Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Torstaina, 22.07.2010 klo 00:00

Koirakulttuuri maailmalla

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 6

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Keskiviikkona, 28.07.2010 klo 15:33  
+
0

Fay kirjoitti:

Tähän on tosi vaikea suhtautua kun itse on tottunut siihen että koirilla ei normaalitilanteessa ole koskaan kuonokoppaa. Kyllä meilläkin joskus jollain koiralle on pistetty se sellainen kankainen kuonokoppa, mutta tämäkin vain siksi ettei tuhoaisi auton sisuksia kun jää sinne yksin. En ole nähnyt mitään tarvetta kuonokopalle muuten.

Hyvä vai huono asia? Jaa-a.. Olisiko tähän kellään selitystä miksi näin on? Onko tämä vain siksi etteivät kiukkuiset koirat hyökkisi ihmisparkojen kimppuun vai mitä sillä yritetään estää?

Ei vain näe syytä miksi jos koira toimii aivan normaalisti julkisella paikalla.


Sonik kirjoitti:

Kuonokoppainen (esim.) dobberi tai rotikka muuttaakin kummasti ihmisten mielikuvaa kyseisitä roduista "tappajakoirina".. :roll: Not..


Mä en ymmärrä tätä asennoitumista ollenkaan. Ei varman päälle pelaaminen ketään haittaa ja tunnetusti ne ihmiset, joilla koira ei ole hanskassa, tuntuvat olevan niin vakuuttuneita siitä, että oma koira ei mitään tee. Vai kuulostaako tutulta:
"Ei se ikinä ennen..."
"Tää on ihan kiltti..."
"Se varmaan vaan säikähti jotain."
jne.

Kun ihmiset tuppaavat yliarvioimaan taitonsa ja unohtamaan, että ovat tekemisissä (peto)eläimen kanssa, on tavallaan ihan loogista, että valtiovallan taholta puututaan peliin, kun liian monelta on harkintakyky jo pettänyt. Ja valitettavasti sitä ei näe ulospäin, kuka tuntee koiransa ja kenen koira on kiltti, joten kielto/kuonokoppapakko on ulotettu koskemaan kaikkia.

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Keskiviikkona, 28.07.2010 klo 15:45  
+
0
Joo niin, se kuonokoppajuttu on muuten ihan totta, en muistanutkaan kun en ole koskaan julkisilla matkustanut koiran kanssa enkä paljon muutenkaan. Mun käsittääkseni käytännössä sen toteuttamisen kanssa ei kyllä olla hirveän tarkkoja, mutta teoriassa ainakin täällä meillä (kaikki koiria ja muutakin koskevat lait on osavaltiokohtaisia joten koko maan puolesta en osaa sanoa) koiralla pitäisi olla kuonokoppa julkisissa, ainakin niin että se on mukana ja se laitetaan koiralle jos joku sitä vaatii.

Nuo koira-ajokorttijutut samoin kuin vaaralliset rodut ovat sitten taas yleensä kaupunkikohtaisia, koska kaupunki kerää ne koiraverotkin. Koira-ajokortti on kyllä käsittääkseni aika yleinen ja vaaditaan yli 40-senttisen koiran omistajalta. Se on siis vain sellainen teoriajuttu, käydään luennoilla (näitä pitävät eläinlääkäriasemat ja koirakoulut) ja suoritetaan koe. Ihan sellaisia perusasioita koiran käyttäytymisestä ja hoidosta. Käytännössä se on tietenkin "pakollinen" vain jos joku vaatii nähdä siitä todistuksen, ei se ole (valitettavasti?) mikään ehto koiran ostamiselle. Mutta kyllä se melkein kannattaa suorittaa, noita koirajuttuja kuitenkin kierretään tarkastamassa suht paljon ja jos asiat ei ole kunnossa (koiravero ja se ajokortti tarvittaessa) niin siitä saa kyllä maksaa ihan reippaasti. Samoin jos haluaa kilpailla koiran kanssa jossain koiraharrastuksessa pitää (ainakin täällä meillä siis) olla sekä omistajalla suoritettu koira-ajokortti että koiralla hyväksytysti suoritettu BH-koe.

