Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 06:47

Koiran kuljetus autossa

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 11

Susku_

Susku_
Viestimäärä: 138

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 14:23  
+
0
Mun farkkuni takakontissa koiralla on häkki, jossa matkustaa automatkat. Joskus kylläkin on lyhyempiä matkoja, että laitan koiran ainoastaan takakonttiin mutta en häkkiin. Näin koiruus pääsee näkemään pihalle ja katselemaan, mitä ympärillä näkyy ja tapahtuu. Häkistä koira kun ei ulos pääse näkemään. Miehen auto taas ei ole farkku. Kyseissä autossa koira matkustaa takapenkillä turvavöissä.

Koira tuntuu pitävän enemmän miehen autolla matkustamisesta kuin meikäläisen. Miehen autossa koira kun voi vapaasti kurkkia ulos, jos huvittaa, mutta mun autossa joutuu olemaan häkissä eikä pääse näkemään ulos.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 15:45  
+
0

Jemima kirjoitti:

Miten olette saaneet totutetuksi valjaissa matkustavat koirat valjaisiin ilman että ovat koko ajan solmussa? Nykyinen on muutamaan otteeseen valjaissa matkustanut ja aina se valjaiden vyöhön kiinnitettävä osa on loppujen lopuksi jossain koiran alla ja koira ihan solmussa.



Meillä alettiin autoilun opettelu sillä, että autossa ollaan aina rauhassa. Aluksi koira matkusti etupenkin jalkatilassa kytkettynä, ja myöhemmin siirsin sen vaan auton takaosaan valjaisiin, kun se alkoi häiritä ajamista etujalkatilassa kokonsa vuoksi. Koska autoilen pääasiassa yksin, mua ei oikeastaan liikuta, jos koira sotkeutuu valjaisiinsa takana. Siinähän sotkeutuu, jos haluaa hyöriä ja pyöriä. Ja koska mä en voi sitä ajaessani auttaa, jos se päättää mennä solmuun valjaidensa kanssa, niin hyvin se osaa selvittää itsensä ja valjaat niin, että matkanteko on mukavaa.

Tsindi; Mulla on pakettuautoksi rekisteöity Suzuki Vitara, ja koira matkustaa turvavaljaissa auton takaosassa. Takapenkkejä ei siis ole. Valjaita varten auton takaosaan on laitettu metalliset kuormankiinnityslenkit, joiden vedonkestävyys on vähintään 1500 kg. Mun mielestä oikein hyvä systeemi. Mitään koiraverkkoja meillä ei ole, koska koiran kulku takaosaan tapahtuu matkustamon kautta. Verkko hankaloittaisi asiaa huomattavasti. Jos systeemin ulkonäkö kiinnostaa, voin kuvata sen koirineen päivineen.

Meillä koiralla on Allsafe-merkkiset turvavaljaat, jotka ovat törmäystestatut. Mitään muita valjaita en edes harkitsisi näiden jälkeen. Todella tukevan tuntuiset, paksut metalliset soljet yms. Ehdottomasti hintansa arvoiset, suosittelen, jos turvavaljaat aikoo koiralleen hankkia.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

tsindi

tsindi
Viestimäärä: 37

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 18:43  
+
0
^Juurikin jotain tuollaista ideaa olen ajatellut, kiitos paljon tiedosta ja jos vaan mitenkään jaksat, niin ota kuvaa että näkee miten tuo toimisi. Juurikin tuollainen ratkaisu olisi varmaan paras. Kunnon valjaissa koira pysyisi varmana hyvin paikoillaan, vaikka kävisikin vahinkoja, esim peräänajo tai äkkijarrutus.

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 19:20  
+
0

Aberkios kirjoitti:

Säännöissä sanotaan: "avoin yhteys matkustajatilaan". Riittääkö siis hattuhyllyn poisto? Paha mennä sanomaan tapausta näkemättä.

Jos hattuhyllyn poistaa, tavaratilasta on avoin yhteys matkustajatilaan. Avoin yhteys ei mielestäni ole synonyymi näköyhteydelle. Eikä hatchbackistä hattuhyllyn poistaminen eroa farkusta muuten kuin että luukku on kalteva ja farkussa se on lähemmäs pystysuora.

