Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Maanantaina, 03.05.2010 klo 14:34

Koiran turkinhoito

Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 13

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 17:31  
+
0
Jos Nii tarkoitti mun kommenttia niin tarkoitus ei ollut kuitata, vaan tuoda asiaan näkökulmaan.

Ymmärrän jos puhutaan siitä, että terveyden kustannuksella halutaan jalostaa mahdollisimman runsasta turkkia, eli turkki menee jalostusvalinnoissa terveysasioiden edelle. Sitä en edelleenkään ymmärrä, miten esim. snautserin karkea karva olisi jotenkin nou nou.

muoks. millainen turkki on sitten "hyväksyttävä?"
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.06.2012 klo 17:34)

kottarainen

kottarainen
Viestimäärä: 154

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 17:55  
+
0
Vastaus tähän "jeesusteluun": Minulla on koira, koska olen hedonisti ja varmasti tottumuksestakin. Mielestäni on mielenkiintoista seurata koiria ja niistä on paljon seuraa ihmiselle. Ns. "syitähän" minulla oli useita koiranhankintaan vuonna 2007, mutta kaikki ne palautuvat ensiksi mainittuun. Koska ihmiselo ei ole arvoristiriidatonta, voin samaan aikaan tiedostaa lemmikin pitämisen ja jalostamisen olevan kaukana eettisyydestä, mutta silti olla koiranomistaja. Se, että kyseenalaistan jotain ihmisten tekemää, ei aseta minua automaattisesti asemaan, jossa minä pyhimyksen lailla toimisin tai minun tulisi toimia oikein ja samalla tuomitsisin muut.

Syväekologiaan tutustunut ihminen varmasti ymmärtää pointtini kaikenlaisen jalostuksen vääryydestä. Broilerit ovat tästä karmaiseva esimerkki viitatakseni aiempaan vastineeseen liittyen lihantuotantoon. Nykyiselläänkin koiranjalostuksessa korjataan paikoin niitä virheitä, joita ollaan sillä jalostamisella aikaansaatu. Mitä koira lajina tästä hyötyy?

Mutta nyt olemmekin jo niin kaukana alkuperäisestä ihmettelystäni, että jatkakaa trimmipuuhia, kun muuten polveillaan kohta metafysiikan puolella. :D Minusta koirat ovat valloittavia elukoita ihmisten mielivallasta huolimatta enkä ketään katso kieroon näkemyserojen takia.
You don't love me, you just love my doggy style. - Snoop Dogg
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.06.2012 klo 17:56)

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 19:07  
+
0

blanko kirjoitti:

Mielenkiinnosta muuten kiinnostaisi tietää, miksi se kuukausittainen trimmaus tuntuu liian suurelta työltä? Teettekö kotona koskaan mitään viikkosiivouksia tai joitain epämiellyttäviä hommia, joka vie aikaa sen pari tuntia? Mä vertaan tota turkinlaittourakkaa ainakin sellaisiin. Eihän se nyt mitään mun lempipuuhaa ole, mutta ei se nyt niin paljon vie aikaakaan. Ja sitten koira näyttää kivalta! Niin kuin siivous - ei se nyt niin kamalan kivaa oo, mutta sitten kun on ohi niin koti näytää kivalta.
Ja tosiaan ihan mielenkiinnosta kysyn, jos se on jollekin liian iso urakka niin sitten on.



Mulla on jonkun mielestä turkkikoirarotuja, mutta itse en laske niitä sellaisiksi. Harjaan koirat joskus kun muistan, ehkä nykyään kerran kuussa jos silloinkaan. Sekin on jo niin vastenmielistä, että minimoin oman vitutukseni sillä, etten todnäk tulevaisuudessa tule ottamaan mitään vaikeampiturkkista koiraa itselleni. Koirarotuja kun on niin tuhannenziljuunaa, että on varaa valita turkiltaan helpompi rotu siten, että luonne kuitenkin nappaa.

muoks: Vielä piti sanoa: Eikö olekin jännää, että toisaalta joku koiran turkin nyhtäminen, harjaus, pesu jne. on niin vastenmielistä, mutta omaa turpavärkkiä ja hiuksia voi laittaa vaikka kuinka, eikä se ole yhtään inhottavaa:nauru:
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.06.2012 klo 19:09)

