Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Maanantaina, 26.04.2010 klo 18:15

Kateellisuus ja toisen puolesta iloitseminen

Siirry sivulle: 1 2

Loikkanen

Loikkanen
Viestimäärä: 56

KATEELLISUUS JA TOISEN PUOLESTA ILOITSEMINEN - Maanantaina, 26.04.2010 klo 18:15  
+
0
Pohdiskelin tässä sellaista, että mistä ihmiset ovat yleensä kateellisia ja millaisia ajatuksia kateus herättää? Onko teillä kateuden aihe toisen osaamisissa, rahoissa tai ulkonäössä? Vai oletteko ollenkaan kateellisia?

Itselläni kateus menee selvästikin kausissa. Jos itsellä menee ehkä ei-niin vahvasti, on kateus enemmän pinnassa. Useimmiten se liittyy ammatillisiin seikkoihin. Saatan vaikka lukea jostain tyypistä joka on oman ikäiseni ja miettiä kateellisena, että miten toi on tuohon pystynyt. Mutta pian ne tunteet sitten menevät ohi, onneksi.

Olen juuri valmistumassa. En ole kuitenkaan ehkä oikein uskaltanut/osannut iloita siitä niin paljon kuin voisi, koska nämä viimeiset opiskeluvuodet ovat olleet kaikille tosi rankkoja ja meistä valmistuu vain murto-osa. Samaan aikaan aloittaneet, läheisimmät koulukaverini, joista osasta on tullut ystäviä, valmistuvat ensi syksynä tai vuoden päästä. Ilmapiiri on ollut aika ahdistava, ei yhtään kepeä.

Yksi kavereistani ei ole edes onnitellut, ei sanonut yhtään mitään, kun sai tietää että sain palautettua opinnäytteen. Tiedän, että hänellä on ollut tosi hankalaa koulun suhteen, mutta silti tuntui aika tylyltä, ettei hän huomioinut juuri mitenkään sitä, että itse onnistun. Nyt kuulin, että hän oli toiselle kaverilleni (joka ei itsekään nyt vielä valmistu) sanonut, että ei halua olla mun kanssa tekemisissä, koska häntä itseään ärsyttää niin paljon se ettei valmistunut.

Itselläkin ollut ihan kauheeta taistelemista opiskelun suhteen. Olisi ollut mukava, jos kaverikin olisi osannut edes vähän olla iloinen puolestani. Silti ymmärrän hänen tilanteensa. En tiedä, miten itse olisin vastaavassa tilanteessa toiminut. Uskon ja toivon kuitenkin, että olisin pystynyt tuollaisessa tilanteessa edes jollain tapaa aikuismaisemmin toimimaan.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 26.04.2010 klo 18:17)

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: KATEELLISUUS JA TOISEN PUOLESTA ILOITSEMINEN - Maanantaina, 26.04.2010 klo 19:11  
+
0
Mun mielestä kateudessa ei siinä tapauksessa ole mitään pahaa, jos on katellinen niin et haluaa itselle samaa mitä toiselle on. Väärä/negatiivista kateutta on se, et ei halua toisella olevan sitä mistä on kateellinen, vaan haluaa sen täysin itselle.

Itse ole tätä nykyä kateellinen ihmisille, jotka ovat samanikäisen koiransa koulutuksessa pidemmällä kuin minä. Usein tulee niin turhautunut ja epäonnistunut olo tämän vuoksi. Yleensä tilanne helpottaa kun muistutan itseäni, et niiden koira ei ole samanlainen kuin mun, eikä ne itse ole samanlaisia kuin minä.