Mun asuinkaupungissa vaarallisia rotuja ovat "American Staffordshire Terrier, Pitbull Terrier, Staffordshire Bullterrier, Bullterrier, Mastino Napolitano, Mastino Espanol, Bordeaux Dogge, Dogo Argentino, Fila Brasileiro, Römischer Kampfhund, Chinesischer Kampfhund, Bandog, Tosa Inu" (suora lainaus järjestyssäännöistä, en tiedä kaikkia rotuja oikeaoppisesti suomeksi ja nuo ovat varmaan sen verran kansainvälisiä rotunimityksiä että jokainen tunnistaa vaikkei saksaa osaisikaan?). Näille sekä tiettyjen kriteerien perusteella muuten vaarallisena pidettäville koirille vero on 620e yhdestä koirasta ja useammasta koirasta 770e/koira/vuosi ja koiralla on pidettävä kuonokoppaa yleisillä paikoilla eikä sitä saa pitää vapaana. "Vaarallisuuslisästä" pääsee suorittamalla BH-kokeen tai sitten oli jotain erilaisia tapoja osoittaa että koira ei ole vaaraksi ympäristölleen, lähinnä siis tietyn instanssin hyväksymät henkilöt antavat lausunnon koiran luonteesta. Normaali koiravero on koirien lukumäärästä, koosta yms. riippuen muistaakseni n. 70-100e/vuosi.

Fay

Fay
Viestimäärä: 1275

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Keskiviikkona, 28.07.2010 klo 16:19  
+
0

maddy kirjoitti:


Mä en ymmärrä tätä asennoitumista ollenkaan. Ei varman päälle pelaaminen ketään haittaa ja tunnetusti ne ihmiset, joilla koira ei ole hanskassa, tuntuvat olevan niin vakuuttuneita siitä, että oma koira ei mitään tee. Vai kuulostaako tutulta:
"Ei se ikinä ennen..."
"Tää on ihan kiltti..."
"Se varmaan vaan säikähti jotain."
jne.

Kun ihmiset tuppaavat yliarvioimaan taitonsa ja unohtamaan, että ovat tekemisissä (peto)eläimen kanssa, on tavallaan ihan loogista, että valtiovallan taholta puututaan peliin, kun liian monelta on harkintakyky jo pettänyt. Ja valitettavasti sitä ei näe ulospäin, kuka tuntee koiransa ja kenen koira on kiltti, joten kielto/kuonokoppapakko on ulotettu koskemaan kaikkia.



Ehkä nämä ihmiset juuri ovat niin varmoja koska eivät osaa tulkita koiraansa ja tunnistaa ajoissa sen signaaleja? Se ei toki poista itse ongelmaa, mutta kyllä tuo korkeampi verotus ja BH-koe alkavat ainakin joidenkin tapausten suhteen kuulostamaan hyvinkin järkeviltä.

Haluaisin todella ymmärtää tämän kannan mutta jokin siinä vain tökkii pahasti. Tai oikeastaan vain hirveän ristiriitaiset fiilikset koko aiheesta. Edelleen minun on vaikea ajatella että kaikilla tiettyjen rotujen edustajilla olisi kuonokopat. Jos nyt siis kuitenkin oletetaan että suurin osa on oikeiden ihmisten käsissä koulutettu yhteiskuntakelpoisiksi. Esimerkiksi juuri tuo Sonikin(ko?) mainitsema kommentti siitä että tämä nostaisi entisestäänkin ns. tappajakoiramainetta ei voi olla hirveän tervettä. Siis maine, ei kommentti. Toisaalta taas haluaisin kovasti karsia koiramaailmaa vaivaavaa ongelmaa siitä että väärät koirat päätyvät väärille omistajille.

Huomautan muuten että mielipiteisiini vaikuttaa vahvasti se etten oikeasti tunne yhtään näiden rotujen edustajia jotka olisivat oikeasti ongelmatapauksia, vaarallisia tms. Tunnen kyllä tapauksia joissa omistaja ei ole pärjännytkään vääräntyyppisen koiran kanssa. Ehkä siksi uskon niin vahvasti että oikea koira pitäisi mennä oikealle omistajalle ja suurimmat ongelmat syntyvät siitä että koira menee elimenjatkeeksi tai kokemattomalle omistajalle. Eli rautalangasta, ihmisten kokemattomuus aiheuttaa ongelmia, ei välttämättä itse rotu.

