Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 13.04.2010 klo 14:40

Hullut hortonomit

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 27

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.04.2010 klo 10:46  
+
0
Kyllä mä luulen, et ruohonleikkuu ne riikkiset taimet kyl tappaa, ei niillä kuitenkaan mitään kunnon juuriakaan vielä kai oo.

Mä aattelin et vois laittaa takapihalle omppupuun tms. sen sireenin tilalle, et ei jäis sit ihan aukea takapihasta. Vaiks eihän se nyt kovin iso ookkaan, ni olis siel kiva olla jotakin.

Ja mä voin sit raportoida miten käy limoviikunalle ulkona. Meillä kun ei oo sille muuta paikkaa sit kun hauveli kotiutuu. :)
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

eeelisa

eeelisa
Viestimäärä: 469

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.04.2010 klo 10:54  
+
0
hei kertokaas tarkat ajankohdat milloin sisäkasveille pitäis vaaihtaa mullat? Mä ku en ole varma niin vaihdan aina ku tulee inspiratio eli pari kertaa vuodessa ja ajankohdalla ei ole ollu väliä :D Yrittäny olen keväisin ja syksyisin... Millos voisin jo laittaa ulos kukkia?
Kotisivut:Ino & Sai
Sai 29.4.2009
Ino 22.2.2008
blogi

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.04.2010 klo 10:57  
+
0
^Keväisin olen itse vaihtanut mullat, syksyllä ei hyövää, kun talvella eivät kasva kuitenkaan kovin paljoa. Ulos kukat voi laittaa kun ei enää ole yöpakkasia eli täällä meidän korkeudella menee varmaan tonne toukokuun loppuun.

Tänään ajattelin omenapuut leikata ja samoin nuo pensaat, mitkä tarttee leikkausta, on niin hyvä ilma, niin sama olla ulkona.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.04.2010 klo 11:23  
+
0
Herranjestas! :eek: en tiennytkään että juoru voi kukkia! Kyllä tuo on vain puskenut ryppään pieniä valkoisia kukkia. Luulin että tuo on puhtaasti viherkasvi.. Kaikkea sitä oppii :kieli:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.04.2010 klo 14:25  
+
0
lallimus, onko tuo nurkkaus varjossa vai auringossa? Varjoisaan paikkaan suosittelisin hostia ja kääpiöhavuja. Varsinkin havut näyttävät upeilta ihan sellaisinaan. Hostien taakse istuttaisin iiriksiä tai muita korkeita kasveja. Jokin köynnös voisi olla hieno seinää vasten. Auringossa viihtyvät useimmat köynnöskasvit ja kukkivat kasvit. Ne kukat tosin saattavat houkutella muutaman ampiaisen paikalle, mutta on se kukkaloisto sen arvoinen :hymy: Tuohon saisi muutaman dahlian ja vaikka pari monivuotista hostaa lehtien varjoon.

lallimus

lallimus
Viestimäärä: 501

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.04.2010 klo 14:35  
+
0
^ Kunhan aurinko on kunnolla noussut, niin sitten paistaa iltaan asti. Yritän tosin saada yhtä kämppää, jonka pihalle paistaa vaan aamuaurinko, joten jos sen kämpän saan, niin sitten täytyy alkaa sinne miettiä kasveja. Mä tykkään vaan vihreistä, mitkään "kukkakasvit" ei oo mua varten :)
- nimimerkki vaihtunut -

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.04.2010 klo 14:40  
+
0
Maaliskuulla yleensä itse vaihdan huonekasvien mullat, jos tarve vaatii. Minulle yleensä käy kyllä niin, että en malta heittää mitään pois ja tilanpuute uhkaa. Nytkin on varmaan kahdeksan kukkaa juurtumassa, eikä mitään hajua mihin ne saan sijoitettua. Tammikuussa laitoin syklaamin siemeniä multaan ihan kokeilumielessä. Sain ystävältä sellaisen mini syklaamin syksyllä ja siihen tuli yksi siemenkota, enkä tietenkään malttanut heittää hukkaan. Nyt mulla on viisi pientä syklaamin alkua:nauru: Pitää varmaan alottaa ketju: Kotia etsitään, ylimääräisille kukille! Onneks tulee kesä niin saa edes osan pihalle esim. pelargonit oli viime kesän isoissa piharuukuissa.
Tänä vuonna en aio ostaa yhtään orvokkia, vaikka ne kestää pientä pakkastakin. Tai ehkä semmosia pieniä sarviorvokkeja, jotka sitten siementää pitkin pihaa ja kohta orvokkeja putkahtelee mitä erikoisemmista paikoista:peukku:
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.04.2010 klo 15:38  
+
0
No en päässykään leikkaamaan pensaita, ku pihavaraston oven edessä on kivettynyt kinos, jota ei saa lapiolla millään hakattua rikki. :neutral: Josko mies sen siitä hakkais viikonloppuna tai sitten pitää ootella että se sulaa.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

