Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 13.04.2012 klo 18:47

Nuorisotyöttömyys ja harjoittelupaikat

sitepi

sitepi
Viestimäärä: 380

NUORISOTYöTTöMYYS JA HARJOITTELUPAIKAT - Perjantaina, 13.04.2012 klo 18:47  
+
0
Vanha mamma täällä kirjoittelee ja toivottavasti Vanis ei poista viestiäni.
Tarkoitukseni oli edellisessä aloituksessani kiinnittää huomiota siihen, että nuorille ei harjoittelupaikoissa makseta mitään palkkaa, näinpä nuoret tuntevat itsensä "ilmaistyövoimaksi" edes pieni kannustuspalkka olisi hyvä.

Harjoittelejat vaihtuvat ja kaikki hyötyvät? Oletteko te muut koskaan tunteneet "hyväksikäyttöä"?
Voihan sitä elää niin kuin hullu jutussa sitä boheemia elämää ja sanoa etten ikinä mene töihin. Kannattaa katsoa yle.fi.hullu juttu, jos sossusta saa elämiseen tarvittavat rahat niin miksi mennä töihin, jos tuntipalkaksi jää 2,5 €

Tämäkö muka kannustaa nuoria? Onneksi täällä on vielä nuoria jotka haluavat töitä!

Kommenttaja kiitos!
R.I.P. rakas Tepi ja Piki

KiraKira

KiraKira
Viestimäärä: 803

VS: NUORISOTYöTTöMYYS JA HARJOITTELUPAIKAT - Perjantaina, 13.04.2012 klo 19:25  
+
0
Itse nuorena en usko, että nuorten ongelma olisi kiinnostamattomuus työtä kohtaan, vaan työnatajien haluttomuss ottaa kokematonta nuorta palkkatöihin. Itsekin lähetin vuoden alussa vähintään 20 työhakemusta ja alle kymmenestä edes tuli vastausta. Kahteen paikkaan pääsin haastatteluun.

Että jos jonnekin pitäisi mennä valittamaan, niin sitten työnantajien luokse. Ei ole nuorista hirveän kivaa, jos suurella vaivalla lähettää hakemuksia eikä niihin edes viitsitä vastata.
PitaPata Dog tickers
Entiset lemmikit: kääpiökaniuros "Rusina", eli mahtavat n. 10 vuotta, kääpiökanityttö "Sanna", elinikää en muista

Hoitohevoset kuin lemmikit: welsh sec C Englyst Fame, pv Napoleon ja hannover Goldy

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: NUORISOTYöTTöMYYS JA HARJOITTELUPAIKAT - Perjantaina, 13.04.2012 klo 20:08  
+
0

sitepi kirjoitti:

Vanha mamma täällä kirjoittelee ja toivottavasti Vanis ei poista viestiäni.


Tässä asianyhteydessä olisi suotavaa kertoa myös miksi poistin edellisen aloituksesi silloin helmikuussa. Kuten kerroin yksityisviestissäni, edellinen aloituksesi oli hyvin epäselvä, eikä siitä oikein saanut selvää mistä haluat keskustella. Ohjeistin aloituksen muotoilussa ja kehotin ottamaan yhteyttä, mikäli haluat aloituksesi takaisin palstalle.
En siis poistele uusia aiheita huvikseni, vaan ainoastaan silloin kun aiheesta löytyy jo keskustelu, aihe ei kuulu palstalle tai ei tarvitse omaa keskustelua, tai kun aloitus on liian epäselvä (jolloin pyrin selvittämään mitä aloituksella haetaan takaa, ja annan ohjeet selkeämpään muotoiluun).

