Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Lauantaina, 05.03.2011 klo 20:49

Paikkakunnat

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 13

duppe_

duppe_
Viestimäärä: 35

PAIKKAKUNNAT - Lauantaina, 05.03.2011 klo 20:49  
+
0
Olen lähiaikoina miettinyt paljon sitä, mihin mahdollisesti suuntaisin nykyiseltä asuinpaikkakunnaltani ensi syksynä. Haluaisinkin kuulla kokemuksia eri paikkakunnista ympäri maata. :) Millä paikkakunnalla asut tällä hetkellä? Kauanko olet asunut kyseisessä paikassa? Miksi asut juuri tällä paikkakunnalla? Mitä hyvää tai huonoa voisit paikkakunnasta kertoa? Missä muualla haluaisit asua ja miksi? Minne et missään nimessä suostuisi muuttamaan?

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: PAIKKAKUNNAT - Lauantaina, 05.03.2011 klo 21:10  
+
0
Minne päin olet suunnitellut muuttoa ? Oletko siis aivan avoin kaikelle ? Vaikuttavatko muuttoon työ vai kenties opinnot ?

+ Mä olen asunut melkein koko tähänastisen ikäni Rovaniemellä, kunnes muutin pois. Vasta muuttaessa on selvinnyt että kaupunki oli oikeastaan tosi mukava verrattuna moneen muuhun suomalaiseen kaupunkiin. Pienehkö, mutta kuitenkin Lapin pääkaupunki, ihmiset ystävällisiä ja yhteenkuuluvuudentunne suuri. Porukka on sitkeää ja joustavaa. Kaikki ei ole niin justiinsa. Vähän Lapin lisää. Jne. Yöelämässä tarjonta on kasvamassa, ja etenkin jos viihtyy rokki- tai hippipiireissä niin mukavaa seuraa löytää varmasti. Lapin yliopistossa opiskelevilta olen saanut hyvää palautetta. Rovaniemen lähiöt ovat miellyttäviä, osa todella kauniitakin asua ja Rovaniemen käyttökoirat on viriili, monipuolinen harrastuskerho. Liikkumismaastoja löytyy valtavasti. Keskiyön aurinko ja talviset revontulet eivät unohdu koskaan.
- Miinuksia kaupunki saa yleisestä toimivuudesta. Julkinen liikenne on esimerkiksi täysi vitsi, jos asut +3 km päässä keskustasta. Mutta jos pyörällä polkee niin kuin allerkirjoittanut, tämä ei ole ongelma. Terveyskeskusjonot ovat käsittämättömät, koska resursseja on liian vähän. Jos on tottunut jatkuvaan sykkeeseen ja monipuoliseen kulttuuritarjontaan, jättäisin välistä. Rovaniemeltäkin jotain löytyy, muttei oikein missään mittakaavassa jos lähdetään vertaamaan isompiin kaupunkeihin. Sää on keskimäärin aina kylmempi kuin etelässä, mutta kasvattaa. Talvisin on aina pimeää, mutta tottumiskysymys. Liikkuminen minne tahansa kestää kauan, koska karttaakin katsoessa Rovaniemi on eristyksissä. Toisaalta se tuo siihen oman viehätyksensä. Minut pois Rovaniemeltä vei opiskelu, kuten monet, monet muut ystävistäni, ja hinku lähteä muualle kotikaupungista, kun liian usein samat naamat alkoivat tulla vastaan.

+ En ole ikinä asunut, mutta rampannut paljon Oulussa, jossa mulla on useita kavereita. Oulu on minusta ikään kuin isompi versio Rovaniemestä, josta löytyy kaikkea samaa positiivista vain vähän isommassa mittakaavassa.
- En halua kuulostaa rasistilta, mutta Oulun maahanmuuttajaväestö tuntuu kasvaneen ja aiheuttaneen vähän ilkeänkuuloisiakin yhteenottoja.

Itse haluaisin asua Oulussa. Se olisi mulle juuri niin passeli paikka asua. Ainoa vain, etten varmaan koskaan tule asumaan siellä, mikäli töitä ei löydy. Musta tulee joku kulttuurialan hörhö, joten aika vahvasti näyttää siltä, että nykyisten opintojen jälkeen päädyn - yllättäen - Helsinkiin. Turku kiinnostaisi saaristonsa takia, Kainuu jylhyytensä, avaruutensa ja mukavien ihmisten vuoksi. Mulla oikein harmittaa kun kaiken pitää keskittyä niin etelään. No-nout mulle Suomessa ovat täysin ruotsinkieliset alueet, ylin Lappi (jossa ei siis ole enää yhtään mitään) yleisesti "Keski-Suomi" ei tunnu mitenkään erityiseltä.
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade
(Viestiä on muokattu lauantaina, 05.03.2011 klo 21:11)

