Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 21:49

Murresanat ja murteet

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 26

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 23:06  
+
0
Huljuttelu on huuhtelua. Voi olla joko ihmisen tai esim pyykkien tai tiskien.

Karjalan murteesta suosikkisanani on 'vunukka' joka tarkoittaa lapsenlasta :)

Ja rieska on tortillamaisen ohut leipä!! Ne paksummat lätyt on leipäsiä. NIH.
Ylläpitäjä

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 23:13  
+
0
SilverBride Meillä ainakin sanottaisiin "miten tarkenet :nauru: Se on kai ihan normaali sana kaikille?
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 23:16  
+
0
griffon: Meillä päin ainakin kahvelilla syödään ja kihveliin lakastaan roskat lattialta. Ollaanks samaa mieltä?
Heini: No niin lähellä samaa sanaa että luulis olevan ihan ymmärrettävissä? :shifty:
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket
(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.08.2010 klo 23:18)

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 23:18  
+
0

SilverBride kirjoitti:

griffon: Meillä päin ainakin kahvelilla syödään ja kihveliin lakastaan roskat lattialta. Ollaanks samaa mieltä?


Just näin :peukku: Samaa mieltä ollaan.
Mut nyt tää muori painuu nukkumaan.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 23:31  
+
0
SilverBride Siis juu kyllä minä ainakin olisin tajunnut :) Piti oikein katsoa että mitenköhän tuo sana oikeasti taipuu: tarjeta
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 23:39  
+
0
Ihana aihe, todellaki! :nauru: Useimmat sanat on ollu jotenki tuttuja, mut osa on kyllä menny pahasti yli.

griffon kirjoitti:

Muutama murresana kuitenkin vielä, tää on niin hauska aihe.
Mitä teet kun limppaat? Viikaatteko pyykit? Mitä on huljutella?(en mä tuota käytä, mutta muistan isovanhempien huljutelleen :shifty: ) Mitä teet kahvelilla? Entä kihvelillä? Mitä teet kun kaipaat? (muutakin kuin ikävöit) Entä luukkaaminen, mitä se on? Oletteko koskaan mulineet?


Limppaaminen on tosiaanki pyykin viikkausta ja huljutella on, noh, pesemistä.

Ite hoksasin äsken sanan volista. Tietääkö kukaan mitä tämä tarkoittaa? :nauru:

Rieska on muuten semmonen n. 1 cm paksunen littana leipä, jossa on reilusti haarukalla tehtyjä reikiä. :ylpea:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 23:48  
+
0
griffon sieltä jostain se sana on varmaan peräisin, Mäntsälän vanha väestö on suurimmaksi osaksi Karjalan kankaalta evakkoon tulleita, aika läheltä Kymenlaaksoa siis :) Olisikin todella mielenkiintoista saada tietää monien vastaavien murresanojen oikeasta alkuperästä.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Diltsi

Diltsi
Viestimäärä: 465

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 27.08.2010 klo 23:53  
+
0
" minä lähen pihhaan " lause on aiheuttanut jonkun verran kysyviä ilmeitä jos ei olla savossa :nauru:

Shane

Shane
Viestimäärä: 946

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 01:15  
+
0
Itse oon paljasjalkanen stadilainen ja puhun stadin slangia aikalailla. Mutta mun serkku -paras kaveri- on Kuopiosta, joten muhun on tarttunut kans tuo savon murre :-D Eli puhun stadin slangia savon murteella! Kaverit tykkää kuunnella kun puhun, koska kuulostan niin hauskalta :-)
Menossa mukana saku Riki, corgi Natu sekä huskyvauva Nova!

boxerowner

boxerowner
Viestimäärä: 1490

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 03:05  
+
0

Melina kirjoitti:

Huljuttelu on huuhtelua. Voi olla joko ihmisen tai esim pyykkien tai tiskien.



Meillä Etelä-Pohjanmaalla virutetaan. Tai jos tarkkoja ollaan niin virutetahan.

