Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 13.04.2010 klo 14:40

Hullut hortonomit

Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 27

tir

tir
Viestimäärä: 245

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 21.07.2010 klo 14:21  
+
0
aaargh parvekekukkiin on eksynyt valtaisa määrä kirvoja! varsinkin orvokkiamppeli on ihan täynnä vihreitä tuholaisia, eikä kukka oikein jaksa enää piristyä.
tehoaako kaupasta saatavat myrkyt noihin tuholaisiin?

ja mikä neuvoksi kun amppelimansikka ei jaksa kypsyttää mansikoita, tekee kyllä raakileet mutta ne sitten kuivuvat pois..

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 21.07.2010 klo 18:07  
+
0
^ Mullakin oli alkukesästä ruusut täynnä vihreitä kirvoja. Kaapissa sattu olemaan Bayer Garden Provado aerosoli Imevien tuhohyönteisten tojuntaan (joka on kyllä ohjeen mukaan tarkoitettu ruukkukasveille...), joten suihkuttelin sitä paremman puutteessa maahan istutettuihin ruusuihin ja hyvin tehosi :) Seuraavana päivänä kirvoista oli murto-osa jäljellä ja sitä seuraavana ei enää ainuttakaan.

Kannattaa ehdottomasti kokeilla! Varmasti on paljon muitakin ihan maahan istutetuille tarkoitettuja, jotka varmasti tehoavat.

Muoks. Heh, kysehän olikin parvekekukista joten tuo sopisi sulle :D
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 21.07.2010 klo 18:10)

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 23.07.2010 klo 23:05  
+
0
Tein tänään mielestäni todella mielenkiintoisen havainnon joka ei kotona kiinnosta ketään, joten jaan sen teidän kanssanne :nauru:
Huomasin joissan kasveissa (en tiedä mitä ovat, jostain siemensekoituksesta itäneitä) pieniä mustia ötököitä. Eivät ole tehneet mitään tuhoa, mutta varuiksi suihkauttelin mäntysuopaliuosta päälle. Muutamaa tuntia myöhemmin kyseiset kasvit vilisivät muurahaisia, jotka keräsivät niitä mustia ötököitä pois :eek: Kyllä luonto on aivan uskomaton elementti :nauru:

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 26.07.2010 klo 10:16  
+
0
Huh sentään! Meinasin jo (taas vaihteeksi) alkaa tappamaan nuita huonekasveja liika hoidolla. Yleensä onnistun todella lahjakkaasti tappamaan kasvit liikakastelulla. Nyt olin kastellut niin reippaasti että anopinkieletkin kärsivät :nauru: Eniten kauhistutti Pahapoika, mutta onneksi kunnon valutuksen ja kuivatuksen jälkeen se on alkanut antaa merkkejä jo selväimiseen päin. Hyvä niin koska se on anopilta saatu :nauru:

Minkälaisia ruukkuja suositte huonekasveilla?

Itselläni on suurin osa kasveista altakasteluruukuissa, mutta nyt useamman kasvien mätääntymis takaiskun jälkeen olen pohtinut että pitäisikö minulla siirtyä normaaleihin ruukkuihin aluslautasella. Olisi varmaan helpompi katsoa jääkö sitä vettä seisomaan sinne lautaselle ja vettä ei myöskään tulisi laitettua niin paljoa..

Olen kirjoitellut jo pitkän listan kaikista kukista mitä menen bongailemaan kukka-ale-laareista kun tuon pihan kimppuun pääsen parin viikon päästä! Ja ah sitä pettymystä jos tuo piha ei olekaan sellainen viherpiha-lehden kukkameri ensi kesänä :ylpea:
No katsotaan :shifty:

Suurin haaste on saada pihassa oleva alppiruusu kukkimaan ensi kesänä, kuulemma pitää laittaa piimää juurelle? Ja keväällä suojata niin pitkään kunnes maa on sula?
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 26.07.2010 klo 14:32  
+
0
Jos on liikakastelun vaara niin ehdottomasti lasittamaton saviruukku on paras, ainakin omalla kohdallani. Tosin vaara piilee, että kastelun unohtuessa tulos on ruutikuiva, entinen kukka.