duppe_

duppe_
Viestimäärä: 35

VS: PAIKKAKUNNAT - Lauantaina, 05.03.2011 klo 21:25  
+
0
Työt vaikuttavat. Tosin voi olla, että pystyn jatkamaan töitä myös täällä Lappeenrannassa. Tämä on ihan mukavalta vaikuttava paikka, mutta joskus tunnen itseni hieman juurettomaksi täällä, koska tämä ei ole minulle entuudestaan millään tavalla tuttu paikka (muutin tänä syksynä). Kotoisin olen Savosta, ja sinne haluaisin toisaalta palata, vaikka innoissani olin pois muuttamassa 6 vuotta sitten. Lähes kaikki parhaat ystävät vain asuvat Savossa. Joensuussa olen asustellut tätä ennen lähivuodet ja siellä tuli myös opiskeltua... Jostain syystä olen aina tuntenut vetoa Pohjois-Suomeen, mutta en tiedä, olisiko oikeasti rohkeutta lähteä jonnekin niin kauas tutuista ympyröistä.

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: PAIKKAKUNNAT - Lauantaina, 05.03.2011 klo 21:29  
+
0
Listaan paikkakunnat joissa olen asunut. Aloitetaan Kouvolasta: Huono työllistymis tilanne, keskusta pienehkö, mutta ihan hyvät palvelut, rauhallista asua melkein kaikkialla, kaikki tuntee toisensa, huonot kulkuyhteydet.

Hyvinkää: Työtä aika vähän tarjolla, pieni keskusta, huonot palvelut, kaikki tuntee toisensa ja ainakin mun oli tosi vaikea löytää sieltä kavereita, rauhallista asua jos ei ihan keskustassa asu, huonot kulkuyhteydet.

Vantaa: Jos muuttaisin takas niin ehdottomasti länteen, idässä on aika rauhatonta, hyvät kulkuyhteydet, hyvät palvelut, kalliit vuokrat, hyvät koirapuistot.

Nurmijärvi: Nyt kun tuli citymarket niin ihan ok palvelut, julkisesta liikenteestä en tiedä, kaupungilla on öisin/iltaisin hyvin vähän ihmisiä, klaukkala vilkkaampi kuin kirkonkylä.

En oikein tiedä mitä olisin kertonut, ainoastaan Vantaalla käynyt koirapuistossa.

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: PAIKKAKUNNAT - Lauantaina, 05.03.2011 klo 21:48  
+
0
Itsekin voin suositella Oulua :). Muutin sinne 19 vuotiaana ja asuin siellä about 8 vuotta. Ei tullut niin kamalasti koti-ikävä, sillä sitä aiemmin asustelin Forssassa ne ensimmäiset 19 vuotta :D... Eli Forssaan ei kannata suunnistaa, kuin vahingossa tai ohittaa ylinopeudella.

Tykkään Oulusta edelleenkin ja se on kaunis varsinkin kesäisin. Ihmiset on melko rentoja, niinkuin Pohjois-Suomessa muutenkin tuppaa olemaan. Keskusta on yhessä "läjässä", joka paikkaan on melko lyhyet ja hyvät kävely- ja fillarointiyhteydet. Ja muutamia voisiko sanoa legendaarisia baarikohteita voisi olla Never Grow Old ja 45 Special... mutta en tiedä kuinka paljon on sielläkin iltaelämä muuttunut tässä 3 vuoden sisään?

Itsekin kuullut noita kamalia uutisointia Oulusta lähiaikoina, mutta ei niitä ainakaan kamalasti silloin nuorempana ainakaan tullut vastaan (tyyliin räkäkännissä tullut kontattua yömyöhällä Ainolanpuistossa ilman kummempia harmeja...), mutta ainahan tuollaisetkin tapahtumat suhteellisen hyvin pystyy omalla järkevällä käytöksellään välttämään. Nykyisessä asuinkaupungissani en edes halua olla ulkona yömyöhällä tai hillua hiprakassa kaupungilla yksin.