Nyt kun on melkein 1,5 vuotta asunu taas kotikonnuilla, huomaa että taidan mä oikeasti puhua aika leviäätte. Äitin kanssa kun asuu ja se puhuu niin kuin peripohojalaanen vaan voi, niin tapa tarttuu väistämättä. :hymy:

Pari hassua juttua on sattunut töissä. Keväällä yksi nainen hymähti kun kysyin, oliko häjy keli ajella. Ja nyt jokunen aika sitten yks mies kysyi aamiaisen alkamisesta ja kun sanoin että siitä puoli seiskan kinkamilla, niin se naurahti makeasti, että mikä ihmeen kinkamilla. :nauru:
Bokseriuros ~ Rape 3.6.2000 - 29.4.2010
Bokserinarttu ~ Rebekka 15.7.2010 Ready, steady, go!
Bokserinarttu ~ Armi 15.6.2012

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 08:16  
+
0
Meillä on miehen kanssa se tilanne, että minä olen Pohjois-Karjalasta alunperin, ja miehen suku Pohjanmaalta, ja isoin murrevääntö tulee aina kehtaa-sanan "todellisesta" merkityksestä. Mulle kun se on aina ollut jaksamista ja miehelle ilkeämistä...
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

Amos

Amos
Viestimäärä: 376

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 08:24  
+
0

Diltsi kirjoitti:

" minä lähen pihhaan " lause on aiheuttanut jonkun verran kysyviä ilmeitä jos ei olla savossa



Siis tämä aiheutti tosissaan mulle hämmennystä kun kaikki savossa puhuu tästä pihalla olemisesta. Olin ihan äimänä että ainako ne torottaa seistä siellä pihalla kun tulee vieraita. Kunnes selvis että se tarkottaa kotona olemista.

Toinen mikä aiheutti mulle harmaita hiuksia oli jostakin lähdettäessä sanottava "Heppu", joka tarkoitaa heippaa. Ihmettelin pitkään että mikä tää heppu on josta puhutaan aina ku lahdetään pois jostakin ja sitten kun tajusin mitä se tarkoitaa, ajattelin että eikö nää savolaiset älyä että siitähän puuttuu yksi kirjain, että se oliskin heippu. :nauru:

Itse puhun suulista kun tarkoitan latoa ja täällä ihmiset luuli että aina jostain linnusta höpötän. Ja kun täytyy joku homma tehdä mahdollisimman pian se tehdään surkeesti. Eli esim. tuo katto olis maalattava surkeesti. Tämäkin on aiheuttanut hieman hilpeyttä.
Ja ehtoon ottamistakaan eivät täällä ymmärrä lainkaan.
Sekarotuinen Luna 06/09
R.I.P Lusifer 20.2.2006 - 5.2.2013

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 09:36  
+
0

sitepi kirjoitti:

pnkd minua myös ärsyttää jos puhutaan Hesasta. Saatikka kun sanotaan, että menen keskustaan, missä se Helsingin keskusta on? Tuo Hesa on vähän loukkaava meitä helsinkiäisiä kohtaan. Mutta meistä "hesalaisista" on nähtävästi tehty ylimielisiä ihmisiä muiden silmissä, mutta kyllä me käydäytymme joskus paljon paremmin kuin ne ulkopuolella olevat.



No eikö tuo lihavoitu osa nyt todistanu aika hyvin tuon edellisen lauseen? :nauru:
Helsingin keskusta on näin aika reilustikin ulkopuolella olevan mielestä siinä rautatieaseman, Kampin, Kauppatorin ja Kluuvin sisällä.

Omaan puheeseen on vaikuttanut kaikista eniten Pohjois-Pohjanmaan murre (puhutaan levveesti ja käytetään sannaa määä ja sääää), mutta vivahteita mm. Tampereen murteesta on jäänyt, samoin kuin Lapin mie ja sie livahtaa joskus. Pahki on sellainen murresana, jota ainakaan kukaan etelä-suomalaisista tutuistani ei ymmärtänyt (mennä pahki johonkin), samoin holotna (onpa holotna ilima).
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006
(Viestiä on muokattu lauantaina, 28.08.2010 klo 09:37)

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 10:02  
+
0
sitepi, mä en nyt ihan ymmärrä - miksi sun mielestä on loukkaavaa jos joku sanoo Helsinkiä Hesaksi? :mietiskel:
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 10:07  
+
0

Tonteria kirjoitti:

Meillä on miehen kanssa se tilanne, että minä olen Pohjois-Karjalasta alunperin, ja miehen suku Pohjanmaalta, ja isoin murrevääntö tulee aina kehtaa-sanan "todellisesta" merkityksestä. Mulle kun se on aina ollut jaksamista ja miehelle ilkeämistä...


