Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:22

Oikeinkirjoitus ja kirotusvireet

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 28

zevertti

zevertti
Viestimäärä: 102

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:15  
+
0
Ihanaa huomata että on vielä ihmisiä jotka välittävät oikeinkirjoituksesta! Murteella voi kirjoittaa, esim itellä tai mulla on käytössä ok, mutta lauserakennehirviöt ja juurikin ne kirotut yhdyssanat saa tulenlieskat iskemään silmistä:twisted: Kaveri joskus yllytti ilmoittamaan jollain nettitreffipalstalla, mutta ei vaan kyennyt, kun arvelin että sieltä tulee just sellaisia kirjoitusvirhehirviöviestejä että menee viimeinenkin usko miessukupuoleen.:heristel:

Edit: Haltija(omistaja/käyttäjä) ja haltia (suipot korvat, vihreät vaatteet ja ilkikurinen virne), miten voi mennä sekaisin?!
parsonuros Vertti
schipperkenarttu Varpu
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:16)

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:16  
+
0
^ Siis jos mies tekee kauheita kirjoitusvirheitä, se vain ON ultimate turn-off :nauru:
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:16)

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:16  
+
0
Tutuli: Täällä kans yks KETÄtautinen ;D Oli kyllä ihan uutta koulussa, kun päntättiin et se on KUKA... wooot. Nykyään kyllä särähtää helposti korvaan - "ei noin".

Muoks. oli jo monta kerennyt väliin.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:18)

zevertti

zevertti
Viestimäärä: 102

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:18  
+
0

Notte kirjoitti:

^ Siis jos mies tekee kauheita kirjoitusvirheitä, se vain ON ultimate turn-off :nauru:



Hyvä Notte, arvasin että täällä ymmärretään tääkin ongelma! Kaveri ei ymmärtänyt, mutta se vaan on juuri niin:roll:
parsonuros Vertti
schipperkenarttu Varpu

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:20  
+
0
Minäkin olen täältä Turun suunnalta ja sain tietää vasta noin vuosi ? sitten että ketä sanan tilalle pitää laittaa kuka mutta käytän silti vielä joskus ketä sanaa !
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:21  
+
0
^^^Ootkos sä sitte jostain Turun liepeiltä kotosin vai käytetäänkö ketä-sanaa yleisesti muillakin murrealueilla? :hymy:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:21)

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:23  
+
0
^Vorssassa :D

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:26  
+
0
Eikö tämäkin kammottava ilmaus ole Turun alueelta peräisin, nimittäin 'isi' -päätteen (konditionaalin) väärinkäyttäminen ?

"Mä ettisin ja ettisin mut en löytäny mistään mun puhelinta."

Muoks. Ovat murteet omanlaisiaan ja hauskojakin, mutta jotkut tällaiset todella hyppivät silmille :hymy:
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:27)

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:27  
+
0
^On se joo. Eikä se oo kammottava ilmaus, vaan ihan normaalisti sanottu :nauru:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:34  
+
0
Nythän on sopiva aika kertoa tännekkin tämä turkulaisvitsi ;)

Turkulainen ja Vorssalainen olivat tietokilpailussa. Viimeinen kysymys oli haastava. Kilpailun tuomari esitti kysymyksen "Keksikää niin monta E-kirjaimeen loppuvaa eläintä kuin ehditte,aikaa 2min." Vorssalainen mietti ja mietti,eikä saanut keksittyä kuin kaksi eläintä. Turkulainen sen sijaan kirjoitti kynä sauhuten. Kun aika loppui, Vorssalainen tokaisi "Miten ihmeesä mää keksivvaa eläimet hylje ja käärme,sää panit kirjottaen kamalasti". Turkulainen siihen "No se ol nimbal helppo,kato ny: jänöne,perhone,matone..."

