Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Maanantaina, 03.05.2010 klo 14:34

Koiran turkinhoito

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 13

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Tiistaina, 28.12.2010 klo 20:25  
+
0
Monet varmasti mieltää sheltin turkin suuritöiseksi (tietysti hiukan pituudesta ja paksuudesta riippuen), mutta helppo on sekin. Housu-, tassu-, korva- ja kauluskarvoja joutuu harjaamaan hiukan useemmin, mutta pari kertaa kuussa riittää vallan hyvin. Ite en harjaa varmaan ees niin usein, tartun kampaan sit, ku tarvetta on, eli kun turkki näyttää suhruselta. :wink: Koko koiran harjaan/kampaan aika harvoin, koska mulla menee siihen niin kauan ja ainakin Alissan turkki pysyy hyvänä muutenkin. Sheltin turkki pitää kostuttaa, kun sitä harjaa tai muuten karvat katkeilee helposti. Välineinä mulla on kakspuolinen metallikampa, antistaattinen Roger Para-collieharja (ei saa kertoa Alissalle, et sitä harjataan collieharjalla :shhh: :nauru:), sumutinpullo ja ohennussakset.

Sheltin turkki on mulle aika maksimi, joten kauhistuttais ajatellakaan elämistä jonkun "oikean" turkkirodun kanssa. :eek: Alissan turkki on pysyny kunnossa näillä hoitotoimilla, siihenkin sais kyl kulumaan paljon enemmän aikaa, jos haluais. Me ei käydä näyttelyissä, joten en pahemmin trimmaile Alissan karvoja. Shelteiltä siistitään näyttelyihin korva- ja tassukarvat, ite oon leikannu vaan tassukarvoja ohennussaksilla. Alissa täytti marraskuussa kaks ja se on pesty kokonaan vaan kerran. :nauru: Valkosia osia oon pessy useemmin ja rapakeleillä joutuu tietty ravaamaan suihkussa enemmän. Sheltillä on niin näppärä likaa hylkivä turkki. :peukku:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Tiistaina, 28.12.2010 klo 22:40  
+
0
Suuritöisyys on minusta määrittely- ja asennekysymys. Minä en pidä ns. näyttelyturkissa olevan jenkin hoitoa mitenkään erityisen suuritöisenä. Hommaan menee noin tunti viikossa + trimmaukset ja käsikopelolla tehty roskien poisto silloin kun niihin on tarvetta. Väliviikkoja ei tietysti oikein voi pitää, vaan homman pitää olla säännölllistä, tai takut valtaavat nopeasti alaa. Palkkana on sitten niiiiin kaunis ja puhdas koira! (joka tosin ei osaa arvostaa omistajan ponnisteluja. Tänään noin 5 minuuttia föönauksen päättymisen jälkeen tyyppi kävi möyrimässä itsensä lumihangessa läpimäräksi...)
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Pikipaimenia

Pikipaimenia
Viestimäärä: 1713

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 29.12.2010 klo 14:08  
+
0
^näinpä justiinsa. Joskus kun olen pessyt skipin kunnolla, niin eiköhän se seuraavalla ulkoilulla hankkiudu jonkin linnunkakan, mädän myyrän tms. ketunmerkkaaman raadon päälle nuohjaamaan ja kas, uus pesukeikka on kotiintullessa eessä. Jotenkin se vaan onnistuu tuon aika ajoin tekemään:ttou: Joskus selviää ihan kauluskarvoituksen pesulla sentään. Sitten tuleekin katsottua tarkemmin pari päivää missä koiru vapaana ollessaan viipottaa.
Schipperket Minka s.2005 Kiri s. 2011

Ihminen on ihmiselle apina

SpiralCulture

SpiralCulture
Viestimäärä: 199

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Sunnuntaina, 02.01.2011 klo 04:19  
+
0
Tuo mun koira on oikeasti ainoa talossa, joka on ihan innoissaan aina kun ottaa harjan esille :DD Nytkin kun furminoin nuo mun kissat, mistä kissakeskustelussa mainitsinkin, niin koira oli 1½ metrin päässä makoilemassa ja odotti omaa vuoroaan :nauru:

Tosiaankin, Furmaster on omistuksessa ja on todettu hyväksi, etenkin vanhemman kissani kohdalla. Sitten ex-anoppi osti ilmeisestikkin jonkilaisen Best Friendin harjan joskus kesällä. Kaksipuoleinen, toisella puolen metalliset piikit ja toisella taas muoviharjakset. Kutakuinkin tällainen, mutta vain harmaa/sinisenä. Koiraa harjailen kerran viikossa/kahdessa. Nyt sattui furminaattori käteen, mutta yleensä on käytössä tuo BF:n harjapatentti. Lisäravineita en ole käyttänyt, mutta kun vaihdoin laadukkaampaan koiranruokaan, niin turkki parani ja koira ei enää haise niin pahalle. Pesulla käydään nyt harvemmin, mutta siltikin kerran 1-2kk:ssa, sillä tuo rakki osaa piehtaroida kaikissa mahdollisissa haisevissa paikoissa, mitä lenkin aikana löytyy. :ttou:

Aikaisempi koiranihan tosiaan oli tervukki, niin siinä sitten olikin vähän enemmän työtä. Pesulla kerran 3-5kk:ssa (onneksi!) ja turkin harjaus noin kahden viikon välein, maha/tassu/häntä/peppukarvojen trimmaus kerran kuussa. Varsinkin kura-aikana trimmasin etutassut ja mahanalusen mahdollisimman lyhyeksi, että kuran saattoi kuivata pelkällä pyyhkeellä pois. Harjoina olivat käytössä jonkinlainen vanha hiusharja :roll: ja sitten tiheäpiikkinen metallikampa. Varsinkin metallikampa oli kovalla käytöllä karvanlähtöaikaan.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 02.01.2011 klo 05:03)

tintti

tintti
Viestimäärä: 2881

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Sunnuntaina, 02.01.2011 klo 18:32  
+
0
Pojulta kammataan turkki n. kerran viikossa, ettei takkuunnu ja Nemiltä kammataan silloin tällöin. Nemin turkki ei kovin helposti takkuunnu, joten se ei vaadi kummoista hoitoa. Pojulla ei ole varsinaista karvanlähtöaikaa ja siltä irtoaa muutenkin tosi vähän karvaa. Nemillä on karvanlähtöajat, jolloin sitä pitää kampailla useammin, ettei tarvitse koko ajan olla imuroimassa. Kummallakin käytän kampaa, jossa on pyörivät piikit ja lisäksi välillä karstaa ja harjaa. Furminatorikin löytyy, mutta sitä en käytä Nemillä, kun se jonkin verran katkoo turkkia. Pojulla tulee sitä käytettynä silloin tällöin.
Turkit pestään kummaltakin pari kertaa vuodessa suunnilleen. Yleensä kurakelien jälkeen keväällä/kesällä ja pysyvän lumen tultua syksyllä/alkutalvesta.
En ole käyttänyt mitään lisäravinteita tms. vaikuttaakseni turkinlaatuun .
Näin tänään.

R.I.P. schapeu Poju 1.2.2007 - 17.10.2011

basenjinarttu Keena s. 12/2013

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Sunnuntaina, 02.01.2011 klo 21:25  
+
0
Osaisko joku yhtään neuvoa, millaiset trimmaussakset kannattaa ostaa.

Oon tähän asti trimmannu koiran tuttuni hylkäämillä trimmaussaksilla, mutta ne ei oo enää kovin hyvässä kunnossa. Tarvitsen sakset siis pelkkien kotitrimmien tekemiseen ja nettikauppojen laajasta valikoimasta on tosi hankala arpoa hyvän hinta-laatusuhteen saksia. Kaikista kalleimmat ei välttämättä sovi mun opiskelijabudjettiini, mutta oon valmis panostamaan sen verran, että hyvin pidettyinä kestäis monta vuotta. Pitääkö saksien valinnassa jotenki huomioida turkkityyppi (tällä esim. melko hento karva, joten varmaan ei tarvi niin ärjyjä saksia kuin kovaan, karkeaan karvaan. Vai?)?
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Sunnuntaina, 02.01.2011 klo 21:48  
+
0
^Teetkö koko turkin saksilla? Jos teet niin kannattaa panostaa hyviin. Jos leikot vaan osia niin sitten riittää heppoisemmatkin. Ja oikeasti se hentoinen/pehmeä karva nimenomaa tarvii todella hyvät sakset! Karkeampaan karvaan pystyy tylsempikin saksi, mutta pehmeää ei leikkaa kuin viimeisen päälle terävät.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Maanantaina, 03.01.2011 klo 10:46  
+
0
^ Joo koko turkki saksilla. Tarkotus on muutenki leikata samoilla saksilla myös posket, korvat, tassut jne., niin ei varmaan kaikista pisimpiä teriä kannata hommata. Mä ku olin ajatellu ihan nurinkurisesti ton, miten karvan karkeus vaikuttaa leikkaamiseen :nauru: Mutta hyvä, tän takia kyselinkin.
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Maanantaina, 03.01.2011 klo 14:59  
+
0
^Pitkillä saksilla pystyy leikkaamaan myös posket + korvat (paremmatkin siihen kuin lyhyet koska silloin terä menee ns. yli silmien eli jos koira liikahtaa niin terän kärki ei voi vahingoittaa sitä). Mutta tassuihin hommaisin erilliset tassusakset. Ne ei maksa paljoa ja säästävät sit parempia saksia muihin osiin. Mun kokemuksen mukaan Jaguarit, Eickerit, Roselinet ja Solinget on hyviä. Toki muitakin varmaan on. Kun leikkaa koko koiraa niin kannattaa olla sormituki ja pehmusteet se on kädelle pitkässä juoksussa parempi.

