Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 13.04.2010 klo 14:40

Hullut hortonomit

Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 27

SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 15.07.2010 klo 21:30  
+
0
Kiitos Nutti neuvoista! Saksin aika rutkasti pensaikkoa ja nyt näyttää paljon paremmalta. Aiemmin tuo näytti siltä, että joku ois oksentanut hirveän määrän tomskupuskia tuohon.
Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 16.07.2010 klo 09:27  
+
0

hapokasta kirjoitti:

Ajattelitko ihan perennoja vai kesäkukkia? Musta syyskesä on ihan hyvä aika istutella perennoja. Monta kertaa saa halvemmalla, kun keväällä.



Perennoja lähinnä suunnittelin. Mitä aloittelijalle suosittelisit? :hymy:
Luulin että on jo myöhäistä istutella mitään tälle kesälle, mutta kivahan se olisi kukkaloistoa saada syksyllekin. Jotain melko helppohoitoista kukkivaa haluaisin.

Ovatko liljat kuinka vaikeita saada viihtymään ja kukkimaan?

Kuinka useat kasveista/kukista ovat myrkyllisiä?
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12
(Viestiä on muokattu perjantaina, 16.07.2010 klo 12:34)

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 16.07.2010 klo 09:36  
+
0

SaMaJa kirjoitti:

Kiitos Nutti neuvoista! Saksin aika rutkasti pensaikkoa ja nyt näyttää paljon paremmalta. Aiemmin tuo näytti siltä, että joku ois oksentanut hirveän määrän tomskupuskia tuohon.



Nou problemo, onko paljon tulossa tomaatteja?
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 16.07.2010 klo 13:51  
+
0
Jospa sieltä jotain tulisi. 3 vauvatomaattia mollottaa jo oksissa ja kukkia puskee ihan silmissä. Ihan jännittää lähteä reissuun 2,5 viikoksi ja kotiin tullessa juosta katsomaan, että mitä auringonkukat, gladiolukset ja tomskut sanovat. Jäävät työtoverini hyvään huostaan skumppapalkkaa vastaan :nauru:
Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 16.07.2010 klo 13:58  
+
0
^Omat tomaatit on kyllä ihan parhaita, mä haaveilen jo kasvihuoneesta, että sais kasvatetua talven varallekin (säilömistä varten siis).
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 16.07.2010 klo 16:22  
+
0
Mulla on onni omistaa niin mukavia naapureita, että olen saanut paljon taimia ihan vaan kiitosta vastaan. Monet mun kukistani ovat kyllä kovia leviämään, mutta sittenpähän voin välillä harventaa ja jakaa eteenpäin.