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:34  
+
0
Turkua taas parjataan. :nauru:

/OT
Itse en totta puhuttuna ymmärrä sitä "Turku on Suomen persereikä" -vitsiä. Minusta Turku on kiva kaupunki. Mutta muistan, kun lukiossa luokallemme tuli uusi oppilas, ja menin tietenkin kysymään: "Mistäs päin sinä olitkaan ? Turusta ?" Vastaukseksi sain murhaavan katseen ja kädenheilautuksen: "Anteeksi vaan, TAMPEREELTA." Emme koskaan sitten lähentyneet kummemmin.. :nauru:

muoks. ...Niinpä niin, ellikeksin vitsille ainakin repesin oikein kunnolla :D
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:36)

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:36  
+
0
OT: ^Monesti kuullut et se pers olis Vorssa :D
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:37)

zevertti

zevertti
Viestimäärä: 102

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:44  
+
0

Notte kirjoitti:

Eikö tämäkin kammottava ilmaus ole Turun alueelta peräisin, nimittäin 'isi' -päätteen (konditionaalin) väärinkäyttäminen ?

"Mä ettisin ja ettisin mut en löytäny mistään mun puhelinta."

Muoks. Ovat murteet omanlaisiaan ja hauskojakin, mutta jotkut tällaiset todella hyppivät silmille :hymy:



Kyl vaa länsisuomalaisis murteis sitä pali käytetä, mut se o joko si tai is, esim kyl mää nii pal väsysi et sit nukkusi mont tuntti tai jos kerkeis, tarvis kaupas käyrä. Tutulin kanssa samoilla linjoilla, kaikkihan niin puhuu:wink:
parsonuros Vertti
schipperkenarttu Varpu

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:46  
+
0
Pahinta on, kun kirjoitetaan niiMpä, oMPa. En vaan voi sietää sitä. :D

Ja siis kyllä, itse arvostan kovastikin kieliasua ja tykkään että juurikin yhdyssanat on oikein. Mutta se taas ei ole jees, että väittelyn lomassa aletaan huomauttelemaan pienistä virheistä, millä ei ymmärryksen kannalta ole mitään väliä. Etenkin jos ei itse osaa kirjoittaa oikein. :D Tuohtumukseni johtuu ehkä siitä, että kanssani eri mieltä ollut henkilö päätti tekstinsä siihen, että huomautti miten olin taivuttanut hänen nimimerkkinsä väärin, lateli siihen korjausehdotuksia (joista osa väärin) ja kehoitti kirjoittamaan suomenkieltä. :D Loppui uskottavuus tuohon suomen kielen väärään taivutusmuotoon ja täydelliseen pilkkujen puuttumiseen. Eipä pidä huudella, jos ei itse osaa. Ja välttämättä muutenkaan, ellei kyse ole lukioista, siotus sopimuksista ja muista ihanista. :D

En tosiaan ymmärrä, miten lukijoiden voi taivuttaa muotoon lukioiden.

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:48  
+
0
Niin.. Jos noita kirjoitusasuja lähtee tosiaan miettimään - kaveriani lainaten: miten niin kahvia ei voi juoda muista ? :D
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

Frosty

Frosty
Viestimäärä: 956

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:54  
+
0
^^Lukioien- muoto tuleekin sitten Itäisemmän Suomen murteesta. "Turhia" konsontteja jätetään pois. Joitakin esimerkkejä, mitä voisin sanoa: "Moikka, haettasko se sisotussopimus vai pitäskö se oikolukkee ekaks?" Näköjään noita vokaaleitakin täällä tiputellaan. Mutta itäinen murre siis eroaa sillä, että harvoin siinä lisätään kirjaimia. Helpoimman ja noppeimman kautta! :nauru:

Nämä kyllä menevät jo murre-keskusteluksi, mitkä henkilökohtaisesti kiinnostavat minua kovasti.