Tätä ei ole tarvetta poistaa, koska aloituksesta käy ilmi mistä haluat herättää keskustelua.

sitepi

sitepi
Viestimäärä: 380

VS: NUORISOTYöTTöMYYS JA HARJOITTELUPAIKAT - Perjantaina, 13.04.2012 klo 20:18  
+
0
KiraKira, samaa mieltä olen kanssasi. Nuorille ei edes vastata hakemuksiin (tosin ei vanhemmillekaan) eli onko tässä tämä suomalaisen työnantajan rooli inhimillinen?
Oma poikani (20 v.) sai vinkin työpaikasta sukulaiselta (jonka olimme nähneet viimeksi kun poikani oli 6-vuiotias) työ ei kelvannut hänen sisaren pojalleen, koska halusi opiskella ihan toiselle alalle ja epäili että eni jaksa herätä aamuvuoroon!
R.I.P. rakas Tepi ja Piki

sitepi

sitepi
Viestimäärä: 380

VS: NUORISOTYöTTöMYYS JA HARJOITTELUPAIKAT - Perjantaina, 13.04.2012 klo 20:50  
+
0
Vanis, kiitos! Ehkäpä meille molemmille nyt avautui tuo asia mitä olin hakemassa, joskus omien murheiden keskellä tulee mieleen tuo tuleva sukupolvi.
R.I.P. rakas Tepi ja Piki

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: NUORISOTYöTTöMYYS JA HARJOITTELUPAIKAT - Perjantaina, 13.04.2012 klo 21:11  
+
0
Millaisista harjoittelupaikoista tässä puhutaan? Ammatillisen koulutuksen vai yleensä?

Ainakin korkeakoulutasolla on ihan yleistä että esim. terveysalalla harjoitteluista ei makseta ja ne suoritetaan lukukauden aikana. Tokihan se olisi tietysti ihan jees jos siitä muutaman lantin saisi, mutta en mä ainakaan itse koe ongelmaksi sitä että joudun 3,5 vuoden aikana tekemään palkatonta työtä hieman vajaan neljä kuukautta, kun olen tämän ajan kuitenkin opintotuen piirissä.
Rise to reset the world.

KiraKira

KiraKira
Viestimäärä: 803

VS: NUORISOTYöTTöMYYS JA HARJOITTELUPAIKAT - Perjantaina, 13.04.2012 klo 21:35  
+
0
sitepi, minäkin sain töitä isältäni siksi ajaksi, kunnes sain ihan oman työpaikan haettua muualta. Ei ole omaa alaa, mutta tarpeeksi lähellä.

^Opintojen yhteydessä saa juurikin opintotukea, ellei työnantaja välttämättä halua maksaa palkkaa. Silloinkin opintotuki määräytyy sen palkan mukaan. Ja jos on työtön, niin on mahdollisuus työharjoitteluun, jolloin nuori (en muista aikuisesta) saa valtiolta päivärahan (jos on siihen oikeutettu, muistaakseni). Eli kyllä harjoittelusta saa rahaa, se ei vain tule työnantajalta.
PitaPata Dog tickers
Entiset lemmikit: kääpiökaniuros "Rusina", eli mahtavat n. 10 vuotta, kääpiökanityttö "Sanna", elinikää en muista

Hoitohevoset kuin lemmikit: welsh sec C Englyst Fame, pv Napoleon ja hannover Goldy

jepaa

jepaa
Viestimäärä: 276

VS: NUORISOTYöTTöMYYS JA HARJOITTELUPAIKAT - Perjantaina, 13.04.2012 klo 21:42  
+
0
^^Tässä vissiin tarkoitetaan työttömille työnhakijoille tarjottavia harjoittelupaikkoja, joissa yritys ei maksa mitään palkkaa harjoittelijalle.