Ongelmia voi aiheutua myös kokeneemmille koiranomistajille, sitä en missään nimessä kiellä. Olisiko kuitenkin turvallista sanoa että ehdottomasti suurin osa ongelmista syntyy silloin kun koiran omistajalla ei ole riittävästi taitoa (tai aikaa tai voimaa tai mahdollisuutta tai...) käsitellä koiraansa?

Ja oliko tällä kommentilla pointti? Etsikää ja jos sellaisen löydätte, kertokaa minullekin. Helle pehmittää päätä taas.. :aurinko:
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..

Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11

Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Keskiviikkona, 28.07.2010 klo 16:25  
+
0

Fay kirjoitti:

Olisiko kuitenkin turvallista sanoa että ehdottomasti suurin osa ongelmista syntyy silloin kun koiran omistajalla ei ole riittävästi taitoa (tai aikaa tai voimaa tai mahdollisuutta tai...) käsitellä koiraansa?



Pitäis jalostaa Iltasanomien sitä Hauva-konetta. Testi suoritettais valheenpaljastuskoneeseen kiinnitettynä, virallisten valvojien ja psykologien läsnäollessa, ja sais ottaa vaan sellasen koiran mikä sieltä ekana tulee. Problem solved :peukku:

Harmi, että ei taitais toimia käytännössä. :mietiskel:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Keskiviikkona, 28.07.2010 klo 16:56  
+
0
Niin täällä Saksassa tuo kuonokoppapakko ei ole niinkään rotukohtaista, ja esim. tällä meidän kaupungin vaaralisten rotujen listalla ei ole yhtään perinteistä pk-koiraa. Jossain muualla, lähinnä hiukan suuremmissa kaupungeissa joissa koiriakin on tiheämmin, on listalla kaikkien tuollaiset suuremmat molossit sekä sakemanni, rotikka, dobermann yms. Tuo lista on vain sellainen lähtökohta, tosiaanhan on useampiakin tapoja vapautua näistä rajoitteista, ja suoraan sanoen uskallan epäillä onko täällä meidän kaupungissa ainoatakaan ko. listan roduista :nauru: Lisäksi oli sitten muutamia muita kriteerejä joiden perusteella koira voidaan luokitella vaaralliseksi (mainittakoon että esim. meidän russeli olisi sitä... Se kun on tappanut kissan, joka siis tosin oli vapaana ja tuli meidän aidattuun pihaan, mutta jos omistaja olisi tehnyt rikosilmoituksen olisi koira luokiteltu vaaralliseksi :roll: Sille listalle pääsee siis mm. jos koira tappaa lemmikki- tai hyötyeläimiä, mutta nämä siis edellyttävät kaikki rikosilmoituksen tekemistä. Eikä tässä mun nähdäkseni juuri oteta huomioon olosuhteita, vaan meidän russeli joka tappaa omistajansa hylkäämän, aidatulle pihalle tulevan kissan, on teoreettisesti yhtä vaarallinen ympäristölleen kuin rotikka, joka tappaa lenkillä vastaan tulevan koiran).

En osaa sanoa paljonko näillä rajoituksilla sitten on vaikutusta, ts. millainen olisi tilanne jos koiranpito olisi yhtä vapaata kuin vaikka Suomessa. Täällähän tapahtuu kyllä pahoja onnettomuuksia koirien kanssa, mutta pitää muistaa että täällä on yli 83 miljoonaa ihmistä, joten koiriakin on hiukka enemmän kuin Suomessa. Koiramääristä ei ole varmaan olemassa kuin HYVIN hataria arvioita koska mitään yhtenäisiä, koko maata koskevia tilastoja ei ole oikein mistään muustakaan asiasta, mutta koska yhteiskuntarakennei on hyvin samantapainen kuin Suomessa, uskoisin että koiramäärätkin ovat suhteessa aika samantapaisia.

Vakavammista onnettomuuksista tulee nyt viimeisimpänä mieleen kun sekarotuiset koirat tappoivat lapsen, nämä olivat muistaakseni jotain husky-sekoituksia ja uutisesta sain vähän sellaisen käsityksen että kyse ei ehkä ollut ihan tavallisista ihmisistä ja seurakoirista, vaan takana taisi olla kaikenlaista (huume-, alkoholi yms) ongelmaa. Ja sekarotuisiahan täällä on joka tapauksessa suurin osa koirista.