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: PAIKKAKUNNAT - Lauantaina, 05.03.2011 klo 22:42  
+
0
Jahans, missä itse on tullut asuttua niin (wohou, kolme paikkaa :nauru: )

Seinäjoki: Ihan sinällään kai ok paikka, kasvavaa seutua käsittääkseni. Hankala sanoa mitään kun siitä lähistöltä kotoisin niin aina halusin vain kovasti pois. Kuitenkin ihan näppärän kokoinen paikka, ihan ok palvelut ja periaatteessa lyhyt matka joka paikkaan. Aika junttila se silloin ainakin oli, ehkä katse on avartunut jo tähän päivään. Voisin ehkä muuttaa takaisin, mutta siellä on kuitenkin aika hankala päästä juttuihin mukaan kun ne omat piirit on siellä niin, no, omat. Seinäjoki ja lähiympäristö ei kuitenkaan ole poissuljettuja jos sieltä suunnilta hyvän työpaikan saisin, sen verran kuitenkin lojaaliutta on omalle kotiseudulle :hymy:

Vaasa: Ihan kiva kesäkaupunki mutta ihan täysin kuollut talvella. Siellä ei tapahdu juuri niin yhtään mitään. Perus vaasalaiset on hankalasti lähestyttäviä ja ystäviä sain muista opiskelijoista joista suurin osa toisilta paikkakunnilta. Yllättäen Vaasassa juuret omaavilla oli omat puuhansa eikä edes opiskelijasempalot kiinnostaneet tutustumismielessä. Vaasalaiset on hankalia, ainakin mun (ja monen muun) kokemuksen mukaan. Lisäksi Vaasalaiset ovat niin kovin ylpeitä kaupungistaan, että osan on hankala sieltä edes poistua. Pienet piirit, laimea meno. Eikä joka paikassa saanut edes palvelua suomeksi kun aspa osasi vain ruotsia. Hankala siellä on varmaan työllistyä ellei puhu molempia kotimaisia. En viihtynyt. Lisäksi Vaasa on kuin maailman toisella laidalla, kaukana ihan joka paikasta. Käsittääkseni myös aika kuolemaan päin, yritykset kaikkoaa Vaasasta jne.

Tampere: Pois lähistöltä en lähde. Viihdyin vähän nuorempana Tampereen suht vilkkaassa yöelämässä hyvinkin, nyttemmin muuttanut tähän sivummalle Pirkkalaan. Viihdyn hyvin, Tampereen peruspalvelut pelaa jotenkuten (paremminkin voisi mennä). Yleisesti ottaen Tampere on rento kaupunki missä saat olla just ja tasan sitä mitä olet ja ihmisillä on rento meininki. Täällä ei tunnu olevan niin kiire kuin esim. Helsingissä käydessä (en muuttaisi ikinä pk -seudulle). Julkinen liikenne toimii hyvin ja ihmiset täällä on ystävällisiä (suurin osa ainakin :). Koiraharrastustoimintaa on paljon ja muutenkin kaikenlaista tekemistä on tarjolla sopivasti. Lenkkireittejä ja koirapuistoja on hyvin riippuen toki vähän kaupunginosasta. Pääsääntöisesti mun mielestä kuitenkin joka Tampereen kaupunginosassa on jonkinlaiset lenkkeilymaastot olemassa. Lisäksi tästä on tosi lyhyt lähteä käymään esim. Turussa, Helsingissä, Seinäjoella.. parissa tunnissa on perillä. Enkä koe tätä mitenkään vaarallisena paikkana, hyvä täällä on ollut asua. Just passeli mulle.

Nyttemmin en kyllä siinä keskusta-alueella haluaisi enää asua, mutta Pirkanmaalta tuskin tulee poistuttua, sen verran hyvä täällä on ollut olla.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

tarun

tarun
Viestimäärä: 900

VS: PAIKKAKUNNAT - Lauantaina, 05.03.2011 klo 22:58  
+
0
Jos nyt vastaan ensiksi aloittajan kysymyksiin lyhykäisesti, eli aina oon asunut Tampereella, enkä ole täältä mihinkään päässyt :nauru:... Yli 20 vuotta olen siis täällä asustellut, välillä kyllä tuntuu että ihmiset on jo niin nähtyjä, mutta silloin tällöin sattuu positiivisia yllätyksiä. Muualle ei ole muuttoaikeita, koska täältä periaatteessa löytyy kaikki tarvittavat palvelut, ystävät, suurin osa sukulaisista sun muu. Työ vielä pitäisi löytää.

Tietenkin sitä on tullut haaveiltua muualla asumisesta, muttei kovin realistisessa mittakaavassa, lähinnä spekulaatioita "muutan Espanjaan vapaaehtoistyöntekijäksi koiratarhoille ja opiskelemaan kieltä" -ajatuksia :nauru:... Voisin kuvitella joskus tulevaisuudessa muuttavani lähikuntiin, kuten Pirkkalaan tai Kangasalalle, jos omistusasuntoa aletaan suunnittelemaan.

