Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 21:49

Murresanat ja murteet

Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 26

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 02.09.2010 klo 08:57  
+
0
^ http://www.niemitalonjuustola.fi/ Tuolla on ainakin ihan leipäjuusto ja sillä nimellä sen oon iteki oppinu.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

Jaijah

moderaattori
Jaijah
Viestimäärä: 2048

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 02.09.2010 klo 09:38  
+
0
Pienenä tuli tuota juustoa kutsuttua narskujuustoksi, mutta leipäjuustohan se on. Kaupan hyllyssäkin lukee leipäjuusto.

Henkilökohtaisesti mä en ole koskaan huomannut, että keskisuomalaiset venyttäisivät millään tavalla puhuessaan ja aina oonkin ihmetellyt, että mistä ihmeestä muut ovat niin päätelleet. Mistään murteista mulla ei myöskään oo paljoakaan kokemusta ja tässä keskustelussa on tullut niin tuttuja kuin vieraitakin sanoja vastaan.
Manu 6/2008
Morris 3/2013

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 02.09.2010 klo 10:21  
+
0
Riitan Herkkukin myy leipäjuustoa, heillä on tehdas Vaasan lähellä. :hymy:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

monacorgi

monacorgi
Viestimäärä: 137

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 02.09.2010 klo 23:47  
+
0
Meilläpäin monet sanoo karkkia kompiaiseksi
Mun äiti sanoo monesti ruppi kun tarkoittaa kroppa/vartalo
lk holsku ♂ Rochallor Grizzly Bear "Sampo" (s.-11)
wecope ♀ BH TK1 Promisehill Irish Rose, "Mona" (s.-06)
villakoiramix ♀ Myy (s.-02)

Kotisivut

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 30.09.2010 klo 20:32  
+
0
Onko nappaskengät murretta vai joku vanhan kansan termi? :mietiskel: Ja tietääkö joku mitkä nuo on? :enkeli:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

lallimus

lallimus
Viestimäärä: 501

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 30.09.2010 klo 20:38  
+
0
^ Mulle ne on ne jalkapalloilijan nappikengät, ja Savossa asun. Toisaalta mulla on paljon omiakin sanoja, että en nyt varmaks sanois että kuuluu savoon :P
- nimimerkki vaihtunut -

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 30.09.2010 klo 20:39  
+
0
^^ Meillä puhutaan nappaskengistä kun on kyseessä semmoset paremmat kävelykengät. Ne voi siis olla korkokengätki.

Väksy.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä
(Viestiä on muokattu torstaina, 30.09.2010 klo 20:39)

lallimus

lallimus
Viestimäärä: 501

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 30.09.2010 klo 20:39  
+
0
Taitaa olla Oulusta kotosin nappaskengät, mut ei ne kyllä taida olla ihan sitä mitä minä sanoin.. :nauru:
- nimimerkki vaihtunut -
(Viestiä on muokattu torstaina, 30.09.2010 klo 20:42)

Rorschack

Rorschack
Viestimäärä: 154

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 01.10.2010 klo 04:29  
+
0
Voe, voin viekata mistä kaenuun kunnasta Capsicum on kotosin :nauru: Joku kyseli lervaamisesta, meillä se on oksentamista.
Itehän oon paljasjalakanen kaenuulaenen, kylläkkään ennää en niin levveästi puhu ku aekasemmin, se on tämä kaopunkilaestuminen tehny tehtäväsä van kylläpä tuo vieläe lutviutuu. Pienenä minähi pistin leivän päälle aenaa suolamakkarraa, enkä mittään meetvurstie. Ruuan jäläkeen mennään ettoneelle, van ensin pittää syyvä jäläkiruuaksi yks pompooli (veikkaoksie?) Käet ne laetettaan taskuun, lehmie näkkyy pelloella möllöttävän, nuoriso hulumuvvaa ja jos minnuo ilettää ni sitte minä en kehtoa. Van en minä kyllä kehtoa jos minä en viitikkään. Kolome sannaa joesta tuo yks pölökkänä on sama assie ku kaks muutae. Jos ruuvassa ei oo tarpeeksi suoloa, se on sillon liijan tuimaa.
Se on kuka, ei ketä. MINUA janottaa, ei mulla mitään janota :lallati: Työkaveri on pohjanmaalta kotosin ja minusta on ihana ku se laittaa kahviin maitua. Ja pakko mennä perässä kysymään että "mikä on maitu?" :nauru: Nyt on pää niin jumissa että pakko jatkaa paremmalla ajalla sitten.
When God created a Man, she was only kidding.

