin hirveesti, etten tosiaan tiedä mihin ne mahdutan kasvamaan täällä sisällä. Pitää varmaan tehdä joku pöytä niitä varten, tai hyllykkö ikkunan eteen.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Manna

Manna
Viestimäärä: 303

VS: HULLUT HORTONOMIT - Sunnuntaina, 03.04.2011 klo 15:01  
+
0
Minua houkuttelisi kasvatella jotain hyötykasveja, kun löytyy tuo parvekekin... Ainoa ongelma on, että viherpeukaloni on totaalisen keskellä kämmentä. Olisikos kellään vinkkejä, mitä kannattaisi laittaa? Jotain helppoa ja vaivatonta, joka on sitkeä eli vaikea tappaa. (:nauru:) Meidän partsi on sillä puolella taloa, jonne paistaa päivällä aurinko melkein koko ajan ja kuumimpaan aikaan. Parveke tosin katoksen takia osittain aika varjossa.

Kannattaisiko ostaa taimia vai yrittää siemenistä kasvattaa? Vai olisiko sekin pitänyt jo aloittaa? Mulla ei tosin sisällä ole oikein kunnollista paikkaa taimien kasvatteluun. Ikkunalaudatkin on varjon puolella.

En tosiaan tiedä oikein mitään näistä asioista, että väntääkää ihmeessä rautalangasta. :nauru:

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Sunnuntaina, 03.04.2011 klo 15:15  
+
0
Kannattaa ostaa valmiit taimet, jos ikkunat on varjossa. Taimet tahtoo varjossa kasvaa honteloiksi. Mansikka ja tomaatti voisivat olla sellasia helppoja alotus kasveja. Kannattaa panostaa melko isoihin kasvualustoihin ja sellaset kastelukiteet mullan sekaan voivat olla hyvä idea paahteisella parvekkeella. Itse älysin viime kesänä hommata terassin kaiteelle sellaiset kestokastelu parvekelaatikot. Olisin muuten saanut kastella kaks kertaa päivässä, mutta niiden ansiosta kerta päivässä riitti ja pilvisellä säällä pari päivää saatto jättää kastelulle väliä.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: HULLUT HORTONOMIT - Sunnuntaina, 03.04.2011 klo 15:56  
+
0
Mun kiinanruusu ei tykännyt lannoitteesta, yyh. Laimensin liuosta reilusti ja kastelutahti on ollut ihan sama ku aiemminkin, mutta kukka vaan nuuruaa.. Eilen annoin pelkkää vettä ja kasvi heräs eloon yön aikana. Haluaisin niin, että se alkais kukkimaan.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Aurum

Aurum
Viestimäärä: 108

VS: HULLUT HORTONOMIT - Sunnuntaina, 03.04.2011 klo 16:47  
+
0
Mun Paprikani on vasta alkutaipaleella verratuna viskon omaan. Kauanko siltä vei kasvaa tuon kokoseksi?
Kultainennoutaja narttu -10
Saksanpaimenkoira narttu -16

Saksanpaimenkoira narttu 2011-2016
Dalmatiankoira narttu 2004-2013
Dalmatiankoira narttu 2003-2014

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 05.04.2011 klo 11:36  
+
0
Minun paprikakokeiluni ainakin oli hedelmävaiheessa vasta elokuulla ja eivät oikein ehtineet kypsyä kasvihuoneessa. Saattaa olla, että aloitin liian myöhään. Pitkän kasvukauden joka tapauksessa tarviivat.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

JenCa

JenCa
Viestimäärä: 79

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 05.04.2011 klo 11:46  
+
0
Mulla vähän sama tilanne kuin Mannalla, tiedot lähes nollassa mut hirveesti tekis mieli kaikkea kokeilla. Fiksumpi varmaan aloittaa ihan parista lajista.

Meillä ei sellaisia hienouksia kuin ikkunalaudat ole yhdelläkään ikkunalla, joten taimet vissiin täälläkin järkevämpi vaihtoehto. Missä vaiheessa niitä taimia kannattaa hankkia, ja suoraan parvekkeelleko ne siis pistetään?

Mä oon myös hirveen innostunut palstaviljelystä, harmi vaan että tälle kesälle ei taitanut tulla omaa palstapaikkaa. Auttelen sitten kaveria sen palstalla, mikä on ehkä ihan hyväkin niin saa ensin vähän oppia :)

Mitkähän helpot hyötykasvit pärjäisi itäparvekkeella, jossa suoraa aurinkoa vain ehkä parisen tuntia aamupäivästä, muuten puolivarjoa? Toimiiko toi kirsikkatomaatti? Mitkä yrtit? Jne...

