Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Maanantaina, 03.05.2010 klo 14:34

Koiran turkinhoito

Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 13

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 15:35  
+
0
Huh, onneksi harrastan rotua jolta ei tarvitse edes niitä korvakarvoja harjata ja jonka turkki ei ole koskaan paskainen, sillä se hylkii likaa. Eikä tarvitse trimmata. Harjatakaan ei tarvitse ellei kyllästy irtokarvoihin sisätiloissa karvanlähtöaikaan.

Olen sädekehäni ansainnut.

Mä en vaan ymmärrä miten se, että koira täytyy trimmata, eroaa siitä että koira täytyy pestä puhtaaksi jos se on vaikkapa kurainen. Turkinhoitoa kaikki, ei vahingoita koiraa.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.06.2012 klo 15:37)

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 15:36  
+
0

kottarainen kirjoitti:

blankoOnko ihmisellä oikeus makuasioihin terveyden kustannuksella?



Millä sä perustelet ton terveyden kustannuksella? En ihan ymmärtänyt sun pointtia. Nykyään hyvät kasvattajat painottavat ensisijaisesti jalostuksessa sitä terveyttä, joten ei kaikki kasvattajat koiria kyllä terveyden kustannuksella jalosta.
Tietysti on kasvattajia, jotka valitsevat pentueen vanhemmat vain ulkomuodonkin perusteella, mutta sitten onkin ihan oma valinta keneltä kasvattajalta koiran ottaa.

Keskustelu lähti liikkeelle nimenomaan turkkiroduista, joten näätkö sä, että turkkirotuja on jalostettu jotenkin terveyden kustannuksella? Jos näin on, en ymmärrä sua. Niin kauan kuin turkin jalostamisesta ei ole koiralle haittaa (siis kun koiraa hoidetaan oikein), niin siinä ei oo musta mitään pahaa. Joissain roduissa kyllä karvattomuus mua itseäni arveluttaa, kun se geeni taitaa aiheuttaa jotain sairauksia.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 15:38  
+
0
Niin ja miten se turkki vaikuttaa nimenomaan siihen terveyteen?

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 15:54  
+
0
Joskus kun koiralla on mahanalustakkuja niin meillä niillä on satunnaisesti vaikutusta siihen omistajan mielenterveyteen... :nauru:

Muoks. aivopieru
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.06.2012 klo 15:55)

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 15:57  
+
0
No musta ois ainakkiin mahtavvaa jos saisin isovillakoiran vaikka ton rotikan kaltaisella turkilla. Samoten monen muunkin rodun, mutta kun en saa:suru: Enkä ole vastaavaa rotua vielä löytänyt normi turkkisista. Cockerin kyllä otan seuraavaksi, mutta senkin mielelläni helpommalla turkilla, mutta kun en sitäkään saa enkä ole siitäkään vastaavaa rotua löytänyt. Uskon jaksavani kuitenkin pestä ja trimmata koiran kerran kuussa, joten en nyt sitä hylkää.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 15:57  
+
0
Niin joo ja joskus se että koira tuo turkissaan puolimaailmaa ulkoa ja tepsuttelee kuraisilla tassuilla pitkin poikin lattioita saa myös verenpaineen nousemaan uhkaavasti. En sitten tiedä voisiko jalostuksella tehdä tälle asialle jotain. Voisiko ne vaikka jalostaa siten että oppii puhdistamaan tassunsa aina ennen sisälle tuloa. Hommais sitten niille sellaisen pienen tervetuloa maton ihan vaan sitä tarkoitusta varten.

Thank god its friday.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

kottarainen

kottarainen
Viestimäärä: 154

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 15:57  
+
0
Nyt naurattaa. Mistä moinen tulistuminen?

Tottakai koirani menee likaiseksi, jos se piehtaroi raadossa tai mudassa ja niin menee jokaisen muunkin eläväisen piski.

En halua nyt aliarvioida ketään, mutta toivoisin, että luette viestini, ettekä laita sanoja suuhuni, kuten tässä: Niin ja miten se turkki vaikuttaa nimenomaan siihen terveyteen? Minusta _jalostus_ itsessään on kyseenalaista terveyden kannalta, sillä se pohjaa ihmisten makuasioihin eikä suurimmalla osalla meistä länkkäreistä mihinkään todelliseen tarpeeseen. Ihminen ei ymmärrä kaikkia valintojensa seurauksia, koska tietomme määrä on hyvin rajallinen. Ihmisen tarve yksilön valinnanvapauteen luonnon ohi tekevät koirista sairaita.
You don't love me, you just love my doggy style. - Snoop Dogg
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.06.2012 klo 15:59)

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 15:58  
+
0
^^^Hih, mä taas haluaisin isovillakoiran pointterin turkilla. :nauru:

muoks. Pari väkää lisää, kun tuli jo viestejä väliin.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.06.2012 klo 15:59)

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 16:00  
+
0
Täytyy kyllä kysyä että miksi olet sitten koiran ottanut jos olet sitä mieltä että se on ihmisen mielivalla tekele?
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 16:00  
+
0
Tuli viestejä väliin niin tää oli eetlalle: Tai ehkä joku vois jalostaa meille ihmisille paremmat hermot? :nauru: Mä ainakin tarviisin niitä välillä...

