Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 13.04.2010 klo 14:40

Hullut hortonomit

Siirry sivulle: 1 ... 24 25 26 27

triikki

triikki
Viestimäärä: 364

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 28.04.2014 klo 11:57  
+
0
Vuosia sitten minula oli pieni pihaparveke, jossa pieni nurmialua. Heittelin siemeniä kun alkoi näyttämään huonolta. Kerran taisin poistaa osan sammaleen jollain aineella kasvukauden alussa.
Sheltit Foggy 2001-2015 ja Viksu 2003-2015,

Saippa

Saippa
Viestimäärä: 617

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 28.04.2014 klo 12:26  
+
0
No nyt on kuulkaa tosi viherpeukalo täällä äänessä! :paapatus: No ei vaan, umpionneton kukkien tappaja siis. Sain äidiltä orvokkiruukun tuliaiseksi, eikä mulla ole hajuakaan, miten niitä kuuluu hoitaa. Jotenka kysyn siis täältä, kun täällä niitä viherpeukaloitakin taitaa riittää :hymy:
Shelttimies Noppa (Pilvimarjan Kuka, 2/2013)
etäjäseninä slkn:t Siiri (Liehkun Ciiku, 4/2003) ja Selma (Tiitiäisen Reela (4/2006)

http://koiratulikotiin.blogspot.fi/

janssyy

janssyy
Viestimäärä: 54

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 28.04.2014 klo 12:31  
+
0
Musta on varmaan tullu vanha, ku oon nyt pari iltaa intopinkiänä kyykkiny kukkapenkkejä tonkien :shifty:

En tosiaan oo mikää viherpeukalo, mutta toivon tän innostuksen nyt kestävän! Olishan se nätti puutarha kiva... Lauantaina kävin ostaas 3 orvokkia, ja innokkaana menin niitä heti istuttamaan. Koira siinä katteli sivusta tekemisiä.. No sain kukat maahan, ja lähdin hakemaan pyykkiä kuivamaan. Heti ku aloin pyykkiä ripustamaan, niin katse osu kukkapenkkiin. Kyllä kilahti pääs! Mulla on tuon pennun kans yleensä tosi pitkä pinna, mutta ie ku mä näin 2/3 orvokista silputtuna kukkapenkin vieres! :pyssyt:
Nyt oonki ollu tiukkana, ettei tuo 7kk vanha kakara saa yhtää mennä kukkapenkkiin.. Loppuu pian TOSI lyhyeen tän viherpiiperö innostus.. :roll:

NiiNu

NiiNu
Viestimäärä: 1727

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 28.04.2014 klo 13:07  
+
0
Ihanaa, kohta pääsee taas laittamaan parveketta kesäkuntoon! :aurinko: Meillä on ihana iso, 10m2 parveke, mutta kukkien suhteen sen tekee haasteelliseksi se, että aamuaurinko porottaa siihen todella kuumasti ja puolen päivän jälkeen parveke siirtyy kokonaan varjoon. Eli pitää löytää kukkia, jotka sietävät paahdetta, mutta eivät vaadi olla koko päivää auringossa.
Shelttityttö Hertta, s. 05/2012

liebling

liebling
Viestimäärä: 162

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 28.04.2014 klo 13:11  
+
0
^ Meillä on sama tilanne, tosin niin päin että aamu ja päivä on varjoisaa, mutta ilta-auringossa toi lasitettu parveke lämpenee aika huikeisiin lukemiin. Mulle kelpais kyllä vinkit mitä kukkia tonne vois laittaa?

NiiNu

NiiNu
Viestimäärä: 1727

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 28.04.2014 klo 13:28  
+
0
^Mulla on ollut verenpisaraa sekä ruukussa että amppelina, ja se ainakin on viihtynyt, kun muistaa vaan ahkerasti kastella, ja nyppiä kuihtuneet kukat ja niistä jäävät "siemenet", jotta kukkii kauniisti koko kesän. Sitä varmaan laitan tänäkin kesänä, jos löytyy vaan jotain ihania värjeä. Mulla on nyt kahtena kesänä, mitä tuossa ollaan ehditty olemaan, niin kukkia yhdessä ruukussa pöydällä, yhdessä korkeassa ruukussa lattia ja yksi amppeli, ja kaikkiin olen yrittänyt löytää eri kukkia.