Minulla on alppiruusu tosi kuivalla paikalla männyn alla, mutten ole sitä varjostanut kuin ensimmäisenä keväänä, kun sen olin syksyllä istuttanut. Piimä kastelusta olen myös kuullut, mutta en ole sitä harrastanut, koska en ole kalkinnut nurmikkoa sen läheltä ja putoilevat neulaset happamoittavat maata myöskin. Lisäksi olen kattanut pensaan alustan oksasilpulla ja neulasilla. Kastelu ylipäätään voisi kyllä ylipäätään olla tolle trontille hyväksi, kun on vähän liian aurinkoisella paikalla, mutta kai se selviää, kun on viimeiset kymmenen vuotta selvinnyt.

Laitoin lauantaina uuden kukkapenkin, kun hong kongissa myytiin alennuksella perennoja ja multa karkas mopo aika pahasti käsistä :ttou: Naapuri jo maalas piruja seinille, että 'mahtaako nuo lähteä kasvamaan, kun on niin kuumakin?'. No, jos ei kasva niin kuolee kumminkin... tai joteski silleen.:nauru:

Muoks. Se alppiruusu tekee sitten muuten tänä kesänä jo ne ens kevään nuput.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12
(Viestiä on muokattu maanantaina, 26.07.2010 klo 14:33)

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 27.07.2010 klo 09:34  
+
0
Hapokasta,
Okei, minä olen luullut että alppiruusun viihtymään saanti on jotain avaruustiedettä :nauru: Täytyy hieman lueskella lisää aiheesta, jos nyt pelkoni ovat täysin tarpeettomia ja toivoa sen menestymiseen saantiin on.


Minäpäs innostuin eilen ja ulkoilutin kukkia :nauru:
Kannoin lähes kaikki viherkasvit parvekkeelle ja sumuttelin. Siinä saivat sitten nauttia ulkoilmasta.

Sitten sain anopilta pari lehdykkää paavalinkukkaa, yritän ne juurruttaa, mutta kun olin multaa kaivamassa niin yäk, uusi multa oli ihan homeessa:mad: Eikä tietystikään ole kuittia tallella että voisi käydä vaihtamassa.. No täytyy tänään kävästä kaupasta hakemassa uusi säkki.
Tarkoitus on myös istuttaa samalla kaupan salaatin töpöt ja kasvatella loppukesä niitä :hymy:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 27.07.2010 klo 10:08  
+
0
Viihtyminen onkin sitten jo ihan eri juttu, mutta hengissä pysyy vähemmälläkin vaivalla, jos on pysyäkseen. Totuuden nimessä pitää sanoa, että kaksi muuta samaan aikaan ostettua alppiruusua sanoi sopimuksen irti seuraavana kesänä istutuksesta, vaikka istutin ne metrin välein, ettei maankan luulis kovin erilaista olevan. Toiset vaan ilmeisesti on sitkeämpiä sortiltaan.

Tosta kevätsuojauksesta. Istutin neljä tuijaa muutama vuosi sitten, aika isoina. Käärin ne keväällä harsoon, etteivät paahtuisi auringossa. Tuli hirveen tuuliset kelit ja viikon verran jaksoin keräillä harsoja pitkin pihaa, mutta sitten päätin, että nyt riitti. Hatunnosto kaikille tunnollisille tarhureille.

Suzuna, sinuna koittaisin vaihtaa sitä multasäkkiä, vaikkei kuittia olekaan. Joskus käy tuuri ja kohdalle osuu yhteistyöhaluinen myyjä.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12
(Viestiä on muokattu tiistaina, 27.07.2010 klo 10:16)

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 27.07.2010 klo 10:34  
+
0
Suzuna, ei reklamaatiota varten tarvitse kuittia, eikä se ole edes yhteistyöhalusta kiinni :hymy: Viallisesta tuotteesta pitää aina saada joko rahat takaisin tai uusi tuote tilalle, oli kuitti tallessa tai ei.

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 27.07.2010 klo 11:14  
+
0
Usein tossa tilanteessa kysellään sitä kuittia, mutta hyvä tietää vastaisuuden varalle.

