Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:22

Oikeinkirjoitus ja kirotusvireet

Siirry sivulle: 1 ... 20 21 22 ... 28

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Keskiviikkona, 09.05.2012 klo 12:55  
+
0
^Jälkimmäiseen. Se tulee siihen sanaan joka pistetään poikki.
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Keskiviikkona, 09.05.2012 klo 14:44  
+
0

BaeLiana kirjoitti:

Häpeällistä käydä motkottamassa tässä topikissa toisten oppivirheistä, kun itse viljelee huvin vuoksi samanlaisia :heristel:



No juu juu, mutta tämähän on kuitenkin nettifoorumi. :hymy: Jos viittaat siihen, että valitin painetun lehden kirjoitusasusta, kyllähän nyt tällaisessa ammatillisen tason julkaisussa pitää olla laatu kohdillaan. Tietääkseni KC taas on kepeä kirjoittamisen harrastelupaikka, joten ihan erityyppinen. Kyllähän täälläkin julkaistaan tekstiä jos minkälaista, mutta ilmeisesti vastuullisena/tiedostavana kirjoittajana minunkin pitäisi varmaan näyttää jonkinlaista mallia muille ? Ei minusta, tällä foorumilla ei ole samanlaista jopa pedagogista vastuuta kuin suurimmalla paikallissanomalehdellä. Tänne eksyvät kaikenlaiset ja kaikentasoiset rustaajat, joten jo on selvää, että tyyli vaihtelee. Ja kuka siitä oikeastaan on sakottamassa ? Jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä ihmisestä tämän kirjoitusasun perusteella. Mutta ne, jotka kirjoittavat työkseen, ja saavat vielä palkkaa siitä, ovat mielestäni velvoitettuja hyvän kielen ylläpitämiseen.

Toisaalta, minusta taas vapaamielisessä luomisessa virheitä saa viljellä, jos tietää myös sen toisen puolen. Edellinen lause kuulostaa nyt typerältä, mutta haen sitä, että esimerkiksi nauran tämän sivuston kuville koska tiedän, miten lausahdukset kirjoitettaisiin oikein. Sehän on ko. huumorin ydin - leikitellään kielellä. Vihollista/kilpakumppania/mitä tahansa voi vasta sitten lähteä kritisoimaan, jopa arvostelemaan tai vaihtoehtoisesti leikittelemään, kun sen osaa ja tietää mistä puhuu. Arvostan esimerkiksi sitä, että Sex Pistolsin God Save the Queen logon on tehnyt oikea taideopiskelija. Toki kuka tahansa osaisi leikellä lehdestä nämä ko. lausahdukset ja läntätä kuningattaren naaman päälle, mutta hän on tarkoituksenmukaisesti tiennyt mitä tekee ja miksi. Samoin monet naivisiset taiteijat tekevät tahallaan joidenkin mielestä "typeriä" teoksia, vaikka oikeasti valjastavat erikoisen tyylilajin piiruntarkkaan noudattamaan heidän syvimpiä motiivejaan. Mutta joo, tämä läksi taas kauas aiheesta. Lyhyesti - säännöt ja perusta tulee tuntea, ja vasta sitten kun sen osaa, voi lähteä mukailemaan. Mutta tilanteen mukaan: tämä ei missään nimessä toimisi uutisoivassa sanomalehdessä tai tietokirjassa, toisaalta voi höystää runoa.

____
Eräs liike mainosti lehdessä ikkunoitten korjausta. Onko tuokin siis hyväksytty muoto ikkunoiden lisäksi ?
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 09.05.2012 klo 14:46)

BaeLiana

BaeLiana
Viestimäärä: 1860

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Keskiviikkona, 09.05.2012 klo 15:02  
+
0
^
Tuohan pitää hyvin paikkaansa, se ei vaan mun mielestä koske tätä aihetta. Vaikka tällaisella foorumilla voikin kirjoittaa vapaamuotoisemmin, niin välimerkkien lätkiminen "miten sattuu" on mun mielestä täysin turhaa. Sillä ei ole mun mielestä mitään järkevää funktioa, se vain hankaloittaa lukemista. Ei kai se vapaamuotoinen kirjoitusasu foorumilla tarkoita kuitenkin sunkaan mielestä sitä, että tehdä tekstistä tarkoituksella vaikealukuista?
pystykorvasekoitus Ronja 2010 ->
löytökatti Sulho 2013 ->
porokoira Heili 2014 ->

http://baeliana.kuvat.fi/#/

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Keskiviikkona, 09.05.2012 klo 16:07  
+
0
^ Enpä ole koskaan asiaan kiinnittänyt huomiota. Itsekin tulee usein laitettua väli ennen huutomerkkiä. Mun mielestä Notten tekstin on aina ollut ihan selkeää, en ole tosiaan edes mokomaan huomannut, vaikka tulee joskus itse laitettua samaa.

Eli ehkäpä se on vain tulkinta/mielipidekysymys tuleeko tekstistä vaikeaselkoisempaa vai ei.