Me yritetään helpottaa omaa ja kasvien elämää pitämällä koko kesän parvekelasit puoliksi auki. Reunimmainen lasi kokonaan auki, ja loput siirrellään niin, että väleihin jää tasakokoiset aukot. Auttaa helpottamaan saunaefektiä :nauru:
Shelttityttö Hertta, s. 05/2012

Sherlock

Sherlock
Viestimäärä: 1331

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 28.04.2014 klo 13:58  
+
0
Sori tää ei liity aiheeseen, mut mä luen ihan joka kerta ton otsikon hullut hormoonit :nauru: Ja ihan joka kerta mietin et mitä helv...
Sekarotuinen - "Minni" (-06)
Welsh corgi pembroke - "Nita" (-10)
(Viestiä on muokattu maanantaina, 28.04.2014 klo 14:00)

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 28.04.2014 klo 14:10  
+
0

Saippa kirjoitti:

No nyt on kuulkaa tosi viherpeukalo täällä äänessä! :paapatus: No ei vaan, umpionneton kukkien tappaja siis. Sain äidiltä orvokkiruukun tuliaiseksi, eikä mulla ole hajuakaan, miten niitä kuuluu hoitaa. Jotenka kysyn siis täältä, kun täällä niitä viherpeukaloitakin taitaa riittää :hymy:


Orvokit kestävät sekä paahdetta että pientä pakkastakin eivätkä ole muiltakaan osin vaativia. Kastele tarvittaessa, älä kuitenkaan hukuta niitä. Voit joko nyppiä kuihtuneet kukat pois, tai antaa niiden kasvattaa siemeniä. Siemenet lähtevät nopeasti itämään, joten halutessasi voit vaikka nakata ne toiseen ruukkuun (kun siemenkota on kuivunut ja auennut). Kun orvokkipuska alkaa rehottaa, voit saksia sen reippasti alas, tai vaikka vähän kerrallaan. Leikatut varret kasvattavat uusia kukkia tilalle. Näin saat siitä iloa koko kesäksi. :hymy:

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 28.04.2014 klo 14:28  
+
0
Meillä jännitellään parhaillaan miten käy, kun perustettiin viime viikolla 1200m2 nurmikkoa. Aivan järjetön homma ja itku tulee, jos tuo perustaminen ei onnistunut.

mannaa

mannaa
Viestimäärä: 927

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 28.04.2014 klo 22:24  
+
0
^ Kastelette sitä kylliksi, niin kyllä se sieltä nousee.
Mukana menossa snu Napo

Saippa

Saippa
Viestimäärä: 617

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 29.04.2014 klo 08:50  
+
0
Kiitos Vanis! Ehkä mä en tällä kertaa onnistu tappamaan huushollin ainokaista kukkaa :shifty:
Shelttimies Noppa (Pilvimarjan Kuka, 2/2013)
etäjäseninä slkn:t Siiri (Liehkun Ciiku, 4/2003) ja Selma (Tiitiäisen Reela (4/2006)

http://koiratulikotiin.blogspot.fi/

Nauru

Nauru
Viestimäärä: 281

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 29.04.2014 klo 11:43  
+
0
Täällä kans yksi, jolla kuolee kyllä kaikki vähääkään vihertävät käsiin. Viime vuonna sain kaverilta synttärilahjaksi rahapuun, saatesanoilla "tää on ainakin tarpeeksi helppohoitoinen sulle". Joo. Kyllähän se tuossa vielä kituuttaa, mutta ei se mitenkään hyvinvoivalta näytä :nauru:

Oon aina ihan pihalla siitä, mitä tarkoitetaan vähällä kastelulla. Kastelen tuota silloin kun muistan, mutta lorautan tuolloin ihan kunnolla vettä. Olisikohan siis järkevämpää kastella usein, mutta pienin määrin? Ja se multien vaihto! Kerran olen tuon siirtänyt ruukusta toiseen ja vaihtanut mullat, mutta siinäkin meni vähän sormi suuhun, paljonko sitä multaa pitää olla. Pitääkö multa painella tiiviiksi vai jättää vähän ilmavaksi?

Jos tuo nyt tuosta vielä kuukahtaa, niin ostan jatkossa vain muovikasveja :ylpea: Tai hankin puutarhurimiehen.

rehyr

rehyr
Viestimäärä: 96

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 29.04.2014 klo 13:07  
+
0
Minäkin ajattelin pystyttää parvekkeelle jonkun kukkaparatiisin. Kylvin orvokkeja, paprikaa, ja auringonkukkia + kaupasta ostetun ja syödyn salaatinjämän heitin multiin. Kaikki iti ja näytti hyvältä. Nyt orvokin alut näyttää kituvalta ja auringonkukka kerkesi kasvattaa 20 cm varren kun sitten laittaessani tukea varrelle, se meni vahingossa poikki ja se kuoli. Paprikat on ainoat mitkä näyttää siltä että saattaisivat kesän yli selvitäkin. Taidan ostaa enskuussa suoraan valmiiksi kasvatettuja kukkia, ne sentään osaan pitää hengissä.. jotenkuten :nauru:
Pitkäkarvainen spk Deianira "Ira" s. 09.02.2013
Maatiaiskissa Tahvo s. 06.2011

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 07.05.2014 klo 00:31  
+
0
Onko jollakin hullulla hortonomilla ehdottaa jotain kasvia ihmisille, joka ei tiedä mitään kasveista, saatika välitä niiden laitosta pahemmin? :nauru: ja omistaa pari hortonomikoiraa..



