Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Torstaina, 22.07.2010 klo 00:00

Koirakulttuuri maailmalla

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 6

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 22.07.2010 klo 00:00  
+
0
Pyynnöstä avasin aiheelle oman keskustelun :hymy: Eri puolilla maailmaa koirat ovat hyvin eriarvoisessa asemassa. Suomessa koirat ovat siinä mielessä suuressa arvossa, että laissakin on määritelty koirien hyvinvointia koskevia vaatimuksia. Tästä huolimatta Suomessa ollaan kuitenkin melko hysteerisen koiravastaisia, kun koiraa haluttaisiin pitää mukana julkisilla paikoilla. Toiset hyväksyvät pienen koiran sylissä kuljettamisen kaupoissa, toiset eivät voi sietää ajatustakaan. Julkisissa kulkuneuvoissa koiranomistajat saavat usein osansa sivullisten kiukusta, ja paikkoihin joissa ihmisten elintarvikkeita käsitellään ja myydään on koirilta kokonaan pääsy kielletty. Uimarannoilla ja leikkipaikoilla koirat ovat kauhistus, ja jonkun kokemuksen mukaan koiran uittaminen samassa joessa ihmisten kanssa on hygieniahaitta. Jokakeväinen koirankakkakeskustelu herättää myrkyttäjät talviunestaan, ja koirat saavat kärsiä omistajiensa välinpitämättömyyden vuoksi.
Koiravastaisuus ei kuitenkaan ole maailmanlaajuinen ilmiö, vaan joissakin maissa koirat ovat tervetulleita sinne minee omistajatkin. Vanhempani viettivät juuri pari viikkoa lomalla Saksassa, ja Niila-schipperkekin otettiin mukaan matkalle. Niilaa ei tarvinnut koko matkan aikana jättää kertaakaan yksin hotelliin, sillä Niila sai kulkea mukana kaikkialle. Niila pääsi jopa ruokailemaan vanhempieni kanssa ravintoloihin, ja koiralle valmistettiin pyynnöstä ihan oma ateria. Aamiaistarjoilukin onnistui ongelmitta kaikissa kahviloissa.
En ole kuullut että esimerkiksi Saksassa allergikot olisivat jotenkin sorrettu ja väärinymmärretty ryhmä, joka joutuu elämään neljän seinän sisällä kaupungilla rellestävän koiralauman takia. Koirat vain kuuluvat katukuvaan, eikä niitä pidetä ongelmana eikä hygieniahaittana. Melkoinen ero tämän maan asenteisiin.

creek

creek
Viestimäärä: 1221

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 22.07.2010 klo 00:12  
+
0
Joo, täälä on tosiaan vähän eri meininki ku naapurissa.
Saattaa sivuta vähän aiheesta, mutta sitä ihmettelin ite Unkarissa käydessäni, että Budapestin kaduilla, siinä miljoonien ihmisten kaupungissa, koirat oli kaduilla irti.
Ja ne ei siis ollu katukoiria, vaan omistajiensa kanssa liikenteessä, ilman narua, mahoton ihmisiä ja ratikat+bussit ja autot huristelee metrin päästä ohi, eikä nää koirat ollu moksiskaan.
Koko ajan kyttäsivät missä omistajat menee ja seuras perässä, ite kun katteli sitä meininkiä ni meinas välissä parku päässä, mutta niin ne vaan nakotti uskollisesti (?) omistajiensa vieressä kahvilassa välittämättä muusta.

Sitten kun miettii esim. täällä suomessa on hirveästi ongelmakoiria, -ei pysy hanskassa, -ohitusongelmat, -eroahdistukset ym. niin tuntui kuin me välitettäis ja ajateltais liikaa tätä kouluttamista, sosiaalistamista ym?

Mutta onhan varmasti Unkarissakin näitä ongelmakoiria, olis vaan kiva tietää miten ne ihmiset on saanu koiransa niin uskollisiksi ja varmoiksi ettei ne ole seuraavan ratikan alla?

