Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 22.02.2013 klo 22:05

Koiran ostaminen Ruotsista / muualta ulkomailta

sandeels

sandeels
Viestimäärä: 1

KOIRAN OSTAMINEN RUOTSISTA / MUUALTA ULKOMAIL... - Perjantaina, 22.02.2013 klo 22:05  
+
0
Heippa, miten käy koiran osto Ruotsista? Mitä paperihommia siihen kuuluu ja miten matkustus?

Otsikkoa laajennettu, jotta mahtuu muutkin ulkomaat tähän saman ketjun alle. Melina
(Viestiä on muokattu lauantaina, 23.02.2013 klo 13:50)

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: KOIRAN OSTAMINEN RUOTSISTA / MUUALTA ULKOMAIL... - Perjantaina, 22.02.2013 klo 22:33  
+
0
Taitaa mennä lukkoon tällainen kun on tuon Kysy mitä vaan -ketjun juttuja, mutta vastaan silti. Eipä siihen ihmeitä kuulu. Rekisteripaprut ja passi. Sitten koiran kanssa laivaan ja Suomeen.
Lauma jenkkicockereita

http://www.adunaic.com

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: KOIRAN OSTAMINEN RUOTSISTA / MUUALTA ULKOMAIL... - Perjantaina, 22.02.2013 klo 22:36  
+
0
^ Ei mee tolla perusteella lukkoon, koska sopiihan ulkomailta koiran ostamiselle olla oma aihe. Muistelisin kuitenkin pentupalstalla olevan ketjun aiheesta pennun ostaminen ulkomailta. Käyn selaamassa ja palaan pian asiaan

Muoks: en löytänyt kuin tämän mutta ei toi oo ihan sama asia.

Siispä laajennetaan otsikkoa ja tehdään tästä nyt sit ketju missä voi kysyä koiran ostamisesta muualtakin ulkomailta kuin vain Ruotsista

Alkuperäiseen aiheeseen: Eviran sivuilta löytyy tarkat ohjeet tuonnista, ohjeet ovat erilaiset alle 3kk pennulle ja yli 3kk vanhemmille koirille. Suomeen kun saavut laivalla tai lentokoneella, kulje tullattavaa-kaistaa pitkin. Maitse jos saapuu pohjoisesta, niin siellä ei taida tullattavaa-kaistaa olla? Vai onko?

Lento- ja laivayhtiöillä on omat sääntönsä koiran kanssa matkustamisesta, tiedot löytyvät yhtiöiden omilta sivuilta. Mutta joka tapauksessa se matka tulee varata etukäteen eikä koiran paikkaa saa läheskään aina netistä vaan se pitää varata puhelinpalvelun kautta.
Ylläpitäjä
(Viestiä on muokattu perjantaina, 22.02.2013 klo 22:51)

Mankku

Mankku
Viestimäärä: 1307

VS: KOIRAN OSTAMINEN RUOTSISTA / MUUALTA ULKOMAIL... - Lauantaina, 23.02.2013 klo 14:26  
+
0
^ Joo, ei taida tullitoimintaa Lapissa päin olla. Tullattavaa-kaistat kyllä löytyy, mutta tullirakennukset ammottavat tyhjyyttään, siellä ei kai kovin useasti ole työntekijöitä paikalla. :eitietoo:

Itse olen sitä pohdiskellut, että kun haluttaisi käydä Ruotsin tuntureilla vaeltelemassa koirien kanssa, niin pitää kai tehdä viralliset toimenpiteet (tetraus, vai mikä lie olikaa jan ja madotukset) mutta kun virallista valvontaa ei rajalla ole, niin mihin minun pitäisi sitten ilmoittaa, että liikuskelen maassa koirien kanssa?!:mietiskel:
- chodsky pes uros, etsijäkoirakokelas s. 6/2013
- schapendoes uros, s. 6/2017

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: KOIRAN OSTAMINEN RUOTSISTA / MUUALTA ULKOMAIL... - Lauantaina, 23.02.2013 klo 22:48  
+
0
^Mikä on tetraus?
Ruotsiin mentäessä tai sieltä tullessa ei tarvita mitään madotuksia, eikä rabiesvasta-aineitakaan tarvitse enää testata. Maassa oleilevasta koirasta ei tarvitse ilmoittaa mihinkään. Rajalla pitää vaan olla passi mukana siltä varalta, että joku sattuisi niitä kysymään.

Melina

moderaattori
Melina

VS: KOIRAN OSTAMINEN RUOTSISTA / MUUALTA ULKOMAIL... - Lauantaina, 23.02.2013 klo 23:09  
+
0
^ Eviran sivuilla kyllä lukee että myös Ruotsista tulevat koirat pitää käsitellä ekinokokkoosia vastaan.

Sen sijaan tuo vasta-ainetestipakko päättyi juu 1.1.2012
Ylläpitäjä

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: KOIRAN OSTAMINEN RUOTSISTA / MUUALTA ULKOMAIL... - Lauantaina, 23.02.2013 klo 23:12  
+
0
^Ai pitää? :eek: Ennen se oli muistaakseni vain Tanskasta tultaessa. :mietiskel: No höh. Pyllystä tuollainen.

