Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 13.04.2010 klo 14:40

Hullut hortonomit

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 27

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 09.06.2010 klo 01:17  
+
0
^ Mikset laittaisi kukkaa/kukkia joko roikkumaan amppeliin tai vaihtoehtoisesti parvekelaatikoihin?

fluffy

fluffy
Viestimäärä: 77

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 09.06.2010 klo 01:51  
+
0
Mulla on kaksi ruukkua, jotka oon ostanut parvekkeelle kukkasia varten, niihin vois periaatteessa ostaa ne amppeliketjuhärpäkkeet ja pistää kattoon. Sitä ennen tosin tarvitsis jostain porakoneen, että kattoon sais koukut, ja joku fiksu viritelmä, millä ne koukut yltäis tonne kattoon laittamaan. Normi tuoli ei taida riittää.. Mutta jos tuo mies hoitaisi, jos tarpeeksi kauan jaksan aiheesta muistuttaa. Ehkä sitten syksyllä :D
Havannankoira (2009)

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 11.06.2010 klo 11:48  
+
0
Minä en ole enää upottanut orkideoja, vaan kastellut pikku lirauksin aina muitakin kukkia kastellessa ja tuntuvat viihtyvän. Upotus sai pikkukärpäset lisääntymään räjähdysmäisesti. Ilmeisesti multa ei ehtinyt kuivahtaa kastelujen välillä. Kukkien hukuttaminen on ainakin minun kohdallani yleisempi ongelma kuin liika kuivuminen.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 05.07.2010 klo 11:45  
+
0
Apua. Kaikesta vihreästä tietämätön on nyt hätää kärsimässä takapihan viidakon kanssa. Kyllä, viidakon. Sille ei ole tehty yhtään mitään pitkään aikaan, ja kaikenlaista elämää sieltä löytyy kuten mm. muurahaispesä. Jee. Miten muurahaispesän voi tuhota? Mä niitä murkkuja tuohon halua jäämään.

Lisäksi tossa rehottaa kaikenlaista rikkakasvia. Täytyis nostaa noi laudoitukset ylös että sais kaiken sieltä alta tuhottua. Kysymys kuuluukin miten? Mun täytyy vaan repiä kaikki juurineen sieltä vai? Ja sitten myllätä sitä jotenkin? Kö? Ja minkä mä voin laittaa niiden lautojen alle, että ei rehut puskisi sieltä enää sitten ylös? On muuten "hienon" näköistä kun lautojen välistä kasvaa pari orvokkia ja jotain rikkaruohoja. Jee.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 05.07.2010 klo 12:19  
+
0
Miksi ihmeessä neruda haluaa muurahaisista eroon? Ne on pihalla täysin harmittomia, ja jos pyrkivät sisälle, niin se kertoo kosteusvauriosta. Sulla ei postauksesta päätellen oo mitään hyötypuutarhaakaan mitä murkut "tuhoais" :) Sitä paitsi, käärmeet ja muurahaiset ei mahdu samaan pihaan. Valitsisin mieluusti muurahaiset.

Pation (? tätä varmaan tarkoitat laudoilla?) alustan voi kattaa vaikka ihan jätesäkeillä, jollei muuta keksi. Tarkoitukseen myydään myös erikseen "katekangasta".
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 05.07.2010 klo 12:30  
+
0
^Mä en vaan tykkää niistä. Toki ne pitää käärmeet loitolla, se on totta, mutta inhoan sitä jos ne kiipeilee ympäriinsä. Ei niitä kyllä sisällä oo näkyny, mutta jotenkin ajattelin että ne sitten talveksi tunkis sisään? Tai ainakin meillä kotona on ollu aina talvella muurahaisia ja mä vain inhoan niitä sydämeni pohjasta kun valloittavat joka paikan. Yäk. Ei tosiaan oo mitään hyötykasveja eikä taida tullakaan kun en osaa hoitaa. Tossa on viinimarjapuska ja juhannusruusu (jonka SB mulle tunnisti kun ihmettelin että mikä pusikko siinä mahtaa olla) :hymy:

Niin just, että jätesäkkikin käy :hymy: Mä oon ihan urpo näissä asioissa. Mutta taidan hakea sit jotain katekangasta, kun mietin että jos laittaa muovia niin luulis että vesi jää lillumaan sinne alle. Joo, ns. patio, mutta siinä on noita puisia neliön muotoisia "ritilöitä" millä tehty oleskelutilaa tohon pihaan. En haluaisi että niistä väleistä tunkis sit enää kasveja, vaan pysyisivät poissa.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 05.07.2010 klo 12:38  
+
0
Se että muurahaiset sisällä meinais kosteusvauriota on ihan urbaanilegendaa, käsittääkseni ihan perus sokerimurkut tulee sisällä vaikkei mitään kosteusvauriota olisikaan. Meillä on laumoittain keväällä murkkuja. Ulkona ollaan käytetty sellaista veteensekoitettavaa myrkkyä joka on kaadettu kivijalan viereen ei mene koirien suuhunkaan kun uppoaa maahan. Mä kävisin shoppaamassa kunnon tökötit ja ottaisin pesän hengiltä. Kyllä maailmassa on vielä sen verran metsääkin ettei sitä pesää tartte pihaan tehdä.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 05.07.2010 klo 13:00  
+
0

eetla kirjoitti:

Se että muurahaiset sisällä meinais kosteusvauriota on ihan urbaanilegendaa, käsittääkseni ihan perus sokerimurkut tulee sisällä vaikkei mitään kosteusvauriota olisikaan.



