Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 21:49

Murresanat ja murteet

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 26

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 18:12  
+
0
^no se Turun murrehan vasta sekavaa onkin :) Yks mun vanha pomo oli Salosta. Ja välillä joutu suun liikkeistä kyttäämään, mitä se sanoo, kun en ensinnäkään saanut selvää ja sit piti ymmärtää asiayhteydestä merkitys, kun sana/lause oli mulle täysin merkityksetön :D:D
(Viestiä on muokattu lauantaina, 28.08.2010 klo 18:13)

boxerowner

boxerowner
Viestimäärä: 1490

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 18:15  
+
0
griffon: Itikat on lehmiä. :nauru: Ainakin vanhemman väen suussa, mä puhun sääskistäkin itikoina.

Jos en kehtaa, niin se tarkoittaa sitä että nolottaa. Ja mä en suostu puhumaan stadista, se on Hesa niin kauan ku henki pihisee, enkä tajua miten se noita hesalaisia niin vaivaa. :cool:
Bokseriuros ~ Rape 3.6.2000 - 29.4.2010
Bokserinarttu ~ Rebekka 15.7.2010 Ready, steady, go!
Bokserinarttu ~ Armi 15.6.2012
(Viestiä on muokattu lauantaina, 28.08.2010 klo 18:16)

mill

mill
Viestimäärä: 1617

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 18:34  
+
0
Kiva aihe! :hymy:

Leveestä puheesta saa kuulla useesti mutta eniten hämmennystä kautta aikain oon saanu aikaan kehtaa -verbillä. Meillä päin sitä käytetään viitsimisen sijasta "en kehtaa lähteä lenkille" tai "en millään kehtais imuroida" kun yleisemmin se tuntuu olevan nolon synonyymi.

Nyt on hankala tilanne enkä ehdi lukea muita tai kirjottaa paljon, on vauvakin sylissä, mutta tiiättekö työ mikä on ruoja? uuruokko? porstupa?

muoks. tuosta kehtaa-sanasta oli tainnukin olla puhetta, pitääpä illalla paremmalla ajalla lueskella nää. :)
Pk collie Misty 08/2007
Punakorvakonna Stevie "Tiivis" synt. 1996.

Blogi

(Viestiä on muokattu lauantaina, 28.08.2010 klo 18:37)

boxerowner

boxerowner
Viestimäärä: 1490

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 18:36  
+
0
Porstupa (tai ihan vaan porstua) on tuttu, mutta näyttää kirjoitettuna tosi hassulta! :nauru:
Bokseriuros ~ Rape 3.6.2000 - 29.4.2010
Bokserinarttu ~ Rebekka 15.7.2010 Ready, steady, go!
Bokserinarttu ~ Armi 15.6.2012

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 18:37  
+
0
^^Ruoja on semmonen pska tyyppi. Tai ainakin se on jotenkin negatiivissävytteinen sana. Mä käytän sitä yleensä huumorilla. Porstupa (tai porstua) on eteinen. Uur vaimikälie sana ikinä olikaan en oo koskaan kuullutkaan :)

Oon nauranu että maailman rumin lause on seuraava:

Otas emäntä porsta mukahan ja tuu pyhkimähän nua törstehet tualta porstuasta!

Muoks. Väkänen, Boksu oli ehtiny väliin.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011
(Viestiä on muokattu lauantaina, 28.08.2010 klo 18:38)

mill

mill
Viestimäärä: 1617

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 18:39  
+
0
Itse asiassa meilläkin on käytetty noita molempia, porstua ja porstupa. :) Porstuaan mennessä mummi aina huikkasi että mennee postuppaan. :hymy:
Pk collie Misty 08/2007
Punakorvakonna Stevie "Tiivis" synt. 1996.

Blogi

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 18:44  
+
0
En mä ruojasta tiedä, mutta ruojake on kuten neruda kuvaili, ja porstua on tosiaan eteinen :hymy:

Meillä avokki ei kehtaa sillon kun ei viitsi, ja mä en kehtaa sillon kun nolottaa :nauru: Hyvin ymmärrämme toisiamme siltikin... :hymy:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

SilverBride

SilverBride
Viestimäärä: 1700

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 18:51  
+
0

neruda kirjoitti:

Otas emäntä porsta mukahan ja tuu pyhkimähän nua törstehet tualta porstuasta!