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 19:47  
+
0

vems kirjoitti:

muoks: Vielä piti sanoa: Eikö olekin jännää, että toisaalta joku koiran turkin nyhtäminen, harjaus, pesu jne. on niin vastenmielistä, mutta omaa turpavärkkiä ja hiuksia voi laittaa vaikka kuinka, eikä se ole yhtään inhottavaa:nauru:

Öö, ei. Ihan yhtä vähän tykkään laittaa omia hiuksia tai naamaa. Hyvin harvoin on päällä meikkiä ja sekin useimmiten sitten ripsaria, jos vaivaudun jotain laittamaan. Hiuksia joutuu nyt lyhyenä laittamaan enemmän, mikä tarkoittaa kastelua ja föönin näyttämistä pari minuuttia. Pitkänä vetäisin useimmiten vain ponnarille, saatoin näyttää harjaa ennen ponnarin laittamista, aina en sitäkään. Ja nyt harkitsen hiusten kasvattamista takaisin helpompaan mittaan, mutta kauhistuttaa se hiustenlaitto siinä välissä, kun hiukset kasvavat tästä tosi lyhyestä takaisin ponnarille laitettavaan. :nauru:

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 19:50  
+
0
^ No sä oot sit yksiselitteisen epäkiinnostunut turhanpäiväisestä pynttäytymisestä :D Sen mä ymmärrän oikein mainiosti. Itellä on vaan se, että RRRRakastan meikkaamista ja meikkejä ja hiustenlaittoja ja erilaisia hiushärpäkkeitä ja kaikkea, mutta taas se koiran pesuföönausharjaus-rumba ei kiinnosta ollenkaan :D

KiraKira

KiraKira
Viestimäärä: 803

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 19:52  
+
0
^^Täysin OT:na vinkki hiusten kasvussa välivaiheeseen. Äidilläni oli polkkatukka jossain välissä eikä hänkään halunnut läpikäydä välivaihetta, jossa hiukset ovat kamalat, joten hän hankki pidennykset - pikuletteinä. Nämä ulottuivat sitten pyllyyn saakka. :nauru: Oli äidillä siinä välissä sitten ihan himopaksu tukka, kun oli varmaan satakunta millin paksuista lettiä päässä. Sitten, kun hiukset olivat välivaiheen yli kasvaneet, otettiin pidennykset pois.
PitaPata Dog tickers
Entiset lemmikit: kääpiökaniuros "Rusina", eli mahtavat n. 10 vuotta, kääpiökanityttö "Sanna", elinikää en muista

Hoitohevoset kuin lemmikit: welsh sec C Englyst Fame, pv Napoleon ja hannover Goldy
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.06.2012 klo 19:53)

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 20:02  
+
0
^^Mä oon katos täysin johdonmukainen tässä asiassa. :cool:

^Kiitos vinkistä, mutta mitenköhän edes toimisi, kun mulla on muutenkin ihan järkyttävän paksu tukka. (Tai en mä tiedä, onko se nyt niiiin paksu, mutta vuosi-pari sitten kampaajalla kampaaja ei muuta osannut tehdäkään kuin hokea, että "voi että kun tää sun tukkas on paksu" ja purki tekemänsä nutturan ainakin kaksi kertaa ennen kuin sai sen mieluisakseen. Ja sisko just sanoi, että hänelle oli kampaaja sanonut, että hänellä on paksu tukka, ja sisko oli ollut ihan hämillään, kun vertaa omaa tukkaansa mun hiuksiin ja niihin nähden ei ole paksu. Itsestä tämä toki on ihan normaali.) Paksuntaisko hiuspidennykset entisestään paksuja hiuksia? Plus että oon mä kerran aikaisemminkin kasvattanut lyhyistä hiuksista pitkiksi. En edes muista kummemmin kasvattamisaikaa, mutta alle puolessa vuodessa oli jo niin pitkät, että sain promiin näyttävän kiharakampauksen ihan omista hiuksista kampaajalla laitatetuksi. Kyllä sen verran kestää!