Ja tää Niiille: Jos pidät isovillan ihan lyhyessä turkissa niin kuukauden välein pesu ja trimmaus riittää. Turkin hurauttaa nopeasti alas koneella. Pentuna toki pitäis trimmata vähän useammin, ihan siksikin, että koira tottuu.

Ja Kottarainen: Ei tässä musta kukaan ole tulistunut vaan yrittänyt kysellä tarkentavia kysymyksiä ja saada sulta perusteluja.

Muoks. Muakin kiinnostaisi tietää, miksi ylipäänsä on ottanut koiran, jos jalostus on niin kamalaa. Tai että syötkö esim. lihaa? Yhtälailla lihateollisuudessa jalostetaan eläimiä ja nimenomaan terveyden kustannuksella.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.06.2012 klo 16:04)

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 16:03  
+
0
^Mä luulen, että kuukauden välein ois mulle liikaa silti. Pitäisi varmaan ensin löytää joku luottotrimmaaja ja varata kuukausittainen aika. :shifty:

Rose

Rose
Viestimäärä: 866

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 16:05  
+
0
:poppari:

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 16:07  
+
0
^^ Ota koira kasvattajalta, joka asuu lähellä ja vie sitten aina sinne. :wink:

Mielenkiinnosta muuten kiinnostaisi tietää, miksi se kuukausittainen trimmaus tuntuu liian suurelta työltä? Teettekö kotona koskaan mitään viikkosiivouksia tai joitain epämiellyttäviä hommia, joka vie aikaa sen pari tuntia? Mä vertaan tota turkinlaittourakkaa ainakin sellaisiin. Eihän se nyt mitään mun lempipuuhaa ole, mutta ei se nyt niin paljon vie aikaakaan. Ja sitten koira näyttää kivalta! Niin kuin siivous - ei se nyt niin kamalan kivaa oo, mutta sitten kun on ohi niin koti näytää kivalta.
Ja tosiaan ihan mielenkiinnosta kysyn, jos se on jollekin liian iso urakka niin sitten on.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.06.2012 klo 16:07)

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 16:11  
+
0
No minä kyllä ainakin ymmärrän mitä kottarainen yrittää kertoa. Tai luulen niin. Ja mun mielestä toi turha jeesustelu on lapsellista:ylpea: Mun mielestä tää on ainakin ihan järkevä keskustelu onko oikein jalostaa koiralle esim semmoista turkkia josta se ei ominavuin pysty pitämään huolta.

Mutta siis haluaisin kokeilla näyttelyitä ja nehän nauras meidät pihalle jos puudelini veisin kynittynä sinne:nauru: Vaikka olis kyllä tosi kiva jos vois. Ja tosiaan, tässä elämäntilanteessa ei ole kiinnostusta pitää sitä näy kunnossa, mutta aivan varmasti jossain vaiheessa tulen ottamaan. Ja kuitenkin toi cockeri tuntuu turvallisemmalta, siitä tuskin mitään huopapalloa saan tehtyyn.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Sanni

Sanni
Viestimäärä: 1032

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 16:17  
+
0
Niii, näinpä. Ja ainakin koiramaiseen elämään (jossain määrin myös terveyspuoleen) se turkin laatu voi vaikuttaa joissain tapauksissa melko radikaalisti. Kuten voi myös monet muut koiran omistajan tekemät valinnat, mutta ne nyt ei liity tähän keskusteluun mitenkään.
"Jotta säilyttäisi todellisen suhteudentajun omasta tärkeydestään, jokaisella pitäisi olla koira palvomassa häntä ja kissa, joka jättäisi hänet huomiotta."
http://vilmaneiti.blogspot.com/

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 16:55  
+
0
^^ Pystyykö koira sitten itse leikkaamaan kyntensä tai hankkimaan tarpeeksi ruokaa itsekseen? Koira on lemmikki, en mä vaan ymmärrä miksi sen pitäisi osata itse hoitaa turkkinsa.

