Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Lauantaina, 31.01.2015 klo 10:02

Kysy mitä vain mistä vain! 22

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 51

mannaa

mannaa
Viestimäärä: 927

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Perjantaina, 13.02.2015 klo 10:07  
+
0
Helvetinjärven kansallispuisto on kyllä kiva! Eikö ensi kesänä avata myös se uusi Etelä-Konneveden kansallispuisto? Sekin voisi olla aika kiva ainakin mitä olen kuvia sieltä nähnyt.

Oma kysymys: Olen viemässä koiran korvan takia eläinlääkäriin. Haittaako, että olen eilen illalla putsannut korvan, aamulla en?

Ja vielä lisäys, jos joku on asiaa pohtinut: naapurin koira ei ole ollut ainakaan meidän näköpiirissä irti yhtään kertaa sen viimeisen tapaamisemme myötä. Ehkä tämä tästä.
Mukana menossa snu Napo
(Viestiä on muokattu perjantaina, 13.02.2015 klo 10:24)

piiskahäntä

piiskahäntä
Viestimäärä: 745

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Perjantaina, 13.02.2015 klo 11:09  
+
0
^Viimeiseen lisäykseen, hyvä hyvä! :cool: Jospa siellä olis joku aivosolu sit liikahtanut toisella osapuolellakin. Onhan se nyt tosi ärsyttävää jos tommonen terrorisoija tulee harva se päivä lenkillä vastaan. Ihan jo sen oman koirankin hihnakäytöksen ja kaiken kannalta. Pahimmillaan kaikki työ koiran kanssa ohituksissa yms. menee kankkulan kaivoon.

Ei kai se korvan putsaus haittaa. Ainakin jos on jotakin tulehdusta tai muuta, niin punottaahan se kuitenkin ja kai ne näytettäkin varten saa jostain jonkun nöyhtäpaakun silti kaivettua. :hymy:
"Sitä saa mitä vahvistaa."

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Perjantaina, 13.02.2015 klo 12:45  
+
0
Jos käy helvetinjärven kansallispuistossa, kannattaa piipahtaa myös Siikanevalla ja Ryövärinkuopalla. Siikaneva on kansallispuisto myös, Ryövärinkuoppa kaunis lähde siinä tie 66 varressa. Siikanevalla voi kiertää n. 10km kierroksen ja yhdellä saarekkeella on rauhallinen laavu. Suolla on hyvä hiihdellä. Tarkoitus olisi mennä tänä talvena testaamaan kevättalven vaellukselle hankittua ahkiota sinne!

Scorpion

Scorpion
Viestimäärä: 358

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Perjantaina, 13.02.2015 klo 14:44  
+
0
Upeita kohteita vinkkasitte, kiitos! Hitonhauta onkin meille tuttu, melkein naapurissa kun asutaan :wink: Kiipeiltiin kerran kallioita pitkin ylös kun ukonilma iski kesken reissun ja piti päästä äkkiä pois sieltä rotkosta :nauru:

Helvetinjärvi taitaa olla meidän kohde ensi kesänä :hymy: Kamppeet selkään ja matkaan!

nauris

nauris
Viestimäärä: 1082

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Perjantaina, 13.02.2015 klo 14:52  
+
0
Mä olen monesti mökkireissulla miettinyt siinä Ryövärinkuopalla poikkeamista. Täytyy ottaa ohjelmistoon :peukku:
spn -13
broholminkoira, uros -16

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Lauantaina, 14.02.2015 klo 13:37  
+
0
Pieni gallup. Listaa tärkeimmät 10 asiaa, jotka jokaisen koiran pitäisi osata. Ja tärkeysjärjestykseen. Ei tarvitse keksiä niin monta jos tuntuu että top 5 riittää. Ja siis arkielämän ja kaikkien mahdollisten harrastusten kannalta.

Ajattelin tulla kyselemään mielipiteitä, koska oman puolivuotiaan koulutus etenee juuri nyt hyvää tahtia, mutta joskus mietin, että mulla on mielessä liikaa asioita, joita pitäisi kouluttaa, kun edellisetkään asiat eivät ole vielä loppuun vietyjä. Esim. paikallaoloa saisi treenata vaikka kuinka ja kuinka vielä, ja asioista luopuminenkin on vähän niin ja näin vielä, ainakin ulkona. Samaan aikaan mietin, että kannattaako päivän ruuat käyttää johonkin asentojen hinkkaamiseen kun vaikkapa luoksetuloakin voisi harjoitella ja se olisi tärkeämpää...

No tässä mun lista, vaikka on vaikea miettiä tärkeysjärjestystä... Ehkä ekat kuusi asiaa ovat nyt sellaisia, joita pitäisi mun mielestä ensisijassa treenata, loput hieman toissijaisia.

