Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Maanantaina, 26.07.2010 klo 19:59

Jalostuksen ihmeet

Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 27

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Maanantaina, 04.02.2013 klo 22:23  
+
0

Aduro kirjoitti:

Tosta tattistavaan linkistä pisti sakemannien lisäksi erityisesti silmään kuin kaunis bullterrieri, sheltti, shar pei ja chowi on ollu joskus vuosikymmeniä sitten.



Tosa videossa oli sheltistä tämä kuva. Oon ennenkin nähny ton kuvan ja se muistuttaa kyl paljon nykypäivän bordercollieta, samoin ku tämä koira. Noi on kyl kieltämättä ihania. :love: Onneks niitä nättejä shelttejä on kuitenkin myös nykypäivänä, noilla kaikilla on mun mielestä nätti ja käytännöllinen turkki:

Trikki
Alissan äiskä
Niin nätti merle

Tossa videossa oli niin karvanen sheltti, et ei oo kyl itelle tullu ikinä vastaavaa vastaan, kuitenkin oon shelttejä nähny paljon. Mulle sheltti on käyttökoira ja arvostan käytännöllistä turkkia. Tosi surullista, et joillekin se turkin pöyheys on niin tärkee asia, et muut asiat meinaa jäädä sen varjoon. :(
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu maanantaina, 04.02.2013 klo 22:25)

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Maanantaina, 04.02.2013 klo 22:31  
+
0
Vehnäterrierin rotumääritelmästä:

Trimmaamattomat koirat: Pisimmilläänkään karvapeitteen pituus ei saa ylittää 13 senttimetriä. - -

Vehnis on nykyään lähinnä seura- ja näyttelykoira ja se näkyy myös "turkin jalostuksessa". Jotenkin on jännä, että vaikka rotumääritelmässä on noin selkeästi kuvattu, mitä turkki EI saa olla, niin silti ehkä yhdenkään nykyvehnän trimmaamaton karva ei jää alle ton mainitun 13 cm:n. Jännä on myös se, että vaikka itsekin arvostan rotujen alkuperän vaalimista ja paheksun rotujen jalostuksen ylilyöntejä (myös turkin pituudessa ja paksuudessa), niin silti huomaan ihastelevani ääneen tuttavien vehnien upeita, paksuja ja kiiltäviä turkkeja. Upea turkki vaan on näyttävän näkönen ja jos näytttelykehässä on kaksi rakenteeltaan samanarvoista koiraa, niin aivan varmasti tuomari palkitsee korkeammalla sijoituksella koiran, jolla on näyttävämpi turkki.

Omatki ajatuksen menee niin ristiin tässä asiassa :eitietoo: Mutta ehkä just siksi mä oon alkanu kammoksua jalostuskoiria, joilla ei oo mitään muita tuloksia, kuin näyttelyarvosanoja ja -palkintoja. Ulkonäöstä tulee sitten niin helposti se tärkein asia, ja upean turkin takia saatetaan alkaa väheksyä koiran muita puutteita esim. terveydessä tai luonteessa. Monilla seurakoirafifeillä hermorakenne onkin aivan kuralla ja arkuus on lisääntyny aivan älyttömästi. Kiva elää koiran kanssa, joka ei uskalla mennä minnekään tai ainakaan uskalla rauhoittua missään -mutta ainaki se on hienon näkönen :neutral:
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Maanantaina, 04.02.2013 klo 22:32  
+
0
^^Musta sheltit on nykyäänkin tosi kauniita, ja itsekään en oo kuin kuvissa nähnyt noin turkikasta shelttiä kun tossa videossa oli :) Tuntuu että Jenkeissä ja Briteissä on niin erilaiset ihanteet kuin Suomessa.

Väksy edit
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu
(Viestiä on muokattu maanantaina, 04.02.2013 klo 22:51)