Tapasin viime keväänä kukkakaupassa vanhemman rouvashenkilön, joka kertoi laittavansa mullat uuniin sataan asteeseen ennen kuin istuttaa sisäkukkia. On kuulemma sen jälkeen selvinnyt ilman pikkukärpäsiä, joita usein kukkapurkeista pöllähtelee. Taitais mennä koko päivä 'mullan paistossa', kun meikäkin tekis samalla lailla mullanvaihtoaikaan. Toiset vaan tekee melkein mitä tahansa kukkiensa eteen.:eek:

Saatais perheen silmät pyöriä päässä, kun kyselisivät mitä ruokaa. :nauru:
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 27.07.2010 klo 12:40  
+
0
No minäpäs marssin kauppaan tiukkana tätinä vaatimaan uutta multa säkkiä! :twisted:
Itse olen ajatellut juuri että ilman kuittia ei ole asiaa vaatia uutta tuotetta..


hapokasta kirjoitti:

Saatais perheen silmät pyöriä päässä, kun kyselisivät mitä ruokaa. :nauru:



:nauru::nauru:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 29.07.2010 klo 08:39  
+
0
Nonnih! Eilen kolahti Puutarha-lehti luukusta ja siinä oli juttua havuista ja kivikkokasveista ja aivan ihana floristin piha, jossa kasvoi melkein pelkästään leikkokukiksi sopivia kesäkukkia. Arvatkaapa kuka sai just kukkapenkin valmiiksi ja haaveilee nyt havuistutuksista tehostettuna muutamalla maksaruoholla, sekä suunnittelee leikkokukkaistutuksia ens kesälle? :peukku: :roll:
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

tir

tir
Viestimäärä: 245

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 29.07.2010 klo 14:20  
+
0
uskaltaakos noita sisäkukkia vaihtaa suurempaan ruukkuun vielä syksyllä?
kun kaupasta tullut raahattua taas vaikka minkälaista puskaa, ja kun ovat noissa pienissä muovisissa ruukuissa ja mieli tekisi laittaa jo valmiiksi vähän suurempaan. mutta ottavatko nokkiinsa?

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 29.07.2010 klo 14:55  
+
0
Mä en nyt tiedä mitä modet sanoo tähän, mutta mulla olis täällä Turussa yks "ihan ok"-kuntoinen huonearalia vailla uutta omistajaa. Lähtee ihan ilmaiseksi, senku tulee hakemaan...

Mä olen vaan niin lopen kyllästynyt siihen.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 29.07.2010 klo 15:22  
+
0

tir kirjoitti:

uskaltaakos noita sisäkukkia vaihtaa suurempaan ruukkuun vielä syksyllä?
kun kaupasta tullut raahattua taas vaikka minkälaista puskaa, ja kun ovat noissa pienissä muovisissa ruukuissa ja mieli tekisi laittaa jo valmiiksi vähän suurempaan. mutta ottavatko nokkiinsa?



Kyllä mä ainakin olen oston jälkeen vaihtanut sen muoviruukun pois, oli vuodenaika mikä tahansa. Ihan hyvin on kasvit kestäneet.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

April

April
Viestimäärä: 201

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 29.07.2010 klo 18:07  
+
0
Apuva, mitä teen väärin, koska pelargoniat tuolla parvekkeella tekevät kuolemaa (luulin että ne olisi tälläiselle tumpelolle helppohoitoisia, pärjää vähän kuumemmassakin eikä tarvis kastella niin paljon.)
Niitä on kolme, joista yhdessä ei tällä hetkellä ole lainkaan kukkia, ja lehdet näyttävät ruskistuvan. Paikkaan paistaa ilta-aurinko, joten on aika kuuma.. Kahdessa muussakin on meneillään hirveä kukkasato (vai onko normaalia?), ne kuihtuvat vaan kuihtumistaan. Olen nyppinyt vanhat pois, ja yrittänyt huolehtia että multa on hiukan kosteaa koko ajan. Pitäisiköhän antaa kuivahtaa välillä?