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 19:23  
+
0
Meillä oli edellisessa autossa metallihäkki takapenkillä turvavöissä, kulki sillä tavalla puolisen vuotta, jonka jälkeen vaihdettiin golf variantiin ja nyt koira matkustaa takaluukussa pääasiassa metallihäkissä ja kuormausliinoilla kiinni, joskus kulkee kevythäkissä, mutta sekin pääasiassa takaluukussa.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

Susku_

Susku_
Viestimäärä: 138

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Perjantaina, 28.05.2010 klo 21:49  
+
0
Meilläkin takakontissa oleva metallihäkki on kiinnitetty metallisoljilla auton takakontissa oleviin lenkkeihin. Näin ei pääse häkki heilumaan ja liikkumaan.

tsindi

tsindi
Viestimäärä: 37

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Maanantaina, 31.05.2010 klo 09:08  
+
0
Huh, kun otti aivoon se Bilteman koirakalteri! Siis suosittelen, että kukaan ei osta sitä! Se on täysin susi. Pilipali! Parempi olis jos vaik uunipellin laittais maalarinteipillä kiinni, jopa sekin ois tukevampi kuin tuo härpäke! Meillä ei nyt oo mitään sit koiralle vielä, ei sitä uskalla kuskata minnekään.

Kiinnostais kyllä kovasti laittaa sinne sellaset taakkalenkit lattiasta kiinni ja koira niihin sit turvavöillä kiinni. Mutta ois tosiaan kiva nähdä kuvia siitä ratkaisusta. Minne kohtaan sitä auton takaosaa lenkki kiinnitetään ym.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Maanantaina, 31.05.2010 klo 14:26  
+
0
^ Mä kuvaan meidän systeemin, kun tänään pääsen illalla töistä seitsemän jälkeen! Oon koko viikonlopun ollut menossa paikasta toiseen, niin en sit ollenkaan muistanu, että piti kuvata se! :ttou:
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

tsindi

tsindi
Viestimäärä: 37

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Maanantaina, 31.05.2010 klo 15:24  
+
0
^Kiva juttu! Se olisi varmasti meille paras ratkaisu. Ja edullinen. Katsoin että eihän ne valjaat maksaisi kuin jotain 80 e. Täytyy vaan saada joku tuttu joka osaa, asentamaan sellaset kunnon lenkit sinne lattiaan. Varmaan porakoneella saa laitettua kunnon reiät? Vai miten te laitoitte ne?

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Maanantaina, 31.05.2010 klo 20:26  
+
0
Täältä voi käydä katsomassa, miten meillä on toteutettu turvallinen automatkustus. Kysyäkin saa, jos on jotain epäselvää.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

tsindi

tsindi
Viestimäärä: 37

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Maanantaina, 31.05.2010 klo 20:58  
+
0
Kiitos hirveästi noista kuvista ja tiedoista! Kyllä tuollainen näyttäis olevan turvallinen matkustuskeino meillekin. Valjaat on varmaan tosi kestävät. Tarviiko koira siis laittaa kahteen eri kuormalenkkiin kiinni vai riittäisikö tuohon periaatteessa yksi lenkki? Joka tapauksessa kiitos tuosta havainnollistavasta jutusta! Ostamaani koirakalteria voisin käyttää tänä kesänä vaikka grilliritilänä tai halsterina:)

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Maanantaina, 31.05.2010 klo 21:05  
+
0
^ Riittää ihan, kun laittaa yhteen lenkkiin kiinni. Noita nyt vaan sattuu olemaan 2 tuolla, jos vaikka joskus tulisi toinen koira perheeseen :D
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Maanantaina, 31.05.2010 klo 22:19  
+
0
Toi Kinokon kuljetussysteemi vaikuttaa näppärältä! Mä olen miettinyt että tilaisi ehkä-tulevaan-farkkuun kahden koiran häkin, mutta ne tuntuu maksavan maltaita... Ehkä me hommataan aluksi jokin turvaverkko (ei Biltemasta siis :nauru: ) ja isompi matkustaa sit taka-osassa ja pienempi takapenkillä boksissa.

hamica

hamica
Viestimäärä: 70

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Keskiviikkona, 29.09.2010 klo 23:31  
+
0
Meillä koira matkustaa takapenkillä valjaissa, joka kiinni turvavyöjatkeeseen (Mikä sen nimi on... Semmonen lyhyt nylonpätkä, joka tulee valjaan ja turvavyöpistokkeen väliin)
Näin siis omassa autossa.
Jos ollaan jonkun muun auton kyydissä (lyhyitä matkoja), pyrin itse menemään koiran seuraksi takapenkille, ja pahimmissa mutkissa vähän autan koiraa pitämällä valjaista kiinni, jos sen on juuri silloin pakko istua... Muutoin niissä tilanteissa sen voi keräillä lattian rajasta :nauru:
Kodin turva saksanpaimenkoira Tyyne 2008

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Torstaina, 30.09.2010 klo 14:20  
+
0
Onko kellään kokemusta/tietoa millainen tämä Zooplussan tuplahäkki on?

Hander

Hander
Viestimäärä: 13

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Lauantaina, 02.10.2010 klo 20:08  
+
0
Kyselisin nyt viisaampien neuvoja.

