Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Lauantaina, 21.12.2013 klo 09:56

Koirien varusteet 7

Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 45

petuunia

petuunia
Viestimäärä: 747

VS: KOIRIEN VARUSTEET 7 - Tiistaina, 28.01.2014 klo 09:26  
+
0
Meillä on ollut erilaisia puolikuristavia käytössä koko poikien eliniän ja ikinä oo kumpikaan päässy pannastaan irti.
Sen pannanhan kuuluu oikeasti olla tiukka kun se on kireellä, ei sellanen et mahtuu pari sormea kaulan ja pannan väliin. Ja meillä ainakin panta kiristyy myös silloin kun koira vetää taaksepäin joten samalla tavalla sen pitäis estää päästä luiskahtaminen.
Mä en mitään muuta pantaa suostuis noilla edes käyttämään. Lisäks puolikuristavaan on helppo yhdistää kuonopanta, joita käytän kun oon koko lauman kanssa liikkeellä.
Pikkukoiralla on aina ollu valjaat, jotenkin vaan tuntuu luontevammalta noin pienellä käyttää kun tuo kaula tuntuu niin heiveröiseltä..

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: KOIRIEN VARUSTEET 7 - Tiistaina, 28.01.2014 klo 17:25  
+
0
Juu ei meilläkään toinen koskaan oo pannoista läpi päässyt tai edes yrittänyt. Mutta tuo junnu on sellainen että se pääsee. Puolikurkkarit meillä on ihan ketjullisia, ei mitään stoppareita, mä en ostele koirille pantoja hirveesti eli ihan muutama panta omistetaan enkä edes aio kokeilla erilaisia pantoja mikä pitää koiran sisällään ja mikä ei, ei vaan oo rahaa sellaiseen. Me pärjätään ihan hyvin solkipannalla sekä yksillä valjailla ja yhdellä puolikurkkarilla. Nyt tuo tapa on jäänyt melkolailla pois, mutta nuorempana teki usein sitä että peruutti vaan ja hups, koira oli irti. Eli nykyään voi pitää jo puolikuristavaakin. Ja vaikka se on säädettävä eli on ihan oikean kokoinen, koska on säädettävissä sellaisesksi niin kyllä se vaan siitä läpi on päässyt, useita kertoja. On päässyt myös solkipannasta läpi vaikka oli melko kireellä. Tolla koiralla oli nuorempana melkoisen pieni kallo eli pääsi peruuttamaan pannasta kuin pannasta läpi. Nyt ilmeisesti vähän kasvanut pääkin kun ei oo hetkeen päässyt läpi pannoista.
Eipä normaali koira pannoista edes yritä läpi, mutta koira joka alkaa peruuttamaan pannassa, heittelee päätään päästäkseen siitä irti niin pääsee kyllä. Tuo toinen on ollut mulla kohta 8 vuotta eikä oo kuin kerran eläessään pikkupentuna päässyt valjaista läpi. Koska se ei yritä, ei ole koskaan yrittänyt eikä temppuillut pannassa. Nuorempi taas on, ehkä senkin takia että se kulkee hyvin usein takana enkä näe koko ajan sitä. Toinen taas kulkee aina vierellä tai edessä eli sillä ei ole mahdollisuutta päästä pannasta irti. Eikä se edes oo koskaan yrittänyt. Mä veikkaan että kun törmäätte sellaiseen koiraan joka tietää miten pannasta pääsee irti ja tekee sitä tarkoituksella niin ette sano enää että koskaan ei oo päässyt edes puolikurkkarista irti. Helposti pääsee.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: KOIRIEN VARUSTEET 7 - Tiistaina, 28.01.2014 klo 17:57  
+
0
Meillä on molemmilla puolikurrat hihnalenkeillä, koska mä koen ne helpommiksi heittää kaulaan ja käytössä koirat kulkee niillä fiksummin. Pistolukkopannat on metsälenkeille, missä koirat on irti. Solkipantoja meillä ei ole ollenkaan, koska mä en jaksa räpältä solkia. Lisäksi molemmilla on valjaat (räksyllä Rukka comfortit ja seropilla sekä t- että y-valjaat), mutta niitä ei käytetä juuri koskaan. Noista kumpikaan ei harrasta mitään houdini-temppuja eli puolikurrat voi olla löysälläkin.
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: KOIRIEN VARUSTEET 7 - Keskiviikkona, 29.01.2014 klo 00:39  
+
0

petuunia kirjoitti:


Sen pannanhan kuuluu oikeasti olla tiukka kun se on kireellä, ei sellanen et mahtuu pari sormea kaulan ja pannan väliin. Ja meillä ainakin panta kiristyy myös silloin kun koira vetää taaksepäin joten samalla tavalla sen pitäis estää päästä luiskahtaminen.


