Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:22

Oikeinkirjoitus ja kirotusvireet

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 28

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:22  
+
0
Modet poistakoon tai siirtäköön mikäli tämä katsotaan turhaksi aiheeksi, mutta tekee mieli kysellä mitä mieltä muut palstalaiset ovat oikeinkirjoituksen merkityksestä tällaisella foorumilla. Olenko ainoa, joka ei oikein pysty ottamaan vakavasti viestejä, joissa puhutaan kennelliiton sioitus sopimuksesta? Työskentelen itse kielen kanssa päivittäin, joten taidan olla yliherkistynyt kielioppivirheille... Silti olen kyllä aika rankastikin sitä mieltä että viestin ymmärtämisen ja tehon kannalta edes pikainen silmäys oikeinkirjoitukseen ennen lähetä-nappulan painamista olisi paikallaan.

Eniten risoo kaiken kirjoittaminen pötköön ilman välilyöntiä välimerkin jälkeen.
Ja liian liberaali suhtautuminen yhdyssanoihin.
Ja enään-sanan käyttö. Se on enää :paapatus:
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:31  
+
0
Kiitos!

Ei vaan, ei tällaisella foorumilla mielestäni tarvitse ryhtyä pilkkua viilaamaan, mutta tietynlainen tarkkuus tekstin suhteen olisi kyllä suotavaa. Tosin sen pitäisi olla jokaisen osalta itsesäädeltyä, koska se menee nimenomaan pilkunviilaamiseksi, jos aletaan muille huomauttelemaan.

Musta tuo Kennelliiton sioitussopimus on käsitteenä tosi hämmentävä, kun en oikein tiedä, mitä tekemistä Kennelliitolla on sikojen kanssa. :nauru:

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:31  
+
0
Mua ei kyllä haittaa kamalasti kirjoitusvirheet kunhan niitä nyt ei ole ihan tolkuttomasti ni sitten rupeaa miettimään että vois kyllä vähän katsoa miten kirjoittaa mutten ole nähnyt kenelläkään niin paljon kirjoitusvirheitä kylläkään. Mulla voi olla välillä,en ole kieliopin asiantuntija mutta yritän kirjoittaa silleen että saa selvää.

Tosin tärkeänä pidän kappalejakoja! Jos on todella pitkä kirjoitus ja ei kappalejakoja niin sellaista on kyllä kieltämättä vähän tylsä lukea.En yleensä edes jaksa aloittaa lukemaan sellaista kirjoitusta!

Tässäpä jotain minun mietteitä!
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Kalinka

Kalinka
Viestimäärä: 731

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:38  
+
0
Mun mielestä kirjoitusvirheet ei suuremmin haittaa, kunhan teksti on suunnilleen oikein ja ymmärrettävässä muodossa. Tämä on kuitenkin keskustelupalsta, ei voi olettaa että kaikilla olisi kielioppi täydellisesti hallussa, tai että siitä pitäisi ottaa suuria paineita. Kirjoitetaanhan täällä osittain tai aika paljoltikin puhekielellä, jolloin kieli ei edes voi olla täysin kieliopin mukaista. Olisi toki ihan suotavaa, jos jokainen lukisi sen tekstin vaikka kertaalleen läpi ennen lähetystä, jolloin suurimmat virheet varmasti korjaantuisivat. Itsellä ainakin on suuria ongelmia etenkin yhdyssanojen kanssa ja joskus ei vaan jaksa miettiä niin tarkkaan miten jonkun asian saisi sanottua juuri oikein tai mihin kohtaan ne pilkut tulivatkaan. Kappalejako on kyllä mustakin aika oleellinen, se selkeyttää tekstiä huomattavasti.
Brasilianterrierit lady Lara Croft 13.11.2005 & herra Max Payne 21.08.2011
Laralla on asiaa

tintti

tintti
Viestimäärä: 2881

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:39  
+
0
Kyllähän sitä mieluummin lukee tekstiä, jossa on välimerkit paikoillaan ja yhdyssanat oikeasti yhteen kirjoitettuina ja etenkin pitkässä tekstissä kappalejako selkeyttää hurjasti :) Ite oon aikamoinen kielipoliisi, joten herkästi huomaan virheet, mutten niistä ala tällaisella foorumilla huomauttamaan.