Mulla itselläni ei ole mitään ennakkoluuloja esim. rottweileria ja dobermannia kohtaan (vaikka niitä tuolla ylempänä esimerkissä käytinkin), koska yhtä tapausta lukuunottamatta mun omakohtaiset kokemukset niistä ovat vain fiksujen koiraihmisten koirista. Sen sijaan täytyy sanoa että valitettavasti en ole tavannut vielä yhtään ihmistä, joka olisi hankkinut näitä trendikkäitä egonjatkerotuja kuten ambulli ja dogo argentino johonkin järkevään käyttöön (en tiedä onko niille edes olemassa mitään järkevää käyttöä?). Täällä Saksassa en ole törmännyt näihin onneksi ollenkaan, mutta kun olin Suomessa talven niitä alkoi olla meidän kylällä jo enemmän kuin perinteisempiä seurakoirarotuja ja muutaman mielenkiintoisen kohtaamisen jälkeen aloin kyllä vaihtamaan suuntaa aina kun tämäntapaisia koiria tuli vastaan. Eipä mulla ole mitään niitä itse koiria vastaan, mutta nykyään aika suuret ennakkoluulot niitä ihmisiä kohtaan jotka näitä rotuja hankkivat.

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Keskiviikkona, 28.07.2010 klo 17:01  
+
0
[provo] Paras tapa kiertää kiellettyjen rotujen listaa ja saada oikeutus tietyntyyppisille koirille on siis teettää lisää sekarotuisia! [/provo]

:cool:
Ylläpitäjä

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Keskiviikkona, 28.07.2010 klo 17:13  
+
0
Tohon yo. provoon viitaten, mun mielestä jossain maassa oli kielletty myös noitten kiellettyjen rotujen risteytykset, oisko ollut Dublinissa juuri. Eli ei sekään toimi :wink:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Keskiviikkona, 28.07.2010 klo 17:33  
+
0
Tuosta kuonokoppa-asiasta: itse en pistäisi pahaksi, vaikka Suomessa tulisikin kuonokoppapakko. Lähinnä mietityttää, tulisiko pakko kaikille vai ainoastaa tietyille roduille/kokoluokille? Jos isot koirat joutuisivat kulkemaan koppa päässä, selkenisikö ihmisille sitten, että ne pienetkin rodut käyvät kiinni. Eli kun isojen koirien puremat harvenisivat, niin alkaisiko ihmisten pienet mielet vähän tasa-arvottaa suhtautumista pieniin ja isoihi rotuihin? Isojen koirien kohdalla puolustautuminen kyllä vaikeutuisi, jos pienempi ei-kuonokoppapakollinen rotu kävisi päälle syystä tai toisesta.

Koiria on nykyään kuitenkin niin paljon (vertaa vaikka 10 vuoden taakse ja muistelee koiramäärää) ja monet ihmiset pelkäävät entistä enemmän uutisoitujen hyökkäystapausten vuoksi. Sopiva kuonokoppa ei koiraa vahingoita ja tuskin häiritseekään hyvän totutuksen jälkeen.

Tuota Dublinin kieltolistaa katsoessa rhode hämmästytti. Vaikka vahtikoirana rhodea käytetään, niin en ole kyllä koskaan nähnyt tai kuullut päälle käyvästä/ihmisiä purreesta rhodesta. Tarkoitus ei ole puolustella omaa rotua, vaan täysin vilpittömästi häkellyin tuosta. Kokonsa puolesta ehkä ymmärrän kiellon, mutta ei ole koskaan käynyt mielessäkään rhoden niputtaminen samaan esim. pittien tai molossien kanssa.
Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*

Fay

Fay
Viestimäärä: 1275

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Keskiviikkona, 28.07.2010 klo 17:59  
+
0

jannie kirjoitti:


Pitäis jalostaa Iltasanomien sitä Hauva-konetta. Testi suoritettais valheenpaljastuskoneeseen kiinnitettynä, virallisten valvojien ja psykologien läsnäollessa, ja sais ottaa vaan sellasen koiran mikä sieltä ekana tulee. Problem solved :peukku:

Harmi, että ei taitais toimia käytännössä. :mietiskel:



Ei toimisi ei.. Etenkin kun minullekin kone on tyrkkäämässä mm. afgaania, belgianpaimenkoiraa ja huskya, joita en kyllä itselleni ottaisi. Tai paras oli itseasiassa kun kone pisti ykköseksi pumin, joka kuuluu inhokkirotujen listalle (lähinnä huonojen kokemusten ja äärimmäisen haukkuherkkyyden vuoksi).