Syysleimut alottelee minulla jo kukkimista, koska ovat niin aurinkoisessa ja kuivassa paikassa.
Kultapiiskut kukkii syksyllä ja on vaatimattomia/ helppoja.
Kurjenmiekat tykkää vähän kosteammasta, mutta kukkivat keväällä ja alkukesästä, joten yleensä silloin kuitenkin kosteutta riittää.
Lehtosinilatva oli muuttanut meidän pihalle ihan vaivihkaa, pensasaidan alle, josta siirsin kukkapenkkiin ja hyvin tuntuu viihtyvän.
Ukonhattu alottelee kukintaa, mutta on kirvojen herkkua, joten pitää olla tarkkana, ettei nuput mene parempiin suihin. Itse olen pari kertaa 'kylvettänyt' tänä kesänä ukonhatun nupussa asustaneet kirvat kastelukannulla ja runsaalla vesimäärällä. Nyt tuntuvat luovuttaneen.
Pionit on ihania, mutta kukkivat niin vähän aikaa.
Raunioyrtti lopetti jo kukkimisen, mutta leikkasin kaikki varret poikki viikko sitten ja nyt on jo uudet varret kasvamassa. Saattaa kukkia toisenkin kerran ennen syksyä.
Kesä- ja kevätsydämet ovat ihania, koska kukkivat keväästä syksyyn.
Miniruusut ovat selvinneet jo kolmatta kesää ja kukkivat parasta aikaa.
Päivänliljoja mulla on kahta laatua, keltaista ja oranssia. Keltainen kukki kesäkuun ja nyt kukkii oranssi.
Varjolilja lopettelee kukintaa. Liljakukko meinas iskeä siihen, mutta minä iskin kukkoa kivellä. Ne on niin kovakuorisia kuoriaisia, ettei niihin auta kun kahden kiven väliin ruttaaminen. Yäks!
Kuunliljat on kauniita puolivarjon ja varjon kasveja. Auringossa jäävät vähän pienemmiksi.
Sormustinkukka on levinnyt siemenistä koko pihaan ja se on varmaan ainut kukka mikä mua vähän työllisti kun Toffo oli pieni. Sen siemenissä kun on sitä digitalista ja se on myrkyllistä, en kyllä tiedä miten paljon sitä pitää syödä, että vaikuttaa, mutta koitin kerätä kaikki kukkineet pois mahdollisimman pian, ettei siemeniä joutuisi koiran suuhun.
Sammalleimu, talvio ja harmaahärkki on sellasia kiitollisia matalia maanpeitekasveja. Talvio on lisäksi ainavihanta.
Kurjenpolvet on uusin tuttavuus ja kovasti rehottavat.
Aho- eli mäkimansikat niinkuin täällä sanotaan ovat kauniita ja lisäksi syötäviä. Kovia leviämään, mutta sittenpähän on enemmän syömistä niin minulla kuin koirillakin.
Tossa muutamia mitä olen saanut menestymään tosi pienellä vaivalla ja osa varmaan unohtui.

muoks. Jaloangervo alottelee kukintaa. Mulla on tummanpunaista ja valkoista, mutta niita löytyy melkein kaikissa punaisen sävyissä.
Daalioita haluaisin kans, mutta ne pitää talvettaa kellarissa ja voipi olla, että siitä on liikaa vaivaa, vaikka tosi kauniita ovakin.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12
(Viestiä on muokattu perjantaina, 16.07.2010 klo 16:28)

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 17.07.2010 klo 11:10  
+
0
Meinasin laittaa tämän purkautumis-topiciin mutta taidanpa laittaa tänne sittenkin...

Nyt pääsi itku :'(

Joku tai jokin on käynyt tuhoamassa lähes kaikki minun ruusut. Viidestä jaloruususta yhdestä on syöty/nypitty jokaikinen nuppu ja kukka pois. Kahdessa on jäljellä yksi nuppu. Kahdessa on muutamia jäljellä, mutta vain murto-osa siitä mitä niitä oli.

Harmittaa niin vietävästi koska näin paljon vaivaa että saisin nuo "äitenpäiväruusut" kasvamaan ja nyt ne oli niin upean isot puskat jo, ja aivan täpötäynnä nuppuja. Pari oli ehtinyt jo puhjeta kukkaankin.

Vain köynnösruusut (luojan kiitos...) on enää koskemattomia. Huomasin eilen ensimmäisen kerran että kolmeen puskaan oli koskettu ja laitoin niiden ympärille verkkohässäkän, mutta toisen penkin ympärille en laittanut mitään kun niihin ei oltu koskettu. Nyt tänään huomasin sitten että yön aikana senkin penkin kaksi puskaa oli tuhottu. Nyt virittelin senkin ympärillä suojaa ja samoin köynnösruusujen.

En ymmärrä mikä niitä on tuhonnut kun yhteenkään lehteen ei olla koskettu, vain nuput ja kukat napsastu siisti pois. En sitten tiedä onko se ollut eläin, vai onko joku ihminen kateuksissaan käynyt tuhoamassa ne :( Oli ne kuitenkin niin upeassa kuosissa jo...