Joissain paikoissa (en muista täällä törmänneeni) huomaa, että tekstiä tuotetaan samalla tavalla kuin ajatus juoksee ja aina se ajatus ei ole kaikkein selkeintä ja silloin tekstikin on todella vaikeasti ymmärrettävää. Niissä tapauksissa ois erityisen tärkeää lukea se teksti ennen kuin sen pistää eteenpäin.
Näin tänään.

R.I.P. schapeu Poju 1.2.2007 - 17.10.2011

basenjinarttu Keena s. 12/2013
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:41)

Frosty

Frosty
Viestimäärä: 956

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:39  
+
0
Useimmat kirjoitusvirheet ovat todellakin näppäilyvirheitä tai sitten varmaan omasta murteesta johtuvia lipsahuksia. Tuo sioittaa on ihan arkipäiväinen tapa sanoa omalla murteellani. Itseäni enemmän häiritsee se, jos tekstissä ei ole isoja alkukirjaimia tai pisteitä. Pilkkusääntöjen kaihtaminen ei niinkään, en itsekään niitä enää täysin hallitse.

Itseäni ärsyttää ehkä kaikista eniten sana "lihota". Ei se ole lihota!! Missä päin niin sanotaan? Joskus telkkariohjelmassakin oli kääntäjä kääntänyt tekstin jotenkin näin: "En halua lihota, että näyttäisin hyvältä hääpuvussani." ARG! :mad: Myöskin se, jos käyttää sanaa "ketä" sanan "kuka" sijasta. No okei, eivät nämäkään ole niin vakavia juttuja, mutta tulipahan mieleen.

Itsekin kannatan kappalejakoa! Paljon mielekkäänpää lukea tekstiä. :peukku:

Ainiin. En ole varmaan koskaan tarkistanut tai oikolukenut tekstiäni, mitä olen tänne kirjoittanut. Olen vain liian laiska siihen ja luotan, että tekstistäni saadaan selvää.
SLK N Sani -03
SPK N Ansa -10
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:41)

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:46  
+
0
^ Mikä sana se sitten on jos ei lihota? :shifty:

Kyllähän oikeesti oikeen kirjotettua tekstiä on kiva lukea, mutta ite ainaki olen tosi huono äidinkielessä ja varsinkin yhdyssanat on aika tuskasia välillä. Joten virheitä varmasti löytyy. Ja murresanoja löytyy, musta se on vaan rennompaa kirjottaa niin entä kirjakielellä.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:49  
+
0
Mulla ärsytti edellisessä koulussani, että yhdys sanat kirjoitettiin erikseen ja sitten oli Alku Kirjan virheitä myös ja tapahtuma rovaniemellä muistakaa Nuotti vihot mukaan. :ttou:

Oi kyllä, mustakin meidän kielessä on kielioppisäännöt aivan syystä, eikä ole kivaa kun kieltä raiskataan. Toki puhekielisyys on asia erikseen, koska tämä on keskustelufoorumi, ei vaikkapa mikään julkinen poliittinen väittely.

Puhuin aiemmin toisessa ketjussa kuinka syvästi mulla ahdistaa kun eräässä lehdessä raiskataan melkein kaikkia tunnettuja oikeinkirjoitussääntöjä:

Notte kirjoitti:

Jos saan kommentoida, on kyllä aika kehno lehti. Tai näkee, että vasta alkuvaiheessa, tosi amatöörimäinen. Ihan käsittämättömiä mokia: kirjoitusvirheitä (isot ja pienet alkukirjaimet), yhdyssanavirheitä, pilkkuvirheitä.. Aivan kuin jotkut tosi kouluttamattomat ihmiset tekisivät tuota lehteä ! Jutut ovat myös naiivisti kirjoitettuja ja monesti kirjoitusten sävy on 'epälehtimäinen' tai epäartikkelimainen, liian puolueellinen, annettavan informaation todenmukaisuutta ei ole tarkistettu tms. Artikkeleiden rakenteet eivät ole hyvin organisoituja, niistä puuttuu 'se kirjoittamaton sääntö', ja tässäkin haiskahtaa epäammattimaisuus. Jollain tavalla kalskahtaa enemmän 70-lukulaiselta kuin uudelta, modernilta eläinlehdeltä. Ja mikä uskottava koiralehti uutisoi, että Tukiaisen koira on hukassa ?

