Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Lauantaina, 31.01.2015 klo 10:02

Kysy mitä vain mistä vain! 22

Siirry sivulle: 1 ... 48 49 50 51

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Torstaina, 07.01.2016 klo 21:56  
+
0
Mä oon tuolla fb puolella huomannu saman, ihanku ois ensimmäiset pakkaset ikinä suomessa:mietiskel: :nauru: Tietysti voi olla toi syynä että oli niin lämmin syksy ihan jouluun saakka.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

petuunia

petuunia
Viestimäärä: 747

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Perjantaina, 08.01.2016 klo 05:15  
+
0

naukunen kirjoitti:

^^ Oonkohan nähnyt ikinä kuvia sun koirista? Olis hauska nähdä kun on tuollaiset roturisteytykset :hymy:



En usko että oot nähny, kun en tänne osaa kuvia liittää :roll:
Mut tän linkin takaa löytyy muutama kuva :hymy:

klik

(Viestiä on muokattu perjantaina, 08.01.2016 klo 05:43)

Heilin

Heilin
Viestimäärä: 40

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Perjantaina, 08.01.2016 klo 08:54  
+
0
Täällä Keski-Suomessa on pakkasta ollut se kolmekymmentä astetta ja meidän ulkoilut on rajoittuneet pikaisiin tarpeilla käynteihin. Vanhemmalla koiralla on pohjavillaa, muttei se siltikään tarkene. Pentu (silkkiterrieri) alkaa vinkua kovaan ääneen jo parin minuutin ulkona olon jälkeen. Parin päivän lenkittömyys alkaa koirissa kyllä näkyä, joten pitää kehitellä kaikenlaista aktivointia sisätiloissa.

Te, jotka vedätte (yli) tunnin lenkkejä näillä pakkasasteilla, millaiset varusteet teillä itsellänne on? Mä olen itsekin tosi vilukissa ja vaikka mulla on päällä toppavaatteet, niin kyllä palelee. Etenkin sormet jäätyy jo lyhyen ulkoilun jälkeen (tosin ne olen saanut jo kertaalleen palellutettua, mikä voi vaikuttaa asiaan..)

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Perjantaina, 08.01.2016 klo 09:40  
+
0
^Mulla on päällä näillä yli parinkymmenen asteen pakkasilla aluskerrasto (aika ohut, ei siis mikään villanen), paksu fleecepaita, jalassa toppahousut ja päällä se sama gore tex-takki, mitä oon koko syksyn pitäny. :nauru: Kokeilin laittaa toppatakin lenkille, mut mulla tulee siinä kuuma, syksyllä lenkkeilin ton gore tex-takin kanssa pelkkä t-paita sen alla. Mulla jäätyy ekana jalat, ei koskaan yläkroppa. Lyhyemmille lenkeille voin laittaa toppatakin, ku usein aamu- ja iltalenkeillä kävellään vähän verkkasempaan tahtiin. Huivina mulla on buff-tyyppinen huivi fleecevuorella, sen saa hyvin tarpeeks ylös ja tiiviisti kasvoja suojaamaan ja päässä karvalakkimallinen pipo, jonka saa leuan alta kiinni, ni pysyy tiiviisti korvia vasten. Kädessä Thinsulate-lämpörukkaset, noissa hanskoissa ei sormet jäädy. :hymy: Jaloissa sit villasukat ja talvisaappaat.

petuunia, onpa hauska toi tipsu-sheltti-chihu -mix, selvästi näkee piirteitä kaikista roduista. :hymy: Millanen luonne sillä on?
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu perjantaina, 08.01.2016 klo 09:41)

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Perjantaina, 08.01.2016 klo 10:41  
+
0
Tärkeintä takvipukeutumisessa kovalla pakkasella on eristävä ilma ihon ja vaatteiden välissä. Aluskerraston kuuluu olla ihonmyötäinen, mutta sen jälkeen tarvitaan väljyyttä, jotta saadaan tarpeeksi ilmaa vaatteiden sisään. Siis jos sen syystakin alle änkee kaksi villapaitaa, se ei juuri lämmitä, koska tulee liian tiukka paketti. Untuvatakin lämmittävyyskin perustuu siihen ilmavuuteen, plus että untuva ei anna ilman liikkua täytteen sisällä ja näin jäähdyttää itseään.
Reippaalla lenkillä itselle on tärkeimmät kunnon karvalakki, paksu merinovillainen tuubihuivi kasvoja suojaamassa, paksut goretex rukkaset, sekä nastakengät. Kengät ei ole kovin paksut, koska mä en liikkeessä palele vapaista. Nyt oon pitänyt miehen toppahousuja (isommat eli lämpimämmät) ja untuvatakkia. :)
Me ollaan yks talvivaellus vedetty -20 pakkasilla. Siihen kylmään tottuu aika pian ja sitten -10 tuntuu ihan kesältä. :D talvivaelluksella lämpimänä pysymisen kannalta itselle tärkein asia on kunnon leirikengät. Eli tommoset kilon Sorel glacier kengät joita pitää raahata mukana et saa jalat kuiviin lämpimiin kenkiin illalla. Ja untuvahousutkin löytyy. Ne on kylläkin jo niin muhkeat ettei niitä voi muualla pitääkään kuin talvivaelluksilla.

