Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Lauantaina, 10.09.2011 klo 13:34

Kissat 2

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 35

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: KISSAT 2 - Keskiviikkona, 19.10.2011 klo 23:20  
+
0
Ja ei tämä minun perskutina ollutkaan ihan väärässä. Pennut ovat kuulemma menneet jo aikoja sitten, näin kuulin eräältä tutulta joka oli myös pentuja tavoitellut. Hienoa ettei "kasvattaja" ole ilmoittanut asiasta mitään.

Minulle kuitenkin tarjottiin uutta pentua. Huomenna saan enemmän tietoa, ei nyt illalla jaksanut alkaa sepostelemaan ja kuvia laittamaan.

Sitten, kun meillä ei oikein ole paikkaa missä kissa saisi olla täysin rauhassa, niin hattuhylly varmaankin tarjoaa oikein oivan paikan kissalle. Ja siis kyseessä ei ole seinään kiinnitettävän naulakon hattuhylly, vaan ihan syvennykseen tehty naulakko, jossa on aika pimeä hattuhylly ja iso. Sinne laitetaan petipaikka, sekä myös ruuat. Ei ole ainakaan pelkoa että Nimu pääsisi niihin ruokiin käsiksi. Kissasta tulee hyvin suurella todennäköisyydellä sisäkissa.

Avon kanssa pitää toki jutustella vielä asiasta, mutta voin melkein vannoa vastauksen olevan "Ei". Hän ei niinkään välitä kissoista, mutta itselleni kissat on aina olleet osa kotia. Ja sitä ovat edelleen. Itse kuitenkin koen että kissan ottaminen ei ole niin suuri askel kuin koiran.

// Kissanruoka suosituksia otetaan vastaan!
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 19.10.2011 klo 23:27)

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KISSAT 2 - Torstaina, 20.10.2011 klo 02:31  
+
0
^ Ruokinnasta oli tässä ketjussa vähän aikaa sitten keskustelua (sivulla 4). Mutta laadukasta nappulaa, laadukkaita purkkiruokia+mahd. paljon lihaa, niin kissa voi hyvin. Sisäsiistiksi kissoja ei tarvitse opettaa. Tämän opettaa emä pennuilleen ja tästäkin syystä on ehdottoman tärkeää että pennut ovat emänsä luona 3 kuisiksi. Sisäsiisteydessä voi tulla ongelmia jos ottaa liian varhain emostaan erotetun pennun. Jos on iso asunto tai esim. 2-kerroksinen, niin hyvä olisi olla useampi laatikko ainakin pentuaikana. Itse noudatan aikuisenakin sääntöä: kissamäärää kohden +1 laatikko. Eli yhdelle kissalle 2 laatikkoa, kahdelle kissalle 3 jne. Meillä on siis kuusi (:nolo:) paskista ja kaikki käytössä. Kissat kuitenkin niin siistejä eläimiä, että varsinkin monikissataloudessa on mielestäni hyvä olla useampia vessoja. Ei ole kiva mennä tarpeille jos siellä haisee edellisen jätökset. Meillä ainakin kissat kurkkaavat, mikä on laatikon tilanne ja jos siellä toisen kakka, siirtyvät puhtaaseen laatikkoon tarpeilleen. Pitkin päivää kun ei voi olla kakkoja keräämässä, joten useampi laatikko silloin järkevä ratkaisu. Lisäksi eri mallisia vessoja on oltava, osa meidän kissoista kun suosii avolaatikkoa ja osa on sitten vähän ujompia kakkijoita ja haluavat tehdä toimituksen katollisessa mallissa.
(Viestiä on muokattu torstaina, 20.10.2011 klo 02:40)

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: KISSAT 2 - Keskiviikkona, 26.10.2011 klo 21:11  
+
0
Meillä taasen ei tuu avomallisesta laatikosta mitään, koska mr. Max kuopii niin, että katollisestakin mallista lentää monta desiä joka kaivuu kerran jälkeen pihalle.

