Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:22

Oikeinkirjoitus ja kirotusvireet

Siirry sivulle: 1 ... 19 20 21 ... 28

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 16.04.2012 klo 17:27  
+
0
Kysymysmerkin käyttö pilkkua edeltäen, by Iltalehti. Ei kai näin voi tehdä ? Mutta voiko, jos lause olisi lainausmerkeissä ?

Iltalehti kirjoitti:

- Kaikki haukkuvat toisiaan, eikä porukka osoita mitään muuta kuin suunnatonta kypsymättömyyttä ihan minut itsenikin mukaan lukien. Miksei omia virheitään voi myöntää selkä suorassa?, Martina pohtii.

uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

KiraKira

KiraKira
Viestimäärä: 803

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 16.04.2012 klo 17:31  
+
0
Kyllä näin voi kirjoittaa, koska kyse on puheesta. Eli jos olisi lainausmerkit, pillku putoaisi pois kyymysmerkin takia (näin itse olen oppinut). Mutta koska ei ole lainausmerkkejä, pilkkua tarvitaan, jotta voidaan päätellä puheen loppuneen.
PitaPata Dog tickers
Entiset lemmikit: kääpiökaniuros "Rusina", eli mahtavat n. 10 vuotta, kääpiökanityttö "Sanna", elinikää en muista

Hoitohevoset kuin lemmikit: welsh sec C Englyst Fame, pv Napoleon ja hannover Goldy

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 16.04.2012 klo 18:28  
+
0
^Eikä! Kysymysmerkkiä ja pilkkua ei laiteta peräkkäin, ei silloinkaan kun suora lainaus esitetään repliikkiviivalla eikä lainausmerkeillä :paapatus:

Eli joko näin:
"Miksei omia virheitään voi myöntää selkä suorassa?" Martina pohtii.

tai näin:
-Miksei omia virheitään voi myöntää selkä suorassa? Martina pohtii.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Murmuu

Murmuu
Viestimäärä: 457

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 16.04.2012 klo 18:33  
+
0
^Näin on. Mua kylmää tuo huutomerkin ja kysymysmerkin yhdistäminen pilkkuun. Missähän kummassa tuollaista kirjoitusasua opetetaan?

KiraKira

KiraKira
Viestimäärä: 803

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 16.04.2012 klo 20:06  
+
0
^Saksalaisessa koulussa... Mun mielestä meille ainakin opetettiin noin äidin kielen tunneilla. Mistäs sitä muuten tietää, mihin lainaus loppuu?

Muoks. Siis tämä vain ja ainoastaan puheen lainauksessa. Esimerkiksi, kun proosaa kirjoitetaan ja tuolla tavalla merkitään puheet. Ei muussa tapauksessa tietenkään.
PitaPata Dog tickers
Entiset lemmikit: kääpiökaniuros "Rusina", eli mahtavat n. 10 vuotta, kääpiökanityttö "Sanna", elinikää en muista

Hoitohevoset kuin lemmikit: welsh sec C Englyst Fame, pv Napoleon ja hannover Goldy
(Viestiä on muokattu maanantaina, 16.04.2012 klo 20:07)

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 16.04.2012 klo 20:21  
+
0
Saksalaisessa koulussa opetetaan sitten väärin...

Repliikkiviivan käyttö proosassa on varsin suomalainen (pohjoismaalainen?) tapa. Muualla maailmassa käytetään vain lainausmerkkejä, jotka tietenkin ovat selkeämmät. Replaviivan kanssa tosiaan on joskus vaikea nopeasti lukien huomata missä lainaus loppuu, mutta SILTIKÄÄN kysymysmerkin jälkeen ei laiteta pilkkua. Never.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

