Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Lauantaina, 08.05.2010 klo 20:05

Käsityöläiset

Siirry sivulle: 1 ... 14 15 16 ... 50

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: KäSITYöLäISET - Maanantaina, 03.01.2011 klo 21:57  
+
0
^Helppo tapa saada oikein reikäistä aikaan (esim. huivi) on tehdä seuraavalla ohjeella: (ja tarpeeksi tuhdilla langalla ja paksuilla puikoilla, esim. 10<)

Luo pariton määrä halutun levyisesti silmukoita.
1. ja 2. krs: Neulo oikein.
3. krs: 2o, *langankierto, 2o yhteen*, toista ** kunnes jäljellä kaksi silmukkaa, lk, 2o.
4.krs. nurin, paitsi kaksi reunimmaista silmukkaa alussa ja lopussa oikein.
Toista 3-4krs. kunnes huivi on halutun mittainen, neulo kaksi kerrosta oikein, päättele tahtomallasi tavalla.

Jos lanka on huopuvaa, niin alun ja lopun voi varmaan tehdä sileällä, samoin kuin reunat. Varmaksi en sano, kun en ole itse kokeillu. :D

Muoks. Tuo kuvan huivi näyttää hahtuvasta neulalla huovutetulta, en ainakaan itse keksi että miten tuommoista saisi puikoilla aikaan..
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

(Viestiä on muokattu maanantaina, 03.01.2011 klo 21:59)

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: KäSITYöLäISET - Maanantaina, 03.01.2011 klo 22:12  
+
0
^ kiitos! Täytyykin heti vähän testata mitä tollasella langankiertohommalla saa aikaan :o Toivottavasti tulee vängän näköstä :)

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: KäSITYöLäISET - Maanantaina, 03.01.2011 klo 23:02  
+
0
:eek: Pakko korjata virhe ennenkuin kukaan raahaa minua roviolle hölmöstä neuvomisesta. Eli siis rivi 3 kuuluu näin:


3. krs: 2o, *langankierto, 2o yhteen*, toista ** kunnes jäljellä yksi silmukka. 1o

Anteeksi kämmi. :nolo:

Muoks. Nopea googletus toi nenän eteen tämmöisen ohjeen, näyttää kivalta ja helpolta, ja ajattelin tuohon tuhlata vironvillojeni jämälangat.. :nauru:
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

(Viestiä on muokattu maanantaina, 03.01.2011 klo 23:03)

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KäSITYöLäISET - Maanantaina, 03.01.2011 klo 23:05  
+
0
Te perhanat.

Oon edelliset sukkani kutonu yläasteella, ja nyt sunnuntaina ostin kaupasta puikot ja kaks kerää 7 veljestä sukkalangaksi. Saas nähdä mitä tästäkin tulee... :nauru: Hyvin on alulla jo, ja muistui mieleen pienellä virkistyksellä niin silmukoitten luomiset kuin nurinneulominenkin. Eiköhän se tästä lähde :peukku:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Lifo

Lifo
Viestimäärä: 231

VS: KäSITYöLäISET - Tiistaina, 04.01.2011 klo 07:09  
+
0
Aika vängältä näyttää tuo linkitetyn huivin ohje! Varmaan pakko jossain vaiheessa sitäkin kokeilla, en vaan itse niin käytä muita kuin kolmion mallisia huiveja niin pitää keksiä sopiva saaja ensin :hymy: Eilen käytiin Mervillasta hakemassa äidille lankoja ja tarttuipa mukaan yks kerä mullekin liukuvärjättyä vironvillaa joka huutaa päästä revontuleksi :love: ihastuin huivin ohjeeseen kun tein äidille ticoticosta sellaisen, nyt pitää saada itsellekin :hymy: tosin ensin olisi yli puolet vielä jälkellä konttineulevillapaitaakin, joten eikun taas neulomaan-->
Täytyy kävellä ennenkuin voi juosta - lentämisestä puhumattakaan.