Mun mielestä harjoittelupaikat voivat olla hyvä tapa päästä sisään yritykseen. Voisin myös kuvitella, että esimerkiksi pitkäaikaistyöttömästä on mukavaa saada päiviin jotain "sisältöä", siis konkreettista tekemistä ja päästä kiinni työelämään. Minkäänlaista hyväksikäyttöä työnantajan puolelta ei tietenkään tarvitse hyväksyä ja siihen tulisi välittömästi puuttua. Mahtaako toteutua käytännössä, sitä en tiedä.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: NUORISOTYöTTöMYYS JA HARJOITTELUPAIKAT - Perjantaina, 13.04.2012 klo 21:43  
+
0
^ Okei, kiitos tarkennuksesta. Jäi vähän epäselväksi tuosta aloitusviestistä että ketä varsinaisesta tarkoitetaan.
Rise to reset the world.

tarun

tarun
Viestimäärä: 900

VS: NUORISOTYöTTöMYYS JA HARJOITTELUPAIKAT - Perjantaina, 13.04.2012 klo 22:42  
+
0
Itse olen ollut kahdella harjoittelujaksolla työelämävalmennuksessa, kun palkkatöitä ei yksinkertaisesti irronnut. Hirvee nimi "työelämävalmennus", mutta nimi on tommonen niille, joilla on jo ammatillinen tutkinto. :nauru:

Mulla on näistä pääosin pelkkiä positiivisia kokemuksia, mutta tiedän kyllä sen nurjankin puolen. Mun mielestä se on ihan järkyttävää, kuinka jotkut firmat käyttävät harjoittelijoita tosiaan sen "maksullisen"/kalliin työvoiman korvikkeena - kun edellinen lähtee, otetaan seuraava tilalle.

Olis tossa mun toisessa paikassa melko selkeesti tarvittu "mun työhön" ihan palkallista työntekijää, mut enpä kanna kaunaa kun niillä työnäytteillä sain parin kuukauden homman toisaalta.

Summa summarum, kannattaa olla pirun tarkka kun noita paikkoja valitsee. Tai ei kaikki pääse edes valitsemaan, kun työvoimatoimisto osoittaa jotain haettavaksi. Ilmotuksessa voi joo lukea vielä houkuttelevasti "mahdollisuus harjoittelun jälkeen palkkatyöhön", mutta sekin voi olla vaan korulause joka takaa työnantajalle, että valittu harjoittelija antaa itsestään kaiken irti tuolla ilmaisella harjoittelujaksolla palkkatyön toivossa.
Carlos, sekarotuinen, s. 14.9.2010

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: NUORISOTYöTTöMYYS JA HARJOITTELUPAIKAT - Perjantaina, 13.04.2012 klo 23:18  
+
0
Tää nyt on OT, mutta tähän:

Ainakin korkeakoulutasolla on ihan yleistä että esim. terveysalalla harjoitteluista ei makseta ja ne suoritetaan lukukauden aikana. Tokihan se olisi tietysti ihan jees jos siitä muutaman lantin saisi, mutta en mä ainakaan itse koe ongelmaksi sitä että joudun 3,5 vuoden aikana tekemään palkatonta työtä hieman vajaan neljä kuukautta, kun olen tämän ajan kuitenkin opintotuen piirissä.

pakko ihmetellä. Miten amk:ssa voi olla harjottelua vain vajaa 4kk, siis yhteensä?! Meillä (sosiaaliala, terveysalalla oli vieläki enemmän) harjotteluja tuosta 3,5 vuodesta oli melkein 12kk.

Mutta sitten itse asiaan. Mua huvitti just vasta kun olen ollut työttömänä, niin yritin hakea Kelaan työharjotteluun. Just semmoiseen ,että eivät itse olisi joutuneet maksamaan mulle palkkaa. Mutta sinne ei oteta, koulutuksella ilmaseksi tekeen töitä, ottavat vain joilla ei ole vielä koulutusta alalle ja maksetaan oikeaa palkkaa? :mietiskel: Mulle tää kuulosta kyllä hyvin mielenkiintoselta.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

KiraKira

KiraKira
Viestimäärä: 803

VS: NUORISOTYöTTöMYYS JA HARJOITTELUPAIKAT - Perjantaina, 13.04.2012 klo 23:22  
+
0
^Täytyy sanoa, että mielenkiintoiselta kuulostaa. Mäkin sain sellaisen kuva, että kenelle tahansa voi päästä. Kai se sitten on paikasta kiinni...
PitaPata Dog tickers
Entiset lemmikit: kääpiökaniuros "Rusina", eli mahtavat n. 10 vuotta, kääpiökanityttö "Sanna", elinikää en muista