Meniks OT? :shifty:

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 20:04  
+
0
Mä en harjaa juuri koskaan mun hiuksia:shifty: Suihkun jälkeen vähän vetelen otsista ja kevyesti päältä ettei jää mitään söheröitä. Letti yltää kuitenkin lapaluiden alapuolelle. Mua ärsyttää jos harjaan kunnolla, kun ne on sitten semmoset lättänät ja ohuet. Enkä mää muutenkaan jouda:nauru:
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

KiraKira

KiraKira
Viestimäärä: 803

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 20:18  
+
0
^^On äidilläkin paksu tukka (tosin ohuempi kuin minulla), joten en usko sen sen olevan esteenä. Kyllä se paksuntaa aika kovasti, mä sain äidin prtäkäkypärän, koska siitä tuli liian tilava näiden pidennysten jälkeen. :nauru: Mulla on isompi pää, joten se on täydellinen mulle nykyisessä koossaan.

Mä en oikein koskaan laita itseäni. Ei ole kiinnostusta eikä aamulla edes aikaa. :ylpea: Joskus, jos mennään jonnekin vähän enemmän ihmisten ilmoille, niin nykyään voin laittaa jotain kajaalia/ripsaria tms, mutta tukka kun on mahdoton takkukikkakarakasa, niin sille on vaikea mitään edes tehdä. Kyllä mä tota koiran turkkia jaksan kammata tuntitolkulla, vaikka toi ei edes ole puunattava rotu (:nauru:). On se vain pysynyt parempana, kun olen noin kerran viikkoon harjannut. Nyt kun on kesätukka, pohjavilla ei näytä huoviintuvan niin pahasti (jos sillä edes on mitään pohjavillaa jäljellä :roll:).
PitaPata Dog tickers
Entiset lemmikit: kääpiökaniuros "Rusina", eli mahtavat n. 10 vuotta, kääpiökanityttö "Sanna", elinikää en muista

Hoitohevoset kuin lemmikit: welsh sec C Englyst Fame, pv Napoleon ja hannover Goldy

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 22:05  
+
0

blanko kirjoitti:


Mut jos kaikki ei halua päästä helpolla vaan vaikka tykkää turkin laittamisesta?



Tai vaikka voisivat päästä helpolla ja tyytyä vaan satunnaiseen pyykkäämiseen ja takkujen selvittelyyn niin silti trimmaavat koiriaan. Mä nimittäin itse tykkään pestä koiria ja siistiä turkkia (joku vaihe jäänyt barbileikessä väliin?:nauru:). Omalle riittäs varmasti vähempikin, mutta mä nyt tykkään siitä tollasena vähemmän karvaisena versiona ja se saksiminen:love:. Varmaan ainoa seropin hyvä puoli on se, että turkin voi vetää millaseksi vaan eikä kukaan tuu sanoon siihen poikkipuolista sanaa:nauru:. (Tällä viikolla mulle on kaksikin eri kertaa joku ihmetellyt, et miten tolla rotumixillä voi tulla noin vähäkarvainen koira. :cool:)

(Meillähän on ollut kaverin koirakin pyykillä aina välillä ihan vaan siks, kun kaveri ei tykkää koirien pyykkäämisestä ja mä taas tykkään. Nyt, kun kaverilla on uuden koiran hankinta käsillä niin oon jo lupautunut opetteleen minkä rodun tahansa turkin hoidon:nauru:.)

Itellä yksi haaverotu on pehkocollie enkä mä ole enää yhtään varma ,et miten mä kestän olla koskematta sen turkkiin, kun siinä ois ihan pirusti kivaa saksittavaa:nauru:. Vaan pitänee olla toinen saksittava/nypittävä aina rinnalla.

Mulla on vielä sellainen omituisuus, että en tykkää harjata koiria. Mieluiten siis vaan pesisin ja saksisin:shifty:. Omaa harjaan pesujen jälkeen ja joskus siinä välissäkin. föönaamisesta ei ole kokemusta, mutta sekin varmaan menis mielummin kuin harjaaminen. (Mun entinen hevonen oli mulle täydellinen, koska se vihasi harjaamista yli kaiken. Meillä olikin sanaton sopimus, että harjaan mahdollisimman vähän ja pesen sit useemmin. Ihan värinkin takia tota sai pestä suht paljon, kosa mä en tykkää keltaisista hevosista:wink:.) Omia hiuksia en harjaa läheskään joka päivä (hiukset ylettyy olkapäille) ja tukka on yleensä vaan ponnarilla, letillä tai jollain sykeröllä. Muksujen hiuksia tykkään laittaa, tosin kun ovat poikia ei niissä hirveetä laittamista ole. Viime kesänä isommalla oli cornrowsit ja ne vaati noin 2 kertaa/vko letittämisen. Noi ois kivat tolle taas, mutta se kasvatusvaihe ton hiuksissa on kamalan näköinen..

