Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:22

Oikeinkirjoitus ja kirotusvireet

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 28

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 05.12.2011 klo 13:20  
+
0
Aivan... Onhan noilla kirjoitusasuilla usein ihan konkreettista eroa, kuten tuosta edellisestä huomaa, mutta useimmiten kumminkin se asiayhteys paljastaa, mitä ajetaan takaa. Jos on kovin herkkäsilmäinen ja takertuu jokaiseen virheeseen, niin silloin ei ehkä kannata mitään foorumeja (foorumeita?) lueskella.

Nopeasti näppäillessä sijoituksesta tulee helposti sioitus ja haltijasta haltia, mutta jos/kun sama virhe toistuu jatkuvasti niin silloin ehkä voi olla asiallista huomauttaa että taitaa olla ihan eri sana kyseessä.

Ja kuten tuosta minun edellisestä kirjoituksestani taas huomaa, en kovin hyvin niitä kielioppisääntöjä muista. Tuo kuin-sanakin taitaa olla sellainen, jonka eteen EI laiteta pilkkua.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 05.12.2011 klo 13:22)

aavehamsteri

aavehamsteri
Viestimäärä: 1335

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 05.12.2011 klo 13:26  
+
0
Pilkunviilaus on ihan tervettä välillä - onhan sillä lauseen sisällön kannalta varsin ratkaiseva merkitys. Onhan vajaa 10-vuotias faarao täysin eri asia kuin vajaa, 10-vuotias faarao.
Lbn 11/2010
Mudi 7/2013

"Päätökset pitää tehdä oikeassa mielenvireessä ja mieluiten nopeasti, ettei vire mene ohi."

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 05.12.2011 klo 13:41  
+
0
Tai "Let's eat Grandma" vs. "Let's eat, Grandma" :hymy:

Ei luoja repesin tuolle Aberkiosin viestille.. "Pidätkö sinä Tyttö kullista ?" :nauru: Kauheaa!
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

aavehamsteri

aavehamsteri
Viestimäärä: 1335

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 05.12.2011 klo 13:45  
+
0
^Reps :nauru::nauru:
Lbn 11/2010
Mudi 7/2013

"Päätökset pitää tehdä oikeassa mielenvireessä ja mieluiten nopeasti, ettei vire mene ohi."

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 05.12.2011 klo 13:54  
+
0
^^^Tosin ne faaraot taisivat oikeasti olla enemmän tai vähemmän vajaita. :mietiskel: Pääsyy oli se, että näissä hallitsijasuvuissa noudatettiin periaatetta "mitä serkumpi sen herkumpi" ja perimyslistalla olevat naitettiin jo lapsina lähisukuun, yleisesti jopa sisarukset keskenään.

Tuosta listastani jäi pois yksi inhokkini, jonka innna mainitsi, eli tuo "näin Minnaa" -sanonta. Korrekti ja hienotunteinen miespuolinen työkaverini käytti sitä säännönmukaisesti. "Näin muuten Kirsiä eilen". "Ai, nait vai"? Tai: "no, oliko hyvä", vastasin minä. No, työkaveri sinnikkäästi aina korjasi ajatusta, mutta ei muuttanut käytäntöään. Sitten kun työkaveri kertoi, että "näin Penttiä, Teuvoa tai Kalevia", hän oli kyseisten kommenttieni vuoksi selvästi ärsyyntynyt, mutta sittenkään hän ei tavastaan liuennut.:nauru:
(Viestiä on muokattu maanantaina, 05.12.2011 klo 13:55)

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 05.12.2011 klo 14:45  
+
0
"Ei, älä, lopeta!"
vs
"Ei, älä lopeta!"

Pilkuttaminen on tärkeetä, ettei vahingossa yllytä - varsinkaan petipuuhissa :wink:

Ja mä en kyllä mitenkään hallitse pilkutussääntöjä, roiskin menemään vähän enempi parempi -periaatteella.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 05.12.2011 klo 14:46  
+
0
Menee OT:ksi, kun täällähän on se murrepulina vielä erikseen, mutta sanotaan kuitenkin. Oululaisethan tykkää sanoa myös lainaten akkusatiivia nimistä "näin Innat"... Voin vaan kuvitella miten tämä jotakuta risoo!
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 05.12.2011 klo 14:50  
+
0
Mun täytyy myöntää, että minua hieman nakertaa ihmiset, jotka etenkin keskustelupalstoilla ovat ottaneet tärkeäksi tehtäväkseen opettaa viestiketjuun osallistuvat kirjoittamaan. Etenkin hevostalli.nettiä joskus lueskellessani tämä pistää silmään: vaikka kuinka aloittaja yrittäisi artikuloida selkeästi, aina joku hyppää nurkan takaa ja alkaa paukuttaa kielioppikirjalla nuppiin.