Hoitohevoset kuin lemmikit: welsh sec C Englyst Fame, pv Napoleon ja hannover Goldy

Dawkes

Dawkes
Viestimäärä: 787

VS: NUORISOTYöTTöMYYS JA HARJOITTELUPAIKAT - Perjantaina, 13.04.2012 klo 23:26  
+
0
Mä oon kanssa ollut kahdesti työelämävalmennuksessa.. Ensimmäinen paikka oli just tollanen, missä tuli väliin olo että mua käytetään vaan ilmaisena työvoimana hyväksi. Kyseessä oli suht pieni liike, ja kun yrittäjä sai mut sinne harjottelijaksi, saatoin joinain päivinä olla siellä suurimman osan päivää yksin töissä. Viikossa saattoi olla pari-kolmekin päivää jolloin avasin liikkeen, yrittäjä kävi kerran-pari päivällä kääntymässä tai oli tunnin-puolitoista töissä, lähti ja minä suljin liikkeen. Käytännössä siis hoisin niinä päivinä koko yritystä pelkällä työmarkkinatuella. Siitä harjottelusta jäi kyllä ihan suoraan sanoen paska maku suuhun, lisäksi myöhemmin on jääny kaivelemaan kun en tosta osannu kokemattomana mitään esim. työkkäriin valittaa. Liekö edes ihan laillista jättää harjottelija vaan yksin töihin, ainakin kun viimeks sitä sopimusta luin niin siellä oli jotain harjottelijan valvomisesta.. Noh, kyseinen liike oo kyllä edes pystyssä enää, ja osaanpa olla vastaisuudessa varovaisempi.

Onneksi kumminkin uskaltauduin koittamaan toisen kerran toisessa paikkaa, ja sieltä oli pelkästään positiivisia kokemuksia. Olisin voinu jatkaa vaikka pitempäänkin, mutta enimmäisaika täyttyi, joten oli pakko siellä lopettaa. Töitä kyllä riitti, mutta yrittäjä itekin oli koko ajan paikalla niitä paiskimassa ja neuvoi ja opasti aina kun tarvitsi. Ei tullut sellasta oloa, että olisin jääny yksin.

Täällä päin ainakin onneksi hakija saa ite päättää meneekö harjotteluun vai ei. Tai no, en tiedä sit jos on pidempäänkin työtön aletaanko niitä sitten tyrkyttämään eri tavalla, mutta tähän asti ainakin on noita tarjottaessa mulle vaan sanottu että ota yhteyttä, mikäli paikka kiinnostaa.
Aina kun tuntee ikävää
tietää, että omisti jotain tärkeää.

Destroyer

Destroyer
Viestimäärä: 2016

VS: NUORISOTYöTTöMYYS JA HARJOITTELUPAIKAT - Perjantaina, 13.04.2012 klo 23:51  
+
0
Itse olen ollut kohta vuoden työttömänä. Tämä paikkakunta on tositosi pieni, eikä noi naapuripaikkakunnatkaan mitään isoja ole, ei mitkään kauhean hyvät työllistymismahdollisuudet täällä. Viime keväänä valmistuin ravintolatarjoilijaksi, mutta selkä ei kestä tehdä sitä hommaa joten etsin ihan muita töitä.