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 22.07.2010 klo 00:15  
+
0
Keski-Euroopassa tuo Saksan malli lienee aika yleinen. Ainakin mm. Unkarissa koiran pito on aika vapaata. Budapestin sydämessä koirat ulkoilevat ilman hihnaa, vähän saattavat vastaantulevalle äristäkin vaan kukaan ei kiinnitä huomiota niihin. Täällä saa kuulla jo 200m päässä vastaantulijoilta että piski pitää laittaa remmiin koska on laitonta ja vaarallista pitää sitä vapaana. Lisäksi tuollapäin koirat ovat vaan koiria eivätkä pieniä lapsia, ja niihin suhtaudutaan kuin koiriin. Vähän ehkä välinpitämättömämmin kuin täällä (esim. yksinolo/ aktiviteetti jne) mutta suvaitsevaisemmin. Mun "sisko" on unkarilainen, ja heidän naapurissaan on kaduilta pelastettuja koiria viisi tai kuusi, parit kanat, kissat, aamu viideltä kiekuva kukko sekä poni. Puhutaan sitten sellaisesta pihasta missä on tilaa keskiverto rivarin takapihan verran. Kukon kiekuminen on luonnollista, koiran vahtiminen ja vieraille muriseminen on luonnollista jne. Kaikki on vaan luonnollista. Ainakin sen mukaan mitä olen ymmärtänyt. Slovakiassa koiria oli pubeissa, samaten viimeksi Saksassa käydessä oli sakemanni pubin tupakkakopissa isännän kanssa piiiitkään. En sano, ettäkö olisi hyväksyttävää pitää koiraa röökihuoneessa, mutta ainakin se pääsi baariin :nauru:

Tuo uimaranta-asia on kuitenkin mielestäni naurettavin. Miten se koira sen veden siinä muka likaa? Silti nipottajat uivat onnellisen tyytyväisinä vierellään vaikkapa sorsa. Iltaisin siinä rannalla varmaan käy vähän juomassa kapinen kettu ja jokin hirvi. Ne vasta sitten ovatkin puhtaita ja hygieenisiä kavereita, ainakin varmasti sata kertaa puhtaampia kuin koirat :peukku:

Muoks. Jaa siihen ylle oli ehtinyt jo Unkari -esimerkki. Sorry tuplaposotus.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011
(Viestiä on muokattu torstaina, 22.07.2010 klo 00:16)

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 22.07.2010 klo 00:22  
+
0
Tällä "meidän" paikkakunnalla asuu yks venäjältä (?) tullut pariskunta joilla on rotikka ja kyllä tämä epeli aina irti on. Koira ei välitä muista koirista, ihmistä yms. asioista mitään, vaan seuraa tiivisti omistajiaan.

Lunan kasvattajalla on ollu koiria jo sillon ku Suomessa ei ollu koirien kiinnipitolakia ja hän kaipasi niitä aikoja kovasti. Kuulemma se koira ei karkaa kun sitä koko elämänsä irti pitää, koska se ei tunne koko karkaamisen käsitettä. Ihmisen keksintöjähän ne vetämiset ja karkaamiset on, koska ihminenhän ne koirallensa opettaa.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 22.07.2010 klo 00:40  
+
0
Onko sitten maita, joissa koirakuri on vielä tiukempaa kuin Suomessa? Joissakin maissa eikös ole ainakin kuonokoppapakko? Ja tietysti tämä Tanskan rotukieltojuttu, mikä mun mielestä ihan älytön.

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 22.07.2010 klo 01:26  
+
0
Niin, meillä tosiaan yksi koiran kanssa matkustava hotelliasiakas ihmetteli sitä, että onko kaikki suomalaiset koirat vihaisia, ja eikö Suomessa pidetä koirista. Nämä siis siksi koska kaikki koirat olivat kiinni ("eivätkö ne juokse koskaan vapaana?") eikä välttämättä edes terassille päässyt koiran kanssa ("jättävätkö ihmiset koiran sitten kotiin kun lähtevät ravintolaan?").

Mä ainakin omalta osaltani murran suomalaista koirakulttuuria roudaamalla Hugoa mukana töissä - se kun on ihan laissa sallittua, vaikkakin muuten epätavallista. :cool:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 22.07.2010 klo 12:26  
+
0

monna83 kirjoitti:

Onko sitten maita, joissa koirakuri on vielä tiukempaa kuin Suomessa? Joissakin maissa eikös ole ainakin kuonokoppapakko? Ja tietysti tämä Tanskan rotukieltojuttu, mikä mun mielestä ihan älytön.