Mutta hipsin pois OT:ilemästä.. :viheltel:
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..

Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11

Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Keskiviikkona, 28.07.2010 klo 18:03  
+
0
Niin täällä siis lasketaan kyllä vaarallisiksi roduiksi myös kaikki sekarotuiset joissa on noita listalla olevia rotuja, eri asia sitten muistaako omistaja mitä rotuja siihen koiraan on sekoittunut. Harvemmin noissa roduissa kyllä mitään vahinkopentuja tulee, ja se sekarotuisten tietoinenkin teettäminen vaatisi sitten kuitenkin ne puhdasrotuiset koirat, mihin näillä vähän kyseenalaisilla tehtailijoilla ei sitten ehkä noilla ehdoilla ole varaa. Ja ne jotka pitävät "vaarallisia" rotuja vastuuntuntoisesti ja hoitavat hommat asiallisesti, tuskin tehtailevat niillä sekarotuisia pentuja sääntöjen kiertämiseksi.

SaMaJa kirjoitti:

Isojen koirien kohdalla puolustautuminen kyllä vaikeutuisi, jos pienempi ei-kuonokoppapakollinen rotu kävisi päälle syystä tai toisesta.



Niin olisiko tämä siis jotenkin huono asia? Ainakin mä olen kuullut näitä pienten koirien kuolemaan johtaneita purematapauksia puolusteltavan AINA sillä, että se pikkukoira on rähissyt tai katsonut isoa koiraa väärällä tavalla, ja tämä on vain puolustautunut. Harvoin se chihuahua niitä isoja koiria kuitenkaan on hengiltä saanut, vaikka olisikin "päälle" käynyt. Ellei nyt lasketa sitä viimeisintä juttua missä kääpiöbullterrieri tappoi espanjanvesikoiran, mutta eipä siinäkään isompi koira pystynyt puolustautumaan vaikka ei kuonokoppaa ollutkaan. Ja yleensä nämä tarinat kuitenkin menevät toisin päin.

Rhyme

Rhyme
Viestimäärä: 39

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Keskiviikkona, 28.07.2010 klo 19:45  
+
0
^En pahalla tätä sano ja saat korjata jos ajatukset ei vaan kohdanneet, mutta mun mielestä sinun loppu viestistä saa sen käsityksen että se on ihan ok jos pieni pääsee ison kimppuun kun ei se kuitenkaan saa sitä tapettua.

Mä olen kuullut tapauksesta jossa russeli tappoi amstaffin. Saman perheen koiria molemmat.
Kyllä ne pienetkin pystyy, mun mielestä jos ruvetaan kuonokoppa pakkoja joskus pistämään niin se on sitten kaikille koirille eikä vain tietyn kokoisille.
En kuitenkaan toisaalta hyväksy sitäkään että annetaan ajattelematta oman koiran puolustautua, enkä tarkoita sitä että koiran pitäisi kestää jos toinen on niskassa kiinni. Vaan sitä että se on omistajan tehtävä puolustaa, ei mulla tulisi mieleenkään jos lenkillä ollessa joku kävisi koirani päälle että katsoisin vaan vierestä, ei kyllä mä itse jos mahdollista menisin väliin ja puolustaisin itse koiraani.