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Keskiviikkona, 09.05.2012 klo 16:24  
+
0
Ei sillä ylimääräisen välin käytöllä olekaan mitään "järkevää" funktiota. Se on vain mun tapa kirjoittaa vapaalla. Eräänlainen persoona. Se on tullut jostain ja ihan jäädäkseen. En tee sitä muiden kiusaksi tai saadakseni tekstistä tietoisesti vaikeaselkoista. Se on vain ollut olemassa jo vuosia. Rutiini, tapa. Pakkomielle, kenties ?

Ihan miten sattuu -kirjoittamista se ei ole sinänä, koska kirjoitan kuitenkin aina tietyllä tapaa. Yksi välimerkki ennen kysymysmerkkiä, se siitä, näin esimerkiksi. Määrä ei vaihtele, vaikka toki voi näyttää silmään ehkä vaikeaselkoiselta, kun tämä kirjoitusalusta rivittää joskus kysymysmerkin omalle rivilleen tms. Mutta periaatteessa siinäkin on logiikkansa, koska olen kirjoittamisen suhteen varsin neuroottinen.

Mutta mielestäni on monia muitakin paljon vaikeaselkoisempia tapoja kirjoittaa.
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

BaeLiana

BaeLiana
Viestimäärä: 1860

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 10.05.2012 klo 13:18  
+
0
Se "miten sattuu" oli lainausmerkeissä juuri sen takia, että tossa sun virheellisessä tyylissä on kuitenkin säännöllisyyttä - ja sä tiedät tekeväsi virheen. Sä myös kirjoitat muuten niin hyvin mutoiltua tekstiä, ettei se ole mikään maailmanloppu, mutta mä pysyn silti kannassani. Pisteiden ja pilkkujen sekä muiden merkkien tarkoitus on jaksottaa tekstiä, jolloin tuo väli ennen kysymysmerkkiä hieman pilaa tämän ajatuksen.

Sitä paitsi, mä olen kyllä sitä mieltä, että sääntöjen tunteminen ei suoranaisesti anna oikeutta rikkoa niitä, se vain helpottaa niiden rikkommista "nerokkaammin". Enkä mä nyt tarkoita, ettäkö miettisin vain noita välejä, joka kerta sun tekstejäs lukiessa.
pystykorvasekoitus Ronja 2010 ->
löytökatti Sulho 2013 ->
porokoira Heili 2014 ->

http://baeliana.kuvat.fi/#/

dronttiedward

dronttiedward
Viestimäärä: 5224

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Perjantaina, 11.05.2012 klo 01:00  
+
0
Sinäänsä :ttou: Se on sinänsä!
the only way to true happiness is to live in the moment and not be worried about the future

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Perjantaina, 11.05.2012 klo 11:48  
+
0
^Just olin tulossa motkottamaan samaa :nauru:.

BaeLiana

BaeLiana
Viestimäärä: 1860

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Perjantaina, 11.05.2012 klo 12:36  
+
0

dronttiedward kirjoitti:

Sinäänsä :ttou: Se on sinänsä!


Hah, mä en tiedä, kuinka monta kertaa olen meinannut kirjoittaa tuplana tuon ä-kirjaimen. Toi ei vain jostain syystä uppoa mun takaraivoon, vaikka tietääkseni ainakin yleensä sen kirjoitan oikein.
pystykorvasekoitus Ronja 2010 ->
löytökatti Sulho 2013 ->
porokoira Heili 2014 ->

http://baeliana.kuvat.fi/#/

Asiallinen

Asiallinen
Viestimäärä: 1798

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Perjantaina, 11.05.2012 klo 14:44  
+
0
Kuinkakohan monta kertaa te olette polttaneet päreenne mun kirjoituksiin.. :shifty:

T: Lukihäiriöinen

/OT

Kaneli

Kaneli
Viestimäärä: 635

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Perjantaina, 11.05.2012 klo 15:23  
+
0
Minuakin vähän jännittää kirjoittaa kc:hen.
Monet yhdyssanat ja oikeaoppinen pilkuttaminen sekä päätteiden käyttö aiheuttaa päänvaivaa.

:shifty: ..kuten edellisessä lauseessa. Kuuluuko sanoa "aiheuttaa" vai "aiheuttavat".
Ja sana pilkuttaa. Onko se hyväksyttävä? Tuleeko sekä -sanan eteen pilkku...Voi apua!

Mutta on mahtavaa, että kc:ssä on kieliopin tuntijoita, jotka auttavat meitä heikompia oppimaan! Kiitos teille neuvoista :kumarrus:.

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Perjantaina, 11.05.2012 klo 15:25  
+
0
No, tärkeintä nyt on kuitenkin saada asiansa edes suhteellisen ymmärrettävässä muodossa ulos. Vaikka oikeinkirjotukseen on hyvä tähdätä, ei kc ole kuitenkaan äidinkielen ylppärit :nauru:

*muoks* Ja kuten näkyy, vois sitä vissiin itse kukin välillä vähän panostaa.. :nauru:

Mun suurin helmasynti on (ainakin BaeLianan mielestä :shifty:) murreperäisen ja-sanan viljely myös-sanan tilalla. Ja se, että käytän usein sanoja ja termejä jotka viittaavat vain vähän "sinne päin", mutta eivät varsinaisesti tarkoita just sitä, mitä oikeasti pitäisi. Niin joo, ja vain- ja vaan-sanojen iloinen yhdistäminen pelkäksi vaan-sanaksi. Se mua ärsyttää itteänikin välillä ihan huolella.. :ttou:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/
(Viestiä on muokattu perjantaina, 11.05.2012 klo 15:28)

Kaneli

Kaneli
Viestimäärä: 635

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Perjantaina, 11.05.2012 klo 15:28  
+
0
^ :peukku: Ihana asenne!