Mä oon ite hirveen huono kehumaan/onnittelemaan muita ihmisiä. Tämä ei suinkaan johdu kateudesta, vaan lähinnä siitä et mä en tunne tarpeelliseksi ylikorostaa tilannetta tai yksinkertaisesti en vain hoksaa. Jos joku on vaikka laihtunut useamman kilon, ei mun suusta ainakaan kuule mitään, koska hänen puntarilukemansa ei mulle kuulu. En muutenkaan ymmärrä toisen ulkonäön ylentöntä kehumista, vaikka se toki "kohteliasta" onkin, koska ne seikat ei mulle merkitse mitään. Muutenkin kehumisessa ja onnitteluissa kannattaa mun mielestä olla hieman varpaillaan. "Ei hitsi, saitko sä työpaikan" -tapainen onnittelun voi huonossa tapauksessa tulkita niin, et toivottaja on ihmeissään kun on edes sen työpaikan saanu. Henkilökohtaisesti en pidä jos mua kehutaan tai onnitellaan ihan itsestäänselvistä arkipäiväisistä mitäänsanomattomista asioista. Sellaisten ihmisten kehut tuntuvat hyvältä, joka oikeasti tuntee minut kunnolla.

Muutaman kerran olen itse ollu kateuden kohde. Tai lähinnä mun rinnat :nauru: Tällöin mua on lähinnä naurattanu.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu maanantaina, 26.04.2010 klo 19:12)

Loikkanen

Loikkanen
Viestimäärä: 56

VS: KATEELLISUUS JA TOISEN PUOLESTA ILOITSEMINEN - Maanantaina, 26.04.2010 klo 19:21  
+
0
^Joo, onnitteleminen on kyl monimutkaisempi juttu. Ja minäkään en ikinä mainitse kenenkään painosta mitään, en muista oliko siitä puhettaki jo täällä jossain muussa ketjussa, että miksi.

Mutta tuo valmistumisjuttu...kun tää on ollu niin kauheeta taistelua ja jotenki olen vaan niin ylpee et sain tän tehtyä, niin tuntuuhan se vähän kurjalta, että ystävä ei voi sitten yhtään olla iloinen puolestani. Emmä tarkota että täytyis polvilleen laota onnittelemaan ja ostaa ruusuja, pelkkä "voi ku kiva!" ois vaikka riittänyt.

Tuo on kyllä hyvin sanottu, että on eri asia haluta asiaa toiselta pois kuin se että haluaisi samaa itselle. Mulla on kans koiran kanssa usein samoja mietteitä - koen usein että oon tosi huono kouluttamaan koiraani ja että se ei osaa mitään ja minä en osaa mitään. Sitten pitää taas sanoa itelle että no hei haloo, maailmassa on tärkeempiäkin asioita! Ja että pahemminkin voisi olla. Just koirankoulutuksessa varsinki iskee tosi helposti sellanen ahneus.

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: KATEELLISUUS JA TOISEN PUOLESTA ILOITSEMINEN - Maanantaina, 26.04.2010 klo 19:46  
+
0
Mä olen viime aikoina kohdannut paljon kateutta tekemieni rohkeiden elämäntapavalintojen takia. Mielenkiintoisinta on ollut nähdä kateuden monet ilmenemismuodot. Se on vielä ihan ok jos mulle sanotaan "vitsi oon kade sulle, uskaltaisinpa itsekin". Se on mun mielestä vielä positiivinen ilmaisutapa ja ilmenemismuoto. Mutta sitten olen saanut osakseni myös paljon haukkumista ja vähättelyä ja se menee jo mielestäni yli. Toki se on helpompaa haukkua rohkeaa, kuin yrittää itse tehdä samaa - mahdollisuushan samoihin valintoihin kuitenkin on kaikilla. Tässä negatiivisessa kateudessa ärsyttää myös se, että ihmiset eivät edes yritä ymmärtää sitä, että myös rohkeissa valinnoissa on paljon haittapuolia ja paljon todella suuria riskejä. En usko, että nämä minulle kateelliset ihmiset olisivat valmiita kohtaamaan näitä valintojeni haittapuolia. Ja tosiaan, toisen valinnoista eivät kaikki osaa olla onnellisia, vaan niitä haukutaan ja vähätellään ja juurikin vain siksi, että itse eivät pysty samaan. Etenkin suomalaiset tuntuvat olevan kateellista kansaa, muualla ei mielestäni niin ajatella, että jonkun toisen onni olisi jotenkin itseltä pois.
Ylläpitäjä

Loikkanen

Loikkanen
Viestimäärä: 56

VS: KATEELLISUUS JA TOISEN PUOLESTA ILOITSEMINEN - Maanantaina, 26.04.2010 klo 20:12  
+
0
^ Joo, rohkeat valinnat elämässä jos mitkä, tuntuu aiheuttavan suomalaisissa kateutta.