Meillä siirryttiin kokonaan pois naksut-on-aina-esillä-menetelmästä, missä on tähän asti on oltu koska Moira on niin pieniruokainen ja syö tosi vähän kerrallaan. Max on kuitenkin nykyään _valtava, joten katsottiin parhaaksi alkaa säännöstelemään sen syömisiä. Nyt on tarjolla sekä raakaruokaa ja teollista ruokaa vuorotellen. Mitä raakaruokia suosittelette kokeilemaan, kun nää isot kissat on niin nirsoja noiden suhteen, että usein jää kuppiin muut kun jauheliha...

Niin juu, ja pikkukissaa ei ole kuulunut kotiin. Kolmatta viikkoa kateissa eikä havaintoakaan. Tänään vietiin loukku tonne lähipusikkoon, vaikka ei ole näkynyt kattia. Jos se vaikka pyörisi vielä tässä.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Frosty

Frosty
Viestimäärä: 956

VS: KISSAT 2 - Keskiviikkona, 26.10.2011 klo 21:22  
+
0
Hei onko kellään onnistunut kissan ja koiran totuttaminen niin, että koira on ollut aikuinen ja kissa pentu? Minullahan oli ensin kissa ennen tätä koiraa, mutta en yrityksistä huolimatta saanut niitä tottumaan toisiinsa ja kissan stressin takia kisuli lähti asumaan vanhempieni luokse. Minulla on kuitenkin kauhea kaipuu kissan perään. Haluaisin kuitenkin vielä joskus kissojakin, mutta miten hyvin koira oppisi jättämään kissat rauhaan kun kyseessä on energinen, kuuro ja vietikäs(haluaisi mm jahdata lintuja ulkona lasittuneella katseella).

Tarinoita, kiitos, siitä miten kissoihin tottumaton koira on suhtautunut kissa(npentuun)an? :)
SLK N Sani -03
SPK N Ansa -10

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: KISSAT 2 - Keskiviikkona, 26.10.2011 klo 22:54  
+
0
^Meillä oli vanhempi kissa ennestään ja kaksi koiraa, kun Veera-kissanpentu tuli taloon. Veera oli tosi rohkea ja reipas ja boksista ulos tullessaan se käveli tyynesti Oskarin (=koiran) mahan ali ja jatkoi matkaansa tutkimaan kämppää. Oskari sen sijaan jäi järkyttyneenä seisomaan niille jalansijoilleen... Toiselle kissalle se sähisi alkuun, mutta koirat se otti alusta alkaen kavereina (koirat kyllä tuijottivat moista kummajaista alkuun pitkään). Lopputuloksena meillä on kissa, joka ilmeisesti kuvittelee olevansa osittain koira. Veera istuu ulko-ovella, kun ovea avataan, kuten koiratkin tekevät. Se menee aamupissalle koirien kanssa, tosin ei aina tule yhtä aikaa sisälle, ja jos saa, se tulee mukaan myös lenkille. Veera myös nukkuu useimmiten Saken (=koira) vieressä ja leikkii myös pihalla koirien kanssa. Pihalla leikit ovat siis Veerasta itsestään lähtöisin olevia takaa-ajoleikkejä, sillä jos Veera ei halua leikkiä ja koira ampaisee sitä kohti, Veera vain seisoo paikallaan tai jopa kellahtaa kyljelleen, jolloin koirat pysähtyvät hölmistyneenä. Jos taas Veera haluaa leikkiä, se juoksee oikein provosoivasti koirien nenän alta ja kääntyy erikseen katsomaan, että kai koira nyt tajuaa jahdata. Meidän koirat tosin eivät ole ikinä osoittaneet mitään saalisviettiä kissoja kohtaan, joten nuokin leikit sallitaan.

Jos siis kissanpentu on reipas yksilö, uskoisin, että homma toimii. Sisällä saalisviettisetkään koirat eivät yleensä pyri jahtaamaan kissaa ja muutenkin oppivat oman perheen kissan kaveriksi. Sisällä täytyy toki olla turvapaikkoja kissalle niin, ettei koira pääse häiritsemään. Kissanpennun totuttaminen koiraan on varmasti helpompaa kuin aikuisen kissan!

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: KISSAT 2 - Torstaina, 27.10.2011 klo 09:18  
+
0
Meillä on kolme kissaa, mutta vain yksi laatikko ja hyvin toimii. Se tyhjennetään kaksi kertaa päivässä, joskus kolme. Mutta pääsääntöisesti aamulla ja sitten illalla.