Joo-o. Samalla tavalla tullaan myös niistä pannoista läpi jotka oikeasti kuristavat koiraa jos se vetää. Se panta kun löystyy kun remmi on löysällä ja sitten ei tarvi kovin kummallisia liikkuja tehdä päästäkseen pois. Peruuttamisen ja pään alaspainamisen lisäksi itsensä voi vapauttaa myös ravistamalla päätä sopivalla tavalla... Samainen tyyppi on tullut läpi kiinteästäkin pannasta ja sekä y- että t-valjaista. Eli Eepille komps komps. Tytöistä kumpikaan ei ole vapauttanut itseään koskaan, mutta tuolle urokselle se on ollut nuoresta lähtien jonkinlainen harrastus. Nykyisin se tekee sitä lähinnä jos lenkillä on sen mielestä tylsää (tahti, suunta tms ei ole sen mielestä viihdyttävä) ja tulee sitten viereen heiluttamaan häntää ja pistää itse päänsä takaisin pantaan... Kunhan siis käy näyttämässä että vapaaksikin pääsisi jos haluaisi. :ttou: :nauru: Eipähän ole tylsää mulla. Ja tosiaan varmaan jos vaan omistaisin tytöt niin kovasti ihmettelisin miten pannasta muka voi karata, mutta ken ei usko voi tulla kokeilemaan tuon yhden lenkitystä :peukku:
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: KOIRIEN VARUSTEET 7 - Keskiviikkona, 29.01.2014 klo 19:57  
+
0
^Joo sama täällä, halukkaat saa tulla testaamaan pannasta karkailevaa koiraa :nauru: Tuo pääsis varmaan valjaistakin läpi ja sen takia en ookaan käyttänyt sillä valjaita kuin vasta ihan viime aikoina kun tää peruuttelu on vähentynyt. Ja tosiaan nahkainen solkipanta pääsääntöisesti käytössä, sekin niin kireellä että hyvä ettei koira kuristu jo ihan pelkästään pannan ollessa kaulassa, muuten pääsee siitäkin läpi.

Mä muuten löysin vihdoin ja viimein Taaville tossut mitkä pysyy jalassa. Sen ongelmahan on jatkuva furunkuloosi tassuissa ja nyt talvella toi sepeli lumen päällä ärsyttää etutassuja, verta vuotaa monesti anturoista sepelillä kävelyn jälkeen. Mustista ja Mirristä löyty 4kpl Rukan jotain softshell (miten lie kirjotetaankaan..)-tossuja ja on muuten hyvät. Taavi jopa kävelee ne jalassa kun aiemmin ei oo suostunut kävelemään yksienkään tossujen kanssa pihaa pitemmälle, yleensä ei edes rappukäytävään asti. Ja jalassa noi on pysyneet tunninkin lenkit hyvin eli oli hyvä ostos. Ja kun niitä on neljä niin on varallakin yks pari kun ei toi tartte kuin noihin etutassuihin.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: KOIRIEN VARUSTEET 7 - Keskiviikkona, 29.01.2014 klo 20:24  
+
0
Huh, mulle tulee pohjavillaton koira (pihis). Nyt olen viettänyt iltaa pohtimalla, mitä tommonen pentu tarttee (muuta kuin pinkin bling-bling-rallytokopannan isona). Varmaan jotain vaatteita. Niinpä lyhytkarvaisten omistajat, kertokaa kokemuksenne. Millasella kokoonpanolla päästään ulkoilun alkuun (pentu luovutusikäinen kahden viikon päästä).