1. luoksetulo
2. lähellä pysyminen ja hihnakäytös
3. asioista luopuminen ("jätä")
4. paikalleen rauhoittuminen, istu/maahan, ja myöskin siinä pysyminen!
5. ihmisten tervehtiminen, tällä hetkellä pieni koirani nousee melkeinpä aina takajaloilleen vieraita ihmisiä vasten. Haluaisin saada turhan intoilun pois ja vasta luvan kanssa "nousta" tervehtimään. (Kai se on sallittava kun kaikki ihmiset kuitenkin niin haluavat...Mutta ei olekaan niin kivaa kun on vaikka kuraiset tassut...)
6. sivulle tulo ja siinä seuraaminen
7. asennot istu/maahan/seiso ja myös kauko-ohjattuna
8. pysähtyminen, "seis"
9. noutaminen ja tavaroiden antaminen
10. "pois", en ole vielä edes miettinyt miten koulutetaan, mutta hoitokoirani pystyy käskemään esim. pois keittiöstä jos tulee kinuamaan ruokaa, oli tosi kätevää. :)

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Lauantaina, 14.02.2015 klo 14:00  
+
0
Yksinolo
Luoksetulo
Kontakti
Hihnakäytös
Rauhoittuminen (sisällä ja muualla silloin kun mitään ei tapahdu)
Käsittely (omistaja saa suorittaa kaikki hoitotoimenpiteet yms)
Irti
Arkikäyttö odota (tienylitykset jne)
Hiljaa olo/hiljeneminen käskystä
Siirtyminen/poistuminen käskystä

Harrastuskoirina nuo omat toki osaavat paljon ns. "temppuja" ja muuta, mutta ne ei ole loppupeleissä tärkeitä siinä arjessa.

Käytännössä ensimmäisenä opetan kontaktin ja heti luoksetulo+mukana tulo+yksinolo+rauhoittuminen+käsittely. Sen jälkeen hihnakäytös+arki odota. Muuta sitten siinä ohella ja kun kerkiää. Motivointi ja toimiva palkkaus (leikki, namien käyttö, laumapalkkaus)! Tempuilla (seuraamiset, istumaahan yms) ei loppupeleissä ole niin kiirettä kun pohjat on hyvät, koira on kiinnostunut omistajastaan ja motivointi toimii.

(Viestiä on muokattu lauantaina, 14.02.2015 klo 14:05)

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Lauantaina, 14.02.2015 klo 16:28  
+
0
Mä oon pitänyt luoksetulon, paikalla pysymisen sun muiden ohella tärkeänä nimen omaan arjessa sellaisia asioita kuin luvan odottaminen autosta ulos tulemiseen (ja innokkaiden autoilijoidemme takia myös autoon menemiseen) tai ovesta kulkemiseen sekä ehdottoman tärkeänä taitona käskystä tien laitaan menemistä ja hihnassa ollessa oikeastaan oletusarvoisesti siellä laidassa pysymistä. Lisäksi tuli puolivahingossa opetettua käskystä vaihtaminen toiseen laitaan joka etenkin ratsastuslenkeillä koiran kanssa on osoittautunut erinomaisen hyväksi käskyksi, vaikka onkin ihan normilenkeillä myös käytössä.

On ihanan vaivatonta, kun koira on normaaliarjessa puheohjautuva ja lisäksi kun siihen yhdistää nostamisen ja tavaroiden etsimisen, koira on vieläpä tosi näppärä apuri arjessa.

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Lauantaina, 14.02.2015 klo 17:31  
+
0
1. Yksinolo
2. Luoksetulo
3. Pysähtyminen ja siinä asennossa odottaminen kunnes saa luvan liikkua
4. Jätä (ruoka, tavarat yms.) Eli tavaroista luopuminen.
5. Luvan odottaminen.
6. Käsittely, voin suorittaa kaikki tarvittavat hoitotoimenpiteet kynsien leikkuusta trimmaukseen ja lääkintään.
7.Hihnakäytös, ohitukset ja vetämättä kulkeminen. Lisään tähän vielä että kolmen koiran omistajana menisi hermot jos koirat eivät osaisi kulkea tietyssä järjestyksessä, jolloin tietää mikä hihna kuuluu kenelle eivätkä mene sekaisin.
8. En tiedä millaisella yhtenäisellä sanalla tätä kuvailisin, mutta ehkä "yleiset käytöstavat" olisi oikea eli kotona tai vierailla ei hypitä irtaimistolle, ei norkoilla ruokapöydästä tai keittiön tasoilta ruokaa yms. yms.
9. Pois/siirry eli siirtyminen käskystä
10. Autossa matkustaminen.
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Scorpion

Scorpion
Viestimäärä: 358

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Lauantaina, 14.02.2015 klo 18:30  
+
0
Mä panostin koirani kanssa neljään asiaan: luoksetulo, remmikäyttäytyminen, yksinolo ja luopuminen. Mun mielestä jos koira osaa nuo, arki onnistuu jo erittäin hyvin. Tulevan pennun kanssa keskityn noihin asioihin ensisijaisesti, myöhemmin sitten "turhanpäiväisemmät" asiat.

