Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 21:49

Murresanat ja murteet

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 26

sitepi

sitepi
Viestimäärä: 380

MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 21:49  
+
0
Laitanpa nyt tänne uuden aiheen.

Itse olen Koillis-Savossa syntynyt, meillä ei kotona ollut maatilaa, mutta mummon luona hoitelin niitä elukoita, murteella laittakaas muut.

1. Lehmä oli kanttura
2. Vasikka oli (emän tuleva kanttura)
3. Sonni oli muuli (Mummo ei koskaan katsonut telkkaria, etten tiedä mistä tuo muuli tui)
4. Sika oli aina possu
5. Pullo oli aina puteli
R.I.P. rakas Tepi ja Piki

Ispu

Ispu
Viestimäärä: 576

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 21:59  
+
0
Mie tykkään ihan hirveästi kaikista murteista ja väännän kuulemma puhuessani oudosti :nauru: Ite oon siis Etelä-Karjalasta ja puhun samalla lailla kun Hanna Pakarinen.

Meillä on aika lailla samat kuin nuo Sitepin laittamat. Ja nyt kun käy miettimällä miettimään niin ei tuu mieleen mitään erikoisia. Joskus vissiin jonkun kanssa väännettiin rieskasta, et mitä se on.

Laastari-sotti. Ainut mikä tuli nyt mieleen.
Blogi
Blip
Muistoissa Kamu&Miki.

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 22:00  
+
0

pnkd kirjoitti:

Minulle kauhtunut on sitten kulahtanut. :nauru:



Mä käytän kans enempi tota kulahtanut-sanaa :)
Ylläpitäjä

Noz

Noz
Viestimäärä: 276

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 22:00  
+
0
Hauska aihe! Meillä on välillä miehen kanssa ihan mielenkiintoisia keskusteluja aiheesta. Miehen mielestä käytän välillä outoja sanoja, joita ei oikeasti ole edes olemassa. Olen siis Satakunnasta ja mies täältä Varsinais-Suomesta.

Mies ei mm. ole koskaan kuullut sanaa suuli, joka minusta taas on ihan normaali sana.
Tillukkaat on meilläpäin villasukat.
Alusta on sama kuin talon alunen / kellari.
Lisäksi porilaiset tekee asioita yhtäkkiä. Mm. käydään yhtäkkiä kaupassa, käydään yhtäkkiä kaverin luona jne. Yhtäkkiä saattaa kestää kaikkea 5 minuutista 5 tuntiin :nauru:

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 22:04  
+
0
^Eiks suuli ole niinkuin ulkorakennus? Kyllä se tuolla mun kotiseudulla (myös Varsinais-Suomessa) on ihan normaali sana.
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

Noz

Noz
Viestimäärä: 276

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 22:05  
+
0
^ Joo, jotain sellaista, niinkun liiterin tapainen. Ehkä vika on siis mun miehessä :shhh:

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 22:06  
+
0
Mä olen Turusta, äidin suku Raumalta päin.. suuli ja alunen on ihan tuttuja sanoja meilläkin.

Meillä on pöydässä taltriikit, klasit ja pestikit, kädet pruukataan kuivata hantuukiin. Elukat ja lapset karaa. Kartiinit vaihdetaan väh. kaksi kertaa vuodessa :hymy:

Ja tämä mun lemppari... "tua mul ja" eli tuo minullekin :hymy: Tätä ei kaikki ymmärrä, todellakaan :nauru:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 22:26  
+
0

Ispu kirjoitti:

Joskus vissiin jonkun kanssa väännettiin rieskasta, et mitä se on..


Muistelen, että mä olisin ollut mukana tuossa "väännössä" :cool:
Esim lapin rieska on semmoista lituskaa, niinkuin tortillalettu, mutta meillä on aina puhuttu rieskana sellaista vaaleaa (ohra, kaura ym) pullukkaa leipää eli saman mallinen kuin ruislimppu.

