Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Lauantaina, 31.01.2015 klo 10:02

Kysy mitä vain mistä vain! 22

Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 51

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Maanantaina, 16.02.2015 klo 21:33  
+
0
Mitä oikeastaan tarkoittaa, kun näyttelyarvostelussa lukee yhdensuuntaiset pään linjat? Olen törmännyt tuohon useasti, mutta en oikein edelleenkään hahmota, että mitä sillä tarkoitetaan.
Vpn 06/13

norah

norah
Viestimäärä: 864

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Maanantaina, 16.02.2015 klo 23:13  
+
0

Johannna kirjoitti:

Onko kenelläkään kokemusta vatsalaukun tähystyksestä (gastroskopia)? Itse joudun ilmeisesti kyseiseen toimenpiteeseen, ja kun kuulin miten se tehdään, ensimmäinen ajatus oli lähinnä että miten moisesta selviää hengissä? :eek:
Pikkurillin paksuista letkua pitää siis niellä ja pelkkä ajatuskin saa melkein yökkäilemään. Mulla on muutenkin tosi herkkä yökkäysrefleksi, monesti pelkkä hampaiden pesu aiheuttaa yökkäilyä, niin miten ihmeessä selviän jonkun letkun nielemisestä.. :neutral:



Nakkaan sua yksärillä.
Belgianpaimenkoira tervueren Mutka s. 8/12
Belgianpaimenkoira groenendael Moto s. 2/17
† Belgianpaimenkoira groenendael Meeko 9/14 - 4/2022

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Maanantaina, 16.02.2015 klo 23:34  
+
0

Johannna kirjoitti:

Onko kenelläkään kokemusta vatsalaukun tähystyksestä (gastroskopia)?


Täällä ja :heiluti: Mulla nyt ei oo mitenkään erityisen herkkä nielu, vaikka välillä yökkäyttääkin pelkästään jo toisen yökkäilyn kuunteleminenkin. Se letkun nieleminen helpottuu kummasti, kun se saadaan siitä nielun ohi. Hankalinta varmasti tässä on se, ettei liikaa vastustele vaan yrittää pysyä rentona. Toimenpide tuntuu ikävältä ruokatorvessa kun ne letkut painaa sieltä sisäpuolelta kaulaa. Kannattaa myös varautua holtittomaan röyhtäilyyn sekä silmien armottomaan vuotamiseen. Laita vedenpitävää meikkiä. Näytteenotto taas tuntuu siltä, kuin joku näykkisi kevyesti vatsan sisällä. Eihän se mitenkään päin ole miellyttävä kokemus, mutta ei myöskään onneksi mitenkään pitkäkään. Ja lääkäri kertoo myös heti, että mitä sieltä vatsasta löytyy. Vastauksien saaminen aina helpottaa oloa. :hymy:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu maanantaina, 16.02.2015 klo 23:36)

mannaa

mannaa
Viestimäärä: 927

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Tiistaina, 17.02.2015 klo 09:33  
+
0

Tingelstiina kirjoitti:

Mitä oikeastaan tarkoittaa, kun näyttelyarvostelussa lukee yhdensuuntaiset pään linjat? Olen törmännyt tuohon useasti, mutta en oikein edelleenkään hahmota, että mitä sillä tarkoitetaan.



Mä olen ymmärtänyt, että kuonon selän ja kallon päälyosan pitäis (tai ei kai kaikilla roduilla, mutta ainakin snautsereilla)i olla samanlaiset. Eli kun painaa kämmensyrjän kirsusta silmienväliin ja katsoo, millainen kulma muodostuu ja sitten painaa kämmensyrjän silmien välistä korvien väliin. Vertaamalla näitä kulmia tietää, ovatko pään linjat yhdensuuntaiset vai eivät. Jos vaikkapa on takaluisi kallo, päänlinjat eivät voi olla yhdensuuntaiset.

Jos joku tietää paremmin, luen mielelläni tarkennuksen.

Hyvä kuva yhdensuuntaisista pään linjoista löytyy täältä, sivun 5 alalaidasta: http://www.ssnk.fi/rotu/tulkintaohje.pdf
Mukana menossa snu Napo
(Viestiä on muokattu tiistaina, 17.02.2015 klo 11:40)

Sherlock

Sherlock
Viestimäärä: 1331

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Tiistaina, 17.02.2015 klo 10:56  
+
0
Kuinka nopeesti te keiltä on poistettu vetämällä hampaita, ni ootte syöneet ihan normaalisti? Multa poistettiin eilen aamulla vasemmalta ylhäältä vinoon kasvanut viisaudenhammas ja oon koko eilisen päivän vedelly vaan jäätelöä, jugurttia ja sosekeittoa. Tänäänkin syön vaan sosekeittoa. Mietin, missä vaiheessa uskaltaa alkaa syömään ihan normaalia ruokaa? Ettei vaa toi hyytymä irtoa tai sinne mene mitää ruuanmuruja...

