Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:22

Oikeinkirjoitus ja kirotusvireet

Siirry sivulle: 1 ... 21 22 23 ... 28

boxerowner

boxerowner
Viestimäärä: 1490

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.07.2012 klo 05:29  
+
0
Isossakyrössä vai Isokyrössä? Isonkyrön vai Isokyrön? :mietiskel:
Bokseriuros ~ Rape 3.6.2000 - 29.4.2010
Bokserinarttu ~ Rebekka 15.7.2010 Ready, steady, go!
Bokserinarttu ~ Armi 15.6.2012

weebl

weebl
Viestimäärä: 4048

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.07.2012 klo 09:07  
+
0
Isokyrössä ja Isokyrön :)

dronttiedward

dronttiedward
Viestimäärä: 5224

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.07.2012 klo 09:17  
+
0
^EI!!! Voi apua, näen niin punasta :D Se on ISOSSAKYRÖSSÄ ja ISONKYRÖN! Samoin ku Vähässäkyrössä ja Vähänkyrön, t. naapuri. Isokyrö ja Vähäkyrö on poikkeuksien listalla.
the only way to true happiness is to live in the moment and not be worried about the future
(Viestiä on muokattu maanantaina, 09.07.2012 klo 09:18)

weebl

weebl
Viestimäärä: 4048

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.07.2012 klo 09:20  
+
0
^ Woooot :nauru: Ikinä kuullutkaan että se sanottas noin :viheltel: Sori väärästä informaatiosta :nauru:
(Viestiä on muokattu maanantaina, 09.07.2012 klo 09:21)

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.07.2012 klo 11:27  
+
0
Mäkin meinasin jo tulla älähtää, että kyllä se on isossakyrössä. :D Poikkeus, joka on aiemmin häirinnyt mua suuresti, mutta nykyään oon jo tottunut. :)

hypophrenia

hypophrenia
Viestimäärä: 1231

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.07.2012 klo 11:35  
+
0
Kun noista paikkakunnista on tullu puhe, ni mites jos asuu esim. Seinäjoella tai Orivedellä? Onko ne seinäjokelaisia vai seinäjokisia ja oriveteläisiä vai orivetisiä, vai mitäs? :nauru:

Ps oon ihan varma et useempi ku muutama lukee tätä viestiä :ttou:-ilmeellä :D
"Tomorrow - a mystical land where 99% of all human productivity, motivation and achievement is stored."

saf

saf
Viestimäärä: 1332

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.07.2012 klo 12:26  
+
0
^ Seinäjokelainen!
Shetlanninlammaskoira (05/05)



innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.07.2012 klo 13:11  
+
0
^ Mutta Pyhäjoella (100 km Oulusta, en tiiä muista Pyhäjoista) asuvat tykkäävät olla pyhäjokisia. Ja Oulaisissa asuvat oulaistelaisia.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

saf

saf
Viestimäärä: 1332

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.07.2012 klo 13:14  
+
0
Suomi kyllä taipuu niin ihmeellisesti, että ei tästä tiedä. :nauru: Onneksi ei tarvitse tätä vieraana kielenä opiskella... Tarpeeksi vaikeaa jo äidinkielenäkin.
Shetlanninlammaskoira (05/05)



Lurch

Lurch
Viestimäärä: 2091

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.07.2012 klo 17:14  
+
0
Ai ihanaa, kielioppinillitystä! Itse pauhaan harva se päivä lehtiä lukiessani tai telkkaria katsoessani kun joka paikassa vilisee nykyään kirjoitusvirheitä. Muistelen että edes sanomalehtiin tarvittiin vielä muutama vuosi sitten jonkinlainen käsitys Yhdys Sanoista jamuusta kieli opista että niihin pääsi töihin, mutta ei ilmeisesti enää. :heristel: Jokaiselle niitä lipsahduksia sattuu joskus, mutta jos kirjoittaa työkseen niin soisi että edes kerran lukaisisi sen tekstinsä läpi ennen kuin sen tuuttaa eetteriin.

Oma kielioppini on vähän ruostunut opiskelun puutteessa, ja tulee hetkiä että en oikeasti muista miten jokin asia sääntöjen mukaan meni. Melko raivostuttavaa se. Foorumeille, facebookiin ynnä muihin vähemmän virallisiin kirjoituksiin en niinkään nipota, vaan varsinkin jälkimmäisessä hourin usein murteellakin. Jos teksti on ymmärrettävää, murresanat ja muu sanojen vääntely ovat mielestäni usein pelkästään tekstiä elävöittävää eivätkä silloin häiritse. Jos taas pisteet, isot alkukirjaimet ja yhdyssanat ovat totaalisen hukassa, ei tekstiä usein jaksa lukea alkua pidemmälle. (Pidemmälle? Pitemmälle? :mietiskel: Just näitä aivopieruja mulle tulee kohtalaisen usein.)
Ukko muuten huomauttelee mulle kun usein juuri näissä epävirallisemmissa yhteyksissä käytän sanaa "kun" sanan "kuin" tilalla. Johtuu juuri tuosta puhekielimäisemmästä kirjoitustavasta, mutta se saa siitä näppylöitä.

En siis esimerkiksi täällä koirat.comissa jaksa kyttäillä kovinkaan aktiivisesti muiden kirjoitusvirheitä (koska teen niitä itsekin :viheltel: ), kunhan tekstissä on edes jotakin tolkkua. Siitä huolimatta ketä enään kiinostaa ja lappeen Ranta pois meikän uutisista!