Niin jännittävää. Helmin kanssa on pärjätty nahkapannalla, heijastinpannalla, Hurtan (huonoilla) valjailla, muutamalla remmillä, Pompalla, BoT-verkkoloimella ja läjällä palkinto-/lahjaleluja. Treeneissä meillä on superpallo sukan sisällä. Mutta nyt avautuu täysin uusi maailma. Koska olen kuitenkin aika laiska käymään töissä ostellakseni kamaa, olisi kiva keksiä joku tehokas ratkaisu pukemiseen.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: KOIRIEN VARUSTEET 7 - Keskiviikkona, 29.01.2014 klo 21:33  
+
0
^No vaatteita ei "täyssettiä" varmaan kannata ostaa vasta kun pentu on täysikasvuinen :) Villapaidalla varmaan aluksi pärjää, tai sitten vaan myyt vaatteen pois kun pentu kasvaa siitä yli. Fleecehaalari voi olla myös kiva vaihtoehto. Tossuihin kannattaa totuttaa ihan pienestä saakka jos/kun niitä joutuu käyttämään. Riippuu ihan kuin paleleva pentu on. Muuten pärjäät varmaan pannalla ja hihnalla. Hihnassa kannattaa ostaa heti jo hyvä koska sitä ei tarvitse kuitenkaan vaihtaa. Hurtan hihnat on jees, mutta D&Cn lite grip on musta paras :) Pannaksi lyhytkarvaiselle pennulle ostaisin Rukan pistolukkopannan.
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

mannaa

mannaa
Viestimäärä: 927

VS: KOIRIEN VARUSTEET 7 - Keskiviikkona, 29.01.2014 klo 21:41  
+
0
OT, lintuja, tuolla rotukyselyissä olisi pihiksistä tietävälle vastaajan paikka auki :hymy:

Mä shoppasin meidän tulevalle pennulle koon 45 Hurtan valjaat. Onneksi olivat todella edulliset, kun ei nuo taida ihan älyttömän kauan mennä koiralle. Ja niin kun mä olen vannonut, etten shoppaa mitään enää koiralle ennen kuin kotiutumisajankohta on tiedossa.:ttou: Lohdutin itseäni, että nuo saa varmaan myytyä sitten eteenpäin tai sitten neidin pehmokoira saa ne omakseen, kun ovat sille juuri sopivat.
Mukana menossa snu Napo

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: KOIRIEN VARUSTEET 7 - Keskiviikkona, 29.01.2014 klo 21:46  
+
0
juu, en ajatellut pennulle paljoa ostella, vähän meinasin selvitä ensin kaverin pikkukoiran vanhoilla vaatteilla. Ja ekat viikot pärjäilläänkin ihan varmaan ilmankin, kun ollaan maalla ja on mahis käydä kokoajan oikeasti lyhyesti pihalla. Täällä nakukin ulkoilee ilman vaatteita: villiä laukkaa pissille ja takaisin, jos on kylmä.. Mutta kaupungissa ja vähän isompana joudun varmaan miettimään vaatehommat tarkemmin. Lähinnä mietin, että mikä on parhaaksi koettu yhdistelmä. Kerrospukeutuja siitä varmaan tulee, sellainen olen itsekin.

Tossut. Huh. Helmillekin pitäisi varmaan hankkia tossut, varpaat sillä aina ekana jäätyy.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: KOIRIEN VARUSTEET 7 - Torstaina, 30.01.2014 klo 07:22  
+
0
Oiskohan toi mun karheakarvainen russeli pihiksen kanssa suunnilleen saman tason palelija? Tilli palelee tosi herkästi. Pikkupentuna mulla oli villapaita ja sadetakkeja. Tosin toi kotiutui pääsiäisenä, eikä helmikuussa. Nykyään on villapaitoja ja pomppa (perus), sadetakki ja tekeillä fleecehaalari ja tossut. Villapaidan tai haalarin (jos saisin valmiiksi tänään tai huomenna) tyrkkään Pompan alle kylmemmille keleille. Pantoina on jonkun itsetekemä pistolukkopanta ja kusse&kutta puolikurra, hihnana rasvanahkahihna. Pikkupentuna oli top canisin minimini panta ja hihna.
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: KOIRIEN VARUSTEET 7 - Torstaina, 30.01.2014 klo 10:02  
+
0
Hehee, me aloitetaan elämä kaiken huipuksi Äkäslompolossa, jossa lämpimänä päivänä on nyt ollut -10. Kumminkin on -30 kun se tulee. Mietin, että mahtuuko se koira aluksi parittomaan lapaseen, jos leikkaan sellaiseen jaloille ja päälle reiät. :D Minkähän kokoinen tommonen tyyppi edes on. Aika hauskaa, Helmille on niin tylsä hankkia mitään. Toisaalta hyvin näkee, kuinka koiran voi myös opettaa palelemaan: Helmi on ollut ihan jäässä kelissä, jossa tilan dalmis vetää tunnin verran onnessaan ilman mitään takkeja. :D
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