Toinen mitä olen miettinyt, on se, että miksi niin usein ollaan kateellisia joillekin sillä tavalla, että ajatellaan toisten saavan aina kaiken esimerkiksi työelämässä tai uralla ikäänkuin ilmaiseksi. Hyvin harvoin asiat tulevat kenellekään ilmaiseksi. Usein ei vain näy, miten hemmetisti jonkin asian eteen on tehty töitä ja että miten se menestys on rakentunut pikkuhiljaa, määrätietoisesti töitä tekemällä.

Lalaa

Lalaa
Viestimäärä: 159

VS: KATEELLISUUS JA TOISEN PUOLESTA ILOITSEMINEN - Maanantaina, 26.04.2010 klo 20:33  
+
0
Olen kade kaikille isokaluisille ja hyvännäköisille. Toki myös rikkaille.

En iloitse muiden puolesta, jos/kun en itse siitä mitenkään hyödy.
Heipa!
Lomaa vietetään ja pituuta 173cm ja paino 63kg.Siinä tietoni.Sultakaan en halua muita tietoja kuin pituuden ja painon.Kaiki muu on sivuseikka.Venäläinen ruletti.Jos ilmoitat muita niin tiput listoilta.

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: KATEELLISUUS JA TOISEN PUOLESTA ILOITSEMINEN - Maanantaina, 26.04.2010 klo 20:35  
+
0
^^ Juu ja monesti pitäisi myös saada kaikki, mutta mistään ei olla valmiita luopumaan. Ne, jotka saavat asioita, he usein ovat myös luopuneet monista itselleen tärkeistä asioista saavuttaakseen sen, mitä enemmän haluavat. Tuo opiskelu on hyvä esimerkki. Valmistuakseen pitää uhrata paljon aikaa työltä [rahalta], kavereilta, harrastuksilta ja bileiltä niille kouluhommille. On toki opiskelussa kyse myös ajankäytön hallinnasta, jotkuthan kykenevät kaikkeen. Mutta enemmistö ei kykene, vaan valmistuakseen on luovuttava jostain. Raha on toinen, etenkin ison rahan saavuttamiseksi on hankittava vuosikausia kestävä koulutus (esim lääkärit), otettava isoja riskejä ja tehtävä 12tuntista työpäivää (yrittäjät) ja kannettava paljon vastuuta harteillaan (johtajat).

Muoks: väkänen lisää
Ylläpitäjä
(Viestiä on muokattu maanantaina, 26.04.2010 klo 20:37)

Rosalie1

Rosalie1
Viestimäärä: 1141

VS: KATEELLISUUS JA TOISEN PUOLESTA ILOITSEMINEN - Maanantaina, 26.04.2010 klo 21:14  
+
0
Mä olen kateellinen sellaisille ihmisille, jotka saavat tehdä työtä, josta nauttii. Mä tiedä, että pitäisi vaan opiskella itsekin semmoinen ala, jos vaan tietäisi, mikä se olisi.

Samoin olen kateellinen ihmisille, jotka on osannut kouluttaa koiransa tosi hyvin, haluaisin itse olla yhtä taitava. Olen myös kateellinen ihmisille, joiden lemmikit on täysin terveitä.

Mä todella toivon, että en ole ärsyttävä kateellinen. Olen samalla kateuden kohteitani kohtaan myös ihaileva. Ihailen ihmisiä, jotka ovat saavuttaneet unelmansa ja tietävät mitä haluavat tehdä.

Hienosti toimivaa koirakkoa on aina ihana katsella, tarvitseeko siihen sanoa mitään muuta.

Loikkanen

Loikkanen
Viestimäärä: 56

VS: KATEELLISUUS JA TOISEN PUOLESTA ILOITSEMINEN - Maanantaina, 26.04.2010 klo 21:36  
+
0

Melina kirjoitti:

Juu ja monesti pitäisi myös saada kaikki, mutta mistään ei olla valmiita luopumaan. Ne, jotka saavat asioita, he usein ovat myös luopuneet monista itselleen tärkeistä asioista saavuttaakseen sen, mitä enemmän haluavat. Tuo opiskelu on hyvä esimerkki. Valmistuakseen pitää uhrata paljon aikaa työltä [rahalta], kavereilta, harrastuksilta ja bileiltä niille kouluhommille.