Mä kuvittelisin ymmärtäväni tuosta lauseesta kaiken, paitsi törstehet. Mitä helkkaria se tarkottaa!? o.O
We brought our own bombs! 19.6.2011
Photobucket

monacorgi

monacorgi
Viestimäärä: 137

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 18:58  
+
0

SanttuJ kirjoitti:



Ite hoksasin äsken sanan volista. Tietääkö kukaan mitä tämä tarkoittaa? :nauru:



Itse käytän sanaa "volista" melko yleisestikin, tarkoittaa ölinää, mölinää, vinkua ym. Esim. koirat volisee mulla aina agilitykentän laidalla ;D

Meillä on käjet taskussa :D

SilverBride kirjoitti:

[quote=neruda]Otas emäntä porsta mukahan ja tuu pyhkimähän nua törstehet tualta porstuasta!


Mä kuvittelisin ymmärtäväni tuosta lauseesta kaiken, paitsi törstehet. Mitä helkkaria se tarkottaa!? o.O[/quote]

Oonkohan ihan väärässä jos väitän että törstehet on jotain perus moskaa; lehtiä, hiekkaa ym.
lk holsku ♂ Rochallor Grizzly Bear "Sampo" (s.-11)
wecope ♀ BH TK1 Promisehill Irish Rose, "Mona" (s.-06)
villakoiramix ♀ Myy (s.-02)

Kotisivut
(Viestiä on muokattu lauantaina, 28.08.2010 klo 19:00)

alphabetty

alphabetty
Viestimäärä: 441

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 20:09  
+
0
Rakastan murteita. Musta on ihanan kuullosta kun joku puhuu oikeen kunnolla murteella. Tosin sillon ei aina tajua kaikkee, mut se on niin kivan kuullosta.
Ite puhun sekametelisoppaa. On tarttunut sanoja vähän sieltä sun täältä. Niin etelä-Suomesta, Pirkanmaalta kuin Pohjois-Karjalasta. Nykyään alkaa toi Pohjois-Karjalan murre saada enemmän ja enemmän jalansijaa, kun sitä miehen suusta kuulee päivittäin.

Mäntsälästä mukaan ovat tarttuneet ainakin sanat:
Stadi, kyytsätä, hippa, stendari.
( Pirkanmaalla nämähän ovat: Hesa, ritsata, litta ja sytkäri)
Jostain kumman syystä sanon useimmiten että " mennään pesemään käet".
Viruttaa on astioiden huuhtelemista. Miehelle se on pyykkien huljuttelua. Hyttyset on hyttysiä, nykyään joskus myös itikoita.
Ei kehtaa, on mulle että hävettää ei siis kehtaa. Miehelle se ettei oike jaksais. Lehmät ovat mulle niitä elukoita, miehelle vanhoja mummopyöriä.
Rieska on se miniohut vaalea läpyskä.

Ehkä hassuinta puheestani tekee kaikki käyttämäni lempinimet kuten: räde, laksut, raksu yms.
Menossa mukana lancashire heeleri Koda. Muistoissa cavalier kingcharlesinspanieli Simba<3
http://nnunmaailma.blogspot.com/
Mikään ei ole niin hienoa kuin suuri seikkailu, paitsi kotiinpaluu.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 20:12  
+
0
^^Mä aloin miettimään tuota volina sanaa, et onko se ihan "oikea" :mietiskel:

Törstehet taitaa olla väännös sanasta törky = lika.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu lauantaina, 28.08.2010 klo 20:13)

SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 20:54  
+
0
Taitaa törstehet olla saman kuin Oulussa törte :nauru: Mummu ainakin tapasi sanoa sotkuisia asioita törtteisiksi.
Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 20:55  
+
0
^^Mä joskus kakaroille (siis omille lapsille :enkeli: ) oon sanonu että "älä volise" kun ne oikein väänsivät tekoitkua ja mankuivat jostain asiasta.

// väksy lisää kun SaMaJa hyppäs väliin.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013
(Viestiä on muokattu lauantaina, 28.08.2010 klo 20:56)

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 21:18  
+
0
^Meillä koira volisee ja autoki volisee jos asiat on tosi huonosti.