No, muurahaisiakin on montaa eri lajia.. Osa viittaa kosteusvaurioon, osa syö (ihan pelkkää vanhaakin) puuta. Myös sokerimurkut tykkää kosteasta, ja jos niitä on sisällä ympäri vuoden, on hyvin todennäköistä, että jossain on kosteusvaurio. Tämä ei siis ole minun mielipiteeni.
Keväällähän sokerimurkkuja voi tulla sisälle muihinkin kuin kosteusvahinkoasuntoihin, ruokaa hakemaan.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 05.07.2010 klo 13:06  
+
0
Niin siis mä lähinnä tarkoitin sitä kun sä sanoin että se tarkoittaa että on kosteusvaurio, mitä se ei tokikaan AINA meinaa. Ja meillehän niitä tosiaan aina muuttaa keväällä, satunnaisesti hengaavat sisällä myös kesällä kun asuvat siinä kivijalan viereisessä hietikossa mitä siis välillä myrkytetään.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 05.07.2010 klo 13:08  
+
0
Ehkä meilläkin on sitten vilissy niitä muurahaisia keväällä eikä talvella, ei pysty muistaa :hymy: Mutta joo, haen jotain tököttiä ja tuhoan koko pesän. Tossa takapihan jälkeen alkaa nimittäin ihan metsikkö niin olisivat voineet kyllä pesiä sinnekin.

Nyt tulee tyhmä kysymys, taas. Onko noi tommoset tavan orvokit tai pelargoniat tmv mitä voi laittaa vaikka kukkalaatikkoon niin ihan vain kesän juttu? Eli sitten vaan heittää menemään ja ostaa seuraavana kesänä uudet? Mulla olis pari isoa ruukkua mihin haluaisin tohon eteen laittaa jotain koristetta, mutta en halua mitään sellaista mitä pitäis sitten ottaa sisälle ja rakastaa ja hoivata, vaan hetken silmän iloja vaan laiskalle. Ja syksymmällä voi kai laittaa kanervaa tilalle? Vai? (Mä olen siis oikeasti ihan täydellisen pihalla kaikesta tästä ja siksi utelen typeriä.)
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 05.07.2010 klo 13:14  
+
0

neruda kirjoitti:

Ehkä meilläkin on sitten vilissy niitä muurahaisia keväällä eikä talvella, ei pysty muistaa :hymy: Mutta joo, haen jotain tököttiä ja tuhoan koko pesän. Tossa takapihan jälkeen alkaa nimittäin ihan metsikkö niin olisivat voineet kyllä pesiä sinnekin.

Nyt tulee tyhmä kysymys, taas. Onko noi tommoset tavan orvokit tai pelargoniat tmv mitä voi laittaa vaikka kukkalaatikkoon niin ihan vain kesän juttu? Eli sitten vaan heittää menemään ja ostaa seuraavana kesänä uudet? Mulla olis pari isoa ruukkua mihin haluaisin tohon eteen laittaa jotain koristetta, mutta en halua mitään sellaista mitä pitäis sitten ottaa sisälle ja rakastaa ja hoivata, vaan hetken silmän iloja vaan laiskalle. Ja syksymmällä voi kai laittaa kanervaa tilalle? Vai? (Mä olen siis oikeasti ihan täydellisen pihalla kaikesta tästä ja siksi utelen typeriä.)



Orvokit on kesän juttu, pelargoniat saa menemään sisällä talven yli hoitamalla jos haluaa. Mä olen pari kertaa yrittänyt ja eihän mun hoitoinnostus riitä talven yli. Eli nakkaan syksyllä roskiin ja pistätä kanervat tilalle. Mä laitoin etupihalle kahteen purkkiin sellaisen pienen sinikatajan ja sille kaveriksi kesäkukkaa murattia ja orvokkeja ja toisen jätän purkkiin syksyksi ostan vähän kanervaa tai hopealankaa kaveriksi ja toisen laitan maahan ja siirrän taas ensi kesänä purkkiin.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 05.07.2010 klo 13:15  
+
0
^Okei, kiitos :hymy: Taidan siis lähteä kukkakaupoille.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 05.07.2010 klo 13:16  
+
0
:D
Voithan sä istuttaa siihen mitä vaan, ja heittää sitte pois, jos siltä tuntuu :) Googlaa vaikka "kesäkukat" tmv, orvokit ainakin pistetään pois ja jotkut pistää pelakuutkin, vaikka ne periaatteessa on melko helppo talvettaa itsekin. :)

Ja jos nyt haluat tuhota sen muurahaispesän, niin esim. ämpärillinen tai pari kiehuvaa vettä hoitaa homman melko näppärästi. Jotkut pistää vielä mäntysuopaakin sekaan.