Itkettää :(

Muoks. En olekaan ainut uhri. Naapureiden ruusut on kärsineet myös. Ja yksi kertoi että toinen naapuri oli sanonut nähneensä kauriin syömässä omia ruusujaan. Kyllähän täällä Espoossa juu kauriita on melko paljonkin, mutten olisi uskonut että ne tällä tavalla ihan pihamaalle tulevat keskellä omakotitaloaluetta :( Meilläkin tuo yksi penkki on ihan kymmenisen metrin päässä takaovesta. Täytynee käydä lainaamassa isän riistakameraa että saisi kuvaa syyllisestä..
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi
(Viestiä on muokattu lauantaina, 17.07.2010 klo 11:18)

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 17.07.2010 klo 16:18  
+
0
^^
Höh, aika kurjaa kyllä :/ Multa irtoo sympatiat kuitenkin ennemmin kauriille kuin naapurin kakaroille - täällä suurta huvia tuntuu olevan ihan kaikkien kukkivien kasvien järjestelmällinen tuhoaminen. Taloyhtiöiden pihoilla eivät uskalla rellestää, mutta maisemointikasvit on ottanu osumaa reippaastikin. Onneks koululaisten kesäloma on vaan kerran vuodessa...
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 17.07.2010 klo 19:30  
+
0
Mun ruusujen nuppuja verotti jonkun perhosen neonvihreät toukat. Usempana päivänä poimin toukkia käsin ja aina tuntui jokunen pääsevän piiloon. Osa kukista on nyt melkolailla muotopuolia, mutta osa on ihan priimoja.
Koiruudet välillä tallovat kukkia, kun oikein alkavat peuhata, eivätkä yhtään kato mihin törmäilevät. Kissat taas rakastaa nukkua pehmeiden maanpeitekasvien ja miksei orvokkienkin päällä.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 17.07.2010 klo 22:24  
+
0
^^ Ihan uskomatonta millaset käytöstavat nykyajan lapsilla oikein on!! :pyssyt:
Eikö vanhemmat välitä yhtään opettaa lapsilleen mikä on oikein ja mikä väärin? Ihan käsittämätöntä...
Kauriit on juu kauriita mutta että lapsetkin...

^ Mullakin oli alkukesästä ilmeisesti ruusupistiäisen toukkia pistelemässä lehtiä poskiinsa mutta myrkyllä lähtivät. Muuten olisinkin luullut nytkin olevan joidenkin toukkien kyseessä mutta kun kahden yön aikana yhtäkkiä tuolla tavalla katosivat... Ja meitin Pyry on myös katkaissut jo yhden liljan hosuessaan ja tänään katkesi yksi nuppu :twisted:
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 19.07.2010 klo 13:52  
+
0
Kiitos Melli kukkavinkeistä, mie googlettelen ja tutkin mitäs nättiä sieltä löytyy :aurinko:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 20.07.2010 klo 11:39  
+
0
Meikäläinen tarttis vinkkejä. Oon täysin kukka-asioista tietämätön, mutta kiinnostusta kukkaharrastuksen aloittamiseen löytyy.

Eli tarkotus olisi pistää tulevan kämpän parvekkeelle jonkunnäköstä kukkahässäkkää, koska parveke yksinään on kauhean ruma. Parveke on etelään päin. Tahtoisin jotain sellasia kasveja, jotka kukkisi ja olisivat helppohoitoisia. Kukkien haluaisin olevan vaaleanpunaisia tai punaisia. Onko tähän aikaan vuodesta enää järkeä laittaa mitään kukkakukkia, kun ilmat alkaa viilenemään? Eihän sellaiset kukkakukat taida talvehtia?

eeelisa

eeelisa
Viestimäärä: 469

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 20.07.2010 klo 12:48  
+
0
syyskukkia on olemassa mut mä en tiedä mitä ne on kertokee minulle? Tietääkö kukaan mitään nättejä jotka kestää sit tuon ilman viilenemisen?
Kotisivut:Ino & Sai
Sai 29.4.2009
Ino 22.2.2008
blogi

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 20.07.2010 klo 13:43  
+
0
Parvekkeelle kannattaa ehkäpä laittaa laatikoihin kesäkukkia, mutta lisäksi voi laittaa semmoisia kasveja/kukkia ruukkuihin, mitkä voi kesän olla parvekkeella mutta jotka voi ottaa talveksi sisään lämpimään :) Kuten esimerkiksi vaikkapa kiinanruusu.