Ruotsissakin on joitakin erikoisia epäkohtia koiranpidon suhteen. Tuttu kasvattaja ulkoiluttaa yhtä koira-aggressiivista koiraansa aina koppa päässä, sillä omistaja on vastuussa koiransa tekemistä vahingoista siitä riippumatta miten vahinko pääsi tapahtumaan. Eli jos iholle tunkisi irtioleva koira ja päätyisi palalihaksi, joutuisi aggressiivisen/puolustavan koiran omistaja maksamaan korvauksia teuraaksi joutuneesta. Minun mielestäni sekin on todella typerää ja kohtuutonta.

tir

tir
Viestimäärä: 245

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 22.07.2010 klo 12:59  
+
0
pitäisikö asialle sitten tehdä jotain Suomessakin?

olisihan se hirmu kivaa kun voisi koirat ottaa mukaan kahville tai terassille. valitettavasti taitaa vaan täällä jäädä haaveeksi. muuallakin kun kuulee että aletaan mennä koiravastaisempaan suuntaan, juurikin kun kuulee noista kuonokoppapakoista, ja nyt viimeaikaisempia uutisia jopa kielletyistä roduista (olikos se Tanskasta se viimeisin uutinen? en nyt muista tarkemmin..)

Murmuu

Murmuu
Viestimäärä: 457

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 22.07.2010 klo 15:38  
+
0
Nythän tuli tää uus laki, jonka mukaan koirat saa ottaa mukaan terassille. Mutta on kuitenkin siinä, että ravintolat saavat itse päättää, onko koira terassilla sallittua vai kiellettyä. Erään lehdessä olleen kyselyn mukaan useimmat ravintolat haluavat edelleen kieltää koirien siellä olon hygieniasyistä, koska terassille tarjotaan myös ruokaa. Mun mielestä toi kuulostaa vaan ihme nillittämiseltä.

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 22.07.2010 klo 16:01  
+
0
^whaaat?? Saako koiran ottaa terassille mukaan? Upeeta!! Ihanaa! :)
Just viimeks eilen harmittelin illalla, kun oisin halunnut viettää aikaa koiran kanssa (=koirapuisto) mutta teki kovasti mieli mennä terdelle. Ärsytti kun tiesin että matkalla ei voida pysähtyä terassille kun kuitenkin tulee sanomista.. En ole siis edes koskaan yrittänyt terassille koiran kanssa, kun olen olettanut ettei se ole lainkaan tervetullut.

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 22.07.2010 klo 20:02  
+
0
Mä olen monesti ollu terassilla koiran kanssa, mutta ne on yleensä ollu sellaisia, jossa ei tarjoilla ruokaa. Oon vaan aina kysynyt että onhan se ok tulla koiran kanssa.

Ja mitä tulee taas Saksaan niin onhan Saksassakin kiellettyjen rotujen lista, vaikka koirakulttuuri muuten onkin vapaampaa. Samaten Saksassa on sääntöjä, joiden mukaan mm isoilla koirilla pitää olla kuonokoppa julkisilla matkustaessaan. Virastoihinkin koirat ovat tervetulleita, mutta vain tietynmittaisen remmin kanssa. Mutta sitten taas koirat kulkee Saksassa useammin vapaana kuin remmissä, myös kaupunkien keskustoissa eivätkä tosiaan edes välitä muista ihmisistä tai koirista. Ja koirat ovat sallittuja huonekalukaupoissa, ruokaravintoloiden terasseilla jne.

Ranskassa oli kyllä ihanaa katsella, kun pieni lapsi ja koira kylpivät suihkulähteessä yhdessä. Siinä olis Suomen hygieniaviranomaiset huutanu hoosiannaa :nauru:
Ylläpitäjä

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 22.07.2010 klo 21:01  
+
0
^Mun mielestä kuonokoppa julkisissa ei välttämättä ole paha asia. Varsinkin tungoksessa koira saattaa helposti joutua tallotuksi, ja pelästyessään kilteinkin koira saattaa näykkäistä. Jos kulkuneuvossa on useampia koiria jotka eivät arvosta toistensa seuraa, voi kuonokoppa estää sivullisten raajojen rei'ityksen. Ympäristön kannalta ihan turvallinen ratkaisu mielestäni.
Suomessa olen kerran junassa saanut valitukset eläinvaunussa matkustavalta naiselta. Olin menossa Sagan kanssa istumaan siihen kaikkein tilavimpaan paikkaan, jossa istui ennestään yksi matkustaja (tilaa viidelle). Nainen alkoi rääkyä että en saisi tuoda koiraa siihen, koska hän on allerginen ja pelkää isoja koiria. Minulle on suoraan sanottuna aivan sama kuinka paljon hän koiria pelkää, jos on mennyt istumaan eläinvaunuun kun muuallakin olisi ollut tilaa. Lisäksi asiaton käytös ei ikinä ole herättänyt minussa sympatiaa :nauru:
Laivalla koirani ovat myös herättäneet kauhua pelkällä olemuksellaan, ja paheksuvia katseita on saatu enemmän kuin tarpeeksi, koiran moitteettomasta käytöksetä huolimatta:roll: Viimeksi sain hivenen juopuneelta mieheltä pitkän saarnan allergisten ihmisten oikeuksista, ja kuinka koiraihmiset tekevät heidän elämästään helvettiä. Syyttäköön mun puolesta vaikka kyseistä laivayhtiötä, joka myi lipun myös koiralleni. Eniten minua ihmetyttää tuo asenne, joka oikeuttaa valittamaan koiranomistajille joiden koirat eivät aiheuta minkäänlaista häiriötä. Sen sijaan laivalla aiheuttavat häiriötä huonosti käyttäytyvät humalaiset.