Mä en kannata kuonokoppa pakkoa, saatika rotukieltoja. Eläintenpito kieltojen valvominen kuntoon ja sitä rataa. Valitettavan paljon on rotukiellot lisääntyneet tätä nykyä ja tulevat koko ajan lähemmäs suomea, nyt olivat jo ruotsissa kaavailleet. Onneksi on sitten niitäkin jotka kieltoja lakkauttaa, mutta ennen kieltojen poistamista on jo koiria keretty lopettamaan tai lähettämään muihin maihin urakalla. Onneksi eivät vissiinkään ole ainakaan aina ehdottomia, eli koirat saa pitää tietyillä ehdoilla.
Katsoin vähän aika sitten jonkun eläinten pelastukseen liittyvän ohjelman jossa juuri tässä jaksossa käsiteltiin englannin rotukieltoja. Lähinnä siis pitbull tyyppisiä koiria. Jaksossa koiria otettiin kaduilta omistajien käsistä ja vietiin arvioitavaksi, jos kyseessä oli "pitbull tyyppinen" koira piti omistajan hakea jotain lupaa sen pitämiseen oikeudelta, aikaa tähän oli vissiin 1-2kk. Monet hakivat luvan ja saivat koiransa takaisin, mutta osa koirista päätyi lopetukseen kun ei omistajista kuulunut. Hoitajat kovast harmittelivat kun luonteeltaan ihanat ja luotettavat koirat meni piikille, syyttivät kovasti omistajia. Mun mielestä asia ei ole kuitenkaan niin yksipiippuinen, tottakai omistajien pitäisi sitten ne koirat sieltä hakea, mutta pahasti on joku laissa vialla jos oikeasti tervepäisiä ja hyväluonteisia koiria menee liukuhihnalla piikille.

En nyt tiedä mikä pointti tässä oli, eikä saa kivittää jos joku tiedoista on väärin. Kunhan purin omia mielipiteitäni aiheeseen.
Amstaffi, Golden Ferya Arizona Queen "Ruutu" s. 25.04.2010

SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Keskiviikkona, 28.07.2010 klo 20:08  
+
0
Paulchen, en tarkoita mitään chihu vs. tanskis-tapauksia, vaan jos kuonokoppapakko tulisi esim. säkäkorkeudeltaan 40cm ylittäville ja tällaisen kimppuun käy vaikka juuri sen koon alittava rotu, niin mitäs sitten? Kyllä se pienempikin pahaa jälkeä voi saada, esim. pienet terrierit.
Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Keskiviikkona, 28.07.2010 klo 22:40  
+
0
Russelit vois mun mielestä pistää ja tohon kieltolistalle, jos siellä kerran on sakemannitkin. Mua on purrut tasan kaks koiraa, ja kummatkin oli russeleita :p Väärissä käsissä tosi inhottava rotu, toosi inhottava.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Keskiviikkona, 28.07.2010 klo 22:43  
+
0
:o missä tollanen uutinen on ollut, että bullterrieri tappoi espanjanvesikoiran? Ja miksei se koira päässyt puolustautumaan :0 (viitaten siis aiempaan viestiin)

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Keskiviikkona, 28.07.2010 klo 23:42  
+
0
^jossain lehdessähän se oli. Ei bullterrieri vaan kääpiöbullterrieri. Puri siltä ymmärtääkseni leuan irti, joten ei voinut oikein puolustautua.

Mun mielestä ei ole ok että pienet koirat käy isojen "päälle" mutta mun mielestä ei myöskään ole ok että isot koirat saa tappaa pienet jos nämä katsovat niitä pahasti tai jopa räksyttävät. Mun koirien päälle on käynyt sekä pieniä että isoja koiria, ja vaikka se on aina yhtä raivostuttavaa niin kyllä siinä nyt kuitenkin itse vähän enemmän säikähtää (minun tapauksessani jo omien lastenikin takia) kun koirien kimppuun hyökkää hampaat irvessä 40-kiloinen uros, kuin silloin kun takaapäin loikkaa tiibetisnpanieli joka lähtee karkuun kun sille sanoo pöö.

SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 29.07.2010 klo 02:28  
+
0
Tuskin kenenkään mielestä on ok, että iso koira tappaa "väärällä tavalla katsoneen pikkukoiran". Tuntuu vain erikoiselta, että tietyn rotuisten tai kokoisten koirien aggressiivisuus katsotaan läpi sormien, kun taas "tappajarotujen" itsepuolustuksesta nousee hirveä haloo ja viedään piikille samantien. Jos kuonokoppapakko tulisi, niin reiluinta olisi ulottaa se koskemaan kaikkia koiria.
Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*