Noista sitepin sanoista niin mulle esim kanttura on sellainen "ei niin priima lehmä" mikä on vähän... no kanttura :nauru: Vasikka on vasikka, sonninmullikoista puhuttiin meillä.
Sika taas oli aikuinen sika, possu -nimitystä käytettiin aina niistä vauvasioista.
Puteli sanana on tuttu, vaan ei kovin ahkerassa käytössä.

Miehen kanssa taistellaan ja kinataan usein tuima sanan merkityksestä ruuan yhteydessä. Meillä kun se on aina tarkoittanut suolatonta, mutta miehen puolella taas liiallista suolamäärää tai ylipäänsä ruuan tulisuutta. Muistelen joskus lukeneeni, että tuossa menee jako maantieteellisesti niin, että lännessä puhutaan enempi tulisesta ruuasta että se on tuimaa, kun taas idässä tuima on suolatonta.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 22:28  
+
0
Täällä meilläpäin me ruukataan tehdä asioita :cool:.

Myös visto ja seku kuuluvat sanavarastoon.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.08.2010 klo 22:29)

Eevus

Eevus
Viestimäärä: 596

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 22:31  
+
0
Noz, mä olen Porista kotosin, asun nyt Turussa. Mutta mä teen kaiken yhtäkkiä ja huomautellaan täällä paljon :nauru: Se tuntuu vaan niin normaalilta sanoa niin koska kaikki porilaiset käyttää sitä. Ei siitä pääs eroon. =)

Myöskin tuo "ja" sanan käyttö "myös" tilalle on tuttua. =) "Mää ja!"

Käytetään paljon noita ruotsinkielestä vännettyjä sanoja: hantuuki yms.

Ja kaikki tr, pr ym alkavat sanat, jätetään eka kirjain pois. Esim. Trauma=rauma, pruukata=ruukata. Eli tehdään sanoista helpompia sanoa.
Shetlanninlammaskoira Viivi<3
(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.08.2010 klo 22:32)

sitepi

sitepi
Viestimäärä: 380

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 22:32  
+
0
Turun ja Rauman murre on kyllä mukavaa kuultavaa, jos sitä ymmärtäisi!

Kyllä minä ymmärrän taalriikit, mutta sitten jos ihan murteella aletaan puhumaan niin sitten taitaa tulla vaikeuksia (olen asunut Helsingissä, viimeiset 25 vuotta, ja slangia en ole ole opetellut,enkä halua opetella, tosin poikani kanssa meillä on sanat dösä, repa, seukku jne. sanoja) mutta haluan, että niitä murresanoja myös poikani oppii tuntemaan!
R.I.P. rakas Tepi ja Piki

pnkd

pnkd
Viestimäärä: 1295

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 22:38  
+
0
Minä puhun tätä hirveää Helsingin "murretta". Matkustan dösällä tai sporalla ja käyn stadissa - tämän lisäksi käytän toki kaikkia muitakin ärsyttäviä termejä. Minä kyllä pidän murteista, mutta päässä alkaa väkisinkin kiehua jos puhutaan "Hesasta". :shifty:
Petit Brabancon "Mökö"

sitepi

sitepi
Viestimäärä: 380

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 22:38  
+
0
Kaikki ehtii tänne naputtelemaan ennen kuin minä!

Rihvoni mitä kuuluu?

Jos et vastaa, niin laitain huomenna sulle yksärin!

Terveisin: Sirpa
R.I.P. rakas Tepi ja Piki

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 22:49  
+
0
Oioi, kiva aihe! :peukku:

Mitenkäs kädet on? :wink: Täällä on käret taskussa. Saan muutenkin usein huomautuksia täällä pk-seudulla siitä kun sanon sanoissa D:n R:ksi -> En tierä. Tairan tehrä pullaa jne. Itse en edes huomaa tekeväni niin... Ja kuulemma venytän sanojen vokaaleja, "Anna se takaasin" jne.