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: KäSITYöLäISET - Tiistaina, 04.01.2011 klo 08:43  
+
0
Pirstassa pussukka Mannatuksella! :hymy: Itse otin ainakin tuon mainitsemasi ohjeen talteen, pitää käydä vetskarikaupoilla ja kokeilla!
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

naonaos

naonaos
Viestimäärä: 26

VS: KäSITYöLäISET - Tiistaina, 04.01.2011 klo 09:39  
+
0

Mondial kirjoitti:

Hejssan käsityöläiset!
En ole koskaan neulonut kummemmin mitään erikoisia kuvioita tai tekstuureja, vaan pysytellyt tutussa ja turvallisessa "ainaoikeassa" tai muussa helpossa..
Mutta jos haluaisin neuloa oikein reikäistä, niin miten sellasta tehdään? Miten vaikka tällaista saadaan aikaan? Onko tuo edes neulottu, vai jotenkin vaikka neulehuovutettu? Kuva on jostain käsityöblogista, mutta siellä ei selitetty miten huivi on syntynyt, nyyhkis.
Ihan noin isoa reikää en kyllä edes haluaisi saada aikaan..



Toi vois kans olla jostain Novitan ohjeesta huovutettu koneella (lakanan sisään levitellään lankaan, rullataan muovin kanssa ja heivataan koneeseen).

Mä voin kaikille suositella erittäin lämpimästi Ravelrya (en tiedä onko tässä topikissa ollut siitä puhetta jo), siellä on miljoona ohjetta ja suomalaisia foorumeitakin www.ravelry.com .

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: KäSITYöLäISET - Tiistaina, 04.01.2011 klo 10:24  
+
0
jannie, siitä se neulismi taas alkaa.. :D Tervetuloa joukkoon juhlimaan. :peukku:

Tuo Ravelry on kyllä ihan huippupaikka, sieltä on löytynyt monta iiihanaa ohjetta ja apuja saa heti jos jää jossain jumiin.

Taitaa vaan vieläkin joutua jonottamaan tuonne? :mietiskel:

Muoks.

On se vaan kumma, kuinka sitä addiktoituu neulomiseen ihan huolella. Ajattelin fiksuna tyttönä, että en minä neuloksia tänne Vuokattiin jaksa ottaa, kun ei täällä ole kumminkaan aikaa mitään tehdä. Nyt on kuitenkin jo se tilanne, että tänään Kajaaninreissulla on pakko käydä hakemassa lankaa ja puikot, että saa edes yhdet sukat tehtyä samalla kun katselee telkkaria takan ääressä iltaisin.
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

(Viestiä on muokattu tiistaina, 04.01.2011 klo 10:27)

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: KäSITYöLäISET - Tiistaina, 04.01.2011 klo 17:31  
+
0
kiitos naonaos! Oonkin joskus miettinyt miten asioita saa huovutettua pesukoneessa ilman että joka kohta kiinnittyy joka kohtaan - ts. työstä tulee yks iso huopakasa.
Voiko pesukoneeseen oikeasti laittaa myös muovipussia?! Luin nyt netistä joitain noita konehuovutusohjeita, ja ihmiset on kääräisseet työn muovipussin ympäri ja sitten pyyhe vielä päälle. Tuntuu se muovi vähän hassulta. Mutta kai se on siksi ettei huovutu kiinni pyyhkeeseen..?

muoks. oho en lukenut tarkkaan, kyllähän naonaoskin tosiaan sanoi että "kääritään muoviin..". Oli vaan uus juttu mulle niin piti vähän ihmetellä. Mutta uskotaan, kun muutkin niin kerran tekee.
Tahtoo huovuttaa!
(Viestiä on muokattu tiistaina, 04.01.2011 klo 17:32)

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: KäSITYöLäISET - Tiistaina, 04.01.2011 klo 17:57  
+
0
Jei! Sain tänään tehtyä Lunalle uuden pedin (jälleen vanhasta jotain uutta periaatteella) ja tästä tuli ehdottomasti hienoin ikinä! :jjei: Kokoa olis saanu olla enemmän, mut eipä tuo koira vietä tuossa kuitenkaan paljoa aikaa. Yleensä kuitenki tirsansa vetää joko sohvalla tai tuolissa.
Luna tutkimassa uutta petiä:

Kettu kolossaan:


Kun tuli puheeksi nuo reikäset huivit niin muutama vuos sitte kudoin tämmösen:



muoks. Kutominen ei ole mulle se ykkösjuttu (kuten jäljestä näkee :nauru:) vaan kaikki muunlainen piipertäminen.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu tiistaina, 04.01.2011 klo 17:59)

Mannatus

Mannatus
Viestimäärä: 365

VS: KäSITYöLäISET - Torstaina, 06.01.2011 klo 00:57  
+
0

Suzuna kirjoitti:

Pirstassa pussukka Mannatuksella! :hymy: Itse otin ainakin tuon mainitsemasi ohjeen talteen, pitää käydä vetskarikaupoilla ja kokeilla!



Löysin vielä paremman ohjeen, jossa on kerrottu kuinka vuori kiinnitetään! Ei tarvitse itse arvailla. :) Söpö pieni neliöpussukka vuorella
Shetlanninlammaskoira

Manna ♀ s. 23.07.2009
Nemi ♀ s. 22.08.2010

Mannan ja Nemin Blogi

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: KäSITYöLäISET - Torstaina, 06.01.2011 klo 12:00  
+
0
Mulla on valmiina 1,5 lapasta.. ja mua ahdistaa, kun en pysty jatkamaan sitä keskeneräistä, koska kadotin neulani. Pitäisi tehdä uusi, tai hankkia jostain sellainen, mut sepäs siinä on, kun neulakinnasneuloja ei ihan joka marketista saa toisin kuin sukkapuikkoja... Ja isä pyysi mua tekemään sillekin lapaset, joten pitäisi se neula jostain hommata.

Sitten mulla on Projektina ommella villakangastakki.

Keskeneräisinä on myös pari lautanauhaa, melkein kilo lampaanvillaa odottaa kehräämistään, koirille pitäisi tehdä takkeja (kangasta on sitä varten kaapissa) jne jne.

Miten niin olen hamstrannut käsitöitä itselleni? :shifty: En tosin tiedä onko täällä muita, jotka olis innostuneita muinaiskäsitöistä? Koetin joskus kysellä, mut ilmeisimmin ei. Itse en juurikaan muita käsitöitä tee, paitsi sitten ompelen.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: KäSITYöLäISET - Torstaina, 06.01.2011 klo 17:48  
+
0
^o/

Täältä löytyy ainakin yksi muinaiskäsityöfriikki. Lauta- ja pirtanauhat, kehräys niin rukilla kuin värttinällä, ja pitsinnypläys sujuu ilman suurempia ongelmia. Frivolet-pitsi, ommeltu pitsi ja neulakinnas odottavat vielä opetteluaan.

Eikö kinnasneuloja myydä suurimmassa osassa ihan tavan käsityöliikkeintä? :mietiskel:

Huoh, taas löytyi lisää ihania malleja, jotka vaan odottavat tekemistään. Mulla on taas tätä tahti ensikin joulun lahjat kohta kasassa! :nauru:
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: KäSITYöLäISET - Torstaina, 06.01.2011 klo 18:02  
+
0
^ Mä en ole nähnyt kinnasneuloja missään kaupoissa.. Tosin en ole kauheasti etsinytkään, markkinoilla on kyllä näkynyt. Mutta sellaisen tekeminen ei kyllä luulis olevan kovin suuren työn takana, niin miksipä ei tekis itse. "Hifistelijänä" tahtoisin tehdä luusta neulan.