Rhyme

Rhyme
Viestimäärä: 39

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 29.07.2010 klo 03:41  
+
0
^Totaali komp.
Totta on niinkuin varmaan aiemminkin mainittu, että pienet koirat eivät yleensä saa niin suurta "tuhoa" aikaiseksi kuin isot jos niikseen tulee. Mutta silloin harvoin kun pienetkin onnistuu jonkun saamaan huonoon kuntoon, ei sitä samalla tavalla toitoteta kuitenkaan uutisissa josta käsitys että isot on pahoja ja pienet eivät saa pahaa aikaan.
Jos maailmasta kielletään ensin "isot ja vaaralliset" rodut jää jäljelle keskikokoiset ja pienet. Kun ei ole tehdä uutisaihetta isoista koirista, rupeaa tulemaan uutisia keskikokoisista. No kielletäänpä nekin ja sitten pienet jne. Aina nousee uudet koirat otsikoihin. Tälläkään mitään pointtia ollut mutta näin minä näen maailman kehityksen tällä hetkellä ja se on erittäin huolestuttavaa.
Amstaffi, Golden Ferya Arizona Queen "Ruutu" s. 25.04.2010

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 29.07.2010 klo 10:02  
+
0

Fay kirjoitti:

Haluaisin todella ymmärtää tämän kannan mutta jokin siinä vain tökkii pahasti. Tai oikeastaan vain hirveän ristiriitaiset fiilikset koko aiheesta. Edelleen minun on vaikea ajatella että kaikilla tiettyjen rotujen edustajilla olisi kuonokopat. Jos nyt siis kuitenkin oletetaan että suurin osa on oikeiden ihmisten käsissä koulutettu yhteiskuntakelpoisiksi. Esimerkiksi juuri tuo Sonikin(ko?) mainitsema kommentti siitä että tämä nostaisi entisestäänkin ns. tappajakoiramainetta ei voi olla hirveän tervettä. Siis maine, ei kommentti. Toisaalta taas haluaisin kovasti karsia koiramaailmaa vaivaavaa ongelmaa siitä että väärät koirat päätyvät väärille omistajille.

Huomautan muuten että mielipiteisiini vaikuttaa vahvasti se etten oikeasti tunne yhtään näiden rotujen edustajia jotka olisivat oikeasti ongelmatapauksia, vaarallisia tms. Tunnen kyllä tapauksia joissa omistaja ei ole pärjännytkään vääräntyyppisen koiran kanssa. Ehkä siksi uskon niin vahvasti että oikea koira pitäisi mennä oikealle omistajalle ja suurimmat ongelmat syntyvät siitä että koira menee elimenjatkeeksi tai kokemattomalle omistajalle. Eli rautalangasta, ihmisten kokemattomuus aiheuttaa ongelmia, ei välttämättä itse rotu.

Ei sillä ole väliä, mikä on ollut syynä purematapaukselle. Useinhan kyseessä on se, että väärä rotu kohtaa väärän omistajan. Mutta ei ole mahdollista, että kuonokoppakielto laitettaisiin niille koirille, jotka eivät ole hanskassa, kun harva sellainen, joka on hankkinut koiran väärin perustein esim. "munanjatkeeksi", on ensimmäisten joukossa valmis myöntämään, ettei oma koira ole hanskassa. Lisäksi tällöinhän kuonokopan käyttäminen tarkoittaisi sitä, että julkisesti myöntää, ettei hallitse koiraansa ja koppaa ei ainakaan kehdattaisi käyttää. Ja koska noutajallakin ja cavalierillakin on hampaat, mun mielestä kuonokoppapakko voisi koskea kaikkia koiria. Ja vaikka pakko koskisikin vain tiettyjä rotuja, joka tapauksessa sehän olisi vain varotoimenpide, jonka ansiosta parhaimmillaan purematapaukset vähenisivät eikä näin ollen olisi syytä enää tiukempiin rotukieltoihin. Lisäksi, jos kuonokoppapakko olisi ylempää saneltu, kuonokoppa ei automaattisesti herättäisi ihmisissä ajatusta vaarallisesta koirasta, kun kaikilla koirilla olisi sellainen julkisilla paikoilla.


Ja tärkein pointti oikein erikseen vahvistettuna: Kun kuonokopan valitsee oikein ja koiran totuttaa siihen kunnolla, se ei häiritse koiraa lainkaan. Kuonokoppahan voisi olla esim. vinttarimallin koppa, joka mahdollistaa läähättämisen, juomisen ja vaikka haukkumisen jne. Kuonon sulkeva kangaskoppa voi ollakin melko tuskallinen esimerkiksi kuumassa linja-autossa enkä sellaista koiralleni laittaisi.