Melina

moderaattori
Melina

VS: KOIRAN OSTAMINEN RUOTSISTA / MUUALTA ULKOMAIL... - Lauantaina, 23.02.2013 klo 23:15  
+
0
Noi tiedot elää kokoaika ja siks pitääki aina käydä joka ikinen kerta ennen reissua Eviran sivuilla. Ei siitä ole pitkäkään aika ku ekinokokkoosisääntöjä tiukennettiin: ennen oli et se e-lääkitys pitää olla 1-30vrk ennen Suomeen saapumista laitettuna, nykyään se pitää olla 1-5vrk.
Ylläpitäjä

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: KOIRAN OSTAMINEN RUOTSISTA / MUUALTA ULKOMAIL... - Sunnuntaina, 24.02.2013 klo 09:56  
+
0
En ihan 100% jaksa ymmärtää Eviran sotaa ekinokokkoosia vastaan. Se on sitä kuuluisaa sotaa tuulimyllyjä vastaan. Tautia on Ruotsissa, Virossa, Venäjästä nyt puhumattakaan. Se tulee myös tänne, jos ei ole jo. Kai sitten on hyvä yrittää viivyttää sen rantautumista mahdollisimman pitkään, mutta vähän turhalta tuntuu, varsinkin kun esim. Baltianmaista näyttelypyrähdyksiltä tulevien koirien "käsittely" on monesti sitä, että haetaa paikalliselta eläinlääkäriltä passiin leima, jota kukaan ei kuitenkaan satamassa tarkista.
Lauma jenkkicockereita

http://www.adunaic.com
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 24.02.2013 klo 10:15)

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: KOIRAN OSTAMINEN RUOTSISTA / MUUALTA ULKOMAIL... - Sunnuntaina, 24.02.2013 klo 12:23  
+
0
^Juu, mutta joissain näyttelyissä leiman saamiseksi ell on valvonut vieressä, että pillerit menee koiran kitaan. Toisaalla taas on riittänyt, että leimapisteessä näytetään lääkkeet, että ne on olemassa. Jossain taas ei ole tarvittu mitään muuta kuin raha ja leima ilmestyy passiin. Mä itse orjallisesti aina annan koiralle lääkkeet, mutta eiköhän niitäkin paljon ole, jotka eivät vaivaudu hankkimaan edes sitä leimaa passiin, saatika antamaan lääkettä koiralle juurikin tuosta syystä, että kukaan ei leimoja tarkasta eikä sillä nyt kai niin väliä ole mitä se koira mukanaan sieltä tuo, kun se leimakin maksaa. Ja lääkekin maksaa. Sitä säästää ehkä 10€/ koira jos jättää lääkkeen antamatta ja leiman ottamatta. Että joo, samaa mieltä kanssasi, turhaa hommaa.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

Piipsu

Piipsu
Viestimäärä: 455

VS: KOIRAN OSTAMINEN RUOTSISTA / MUUALTA ULKOMAIL... - Maanantaina, 09.03.2015 klo 18:14  
+
0
Haluaisin tietää koiran tuonnista ulkomailta sekä EU:n sisäisesti että EU:n ulkopuolelta.
Olen siis harkinnut tulevaisuudessa mahdollisesti tuontikoiran hankkimista, maata en ole päättänyt vielä mutta ajatuksia on. Tässä nyt muutamia kysymyksiä koskien tuontia :)

-Mitä tulee huomioida tuonnissa?
-Oletteko itse hakeneet koiran vai onko matkustanut yksin?
-Mitä kustannuksia ollut? Ei välttämättä ny määriä mut eriteltynä mihin sitä rahaa menee? :nauru:
-Mistä ootte kasvattajia löytäänyt? Onko ollu ihan nettisivut vai miten ootte yhteyttä ottanut?
-Riskit?

Kiitän jo etukäteen vastauksista ja toivottavasti jollain olisi aiheesta kokemusta :)
http://piajakarvakorvat.blogspot.fi/
PitaPata Dog tickers
Welsh Corgi Pembroke Sunoasis's Dance In June Time "Luca" s. 5.8.2012

PitaPata Dog tickers
Japaninpystykorva Donorei Pommi Viritetty "Pyry" s. 19.6.2013

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: KOIRAN OSTAMINEN RUOTSISTA / MUUALTA ULKOMAIL... - Maanantaina, 09.03.2015 klo 19:02  
+
0
Mä oon yhden koiran hakenut Ruotsista. Tosi helppoa oli. Muistaakseni koira ei tarvinnut muuta, kuin lemmikkieläimen passin, johon eläinlääkäri merkitsi ekinokokkoosilääkityksen ja oli siellä vissin jokin kohta, että eläin on hyvässä kunnossa ja kestää matkustamisen toiseen maahan tms, josta eläinlääkäri laittoi merkinnän myös.

