Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 13.03.2012 klo 13:07

Jokakeväinen kakkakeskustelu

Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 20

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: JOKAKEVäINEN KAKKAKESKUSTELU - Lauantaina, 31.03.2012 klo 11:13  
+
0
^ Mulle on sanottu samaa.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Maiza

Maiza
Viestimäärä: 734

VS: JOKAKEVäINEN KAKKAKESKUSTELU - Lauantaina, 31.03.2012 klo 11:24  
+
0
Mä olen aina laittanut kun noi hauskan pussit on samaa materiaalia kuin bioskat.. :) Ja koiran ulostehan maatuu.. En minäkään bioon laita maatumattomia pusseja, ja voihan se olla että koiran jätöksiä ei saisi bioon laittaa mikä sinällään on hölmöä.. Turhaa luonnon kuormittamista jos multa kysytään.. :)
Sitten on eri jos sattuu olemaan näitä hajoamattomia pusseja niin sillon ne menee tavan roskikseen siinä missä kissanhiekatkin.
Japaninpystykorva narttu, "Elli" s.12.06.2011
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012

Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011

Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013

Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3

Elmiira

Elmiira
Viestimäärä: 97

VS: JOKAKEVäINEN KAKKAKESKUSTELU - Lauantaina, 31.03.2012 klo 11:29  
+
0
^Muutamien jätölaitosten sivuilta vielä tarkistin asian, ja kyllä niissä useimmissa sanotaan ihan erikseen, ettei eläinten jätöksiä saa laittaa biojätteeseen vaan kuuluvat pussista riippumatta sekajätteeseen.

Maiza

Maiza
Viestimäärä: 734

VS: JOKAKEVäINEN KAKKAKESKUSTELU - Lauantaina, 31.03.2012 klo 11:30  
+
0

Elmiira kirjoitti:

^Muutamien jätölaitosten sivuilta vielä tarkistin asian, ja kyllä niissä useimmissa sanotaan ihan erikseen, ettei eläinten jätöksiä saa laittaa biojätteeseen vaan kuuluvat pussista riippumatta sekajätteeseen.



Onpa hölmöä! Taas oikeaa idiotismia :eek: :shhh:
Japaninpystykorva narttu, "Elli" s.12.06.2011
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012

Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011

Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013

Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3

Elmiira

Elmiira
Viestimäärä: 97

VS: JOKAKEVäINEN KAKKAKESKUSTELU - Lauantaina, 31.03.2012 klo 11:42  
+
0
^Ei se kai ihan tuulesta temmattu ohjeistus ole vaan liittyy ilmeisesti kompostoinnin lopputuotteen laatuun (näin sanoo nämä sivut, en minä mistään mitään tiedä!). Ja eihän kaikki muukaan, missä lukee "biohajoava" ole automaattisesti biojätteeseen sopivaa, koska monet niistä hajoavat kuitenkin niin pitkään, että pilaavat prosessin.

Ja ettei mene ihan aiheen ohi, niin sanottakoon, että itse olen aika tarkka tuon eläinten jätösten keräämisessä. Jostain syystä tästä kakka-asiasta on tullut ilmeisen henkilökohtaista mulle ( :nauru:) kun loukkaannun kovin, jos joku lenkillä huomauttaa siivoamisesta, vaikka itse kerään jätökset ehkä turhankin tunnollisesti.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 31.03.2012 klo 11:42)