Tuo on NIIN totta. Jos vielä jatkan tuosta mistä aiemmin sanoin, kun tää sopii niin hyvin aiheeseen. Nimenomaan tää kaveri josta kerroin, on bilettänyt kokoajan ja veetuillut mulle pari vuotta siitä, kun olen "laiminlyönyt" bilettämistä aika usein. Oon saanut kuulla, tai vähintäänkin rivien välistä jatkuvasti lukea olevani tylsä, vanha mummo jne. Mutta kun mä oon jo kohta 30 - olen oikeesti vaan halunnut valmistua ja pois tästä koulusta.

Tiesin sen jo aiemmin, että jos oon kolme kertaa viikossa baanalla (kuten kaverini tuntuu olevan), niin se ei minulta onnistu. Toki joskus otti päähän jättää menemättä bileisiin, mutta kun kokemuksesta tiedän, että mulla menee kaksi päivää toipua, jos bailaan ankarasti. Se kaikki aika ois ollu pois opiskelujen loppuunsaattamiselta - sekä parisuhteelta ja lemmikeiltä. Mutta nyt kun minä sitten valmistuin ja mm. tämä kaverini ei, niin jotenkin yhtäkkiä kaikki onkin unohtunut, ja valmistuminen ja kaikki on tullu mulle vaan jostain taivaasta,"koska mä vaan osaan".

KadaverinAlterEgo

KadaverinAlterEgo
Viestimäärä: 3720

VS: KATEELLISUUS JA TOISEN PUOLESTA ILOITSEMINEN - Maanantaina, 26.04.2010 klo 22:41  
+
0
Minä olen aika kateellinen ihminen.

Pahin paikka on tainnut olla se, että piti vaan hyväksyä ettei ole yhtä fiksu, määrätietoinen ja rohkea kuin oma mies. Toinen veti lukion lukematta läpi päälle ysin keskiarvolla ja sai lukematta hyvät yo-arvosanatkin. Pääsi papereilla suoraan yliopistoon, joka tosin on nyt jäänyt armeijan erikoisjoukkojuttujen varjoon. Olen ollut ärsyttävän kateellinen. Vittuillut ja ollut inhottava, ignorannut toisen onnistumisia ja arvostellut. Pikkuhiljaa kuitenkin hyväksyin asian, ja nykyään osaan olla iloinen toisen onnistumisista. Olen ylpeä itsestäni, koska olen kehittänyt itseäni henkisesti eteenpäin.

Olen kateellinen myös toisten naisten hyvästä ulkonäöstä. Olen ihan hirveän kriittinen itseäni kohtaan, mikä heijastuu sitten toisten ulkonäön vertaamisesta omaan kroppaan. Tosin tähän vaikuttanee se, että olen koko peruskoulun ajan saanut kuulla ties mitä juttuja perunanenästä, pienistä tisseistä jne. Tästäkin yritän päästä eroon kehittämällä itseäni fyysisesti ja henkisesti.

Kateellisuus on kuitenkin mun ongelma, ei sen toisen.
When we arrive in the middle of nowhere
Don't act like you know, I been here so many times
I never seen you before
But now that I have, I don't wanna see you no more

Murmuu

Murmuu
Viestimäärä: 457

VS: KATEELLISUUS JA TOISEN PUOLESTA ILOITSEMINEN - Maanantaina, 26.04.2010 klo 23:08  
+
0
Mä en ole kateellinen silleen pahansuovasti, että pitäisi panetella toista ja toisen saavutuksia. Pystyn olemaan toisen puolesta onnellinen. Kateus on joko sellaista "voi, kun mullakin olisi" -juttua tai sitten ennemminkin ihailua. Olen kateellinen ihmisten kokopäivätöistä, hyvinkäyttäytyvistä koirista ja ystävistä.

Sanon usein, jos joku on onnistunut jossain tosi hyvin tai jos on vaikka nätit uudet hiukset ja kaunis juhlamekko. Itsekin arvostan minulle sanottuja kehuja.