Olen kyllä miettinyt, että ottaisi vielä yhden käyttöön (niitä kun on varastossa vino pino) mutta en oikein löydä hyvää paikkaa sille. Mä kun en halua, että kissojen loota on missään "ihmisten ilmoilla".

Ostin mustista ja mirristä joku aika sitten tollasen hiekkiksen, missä menee "rappuset" tonne itse tarpeidenteko-alueelle, ja on kyllä paras laatikko mikä meillä on ollut. Eliminoi hiekan tulemisen laatikosta aika hyvin.
Ja tässä kuva :


Saije, mä suosin ruokinnassa esim. almo naturen ja applawsin purkkiruokia, nappulana menee royal caninin exigent sekä siamese. Mä en muuten tosta royalista kovin välittäisi, ei että olisin havainnut sen jotenkin huonoksi kun meillä ei koskaan mitään ongelmia ole ollut, vaan sen hinnan takia. Mutta kun sain vihdoin ja viimein sen kasvattajakortin (ja 20% alennuksen) hommattua, niin mikäs siinä. Tippuu 15kg säkistä ihan kiva summa pois. :kieli:
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: KISSAT 2 - Torstaina, 27.10.2011 klo 12:20  
+
0
Joh, tosi kätevä toi laatikko. Pitää hipsiä Mustiin ja Mirriin katsomaan tollaista, koska toi hiekkakasa tossa kissanhiekan edessä on melkoisen ärsyttävä.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Sipulu

Sipulu
Viestimäärä: 16096

VS: KISSAT 2 - Torstaina, 27.10.2011 klo 12:55  
+
0
Meillä myös Oliver kuopsuttaa tekeleensä piiloon kyllä sellaisella voimalla, että puupelletit sinkoilee. Ovat ikäviä sitten kun päätyvät jalan alle. Hieman saatiin rajoitettua tätä ostamalla reunallinen hiekkalaatikko, mutta tuollainenhan olisi varsin nerokas meille! Eikä pääsisi koirakaan tutkimaan.
Mitähän moinen mahtaa maksaa?

Ei tosin tule meillä estämään sitä etteikö niitä puupellettejä löytyisi sitten muualta huoneistosta. Oliverilla kun on tapana tuoda niitä suussaan aina sinne missä me olemme, pudottaa syliin ja jäädä odottamaan heittoa. Noutaa sitten aina suussaan takaisin ja sama toistuu kunnes käpertyy taas väsytettynyä jonnekin. Ei siinä, mukava tapa väsyttää kissa vaikkapa telkkaria katsellessa :peukku:
Varjo 12/2010 ♥

tir

tir
Viestimäärä: 245

VS: KISSAT 2 - Torstaina, 27.10.2011 klo 14:24  
+
0

saije kirjoitti:

Sitten olisiko taajamassa asuessa parempi piettää kissaa ihan sisäkissana, vaiko vapaana pihalla? Asun tosiaan luhtitalossa ja rauhallisen omakotitalo alueen vieressä.
Toki kissalla olisi sisällä - oli sitten vapaana tai täysin sisäkissa- hiekkalaatikko, jonne tarpeensa tekisi poissa ollessa ja yleisesti ollessa sisällä.



kissat aina sisäkissana!! varsinkin taajamassa. ulkona vaanii monet vaarat, sekä kissa pääsee liiankin helposti sitten lasten leikkipaikoille tarpeilleen jne. en vaan jaksa ymmärtää ihmisiä, jotka antavat kissojensa kulkea vapaana taajamissa ja kaupungissa. kissa jää todella helposti auton alle, joutuu tappeluun jne.

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: KISSAT 2 - Torstaina, 27.10.2011 klo 14:29  
+
0

Sipulu kirjoitti:

Mitähän moinen mahtaa maksaa?



Täällä näkyi ainakin kyseinen tuote olevan, mutta voihan jostain halvemmalla löytyäkin.