petuunia

petuunia
Viestimäärä: 747

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Perjantaina, 08.01.2016 klo 15:09  
+
0

Tutuli kirjoitti:

petuunia, onpa hauska toi tipsu-sheltti-chihu -mix, selvästi näkee piirteitä kaikista roduista. :hymy: Millanen luonne sillä on?



Vaikken hirveästi sheltteihin ole tutustunut niin voisin kuvitella että luonne vastais aika paljon arkaa shelttiä.
Kotioloissa siis hirmu iloinen ja leikkisä, semmonen elämäänsä onnellinen. Itsellä on ollut aikoinaan tipsu ja samaa itsepäisyyttä tuosta löytyy myös. Ja aimo annos prinsessamaisuutta :nauru: Tuttujen ihmisten seurassa ihmisrakas ja hellyydenkipeä. Mutta vieraassa ympäristössä, oudoissa paikoissa ja vieraiden ihmisten kanssa arka. Vieraisiin koiriin ei halua ottaa mitään kontaktia ja jos toinen tulee liian liki niin iskee paniikki.
Tuo arkuus ei toki ole neidille välttämättä mikään luonteen ominaisuus vaan saattaa johtua koiran pentuajasta. Koira on siis tuotu pentuna Virosta suomeen etsimään kotia, koska kohtalo virossa olisi ollut seuraavaksi koiratarha. Sen elämän alusta/oloista ei oo kovinkaan paljon tietoa, joten ei ollenkaan tiedä mitä kaikkea on joutunut kokemaan. Rodutkin on sellaisia jotka mulle on vaan kerrottu, 100% varmuutta niistä ei ole, mutta uskon kyllä ulkonäön perusteella että pitävät paikkaansa.
Koiran ensimmäiset 2 vuotta oli aika lailla kaikkeen totuttelua. Hirmuisesti olen sen kanssa tehnyt töitä ja tosi ylpeä olen millainen koira siitä on nyt 7 vuotiaana tullut.
Suurin haaste on ollut eroahdistus ja sitä en ole pystynyt kytkemään millään koulutuksella pois.
On sairaalloisen kiintynyt muhun ja toki myöskin koirakaveriinsa.
Työpäivät osaa olla nätisti, kun on toinen koira seurana, mutta edelleenkään ei ole ikinä YKSIN. Se huutaa vaikka 8 tuntia läpeensä.. Itkee myöskin silloin kun esim. vanhemmillani lähden toisen koiran kanssa ulos ja neiti joutuu jäämään muiden ihmisten kanssa sisälle..
Empä mä tuosta jaksa enää kauheesti stressata, ei tarvitse jättää sitä ikinä yksin ilman tuota koirakaveria. Sitten en tiedä mihin joudutaan kun isommasta aika jättää...

nnora

nnora
Viestimäärä: 2246

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Perjantaina, 08.01.2016 klo 17:50  
+
0
Talvilenkkipukeutumiseen. Mulla tänä aamuna -30 asteessa reippaan tunnin lenkillä, merinovillainen aluskerrasto, pässinpökkimät villahousut ja poolokauluksinen villapaita, ja kauluksen alla merinoneulosta oleva kauluri. Villapipo ja karvavuoriset nahkarukkaset, villasukat ja lämminvuoriset sopivasti reilut nahkaiset talvikengät.
Toppahousut ja Untuvaparkatakki päällimmäisenä. Hyvin tarkeni ja melkeen hiki tuli yhdessä vaiheessa pintaan kun reippaasti käveli.

Moonakin rupesi tarkenemaan kun sai kirppikseltä ostetun Pompan niskaansa, ei tarvinnut kauaa tassuja nostella ja ihanaa oli tehdä monen päivän köpöttelyjen jälkeen kunnollinen lenkki.
Eikä tarvinnut alkaa tossuja väkertämään :peukku:.
Porokoirasukuinen Moona 08/06
Suomenlapinkoira Vilma 09/11





Heilin

Heilin
Viestimäärä: 40

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Lauantaina, 09.01.2016 klo 09:48  
+
0
Kiitos kun jaoitte vinkkejä pakkaspukeutumiseen! Joku lämmin aluskerrasto voisi ainakin olla hyvä hankinta. Mistähän tollaisia kannattaisi alkaa katselemaan?