Työharjottelustahan saa 9€/päivä työttömyysturvan lisäksi. Työkkäristä on kyllä mulle ehdotettu näitä harjotteluja, mutta ei oikein nappaa mennä tekemään ilmaisiksi töitä kenellekään ja jäädä itse siitä vielä miinukselle. Täältä kotipaikkakunnalta ei harjottelupaikkaa edes löydy, joten pitäisi mennä tonne naapurikuntiin (matkakustannuksia), että ei kyllä 9€ paljoa lämmitä.
Pitkätukkaiset Belgianpaimenkoirat Veikka, Yatsi ja Riia - Blogi

KiraKira

KiraKira
Viestimäärä: 803

VS: NUORISOTYöTTöMYYS JA HARJOITTELUPAIKAT - Perjantaina, 13.04.2012 klo 23:52  
+
0
^^Ei harjoittelijaa saa yksin jättää. Siellä ollaan harjoittelemassa.

Täällä ilmeiesti työkkäri tyrkyttää, jos ei ole itse aktiivinen hakemisen suhteen. Ja jokaiseen työnhakuehdotukseen pitää reagoida. Ei ole pakko hakea, mutta siitä on ilmoitettava ja sille on annettava perusteet, miksi ei hakenut.
PitaPata Dog tickers
Entiset lemmikit: kääpiökaniuros "Rusina", eli mahtavat n. 10 vuotta, kääpiökanityttö "Sanna", elinikää en muista

Hoitohevoset kuin lemmikit: welsh sec C Englyst Fame, pv Napoleon ja hannover Goldy
(Viestiä on muokattu perjantaina, 13.04.2012 klo 23:52)

Destroyer

Destroyer
Viestimäärä: 2016

VS: NUORISOTYöTTöMYYS JA HARJOITTELUPAIKAT - Lauantaina, 14.04.2012 klo 10:45  
+
0
Mulle on tullut vuoden aikana tasan yks työpaikkaehdotus työkkäriltä ja sekin oli pitsanpaistaja.. Nounounou.
Pitkätukkaiset Belgianpaimenkoirat Veikka, Yatsi ja Riia - Blogi

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: NUORISOTYöTTöMYYS JA HARJOITTELUPAIKAT - Lauantaina, 14.04.2012 klo 10:47  
+
0

Karvakamu kirjoitti:

pakko ihmetellä. Miten amk:ssa voi olla harjottelua vain vajaa 4kk, siis yhteensä?! Meillä (sosiaaliala, terveysalalla oli vieläki enemmän) harjotteluja tuosta 3,5 vuodesta oli melkein 12kk.



Ei meillä inssilläkään ollut kuin neljä kuukautta varsinaista harjoittelun nimellä kulkevaa harjoittelua :wink: Olen siis opiskellut aiemmin insinööriopintoja ja nyt oon terveysalalla. Tuo mun ala on vielä sellainen että pystytään koulussa tekemään ihan samoja juttuja kuin kentälläkin koska toimitaan yliopistollisen sairaalan yhteydessä, eli mikroskopoidaan viikottain ihan samoja potilasnäytteitä kuin valmistuneetkin, ja tehdään ihan samoja määrityksiä toisillemme. Toki aina kannustetaan alan töihin kesäksi, kuten inssilläkin, jotta työkokemusta saa sitäkin kautta.

Voisin kuvitella että esimerkiksi sairaanhoitajilla on harjoittelua moninkertaisesti enemmän.
Rise to reset the world.

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: NUORISOTYöTTöMYYS JA HARJOITTELUPAIKAT - Lauantaina, 14.04.2012 klo 11:08  
+
0
^ Okei. Joo, sairaanhoitajilla oli harjoittelua vieläkin enemmän kuin meillä sosiaalipuolella. Mutta toki nyt selventää, että teillä ei ihan normi kouluympäristö ole.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

cada

cada
Viestimäärä: 875

VS: NUORISOTYöTTöMYYS JA HARJOITTELUPAIKAT - Lauantaina, 14.04.2012 klo 11:31  
+
0
^ Vähän OT, mutta meillä röntgenhoitajilla on 37 viikkoa harjoittelua kentillä ja koulussa melkein samanverran. Ja me tehdään ainakin yksi kesä oman alan töitä palkallisesti.
A house is not a home when I'm alone here....

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6264
Viestejä yhteensä545427
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265759
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 11:00)