(Maddy: Noi letit saa vähemmällä lisäke määrällä paksuun tukkaan. Mullaon ollut joskus kans.)
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)
(Viestiä on muokattu perjantaina, 01.06.2012 klo 22:06)

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 01.06.2012 klo 23:16  
+
0
Minäkin tykkään turkin laitosta. Se on aika rentouttavaa. :D Paitsi saksiminen, koska oon surkea, mutta se onkin sitten hyvä syy ostaa paremmat sakset. Hah.

Ja Maddy et kyllä laita mitään pikkulettejä. :nauru:

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Lauantaina, 02.06.2012 klo 13:05  
+
0
Rorys: Kirjotit tuolla jossain, et sulla on onneksi koira jolta ei tarvi harjailla kuin korvakarvoja (tms) ja joka puhdistuu itsekseen. Pääsetkö siis molempien kanssa näin helpolla vai pitääkö sun fifiä puunata enemmän ja noi koski vaan beussia? :mietiskel: (Mä en ole mieltänyt tipsua ihan noin helppoturkkiseksi kumminkaan, niin siksi ihan mielenkiinnosta utelen.)
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Lauantaina, 02.06.2012 klo 13:24  
+
0
^ beussia, eikä siltä harjata siis niitä korvakarvojakaan kun ei niitä ole :nauru: Fifin pesen ja harjaan vain ennen näyttelyä, eli 2-4 kertaa vuodessa. Sen karva on kans siis tosi kiitollinen ja oikeasti todella helppo. Jos ei käytäis näyttelyssä niin pesisin ehkä 2 kertaa vuodessa. Kurakeleillä täytyy sit toki mahanalunen pestä, ei hylji likaa sillä tavalla kuin tuo beussin karva.

Tietty joillain tipsuilla menee korvakarvat helposti takkuun ja niitä on hyvä ainakin sormin selvitellä säännöllisesti.

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Lauantaina, 02.06.2012 klo 13:40  
+
0
^ No mä vähän mietin kans tota korvakarvakohtaa, mut en jaksanut alkaa etsiin sitä sun kirjotusta ja sit ajattelin et jos se olikin tipsusta:nauru:.
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Lauantaina, 02.06.2012 klo 21:37  
+
0
Veetin turkki ei kaipaa säännöllistä puunamista, pesu vuoteen ja harjaus silloin kun muistaa. Mutta itse tykkään harjailla pari kertaa viikossa, kun huomaa miten koirakin siitä nauttii. Kun kaivan harjausvermeet esille tuo pyörii hyrränä ja menee jo valmiiksi jalkojeni päälle makaamaan :D Lopputuloksena on velttona makaava täysin unessa oleva koira :nauru:
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Sunnuntaina, 03.06.2012 klo 15:04  
+
0

vems kirjoitti:


muoks: Vielä piti sanoa: Eikö olekin jännää, että toisaalta joku koiran turkin nyhtäminen, harjaus, pesu jne. on niin vastenmielistä, mutta omaa turpavärkkiä ja hiuksia voi laittaa vaikka kuinka, eikä se ole yhtään inhottavaa:nauru:



Eikö olekin hassua, että minä en omista minkään sortin meikkejä. En välitä tällätä naamaani, hyvä kun pesen ja rasvaan. Usein se rasvaaminenkin tuppaa unohtumaan...

Hiukset harjaan ja sitaisen ehkä ponnarille silloin, kun ovat pitemmät, nyt lyhyehköt joten ei kuin harjaus.

Koiria sen sijaan tykkäisin harjata ja laittaa tuntikausia... Siksi ja vain siksi seuraavan pitääkin olla sellainen, joka joidenkin mielestä varmasti on todellinen turkkihirviö.

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Sunnuntaina, 03.06.2012 klo 20:52  
+
0
^ Ota bedlington. :jjei:

Tosin ei se ees oo paha. :) Mutta kuitenkin tekee mieli!

