Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 13.04.2010 klo 14:40

Hullut hortonomit

Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 27

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 02.08.2010 klo 11:29  
+
0
Mies on hurahtanut ihan totaalisesti puutarhan hoitoon. Tuolla se suunittelee nytkin, että mitä puita istuttais ja mihin siirtäis olemassaolevat. Lähti just ulos, joten lienee paras mennä perään ennen kuin koko piha on ihan myllätty, multa kysymättä.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

April

April
Viestimäärä: 201

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 02.08.2010 klo 11:40  
+
0
En ole muuten lannoittanut noita mun kasveja koko kesänä, jaiks, päässyt vähän unohtumaan.. Pitääkin samantien hoitaa se asia pois päiväjärjestyksestä. Nyt annoin myös pelargonioiden kuivahtaa, en ole kastellut lainkaan muutamaan päivään. Ehkä ne siitä vielä virkoavat. :peukku:

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 03.08.2010 klo 15:01  
+
0
Siis voi ei! Minulla on ollut tuo perhos orkkidea vasta pari päivää ja jo suunnittelen seuraavan ostoa :shifty: On se niin kaunis.
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 05.08.2010 klo 13:44  
+
0
Juu ja parhaassa tapauksessa kukat kestää useamman kuukauden. Omani eivät vaan ole sen jälkeen suostuneet kukkimaan uudelleen, vaikka vartta ja lehteä kasvavatkin.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 05.08.2010 klo 13:53  
+
0
Mies taas valittaa että noita "rehuja" on liikaa. Pyh pah sanon minä! Eikun lisää amppelinpidikkeitä ostamaan ja ikkunat täyteen :viheltel: Pakko laitella amppeleihin kun ikkunalauta ei ole kuin yhdellä ikkunalla koko talossa. No vielä minä joku päivä muuallekin laudat ruuvailen.

Vielä ollaan talossa sisähomissa, parin viikon päästä pääsenkin sitten pihan kimppuun. Tämänhetkiset penkit raivaamaan ja takapihan kasvimaata suunnittelemaan.

Minä haaveilen että saisin tuon orkidean vielä kukkimaan uudestaan joskus, mutta kuulemma siinä voi mennä kaksikin vuotta jos kukkakauppa on hormooneilla ja vippaskonsteilla sen kukinnan saanut aikaan niin kasvi tarvitsee tarpeeksi aikaa päästä takaisin normaaliin kukintarytmiin. Kuulemma jos viihtyy niin voi kukkia kahdestikin vuodessa, ja kukat useampiakin kuukausia kaiken kaikkiaan :hymy: Tämä odottaminen ei vaan ole minun hyveeni :nauru:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 10.08.2010 klo 09:07  
+
0
Minä sitten kävin ostamassa kaksi orkideaa lisää :shifty: Toinen vielä kukkiva ja toinen jo ohikukkinut, alennus kukkia. Ikkunalaudalle päästyään yhden kastelukerran jälkeen piristyivät ihan silmissä! Nyt muutamassa päivässä ovat molemmat pukanneet jo yhdet uudet pienet lehdet. Kolmas aikaisempi orkideani kaipaa "mullan" vaihtoa, löysin sieltä jotain pikkutoukkia :mad:
Ajattelin, tässä kun innostuin, vaihtaa sen puolihydro kasvualustalle. Saa nähdä mitä siitäkin sitten tulee :nauru:

Pihamaallakin olen päässyt käsiäni hieman multaan työntämään. Raparperi vaihtoi paikkaansa pihamaalla miehen autokatoksen tieltä marjapensaiden viereen. Todella nuutuneen näköinen siitä siirrossa tuli, ja tuskin kasvaa enää tänävuonna, mutta eiköhän tuo tuosta sitten ensivuonna taasen :)
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Eevus