Yksi asia on sellainen, josta olisin varmaan mielettömän kateellinen, ellei minulla sellaista jo olisi: parisuhde. Rakastan paitsi miestäni myös parisuhdetta sinänsä, ja olisi varmaan riipaisevan raastavaa kuunnella muiden "me aiotaan"-, "me käytiin"- ja "me mennään" -juttuja ja katsella onnellisia pareja.

Elba83

Elba83
Viestimäärä: 662

VS: KATEELLISUUS JA TOISEN PUOLESTA ILOITSEMINEN - Tiistaina, 27.04.2010 klo 00:05  
+
0
Mä oon kateellinen, vaikka yritänkin siitä eroon päästä, kun se tunne ei mitenkään mukava ole. Olen kateellinen esimerkiksi ihmisille, joilla ei ole mt-ongelmia, jotka osaavat nukkua (tämä erityisesti!), jotka tietävät mitä haluavat elämältään ja ovat kenties sen jo saavuttaneetkin (esim. ammatti, oma talo, perhe jne.), joilla on vakituinen ja mieleinen työ... monet näistä johtuvat huonosta itsetunnosta, kun toivoisi olevansa jotain muuta kuin mitä on ja ajattelee jotenkin, että muut ihmiset pärjäävät elämässään paremmin ja ovat parempia ihmisiä. Välillä huomaan myös kadehtivani ihmisiä, jotka ovat syntyneet kultalusikka suussa, vaikka tiedän, että he eivät välttämättä sitä rahaa osaa edes arvostaa, jos siitä ei ole ikinä ollut puutetta. Mutta ikinä en kateutta muille näytä vähettelemällä tai millään muullakaan tavalla, vaan ihan oman pään sisällä se pysyy.

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: KATEELLISUUS JA TOISEN PUOLESTA ILOITSEMINEN - Tiistaina, 27.04.2010 klo 00:49  
+
0
Kultalusikoille kateellisena olemisessa on se hassu juttu, että vaikka heillä ei siitä rahasta olekaan pulaa, niin ihan yhtälailla "normaalit" ongelmat niilläkin on. Ihan samat tutut työstressit, parisuhdestressit ja ulkonäköpaineet. Hyvänä esimerkkinä mm. tää Madden tapaus nyt. Ihan yhtälailla sielläkin on mustasukkaisuutta ja pettämistä, vaikka ulos näytettiinkin pitk
Ylläpitäjä

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: KATEELLISUUS JA TOISEN PUOLESTA ILOITSEMINEN - Tiistaina, 27.04.2010 klo 00:50  
+
0
Kultalusikoille kateellisena olemisessa on se hassu juttu, että vaikka heillä ei siitä rahasta olekaan pulaa, niin ihan yhtälailla "normaalit" ongelmat niilläkin on. Ihan samat tutut työstressit, parisuhdestressit ja ulkonäköpaineet. Hyvänä esimerkkinä mm. tää Madden tapaus nyt. Ihan yhtälailla sielläkin on mustasukkaisuutta ja pettämistä, vaikka ulos näytettiinkin pitkään pelkkää onnea ja auvoa. Toinen hyvä esimerkki on nää Britneyn viimeaikaiset kuvat. Tulee jotenki helpottunut olo, kun näkee ah niin täydellisestä Britneystä selluliittipersekuvia. Että ei sekään sitte kuitenkaan olekaan niin täydellinen, kuin mitä antaa ymmärtää.
Ylläpitäjä

Elba83

Elba83
Viestimäärä: 662

VS: KATEELLISUUS JA TOISEN PUOLESTA ILOITSEMINEN - Tiistaina, 27.04.2010 klo 11:41  
+
0
Niinpä. Tämmöisenä rahattomana ihmisenä sitä vaan jotenkin naiivisti kuvittelee, että se raha ratkaisis kaikki mahdolliset ongelmat, vaikka todellisuudessa se ei sitä varmasti tee kenenkään kohdalla.

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: KATEELLISUUS JA TOISEN PUOLESTA ILOITSEMINEN - Tiistaina, 27.04.2010 klo 16:52  
+
0
Se raha kuitenkin helpottais elämää kummasti, mutta sitten taas, osaisiko sitä olla onnellinen pienistä asioista.