Mä olen lähinnä rajoittunut noihin tekniikoihin, jotka on tunnettu jo viikinkiajalla, eli neulakinna, lautanauhat, kehräys värttinällä. Sitten haaveena olisi saada kangaspuut ja opetella kutomaan kangasta. Nahanparkinta ja nahkatyöt kiinnostaa myös, kevään aikana olen tekemässä mm. kengät itselleni. Siis sellaiset muinaistossut. (vähän tähän tyyliin muttei kuitenkaan ihan tuollaiset). Haaveena olisi myös pystyä tekemään koirille kaikki varusteet itse nahkaisina. :nauru:
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

suskie

suskie
Viestimäärä: 412

VS: KäSITYöLäISET - Torstaina, 06.01.2011 klo 18:18  
+
0
Hienon koiranpedin oli SanttuJ tehnyt :hymy:

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: KäSITYöLäISET - Torstaina, 06.01.2011 klo 19:18  
+
0
Kinoko, etkös asunut jossain päin pääkaupunkiseutua? Olen nähnyt ainakin Nordiassa Oulunkylässä kinnasneuloja, Priima möi kanssa, mutta sitä ei vaan ole enää. Tikatasta saattaa kanssa löytyä.

Mua taas vaan lähinnä kiinnostaa erilaiset lankatekniikat, neulomaankin olen opetellut tämän meidän pohjoismaalaisen tyylin lisäksi angloamerikkalaisittain, eli "heittämällä". Frivolét-pitsillä saisi mielettömän kauniita liinoja ja liinanreunuksia aikaan, mutta se on toistaiseksi vaikuttanut varsin hankalalta. Toisaalta, kävyllä sen tekeminen saattaa olla helpompaa kuin neulalla, millä olen sitä yrittänyt värkätä.

Erilaiset kirjoinnat on kanssa sydäntä lähellä, ristipistot, haardaager-kirjonta ja ihan perinteinen koho-ja reikäkirjonta on mukavaa puuhaa kesällä, silloin kun ei kauheasti kehtaa villasta neuloa.
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: KäSITYöLäISET - Torstaina, 06.01.2011 klo 19:27  
+
0
^Juu asun Helsingissä, eli pitääkin käydä katsastamassa noi paikat. Kiitos vinkistä! :) Kun en mä kuitenkaan saa nyt esim. viikon sisällä mitään aikaan ton neulan tekemisen suhteen.

Mä olen sellainen "jokapaikanhöylä", että tahtoisin osata kaikkea. Sit voisi tehdä fiiliksen mukaan mikä milloinkin tuntuu houkuttelevalta. Aloin tänään kerätä Kaedesta karvaa talteen, jos sitä joskus olisi niin paljon, että saisin koirankarvalankaa omasta koirasta. Harmi ettei Tomon karva oikein kehräänny. :D
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

iBox

iBox
Viestimäärä: 743

VS: KäSITYöLäISET - Perjantaina, 07.01.2011 klo 09:29  
+
0
Sain anopilta äsken useamman kerän Novitan Teddyä, punaista. Mitähän tuosta vois tehdä? :mietiskel: Lanka on siis vähän paksumpaa ja "karvaista". Jonkunlainen kaulaliina ehkä, mutta mikä sopis paksummalle langalle?

Mannatus

Mannatus
Viestimäärä: 365

VS: KäSITYöLäISET - Sunnuntaina, 09.01.2011 klo 21:14  
+
0
Tuli ommeltua nuppineulatyyny. :)

Shetlanninlammaskoira

Manna ♀ s. 23.07.2009
Nemi ♀ s. 22.08.2010

Mannan ja Nemin Blogi

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: KäSITYöLäISET - Sunnuntaina, 09.01.2011 klo 23:59  
+
0
Sain joululahjaksi saumurin ja olen nyt aivan rakastunut siihen. :love: Viikonlopun aikana on tehty kahdelle koiralle tassutossut ja itselle kolme trikoopaitaa. Jostain syystä saumat vaan tuppaa irvottamaan (ja mulla ei ole vielä kaikkia mahdollisia lankoja yllättäen joten ne näkyy ikävästi oikealle puolelle). Osaiskohan joku sanoa onko vika säädöissä ja missä säädöissä jos on? Tuossa laitteessa on niin miljoona säätönappulaa etten ole niihin kauheasti uskaltanut mennä kokeilemaan. Olin tosi ylpeä jos siitäkin kun sain sen langoitettua (nimim. ikinä ennen saumuria käyttänyt).
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

  Siirry sivulle: 1 ... 14 15 16 ... 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 02:15)