Eevus
Viestimäärä: 596

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 10.08.2010 klo 13:09  
+
0
Suzuna, mä rakastan kans orkideoita. Mulla on vain yksi, mutta se on mulle kaikki kaikessa:nauru: sain sen avon äidiltä viime elokuussa kun se ekaa kertaa tuli meille käymään kun muutettiin tänne Turkuun. No se kukki siinä vähän aikaa ja sitten kukat jo tipahtikin. Ajattelin, että mitä mä nyt tein sille :hymy: No avon äiti sitten sano, että pidä siitä talven yli hyvää huolta niin varmasti kukkii ensi kesänäkin. No mä hoivasin sitä talven yli, ei saa kastella liikaa, mutta joka päivä kävin katsomassa mitä sille kuuluu :nauru: Keväällä olin ihan onnesta soikeena kun siihen ilmestyi nuppuja. No sen vanhan kukkavanan lisäksi se puski kolme?! uutta kukkavanaa ja niihin kaikkiin kukkia! sitten se teki uusia ilmajuuriakin ja lehtiäkin. Jossain vaiheessa kesällä se oli oikeesti ihan uskomattoman näkönen kun se oli ihan täynnä kukkia! Nyt loppu kesästä se teki vielä pienen pieniin oksiin pieniä nuppuja mut niiden kasvuun sillä ei ollut energiaa enää. Ne tipahti pois, mutta nyt niiden oksien päihin on tullut yhdet nuput taas :nauru: Avon äitikin ihmettelee aina, että mitä mä olen sille oikeen tehnyt kun se noin nauttii olostaan. Nyt se kukkii vieläkin kauniina.

Keväällä mä vaihdoin sille mullan ja siitä se vissiin tykkäs. Sit oon lannottanu sitä orkidean omalla lannotteella jota ostin plantagenista. Mitään orkideamultaa mulla ei ole. Sitten orkideoille kannattaa antaa sadevettä, siitä ne tykkää eniten! Jos ei ole niin hyvää on kans kraanavesi joka on päivän verran ollut huoneenlämmössä.

Kylä mä ihmettelen jos joku jaksaa lukea mun selostuksen orkideani elämänkerrasta :nauru:

Muoks. Tässä vielä kuva orkideasta tältä päivältä

Taustalla näkyy myös se lannoite..


Tietääkö joku miksi tää mun orkidea tekee tollasta "alkua" tosta kukkavanastaan? Siitä vaan päästä lähtee tommonen alku missä on lehtiä ja vielä niitä ilmajuuriakin. Onko se normaalia vai onko se seonnut jotenkin? :nauru: Mua on oikeesti mietityttänyt tää kauan... mun mielest se teki ton joskus talven/kevään aikana...
Shetlanninlammaskoira Viivi<3
(Viestiä on muokattu tiistaina, 10.08.2010 klo 13:43)

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 10.08.2010 klo 13:44  
+
0
Eevus, Tottakai jaksaa lukea :wink: Hyvin kuulostaa sinulla viihtyvän!
Minäkin kovasti yritän hoitaa näitä hyvin (olla hoitamatta liikaa :nauru:) jotta juuri saisinkin sitten kukkaloistoa uudestaan myöhemmin. Ja *köh* ostin tuossa neljännen perhosorkidean :shifty: No kun se oli niin halpa että oli pakko, en voinut vastustaa kiusausta :nolo:

Ostin kanssa orkidealannoitetta ja viherkasveille ravinnepuikkoja. Nyt vain kotona p**ka haisemaan :nauru: Ai että mies pitää tästä mun kasviharrastuksesta :viheltel:

Muoks, Voi että ihanaa, sinulla on siinä kukkavanassa "keiki" eli pieni orkidea vauva! Niiden kasvaminen ei kuulemma ole kovin yleistä. Kun siinä on tarpeeksi pitkät juuret voi sen irroittaa ja istuttaa kasvamaan omana yksilönään :hymy: Tuossa näyttää olevan jo varsin hyvät juuret.
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12
(Viestiä on muokattu tiistaina, 10.08.2010 klo 13:48)

Eevus

Eevus
Viestimäärä: 596

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 10.08.2010 klo 13:50  
+
0
^Eikä, oikeesti? Ihanaa! Mun orkidealla on vauva! :love: Onneks laitoin kuvan siitä kun oon miettiny, että mikä juttu toi oikein on! Mä oon niin rakkaudella hoivannu tota kukkaa, että se on tajunnut sen:nauru:

Ei hemmetti, mistä kohtaa se pitäis leikata ja miten se istutetaan? Mä en ole mikään viherpeukalo todellakaan ja pelottaa osaanko käsitellä sit oikein kun täytyy toi ottaa tosta pois. Mikä osa siitä laitetaan mullan alle?
Shetlanninlammaskoira Viivi<3
(Viestiä on muokattu tiistaina, 10.08.2010 klo 14:03)