nnora

nnora
Viestimäärä: 2246

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Lauantaina, 09.01.2016 klo 11:38  
+
0
^Nythän on hyvät alet urheilukaupoissa ja taitaa markettienkin urheiluosastot olla melko hyvin varusteltuja nykyään eli ale-ostoksille vaan :hymy:. Eettistä merinoa jos haluaa ostaa niin kannattaa katsoa merkintä että on mulesing-vapaata. Eräliikkeistä löytää laadukkaita myös.
Porokoirasukuinen Moona 08/06
Suomenlapinkoira Vilma 09/11





Hanma

Hanma
Viestimäärä: 362

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Sunnuntaina, 10.01.2016 klo 14:09  
+
0
Voiko koiraa närästää sen takia, että saa lihat ja nappulat samalla kertaa?

Olen aina välillä antanut pieniä määriä pelkkää lihaa (ihmisten sika-nauta ja nauta, 23%) Mallulle ja se on ollut ok. Nyt annoin lihaa nappulan kanssa (pari ruokalusikallista) ja närästys alkoi 2-3h ruokailun jälkeen. Lihana on ollut ihmisten sika-nauta ja nauta.
u. Leonberginkoira "Pontus" s. 22.8.2013
n. Mittelspitz-sekoitus "Mallu" s. 6.8.2014

blogi

nnora

nnora
Viestimäärä: 2246

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Sunnuntaina, 10.01.2016 klo 19:33  
+
0
^Meidän närästäjän kanssa en ole huomannut eroa onko pelkkää lihaa vai nappulaa ja lihaa, mutta sekä nauta että sika aiheuttaa meillä närästystä, sika varsinkin, ilmeisesti koska on niin rasvaista ? Naudanlihaa jos harvoin annan niin aina kypsennettynä. Vaaleita lihoja ja kalaa annan raakanakin, mutta jos närästys on teillä nyt pahana ja tasapainoa haetaan , niin jättäisin kaikista rasvaisimmat lihat heti kättelyssä pois ja ne miedommatkin kypsentäisin.
Närästyshommat tuntuu olevan aika yksilöllisiä, että mitä kukakin kestää, mutta kantsii kokeilla.
Porokoirasukuinen Moona 08/06
Suomenlapinkoira Vilma 09/11





Hanma

Hanma
Viestimäärä: 362

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Sunnuntaina, 10.01.2016 klo 21:40  
+
0
^Meillä nauta 10% on sopinut tuolle ja myös kana. Ei oo siis näistä aiemmin saanut oireita kun oon vaikka keskellä päivää nakannu sille lusikallisen, mutta nyt kun pari kertaa laitoin napujen sekaan.. Täytynee koittaa antaa eriaikaan ja katsoa mitä tapahtuu..

Sitten toine kyssäri.. Voiko nämä kovat pakkaset aiheuttaa kuivaa ihoa ja kutinaa koiralle?
u. Leonberginkoira "Pontus" s. 22.8.2013
n. Mittelspitz-sekoitus "Mallu" s. 6.8.2014

blogi

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Sunnuntaina, 10.01.2016 klo 22:00  
+
0

Hanma kirjoitti:

Sitten toine kyssäri.. Voiko nämä kovat pakkaset aiheuttaa kuivaa ihoa ja kutinaa koiralle?

Ihan varmasti, kun ihmisilläkin se sitä tekee. Ilma on tosi kuivaa näillä pakkasilla.

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Perjantaina, 15.01.2016 klo 14:34  
+
0
Saako aitaamattoman kerrostalon piha-alueen läpi kulkea?
Meidän luhtitalon takana on kerrostalo, jonka piha-alueen läpi kulkee polku. Se ei ole mikään hiekkatie tms vaan käytön myötä syntynyt polku parkkipaikan kulmasta leikkikentän viertä meidän pihaan kahden pensaan välistä.. Siitä on aina kulkenut ihmisiä, kummankin talojen asukkaita.
Nyt kerrostalon alakerroksen asukas on ryhtynyt toimiin, ettei tätä polkua enää käytettäisi. Hän oli kolannut lunta leikkikentältä polun tielle, valliksi meidän ja niiden pihojen väliin. Hän oli huutanut vihaisena naapurin lapsiperheelle, ketkä kulkevat polkua pitkin päiväkotiin, että siitä ei saa kulkea. Hänen koiransa haukkuvat ohikulkijoita ja hänelle valitetaan haukkumisesta. Meillekin hän huusi eilen kun kävelimme siitä. Me voimme koiran kanssa kiertää sen pihan aivan hyvin, jos nyt vain lenkille ollaan menossa, mutta naapurille reitti lyhentää huomattavasti päiväkotimatkaa eikä silloin tarvitse kulkea autotien vartta.
Mutta kuinka on? Voiko sitä läpikulkua kieltää?