creek

creek
Viestimäärä: 1221

VS: KOIRIEN VARUSTEET 7 - Torstaina, 30.01.2014 klo 11:21  
+
0
^Joku vanha säärystin voi olla kans kätsä, kun leikkaa vaan tassuille reijät. Suojaa myös paljasta vatsaa hyvin, tosin jos on uros niin..

liebling

liebling
Viestimäärä: 162

VS: KOIRIEN VARUSTEET 7 - Torstaina, 30.01.2014 klo 11:26  
+
0
^^ Meidän pentu puettiin ekat kuukaudet pahimmilla pakkasilla pidemmille lenkeille vanhan villapaidan hihaan. :shifty: Eli siis leikkasin vanhan villapaidan (katso että on jotain lämmintä matskua) hihasta koiran rungon pituisen pätkän, mihin tein etujaloille reiät ja takajaloille sellaset säälittävät lenksut kuminauhasta (että pysyi päällä). Käytettiin tota viritelmään pahimmilla pakkasilla (yli 20), muuten mentiin ilman mitään kun ei toi näyttäny palelevan eikä aikuisenakaan ollut tarkoitus enää pukea. Kyseessä siis nyt aikuisena ihan kunnon turkilla varusteltu 6kg koira, ei pihis. Kokeiltiin myös sellaista villaista tuubihuivia, joka kiepsautettiin tarvittavan monesti koiran ympärille (esim. yksi kierros kaulan ympärille ja pari kierrosta vartalon ympäri, jos ymmärrät mitä tarkoitan), mutta tää lähti kovassa vauhdissa usein irti, joten koettiin toi villapaidan hiha paremmaks vaihtoehdoks. :peukku: Toki tällaset räpellykset ei välttämättä riitä pennulle, joka oikeesti palelee paljon. Meillä toi pentu ei edes koskaan valittanut kylmyyttä, jos sai liikkua.
(Viestiä on muokattu torstaina, 30.01.2014 klo 11:27)

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: KOIRIEN VARUSTEET 7 - Torstaina, 30.01.2014 klo 11:52  
+
0

lintuja kirjoitti:

Toisaalta hyvin näkee, kuinka koiran voi myös opettaa palelemaan: Helmi on ollut ihan jäässä kelissä, jossa tilan dalmis vetää tunnin verran onnessaan ilman mitään takkeja. :D



Toisaalta koirien verenkierrossakin on isoja eroja täysin riippumatta siitä miten ne vaatettaa. Näin ainakin meille on sanonut sekä ft että ell kun olen kyselly olenko pilannu meidän vanhuksen kun sitä tuntuu palelevan keleissä joissa tytyt pärjää vielä noin vain. Ilmeisesti sen veri ei vaan kierrä varsinkaan jaloissa samalla tavalla kun tytysillä eikä se siitä karaistu vaikka veisin sen palelemaan kuinka usein. Eli vaatetta vaan kun koira sitä tarvitsee.

Pikaisesti pikkuiselle saa tehtyä vaatetta myös huovuttamalla jonkun ison villapaidan niin että sitä voi sitten huoleti leikellä ilman että tarvitsee pelätä purkaantumista (krhm. itse olen käyny isän vaatekaapilla, mutta puoli-ilmaisia isoja villapuseroita löytää helposti myös kirppareilta). Huovutettu paita on lämpimämpi kuin villis muuten (pitää paremmin tuulta ja on tiiviimpi) ja villa muutenkin kiitollinen materiaali (lämmin myös märkänä). Pennun kasvaessa voi siirtyä hihoista koko paitaan :wink:
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: KOIRIEN VARUSTEET 7 - Torstaina, 30.01.2014 klo 15:11  
+
0
Meillä on mielenkiintoisesti ollut tänä talvena (siis sitten kun ne pakkaset tuli..) se tilanne, että tuo rottweiler on tassuistaan huomattavasti kylmän arempi eikä se muutenkaan ole oikein tahtonut isommilla pakkasilla ulkoilla vaan kyyhöttää kurjana ja palelevana. Kun taas tuo staffi, joka ei yleensä ulkoile mielellään kuin +10 asteen lämpötilassa kuivalla kelillä ei ole pakkasista erityisemmin valitellut. Tai no, kyllä se stopin vetää ovella mutta ei ole tarvinnut kuin ehkä kerran tai kaksi vetää sitä lenkillä perässään.