Se hammaslääkäri ei antanu minkäänlaisia ohjeita, sano vaan että 2 tuntia pitää olla syömättä ja juomatta ja sitä tuppoa pitää "purra" noin 20min, tarvittaessa vaihtaa uuteen jos vielä vuotaa. Ja tarvittaessa särkylääkettä jos rupee särkemään, mut epäili ettei sitäkään tarttee (ei tätä kyllä särje, eli taidan tosiaan säästyä buranalta :D ). Siinä oli hienot ohjeet :nauru:
Sekarotuinen - "Minni" (-06)
Welsh corgi pembroke - "Nita" (-10)

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Tiistaina, 17.02.2015 klo 11:01  
+
0
^En muista tarkkaan mutta jos oikein muistan niin kyl mää saman päivän iltana jo söin , viimeistään kuitenkin seuraavana päivänä.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

syntaksivirhe

syntaksivirhe
Viestimäärä: 1594

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Tiistaina, 17.02.2015 klo 11:10  
+
0
Sairaanhoitajan pro tip: jos gastroskopia oikein jännittää, niin siihen on olemassa kyllä hyvät esilääkkeetkin. Kunhan tajuaa jo hyvissä ajoin hihkaista, että tällaiselle on tarvetta niin kyllä siellä tarjotaan hyvät tropit. Tosin silloin kannattaa ottaa joku toinen aikuinen mukaan, ettei tarvitse heti lähteä ratin taakse toimenpiteen jälkeen.
Welsh Corgi Pembroke
FI RU EE MVA BALT EE LV LT JMVA "Roxie" (n) 1/14 -sijoituksessa-

Pixu

Pixu
Viestimäärä: 1319

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Tiistaina, 17.02.2015 klo 11:33  
+
0

Saippa kirjoitti:

Missä päin pk-seutua ja muuta Suomea on mahdollista magneettikuvauttaa koira? Missä hinnoissa kuvaukset liikkuu? Muita kokemuksia?



Ainakin Vantaalla Aistissa ja vissiin Viikissäkin on magneettikuvauslaitteet. Viime syksynä Aistissa maksoi isohkon koiran kuvaaminen vähän vajaa 1000 euroa. Oli hyvä kokemus ja kuvista kävi ilmi asiat mitä ei röntgenissä näkynyt ollenkaan.
Dalmikset Rölli & Ronja

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Tiistaina, 17.02.2015 klo 12:02  
+
0
Saippa, onko Nopalla joku vaiva vai miks kyselet magneettikuvausta? :neutral:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Tiistaina, 17.02.2015 klo 12:49  
+
0

Scorpion kirjoitti:

Upeita kohteita vinkkasitte, kiitos! Hitonhauta onkin meille tuttu, melkein naapurissa kun asutaan :wink: Kiipeiltiin kerran kallioita pitkin ylös kun ukonilma iski kesken reissun ja piti päästä äkkiä pois sieltä rotkosta :nauru:

Helvetinjärvi taitaa olla meidän kohde ensi kesänä :hymy: Kamppeet selkään ja matkaan!



Asukko sinäkin Laukaassa?
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Pikipaimenia

Pikipaimenia
Viestimäärä: 1713

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Tiistaina, 17.02.2015 klo 13:34  
+
0
Magneettikuvauksesta tuli mieleen että onko kukaan käyttänyt koiraansa lämpökamerakuvauksessa?

Harkitsen vahvasti tuolle vanhemmalle otukselle kun sillä selkeesti jotain vaivaa takapäässä (eikä ilmeisesti kyse anaalirauhasista) joka tulee ja menee mutta viime aikoina on ollut useammin ärtsy, saattaa siis ärähtää ilman että kukaan koskee, yhtäkkiä makuulta tai istualtaan ärähtää ja nousee sitten siirtyäkseen muualle. Mikä tässä hämää on se että häntäpäätä saa kyllä käsitellä ja "vääntää" ilman mitään mutinoita, kerran on myös hieroja käynyt koiran läpi, mutta eihän sellanen kertaluonteinen keissi mitään kerrokaan.

Olen ajatellut nyt siis jossain vaiheessa viedä sen siihen lämpökamerakuvaukseen koska siihen ei ilmeisesti joudu koiraa edes rauhoittamaan, josko siinä näkyisi jotain ilman että tarvii lähtä röntgaamaan vanhenevaa koiraa. Tottakai sekin tehdään jos siitä jotain hyötyä on.. Olen toimenpidekuvauksesta ymmärtänyt että jos koiralla olisi tulehdusta niin senkin pitäisi periaatteessa näkyä lämpötilaeroina. Vai onkohan tuo ihan hokkuspokkustutkimus loppujen lopuksi, uudenlainen tapa tutkia käsittääkseni. Meillä Tuusulassa olis uusimmalla ell.asemalla tuo mahdollisuus käytössä.