Maahantuontisäännöt kannattaa siis tarkistaa. Mä soittelin itse eviraan ja varmistin, että olin ymmärtänyt maahantuontisäännöt oikein. Ne kun muuttuu ja elää kokoajan, niin kannattaa päivittää tiedot varmuuden vuoksi.

Kustannuksia ei tullut sinänsä hirveästi ylimääräistä, passin ja ekinokokkilääkkeen kustansin pennun + matkojen lisäksi. Se passi taisi olla jotain 400kr ja lääke joku 100kr. Eli vajaa 60 euroa ylimääräistä.

Mä löysin kasvattajan ihan kotisivuja ja rotuyhdistyksen pentulistoja selaamalla.

Itse mietin riskinä eniten ehkä sitä, kun välimatkaa meiltä kasvattajan luo oli kuitenkin pauttirallaa 1500km, enkä ollut pentua nähnyt livenä ennen hakua, että jos olosuhteet eivät vastaakaan sitä, mitä kasvattaja on antanut ymmärtää, ja jos pentu onkin arka tms. Oltiinkin jo päätetty miehen kanssa, että mikäli jokin tuntuu "ei hyvältä" pentua hakiessa, että kaupat saa jäädä tekemättä.
Missään vaiheessa mulla ei oikeasti herännyt mitään epäilystä siitä, että jokin olisi huonosti, mutta eihän sitä koskaan voi tietää ennenkuin on ihan oikeasti siellä paikan päällä.

Mä itse ainakin karsastan vähän sellaista, että kasvattaja tuo pennun esim. suoraan lentokentälle, etkä näe minkälaisissa olosuhteissa se on elänyt.
Tietty jos on tuttu kasvattaja tai tietää tyypin muuta kautta, uskaltaisi ehkä toimia noin että ostaa "sian säkissä", mutta itse ainakin lähtökohtaisesti haluan AINA nähdä mistä se pentu tulee, ennenkuin se muuttaa meille.

Lycka till! :hymy:
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.

Piipsu

Piipsu
Viestimäärä: 455

VS: KOIRAN OSTAMINEN RUOTSISTA / MUUALTA ULKOMAIL... - Maanantaina, 09.03.2015 klo 23:18  
+
0
No tää oli aika täydentävä. Kiitos. :)
No on tullu jokusia kasvattajia kateltua, niin täytynee vähän josain kohtaa pistää kyselyä menemään. :) ja tärkee on varmaa omaki passi jos meinaa koiran hakea. ;)
http://piajakarvakorvat.blogspot.fi/
PitaPata Dog tickers
Welsh Corgi Pembroke Sunoasis's Dance In June Time "Luca" s. 5.8.2012

PitaPata Dog tickers
Japaninpystykorva Donorei Pommi Viritetty "Pyry" s. 19.6.2013

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: KOIRAN OSTAMINEN RUOTSISTA / MUUALTA ULKOMAIL... - Tiistaina, 10.03.2015 klo 07:14  
+
0

Piipsu kirjoitti:

ja tärkee on varmaa omaki passi jos meinaa koiran hakea. ;)

Oishan se ikävä huomata hakumatkalle lähtiessään, että kaikessa pentutohinassa unohti oman passin.

Miten se muuten meneekään Pohjoismaissa? Riittikö pelkkä Kela-kortti vai pitääkö olla kuvallinen henkkari? Ja jos pitää, kelpaako ajokortti, vaikka se ei ole virallinen henkilöllisyystodistus? EU-maissahan kelpaa myös passin sijaan kuvallinen henkilökortti. Harmi kun oma nimeni on muuttunut kuvallisen henkilökortin hommaamisen jälkeen eikä ole tullut hankittua uutta. Sen kanssa olisi mukava reissata, kun mahtuu lompsaan eikä vaurioidukaan helposti. Uutta en kummankaan viitsi hankkia, kun passi on monikäyttöisempi ja pyrin sen pitämään joka tapauksessa voimassa.

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: KOIRAN OSTAMINEN RUOTSISTA / MUUALTA ULKOMAIL... - Tiistaina, 10.03.2015 klo 08:41  
+
0
Pohjoismaissa ei passia tarvitse (eikä ilmeisesti, jos on EU-kansalainen ja matkusaa EU:n sisäisissä maissa?), mulla ei ole ikinä ollut edes mukana, kun ollaan Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa liikuttu.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: KOIRAN OSTAMINEN RUOTSISTA / MUUALTA ULKOMAIL... - Tiistaina, 10.03.2015 klo 17:40  
+
0
^ Niin, ei taida tarvita, mutta mulla ainakaan ei ole mitään muutakaan ID-korttia (koska ajokortti ei taida kelvata).. Vois kyllä harkita jonkin kätevämmän kortin hankkimista lompakkoon.
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Wholubt

Wholubt
Viestimäärä: 1

VS: KOIRAN OSTAMINEN RUOTSISTA / MUUALTA ULKOMAIL... - Perjantaina, 27.12.2024 klo 07:57  
+
0
@water sort Nice information!

Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28878
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä7256
Viestejä yhteensä548417
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään9
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös266230
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.03.2025 klo 19:45)