pinn

pinn
Viestimäärä: 1007

VS: KOIRIEN VARUSTEET 7 - Torstaina, 30.01.2014 klo 16:50  
+
0

Tigru kirjoitti:

Toisaalta koirien verenkierrossakin on isoja eroja täysin riippumatta siitä miten ne vaatettaa.


Tää on varmastikin totta. Mulla ja mun kaverilla nämä whippetit on pentuesiskoja, ja ollaan vaatetettu ne täsmälleen samalla tavalla alusta asti. Silti toinen palelee selvästi toista enemmän.
Australianpaimenkoira Loki (23.6.2012)
Whippet Lilo (6.8.2013)

Loki-blogi

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: KOIRIEN VARUSTEET 7 - Perjantaina, 31.01.2014 klo 12:37  
+
0
Meillä beussi pärjää -20 asti jos sillä on pohjavilla. Nyt ei ole, joten olen pukenut -15 asteessa jo takkia ylle. Pikkuhiljaa näyttäisi tuo karva kasvavan takaisin.

Mä lupasin itselleni etten osta pentua varten mitään, mutta tänään posti toi D&C:n paketin joka sisälti pinkin pörröpatukan :love: ja ihanan, kirkkaanpunainsen 3 metrisen grippiliinan. Hups.

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: KOIRIEN VARUSTEET 7 - Perjantaina, 31.01.2014 klo 13:28  
+
0
Saako jostain verkkokaupasta ostettua ns. tuplatalutinta, mihin saa yhteen kiinni kaksi koiraa? Onko kellään kokemuksia niistä?
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

Pikipaimenia

Pikipaimenia
Viestimäärä: 1713

VS: KOIRIEN VARUSTEET 7 - Perjantaina, 31.01.2014 klo 13:35  
+
0
^tarkoittaako hän nyt monitoimaria/normihihna, pitkähkö, molemmissa päissä lukot vai sellaista hihnanpäähän laitettavaa lyhyehköä jakajaa.

Meillä ei ehkä tuo vanhempi tykännyt kun Kirin pentuaikana välillä joskus lyhyitä lenkkejä/siirtymiä kuljetin niitä monitoimarilla, kun tuo nuorempi tempoi ja temppuili :cool: Noita jakajia on pidempiäkin ollut joissain nettikaupoissa. Joku linkkauksen osaava vastatkoon tarkemmin:wink:
Schipperket Minka s.2005 Kiri s. 2011

Ihminen on ihmiselle apina

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: KOIRIEN VARUSTEET 7 - Perjantaina, 31.01.2014 klo 13:42  
+
0

Pikipaimenia kirjoitti:

^tarkoittaako hän nyt monitoimaria/normihihna, pitkähkö, molemmissa päissä lukot vai sellaista hihnanpäähän laitettavaa lyhyehköä jakajaa.

Meillä ei ehkä tuo vanhempi tykännyt kun Kirin pentuaikana välillä joskus lyhyitä lenkkejä/siirtymiä kuljetin niitä monitoimarilla, kun tuo nuorempi tempoi ja temppuili :cool: Noita jakajia on pidempiäkin ollut joissain nettikaupoissa. Joku linkkauksen osaava vastatkoon tarkemmin:wink:



Siis joskus näin vaan sellaisen nahkahihnan joka jakaantui keskeltä kahtia ja kummassakin päässä oli omat lukot. En tiedä millaisia niitä on :nauru: Hihnalenkeillä nuo hurtat menee vierekkäin samaa tahtia joka tapauksessa, joten puntaroin, että semmoinen voisi olla kätsy.
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

  Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 45
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28166
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6324
Viestejä yhteensä545663
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 08:00)