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 10.08.2010 klo 16:21  
+
0
Nyt kerrot heti mitä poppakonsteja olet käyttänyt. Olen ihan kateudesta vihreä. Mitä multaa olet laittanut, jos et orkideamultaa? Äidin orkideaan kasvoi kanssa tollanen vauva ja minä sain istuttaa sen omaan purkkiinsa. Katkasin sen vaan saksilla irti emokasvista ja laitoin juuret semmoseen ns. multaan eli jotain puun kaarnaahan se on.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

pömpylä

pömpylä
Viestimäärä: 27

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 10.08.2010 klo 16:52  
+
0
Ostin itselleni ensimmäisen orkidean, kun mun mielestä ne on aina ollut niin hienoja. Se kukkikin hienosti monta viikkoa, kunnes pentu tajus sen tossa ikkunalla. Oli repinyt sen alas, kaarnanpaloja ja irtokukkia lattia täynnä.
Ja sen jälkeen unohdin vielä oven auki kun orkidea oli kylppärin lattialla valumassa, koira tietysti taas kiinni siinä kasvissa. :ttou:
Nyt siinä on enää 2 kukkaa ihan tuossa vanan päässä, toivottavasti ei kuole kokonaan.
Cairnterrieri Frans
s.25.1.2010

Eevus

Eevus
Viestimäärä: 596

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 10.08.2010 klo 17:12  
+
0
^Voi ei :( mä oon pitäny tota vallan josain korkeella, ettei Viivi pääse mitenkään käsiksi siihen, se olis kyllä mulle maailmanloppu.

Hapokasta, mä en tiedä mitä olen oikein tehnyt, että noin on päässyt käymään. Talven yli kastelin sitä tosi harvoin, yleensä sadevedellä tai huoneenlämpösellä vedellä. Välillä päästin melkein kuivaksi saakka. Olen aina pitänyt sitä tossa ikkunalaudalla. Vaikka sanotaan, ettei se tykkää olla kuumassa paikassa niin siinä se on aika paljon ollut (kuumimpaan aikaan kesällä kyllä välillä otin pois) ja on tykännyt. Kun sen sain laitoin sen ihan tavalliseen halpaan multaan, onko se nyt jotain Aurinko multa nimistä, tarkotettu sisällä oleville ruukkukasveille. Sitten vaihdoin mullan tossa keväällä. Siinä samalla nypin kaikki vanhat, tummuneet juuret ja lehdet pois. Sen jälkeen se rupesikin tekemään niitä nuppuja kauheella tahdilla. Sitten oon lannottanu sitä sillon tällön tolla orkidea lannotteella. Ja mikä tärkeintä, oon hoivannu sitä joka päivä rakkaudella :nauru: ja käynyt juttelemassa sille, se on mun toinen vauvani Viivin lisäksi :love::nauru:
Shetlanninlammaskoira Viivi<3

Eevus

Eevus
Viestimäärä: 596

VS: HULLUT HORTONOMIT - Tiistaina, 10.08.2010 klo 19:47  
+
0
Onko se oikea orkideamulta sellasta haketta? Voisin ton alun laittaa sit ihan sellaseen ja sitten vielä ostaa semmonen orkidea purkki, läpinäkyvä ja alusastiainen, eks ne semmosissa yleensä ole? Pitääkö noi kaikki juuret työntää sinne "multaan" sisälle vai? Hemmetti kun oon vähän tietämätön näis asiois vaiks orkideani onkin tehnyt vauvan:nauru:

Nyt muuten rupesinkin miettimään, et ilmeisesti ne tykkää ihan tavallisestakin mullasta kun kerran toi ei sellasessa hakkeessa oo ollut. Mä en paljoo asiaa sillon viime kesänä ajattellut.:nauru:
Shetlanninlammaskoira Viivi<3

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 11.08.2010 klo 10:05  
+
0
Olen tässä kans miettinyt, että taitaa olla lasipurkit ja orkidea 'mullat' vaan myyntimiesten keksintöä, kun tavallisessa ruukussa ja mullassa näkyy noin hyvin kasvavan. Naapurinkin orkidea oli alkanut kukkia ihan tavallisessa läpinäkymättömässä purkissa, mut mun lasipurkeissa olevat ei sitten millään. Taidan vaihtaa keväällä tavalliseen multaan ja purkkeihin kaikki, niin nähdään olisko siinä joku taika.