Mä en katso olevani kovinkaan kateellinen ihminen. Ehkä silloin jos joku saa jotain mitä minä haluan ja en saa, esimerkiksi joku hyvä työ (siis sellainen mitä olen hakenut enkä ole tullut valituksi). Ennemmin silloinkin petyn vaan itseeni ja mietin mitä olisin voinut tehdä toisin tmv enkä sinällään kadehdi sitä toista pahansuovasti.

Olen kateellinen esimerkiksi kaverini unelmavartalosta jollaista en itse ikinä saa. Ei nää luut tästä pieniksi ja siroiksi muutu eikä elopaino olisi luonnollinen tällä kropalla siellä alle 50 kilossa. Tämäkin kateus on sellaista, että oon sanonut kaverille sen valittaessa kropastaan että pitäis turpansa kiinni koska voisin tehdä vaikka mitä saadakseni samanlaisen. Tiedän että en sellaista saa, mutta haluaisin saada. En kuitenkaan kärsi asiasta tai huomauttele siitä sen kummemmin. Elämä on, toisille jaetaan eri kauhalla.

Sitten taas, en mä toisten puolesta ihan hillittömiä iloitsekaan. Kaveri sai lapsen, iso asia sille, no biggie mulle. Tottakai onnittelen ja kyselen asioista, mutta ei mun sydän onnesta pakahdu tällaisten asioiden vuoksi. Toinen kaveri sai itselleen super hyvän duunin, hyvä sille, mutta ei mun sukat pyöri jaloissa. En siis osaa täysin rinnoin iloita toisten saavutuksista, en kuitenkaan niitä millään tavalla alenna tai moiti, vaan onnittelen ja olen tyytyväinen toisen puolesta, en kuitenkaan hihku riemusta. Lasketaanko se sitten kateudeksi? En tiedä. Enemmän mä sitten suutun toisten puolesta jos kokevat epäreilua kohtelua jne. Ehkä tää johtuu perusnegatiivisesta luonteesta. Tiedä häntä.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

Annny

Annny
Viestimäärä: 273

VS: KATEELLISUUS JA TOISEN PUOLESTA ILOITSEMINEN - Perjantaina, 07.05.2010 klo 08:18  
+
0
Mä oon kateellinen sellaisille jotka tietävät tasan tarkkaan mitä tahtovat tehdä työkseen ja etenevät opinnoissaan sen mukaan että pääsevät tähän haluamaansa ammattiin. Itse vain haahuilen tietämättä mitä haluaisin tehdä. Kaksi ammattia olen jo opiskellut ja kumpikaan ei tunnu oikealta..
"Anything your dog can do my Border Collie can do better ;)"

Eevus

Eevus
Viestimäärä: 596

VS: KATEELLISUUS JA TOISEN PUOLESTA ILOITSEMINEN - Perjantaina, 07.05.2010 klo 16:43  
+
0
Minäkin olen kateellinen ihmisille, joilla on selviä päämääriä, tietävät mitä haluavat opiskella, miksi haluavat tulla. Usein tuntuu siltä, etten itse tiedä mitään tähän liittyvää.

Olen myös äärettömän kateellinen ahkerille ihmisille. Hyvä esimerkki on pääsykokeet. Toiset osaavat ottaa itseään niskasta kiinni ja päntätä kirjat päähänsä muutamassa kuukaudessa. Mulla semmonen tuottaa suuria ongelmia. Eikä auta vaikka mulla olisi kuinka suuri halu päästä kyseiseen paikkaan sisälle. Monesti ajattelen, että olen päässyt elämässä liian helpolla. Ylioppilaskokeetkin menivät helposti lukematta läpi.

Joskus olen myös "itseltäni salaa" kateellinen hyvä kroppasille ja urheileville naisille. Mutta se on aika pientä, yleensä tyydyn heti ajattelemaan, että sellainen kateus on turhaa.