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Perjantaina, 15.01.2016 klo 15:11  
+
0

Vastaus siihen, kenellä ulkopuolisella on oikeus oleskella kerrostalon pihalla vaihtelee sen mukaan, keneltä kysyy. Eniten askarruttaa kysymys, onko kerrostalon piha-alue yksityistä vai julkista tilaa.

- Tämä on häilyvä käsite, johon otetaan kantaa useammassa laissa. Kerrostalon piha-alue voi olla yksityinen, mutta myös julkinen alue. Jos pihaa ei ole aidattu, sen läpi saa kulkea kuka tahansa. Vakituiseksi kulkureitiksi pihaa ei saa silti ottaa ilman maa-alueen omistajan tai haltijan lupaa, sanoo rikoskomisario Taisto Kuhlman Hämeen poliisilaitokselta.

Aidaton kerrostalon piha-alue on paikka, jonne siis saa tulla kuka tahansa. Jos vaikka naapuruston lapset leikkivät kerrostalon pihalla, se ei ole kiellettyä.


Täältä toi teksti. Pakko oli googlettaa ihan :D Toi on vähän hankala juttu kun toisaalta en itekkään haluis että ihmiset kulkis oman kämpän pihan läpi, ehkä vähän riippuu millanen piha ja miten toi polku menee että onko siitä nyt oikeasti haittaa asukkaille.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Perjantaina, 15.01.2016 klo 16:40  
+
0
^^Saa todellakin kulkea. Sillä sun naapurilla ei oo mitään oikeutta sanoa etteikö siitä sais kulkea, Kunhan ei kuljeta nurmkoiden yli tms! Poliisille vaan soitto jos tommottis häiriköi! Sen kannattais ite kouluttaa koiransa olemaan hiljaa!
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu perjantaina, 15.01.2016 klo 16:43)

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Perjantaina, 15.01.2016 klo 17:59  
+
0
Naapurikin meinasi, että iät ja ajat on saanut kulkea kerrostalojen pihalla. Meidänkin luhtitalon pihassa olevassa leikkipuistossa käy paljon lähialueen lapsia ja nekin tulevat aina ties mitä reittiä tähän pihaan.
Tämän miehen asunto, joka nyt vartioi tuota polkua, ei edes ole kovin lähellä sitä polkua. Hänen maantasossa olevan parvekkeen ja polun välissä on ainakin 15m. Siinä on välissä pieni hiekkakenttä ja leikkimökki. Mutta aina jos sillä on verhot auki, on ikkunassa vahtimassa kaksi koiraa ja ne haukkuu aika kovaa heti jos ne näkee jonkun siinä pihassa. Mutta mies on kuitenkin muuttanut siihen tietäen, että siinä on se leikkikenttä, eli pitäisihän niiden koirien osata sietää sitä jos joku siinä leikkikentälläkin on.
Mies on nyt kuulemma jäädyttää lumivallin sisään lautoja, ettei sitä vallia saa rikottua. Mä en ala tahallani niitä koiria haukuttamaan, kun me voidaan ihan hyvin myös kiertää. Mutta naapuri aikoo yrittää keskustella tämän miehen kanssa jos pääsisivät sopuun asiasta.
Mietin vain että mitä tässä tapauksessa pitää tehdä jos läpikulusta riidellään, en jaksa uskoa että poliisi on kiinnostunut moisesta kinasta? Lunta mies saa varmaan siirrellä pihassa miten tahtoo, niin voiko sille mitään jos se toistuvasti estää naapurin tekemästä polkua sinne?

Mankku

Mankku
Viestimäärä: 1307

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Perjantaina, 05.02.2016 klo 13:15  
+
0
Mitä mieltä olette näin ääniarasta koirasta?

Jos ulkona tamppaa mattoja ja siitä kuuluu kova pauke, niin koira pakenee auton alle tärisemään.
- chodsky pes uros, etsijäkoirakokelas s. 6/2013
- schapendoes uros, s. 6/2017

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Perjantaina, 05.02.2016 klo 13:26  
+
0
^Koira ei mun mielestä sais olla noin ääniarka =(.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Perjantaina, 05.02.2016 klo 15:27  
+
0

Mankku kirjoitti:

Mitä mieltä olette näin ääniarasta koirasta?

Jos ulkona tamppaa mattoja ja siitä kuuluu kova pauke, niin koira pakenee auton alle tärisemään.



En oikein ymmärrä kysymystä, siis miltä kannalta? Jalostuskoirahan se ei ole, mutta enimmäkseen käy sääliksi koiraa ja toivon että ei normaalissa arjessa stressaa ominaisuutensa vuoksi niin paljoa että monttu olisi mukavampi paikka oleskella.
Rise to reset the world.

  Siirry sivulle: 1 ... 48 49 50 51
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 06:00)