Nyt pitäis mennä tekemään yks kukkapenkki ja siirtää toisesta penkistä kukat siihen väliaikaisesti, kun isäntä keksi tilata multakuorman ja kukat on vaarassa jäädä alle. Vähän harmittaa, kun ne on just alkamassa kukkia. Mahtavatko tykätä kyttyrää siirtelystä.

Pitäis mennä naapurin kukkapenkkiäkin siivoomaan, kun maksaruohot kasvaa väärään paikkaan ja hän uhkas repiä ne pois. Saan siitä ihan kivasti planttuja omaan havu-maksaruoho-penkkiini. Vielä kun keksis jonkun, joka haluaa eroon nauhuksistaan, niin menisin heti 'jelppimään'.:viheltel:
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 11.08.2010 klo 10:24  
+
0
Eevus Siis sulla on orkidea pysynyt hengissä ihan normaalissa mullassa :eek: Aika erikoista, mutta jos on viihtynyt niin eikait siinä mitään. :nauru:

Orkideayhdistyksen sivuilta kirjoitti:


Useimmista muista kasveista poiketen orkideojen juuret tarvitsevat ympärilleen todella ilmavan kasvualustan, niin ilmavan, että kasteluvesi hujahtaa kasvualustan läpi, mutta kuitenkin sen verran vettä pidättävän, että juuret pysyvät kosteina. Kasvualusta ei siis saa olla vetinen suo tai kuiva aavikko, vaan jotain siltä väliltä. Tästä syystä orkideoilla ei saa käyttää kasvualustana tavallista kukkamultaa.


Kaupoistahan löytyy ainakin kekkilän valmista orkideamultaa.

Tuollainen kaupassamyytävä "orkidearuukku" joka on lasia ja pohjassa yksi reikä on myös tuolta yhdistyksen sivuilta luettuna orkideantapporuukku. Ilma ei ilmeisesti kierrä tarpeeksi->juuret mätänevät. Itselläni on kukat olleet läpinäkyvissä muoviruukuissa (läpinäkyvyydellä ei ole muuta merkitystä kuin että juurien kuntoa ja kasteluntarvetta on helpompi tarkkailla) ja se sitten suojaruukussa.

Keikin juurista ne mitkä saat multaan kannattaa sinne laittaa osan voi jättää ilmajuuriksi jos eivät alaspäin taivu.

Minulla nuo nyt kasvattelevat vain lehtiä, kaikille tulleet reippaat lehdenalut ihan parissa päivässä. Vielä en ole lannoittanut, mutta ajattelin nämä jo kukkineet ruukuttaa uudestaan, koska tuolla kaupan karikkeenseassa on vaikk amitä mössöä. Ajattelin tehdä seoksen ruukku/lecasorasta ja tuosta orkideamullasta. Olisi tarpeeksi ilmava minun liiallista kasteluani vastaan :nauru:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 11.08.2010 klo 10:24)

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 11.08.2010 klo 10:48  
+
0
Oi, orkideakeskustelua :) Mekin ollaan äidin kanssa ostettu lukuisia orkideoja. Ja äiti saa ne aina vaan kukkimaanm uudestaan :eek: Minä en...

Ostin tuossa yksi päivä Plantagenista kaksi mini-orkideaa :jjei: En voinut vastusta kiusausta kun olivat niin valloittavan näkösiä kun ovat miniatyyri kokoisia. Täytynee kuitenkin vaihtaa ne uusiin ruukkuihin kun ovat nuo kaupan ruukut niin säälittävän kokoisia että tokkopa tulevat niissä hengissä pysymään... Voisi samalla vaihtaa mullat noista kahdesta normaalikokoisesta joita yritän saada uudestaan kukkimaan. On kulunut nyt jotain puolisen vuotta siitä kun ne ostin ja kun lopettivat edellisen kukkimisen.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Eevus

Eevus
Viestimäärä: 596

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 11.08.2010 klo 11:51  
+
0
Mua rupee oikee naurattamaan kun ajattelen, et mä oon vaan lykänny orkideani ihan tavalliseen halvimpaan kukkamultaan mitä oon löytänyt ja nyt se on elämänsä kunnossa:nauru: Mää oon vaan ajatellut, että se orkideamulta on vaan jotain hienostelua ja toisaalta en tiiä vaikka vähän oliskin koska toi mun on niin tykännyt olla tossa. Katotaan nyt silti onko se vielä jatkossa noin innokas.