Onko kellään ko."tutkimuksesta" kokemusta?
Schipperket Minka s.2005 Kiri s. 2011

Ihminen on ihmiselle apina
(Viestiä on muokattu tiistaina, 17.02.2015 klo 13:36)

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Tiistaina, 17.02.2015 klo 18:16  
+
0
Kiitos kokemusten jakamisesta! Eihän se gastroskopia varmasti mikään miellyttävä toimenpide ole, mutta kaippa se on pakko vaan suck it up ja kestää..
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


Saippa

Saippa
Viestimäärä: 617

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Keskiviikkona, 18.02.2015 klo 11:48  
+
0
Kiitos magneettikuvavinkeistä! Kaipaisin vielä semmosta tietoa, että missä muualla Suomessa noita kuvauksia tehään ku pk-seudulla. Google ei ollut kaveri tässä asiassa.
Shelttimies Noppa (Pilvimarjan Kuka, 2/2013)
etäjäseninä slkn:t Siiri (Liehkun Ciiku, 4/2003) ja Selma (Tiitiäisen Reela (4/2006)

http://koiratulikotiin.blogspot.fi/

ooa

ooa
Viestimäärä: 780

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Keskiviikkona, 18.02.2015 klo 16:29  
+
0
Otsatukka vai ei?
Sakset huutelee mulle jotain kevätölinöitä! :shifty:
Shibatrio <3

nnora

nnora
Viestimäärä: 2246

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Keskiviikkona, 18.02.2015 klo 16:31  
+
0
^joo joo kannatetaan ! :peukku:
Porokoirasukuinen Moona 08/06
Suomenlapinkoira Vilma 09/11





Sherlock

Sherlock
Viestimäärä: 1331

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Keskiviikkona, 18.02.2015 klo 18:18  
+
0

magik kirjoitti:

^En muista tarkkaan mutta jos oikein muistan niin kyl mää saman päivän iltana jo söin , viimeistään kuitenkin seuraavana päivänä.


Njoo, mä söin tänää jo kyllä ihan normiruokaa (makaronilaatikkoa) ja jäyhäsin ruuan tuol toisel puolel :nauru: Päätin et jos sinne menee jotain ruuanmujuja ni menkööt, en mä voi koko aikaa syödä pelkkää soseruokaa.
Sekarotuinen - "Minni" (-06)
Welsh corgi pembroke - "Nita" (-10)

mannaa

mannaa
Viestimäärä: 927

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Keskiviikkona, 18.02.2015 klo 21:21  
+
0

Saippa kirjoitti:

Kiitos magneettikuvavinkeistä! Kaipaisin vielä semmosta tietoa, että missä muualla Suomessa noita kuvauksia tehään ku pk-seudulla. Google ei ollut kaveri tässä asiassa.



Ainakin Tampereella on yksi eläinlääkäriasema, missä on magneettikuvausta. En vaan saa päähäni, minkä ketjun eläinlääkäriasema se oli. Oiskohan ollut Animagi?

Ei kun sori, se olikin CT-kuvaus.
Mukana menossa snu Napo
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 18.02.2015 klo 21:22)

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Torstaina, 19.02.2015 klo 10:23  
+
0

mannaa kirjoitti:

Mä olen ymmärtänyt, että kuonon selän ja kallon päälyosan pitäis (tai ei kai kaikilla roduilla, mutta ainakin snautsereilla)i olla samanlaiset. Eli kun painaa kämmensyrjän kirsusta silmienväliin ja katsoo, millainen kulma muodostuu ja sitten painaa kämmensyrjän silmien välistä korvien väliin. Vertaamalla näitä kulmia tietää, ovatko pään linjat yhdensuuntaiset vai eivät. Jos vaikkapa on takaluisi kallo, päänlinjat eivät voi olla yhdensuuntaiset.

Jos joku tietää paremmin, luen mielelläni tarkennuksen.

Hyvä kuva yhdensuuntaisista pään linjoista löytyy täältä, sivun 5 alalaidasta: http://www.ssnk.fi/rotu/tulkintaohje.pdf



Mie olin jo ehtinyt unohtaa, että kysyin täällä tuosta jutusta. Kiitos vastauksesta, vaikka mie sitte sainkin sen tiedon toista kautta nopeammin.

Päättelin itsekin, että jotain tuon suuntaista se kaiketi tarkoittaa, mutta piti saada varmistus. Toisaalta kiinnosti sekin, että tarkoittaako jotain muutakin.
Vpn 06/13

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Perjantaina, 20.02.2015 klo 16:25  
+
0
Kannettavan nappaimisto on aivan sekaisin. Osa kirjaimista toimii normaalisti, mutta merkit on sekaisin ja erikoiset kirjaimet. Onkohan tahan joku kikka kuinka korjata. Ei edes kysymysmerkki toimi.
Kone on 6v vanha HP, Vista kayttojarjestelma.
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

Sherlock

Sherlock
Viestimäärä: 1331

VS: KYSY MITä VAIN MISTä VAIN! 22 - Perjantaina, 20.02.2015 klo 18:02  
+
0
^ Ettet ois vahingossa vaihtanu kieltä enganniks? :nauru:
Sekarotuinen - "Minni" (-06)
Welsh corgi pembroke - "Nita" (-10)

  Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 51
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 01:30)