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Maanantaina, 04.06.2012 klo 07:44  
+
0
^ No niin tekeekin... Mutta se leikkaaminen. On mennyt pupu pöksyyn, kun ajattelen, että itsehän sekin on opeteltava. No, on tässä vielä aikaa tutustua ja perehtyä. Sunnuntaina menen Tuuriin ja jos vain suinkin ehdin niin noita ajattelin bongailla.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Maanantaina, 04.06.2012 klo 07:59  
+
0

blanko kirjoitti:

Mielenkiinnosta muuten kiinnostaisi tietää, miksi se kuukausittainen trimmaus tuntuu liian suurelta työltä? Teettekö kotona koskaan mitään viikkosiivouksia tai joitain epämiellyttäviä hommia, joka vie aikaa sen pari tuntia? Mä vertaan tota turkinlaittourakkaa ainakin sellaisiin. Eihän se nyt mitään mun lempipuuhaa ole, mutta ei se nyt niin paljon vie aikaakaan. Ja sitten koira näyttää kivalta! Niin kuin siivous - ei se nyt niin kamalan kivaa oo, mutta sitten kun on ohi niin koti näytää kivalta.
Ja tosiaan ihan mielenkiinnosta kysyn, jos se on jollekin liian iso urakka niin sitten on.


vems kirjoitti:

muoks: Vielä piti sanoa: Eikö olekin jännää, että toisaalta joku koiran turkin nyhtäminen, harjaus, pesu jne. on niin vastenmielistä, mutta omaa turpavärkkiä ja hiuksia voi laittaa vaikka kuinka, eikä se ole yhtään inhottavaa:nauru:


Mulle kuukausittainen turkin trimmaus olisi iso työ. Meillä siivotaan kun on sotkuista, säännöllistä siivouspäivää ei ole. En kyllä omaa pärstäänikään ihmeemmin laita, ripsaria yms käytän vaan juhlissa. Hiukset on pitkät ja ne harjaan suihkun jälkeen +silloin kun ovat takussa. Usein tulee vetäistyä hiukset ponnarille, kiepille tai letille.

Koiria harjaan lähinnä karvanlähtöaikana, jottei karvaa olisi niin paljoa sisällä/vaatteissa. Onneksi tuo kepo usein harjaa noita mun puolesta. Itse jos harjaan koiria, niin yleensä laitan jonkun leffan/sarjan pyörimään ja asetun harjaamaan, koska se on tapa miten etes jotenkuten jaksan jonkin aikaa niitä harjata. En yksinkertaisesti nauti mitenkään koiran turkin hoidosta.

Lisäksi mulle trimmauksen lisäksi tuontyyppisissä roduissa on ongelmana se, että niitä pitäisi pukea. Minulle olisi iso työ pukea se koira talvisin joka hemmetin kerta kun ulos lähtee. Siksi tykkään, että koirat on tuollaisia ota ja lähde tyyppisiä, jotka pärjäävät läpi talven lenkeillä ilman pukemisia. Lisäksi en etes halua kuvitella, kuinka paljon pelkkä pohjavillaturkki tuo kuraa kurakeleillä ilman kurapukua ja sitten taas pitäisi pestä. Ääk!

Lisätään nyt vielä, että ei mua hierrä, jos joku tykkää ja jaksaa laittaa ja hoitaa koiran turkkia, kunhan se koira ei siitä kärsi, mutta se ei tosiaan ole mun juttu. Onneksi noita löytyykin erilaisin turkkivaihtoehdoin, jokamakuun jotain.

(Viestiä on muokattu maanantaina, 04.06.2012 klo 08:02)

Ame

Ame
Viestimäärä: 1119

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Maanantaina, 04.06.2012 klo 11:19  
+
0
Mä taas inhoan harjailla vaikka tuollaista porokoiran turkkia, kun siitä ei tunnu tulevan ikinä valmista. Sitä karvaa vaan lähtee, lähtee, lähtee ja vielä tunninkin harjauksen jälkeen sitä lähtee. Kyllähän mä noita meidän koiria ja vaikka siskon briardia tykkään kampailla ja mahdolliset takut selvittää, sillä siitä hommasta nyt näkee selvästi sen, että jotain saa aikaiseksikin ja sen saa joskus valmiiksikin. Äidinkin sekarotuisen harjaus taas tuntuu olevan loputon urakka, jossa tää yksi kärsimätön meinaa turhautua... :shifty:

  Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 13
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 05:15)