*muoks* eetla kerkeskin näköjään tohon väliin.. :)
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/
(Viestiä on muokattu maanantaina, 05.07.2010 klo 13:17)

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 05.07.2010 klo 13:20  
+
0
No niin kyllä voin, mutta en haluaisi sitten ehkä kuitenkaan tappaa mitään mikä vois vielä elää, eli haluan semmosia kesäkukkia vaan :hymy: Mähän sanoin että kyselen typeriä :nauru: Siirryn tästä googlettamaan, mutta kun ei millään jaksaisi kun täältä yleensä saa kysymyksiin suorat vastaukset.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 05.07.2010 klo 13:22  
+
0
Noit kesäkukkia jne on ihan miljoonasti...! Seki sit taas toimii ihan hyvin, että meet puutarhaliikkeeseen ja ostat sitä mitä on tarjolla, kysyt myyjiltä vaan mitkä voi hyvällä omallatunnolla pistää syksyllä pois :)
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 05.07.2010 klo 13:28  
+
0
Me asutaan harjumaisemassa ja meillä muurahaiset enemmän sääntö kuin poikkeus. Nytkin keittiön lattia ihan mustanaan niitä. :pyssyt: Onnesksi nuo myrkyt pitää ne aika hyvin loitolla. Tehokkaimmaksi olen todennut pari tollasta pulveria mutta ne vaan sotkee niin pirusti. Se kulkeutuu kissojen ja koirien jalkojen mukana kaikkialle ja ei tee hyvää elukoille jpos sattuvat sitä nuolasemaan tassuistaan..:neutral: Tänään voisi kokeilla etikkaa.

SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 05.07.2010 klo 15:35  
+
0
^ Kaneli kuulemma toimii muurahaisiin.
Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 06.07.2010 klo 00:28  
+
0
^ Kiitos vinkistä! Se ei ainakaan myrkyllistä jos menee elukoitten suuhunkin.

Ehdottakaapa jotain nättejä kukkia laatikoihin ja amppeleihin varjoisalle pihalle. Toukokuussa laitetut orvokit ovat jo niin ruman näköiset rankulat ja osa kuihtunutkin että jotain uutta nyt saatava tilalle. Laitoin jo yhteen laatikkoon annansilmiä ja muratteja. Mä tykkään tuosta muratista joten sitä voisin laittaa muuallekkin mutta jotain väriäkin olisi saatava. Annansilmiä en halua enempää. Verenpisara käy kait varjoonkin, sitä huolin amppeleihin mutta laatikoihin tarttisin jotain tuon muratin lisäksi. Mä tykkään hirveesti petunioista mutta ne tarvitsee niin paljon aurinkoa ettei ne käy meille. Mulla nyt yhdessä ruukussa maassa niitä, tälläsin sen paikkaan johon paistaa aurinko lähes koko ajan ja se onkin ainoa paikka jossa niitä voi pitää.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 06.07.2010 klo 00:38)

Amos

Amos
Viestimäärä: 376

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 06.07.2010 klo 06:17  
+
0
Mä uutsasin omat orvokit leikkaamalla ne matalaksi ja taasen kukoistavat. En ees tienny että niin voi tehdä, mutta anoppi anto vinkin kun olin kiikuttamassa niitä roskiin.

Monna, miten olis pelargonia tai neilikat? Ne viihtyy sekä auringossa että varjossa ja neilikastahan on sellainen riippuversiokin olemassa. Ja rautayrttikin on kiva amppelissa. Mun verenpisara vetelee viimisiään, unohin kastella sitä ja nyt se nuupottaa siihen malliin että on kohta entinen.

Meillä on nuorempi koira intoutunut puutarhahommiin, kaivo mun pionit ja sipulikasvit juurmutineen ylös. Lisäks laitoin keväällä liljoja kasvamaan, nekin on kokeneet saman kohtalon. :mad:
Sekarotuinen Luna 06/09
R.I.P Lusifer 20.2.2006 - 5.2.2013

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 06.07.2010 klo 11:45  
+
0

monna83 kirjoitti:

^ Kiitos vinkistä! Se ei ainakaan myrkyllistä jos menee elukoitten suuhunkin.



Itse asiassa kaneli on myrkyllistä, suurina määrinä ja säännöllisesti syötynä. Kassiakanelissa, jota yleisimmin myydään maustekanelina, on kumariini-nimistä ainetta, joka on vaarallista maksalle. Suositeltava, siedetty päiväannos on 0,1 mg/painokilo. Täällä enemmän infoa aiheesta. Tää oli itselleni aika järkytys, koska tykkään syödä pipareita marras-joulukuussa aika paljon ja nyt sitä syöntiä pitää rajoittaa aikalailla. :neutral:
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 27
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28159
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6320
Viestejä yhteensä545647
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään10
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265819
(Tilastot päivitetty viimeksi 16.04.2024 klo 23:15)