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Perjantaina, 11.05.2012 klo 17:35  
+
0

Kaneli kirjoitti:

Minuakin vähän jännittää kirjoittaa kc:hen.
Monet yhdyssanat ja oikeaoppinen pilkuttaminen sekä päätteiden käyttö aiheuttaa päänvaivaa.

:shifty: ..kuten edellisessä lauseessa. Kuuluuko sanoa "aiheuttaa" vai "aiheuttavat".
Ja sana pilkuttaa. Onko se hyväksyttävä? Tuleeko sekä -sanan eteen pilkku...Voi apua!

Mutta on mahtavaa, että kc:ssä on kieliopin tuntijoita, jotka auttavat meitä heikompia oppimaan! Kiitos teille neuvoista :kumarrus:.



Tuossa edeltävässä esimerkissä kuuluisi käyttää monikkoa "aiheuttavat". Sitten taas esimerkiksi koira voi aiheuttaa monille päänvaivaa. :D Eikös tuo pilkuttaa ole ihan hyväksyttävä, tekstiä pilkutetaan. Näin mä sen näkisin. Sekä ei yleensä vaadi pilkkua eteensä ja tekee myös poikkeuksen että-sanan kanssa pilkuttamiseen. Eli siis sanonta sekä että poistaa pilkun että-sanan edestä.

Joo olipas sekavaa.

Liinuska

Liinuska
Viestimäärä: 1312

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Perjantaina, 11.05.2012 klo 17:48  
+
0
Mä oon sellanen pilkkujen rskaaja. Niitä tulee viljeltyä mihin sattuu, miten sattuu. Lisäksi aika useasti jos aloitan lauseen niin kaksi ekaa kirjanita on isoja esim; MOrjens mä oon vähän pölhö.
Toi on kyllä aikausein ihan vain näppäilyvirhe kun kirjottaa niin nopeasti :D Vikkelät sormet!

Ainiin, käytän myös hirveästi sulkeita (eli just näitä, kutsutaanko näitä suluiksi??) :mietiskel::shifty:
Malinois narttu RP Stara s. 9.9.2014 "Tara"

Rottweiler uros Roni s. 1.2.2011 - 1.12.2014

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Perjantaina, 11.05.2012 klo 20:10  
+
0
^ Ihan sulut ne taitaa olla. :nauru: Sulkeiset -sanasta tuli mulle heti mieleen kalvosulkeiset. Ehe. Hee. Mikä ihmeen sana on perjaatteessa? Joku perjantaihin liittyvä? Se on periaatteessa!
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 11.05.2012 klo 20:11)

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Perjantaina, 11.05.2012 klo 20:16  
+
0
Kumpa ihmiset ei käyttäis enään muutamia kirjotusasuja, jotka saa mut näkemään punasta..
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Perjantaina, 11.05.2012 klo 20:21  
+
0
^ NiiMpä
(Viestiä on muokattu perjantaina, 11.05.2012 klo 20:22)

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Lauantaina, 12.05.2012 klo 20:38  
+
0
^ja ^^ Nuo kumpainenkin kuullostaa tosi ärsyttävältä.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Henniet

Henniet
Viestimäärä: 854

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 13.05.2012 klo 20:58  
+
0


Sattui silmiin aina, kun kävelin alakerran ilmoitustaulun ohi, niin oli pakko..... :nauru: Muutenkin korjailen salaa työpaikalla seinille ilmestyvistä tiedotteista pilkku- ja yhdyssanavirheitä :nolo: Toivottavasti en jää kiinni koskaan.

/muoks: Olishan tossa alakerran paperissa ollut lisääkin korjattavaa, mutta sain hillittyä mielihaluni natseilla lisää :nauru: Pilkkuvirheet ei osu joka kerta ohi kävellessä niin pahasti silmiin, mutta kun ton enääN-mokan kerran huomaa, niin sit sen näkee aina.

Mua muuten jotenkin ärsytti toi lapun asenne, kun ei ne edes sanoneet yrittävänsä tehdä asialle mitään. Itsekin oon kuunnellut, kun se koira ulvoo yötä myöten välillä, mutta en minä kyllä laittanut tota nimetöntä kirjettä niille. Ja en mä ehkä asiallisesti ja nätisti kirjoitettuun lappuun olisi mennyt koskemaankaan kohteliaisuussyistä, mutta kun koko lappu ärsytti ja toi virhe vielä siihen päälle... Mutta se offtopicista.
slkn Isla (s.17.4.2010)
Kuvia!
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 13.05.2012 klo 21:07)

  Siirry sivulle: 1 ... 20 21 22 ... 28
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään10
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 20:00)