KiraKira

KiraKira
Viestimäärä: 803

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 16.04.2012 klo 20:28  
+
0
^Juu, minä en koskaan käytä repliikkiviivaa, koska se on niin epäselvä. Minulla on vain jäänyt mielikuva, että tuollain olisi opetettu, mutta saksalaisesta koulusta on se viisi vuotta ja noista repliikkien käytöstä varmaan se toinen viisi... Mutta onpahan nyt sitten tämäkin asia selvä.
PitaPata Dog tickers
Entiset lemmikit: kääpiökaniuros "Rusina", eli mahtavat n. 10 vuotta, kääpiökanityttö "Sanna", elinikää en muista

Hoitohevoset kuin lemmikit: welsh sec C Englyst Fame, pv Napoleon ja hannover Goldy

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 19.04.2012 klo 16:27  
+
0
Ja taas. Mulla ärsyttää kun Hyvää Päivää -pullossa lukee, että "yrtit rentouttaa". Tästä tulee mieleen lapsena piirtämäni piirustus isälle (hammasalalla), johon olen kirjoittanut "hampaat aina kannattaa". Eli toisin sanoen jotenkin lapsekkaan kuuloista sanoa noin, verbi perusmuodossa, aivan kuin olisi osa jotain lorua tai lyriikkaa. Tuntuu typerryttävältä lukea tuollainen ilmaisu elintarvikkeessa. Alkaa väkisinkin pyöritellä päässään jotain naurettavuuksia, kuten "yrtit sua rentouttaa, ei päivää tarvitse peruuttaa, jou jou". :nauru:
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

Kaneli

Kaneli
Viestimäärä: 635

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 19.04.2012 klo 16:48  
+
0

KiraKira kirjoitti:

-- opetettiin noin äidin kielen tunneilla.--


Ihanat tunnit!

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 19.04.2012 klo 16:54  
+
0
^^Tuo on niin rrrrrraivostuttavan tavallista mainoksissa sun muissa :roll:. Ehkä se on nuorekasta? :eitietoo:

Tänään muistui mieleeni eräs kestoinhokkini: periaatteessa. Tuota yksiselitteistä sanaa raiskataan ja väärinkäytetään mitä räikeimmin ihan jatkuvasti: "Me asutaan periaatteessa tokassa kerroksessa", "tänään on periaatteessa keskiviikko", "pääsen periaatteessa kolmelta", "periaatteessa pitäisi käydä kaupassa", "olen periaatteessa ihan sikatyhmä". Miten niin periaatteessa?? Onko periaate-sanalla jokin salainen merkitys, joka ei ole minulle auennut? Mikä parasta, jotkut urpot kirjoittavat kaiken lisäksi perjaatteessa :eek:.

muoks. väksy
(Viestiä on muokattu torstaina, 19.04.2012 klo 16:55)

Sipulu

Sipulu
Viestimäärä: 16096

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 19.04.2012 klo 17:01  
+
0
Perjaatteesta tuli mieleen, että näin tässä taannoin varsin mielenkiintoisen kirjoitusasun sanasta armeija.

Armeeja :nauru:
Varjo 12/2010 ♥

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 03.05.2012 klo 18:46  
+
0
Oli pakko laittaa palautetta Lapin Kansalle. Lehdessä oli resepti, jossa mm. pyydettiin lisäämään vanilja-jauhetta. Siis arrgh ! Kehtaavat vielä mainostaa itseään hyvänä ja arvostettuna sanomalehtenä, ja sitten palkkaavat tuollaisia urpoja, jotka eivät tiedä yksinkertaisimpia yhdyssanasääntöjä. Huh huijakkaa, hävettäisi mullakin. Jos toimittajalta ei mitään muuta edes vaadita, kuin se kielellinen pätevyys, onko sitä muka niin vaikea ylläpitää, varsinkin jos kirjoittaa harva se päivä ?

Ja kyllä, mulla ärsyttää maksaa "laadukkaasta" lehdestä, joka opettaa huonoa kieltä kaikenikäisille lukijoilleen. Etenkin kun lehden pitäisi toimia eräänlaisena kielellisenä esikuvana niille, jotka eivät muuta lue. :paapatus: Jollain Seiskalla ei ole tällaista vastuuta, mutta Lapin johtavalla sanomalehdellä on.