Hirveen vaikea erottaa mikä on murresana ja mikä oikea, mut karahka on tietääkseni murretta :nauru:

Muoks. Meillä lisätään johonki hörsteet :nauru: Kauhean kuulonen sana.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu lauantaina, 28.08.2010 klo 21:20)

Asiallinen

Asiallinen
Viestimäärä: 1798

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 21:22  
+
0
Oon ihan pulassa pirkanmaalla, kun vasta tänne muutin Tikkurilasta. Aina oon stadin ns 'slangia' puhunut ja täällä kukaan ei tunnu ymmärtävän :shifty:

Puhun muutenkin suht nopeasti ja kun olin saanut vasta ihan ok kaverin tuosta uudesta koulusta, selitin siinä sitten jotain ja kun olin saanut juttuni lopetukseen, ainut asia jota kaverini kysyi oli "Mikä on safka? Tai dösä?" ... :viheltel:

Ja koulupäivän loputtua tuli sanottua "Lähen tästä dösärille, nähään huomenna", tuli suht hämillään olevia katseita ":eek:", kunnes ymmärsin ja päätin korjata lauseeni "Siis bussipysäkille.."

Dallata, pidetäänkö kekkerit, skills, dösä, dösäri, steissi, stenkku, spora .. Ääh :nauru:

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 22:49  
+
0
Ainiin, Vorssasta lisää: Holja :) tarkoittaa sellaista erikoista, omituista. "ompa tuo naapurikin vähän holja tyyppi" Ja ohan siellä joka kesäiset "Holjat markkinat" :D

Juu, Völlää ja Märistä = valittaa tai itkeä

SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 23:12  
+
0
^ Oulussa völlääminen on laiskottelua tms. Völlätään sohvalla.
Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*

Vilkko

Vilkko
Viestimäärä: 302

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Lauantaina, 28.08.2010 klo 23:20  
+
0
Juolahtihan näitä lisää mieleen, kun muiden juttuja luki. Itä-Suomesa on ilmeisesti aika yleinen sanonta, että joku on esim. tavan ihminen, siis tavallinen ihminen. Turussa asuessa huomasin, että tuota ei ymmärretty siellä päin, ihan selvää sanaa! :nauru:
Jos joku asia inhottaa niin että oikein väristykset käy, niin se ilottaa.

Voi rieska ja limppu, niistä voisin pitää kunnon esitelmän, mutta tiedän edustavani niin naurettavan pientä vähemmistöä, että en luulottele saavani teitä muita käännytettyä. Minulle siis tuo Johin linkissä oleva leivonnainen on limppu... Kyllä, limppu! :shifty:
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Parsonrussellinterroristi Etta 07/10

Elba83

Elba83
Viestimäärä: 662

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Sunnuntaina, 29.08.2010 klo 00:01  
+
0
^^^^ Kyl mää vaan ymmärsin noi kaikki, vaikka oonkin alunperin lappilainen ja nykyisin tamperelainen. Itseasiassa mä en voi ymmärtää, jos joku ei tiiä esim. sanoja safka tai dösä :D Ja käytänpä noita itekin toisinaan.. mutta mun puhe nyt on muutenkin aikamoista murteiden sekamelskaa.

Sasha

Sasha
Viestimäärä: 773

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Sunnuntaina, 29.08.2010 klo 01:23  
+
0
Oi, näitä murreasioita ollaan monesti puitu porukassa jos ollaan eri puolilta Suomea.

Tuo pahki-sana on TOSI harvalla tiedossa! Ite käytän sitä jatkuvasti. Kauhiasti mulle täällä Tampereella naureskeltiin ku ilimotin työkavereille että "tehhään tännään kolomeen asti".
Rieska on ohut, ja emmie kehtaa = emmie viitti = nolostuttaa.

Kovvaa vääntöä ollaan HESALAISEN kaverin kans käyty yhestä sanamuodosta. Kun mulla janottaa, palelee yms. niin kaveri taas puhhuu että mua janottaa/palelee... Mites täällä muut sannoo?

Virutan käet ja astiat ja aamulla singuttelen. Paita saattaa olla hiutunu tai sinkunu. Joku asia voi olla visto. Sitten taas kaikesta Lappi-sanastosta poiketen tiiän kyllä mikä on rotvalli!
Dobermanninarttu Nemi (1.5.2010)
Kotikolli Väinö (18.11.1997)

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 26
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6324
Viestejä yhteensä545661
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 04:45)