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 29.07.2010 klo 10:17  
+
0
Noissa Euroopan suurimmissa kaupungeissa on sitä sakkia siellä liikenteessä ja liikennevälineissä vähän toiseen tyyliin mitä Suomessa. En yhtään pitäisi pahana jos esim. junassa tai bussissa minun vieressä hönkivällä dobermannilla olisi kuonokoppa, mahdottomuushan se on tietää tuntemattoman ihmisen koirasta että onko se kyseinen yksilö lauhkea kuin lammas vain hulluksi hakattu ja huonosti koulutettu vitipää joka odottaa että pääsee repimään kurkkuni auki.

Ja tokihan russeli tai snautserikin saattaa jyräyttää kiinni, mutta jos nyt mietitään sen koiran hallitsemista ihan fyysisellä voimalla esim. meidän kääpiö painaa sen rapsakan 6 kiloa jos sitä vertaa esim rotikkaan niin mitäpä veikkaatte kumman saa pidettyä ihan fyysisellä voimalla kurissa. Jos se rotikka päättää lähteä ja käydä jonkun ihmiset/eläimen päälle tappoaikeissa niin melkoinen tyyppi saa roikkua narun päässä että se pysähtyy, ellei sitten koira ole täysin omistajansa hallinnassa (mitä ei kyllä koirasta voi tietää). 6 kilonen räyhäävä hurtta on helppo napata syliin ja pitää se lopun matkaa tiukasti otteessa. Ja tokihan koira kuin koira pitää kouluttaa kokoon katsomatta, mutta hätätilanteessa sen pienen saa "alistettua" paikoilleen voimalla.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: KOIRAKULTTUURI MAAILMALLA - Torstaina, 29.07.2010 klo 16:13  
+
0

SaMaJa kirjoitti:

Tuskin kenenkään mielestä on ok, että iso koira tappaa "väärällä tavalla katsoneen pikkukoiran". Tuntuu vain erikoiselta, että tietyn rotuisten tai kokoisten koirien aggressiivisuus katsotaan läpi sormien, kun taas "tappajarotujen" itsepuolustuksesta nousee hirveä haloo ja viedään piikille samantien. Jos kuonokoppapakko tulisi, niin reiluinta olisi ulottaa se koskemaan kaikkia koiria.



No mä en ole ehdottanut kuonokoppaa minkäänkokoiselle koiralle, enkä osaa ottaa kantaa siihen olisiko siinä mitään järkeä. Jos kuonokoppa olisi pakollinen ihan jokaiselle koiralle aina, niin eipä silloin tietenkään koirat ketään purisi. Silloin kannattaisin kuitenkin ehkä sitä, että ensin kiellettäisiin autot, ne ovat kuitenkin jonkin verran koiria vaarallisempia.

Mua vain henk. koht. suututtaa aika rankasti isot koirat jotka käy mun omien koirien kimppuun. Ne eivät ole mitään kääpiöitä, mutta kuitenkin sen verran pieniä että niille siinä huonosti kävisi. Tähän asti koirille ei ole käynyt pahemmin, kun olen erinäisellä käteen osuvalla saanut huidottua koirat kauemmas. En vain käsitä miksi se iso koira on ihan pakko hankkia, jos ei ole edellytyksiä kouluttaa sitä niin että olisi edes suunnilleen hanskassa, ja jos tämän huomaa vasta myöhemmin, miksi hitossa ei voi nöyrtyä pitämään sitä piskiä vaikka kuonopannassa? Ison koiran omistajan on varmaan vaikea ymmärtää, että suurin osa sitä omaa koiraa pienemmistä on suuressa vaarassa päästä hengestään kun iso koira käy päälle. Vaikka se ei olisikaan omalla kohdalla mahdollista, kannattaa silti edes hetken yrittää asettua sen pienemmän koiran omistajan asemaan ja miettiä miltä tuntuisi jos se oma koira purraan hengiltä, vain ja ainoastaan toisen koiranomistajan välinpitämättömyyden vuoksi.

Mua ärsyttää myös pikkukoirat jotka käy mun koirien päälle, mutta ne voin nostaa niskasta pois ja karjaista kerran, silloin ne eivät yleensä uskalla enää ikinä lähestyä meitä.

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6265
Viestejä yhteensä545428
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265759
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 14:30)