Lunatic

Lunatic
Viestimäärä: 1375

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 22.07.2010 klo 21:52  
+
0
Mutta miksiköhän Suomessa on sitten niin paljon allergioita? Hmmm... oiskohan täällä liiankin hygieenista? No joo, ei mulla ole esittää mitään tilastoja muiden maiden allergioista, mutta tuntuu siltä, että menee täällä jo liian pitkälle asiat.

Miksei voisi olla sellaisia ruokapaikkoja/kahviloita mihin saisi koiran viedä? Siis toki sinne saisi muutkin tulla mutta eivät voisi nillittää jos sinne turren kanssa pölähtää sisään. Suomi on pitkällä tästä ajattelutavasta kyllä.

Eniten ihmetytti tämä kun olin raskaana ja kun ihmiset joko tiesivät/kuulivat, että meillä on myös koira, niin heti kysytään ,että "mihinkäs koira menee kun lapsi tulee?". No meillä ainakin koira siis sai heti lähtöpassit kun lapsi syntyi... NOOOOT! alettiin heti kyselemään, "että entäs jos se lapsi tulee allergiseksi, entäs jos se koira puree? Koirahan on ihan likainen, eikö se ole epähygieenistä kun lapsi sitten möngertaa koiran karvoissa ja hiekassa sisällä?" Ja nämä on ihan tosissaan esitettyjä kysymyksiä.

Lapsethan EIVÄT möngerrä ulkona hiekassa ja milloin minkäkin nisäkkään jättämissä "jätteissä"... vai olenko ymmärtänyt väärin, että kun meillä on koira(tai ylipäänsä) niin mun pitäisi pistää lapsi johonkin ilmatiiviiseen kuplaan, ettei vaan tule mitään tauteja tms... ?

Ja äitini puolen sukulaiset, jotka asuvat maalla ja eläimet ovat siis olleet lypsykarjaa, teuraspossuja ja koirakin on ollut liekassa navetan kulmalla ja yöt kopissaan ja kissat ulkona 24/7, eivät meinaa ymmärtää sitä, että meillä koira elää meidän perheen kanssa sisätiloissa(välillä jopa nukkuu sohvalla taikka sängyssäkin) ja on mukana matkoilla ja yöpyy hotellihuoneessa kanssamme... En siis yleistä todellakaan maalaisia tässä vaan he kun ovat jo iäkkäämpiä immeisiä niin eivät tahdo ymmärtää tätä yhtälöä ja voi siihen kyllä vaikuttaa sekin, että ovat ikänsä maalla asuneet.

No nyt meni jo osittain OT:ksi mutta tässä näkee näitä todella erilaisia näkemyksiä lemmikin(tässä tapauksessa koiran) pidossa suomessa.

mill

mill
Viestimäärä: 1617

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 22.07.2010 klo 22:32  
+
0
Vähän OT mutta pitääpä silti pulista. :shifty:

^ Huomasin tuon saman raskaana ollessa, muutama kysyi mihin Misty menee kun vauva syntyy. Kun kerroin ettei se mihinkään tietenkään ole menossa koska on meidän perheenjäsen, toiset kauhistui miten vauva pärjää noin ison koiran kanssa. Ja meillä on sentään paimenkoira, tuttava sai kuulla olevansa suunnilleen lapsirääkkääjä kun heillä oli rotikka joka asui sisätiloissa. :nauru: Sitten oli näitä kaikentietäviä jotka kertoi etten enää ehdi lenkille koiran kanssa kun vauva vie kaiken aikani ja että koira ei opi lapsesta tykkäämään vaan masentuu. :roll:

Asenteita on kyllä moneksi.
Pk collie Misty 08/2007
Punakorvakonna Stevie "Tiivis" synt. 1996.