Ja tietysti henkilökohtaisista syistä olen kateellinen henkilöille, jotka ovat saaneet olla ja elää pitkään saakka perheen kanssa ilman perheensisäisiä kuolemantapauksia.. ja varsinkin yleensä kun jotkut eivät osaa arvostaa sitä asiaa, vaan halveksuvat vanhempiaan tms.

Yksi asia vielä mistä en ole kateellinen on raha. Joku voisi sanoa, että olen kultalusikka suussa syntynyt, mutta olen oppinut arvostamaan rahaa. Vaikka minulla on aina ollut turva rahallisesti isäni kautta, inhoan pyytää sitä. Haluan pärjätä vähällä ja mieluiten niin, että olen ansainnut rahan itse, vaikka se ei olisikaan paljoa.
Shetlanninlammaskoira Viivi<3

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: KATEELLISUUS JA TOISEN PUOLESTA ILOITSEMINEN - Maanantaina, 10.05.2010 klo 15:12  
+
0
Ihmeen moni täällä kertoi kadehtivansa ihmisiä, joilla on elämässä ja erityisesti opiskelussa selkeä päämäärä. Toi on ehkä ainoa asia mistä voisin itsekin sanoa jotain ihmistä kadehtivani. Mulle kateuden tunne on silti varmaankin aika vieras, yleensä jos jollain on jotain mitä mulla ei ole tai joku osaa jotain paremmin ku minä, alan miettiä miksi minä en osaa ja miten voisin oppia. Lähinnä motivaatio yrittämiseen kasvaa harmistumisen jälkeen. Jos tiedän, etten jotain voikaan saada/osata, jää päällimmäiseksi vaan se harmistus, ei kateus.

Toisen puolesta iloitseminen on mulle hankalaa ja nyt aikuisempana olenkin vasta tajunnut olevani aika kilpailuhenkinen. Jos itse vaikka kisoissa munii ja kaveri onnistuu, niin ei siinä kyllä mitkään ilon kyyneleet silmiin ensimmäisenä nouse.. Onko tämmösiä ihmisiä edes oikeesti? Esimerkiksi viime vuonna kaveri pääsi opiskelemaan haluamaansa kouluun ja minä en. Nyt joka ikinen kerta kun kaveri mulle soittaa, valittaa hän miten rankkaa opiskelu on, hirveesti hommaa, taas menossa kiiressä tenttiin jne. Kerran mulla hermo petti ja pyysin ihmistä tukkimaan turpansa - arvaa miten rankkaa on lukea tota helkutin kirjaa TAAS kannesta kanteen, laskea kymmeniä ja taas kymmeniä laskuja tietäen, että työ menee jälleen todennäköisesti hukkaan? Ja hän kehtaa valittaa mulle koulusta! Itsekkyys on mun mielestä hirveen loukkaavaa, siis semmonen ku valitetaan vaan omista asioista eikä yhtään mietitä/kysytä mitä toiselle kuuluu. Kateus ei satuta samalla tavalla.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Pascha

Pascha
Viestimäärä: 32

VS: KATEELLISUUS JA TOISEN PUOLESTA ILOITSEMINEN - Maanantaina, 10.05.2010 klo 21:04  
+
0
Mulle ei tuu mitenkään ylenpalttisen kade fiilis, enemmänkin, no hyvä että tolla menee noin hyvin, mut miksei mulla mee? Lähinnä arvosanat kolahtaa kovasti.

Mulla valmistuminen viivästyy vuodella koska kävin välivuodella ulkomailla pyörii ja työskentelee, en tiiä josko tällanen puolirohkee valinta toisissa herättää kateutta, lähinnä kaverit alko suunnittelemaan välivuotta ulkomailla myös. Ihanata tää kansainvälistyminen! :hymy:

/ muokkaus
komppaan Reziä! Olisin varmaan sanonut jo ekalla kerralla puhelimessa että haluutko vaihtaa tilannetta mun kaa? Jos et ni turrrrrpa kiinni. Tollaset ihmiset on kyllä ärsyttäviä (itsekkäitä?). Sanoisin kyllä että toisten puolesta iloitseminen tulee aika luonnostaan mulle, riippuen tietty ketä pitäisi iloita.
You can't buy charisma!
(Viestiä on muokattu maanantaina, 10.05.2010 klo 21:09)

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 02:30)