Meillä nyt vissiinki on nämä kissa haaveet kariutunut, kiitos avon. Viikko on asiasta kinattu, mutta avon mielestä meille ei mahu kissaa tähän talouteen, vaikkakin pienen seurakoiran sijasta meille mahtui metsästyskoira= avo ei halua kissaa.
Tämä on aina niin tätä. Ensin avo on että "No joo, hankima vain jos sie haluat kissaa ja onhan sulla niitä lapsuuden kodissa ollu." Ja piakkoin mieli muuttuukin, "Ei ole tilaa, ei oteta ku mie sanon niin". Mie en ennää tiä mitä tuon kans tekkee ku se olettaa että mie olen joku stn lapsi joka ei osaa huolehtia ja ajatella järkevästi asioita... Turhauttaa, kun aina pitäisi toteuttaa hänen visiotaan tulevaisuudesta.
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: KISSAT 2 - Torstaina, 27.10.2011 klo 15:09  
+
0
Viet avokin kattomaan pikkuisia kissanpentuja niin johan alkaa mieli muuttumaan :nauru: Miten sen mielipide noin yhtäkkiä muuttui?
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: KISSAT 2 - Torstaina, 27.10.2011 klo 15:11  
+
0
^Mie olen kyllä yrittäny kuvan voimalla, mutta ei näytä toimivan.. :nauru:
En kyllä tiä kuinka se muutti mielensä niin äkkiä, eikä se oikein suostu asiasta keskustelemaankaan..
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: KISSAT 2 - Torstaina, 27.10.2011 klo 15:19  
+
0
Muistaakseni mä maksoin 49,90e tuosta, ja tosiaan musti&mirri oli ostopaikka.

Onhan se vähän kalliimpi kuin nuo peruslootat, mutta on mielestäni ollut kyllä hintansa väärti. Laatikkohan on kuitenkin yksi tärkeimmistä "varusteista" kissalle, ja käyttöikähän on muutenkin monta vuotta, niin en sanoisi että on turha hankinta. :hymy:

Mä oon kyllä tosin kuullut, että jotkut ostavat uudet laatikot vuoden välein, mutta mun mielestä se on ihan turhaa. Kyllähän nuo saa hyvin puhdistettua, ja kun tarpeeksi usein tosiaan suorittaa wc:n pesun, niin en näe syytä miksi taudinaiheuttajia ym leviäisi.

Kuinka usein te muut muuten pesette hiekkikset? Mä pesen joka kerta kun vaihdan hiekan uuteen, eli kerran kuukaudessa.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: KISSAT 2 - Torstaina, 27.10.2011 klo 15:31  
+
0
Juu, ja maksaahan noi tavallisetkin laatikot 30€ vähintään. Tai ainakin mun kaikki on maksanut, kun oon eläinkaupasta käynyt hakemassa. Eli ei toi mun mittapuulla vielä kovin kallis ole. Tollainen meille, tahtoo tahtoo.

Me pestään hiekkalaatikko vähintään kerran kuussa, joskus parikin kertaa. Avokki yleensä hoitaa ton kissapuolen meidän taloudessa, joten ihan tarkkaa tietoa mulla ei ole.

Tällaista kuulkaas vielä mietin. Eli kun meillä on aiemmin ollut kaiken aikaa raksukuppi esillä ja nyt otettiin se pois, niin kannattaisiko noi kissat totuttaa heti suorilta siihen, että ruokaa saa aamulla ja illalla vai aloittaa esim. kolmella tai neljällä ruokintakerralla. Kun kupin laittaa, niin noi käy siellä nuuskimassa ja maistaa ja lähtee yleensä kumpikin pois. Lihaa kun ei viitsisi jättää seisomaan pöydälle, kun se menee pilalle. Miten te raksukipottomat hoidatte ruokinnat?
Pääosassa Jedi ja ne toiset.
(Viestiä on muokattu torstaina, 27.10.2011 klo 20:15)