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: JOKAKEVäINEN KAKKAKESKUSTELU - Lauantaina, 31.03.2012 klo 15:09  
+
0
Mitä järkeä on sitten tehdä biohajoavia koirankakkapusseja, jos niitä ei voi laittaa biojäteastiaan ? :mietiskel: Että sen pussin voi heittää tienposkeen, ja se silti maatuu ? Näitä muuten näkee varsinkin täällä aika paljon. Kakka on siistitty kerätty paksuun muovipussiin ja pussi jätetty jonnekin tien varteen. No niin ! :ttou:
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: JOKAKEVäINEN KAKKAKESKUSTELU - Lauantaina, 31.03.2012 klo 15:21  
+
0
En tiedä liittyykö tää mun kommentti nyt varsinaisesti tähän keskusteluun, mutta...
Esimerkiksi täällä Hämeenlinnassa ei saa laittaa bioroskikseen biomuovipusseja, eli tavalliseen muovipussiin pitäisi laittaa maatuvat jätteet. Jollakin koneella ne muovipussit imetään pois jätteen seasta, mutta biohajoavat pussit tukkivat sen koneen. Kaikissa kaupungeissa ei ole näin, mutta joissain on. Eli ainakaan täällä ei saisi myöskään koirankakkoja laittaa biojätteeseen, oli missä pussissa tahansa.

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: JOKAKEVäINEN KAKKAKESKUSTELU - Lauantaina, 31.03.2012 klo 15:24  
+
0
^^Mun eksä teki aikoinaan siten, että keräsi koiran kakan johonkin tyhjään leipäpussiin ja heitti pussin pusikkoon, kun ei jaksanut kantaa pussia mukana koko lenkkiä. Teki näin myös ihan metsässä, jossa olisi varmasti ollut ihan ok jättää kakka polun viereen. :roll:
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13
(Viestiä on muokattu lauantaina, 31.03.2012 klo 15:24)

Maiza

Maiza
Viestimäärä: 734

VS: JOKAKEVäINEN KAKKAKESKUSTELU - Lauantaina, 31.03.2012 klo 15:36  
+
0

blanko kirjoitti:

En tiedä liittyykö tää mun kommentti nyt varsinaisesti tähän keskusteluu muovipussiin pitäisi laittaa maatuvat jätteet. Jollakin koneella ne muovipussit imetään pois jätteen seasta, mutta biohajoavat pussit tukkivat sen koneen. Kaikissa kaupungeissa ei ole näin, mutta joissain on. Eli ainakaan täällä ei saisi myöskään koirankakkoja laittaa biojätteeseen, oli missä pussissa tahansa.



No eihän biojäteastiaan ainakaan normimuovipusseja saa laittaa! Tai ei saisi, kummallinen kaupunki tuo Hämeenlinna :D :heristel: :kieli:
Meillä ainaki täällä ollaan tarkkoja ettei mitään muovipussissa saa laittaa biojäteastiaan, vaan se pussin sisältö kaadetaan sinne ja pussi sit sekajätteeseen. Meillä kyllä vanhemmat ja muut ostaa bioska-pusseja biojätteelle juuri siksi että ne pussit saa heittää bioastiaan..

Mun mielestä on typerää maksaa sitten mistää biokakkapusseista kun ei ne siel sekajätteessä ainakaan maadu. Eli tästälähin ostan halpoja mitä vaan pusseja ja viskaan sekajätteeseen..
:eitietoo:
Japaninpystykorva narttu, "Elli" s.12.06.2011
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012

Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011

Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013

Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3
(Viestiä on muokattu lauantaina, 31.03.2012 klo 15:37)

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: JOKAKEVäINEN KAKKAKESKUSTELU - Lauantaina, 31.03.2012 klo 15:41  
+
0
^ No siis ne muovipussit imetään sieltä jätteen seasta jollain koneella. En tiedä enempää, mutta esim. täältä voi lukea jos kiinnostaa. ;) Meidän talossa ei edes kerätä biojätettä, niin mä en sitä oikein voi kierrättää. Lasit ja metallit kiikutan yleiseen keräysastiaan parin kilometrin päähän, mutta biojätettä en ala säilyttämään, kun sitä ei taloyhtiössä kerätä... Joten ei tää oikeastaan edes kosketa mua, kunhan sanoin.