Mä siis voisin suositella esim näitä:
Roselinet sormituella ja pehmusteilla
ja niiden pariksi esim näitä tassusaksia

Myös näistä suorasaksi, 6" sormikumeilla luultavasti ajaa asiansa. Tosin oma kokemus on että roselinet on miellyttävämmät.

Tässä Finndogsin Roselinet

Suosittelen hommaamaan myös öljyn saksille. Kun ne huoltaa niin ne pysyy parempina pidempään. (ja koskaanhan niillä ei leikata kun aivan puhdasta ja kuivaa turkkia).
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Maanantaina, 03.01.2011 klo 16:12  
+
0
^ Kun Googlettelin aiemmin, niin Roselinen saksia oli muutkin kehunu, joten varmaan se olis turvallinen merkkivalinta. Vertailen vielä pikkasen, mutta voi olla, että noi sun ensimmäisen linkin sakset menee tilaukseen :) Vanhat sakset menee varmaan vielä tassusaksina, vaikka uudet pyöreäkärkiset ei paljon maksaiskaan..

Suurkiitos, susta oli iso apu :peukku:

Muoks: Kaivoin vanhat sakset esiin ja ne oli just noi sun linkittämät Eickerin Betat. Varmaan tosin 5,5'', koska on aika pienet ja vähä isompia olin ajatellu. Neki on kyllä ollu ihan ok:t, vaikka paljon mulla ei oo vertailukohtia. (Ihan OT: oon muuten saanu ne yhdeltä bedlingtonharrastajalta :D) Saas nyt nähdä, mihin saksiin sit kuitenki loppujen lopuks päädyn..
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015
(Viestiä on muokattu maanantaina, 03.01.2011 klo 16:40)

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Maanantaina, 03.01.2011 klo 19:08  
+
0
^Kerro sit mihin päädyit ja mitä tykkäsit. :)
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 23.02.2011 klo 20:06  
+
0
^ Pääsin vihdoin viime viikonloppuna koeajamaan uudet trimmisakset. Tilasin siis nuo sun ensimmäisenä linkittämät roselinet ja oon too-osi tyytyväinen. Olihan ne kädessä melko erilaiset verrattuna entisiin saksiin, mutta varmasti kokoeroon ja muuhun tottuu nopeasti.

Enpä ollukaan tajunnu, kuinka tylsät ne vanhat Eickerit oli :eek: Oli ihana trimmata turkkia terävillä saksilla. Nyt pitää pitää niistä hyvä huoli -kaverit oli melko pöyristyneitä, kun kerroin ostaneeni 70€: sakset :nauru:

Suurkiitos, susta oli iso apu :peukku:

Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 23.02.2011 klo 20:39  
+
0
Onkohan täällä ketään, jolla ois samantyyppinen karva ku meidän welsheillä. Trimmikone pitäis uusia, ei tuo nykynen (Oster, mikä lie perusmalli) enää iske näitten aikuismaiseen turkkiin. Korvien pehmee karva leikkaantuu, mutta rinnus on jo niin vahvaa, että tarttee tujumman koneen. Oisko suositella mitään?
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

thapsus

thapsus
Viestimäärä: 290

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 23.02.2011 klo 21:53  
+
0

eepi78 kirjoitti:

Mä en hoida juuri mitenkään:nauru: labradori siis kyseessä eikä turkille tartte tehdä paljon mitään. Furminaattorilla vetelen pari kertaa kuussa irtokarvat veks, siinä se. Karvanlähtöaikana vähän useemmin. Pesen koiran kerran pari vuodessa, en aina sitäkään jos ei ole mekaanista likaa missään. Turkki on erittäin helppohoitoinen, helpompaa ei vois olla.