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.07.2012 klo 17:21  
+
0
Mä nauroin eilen vedet silmissä kun Renttuakatemia-ohjelmassa pari meni naimisiin, ja siellä seremoniassa oli mies, joka soitti harppua. Suomentaja oli kääntänyt tekstin "...siellä oli mies, joka soitti harppuunaa".

Lurch

Lurch
Viestimäärä: 2091

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.07.2012 klo 19:45  
+
0
Rorys, satuin jostain oikusta katsomaan saman ohjelman, ja huomasin tuon myös. :nauru: Minusta tosin kuulosti siltä että se häiskä oikeastikin sanoi "harpoon" eikä "harp", joten erhe ei tainnut olla kääntäjäparan vika.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.07.2012 klo 20:04  
+
0
^ Ai sanoi! Mulla oli äänet niin hiljaisella etten kuullut :nauru:

aavehamsteri

aavehamsteri
Viestimäärä: 1335

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.07.2012 klo 21:09  
+
0
Mä naureskelin taas näille käännöskukkasille, kun Täykkäreissä carpenter oli suomennettu mattomieheksi! :nauru:
Lbn 11/2010
Mudi 7/2013

"Päätökset pitää tehdä oikeassa mielenvireessä ja mieluiten nopeasti, ettei vire mene ohi."

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.07.2012 klo 21:20  
+
0
Mua häiritsee aina kun mennään Kangasalle. Mä menisin aina Kangasalalle. Sit mua häiritsee suunnattomasti kun sana muki taivutetaan genetiiviin, "Antaisitko kaapista mukin". Mun mielestä se on MUIN. :ylpea:

Noista vetisistä paikoista puheenollen, Valkeakoski taipuu meidän etelänaapurien suussa niin että mennään Valkeakoskiin, eikä Valkeakoskelle, ja se hämmentää aina kaikkia kauheasti.
Rise to reset the world.

Lurch

Lurch
Viestimäärä: 2091

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.07.2012 klo 21:27  
+
0
MUIN :nauru: Tuli tuosta mukiongelmasta mieleen siskon ja sen kaverin vuosien takainen väittely siitä, mikä on oikea omistusmuoto sanalle supi (elikkä supikoira). Sisko oikein soitti mulle ja sitä siinä yhdessä puhelimessa ratkottiin. Minusta se on päivänselvästi supin, siskon kaveri väitti että se on suven, ja siskolle oli vähän epäselvää että onko se suvin vai mikä. :jjei:
(Viestiä on muokattu maanantaina, 09.07.2012 klo 21:27)

hypophrenia

hypophrenia
Viestimäärä: 1231

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.07.2012 klo 21:37  
+
0
Kiitos selvennyksistä! Taas yhden jutun viisaampi, jos vaan muistan sen seuraavalla kerralla.

Ihana toi "muin" :nauru:
Häiritsee ku ei tunnu olevan kunnon sanaa sille, että tekee mieli venytellä. Mun mielestä se on "venyttely(ty)ttää", vaikka kai se on oikeesti "venytyttää".. Se vaan kuulostaa siltä, että tekis mieli venyä eikä venytellä :ylpea: :nauru:
"Tomorrow - a mystical land where 99% of all human productivity, motivation and achievement is stored."
(Viestiä on muokattu maanantaina, 09.07.2012 klo 21:37)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.07.2012 klo 21:54  
+
0
Oon elintarviketukussa kesätöissä ettekä usko mikä väittely saatiin aikaiseksi kun yritin taivuttaa sanaa "piimä" samalla tavalla kuin "kissa - kissoja". Puolen tunnin takomisen jälkeen työkaverit sai uskomaan että se on oikeasti piimiä, eikä piimöjä kuten mä olin satavarma :roll:

Että joo, jos mä joskus korjaan niin älkää uskoko...
Rise to reset the world.

Kadaver

Kadaver
Viestimäärä: 4330

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.07.2012 klo 22:03  
+
0
^Voiko ”piimällä” olla monikkoa? :mietiskel:

//Tämä taitaa olla samaa sarjaa ”muin” kanssa. :nauru: Mun mielestä olisi ehdottomasti korvattava sana ”uimari” sanalla ”uija”! Vähän niin kuin juosta - juoksija, kiipeillä - kiipeilijä. "Juoksuri" ja ”kiipuri” kuulostaisivat myös melko hassuilta ilmaisuilta. Miksi siis on uimari, muttei uijaa..!
"Your husband is gay, your husband is gay, he wasn't born like that, you made him that way..."
(Viestiä on muokattu maanantaina, 09.07.2012 klo 22:08)

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.07.2012 klo 22:04  
+
0
^Noh, sinänsä sanan piimä taivuttaminen monikossa on kaiken kaikkiaan vähän erikoista, koska mä lähtisin siitä, että fiksuin tapa ilmaista monikko olisi puhua esimerkiksi piimätölkeistä. Vähän niin kuin sana happi. Jos tarvitsisi keksiä sanalle monikko, sanoisin kyllä happimolekyylejä/happisäiliöitä tai mikä sitten olisikaan tarkoituksenmukaista. :wink:

muoks. Oho. Kada kerkes väliin. Naukuselle piti siis kommentti olla, mutta samaa aihetta koski kun Kadankin viesti.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 09.07.2012 klo 22:05)

  Siirry sivulle: 1 ... 21 22 23 ... 28
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 15:45)