En muuttaisi Helsinkiin, enkä Lahteen. Ensin mainitussa olen joutunut asioimaan ihan pari kertaa, mutta niinä parina kertoina kohdalle on osunut jotenkin ärsyttävää porukkaa, tyyliin "kävelen sinua päin enkä pyydä edes anteeksi" kertaa sata. Ehkä siitä on jäänyt mieleen, että se olisi kaupungin tapa... Lahti on vaan ankea kaupunki. Harmaa. Ja siellä on omituisia ihmisiä. Ja nämä on siis täysin kirjoittajan jotensakin muodostuneita ajatuskuplia, ei tarkoitus yleistää! :shifty:

Sanoisin, että Tampereelta löytyy ostosmahdollisuuksia, ulkoilureittejä, kulttuuria, ravintoloita, baareja, tapahtumia, harrastusmahdollisuuksia sun muuta todellakin moneen makuun. Voi kuulostaa liikaa luvatulta, mutta jos Tampereelta jotain etsii, sen todennäköisesti löytää. Paljous tekee laiskaksi ja nirsoksi, pitäisi varmaan muuttaa johonkin "tuppukylään" joksikin aikaa, niin osaisi vähän arvostaa asuinaluettaan.

Joukkoliikenne toimii ja tarkoitus on varmaankin pitääkin se toimivana. Tottakai sitä kiroilee, jos bussi nyt sattuu talviliukkailla ruuhka-aikaan olemaan kymmenen minuuttia myöhässä, kun ei ole huonommasta tietoa :ttou:.

Tampereella ei kannata olla pyöräilijä eikä jalankulkija. Molemmissa on vikaa ja molempia kirotaan :nauru:.

Terveyspalvelutkaan ei ihan kaikin osin ole reilassa, parannettavaa löytyy. Yksi esimerkkitapaus tuli mieleen, kun piti saada työharjoittelijana saikkulappu flunssasta ja jonotin sen takia sairaanhoitajalle yli kaksi tuntia - koska asia ei ollut kiireellinen. Ja se oli hoidettu alle minuutissa. Taitaa kyllä terveyspalveluiden ongelmat kuitenkin olla aika valtakunnallisia...

Tässä nyt jotain ajatuksenlentoa rakkaasta kotipaikkakunnastani :wink:.
Carlos, sekarotuinen, s. 14.9.2010

Lunatic

Lunatic
Viestimäärä: 1375

VS: PAIKKAKUNNAT - Lauantaina, 05.03.2011 klo 23:05  
+
0

sillycow kirjoitti:

Vantaa: Jos muuttaisin takas niin ehdottomasti länteen, idässä on aika rauhatonta



Jännä, itse asun idässä ja mulla just lännestä toi kuva. :wink:

Oon tykännyt asua Vantaalla, tosin kokemusta ei ole muista paikoista. Espoossa asuin elämäni kuusi ensimmäistä vuotta, joten on turha puhua mistään espoo tietämyksestä. :nauru:

Vantaalainen olen ja jos ei mitään järjetöntä elämänmullistusta tule niin Vantaalaisena meinaan pysyäkin, ja nimenomaan täällä idässä. :viheltel:

wuf

wuf
Viestimäärä: 713

VS: PAIKKAKUNNAT - Lauantaina, 05.03.2011 klo 23:31  
+
0
Mun asuinpaikkoja on vain yksi, Tampere. Täälä syntynyt ja täälä asun varmaan aina, ei ole tarvetta lähteä muualle ellei elämässä tapahdu jotain todella todella dramaattista muutosta. Tampere on sopivan kokoinen, ei liian pieni eikä liian iso. Lähiökohtaisia eroja on paljon ja on erittäin paljon alueita joissa en Tampereella haluaisi asua. Ennakkoluuloista se lähinnä on kiinni ja luuloista että jossain alueella on kamalaa asua. Tällä hetkellä asutaan alueella missä on todella hiljaista ja rauhallista, metsään ei ole matka eikä mikään. Miinusta täälä nykyisesä on se, että tänne tulee vain yksi bussi ja matkakin kestää varsinkin ruuhka-aikaan pahimmillaan 50min tai yli (siis keskustaan). Toki ei ruuhka-aikaan selviää puolessa tunnissa tai alle. Kun tottu asumaan Hervannassa (aivan mahtava paikka asua) jonne meni useampi bussi ja busseja lähti tosi tiuhaan tahtiin on tämä ollut outoa kun ei olekaan varaa myöhästyä siitä tietystä bussista.