Vois olla. :D Tuon bostoninterrierin karvaa ei tarvitse harjata ollenkaan, siitä ei lähde karvaa juuri yhtään. Se ei myöskään haise koiralle ollenkaan. Pestä tarvii ainoastaan silloin, jos se on pyörinyt jossain. Tosin kynnet sillä kasvaa kauheeta vauhtia, niitä joutuu leikkaamaan viikottain.
griffon belge Jedi s. 1.9.2015
muistoissa bostoninterrieri Väpä s. 9.5.2005-27.6.2016

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 23.02.2011 klo 22:12  
+
0
Pesen molemmat 2-3 kertaa vuodessa, sakemannin harjaan kun muistan, joskus kerran kuussa, joskus saattaa mennä 3kk etten harjaa. Collien harjaan 1-2 kertaa kuussa. En siisti kummaltakaan karvoja.

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 23.02.2011 klo 23:06  
+
0
Sändi: Kiva että oli apua! Kun on itse kerran herännyt siihen mikä ero on tylsillä saksilla ja terävillä... niin mieluusti neuvoo muitakin ettei ihan kaikkien tarvis oppia samaa kantapään kautta. :) Hyvät sakset onneksi kestää aika pitkään jos niille ei mitään onnettomuuksia tms tapahdu ja ne muistaa huoltaa välillä.

Karvakamu kirjoitti:

Onkohan täällä ketään, jolla ois samantyyppinen karva ku meidän welsheillä. Trimmikone pitäis uusia, ei tuo nykynen (Oster, mikä lie perusmalli) enää iske näitten aikuismaiseen turkkiin. Korvien pehmee karva leikkaantuu, mutta rinnus on jo niin vahvaa, että tarttee tujumman koneen. Oisko suositella mitään?



Ihan eri tyyppinen turkki, mutta silti... Oletko kokeillut terän vaihtoa? Yleensä vika on joko terän tylsymisessä tai sit siinä ettei konetta/terää ole huollettu asiallisesti.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 23.02.2011 klo 23:40  
+
0
^ No voi olla jälkimmäisessäkin syytä, mutta tuossa mun koneessa on sekin vika, että siihen on vaan millin ja kolmen millin terät. Ja ne vetää ihan törkeen kaljun kummatki. Näillä sais käyttää kymppi millistä että tulis "oikeenlainen" trimmi. Ja tuohon koneeseen ei sovi mitkään vaihtoterät. Eikä se koskaan oo mikään huippuhyvä ollu, vuodenhan se on ollu mulla nyt käytössä. Käytetty noin kymmenisen kertaa.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Torstaina, 24.02.2011 klo 20:13  
+
0
^Eli vika on siinäkin ettei kone vaan ole ominaisuuksiltaan sopiva :). Mä suosittelisin siinä tapauksessa joko Osteria (itsellä A5 josta tykkään kovasti) tai jotain vastaavaa Andiksen konetta. Sit on lähinnä hinta(tarjous)- ja mieltymyskysymys kumpaa mieluummin harkitsee. (tosin ei minkään koneen terän pitäis kymmenessä kerrassa olla pilalla ellei se oikeasti ole aika huono alunperinkin).
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 25.02.2011 klo 11:54  
+
0
Mullakin oli Osterin koneen kanssa sama ongelma. Oli alkuun hyvä, mutta nyt ei tunnu enää purevan ollenkaan. Repii lähinnä vaan ja siitähän trimmaamista inhoava koira riemastuu.. :roll: Paljonkohan tuohon maksais uus terä jos ostais. Kai se on voinu mennä pilalle, jos turkkiin on jääny pesusta huolimatta jotain likaa. On meinaan ainakin mun walesilla joskus tiukassa..

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 25.02.2011 klo 12:54  
+
0
Otetaan vastaan vinkkejä phalenen korvakarvojen lyhennykseen... :shifty: Pituudella ei muuten ole väliä, mutta malli sais olla luonnollinen ja tosiaan sen mittaset, ettei yllä suuhun.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 13
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 04:00)