Blogi

(Viestiä on muokattu perjantaina, 23.07.2010 klo 12:49)

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 22.07.2010 klo 23:22  
+
0
Heitän tähän nyt vain sen mikä itellä tuli tuosta ostikosta mieleen :

Omasta mielestäni koiranpito alkaa menemään monilla täällä (suomessa) jo amerikan-mallia noudatten - koiria inhimillistetään ja kohdellaan kuin lapsia. Niistä tehdään väkisinkin jonkinasteisia stressielementtejä. Niihin panostetaan niin paljon että se alkaa vaikuttamaan omaan elämään negatiivisesti. Niiden kanssa on pakonomaisesti harrastettava sitä sun tätä, lenkitettävä vähintään 3 tuntia päivässä tai muuten on huono koiranomistaja ja ruokinnasta tehdään avaruustiedettä.

Koira on koira, eli eläin, ja se selviää ihan hyvin ilman että omistaja aiheuttaa itselleen verenpainetaudin tai burnoutin mitä sen aktiviteetteihin, ruokintaan ja lenkkeilyyn tulee.

Eli tällaisesta "koirakulttuurista" mä en henk.koht tykkää ollenkaan.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 22.07.2010 klo 23:40  
+
0

Joh kirjoitti:

Niistä tehdään väkisinkin jonkinasteisia stressielementtejä. Niihin panostetaan niin paljon että se alkaa vaikuttamaan omaan elämään negatiivisesti. Niiden kanssa on pakonomaisesti harrastettava sitä sun tätä, lenkitettävä vähintään 3 tuntia päivässä tai muuten on huono koiranomistaja ja ruokinnasta tehdään avaruustiedettä.



Tää on niin totta! Ja niin surullista... sellainen koira on kamalaa katottavaa, mikä ei osaa olla "itse" ollenkaan, koska on tottunut olemaan koko ajan käskyn alla. Koirat nyt on kuitenkin aika simppeleitä ja sopeutuvaisia otuksia.

--

Mitä noihin allergioihin tulee, se on todistetustikin kiinni liiasta hygieniasta jne; "Mikrobirikas ympäristö näytti saavan aikaan laaja-alaisen toleranssin ympäristön eri allergeeneja kohtaan". Me ollaan jo avokin kanssa sovittu, että tulevat lapset saa syödä tasan niin paljon murkkuja ja multaa kuin vaan ikinä mieli tekee :wink:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Rhyme

Rhyme
Viestimäärä: 39

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 22.07.2010 klo 23:45  
+
0
^^ Totaali komp.
Amstaffi, Golden Ferya Arizona Queen "Ruutu" s. 25.04.2010

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Perjantaina, 23.07.2010 klo 06:42  
+
0
Täysin samaa mieltä Johin kanssa.

Poistin muun tekstin, koska katsoin ettei se sittenkään kuulunut aiheeseen.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011
(Viestiä on muokattu perjantaina, 23.07.2010 klo 06:43)

Lunatic

Lunatic
Viestimäärä: 1375

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Perjantaina, 23.07.2010 klo 07:24  
+
0

Joh kirjoitti:

Heitän tähän nyt vain sen mikä itellä tuli tuosta ostikosta mieleen :

Omasta mielestäni koiranpito alkaa menemään monilla täällä (suomessa) jo amerikan-mallia noudatten - koiria inhimillistetään ja kohdellaan kuin lapsia. Niistä tehdään väkisinkin jonkinasteisia stressielementtejä. Niihin panostetaan niin paljon että se alkaa vaikuttamaan omaan elämään negatiivisesti. Niiden kanssa on pakonomaisesti harrastettava sitä sun tätä, lenkitettävä vähintään 3 tuntia päivässä tai muuten on huono koiranomistaja ja ruokinnasta tehdään avaruustiedettä.

Koira on koira, eli eläin, ja se selviää ihan hyvin ilman että omistaja aiheuttaa itselleen verenpainetaudin tai burnoutin mitä sen aktiviteetteihin, ruokintaan ja lenkkeilyyn tulee.

Eli tällaisesta "koirakulttuurista" mä en henk.koht tykkää ollenkaan.



Tämä on niin totta... :suru: Se kultainen keskitie pitäisi löytyä...:roll:

Dominaattori

Dominaattori
Viestimäärä: 75

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Perjantaina, 23.07.2010 klo 10:43  
+
0
Allergiakeskusteluista tulikin mieleen... itse olin pentuna todella allerginen kissoille, koirille, heinälle ja ihan kaikelle paitsi ruualle. Mitenkäs sitten tulevien kersojen kanssa, jos tulee allergiaa.. elukoitten pois laittaminen kun ei oikeen vaan käy. Omakotitalo - ulkotarha? Talvet ja -70 pakkasta?

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6324
Viestejä yhteensä545662
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään3
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 06:45)