T. Niuho
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 03.05.2012 klo 20:14  
+
0
^Tuosta tulikin mieleeni tunneverbien rektiovirhe, esim. mulla hävettää . Senhän kuuluisi olla "mua hävettää" ( kuten myös "mua paleltaa/ärsyttää/pelottaa jne.) Olen huomannut muutaman palstailijan käyttävän tuota rakennetta, joten lieneekö kyseessä murrepiirre?

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 03.05.2012 klo 20:26  
+
0
Ainakin Oulussa jonkun verran käytetään murteellisesti tuota muotoa.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 03.05.2012 klo 20:48  
+
0
^Ok, niin mä vähän arvelinkin :hymy:.

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 03.05.2012 klo 21:10  
+
0
Joo, minä miellän nimenomaan tuon lauseen "hävettäisi mullakin" jopa sanonnaksi. :hymy:

Ja eihän sillä ole väliä, jos esim. taksikuskit tai talonmaalarit eivät osaa täydellistä kielioppia, mutta mielestäni kielen ammattilaisen pitää mieluummin olla neuroottisen tarkka ulosannistaan ja suorittaa vaikka varmistuksen varmistus.
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

Kadaver

Kadaver
Viestimäärä: 4330

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 03.05.2012 klo 21:42  
+
0
Minäkin käytän ”mulla hävettää” -muotoa. Tiedän oikean muodon, mutta nettifoorumilla on mukava lisätä tekstiin puhetyylisiä ilmauksia. :hymy:
"Your husband is gay, your husband is gay, he wasn't born like that, you made him that way..."

Sasha

Sasha
Viestimäärä: 773

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Perjantaina, 04.05.2012 klo 08:00  
+
0
Mulla kans palelee, janottaa, hävettää ja ärsyttää. Tästä on kiistelty piiiitkät tovit etelän ystävän kanssa. Kyllä se mulle on oikein noin :paapatus:
Mutta joo, tiedän kyllä ettei oikeasti ole. Se on vain vahvasti puheessa murteen kautta.
Dobermanninarttu Nemi (1.5.2010)
Kotikolli Väinö (18.11.1997)

BaeLiana

BaeLiana
Viestimäärä: 1860

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Keskiviikkona, 09.05.2012 klo 12:35  
+
0
Mulla palelee sormeet ja varpaat. Onhan se periaatteessa oikein.

Notte, tästä sun kirjoitusmuodosta taisi olla juttua joskus, mutta toi välin tunkeminen ennen kysymys- ja lainausmerkkiä tekee oikeasti tekstistä vaikeampilukuista. Vaikeampi hahmottaa, mihin virke loppuu. Häpeällistä käydä motkottamassa tässä topikissa toisten oppivirheistä, kun itse viljelee huvin vuoksi samanlaisia :heristel:
pystykorvasekoitus Ronja 2010 ->
löytökatti Sulho 2013 ->
porokoira Heili 2014 ->

http://baeliana.kuvat.fi/#/

boxerowner

boxerowner
Viestimäärä: 1490

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Keskiviikkona, 09.05.2012 klo 12:53  
+
0
mansikka -ja suklaajäätelö VAI mansikka- ja suklaajäätelö

Kumpaan kohtaan tulee väliviiva kieliopin mukaan?
Bokseriuros ~ Rape 3.6.2000 - 29.4.2010
Bokserinarttu ~ Rebekka 15.7.2010 Ready, steady, go!
Bokserinarttu ~ Armi 15.6.2012

  Siirry sivulle: 1 ... 19 20 21 ... 28
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6329
Viestejä yhteensä545680
Uudet käyttäjät tänään7
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään3
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 24.04.2024 klo 22:00)