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Maanantaina, 04.02.2013 klo 22:46  
+
0
Mä en mieltäisi nykyajan shelttiä mitenkään käyttökoiraksi, vaan ihan seurakoiraksi, mahdollisesti harrastusominaisuuksilla. Tosin se shelttien kyvykkyys harrastuskoiraksi näköjään vaihtelee aika paljon rodun sisällä. Jotkut on harrastustykkejä, mutta suurin osa ei. Siksi se ei mun mielestä vastaa oikein käyttökoirarotua...
Toki se, että vaikka koira on täysverinen seurakoira, niin sen turkin tulisi olla sille itselleen harmiton. Mä oon nähnyt aika paljon shelttejä, joilla on ihan järkevä turkki, mutta noita ylilyöntejä tuntuu näkyvän yhä enemmän. Mun omassa rodussani löytyy tosi kammottavia puuhkia, kuten esimerkiksi oma koirani (liian pörreä turkki on tullut kastraation jälkeen) ja kyllä se vaan kammottaa katsoa, kun turkkia tuntuu olevan loputtomiin. Mun nuorempi koirakin on hyvin runsasturkkinen, mutta laadultaan se on taas aivan täydellinen: ei mene takkuun ja karvanlaatu on karheaa.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Maanantaina, 04.02.2013 klo 23:00  
+
0
^ Komps. Shelteissä on hyviä harrastuskoiria, mutta en sanoisi että käyttökoiria.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Maanantaina, 04.02.2013 klo 23:52  
+
0
No joo, toi käyttökoira on ehkä väärä sana, mut joka tapauksessa sillä on käyttökoiratausta, jollon on surullista, että turkki on muuttunu joillakin yksilöillä sellaseks, et se ei oo käyttökoiraa nähnykkää. Ei se harrastuskoirakaan sillä puuhkalla mitään tee. Ite vierastan myös kasvattajia, joille se näyttelymenestys on ykkösasia, Alissa ja toivottavasti myös tuleva pentu on harrastavista vanhemmista (agi, toko). Shelteillä näyttelyharrastus on selvästi se ykkönen, mut onneks löytyy myös niitä harrastavia kasvattajilta, joilta voi pentua kysellä. :hymy:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Beauceron

Beauceron
Viestimäärä: 940

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 05.02.2013 klo 00:46  
+
0
Itse yllatyin pari vuotta sitten huomatessani, miten paljon pitkakarvainen collie saattoikaan miellyttaa omaa silmaa kun se oli turkiltaan enemman "bordercolliemainen", kun on tottunut nakemaan liikaa niita poyhokarvaisia. Itseasiassa moni kahden sileakarvaisen collien jalkelaisena syntynyt pitkakarvainen collie on omaan makuuni paljon kauniimpi "pitkakarvainen collie" kuin ns. "aidot" pitkikset.
Haaveissa kl u

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 05.02.2013 klo 07:37  
+
0
^Nuo pinat (pitkäkarvaiset nahkat), eli just kahden sileäkarvaisen collien pitkäkarvaiseksi syntyneet pennut on todella kauniita! :hymy: Siinä ois collikka, jonka (ulkonäön puolesta) voisin itsekkin ottaa.

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 05.02.2013 klo 08:21  
+
0
Ne on kyllä nättejä ja noita pinoja (vai miten se sitten taipuukaan..) syntyy välillä ihan pk+pk ja sk+sk yhdistelmistäkin.
En tiiä miten pitkältä sukutaulusta se voi pompsahtaa, mutta melko kaukaa ymmärtääkseni.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 05.02.2013 klo 08:52  
+
0
Nehän syntyy melkein järjestäen juurikin sileäkarvayhdistelmistä, ja miellyttää munkin silmää ihan hirveästi, mutta kun ovat valitettavasti näyttökelvottomia ja kun mun koirista tulee kuitenkin kaikista multivalioita niin on pakko olla se H siellä :ylpea:
Rise to reset the world.

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 05.02.2013 klo 09:05  
+
0
Joo rupesin kans miettiin, et mahtoiko noita pitkistä tulla edes.. Saattaa olla, et tulee vaan sileistä.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 05.02.2013 klo 10:58  
+
0
^Ei pitäisi pitkistä tulla, vaan nimenomaan sileistä. Lyhytkarvaiset kun voivat kantaa pitkäkarvaisuutta. Samasta syystä myös lyhytkarvaiset saksanpaimenet voivat saada pitkätukkapentuja ja lapinporokoirat saada hippipentuja.

Dawkes

Dawkes
Viestimäärä: 787

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 05.02.2013 klo 18:43  
+
0
^^^ Eikös tollasen pitkäkarvaisen nahkan voi nykyään rekisteröidä aikuisena uudelleen pitkäkarvaiseksi collieksi? Niin ainakin muistan lukeneeni :mietiskel:
Sitä en kyllä tiedä saako näyttelyistä vähän niukemmalla turkilla sieltä sitä h:ta siltikään, luulis kyllä jos rakenne on muuten ok.
Aina kun tuntee ikävää
tietää, että omisti jotain tärkeää.