Täytyy ehkä tänään investoida johonkin ruukkupuutarha- kirjaan, josko sitä sitten vähän viisastuisi. Ehdin jo hommata hyötykasveja ja palstaviljelyä koskevat kirjat, mutta parvekepuutarhailuun niistä ei mulle kyllä paljonkaan apua ole...
cirneco dell'etna Colombian Friend's Magic Diamond, Nipsu 2/07
whippet Rokinet's Blackcurrant, Kujo 2/11
whippet Rokinet's Handsome Surprise, Onni 4/13
(Viestiä on muokattu tiistaina, 05.04.2011 klo 11:47)

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 05.04.2011 klo 14:14  
+
0
Tomaatti taitaa olla aikalailla aurinkoisen paikan kasvi, mutta mikä estää kokeilemasta. Joku salaatti saattais menestyä ja yrteistä basilika ja minttu. Sitten kun päivällä ja varsinkin myös yöllä alkaa olla lämmintä, voisit kokeilla vaikka kaupan ruukku salaattia ja noita yrttejä. Siemenestä asti voi kestää varjossa kauan toi kasvaminen, mutta isohkossa saviruukussa noista vois jotain purtavaa tulla. Yrtit kai pääsääntöisesti on aika valolle persoja, mutta luin jostain, että varsinkin basilika vois tykätä vähän varjoisemmasta.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Tinuski

Tinuski
Viestimäärä: 82

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 05.04.2011 klo 14:18  
+
0
Voin lämpimästi suositella herneitä kaikille keillä on viherpeukalo keskellä kämmentä:nauru: Onnistu jopa minulta, vaikka puolet herneistä ehti homehtuakin idätysvaiheessa...Kärsimättömälle ja taidoistaan epävarmalle kasvattajalle aika motivoivia, kun kasvaa aivan silmissä.

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 06.04.2011 klo 11:11  
+
0
Nunnih! Mies osti eilen mulle hyllykön ikkunan eteen ja multaa, että saan taimet koulittua. Olin ihan ällikällä, kun oltiin vaan ruokaostoksille menossa... No, olenhan mä ennenkin huomannut, että piha ja puutarha on sellanen meidän juttu, koirien lisäks.

Hetken saan kyllä vielä malttaa, että ehtii ensimmäiset 'kunnon' lehdet kasvaa. Sormet syyhyää ja lähtö/istutuskuoppia täälä kaivan.:nauru:
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Taraaa

Taraaa
Viestimäärä: 1755

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 06.04.2011 klo 14:12  
+
0
Meillä tälläset kukat tällähetkellä. Uusia ruukkuja ostelin, oottelen sitä isompaa asuntoa ja sinne lisää kukkia! :nauru:
Nimiä kukille en tiiä. Suurimman osan mies ostanut.
Tänään vaihtelin multia osaan ja isän vinkillä, munankuoria ruukkuun! Isä on sellanen viherpeukalo että, joten vinkkaa minuakin kun olen saanut hengissä pysymään nuo. Multaa pohjalle, kananmunankuoria, multaa, kukka ja multaa. Toinen minkä vinkin iskä antoi, on banaanin kuorella "pyyhkiä" kukan lehtiä. Tähän vaaditaan aikaa ja kiinnostusta :shifty:

Nämä kaksi pikkukukkaa mies osti eilen.

Iskän ostama kukka. Kasvaa hirmuista kyytiä.

Tästä sain työkaverilta joskus "lapsen". Tähän pitäisi etsiä joku kiva nätti ruukku, ei tuo lasikippo oikein näyttävä ole.

Tälläisiä "köynnöskasveja"(?) on 4kpl.

Tässä joku puu.. Pudotti nyt vähän aikaa sitten lehdet alapuolelta, joten aika kaljun näköinen. En vaan tiiä miten minä saisin nuo latvat pysymään ylhäällä. Tikun avulla?:mietiskel:
Miehen sedällä samanlainen puu, mutta oikean puunkokoisena jo. Odotellessa sitä.
Kotona:
Dogo Argentino Punkku s.6.4.2012

Taivaalla:
Pitbull Aapo 2003-2011
Pitbull Moro 2008-2012
Dogo argentino Tara 1.6.2008-18.10.2013

tonitrua

tonitrua
Viestimäärä: 385

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 06.04.2011 klo 14:58  
+
0
^Toine kuva ylhäältä... Onko kyseessä palmuvehka?

Itellä on hyvin saman näkönen kasvi (jonka ainaki ostin nimellä palmuvehka). Mutta ongelma on, että se ei kasva! Muutamalla kaverilla on samanlainen ja niillä kasvaa se silmissä. Saavutus sinänsä, että se vielä elää (yleensä tapan kaikki puolessa vuodessa), mutta häirittee ku se ei kasva. Jos haluaisin kasvin joka ei kasva niin ostaisin muovikukkia!

Kertokaa hullut hortonomit, miten tuommosen vehkan saa kasvamaan...?