Kiitos Suzuna ruukkuvinkistä, en mene sitten ostamaan sellasta tapporuukkua! Sellasen muovisen ruukun vois melkeen ostaa ja ehkä voisin laittaa sen vauvan sitten ihan orkideamultaankin, olis sitten vertailukohdetta. Hapokasta koittaa sitten toisinpäin, katoaan mitä saadaan tulokseksi. Eikä, nyt tuli heti sellanen olo, että äkkiä plantageniin kattelemaan kaikkea! Kai mun täytyy toi vauva tosta pian irrottaa ettei se kuole siihen (en tiedä tekeekö se niin mut ihan kun olisin jostain lukenut).
Shetlanninlammaskoira Viivi<3

Lifo

Lifo
Viestimäärä: 231

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 14.08.2010 klo 10:47  
+
0
Heihoi, tungenpa mukaan vaikka olen aivan poropeukalo näissä asioissa. (Kaktuksen olen joskus saanut tapettua kuivuuteen :viheltel:)

Olen siis muuttamassa isompaan asuntoon koiran, kissan ja poikaystävän kanssa, ja haaveilen muutamasta huonekasvista sisustukseen. En vaan tiedä mitkä kasveista ovat myrkyllisiä ja mitkä eivät, jotan osaako joku kertoa? Tarkoitus on tottakai että ei elukat niihin koske, mutta varsinkin kissalta on paha saada mitään niin ylös ettei vahingossakaan pääse lähelle.

Muutenkin kasvit saa olla (suht) helppohoitoisia, ei väliä onko kukkia vai pelkkää "rehua", myöskään koolla ei väliä. Parvekekin löytyy joten jos sinne on vinkkejä niin nekin otetaan vastaan :cool: vaikka eipä näin syksyllä sinne enää mitään varmaan kannata viedä.
Täytyy kävellä ennenkuin voi juosta - lentämisestä puhumattakaan.

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 16.08.2010 klo 10:43  
+
0
Tämä hullu istutteli yhden orkideoista uudelleen tuossa viikonlopun aikana. Pistin tuon raasun pelkkään ruukkusoraan. Siinä sitten kuitenkin jouduin raukalta puolet juurista leikkelemään pois kun olivat menneet niin huonoon kuntoon, edellinen orkideamulta oli jo niin maatunutta että osa juurista oli mätiä. Toista en uskaltanut istutella vielä uudelleen, kun kukinta on juuri parhaimmillaan. Vaikkakaan perhosorkidea ei ole niistä herkimmistä päistä istutella kukkimisenkaan aikaan.
Työpaikan ikkunalla odottelee vielä pari jo kukkinutta raasua jotka odottelevat myös "mullan" vaihtoa. Ensimmäistä kertaa lannoitinkin nuo viikonlopun aikana, katsotaan lähteekö kasvu nyt supervauhtiin.

Lifo, helppoja huonekasveja on paljon, lähinnä kannattaa valitessa kiinnittää huomiota valontarpeeseen. Jos huone on pohjoiseen, valitsee hieman pimeämmässä viihtyviä kasveja ja etelä ikkunalle taas aurinkoa tarvitsevia :hymy:
Kauheasti en osaa mainita, mutta itselläni helposti hengissä selvinneitä ja viihtyneitä kasveja ovat olleet kultaköynnös, rönsylilja (hyvä ilman puhdistaja),Anipinkieli/anopinhammas ja juoru.
Näiden myrkyllisyydestä en tiedä, joten sitä kannattaa googlailla tai kysellä kukkakaupasta :hymy:

Muoks. Ilmeisesti ainakin kultaköynnös on lievästi myrkyllinen, mutta sitä käytetään myös terraarioissa. Juorua, anopinkieltä/hammasta ja rönsyliljaa myös suositellaan terraariokasviksi, joten niiden pitäisi olla ok.

Muoks2. Nyt löytyi jokin sivu missä on kanssa listattuna KLIK
Tuolla mainitaan anipinkieli ja kultaköynnös ainakin myrkyllisiksi.
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12
(Viestiä on muokattu maanantaina, 16.08.2010 klo 11:16)

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 16.08.2010 klo 12:26  
+
0
Tietäiskö kukaan mitään viherkasvia joka kestäis kylppärissä? Meillä on valoisa kylppäri (kahdella seinällä ikkunat) ja nurkkahyllyn päälle ajattelin jotain kasvia. Tarvis siis kestää aikamoisia lämpötilan vaihteluita, kun sauna on siinä samassa tilassa.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

  Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 27
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 20:00)