(Valitan jos täällä löytyy ko. lehden tekijöitä [Meidän koira], mutta tässäpä palautetta. Oikoluku.. pliis..)



Virallisissa jutuissa, etenkin niissä meidän koulun ilmoituksissa, kirjoitusvirheet ovat suora vihje ammattitaidottomuudesta ja varsinkin kaltaiselleni elitistille punainen vaate. Kävin vihjaisemassa tästä ihmiselle, joka teki niitä lippusia, ja kun ei ottanut onkeensa, säännöllisesti terrorisoin ilmoituksia punaisella korjauskynällä. Sitä saa mitä tilaa. :paapatus:

Ja lisäyksenä väkisinkin tekee hiljaisen johtopäätöksen henkilön kouluttautumisesta (tai kouluttamattomuudesta) jos kirjoittaa niistä Muste kaloista.
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:51)

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:49  
+
0
Mun mielestäni tänne sopii oikein hyvin sellainen puhekielimäinen yleiskieli. Ei tarvitse jokaisesta pilkusta tai kielioppivirheestä stressata, voi tahtoessaan käyttää murreilmaisuja mutta kirjoituksen ulkoasu on kuitenkin huoliteltua ja asia paremmin jäsenneltyä kuin mitä puhekielessä.

Itseäni tosin risoo aina välillä rektiovirheet, varsinkin jos aletaan tekemään. Se on aletaan tehdä tai ruvetaan tekemään, nih! :heristel:
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

Frosty

Frosty
Viestimäärä: 956

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:51  
+
0
^^No eikös se ole lihoa, ilman sitä teetä. Tästä olen aika varma, ellei tämäkin ole jokin oma murrejuttuni. Pitääpäs tarkistaa wikipediasta. :wink:

Eih! Wikipedian mukaan myös muoto lihota on käytetty! Mutta sehän, sehän kuulostaa ihan oudolta.. :mietiskel:
SLK N Sani -03
SPK N Ansa -10
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:52)

Tattistavaan

Tattistavaan
Viestimäärä: 740

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:52  
+
0
jeps
Owczarek Podhalanski Runo Visenna tuttavallisemmin Nalle
Pyreneittenmastiffi Mini
Keskiaasiankoira Little Freak's Dzhamal tuttavallisemmin Jallu

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:53  
+
0
:love:
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

gaselli

gaselli
Viestimäärä: 735

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:53  
+
0
^lihoa

Kyllä muakin ärsyttää kirjoitusvirheet ja myös jos on pitkä teksti eikä ole kappalejakoa. Viimeistään muutaman lauseen jälkeen pitäis olla väli, ei sitä muuten jaksa lukea.
Collie "Ronja" 5/2010

Sheltti "Sani" 6/99 - 10/2011

Labbis "Vilma" 4/95 - 3/2010

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 20:25  
+
0
Täällä voi kaikki treenata niitä Muste kaloja.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 20:51  
+
0
^Oho! Yks meni väärin :eek:

Joku aikasemmin sano, et kirjotusasu kertoo ihmisen sivistystasosta. En nyt sanos näinkään. Itse oon ihan surkea kieliopissa (varsinki niissä himpuran yhdyssanoissa) ja on kuitenkin tullut käytyä lukio sekä ammattikorkeakoulu. Äidinkielessä ei ikinä kouluaikana ollut ongelmia kirjotusasun kanssa, mutta koska ei aktiivisesti enää nykyään huolehdi asiasta on taito myös heikentynyt.

Ja koska mä väännän täällä aina puhekieltä niin kokeillaampa seuraava lause kirjottaa kirjakielellä. :nauru: Minua häiritsee pisteiden puute, pienet alkukirjaimet sekä kappalejaon puute. Nämä puutteet antaa helposti anteeksi, jos teksti on muuten ymmärrettävää sekä sujuvaa.