Hanma

Hanma
Viestimäärä: 362

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Lauantaina, 14.02.2015 klo 22:40  
+
0
Mikähän annos olis sopivan riittävä D3-vitamiinia aikuiselle ihmiselle, niinku jatkuvassa käytössä? Tai mikä olis suurin turvallisin päiväannos jatkuvassa käytössä? Itellä on tällä hetkellä SanaSolin D3-tippoja ja paketissa lukee, että 5 tippaa sisältää 10ug D3-vitamiinia ja se olis niinku se suositeltu päiväannos. Mutta lueskelin netistä, että ihmiset on ihan huolettomasti syöneet säännöllisesti jopa 50-100ug.. :mietiskel: Että mahtaako tuosta 10ug määrästä olla edes mainittavaa hyötyä.. :eek:

Itse haluaisin koittaa, saisinko D:stä apua mm. väsymykseen ja huonoon unenlaatuun.. kun monet on vissiin siitä saaneet avun. Mulla on muutenkin varmaan kaikenmaailman puutoksia, koska syön todellatodella yksipuolisesti.. enkä juo mm. maitoa juuri ikinä.. :shifty:
u. Leonberginkoira "Pontus" s. 22.8.2013
n. Mittelspitz-sekoitus "Mallu" s. 6.8.2014

blogi

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Sunnuntaina, 15.02.2015 klo 00:02  
+
0
1. Yksinolo
2. Luoksetulo
3. Pysähtyminen käskystä
Nää on mulle tärkeimmät ja noilla on päässyt jo hyvin pitkälle.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Sunnuntaina, 15.02.2015 klo 15:35  
+
0

SiljaSiili kirjoitti:

Pieni gallup. Listaa tärkeimmät 10 asiaa, jotka jokaisen koiran pitäisi osata. Ja tärkeysjärjestykseen.



1.Motivointi/palkkaus
2. Kontakti
3. Luoksetulo
4. Yksinolo ja rauhoittuminen
5. Käsittely/hoitotoimenpiteet
6. Lenkillä käyttäytyminen. Mulle tämä tarkoittaa sitä, että siinä hihnassa ei revitä niin paljon, että käsi irtoaa ja osataan vaihtaa puolta käskysanoilla ja siinä tietyllä puolella pysymistä. Vapaana taas ei mennä häiriköimään muita ja pysähdytään käskystä.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 15.02.2015 klo 15:36)

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Sunnuntaina, 15.02.2015 klo 15:42  
+
0

SiljaSiili kirjoitti:

Pieni gallup. Listaa tärkeimmät 10 asiaa, jotka jokaisen koiran pitäisi osata. Ja tärkeysjärjestykseen. Ei tarvitse keksiä niin monta jos tuntuu että top 5 riittää. Ja siis arkielämän ja kaikkien mahdollisten harrastusten kannalta.

Ajattelin tulla kyselemään mielipiteitä, koska oman puolivuotiaan koulutus etenee juuri nyt hyvää tahtia, mutta joskus mietin, että mulla on mielessä liikaa asioita, joita pitäisi kouluttaa, kun edellisetkään asiat eivät ole vielä loppuun vietyjä. Esim. paikallaoloa saisi treenata vaikka kuinka ja kuinka vielä, ja asioista luopuminenkin on vähän niin ja näin vielä, ainakin ulkona. Samaan aikaan mietin, että kannattaako päivän ruuat käyttää johonkin asentojen hinkkaamiseen kun vaikkapa luoksetuloakin voisi harjoitella ja se olisi tärkeämpää...


* Leikki. Koska kaikki muu pohjaa siihen että motivointi ja palkkaus toimii niin leikki on tärkein mulle.
* Luoksetulo
* Mukana pysyminen eli se että irtioleva koira seuraa itse mihin menen eikä mun tarvi huhuilla sitä
* Yksinolo
* Kontakti
* Käsittely
* Rauhoittuminen, meillä saa sisälläkin riekkua mutta käskystä rauhoitutaan missä vaan
* Sisäsiisteys
* Remmissä oleminen
* Pysähtyminen/paikoillaan olo

varsinaisista käskyistä arjessa tärkeimmät on:
* tänne
* pois (koira väistää/menee pois tieltä)
* paikka (ei saa liikkua yhtään)
* irti (luovuttaa suussa olevan tavaran)
* jätä (luopuu kohteesta josta on kiinnostunut eli ei ota suuhun ko asiaa, jättää ko hajun tai toisen koiran tms huomiotta)
* reunaan (menee siihen tien laitaan jossa itse olen)
* yli (tien ylitys käsky)
* mennään (hoputuskäsky lenkille)
* odota (kauemmas irronnut koira odottaa kunnes tulen lähemmäs)