Muoks. Niin ja tuossa uutisessahan mainittiin, ettei lemmikkien jätöksiä saa laittaa.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 31.03.2012 klo 15:43)

Maiza

Maiza
Viestimäärä: 734

VS: JOKAKEVäINEN KAKKAKESKUSTELU - Lauantaina, 31.03.2012 klo 15:48  
+
0
Äää-äää :D Mä en kestä tätä ihmisen typeryyttä!
Mulle harjottelujaksolla yks navetan tilallisista sanokin että "lehmän paska olis hyvä lannote! Mut ei ku ne pitää melkein salassa piilotella johkin salamyhkäseen loossiin, hyvä ettei vielä viskata 2m betonia jokaisen läjän päälle".. ^_^ Tää on niin tätä. Biohajoavista kakkapusseistakaan ole hyötyä, mua on pissattu silmään! :D
Japaninpystykorva narttu, "Elli" s.12.06.2011
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012

Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011

Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013

Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: JOKAKEVäINEN KAKKAKESKUSTELU - Lauantaina, 31.03.2012 klo 15:49  
+
0
Biojätteeseen ei tosiaan saa laittaa ulosteita. Onhan niitä olemassa biohajoavia vaippojakin, mutta näitäkään ei oo käytännössä mitään järkeä käyttää, koska niitä ei saa biojätteeseen laittaa.

Asian vierestä, mut mua muutenki ärsyttää nuo kierrätyksessä olevat ongelmat. Esim. omalla paikkakunnalla ei saa energiajätteeseen laittaa mm. vaatteita, koska keräyksen suorittava taho ei niitä hyödynnä. Vaatteethan on täysin poltettavissa oleva, samoin kuin monet muovit, mutta jätelaitoksen politiikka on mikä on. Pöh.

muoks. Täällä ainakin kuljetetaan biojätteet mädättämöön ja niistä vapautuvat kaasut käytetään energiantuotantoon.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu lauantaina, 31.03.2012 klo 15:50)

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: JOKAKEVäINEN KAKKAKESKUSTELU - Lauantaina, 31.03.2012 klo 15:59  
+
0
Turussahan ei edes kerätä biojätettä erikseen, koska meillä on täällä jätteenpolttolaitos. Polttokelpoiseen menee kaikki, mikä ei mene kierrätykseen (lasi, pahvi, paperi, metalli) tai kaatopaikalle (pvc ym.).

Se mulle ei oo koskaan selvinnyt, miksi kukkamulta laitetaan kaatopaikalle :mietiskel:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: JOKAKEVäINEN KAKKAKESKUSTELU - Lauantaina, 31.03.2012 klo 19:21  
+
0

Maiza kirjoitti:

Mä olen aina laittanut kun noi hauskan pussit on samaa materiaalia kuin bioskat.. :) Ja koiran ulostehan maatuu.. En minäkään bioon laita maatumattomia pusseja, ja voihan se olla että koiran jätöksiä ei saisi bioon laittaa mikä sinällään on hölmöä.. Turhaa luonnon kuormittamista jos multa kysytään.. :)



Koirankakkaa ei tosiaan saa laittaa biojäteastiaan eikä kompostiin. Best Friendin sivuilla asia oli selitetty näin:

Koiran uloste on orgaaninen jäte, joka maatuu lämpötilasta riippuen muutamien kuukausien aikana. Uloste sisältää suuria määriä haitallisia bakteereja ja vie useita vuosia ennen kuin maatuva aines on täysin puhdistunut bakteereista. Terveydellisistä syistä on tärkeää, että koirankakat kerätään kaupunkien kaduilta ja viheralueilta.

Bakteerien takia ei ole suositeltavaa laittaa koirankakkoja kompostiin tai biojäteastiaan. Useat kaupungit ja jätehuoltoyhtiöt ovat kieltäneet laittamasta koirankakkaa yleisiin biojäteastioihin (tarkista maakohtaiset lait ja säädökset).



Eli koirankakassa on liikaa bakteereja, jos kaikki heittäis ne kakkapussit biojäteastiaan, niin siihen kertyis aika paljon bakteereja.