"Pilkku oli väärässä paikassa!"
"Sanassa approksimaatio on kaksi p-kirjainta!"
"Et ansaitse asiallisia vastauksia ennen kuin läpäiset testin ja kirjoitat kansanedustaja Ben Z.:n sukunimen oikein!"

Mää halusin ihan havainnollistaa asiaa perustamalla syöttiketjun ht.nettiin: Thaimaaseen lähtijöitä? Yli puolet vastauksista käsittelee sanan Thaimaa väärää taivutusta. Pystyin suorastaan kuulemaan tänne asti sen henkilön kielipoliisiorgasmit, joka keksi heittää kehiin Ahvenanmaaseen-läpän. Ja mitään aiheeseen liittyvää ei tietenkään ole sanottavana, pääasia että pääsee nillittämään kieliopista. :nauru:
(Viestiä on muokattu maanantaina, 05.12.2011 klo 14:53)

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 05.12.2011 klo 14:54  
+
0
^Sen takia mä tämän ketjun perustinkin. Täällä voi nillittää ettei muissa keskusteluissa tarvitse :kieli:
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 05.12.2011 klo 15:08  
+
0
En minä ainakaan ole sen erityisemmin kiinnittänyt huomiota kirjoitus virheisiin. Ja minusta taas semmonen oikeen virallinen kirjakieli on vaikeeta ja hidasta luettavaa. Sekä sitten kun kirjotetaan yhteen putkeen kaikki tekstit. Ihan nuorimmilla (toki vanhemmillakin) on sitten tositosi ärsyttävä tapa kirjottaa lyhennetysti, eli sillee niiku et jätetää kirjaimii pois lopust ja sit ku ei käytetä pisteit eikä pilkkui.

Minä oon tosi huono yleensä kirjottamaan ja kertomaan sen asian selvästi, ellen sitten kymmentä kertaa lue viestiä läpi, ja vielä silloinkin voi olla epäselvää luettavaa. Mutta ei voi mitään, eihän niitä ole pakko lukea:)
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

gonna

gonna
Viestimäärä: 506

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 05.12.2011 klo 15:17  
+
0

Niii kirjoitti:

Minä oon tosi huono yleensä kirjottamaan ja kertomaan sen asian selvästi, ellen sitten kymmentä kertaa lue viestiä läpi, ja vielä silloinkin voi olla epäselvää luettavaa. Mutta ei voi mitään, eihän niitä ole pakko lukea:)



Just toi on munkin ongelma, siksi mun tekstejä ymmäretään väärin ( oma käsitys) välillä. Ei sen puoleen ei tuo puhe puolikaan aina pelaa:viheltel:
Opas Gonna (22.6.2002-2.6.2015) labradori
"Mummon" Helmi "Orvokki" (1.11.2010- 16.11.2021) Englanninbulldoggi (tyttärellä)

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 05.12.2011 klo 15:42  
+
0
Minua ainakin erityisesti häiritsee kun sanotaan seinäjokelainen, ilmajokelainen jne, vaikka pitäisi olla seinäjokinen, ilmajokinen jne. Erityisesti pisti silmään kun luin Ilkka-lehden nettisivuilta uutisia ja sielä mainittiin seinäjokelainen. Ärsyä! :D