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 05.02.2013 klo 19:19  
+
0
Kleineillakin (ja mitteleillä myös) on ollut aikoinaan ihan muukin funktio kuin sylissä istuminen, ne on ollut hälyttäviä vahteja. Kyllä nuo sintit on vaan silti hyvin kaukana käyttökoirasta kaikin puolin,
enkä ikinä edes kehtaisi puhua niistä muina kuin seurafifeinä. Toki molemmilla roduilla harrastellaan nykyään jo ihan kivasti, mutta silti.

Hassun näköisiä muuten noi pinat! Itse tykkään ehkä enemmän ihan oikeista nahkoista ja sellasista hyvin hillityistä pehkoista, esim meidän hoodeilla liikkuu yks kohtuullisen turkin omaava pehko, joka on aivan ihanan värinenkin: just sellanen ällöpylly-oranssi-Lassie-lookalike! Mä haluaisin joskus sellaisen!

Lyytikäinen

Lyytikäinen
Viestimäärä: 461

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 05.02.2013 klo 19:27  
+
0
Pina-collie (slk collieista syntynyt pitkäkarvainen) on tosiaan mahdollista rekisteröidä pitkäkarvarekisteriin, mutta tämä edellyttää sitä että se on rakenteeltaan riittävän rodunomainen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sen tulee olla rakenteeltaan sen mukainen että se voisi saada laatuarvosanan ERI virallisista näyttelyistä. Kaksi virallista ulkomuototuomaria arvioivat tämän jalostustarkastuksessa. Tässä (+ kuvia) esimerkkitapaus, olisikohan peräti ensimmäinen (ja ainoa?) laatuaan?

(muoks. Esimerkin koira on saanut ainoasta virallisesta näyttelystään laatuarvon AVK3 EH pitkäkarvaisena colliena, ei huono tulos siis ollenkaan!)

Myös slk-pk-erityisyhdistelmistä voi syntyä tällaisia puolipitkäkarvaisia collieita.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 05.02.2013 klo 20:02)

Mankku

Mankku
Viestimäärä: 1307

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 05.02.2013 klo 19:40  
+
0
^ Kaunis ja turkki on sopivan pitkä.
- chodsky pes uros, etsijäkoirakokelas s. 6/2013
- schapendoes uros, s. 6/2017

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 05.02.2013 klo 19:42  
+
0
^^ Onpa hieno!

Beauceron

Beauceron
Viestimäärä: 940

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 05.02.2013 klo 20:10  
+
0
Pakko kompata noita aiempia viesteja, todella upea koira ja vastaa taysin sita lookia mika omaa silmaa miellyttaa... Yleensa olen pitanyt enemman sk-collieista, mutta tuollainen juuri sopivanlainen valimuoto taitaa kylla menna niiden edelle. :hymy:
Haaveissa kl u

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 05.02.2013 klo 20:18  
+
0
Syy miksi pinoja syntyy kuitenkin enemmän sileäkarvayhdistelmistä lienee siinä, että niitä tehdään jatkuvasti, kun taas nuo slk + pk - yhdistelmät ovat ainakin täällä meillä niin harvinaisia. Todennäköisempäähän se on, että pitkäkarvaisuutta kantava sileäkarvainen yhdistettynä pitkäkarvaisuuden suhteen homotsygoottiin pehkoon tuottaa pinoja, kun taas kahden karvanlaadun suhteen heterotsygootin nahkan parittaminen on suhteellisen epätodennäköistä.

Mä tykkään tuossa Lyytikäisen esimerkin koirassa siitä, että sillä on ihan selvä nahkan ilme ja kevyempi rakenne kuin peruspehkolla. Jos näitä kasvatettaisiin kolmessa eri "korimallissa" nii tuokin olisi varmaan mun valinta.
Rise to reset the world.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 05.02.2013 klo 20:20)

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 05.02.2013 klo 21:30  
+
0
Tuo Lyytikäisen linkittämä collie treenaa meidän hakuporukassa :nauru: Pikkunen maailma.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

  Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 27
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28176
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6328
Viestejä yhteensä545677
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265834
(Tilastot päivitetty viimeksi 24.04.2024 klo 03:30)