Ursula

Ursula
Viestimäärä: 322

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 17.04.2010 klo 21:09  
+
0
Taidan tilata asfalttimiehet hommiin Lumen alta on nyt todella paljastunut koko piha kaikessa karmeudessaan. Siivoskelin alkuillasta lapiolla talvella pihalle tulleita koirien sontaläjiä ja tein siinä samalla mielessäni listaa tehtävistä hommista. Ei paljoa hymyilyttänyt, kun näin millaista jälkeä myyrät on hangen alla tehneet, millainen raivaaminen on edessä noiden kaadettujen mäntyjen jäljiltä, saati mitä jälkeä vielä kaatamatta olevat männyt tulevat pihalle tekemään. Ja ihanko totta me muka pari kesää sitten raivasimme tota kurtturuusua pois pihalta, sehän on yhtä levinnyt jos ei enemmänkin kuin mitä ennen raivausurakkaa :ttou: Että joo, asfalttia vaan tilalle! :pyssyt:

fifian

fifian
Viestimäärä: 11

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 20.04.2010 klo 17:39  
+
0
Heips!
Mulla on 13viikkoinen pentu, joka kerkesi napsaista palmuvehkasta oksan ja sitä purra narskutteli äsken, ilmeisesti ei yhtään lehteä kerennyt nielaista.
Onkohan kuinka vaarallinen??
Nyt se viimeinenkin kasvi on nostettu ylös ulottumattomiin.

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 05:34  
+
0

Herranjestas! :eek: en tiennytkään että juoru voi kukkia! Kyllä tuo on vain puskenut ryppään pieniä valkoisia kukkia. Luulin että tuo on puhtaasti viherkasvi.. Kaikkea sitä oppii :kieli:



No en ole tiennyt ennen itsekkään vasta kun sanoit nyt. Katsoin hoito-ohjeita juorusta ja siellähän sanottiin että viihtyessään kukkii. Ei mulla vaan vaikka muuten rehottaa kasvaa vihreänä. Tykkään kovasti kyseisesti kasvista, todella nätti ja helppohoitoinen.

Miloin te muut uskallatte laittaa ulkokukat? Käsittääkseni orvokit voi laittaa hyvinkin aikaisin mutta viime kesästä oppineena en halua niitä kun ovat loppukesästä jo ihan nuutuneita. Mikähän vastaava olisi sellainen jonka voisi laittaa aikaisin ja kestäisi ihan loppukesään asti?

Amos

Amos
Viestimäärä: 376

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 06:27  
+
0
^ Mä laitoin äidille orvokit jo viime vkl. Orvokit on kyllä sellasia että ne nuupahtaa jossain vaihessa kesää. Tai meillä ne nuupahtaa jo ihan senkin vuoksi että mä en heinäkuun aikana jaksa enää niin paljon nyppiä niitä ja yleensä ne jo siitä vaiheessa kasvattavat semmoset varret että ne on kaikkea muuta kuin kauniita.
Mä itse pidän pelargoniasta, se on kaunis ympäri kesän kun viitsii vaan nyppiä niitä kukkia. Samoin kuin verenpisara on aivan ehdoton kesäkukka mulle. Ja samettiruusu.
Sekarotuinen Luna 06/09
R.I.P Lusifer 20.2.2006 - 5.2.2013

Joxolo

Joxolo
Viestimäärä: 60

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 10:29  
+
0

Mulla on 13viikkoinen pentu, joka kerkesi napsaista palmuvehkasta oksan ja sitä purra narskutteli äsken, ilmeisesti ei yhtään lehteä kerennyt nielaista.
Onkohan kuinka vaarallinen??