Toinen mikä ärsyttää on se, kun koirasta tai muusta eläimestä puhutaan että hän teki sitä ja hän teki tätä. Kun ei aina ihmisistäkään puhuta "hän", vaan puheliekessä enemmänkin "se", joten miksi eläimestä aina väännetään sitten hän? :mietiskel:
ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien

dronttiedward

dronttiedward
Viestimäärä: 5224

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 05.12.2011 klo 15:43  
+
0
Mä oon ihan hullu kielipoliisi. En vaan voi sietää mitään typeriä virheitä, kaikista pahimpia on enääN ja kuuLLostaa :pyssyt: Tai eriLLainen jne. Ei voi olla niin hankalaa ymmärtää, että se on ENÄÄ ja KUULOSTAA! Jumankauta. Annan jonkun verran virheitä anteeks, mut noita kahta en vaan kestä. Pilkku- ja pistevirheet kestän, välillä kirjottelen itekin kuinka sattuu mut yhdyssanavirheet ja se, ettei osata kirjottaa sanoja oikein, saa mut näkemään niin punasta etten kestä :suru: Tulee heti tyhmä vaikutelma ihmisistä.
the only way to true happiness is to live in the moment and not be worried about the future

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 05.12.2011 klo 15:52  
+
0
^kiitos :)
Olen siis virallisesti tyhmä ja lähden kotiin peiton alle itkemään.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 05.12.2011 klo 15:52)

gonna

gonna
Viestimäärä: 506

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 05.12.2011 klo 15:53  
+
0
Mä olen varmaan sitten tyhmä :nauru:, kun en lukihäiriöltäni aina kirjoita oikein ja sitä vielä pahentaa se etten näe kunnolla.
Toki yritän tekstin aina huolella tarkistaa ennen lähettämistä( tulikohan tähän pilkku:mietiskel:) mutta aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta :hymy:.
Onneksi menen silmälääkäriin josko sieltä apua saisi.
Opas Gonna (22.6.2002-2.6.2015) labradori
"Mummon" Helmi "Orvokki" (1.11.2010- 16.11.2021) Englanninbulldoggi (tyttärellä)

dronttiedward

dronttiedward
Viestimäärä: 5224

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 05.12.2011 klo 15:56  
+
0
No ei nyt niin vakavasti kannata ottaa :nauru:
the only way to true happiness is to live in the moment and not be worried about the future

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 05.12.2011 klo 16:00  
+
0
Heh, no ei, mutta tässä vain haluan painottaa, että mielestäni sitä oikeankirjoitustaitoakin ehkä kultaisempi sääntö näin foorumilla on se, mitä kirjoituksellaan haluaa viestiä...
(Viestiä on muokattu maanantaina, 05.12.2011 klo 16:00)

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 05.12.2011 klo 16:00  
+
0
^:D Minä vielä aika usein kirjotan sanoja miten puhuessakin ne sanosin, eli murtteella:nauru: Mutta se taas, että ei oo amiksen jälkeen tarvinnu mitään äidinkieliä opiskella ja on unohtun se oikein kirjoitus. Ja öö aikaa on 4vuotta? Toisille ne jää päähän ja toisille ei. Ja toisia ei vaan kiinnosta niin tarkkaan kirjottaa:nauru:

gonna kirjoitti:

Ei sen puoleen ei tuo puhe puolikaan aina pelaa:viheltel:


Sama täällä!:heiluti:
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

dronttiedward

dronttiedward
Viestimäärä: 5224

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 05.12.2011 klo 16:03  
+
0

ellikeksi kirjoitti:

Heh, no ei, mutta tässä vain haluan painottaa, että mielestäni sitä oikeankirjoitustaitoakin ehkä kultaisempi sääntö näin foorumilla on se, mitä kirjoituksellaan haluaa viestiä...

Miks tähän nyt takerruttiin, ku Joh sano ihan samaa edellisellä sivulla?
Jos joku kirjottaa ihan päin helvettiä, niin kyllä siinä nyt väkisinki tulee vähä tyhmä kuva, jos ei edes omaa äidinkieltään osaa :D
the only way to true happiness is to live in the moment and not be worried about the future
(Viestiä on muokattu maanantaina, 05.12.2011 klo 16:05)

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 05.12.2011 klo 16:18  
+
0
^Niin, mutta onko se kohteliasta kirjoittaa ja alleviivata? :)
En minä ainakaan pidä ihmisiä tyhmempänä, jos heillä sattuu kirjoituksessa olemaan virheitä. Mistä minä tiedän onko kyseinen henkilö foorumin ulkopuolella alkuperältään suomalainen, jo mainitusti lukihäiriöinen yms. Siksi siis yllämainittu.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 05.12.2011 klo 16:32)

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 28
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28161
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6321
Viestejä yhteensä545651
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.04.2024 klo 23:30)