Kannattaa mennä johonkin taimimyymälään ihan kyselemään mitkä kesäkukat kestävät pitkälle syksyyn. Orvokit ainakin kestävät pikkupakkasetkin.

Niin ja tietenkin Viherpeukalot on loistava paikka tutustua kukkiin :)

(voi ei... erehdyin menemään nuille sivuille ja taas tuli tilattua sipuleita syksyksi.....)

Edit. En.... pysty.... vastustamaan....

Edit 2. Niin ja tietenkin voi laittaa tulppaaneja ja matalempi liljojakin ruukkuihin kasvamaan :) Liljojakin on sellaisia lajikkeita mitkä kukkivat vasta elokuussa.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi
(Viestiä on muokattu tiistaina, 20.07.2010 klo 13:49)

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 20.07.2010 klo 13:58  
+
0
Asterit on ainakin syyskukkia ja pelargonit kestää hyvin eteläparvekkeen paahdetta. Pelargonit voi myös ottaa sisälle talveksi ja laittaa taas seuraavana kesänä partsille. Varsia vaan kannattaa leikata keväällä aika reilusti, kun tuppaavat venymään pitkiksi talven hämäryydessä. Itselläni on varmaan neljättä kesää samat pelakuut terassin kulmalla ja aion talvettaa ne taas ens vuoteen.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 20.07.2010 klo 16:26  
+
0
Nyt on orvokkipuskat saksittu kymmeneen senttiin. Aluksi teki kyllä vähän pahaa kyniä runsaasti kukkivat orvokit mäkeen, mutta alta pajastui mm. dahlioita, kelloköynnöstä, liljoja ja karpaattienkello jotka eivät olleet päässeet kasvamaan hirviöiden alta. Jospa ne siitä innostuisivat kun näkevät auringon vihdoin ja viimein :nauru:

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 20.07.2010 klo 23:42  
+
0
Kiitos paljon teille noista vinkeistä. :hymy: Pikaisen googlettelun perusteella silmää miellyttävät kaikki paitsi orvokit. Tosin minut tuntien kohta varmaan orvokitkin sytyttää :nauru:

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 21.07.2010 klo 00:33  
+
0
Kävin tänään kasvimaalla tsekkaamassa viljelykset. Aikas kiva: ekat kesäkurpitsat on parisenttisiä, avomaankurkut samaten ja muutama viinimarjankokoinen vesimelonikin löytyi jo. Ihana odottaa syksyn satoa! Ai niin, ja mikä parasta: en ole kastellut noita ollenkaan. Mun kasvimaa on itsekasteleva sijaintinsa ansiosta. Voin vain odotella sadon kypsymistä! :jjei:

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 21.07.2010 klo 02:20  
+
0
En ymmärrä. Ostin vähän aikaa sitten uuden-guinean liisat takapihan amppeleihin ja nyt ne kuoli. Lannoitin, kastelin parin päivän välein. Eivät olleet paahtavassa auringossa. Ötököitä ei näyttänyt olevan. Mitähän tein väärin? :eitietoo: Harmittaa, ne oli niin pirun nätit. Haen suosiolla tilalle vain nyt ahkeraliisoja, ne näyttävät voivan hyvin taka- sekä etupihalla.

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 21.07.2010 klo 09:20  
+
0
Yleensä mun kukat kuolee liialliseen hoitamiseen( lue: kasteluun). Ja voihan olla, että niissä oli alunperin jotain häikkää juuristossa. Jos ovat vaikka kaupassa kuivuneet kertaalleen ja juuret vioittuneet. Itselläni ei ole kokemusta uudenginean liisasta. Ostin ekat ahkeraliisatkin vasta tänä kesänä ja jotain sinisiä matalia kukkia, jotka kerää itikoita ihan simona.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

  Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 27
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28180
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6329
Viestejä yhteensä545679
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265837
(Tilastot päivitetty viimeksi 24.04.2024 klo 12:00)