Montakohan kirjotushäröä sainkaan aikaiseksi? :nauru:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:03)

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 20:54  
+
0
Mä luulen, että oikeakielinen kirjoitusasu kertoo ennemmin siitä, että ihminen itse lukee paljon. Voisin kuvitella, että sitä kautta oppii oikeinkirjoitusta melko hyvin. Siitä taas voidaankin olla eri mieltä, kertooko lukeminen sivistyneisyydestä.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:03  
+
0
^Tuo sivistystaso olis pitäny olla "sivistystaso", koska en tarkkaan muista mitä sanaa käytettiin. Mutta mun mielestä lukeminen näkyy eniten sanojen käytössä. Mitä enemmän kuvaavia sanoja, erikoisempia sanoja, sivistyssanoja jne. niin sitä varmemmin ihminen lukee paljon. En usko lukemisen niin paljon vaikuttavan kielioppiin. Ihminenhän voi sujuvasti lukea, vaikka sanassa olisi oikein vain ensimmäinen ja viimeinen kirjain. Varmasti kielioppi on kuitenkin lukevalla parempi kuin lukemattomalla. Itse siis luen paljon ja silti kielioppi tökkii. Sitä kun ei lukiessa niin mieti kirjoitetaanko sana yhteen vai erikseen vaan lähinnä sitä tarinaa.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:04)

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:12  
+
0

SanttuJ kirjoitti:

Mutta mun mielestä lukeminen näkyy eniten sanojen käytössä. Mitä enemmän kuvaavia sanoja, erikoisempia sanoja, sivistyssanoja jne. niin sitä varmemmin ihminen lukee paljon. En usko lukemisen niin paljon vaikuttavan kielioppiin. Ihminenhän voi sujuvasti lukea, vaikka sanassa olisi oikein vain ensimmäinen ja viimeinen kirjain. Varmasti kielioppi on kuitenkin lukevalla parempi kuin lukemattomalla.



Olen samaa mieltä. Jos lukee paljon, oppii paljon enemmän uusia sanoja ja erilaisia ilmauksia.. Suomeksi saan uusia käyttösanoja ja englanniksi kirjaimellisesti opin lisää sanastoa, sillä en yleensä ota sanakirjaa esiin, vaikka en jotain ilmaisua täysin ymmärtäisikään.

Ja sitten päästään siihen klassiseen väittelyyn, mikä on riittävän sivistävää luettavaa, korkeakulttuuri vs. populaarikulttuuri, Charles Dickens vai Twilightit (urgh).
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:13  
+
0
Jaahas :D Paineet sen kuin vain kasvaa tännekin kirjoittaessa.

Itse saan näppylöitä, kun kirjoitusvirheitä jää lehteen, mutta näin "kaiken kansan" keskustelupalstalla, jolla jyllää sekä murteet että jokaisen omanlainen tyyli kirjoittaa... Eiköhän se tärkeintä ole, että idea/kysymys saadaan esitettyä, kommentit ymmärretään ja foorumi elää. Jos sitten olen unohtanut pilkun jostakin tai jäänyt väli yhdys sanoja kirjoittaessa, niin sit saa lukija ihan omassa häpeässään repiä pelihousunsa :) Koitan kuitenkin parhaani.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:14)

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:14  
+
0

Frosty kirjoitti:

Myöskin se, jos käyttää sanaa "ketä" sanan "kuka" sijasta.



Mulla ainakin livahtaa ketä tekstiin ihan huomaamatta, kun olen kotosin ihan Turun naapurista. Muistan, kun olin aikoinaan ihan järkyttynyt, kun kuulin, että ketä ei ole oikein sanottu, vaan pitää sanoa kuka. :nauru:

Muakin ärsyttää kirjotusvirheet, mutta ymmärrän kyllä, että niitä lipsahtelee tekstiin ihan vahingossakin, kun täällä ei ole sillä tavalla tarvetta tarkistaa tekstin oikeakielisyyttä. Ja jotkut ei osaa kirjottaa yhdyssanoja oikein, kun kielikorva ei vaan sano, että sanat pitäs kirjottaa yhteen. Yksittäisistä virheistä mua ärsyttää eniten yhdyssanavirheet ja sanat, joissa n on korvattu m:llä, esim. kumpa, saisimpa ym. Mulla itellä on aika hyvä kielikorva ja esim. koulussa mulla oli ainekirjotuksessa aina tosi vähän virheitä, eikä mun pahemmin tartte kirjottaessa miettiä, miten joku sana kirjotetaan oikein. Koulussa multa aina kyseltiinkin, et miten tää ja tää kirjotetaan. :wink:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 28
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28176
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6327
Viestejä yhteensä545676
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265834
(Tilastot päivitetty viimeksi 23.04.2024 klo 20:15)