Ja muutenkin noi BestFriendin pussit hajoaa tosi hitaasti, vaikka ne onkin 100 % maatuvia. Niiden hajoamisessa kestää 2-4 vuotta, joten turha niitä ois mihinkään kompostiin edes laittaa.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Maiza

Maiza
Viestimäärä: 734

VS: JOKAKEVäINEN KAKKAKESKUSTELU - Lauantaina, 31.03.2012 klo 19:38  
+
0
^Juu tää tuli selväks ettei saa laittaa, mut ärsyttää vielki miks semmosia pusseja sit myydään kun ei ne siel sekajätteessäkään sen paremmin maadu :D Mainoskikka,rahastusta mitälie. Pöhköä.
Ja joissain kakoissa varmaan onkin vaarallisia bakteereja mutta maailma on menny jo muutenki ylihysteeriseksi. On ne jotkut tenavatki koirankakkaa syöny maistiaisina kun silmä välttäny ja vielä ne on hengissä :DD (Tää oli huono!)
Japaninpystykorva narttu, "Elli" s.12.06.2011
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012

Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011

Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013

Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: JOKAKEVäINEN KAKKAKESKUSTELU - Lauantaina, 31.03.2012 klo 19:53  
+
0
^Lähinnä lisäsin keskusteluun vielä sen syyn, miksi niitä pusseja ei saa laittaa biojätteeseen. :hymy: Ja kyllä niitä bakteereja on ihan joka pökäleessä, ulosteet koostuu suurimmaksi osaksi bakteereista ja sulamattomasta ruuasta. :wink: Kyllä mua ainakin epäilyttäis levittää vaikka kasvimaalle multaa, jonka seassa koiranpaskat on maatunu...
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Maiza

Maiza
Viestimäärä: 734

VS: JOKAKEVäINEN KAKKAKESKUSTELU - Lauantaina, 31.03.2012 klo 19:54  
+
0
On on.. mun kirjotusasu nyt oli "vähä" epäselvä ja vitsillä kirjotettu :D Päivän varsinainen harmituksenaihe : olen kompostoinut väärin! xD
Japaninpystykorva narttu, "Elli" s.12.06.2011
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012

Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011

Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013

Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3

April

April
Viestimäärä: 201

VS: JOKAKEVäINEN KAKKAKESKUSTELU - Lauantaina, 31.03.2012 klo 20:17  
+
0

Maiza kirjoitti:

No eihän biojäteastiaan ainakaan normimuovipusseja saa laittaa! Tai ei saisi, kummallinen kaupunki tuo Hämeenlinna :D :heristel: :kieli:



Hiukan ohi aiheen, mutta osassa kunnissa on ihan oikeasti käytäntö, että biojätettä ei saa laittaa maatuvaan bioskapussiin, vaan mieluummin esim. sanomalehteen tai ihan tavalliseen muovipussiin.

Tämä liittyy biojätteen jatkokäsittelyn prosesseihin, jossa maatuvista pusseista on haittaa ja taas tavalliset muovipussit eivät haittaa.
Näissä on tosiaan kuntakohtaisia eroja.

Maiza

Maiza
Viestimäärä: 734

VS: JOKAKEVäINEN KAKKAKESKUSTELU - Lauantaina, 31.03.2012 klo 20:19  
+
0
No on varmasti, en mä täällä nyt niin kauheen vakavasti ole jutellutkaan :D Kunhan kummastelen huumorilla höystettynä..
:lallati:
Japaninpystykorva narttu, "Elli" s.12.06.2011
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012

Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011

Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013

Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: JOKAKEVäINEN KAKKAKESKUSTELU - Lauantaina, 31.03.2012 klo 20:51  
+
0
Onpas naurettavaa :D Ite nimenomaan aina meen roskakatokselle saakka että saan sen biohajoavan Hauska-koirankakkapussin sinne bioroskikseen! Ihan naurettavaa! Ja sit mummot (tuskin ne muitakaan on) laittaa normi Valtsun kassit biojätteeseen.
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

  Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 06:45)