Ainiin, miten Lapin murre meneekään? Yksi tyyppi puhui pohjoisen murteella ja se oli jotenkin niin kivan ja suloisen kuuloista. Sellaista aika nopeaa ja parit sanat olivat jotenkin vähän kuin yhdistettyjä. Ei mitään jänkhää siis, tai no ehkä vähän.
SLK N Sani -03
SPK N Ansa -10
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 04.12.2011 klo 21:57)

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 22:00  
+
0
^ "Oikeassa" Lapissa puhutaan h:n päälle ja sitä rataa, en mie ainakkaa sellasta ossaa. Mutta mie sanosin että ainakin me eteläisemmät lappilaiset tungetaan vokkaaleja hieman niin kuin oululaiset, kyllä täälläki veetään pulukkaa ja niin pois päin. :wink:

Kainuun murre on kyllä paras. Oekeesti ! Koeraa silitellään.. Ehanaa :nauru:

Muoks. Ja jos murteisiin vielä kunnolla mennään, mulla ei MIKÄÄN ärsytä yhtä paljon kuin se nasaalisoundi mikä tulee siellä etelässä: etenkin Helsingissä, mutta myös länsirannikolla. Ihmiset puhuvat nenään. (Ja nyt kaikki jotka tulevat etelästä alkavat selittämään että höpsistä :nauru: !) Pohjoisessa ja idässä ei, thank god.

Ja tämä on myös minusta niin erilaista, minun korvaani sanoja ei tulisi lyhennellä ('se o' - eihän se oo) ja sitten ne vierasperäiset kirjaimet ('nimbal helppo' - nii palijo helepompaa!!) :nauru:
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 04.12.2011 klo 22:06)

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 22:04  
+
0
Ebeli, tuokin keskustelu oli mielessä kun tämän aloitin. Tämä ketju sopii hyvin kielioppiasioista purkautumiseen ettei tarvitse nillittää asiaankuulumattomissa paikoissa.

Minusta murre- ja puhekieliset ilmaukset sopivat keskustelupalstalle hyvinkin. Ei kai virkaintoisinkaan kielipoliisi ole vaatimassa foorumeille kirjakieltä. Kirjakielen ja hämärän sökellyksen välissä on ihan riittävästi tilaa selkeälle, suurin piirtein kielioppia kunnioittavalle kielelle, jota on helppo lukea.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 22:10  
+
0
Mua ei murteet periaatteessa häirtse ja useimpia tykkään puhekielessä kuulla, mutta mä inhoan sitä, kun lähdetään erikseen kirjoittamaan murteella. Mm. Heli Laaksosen tekstit ovat mulle ihan kammotus. Ja sekin on ärsyttävää, kun vitsejä sun muita hauskoja juttuja väännetään murteelle, kun ne voisi kertoa ihan yleiskielelläkin - tai siis nimenomaan kirjoittaa. Ei mua varmaan se häiritsisi, että vitsit kertoisi murteella joku, joka muutenkin puhuu kyseistä murretta murtaen. Normaalin puhekielen kirjoittaminen foorumilla on sen sijaan ihan ok ja toisaalta esimerkiksi televisiossakaan ei mun mielestäni ole tarve pyrkiä täydelliseen kirjakieleen (vähän toki asiayhteydestäkin riippuen).

Jotkut sanat, kuten tuo jo aloitusviestissä mainittu enään, kyllä häiritsevät ja räikeimmät yhdyssanavirheet, mutta kuten ainakin magik taisi jo sanoa, olennaista on näin foorumilla, että kirjoitus olisi selkeästi luettavaa ja pitkissä viesteissä muistettaisiin kappalejako. Ainakin, jos esittää viestissään kysymyksen ja haluaa siihen vastauksia, kannattaa satsata helppolukuisuuteen, koska mulla itselläni ainakin tippuu mielenkiinto vastata viestiin, jonka lukeminen itsessään on jo tosi raskasta.

Jaijah

moderaattori
Jaijah
Viestimäärä: 2048

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 22:11  
+
0
Murresanoista ja murteista löytyy omakin keskustelu täältä.
Manu 6/2008
Morris 3/2013

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 28
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28159
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6320
Viestejä yhteensä545646
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään9
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265818
(Tilastot päivitetty viimeksi 16.04.2024 klo 19:00)