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 30.07.2010 klo 09:28  
+
0
Pelargoni tykkää, kun pintamullan antaa välillä kuivahtaa. Se ei ole niitä, jotka haluaa 'liotella varpaitaan' jatkuvasti. Munkin pelargonit on tossa paahteisella terassilla ja lehdet muuttuu osittain punaisiksi jatkuvasta auringon paahteesta, mutta ovat nyt alkaneet oikein todenteolla kukkia. Oletko lannoittanut?
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 30.07.2010 klo 12:44  
+
0
Nyt on kaikki pistokkaat istuteltu kunnon multiin! En vain millään malttaisi odottaa niiden kasvamista :nauru: Ja hoitovimmani yleensä aina koituu niille kohtaloksi. Nyt yritän pitää sormeni erossa.

Mutta nyt kun en vielä pääse tuon oman pihan kimppuun, kun se ensin pitää kaivaa auki salaojitusta varten, niin olenkin lueskellut taas lisää kivoista sisäkukista. Ja päätinkin nyt kotimatkalla käydä ostamassa itselleni pitkästä aikaa Orkidean! Kukka on yksi all time lempparini, mutta aina se on minulla päässyt kukinnan jälkeen kuolemaan. Nyt sitten oikein tulostin kunnon hoito-ohjeet ja niiden turvin yritän saada tuon sitten pysymään nätisti hengissä ja toivottavasti myös sitten uudelleen kukkimaan myöhemmin. Ainahan sitä haaveilla saa:wink:

Kiinanruusu pistokas näyttää kotiutuneen purkkiinsa, muutaman pienen kukan nupunkin on jo tehnyt :hymy:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 30.07.2010 klo 13:29  
+
0
Oi, orkidea olis mullakin sellanen suuri haave, mutten oo uskaltanut vielä ostaa.
Tuntuu niinku olis sama ku heittäs sen parikymppisen (no joo, jostain saa varmaan halvemmallakin) suoraan ikkunasta pihalle, ku kuolee se mulla kuitenkin alta aikayksikön..
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 30.07.2010 klo 13:40  
+
0
^
Mulla on ollut joku viitisen orkkideaa, ja kaikki ovat jo tuonenjoen tuolla puolen. Nyt kun lueskelin tuota infoa, niin nekin olen tainnut tappaa liikakastelulla :nauru:
Nyt siis Yritän pitää näppini erossa, ja nauttia kauniista kukista. Sallin itselleni vain kukan lehtien suihkuttelun päivittäin ja uppokastelun kerran viikossa-kahdessa. Periaatteessa tuon vaikeampaa se ei ole. (Suihkuttelu ei siis mitenkään pakollista, minulle se on vain sitä tekemistä mihin saan purkaa hoito energiaani :D)
Mutta juuret pitää olla ilmavassa purkissa ja auringolta piilossa:paapatus: Viimekukat olen laittanut kukkakaupan "hyvien" ohjeiden mukaan läpinäkyviin lasipurkkeihin, mikä ei niille olekaan suotavaa.

Katsotaan nyt kuinka pitkään tämä pysyy hengissä :aurinko:
(Ja pakko mainita että meinaan hakea kukkani kotimatkalla ihan Ikeasta (6,95e-14,95e on hinnat) :nauru: Äidilläni on sieltä perhoskämmeköitä mitkä kukkivat mitä kauneimmin.)

Muoks pitääpäs vielä laittaa eli joko tällaisen pikku orkidean tai tällaisen hieman suuremman orkidean ajattelin hakea, katson sitten paikan päällä kumpi "iskee" paremmin. Kovin kallista en raaski ostaa, juuri sen takia JOS sille sitten huonosti käy :nauru:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12
(Viestiä on muokattu perjantaina, 30.07.2010 klo 13:47)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 30.07.2010 klo 14:01  
+
0
Tuo isompi olis ihana. Ja valkoisella kukalla kiitos. :D
Eikä kyllä ookkaan niin kallis, ku luulin.. (ts. näin sittarin kukkakaupassa)
Ainut vaan, etten selviä ikeasta ikuna ostamatta mitään muuta, joten mitenhän kalliiksi mahtaa tulla lopulta. :nauru:

Tais jäädä mulla "kivikkopuutarhan" laitto melko vaatimattomaksi tänä vuonna. Kolme jotakin mehitähteä siihen sain ja pari maksaruohoa. En oo kauheena jaksanut panostaa. Takapihan kun sai asuttavaan kuntoon, niin se riittänee.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

  Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 27
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 13:30)