Tuohon alueelle pitäisi saada jotain helppoa, monivuotista (?), koiraystävällistä täyttämään tuota aluetta kantojen ympärillä, josta juuri kaadettiin puut. Puolivarjoinen paikka, piha etelään, itse maa puiden takia todella kuiva, mutta multaahan tuohon tietenkin tarkoitus laittaa.
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

mannaa

mannaa
Viestimäärä: 927

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 07.05.2014 klo 02:45  
+
0
Siis noita kantojako ei ole tarkoitus poistaa? Helpoimmallahan ne peittyisivät pensailla, mutta taitaa olla hankala kaivaa istutuskuoppia niille. Mä yrittäisin varmaan pikalahottaa nuo kannot ja laittaisin siihen asti jotain korkeahkoiksi kasvavia kesäkukkia tuohon. Tai jotain suomentataria kasvamaan.
Mukana menossa snu Napo

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 13.05.2014 klo 23:20  
+
0
Minustakin ne kannattaa poistaa ennen kuin istuttaa mitään pysyvää siihen viereen. Ne juuret ovat aina ja ikuisesti tiellä. Kannot voi jyrsiä vuokrajyrsimellä tai pyytää jonkun hoitamaan ne pois, tai sitten voi tosiaan lahottaa ne jollain aineella. Netistä löytyi myös vinkki, että kantoihin voi porata reikiä ja täyttää ne pissalla. :nauru:

petuunia

petuunia
Viestimäärä: 747

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 14.05.2014 klo 05:14  
+
0
^^^
Mä laittaisin siihen muutaman kivan suht matalan havukasvin. Ei mitään isoja. Kantojen päälle ruukuissa kesäkukkia ja loppualue täyteen koristekiveä. tälläistä.
Kun alue kerran on valmiiksi noin rajattu niin kivet pysyis kauniisti, eikä ruoho pääse kasvamaan sekaan. Luonnosta vois löytää joukkoon isompia kiviä vaikka muutamaksi asetelmaksi johonkin.
Itse pidän kukkasia vain ruukuissa koirien takia, uroskoira kun tykkää ruikkia kaikkeen muuhun kasvillisuuteen. Niin äkkiä menee mikä puska tahansa pilalle pissasta.

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 14.05.2014 klo 06:08  
+
0
^Toi ei oo mikään huono idea. Toimis varmaan aika kivasti, kuitenkin kaks uroskoiraa tässä huushollissa kans. Nyt täytys keksiä joku siisti, helppo, matala havu tms. kasvi tohon. Ehdotuksia?

mannaa kirjoitti:

Siis noita kantojako ei ole tarkoitus poistaa?


Kyseessä vuokra-asunto, joten ei oo mun päätettävissä. Ainakin näyttäisivät olevan jäämässä tuohon :roll:

Vanis kirjoitti:

Netistä löytyi myös vinkki, että kantoihin voi porata reikiä ja täyttää ne pissalla. :nauru:


Haha, tarttee varmaa Ares opettaa pissaamaan kantoihin :nauru:
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.05.2014 klo 14:38  
+
0
Mä oon rajannut omat kukkapenkkini ja opettanut koirille, että ne eivät ole pissapaikkoja. Tämä oli alkuun ihan pakonsanelemaa, kun ekassa tekemässäni kukkapenkissä oli etureuna kuukausimansikkaa, mutta sama sääntö laajeni kaikkiin muihinkin kukkapenkkeihin, kun niitä olen tehnyt.

Sakelle piti erikseen tosin yhdestä kukkapenkistä opettaa, että se ei myöskään ole tähystyspaikka, kun tyyppi meni ihan suvereenisti taimien päälle makaamaan. Sittemmin on tajunnut, että kukkapenkin keskellä kulkeva polku on sallittua aluetta ja siitä näkee yhtä hyvin. :kieli:

vääkky

vääkky
Viestimäärä: 49

VS: HULLUT HORTONOMIT - Sunnuntaina, 18.05.2014 klo 16:43  
+
0
Aurinko herätti sisäisen hortonomini. :aurinko: Mitähän kannattaisi ajatella lasittamattomalle parvekkeelle, johon aurinko paistaa iltapäivästä alkaen? Plussaa jos kasveista saa jotain syötävää.
Snautseri Väpä 2/14

  Siirry sivulle: 1 ... 24 25 26 27
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6322
Viestejä yhteensä545654
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään3
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 12:00)