Kaikenlaista muutakin näppärää nuo osaa (niinku kääntää toisen kyljen trimmattavaksi tai antaa tassut vuorotellen puettavaksi tai avustaa pukemisessa/riisumisessa jne) mutta nuo koen tärkeimmiksi arkea helpottaviksi jutuiksi.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Maanantaina, 16.02.2015 klo 06:46  
+
0
Onko kenelläkään kokemusta vatsalaukun tähystyksestä (gastroskopia)? Itse joudun ilmeisesti kyseiseen toimenpiteeseen, ja kun kuulin miten se tehdään, ensimmäinen ajatus oli lähinnä että miten moisesta selviää hengissä? :eek:
Pikkurillin paksuista letkua pitää siis niellä ja pelkkä ajatuskin saa melkein yökkäilemään. Mulla on muutenkin tosi herkkä yökkäysrefleksi, monesti pelkkä hampaiden pesu aiheuttaa yökkäilyä, niin miten ihmeessä selviän jonkun letkun nielemisestä.. :neutral:
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Maanantaina, 16.02.2015 klo 13:17  
+
0
Mun pitäisi hankkia puhelimeen muistikortti. Onko erityisiä asioita, joihin kannattaisi kiinnittää huomiota korttia valitessa? Minkä kokoinen kortti olisi järkevä hankinta? Toiveissa olisi siis saada kortille osa sovelluksista sekä kuvat ja videot. Tuon puhelimen muisti on järkyttävän pieni, ja nytkin sanoo olevansa täynnä.

Sherlock

Sherlock
Viestimäärä: 1331

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Maanantaina, 16.02.2015 klo 13:37  
+
0
^ Mulla on mun puhelimessa 8 gigan muistikortti. Merkkiä en nyt just muista, mut anttilasta hommattu eikä ollu edes kallis. Siitä ei oo läheskään puoliakaan käytetty, ja mulla on aivan helvetisti kuvia ja videoita sekä kortille olevia sovelluksia :nauru:
Sekarotuinen - "Minni" (-06)
Welsh corgi pembroke - "Nita" (-10)

nnora

nnora
Viestimäärä: 2246

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Maanantaina, 16.02.2015 klo 14:30  
+
0
Help ! Miten palauttaa n'pp'imist;n v'limerkit oikeille paikoilleen ? Mit' oon oikeen ep'huomiossa painellut ?
//Homma hoidossa, kiitokset ooan etänörttituen :nauru:
Porokoirasukuinen Moona 08/06
Suomenlapinkoira Vilma 09/11





(Viestiä on muokattu maanantaina, 16.02.2015 klo 14:33)

tir

tir
Viestimäärä: 245

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Maanantaina, 16.02.2015 klo 15:20  
+
0

Johannna kirjoitti:

Onko kenelläkään kokemusta vatsalaukun tähystyksestä (gastroskopia)? Itse joudun ilmeisesti kyseiseen toimenpiteeseen, ja kun kuulin miten se tehdään, ensimmäinen ajatus oli lähinnä että miten moisesta selviää hengissä? :eek:
Pikkurillin paksuista letkua pitää siis niellä ja pelkkä ajatuskin saa melkein yökkäilemään. Mulla on muutenkin tosi herkkä yökkäysrefleksi, monesti pelkkä hampaiden pesu aiheuttaa yökkäilyä, niin miten ihmeessä selviän jonkun letkun nielemisestä.. :neutral:



ei se loppujen lopuksi ihan niin hirveältä tunnu. toki tuo kakomisefekti voi haitata jos on noinkin voimakas, mutta kannattaa keskustella lääkärin kanssa siitä. itse sain rauhoittavaa lääkettä mitä nappasin ennen toimenpidettä, niin meni helpommin. ei se kivaa ole, mutta asiansa osaavat lekurit jne helpottavat.
tuohon taitaa riittää syömättömyys tietyn aikaa, mutta siihen toiseen tähystykseen valmistautuminen sitten onkin oma lukunsa.. nimim. ei koskaan enää...

Saippa

Saippa
Viestimäärä: 617

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Maanantaina, 16.02.2015 klo 20:57  
+
0
Missä päin pk-seutua ja muuta Suomea on mahdollista magneettikuvauttaa koira? Missä hinnoissa kuvaukset liikkuu? Muita kokemuksia?
Shelttimies Noppa (Pilvimarjan Kuka, 2/2013)
etäjäseninä slkn:t Siiri (Liehkun Ciiku, 4/2003) ja Selma (Tiitiäisen Reela (4/2006)

http://koiratulikotiin.blogspot.fi/

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 51
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28166
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6324
Viestejä yhteensä545663
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 08:45)