En usko että hengenvaarallinen on palmuvehka. Itse käytän TÄTÄ myrkytyskeskuksen kasvilistaa aina ohjeistuksena.
Xolot
"Ennenkun arvostelet toista, kulje kilometri hänen kengissään. Sitten kun alat arvostelemaan oletkin jo km päässä ja sinulla on hänen kenkänsä."

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 20:03  
+
0

Samoin kuin verenpisara on aivan ehdoton kesäkukka mulle.


Mä pidän kans siitä. Mutta ei taida menestyä meidän pihalla kun aika varjoista. En löytänyt tähän hätään tietoa, että sijoitetaanko se varjoon, puolivarjoon vai aurinkoon. Meillä todella varjoisa piha. Mäntyjä joka puolella eikä aurinko pääse paistamaan kuin pihan perälle.

Viime kesänä oli lobelioita roikkumassa ja ne hirmu nättejä myös. Mutta alkoi varisemaan loppukesästä nekin. :eitietoo: Olisi kiva laittaa niitä etupihalle amppeliin sekä laatikoihin mutta kun niitä nypittävä ym.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 21.04.2010 klo 20:04)

fifian

fifian
Viestimäärä: 11

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 20:57  
+
0

En usko että hengenvaarallinen on palmuvehka. Itse käytän TÄTÄ myrkytyskeskuksen kasvilistaa aina ohjeistuksena.


(en tiedä osasinko lainata tekstiä oikein)

Kiitos linkistä!
Ei oirehtinut millään tavalla onneksi, nyt viisaampana pidän siis kaikki rehut ylhäällä..

Amos

Amos
Viestimäärä: 376

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 21:23  
+
0
Monna83, meillä se on ollu sekä varjossa että auringossa ja hyvin on viihtyny. Puolivarjoa sille suositellaan, mutta pääasia ettei kärsi paahtavasta kuumuudesta, silloin tiputtaa lehtensä.
Sekarotuinen Luna 06/09
R.I.P Lusifer 20.2.2006 - 5.2.2013

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 21:34  
+
0

monna83 kirjoitti: Viime kesänä oli lobelioita roikkumassa ja ne hirmu nättejä myös. Mutta alkoi varisemaan loppukesästä nekin. Olisi kiva laittaa niitä etupihalle amppeliin sekä laatikoihin mutta kun niitä nypittävä ym.


Pitääks lobeliasta nyppiä kukkineet pois :eek: En mää vaan oo ikinäkoskaan lobeliaa nyppiny (ja sen takia tykkäänkin siitä, kun ei tartte koko ajan olla hypistelemässä)
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 21:44  
+
0
Amos, okei. Voisi kokeilla alkuun yhdellä verenpisaralla. :hymy:

griffon, kyllä mulle sanottiin että pitää nyppiä niitä kuivuneita lehtiä ja kukkia pois.

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 21:48  
+
0
^Varmaan ne kukkii paremmin jos kuivat nyppii, mutta tosiaan mulle oli ihan uutta tuo :nauru: Mut minähän en nyt mikään hortonoomi olekaan - päinvastoin :viheltel:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 21:53  
+
0

Mut minähän en nyt mikään hortonoomi olekaan - päinvastoin :viheltel:


En minäkään. :nauru: Mulla selviää hengissä vain nämä sitkeimmät; jukkapalmu, traakkipuut, anopinkieli, juoru, rönsylilja jne. Viime syksynä kun ostin sellasen ihanan kookospalmun joka vaatii kosteat olosuhteet eli toisinsanoen sumuttelua mielellään päivittäin ja ei saanut kuivahtaa. No sehän kuolla kupsahti kun pääsi välillä unohtumaan sen hoito.. Ja jukkapalmun meinasin taas tappaa liialla kastelulla mutta onneksi tajusin ajoissa että se mätänee jos koko ajan pidän sen märkänä. Se on hyvä huono muistisen kasvi. Tykkää kuivasta, pääasia että on valoa.

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 27
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 01:45)