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 01.10.2010 klo 08:46  
+
0
^Ihana, meidän mummo puhuu justiinsa tuolleen, välillä tosin vääntää vielä enemmän ku on alunperin savolainen. :nauru:
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 01.10.2010 klo 11:40  
+
0

Karvakamu kirjoitti:

^^ Meillä puhutaan nappaskengistä kun on kyseessä semmoset paremmat kävelykengät. Ne voi siis olla korkokengätki.


Tai ns. juhlakengät. Mut näinhän se on että nappaskengät on vähän semmoist paremmat. Kyllä Karvakamu tietää :peukku:

Rorschack kirjoitti:

Jos ruuvassa ei oo tarpeeksi suoloa, se on sillon liijan tuimaa.


Samaa mieltä, mutta miehen mielestä se on päinvastoin :heristel: Ja vieläkin yli 20 vuoden yhdessäolon jälkeen tästä aiheesta saadaan aikaan "oikein kunnon kähinä" :nauru:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 01.10.2010 klo 12:53  
+
0
^ :peukku: :nauru:
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Rorschack

Rorschack
Viestimäärä: 154

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 01.10.2010 klo 13:02  
+
0
^^ Rihvoni, miehes on veärässä, myö ollaan oekkeessa :lallati:
When God created a Man, she was only kidding.

Taraaa

Taraaa
Viestimäärä: 1755

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 01.10.2010 klo 13:44  
+
0
Savosta:

Voe tokkiisa = Toki, tottakai/ kyllä
Jo tokkiisa = kyllä
Leipäjuusto = On lituskainen juusto (tunnettu myös nimellä narskujuusto)
Juustoleipä = On leipä jossa juustoa
Rieska = Lapin rieska on sellanen ohut lituska
Voesin ottaa kupin kahavia(jotkin sanoo kahveeta) = Voisin ottaa kupin kahvia
Elä hättäele = Älä hätäile
Olokee hyvä = Olkaa hyvä
Toesijako kaljan/oluen = Saisinko/toisitko oluen
Minnekä minä tämän kotteron tyrkkeen = Mihin voin parkkeerata?
Aattakee = Apua
Misteehän löötäs = Mistähän löytäisi
Hakekaa liäkärj = Hakekaa lääkäri

Siinä muutama. Itse en kyllä huomaa, että puhuisin älytöntä savvoo, mutta kaverit jotka eri paikkakunnilta, huomaavat :nauru:
Eli savossa viännetään(väännetään) sanoja ja joihinkin lisätään loppuu j, niinkuin tuo liäkärj.

Tosin oulun murre on jäänyt osittain myös, nuorena olin paljon oulussa ja serkku on Oulusta kotosin ja hältä sit tarttuu lisäksi :viheltel:
Kotona:
Dogo Argentino Punkku s.6.4.2012

Taivaalla:
Pitbull Aapo 2003-2011
Pitbull Moro 2008-2012
Dogo argentino Tara 1.6.2008-18.10.2013

lallimus

lallimus
Viestimäärä: 501

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 01.10.2010 klo 13:50  
+
0

Taraaa kirjoitti:

Itse en kyllä huomaa, että puhuisin älytöntä savvoo, mutta kaverit jotka eri paikkakunnilta, huomaavat :nauru:



Minäkään en huomaa juurikaan puhuvani savoa, en sano esimerkiksi mie tai sie (aika usein tosin kirjotan ja joskus vähingossa sanon mie) enkä muutenkaan kauheasti vääntele (paitsi "emmie tiijjä" tulee aina puhuessa jos en tiedä jotain), mutta viime viikolla kun raumalaisia serkkuja oli käymässä niin ne ei ymmärtäny puoliakaan mun puheesta :nauru: ja raumalaiset ne vasta hulluille kuulostaa :eek: oulun ja savon murre taitaa olla muutenkin aika lähekkäin? Ainakin kun Oulussa viimeksi kävin, niin joitakin sanoja sanottiin erilailla, mutta kyllä sielläkin kuuli mietä ja sietä ja erilaisia väännöksiä joita savossakin kuulee.
- nimimerkki vaihtunut -

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 02.10.2010 klo 15:55  
+
0
Tuo nappaskengät oli näköjään läpihuutojuttu :ylpea: :nauru:

Joku tuolla mainitsi et pitää aina piruilla pohjoisesta kotoisin olevalle ystävälle ku se sanoo "maitua". Kaveria kiusattiin armeijassa samasta sanasta sekä kilo sanan käytöstä. Täällähän se taipuu et "monta kilua"
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu lauantaina, 02.10.2010 klo 15:56)

Rorschack

Rorschack
Viestimäärä: 154

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 02.10.2010 klo 17:30  
+
0
^ Ja jos putuaa niin käy kipiää :nauru:
When God created a Man, she was only kidding.

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 02.10.2010 klo 17:52  
+
0
Kylläpäs on muuten outo ilmiö :eek:
Ihan oon helsinkiläinen ollut koko elämäni, mitään murretta en taida, enkä niitä toisistaan erota (tai siis erotan tietysti, että eriltä kuulostavat, mutten tiedä mitä missäkin puhutaan). Ja kuitenkin oikeastaan kaikki sanat joita tässä ketjussa on esitelty, on ihan tuttuja. Monia oon pitänyt ihan perussanoina, en minään murteena, ja ihmettellyt miten joku muka ei tietäisi sitä.
Uutta oli kyllä noi itikat = lehmiä :hymy:.

Itse puhun kyllä aika nolosti :nolo: Siskotkin nauraa mun kummalliselle sekakielenkäytölle: stadin slangia, uudissanoja, viäntämistä ja ties mitä kaikkea. Esim: no emmää jaksa pygii koko iltaa! Enkä sano huomenta, piano, hieno - vaan huamenta, hiano, pieno jne.. ruatsalaisia, suamalaisia.

Vilkko

Vilkko
Viestimäärä: 302

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 02.10.2010 klo 20:40  
+
0
^Johtuisko se siitä, että Helsingistä löytyy taatusti kaikkien mahdollisten murteiden puhujia? :wink: Sinnehän meitä maalaisia on valunut vaikka kuinka. :nauru:
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Parsonrussellinterroristi Etta 07/10

Piksi

Piksi
Viestimäärä: 685

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 02.10.2010 klo 20:49  
+
0
"Sä oot jo kolme vuotta täällä asunu ja vieläkää en aina ymmärrä mitä sä puhut"

Aika yleinen kommentti kyllä. :DD Kainuun perukoilta siis olen kotoisin ja nyt Etelä-Suomessa asuessa hyvin monet jaksaa vuodesta toiseen ihmetellä murretta ja kuinka se ei lähde kulumallakaan. Itse kyllä olen huomannut, että se puhe on leveämpeä kotipuolessa kuin täällä. Historianopettaja ei muuten kerran oikein ymmärtänyt muutamaa sanaa joita olin esseeseen kirjoittanut. :viheltel: En edes itse muista mitä kyseiset sanat oli, koska ne nyt on juurtunut ihan vakiokielenkäyttöön.

Miten täällä muuten, missä kaikkialla sana kohmelo tunnetaan? Sen käytöstä nyt on tullut kummeksuntaa muistaakseni viimeksi ja aina olen ajatellut, että se ihan on yleinen sana joka puolella.

  Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 26
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään10
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 22:45)