Meillä on miehen kanssa yhteisenä autona volvo v70 ja kotona kohta 7kk kelpiepentu. Ollaan vasta joku kk sitten alettu totuttelemaan autoon, vastaostettu nääs, ja koira istuu hienosti yksin takatilassa auton käydessä ja mun ja mieheni istuessa ja jutellessa edessä. Ei olla vielä liikkellee lähdetty, koska tähänkin pääsyssä oli hiukan hommaa ...

Nyt tuli mieleen turvallisuuskysymys. Kuinka turvallista koiran olisi matkustaa yksikseen takatilassa, jos asentaisin siihen matkustamon ja takatilan väliin sellaisen metalliristikon, tiedättekö? Kun saisin nyt kaverilta käytettynä hyvän ja kestävän halvalla, heidän koira menehtyi vähän aikaa sitten. Mutta olisko turvallinen ratkaisu antaa koiran olla "vapaana" siellä takatilassa, laittaa vaan se ristikko + jotain pehmuketta? Vai miten mun kannattaisi tehdä?

SpiralCulture

SpiralCulture
Viestimäärä: 199

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Lauantaina, 02.10.2010 klo 22:29  
+
0
^ Ymmärsin että auto on 5:lle hengelle rekisteröity joten siinä on takapenkit tallella. Ehdottomasti kannattaa hankkia jonkilainen koiraverkko matkustamon ja takatilan erottamiseksi. Minun mielestä koira voi olla siellä vapaana jonkinlaisten makuupehmikkeiden kanssa, kun kyseessä on laadukas turvaverkko. Tietenkin, jos vapaana pitäminen ei tunnu omasta mielestä turvalliselta, niin kannattaa tarkastella Kinokon laittamia kuvia muutamaa viestiä aikaisemmin ja harkita samantyylistä patenttia :)

Toisaalta myös koiranhäkki on hyvä vaihtoehto, mutta se vie huomattavasti enemmän tilaa kuin pelkkä koiranverkko. Jos haluaa tilaa, niin se täytyy laskostaa kasaan ja sen myöskin pitää olla varan vuoksi kuormaliinoilla kiinni, joten häkin heittäminen autosta pois ei onnistu ihan kymmenessä sekunnissa. Itsellä kuitenkin on häkki, sillä tilanpuute ei vaivaa pakettiautoksi rekisteröidyssä Opel Astrassa :) Häkki on tätä mallia ja en voi antaa mitään muuta kuin kehuja tuosta :) Omalla koiralla toiminut erittäin mainiosti.

Hander

Hander
Viestimäärä: 13

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 10:30  
+
0
^ joo on viisipaikkainen. Eli siis sinusta ei ole koiralle vaaraksi mikäli se saa liikkua takatilan leveydellä, kun matkustamo on kuitenkin erotettu koiran oleskelupaikasta ritilällä (joka mielestäni on kyllä erittäin kestävän oloinen, myyjä on hyvä tuttuni ja entinen ison koiran omistaja eikä ainakaan hänellä ole ollut valitettavaa sekä olen itse myös nähnyt, ristikko on paksu ja kohtuullisen tiheäkin)? Minun kannalta tämä olisi helpoin ja omalta tuntuvin ratkaisu, heittää vaan koira autoon, ei tarttis miettiä mitään häkkejä ja muita.

Kun lähinnä ajattelin että kolaritilanteessa koirahan periaatteessa saattaa lennähtää sitä ristikkoa vasten, mutta koira kuitenkin näin yleisesti ottaen ihan istuu paikallaan sen ritilän vieressä eikä hillu siellä pitkin seiniä, niin onko se vaara nyt mimmoinen :mietiskel:

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 11:09  
+
0
20-kiloisen koiran törmäysvoima 50km/h vauhdista on n. 500 kg tjsp. 50-kiloinen koira törmää jo 1900 kg voimalla. Voi miettiä, mimmonen ristikko kannattaa olla siinä matkustamon ja koiran välissä, jottei se koira tule matkustajien niskaan, ja sitten kannattanee myös miettiä, haluaako kuitenkin sen koiran sinne kiinni.

Koirien turvallliseen matkustamiseen autossa kiinnitetään ihan liian vähän huomiota. Eikä se ole aina vaan se koira, vaan myös ihmiselle käy tosi huonosti, jos mikään chihuahuaa isompi koira tulee törmäyksessä niskaan.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Hander

Hander
Viestimäärä: 13

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 12:00  
+
0
Haluan tottakai että koirani matkustaa turvallisesti, siksihän täällä kyselenkin :nauru: jos minua ei asia kiinnostaisi (vaikken toki väitä Kinokonkaan niin tarkoittaneen, tämä ihan yleisesti!) niin olisin varmaan vaan asentanut sen kalterin, joka siis minulle olisi käytännössä kätevin ratkaisu, mutta mietityttää se turvallisuus.

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 11
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään9
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 21:15)