Mitäs muuta "Mäntsälän murretta" muistais vielä... Ainakin meillä outo on konu. Ja meillä keretään = ehditään.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Vilkko

Vilkko
Viestimäärä: 302

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 22:52  
+
0
Kiva aihe! :)
Meilläpäin etelä-savossa kun joku ei kehtaa tehdä jotain, se tarkoittaa, että ei jaksa tai viitsi. Ja hyvin paikallinen erikoisuus taitaa olla tuo limppu/rieska-asia. Limppuhan on siis se ohut lituska, jota koko muu maailma virheellisesti kutsuu rieskaksi. :kieli: Ja rieska on juuri tuo, mistä Griffon mainitsi, eli piimästä+ohrasuurimoista tehty pari senttiä paksu leivonnainen.

Muita mieleen juolahtavia:
musikka = lapsi
kuuri = liiteri, puuvaja
vöry = tavara, roina
vuona = karitsa
koussikka = kauha
panki = ämpäri
taasa = laakea vesiastia

muoks.^Meillä on taskussa käet! :nauru:
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Parsonrussellinterroristi Etta 07/10
(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.08.2010 klo 22:53)

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 22:58  
+
0
Turun murre on kyllä hassua, kun konditionaalia käytetään imperfektin sijaan:
"Sit mää kattosin..."

Turkulaiset esittää myös kysymykset aina negaatiossa:
"Ei sulla knakeja olis?"
"Ei mul kukka ole soittanu?"

Ja Turussahan kukaan ei ole kenenkään luona, vaan
"Kävin äitin tykönä"
Ylläpitäjä

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 22:59  
+
0
Mä muuten joskus aikanaan tokasin yhelle työkaverille että "Kuin sä tarkennut tollain?!" Seurauksena kovin kummastunut ilme että mitä sä tarkoitat? Sain sitte selittää että kyse on siitä kuin voi olla niin kylmässä niin pienissä vaatteissa. Eiks toi nyt sentään oo ihan selvää suomea?
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

sitepi

sitepi
Viestimäärä: 380

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 22:59  
+
0
pnkd minua myös ärsyttää jos puhutaan Hesasta. Saatikka kun sanotaan, että menen keskustaan, missä se Helsingin keskusta on? Tuo Hesa on vähän loukkaava meitä helsinkiäisiä kohtaan. Mutta meistä "hesalaisista" on nähtävästi tehty ylimielisiä ihmisiä muiden silmissä, mutta kyllä me käydäytymme joskus paljon paremmin kuin ne ulkopuolella olevat.
R.I.P. rakas Tepi ja Piki

Noz

Noz
Viestimäärä: 276

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 23:01  
+
0
Todellisuudessa porilaiset taidetaan tuntea "tuanoiniinekstiäkylstiät..." litaniasta. Ensimmäiseksi mun suuhun tarjotaan aina tota, kun kerron olevani alun perin Porista. En kyllä myönnä koskaan sanovani "tuanoiniin".

Turun murre kuulosti aluksi melko oudolta. Mä asusin ja istusin ja seisosin. Kysymyssanat päättyy k-kirjaimeen. Onk? Istuk? Mahtok jotta tapahtuu?

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 23:03  
+
0

Heini kirjoitti:

Mitäs muuta "Mäntsälän murretta" muistais vielä... Ainakin meillä outo on konu. Ja meillä keretään = ehditään.


Ei välttämättä pelkästään Mäntsälän murretta, koska kyllä täällä Kymenlaaksossakin käytetään tuota konu -sanaa samassa merkityksessä.

sitepi Ihan ok kuuluu "olosuhteisiin" nähden :nauru: Taidankin huomenna laittaa yksäriä, ettei tää keskustelu mene ihan ohi aiheen :viheltel:
Nyt ramasee sen verran, että taidan kömpiä peiton alle.

Muutama murresana kuitenkin vielä, tää on niin hauska aihe.
Mitä teet kun limppaat? Viikaatteko pyykit? Mitä on huljutella?(en mä tuota käytä, mutta muistan isovanhempien huljutelleen :shifty: ) Mitä teet kahvelilla? Entä kihvelillä? Mitä teet kun kaipaat? (muutakin kuin ikävöit) Entä luukkaaminen, mitä se on? Oletteko koskaan mulineet?
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 26
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 14:15)