Ja mun mielestä on hölmöä, että päivitellään vaikka koirien jalostamista ja sitten väitetään jeesusteluksi, jos tuo keskusteluun näkökulman pohtia muiden eläinten kohtelua ja jalostusta. Ihan yhtä tärkeitä pohdittavia noikin mun mielestä on.

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 16:59  
+
0
^Tarkoitin tuolla jeesustelulla tuota turhanpäiväistä kuittailua mitä tuolla ylempänä on:wink:
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 17:02  
+
0

blanko kirjoitti:

Mielenkiinnosta muuten kiinnostaisi tietää, miksi se kuukausittainen trimmaus tuntuu liian suurelta työltä? Teettekö kotona koskaan mitään viikkosiivouksia tai joitain epämiellyttäviä hommia, joka vie aikaa sen pari tuntia? Mä vertaan tota turkinlaittourakkaa ainakin sellaisiin. Eihän se nyt mitään mun lempipuuhaa ole, mutta ei se nyt niin paljon vie aikaakaan. Ja sitten koira näyttää kivalta! Niin kuin siivous - ei se nyt niin kamalan kivaa oo, mutta sitten kun on ohi niin koti näytää kivalta.
Ja tosiaan ihan mielenkiinnosta kysyn, jos se on jollekin liian iso urakka niin sitten on.

Meillä siivotaan ihan hävettävän harvoin ja suursiivous tehdään hirveän välttelyn päätteeksi jouluksi. Ja sekin vain siksi, että on olemassa tarkka dead line. Ilman sitä, sekin siirtyisi ja siirtyisi. Joten kyllä se kerran kuussa koiran peseminen ja puunaaminen on ihan liikaa. Saati sitten pentuaikana trimmaukseen totuttelu useammin. Viikkosiivous on hieno ajatus ja ihannetila, mutta ei toteudu meillä vaikka toivoisinkin. Käytän sen energian, mitä töiden jälkeen on jäljellä mieluummin pihahommiin ja vaikkapa siihen hauskempaan puuhailuun koirien kanssa. Siivouksen välttely ei tällä hetkellä ainakaan vaaranna kenenkään terveyttä, toisin kuin koiran trimmauksen ainainen lykkääminen. Eikö ole hyvä, että tuntee rajansa ja jättää hankkimatta trimmattavan koiran jos siihen turkinhoitoon ei yksinkertaisesti löydy mielenkiintoa yhtään?

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 17:02  
+
0
^^ Mikä siis sun mielestä oli sellaista?
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.06.2012 klo 17:03)

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 17:07  
+
0

maddy kirjoitti:

Meillä siivotaan ihan hävettävän harvoin ja suursiivous tehdään hirveän välttelyn päätteeksi jouluksi. Ja sekin vain siksi, että on olemassa tarkka dead line. Ilman sitä, sekin siirtyisi ja siirtyisi. Joten kyllä se kerran kuussa koiran peseminen ja puunaaminen on ihan liikaa. Saati sitten pentuaikana trimmaukseen totuttelu useammin. Viikkosiivous on hieno ajatus ja ihannetila, mutta ei toteudu meillä vaikka toivoisinkin. Käytän sen energian, mitä töiden jälkeen on jäljellä mieluummin pihahommiin ja vaikkapa siihen hauskempaan puuhailuun koirien kanssa. Siivouksen välttely ei tällä hetkellä ainakaan vaaranna kenenkään terveyttä, toisin kuin koiran trimmauksen ainainen lykkääminen. Eikö ole hyvä, että tuntee rajansa ja jättää hankkimatta trimmattavan koiran jos siihen turkinhoitoon ei yksinkertaisesti löydy mielenkiintoa yhtään?



No tietysti se on hyvä, ja kuten sanoin, ihan mielenkiinnosta kysyin. Kiitos vastauksesta!

Mun avohan mielestä kaikki trimmaukseen liittyvä puuha on täysin vastenmielistä. Kun Pablo oli pentu, yritin saada sitä auttamaan föönaamisessa. Kaikki muut hommat pystyin tekemään yksin, mutta kun föönaukseen tarvittiin toiseen käteen harja ja töiseen fööni ja sitten vielä koirankin olisi pitänyt pysyä paikoillaan. Tohon föönaukseen kului puoli tuntia, ja muutaman kerran avo siinä auttoikin, mutta sitten sanoi, ettei enää auta. Hänen mielestään vessan pesukin oli kivempaa kuin föönin pitäminen kädessä... Mitä mä en koskaan ymmärtänyt, mutta uskottava se vain oli kun kerran niin sanoi. :hymy: Joten siksi kyselin, kun mua kiinnostaa toi asia.

  Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 13
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28163
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6322
Viestejä yhteensä545653
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 10:00)