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: KISSAT 2 - Torstaina, 27.10.2011 klo 21:03  
+
0
Joo toi Booda-hiekkis on ihan mainio! Täällä on tuo valkoisena :) Kun sen ostin ei ollut noita muita värejä (tuo vaalea liila ja sellainen vaalea vihreä) joten tuohon joutui tyytymään. Tuo vessa on meillä olkkarissa muttei kukaan vieras ole sitä kissan vessaksi arvannut: "Ai mä luulin et se on sellanen nukkumakoppa!" :D Täällä kissat saa 2 krt päivässä ruoan ja raksuja en oo enää vuosiin antanu (ahmivat ne, josta taas seuraa oksentelua ym.). Täällä ei raksubaaria oo koskaan harrastettu, mutta luulisin että kannattaa vähentää vähitellen tai tehdä niin että jos kissat ei esim. puolen tunnin-tunnin aikana syö kaikkea ruokaa siirtää ne kylmästi vaan pois jääkaappiin ja yrittää sitten seuraavalla kerralla uudestaan. Kyllä kissa siitä oppii että aha, ruoka ei ookaan enää koko päivän tarjolla vaan nyt pitää syödä jos aikoo syödä :) Ja incat.foorumi on mainio kissaneuvo paikka :)
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: KISSAT 2 - Lauantaina, 29.10.2011 klo 09:50  
+
0
Moira on kyllä hyvin sisäistänyt nyt ton, että silloin kannattaa syödä kun ruokaa tulee, mutta toi ongelmakatti herra Max nirsoilee. Se käy kipolla ja haukkaa ruoasta kerran, sitten se lähtee muualle ja mouruaa kaiken aikaa. Kissani harrastaa henkistä painostusta, se yrittää psyykkisesti vaikuttaa muhun, että laittaisin raksut takaisin... :nauru:

Jaksoin pitkästä aikaa räpsiä muutaman kuvankin kateista:



Pääosassa Jedi ja ne toiset.

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: KISSAT 2 - Lauantaina, 29.10.2011 klo 11:58  
+
0
Ei meillä ainakaan kun kauheasssa (kissojen mielestä kauheassa :shhh:) nälässä syödä jääkaappikylmää lihaa. Lätkäsen yöllä kuppiin ja otan (jos jotain on jäänyt) aamulla kuivaneet lihat pois. Eipä ole kupsahtaneet kumpikaan ja 7 täyttivät kesällä. :nauru: Mie ostan uuden hiekkiksen jotain vuoden/kahden välein, jos enempi venyttää niin hajut pinttyy ja hyh hyh. 2 vuottakin vähän siinä ja siinä. Pesen 2 viikon välein kun on suht pieni laatikko, ennen oli sellanen iso muuttolaatikon tapanen jossa hiekat kesti vähän alle kuukauden. Hajuki alko olee loppukuusta sit sen mukanen.

Destroyer

Destroyer
Viestimäärä: 2016

VS: KISSAT 2 - Lauantaina, 29.10.2011 klo 15:16  
+
0
Mulla on isohko kannellinen hiekkalaatikko, ostettu mustista & mirristä. Käytössä kristallihiekkaa ja vaihdan sen kerran kuussa jolloin pesen aina samalla koko laatikon.

Mulla on Vilinää karrrmee ikävä! Se on ollut puolitoistaviikkoa anopilla hoidossa kun mulle tuli toi hoitokoira, mutta huomenna Vilinä pääsee vissiin kotiin kun toi hoidokki todennäköisesti lähtee :)
Pitkätukkaiset Belgianpaimenkoirat Veikka, Yatsi ja Riia - Blogi

Mersiili

Mersiili
Viestimäärä: 4

VS: KISSAT 2 - Lauantaina, 29.10.2011 klo 17:28  
+
0
Toi kissanhiekkalaatikko näyttää tosi kätevältä, tahtoo! :eek: Niitä kun näyttäis olevan tuo yksi koko vain ja omaan silmään näyttää aika pieneltä, eli mites on teillä isommatkin kissat tuolla onnistuneet asiat hoitamaan? :mietiskel: Mulla kun on tuollainen 6,5kg kollinköriläs joka on onnistunut jos toisenki kakkalaatikon kaatamaan, että mahtaiskohan tuo toimia ihan isompienkin kissojen kanssa?

Olipas siinä että leveys 53cm, miten se näyttää silti niin pieneltä :nauru:

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: KISSAT 2 - Lauantaina, 29.10.2011 klo 20:02  
+
0
^ Kyl meillä sinne 6 kilonen koira hyvin ittensä änkee, eikä sitä kukaan kissoista oo vielä kaadettua saanu. Enintään saattanu kansi nousta pois paikoiltaan. Sisältä vessa osa siis puolikuun muotoinen ja hieman isompi kun porras osio.
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 35
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 22:00)