Mulla oli exän kanssa sama, paitsi toisin päin. Se kyllä sit lopulta oppi että ei mulle kannata tuota sanaa käyttää jaksamisen sijasta. Kun se kysy esim että "Kehtaakko tuoda mulleki" niin mä kuittasin sen sujuvasti "En ku hävettää niin paljon". xD
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

ousa

ousa
Viestimäärä: 477

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 10:12  
+
0
Jee! Täällä joku tietää mitä tarkottaa sana pahki. Mää olin aivan ihimeissäni sillon ku mulle selvis että kovinkaan moni ei tiijä mitä se tarkottaa :mietiskel:
Oulun murteessa tosiaan välillä "levennettään" sanoja.. Varmaan nää kuuluisimmat on just "pelekääkkö nää polliisia" ja "voikko nää alakaa". Mutta joitaki sanoja sitte kyllä lyhennetään, esim. "mää meen käymään kaupasa"..
Jos kiinnostaa, niin ettikää youtubesta semmonen piisi ku "Oulun kielen sanakirja", niin siinä on kans näitä murteen hienouksia.. Oikeen hyvä ja menevä lasten laulu :nauru:
tassun jälkiä seuraten..

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 10:21  
+
0
Itseä vieroksutti Ouluun muuttaessa sana Patio. Koskaan ennen ollutkaan kuullut.
Vorssassa käytetään paljon Ketä sanaa Kuka tilalla :D "Ketä tulee"
Oulun murteesta kyllä tykkään, Ookkonää Oulusta? Pelekääkkönää polliisia? Otakkonää KAHAVIA? :)

Yhestä sanasta on tullut kanssa vääntöä: "Meitin", jotkut käsittää sen Minun, mutta mulle se on aina ollut "Meidän". Verkkaseen on mun mielestäni sutjakkaasti, nopeasti... Oli sit ylläri, kun tarkoittaakin vastakohtaa joillekkin? :D

Ötsö on mulle sama mitä jumalattoman kokoinen ötökkä ja tamppi/tamppo on sit se millä tampataan. Mut noi taitaa olla ihan mun omia sanoja :D

Pitää mutustella, et josko näitä tulis muistiin lisää myöhemmin.

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 10:24  
+
0

SanttuJ kirjoitti:

Limppaaminen on tosiaanki pyykin viikkausta ja huljutella on, noh, pesemistä.
Ite hoksasin äsken sanan volista. Tietääkö kukaan mitä tämä tarkoittaa? :nauru:
Rieska on muuten semmonen n. 1 cm paksunen littana leipä, jossa on reilusti haarukalla tehtyjä reikiä. :ylpea:


Nööyyy :nauru: Siis limppaaminen = räkimistä. Täällä etenkin nuorisojengi limppailee pitkin katuja - yäk! Pyykit viikataan täälläkin ja huljuttelu on sellaista "loppuhuuhtelua" tms. Liittyy kyllä olennaisesti pesemiseen, vaan ei varsinaisesti ole sitä.
Toki, muunkinlaista huljuttelua esim saatan istua laiturilla ja huljutella jalkoja vedessä :cool:

Volina on sellaista itkusekaista huutoa ja kiukuttelua? Mutta rieska on pyöreä,pullea limppumainen vaalea leipä. Tämmöinen siis
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 10:28  
+
0
^No eihän tuo oo rieskaa nähnykään! :eek: Tuo on vakka-suomalaisittain kakko, taikka pirkanmaalaisittain rievä. (Paitsi en oo ihan varma pitäskö rievän täyttää jokkut spesiaalit tuntomerkit. Mebbe.)
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 10:33  
+
0
^Tuollainen on itäsuomalainen rieska. Ne lätyskät on sitten muualla rieskoja. :cool:

// lis: Toinen kuva Lemiläisestä rieskasta
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013
(Viestiä on muokattu lauantaina, 28.08.2010 klo 10:34)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 26
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28162
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6322
Viestejä yhteensä545653
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 08:00)