Edit* Ja Taraallaki kasvaa tuo "hirmuista kyytiä"! Onkohan meillä vain jotenki huono ilmapiiri....
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 06.04.2011 klo 15:00)

Taraaa

Taraaa
Viestimäärä: 1755

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 06.04.2011 klo 15:06  
+
0
^Taitaapi ollakin palmuvehka :nauru:

Minun siskollakaan ei kasva.. mutta ei se oikein muista hoitaakaan sitä :wink:

Minä mullanvaihdon yhteydessä olen siis laittanut niitä kananmunankuoria (saa vitamiinejä ja "luonnon ravinnetta"), sekä olen ehket n. kerran 2kk sisällä pyyhkinyt lehtiä banaaninkuorella. antaa kiiltoa ja kai se siitäki jottain vitamiiniä saa? :shifty:
Ravinnetta en ole nyt ainakaan kk antanut, yleensä annan kerran kuukaudessa kaikille kukille. Seki on ihan jotain pirkan.
Aika varjoisessa paikassa tuo on, olohuoneenpöydällä, ja harvoin verhot auki. En tiedä kuuluisiko olla oikeasti varjossa vai valossa, tuo varjo ollut ainakin minulla hyvä.
Ja kukka tuli siis 4kk sitten minulle, joten itsekin ihmetellyt kuinka nopsaan kasvanu nuo uudet oksat, jospa minä oon iskään tullu :lallati:

JA kastelu kerran kahdessa viikossa! Ei enempää tuolle kukalle.
Kotona:
Dogo Argentino Punkku s.6.4.2012

Taivaalla:
Pitbull Aapo 2003-2011
Pitbull Moro 2008-2012
Dogo argentino Tara 1.6.2008-18.10.2013
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 06.04.2011 klo 15:07)

tonitrua

tonitrua
Viestimäärä: 385

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 06.04.2011 klo 15:10  
+
0

Taraaa kirjoitti:

Minä mullanvaihdon yhteydessä olen siis laittanut niitä kananmunankuoria (saa vitamiinejä ja "luonnon ravinnetta"), sekä olen ehket n. kerran 2kk sisällä pyyhkinyt lehtiä banaaninkuorella. antaa kiiltoa ja kai se siitäki jottain vitamiiniä saa?



:nauru:

Okei, en mie näköjään sitte hoida sitä... :nauru: Se ei ilmeisesti kasva sillä, että siihen on vuosi sitte keväällä vaihtanu mullat ja kastelee aina ku muistaa (eli n. kerran viikossa tai harvemmin). Ravinnetta se kyllä saa, aina joskus... :viheltel:
Mutta täytyy vissiin alkaa mullanvaihtoon (saako sitä tehä tähän aikaan...?) ja testata nuita munankuoria.

Taraaa

Taraaa
Viestimäärä: 1755

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 06.04.2011 klo 15:14  
+
0
Minä vaihoin ainakin tänään multia. Työpaikalla ovat vaihtaneet keskitalvellakin.. että siitä en tiiä onko se vuodenaika tärkeää :mietiskel:

Paras aina kun käyttää kananmunia, sitten kypsänä tai raakana, ottaa kuoret vaikka pussiin ja pakkaseen. Kuoret on muutenkin hyvät kun ne ei haise ja on siellä mullan alla piilossa :peukku:
Kotona:
Dogo Argentino Punkku s.6.4.2012

Taivaalla:
Pitbull Aapo 2003-2011
Pitbull Moro 2008-2012
Dogo argentino Tara 1.6.2008-18.10.2013

visko

visko
Viestimäärä: 138

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 06.04.2011 klo 16:52  
+
0
Minulla oli palmuvehkassa ainakin vuoden, jollei parikin, vain kaksi vartta. Nyt tänä keväänä alkoi kasvaa. Kai sillä ei vaan ollut fiilistä.:nauru: Muok/ Palmuvehkaa ei siis pidä kastella liikaa! Kerran viikossakin kuulostaa mielestäni aika paljolta. Mullanvaihtoa ei tarvitse tehdä vuosittain, lisäksi palmuvehka tykkää enempi vähän pienestä kuin liian isosta purkista.

Piti tarkastaa albumista, mutta minun paprikakuvani on napattu elokuun neljäntenä. Ja ne kypsyivät myöhään, olisiko ollut syys/lokakuun taitetta jo... kuitenkin partsilla ehtivät kypsyä. Vaatii tosiaan pitkän kauden. Nuo kyseiset paprikat (joiden piti siis olla chiliä) pöllin koulusta ihan pikkutaimena jo helmikuussa, ne oli kai tammikuussa kylvetty. Niistä tuli vähän huvittavan näköisiä, koska tuo varsi on ehkä 20cm korkea, mutta paprikoista tuli ihan oikean kokoisia, ja niitä tuli yhtä lukuunottamatta 2 per kasvi.. Parveke-paprikoista kannattaa yleensä nyppiä liiat kukat pois, koska ei jaksa niitä kaikkia kehittää. Paprikalla on tosin mielestäni aika nätit kukat.:)
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 06.04.2011 klo 16:56)

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 11.04.2011 klo 16:41  
+
0
Argh! Alotin kukkien koulimisen. En päässy, kun alkuun vasta ja nyt jo on kaikki paikat täynnä taimikippoja. 100 kpl samettiruusua sai purkin, mutta sitten alko tila ja multa loppua. Varmaan 50 samettiruusun alkua meni kompostiin, kun vielä on kiinan asterit ja petuniat koulimatta. Voi elämän kevät... pitää keksiä jotain hylly systeemiä kaikkien ikkunoiden eteen... tarttisko joku kenties kesäkukan taimia??:viheltel:
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

  Siirry sivulle: 1 ... 15 16 17 ... 27
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään10
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 18:00)