zevertti

zevertti
Viestimäärä: 102

VS: PAIKKAKUNNAT - Sunnuntaina, 06.03.2011 klo 00:15  
+
0
Jos tykkää olla omassa rauhassa, kannattaa muuttaa Vakka-Suomeen (sijaitsee Turun jälkeen ennen Raumaa 8-tien varrella):nauru: Ei siksi että olis paljon tilaa ja vähän ihmisiä vaan siksi ettei taatusti tule vieraat ihmiset tutustumaan ja puhelemaan vapaaehtoisesti. Varsinkin jos ei osaa puhua "niinku ihmiset" kuten täällä sanotaan eli puhuu väärää murretta.Ite oon täältä kotoisin, ja siks olinkin hieman ahdistunu asuessani Kouvolassa, kun tuntu että kaikki ihmiset tuppaa seuraan, kunnes tajusin että se oli vain normaalia ja kohteliasta ystävällisyyttä. Kotona ei sellaseen oo totuttu.
Baareja kyllä löytyy, ja kesätapahtumia on erilaisia, lenkkeilymaastot vaihtelee alueittain mutta julkinen liikenne on heikkoa. Täältä on myös pitkä matka joka paikkaan, vaikka keskellä Länsi-Suomea asutaankin. Huomioitavaa on myös että tällä alueella ei ole rantaruotsalaisia, vaan kaikki kylät Poriin asti ovat suomenkielisiä.
parsonuros Vertti
schipperkenarttu Varpu

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: PAIKKAKUNNAT - Sunnuntaina, 06.03.2011 klo 00:30  
+
0
Mä olen Turun seudulta, syntyjäni 3-vuotiaaksi asti turkulainen mutta "paluumuuttanut" vasta vissiin 4v sitten.

Turku on mukava kaupunki, jos pääsee ite yli niistä ennakkoluuloista, joita turkulaisia kohtaan on viljelty. En mä koe että tä olis yhtään sen vihamielisempi tai muuten erilaisempi kaupunki kuin mikään muukaan, ennen kaikkea sopivan kokoinen ja suhteellisen vilkas varsinkin kesäaikaan.

Turun lisäksi olen siis asunut Kaarinassa eli Turun naapurikaupungissa, melkein koko ikäni, ja pari vuotta kävin viihtymässä nytemmin Naantaliin liitetyssä Rymättylän saaristokunnassa.

Jos täältä johonkin pitäis muuttaa... niin varmaan itäisempään Suomeen esim. Lappeenrantaan tai Seinäjoelle, isoista kaupungeista Tampereelle tai sitten Korppooseen tai muualle ulkosaaristoon.

Ahvenanmaakin kutittelis, mutta pitäis treenata ruotsi PALJON paremmaksi ennen sinne muuttamista, ja keksiä joku ala mikä työllistäis myös kesäkuukausien ulkopuolella.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: PAIKKAKUNNAT - Sunnuntaina, 06.03.2011 klo 00:45  
+
0

ellikeksi kirjoitti:

Tykkään Oulusta edelleenkin ja se on kaunis varsinkin kesäisin. Ihmiset on melko rentoja, niinkuin Pohjois-Suomessa muutenkin tuppaa olemaan. Keskusta on yhessä "läjässä", joka paikkaan on melko lyhyet ja hyvät kävely- ja fillarointiyhteydet. Ja muutamia voisiko sanoa legendaarisia baarikohteita voisi olla Never Grow Old ja 45 Special... mutta en tiedä kuinka paljon on sielläkin iltaelämä muuttunut tässä 3 vuoden sisään?



Neveri ja Numero voivat kaikkien tietojeni mukaan aivan hyvin.
Oon liian väsynyt kehuskelemaan Oulua, sanon vaan että jos vaan on mahdollista, niin en koskaan tahtoisi muuttaa täältä pois.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: PAIKKAKUNNAT - Sunnuntaina, 06.03.2011 klo 00:50  
+
0
Minä olen asunut tähän mennessä neljällä eri paikkakunnalla.
Porvoossa synnyin ja asuin parkymppiseksi asti. Kiva kaupunki lähellä Helsinkiä. Porvoo on pinta-alaltaan Suomen toisiksi suurin kaupunki, mutta keskusta ja väkiluku on pieni. Sen sijaan vanha maalaiskunta on suurensuuri, ja Porvoosta saa vieläkin kivan kokoisia tontteja jos maalle mielii. Hinnat vaan alkavat olla aika suolaiset. Julkinen liikenne on huonoa, jos asuu kauempana. Viiden kilometrin säteellä kaupungista ihan ok. Porvoo on kaksikielinen kaupunki, jossa työnsaanti voi olla vaikeaa ellei hallitse ruotsin kieltä. Jos yksikielisenä töihin pääsee, kannattaa kuitenkin varautua vanhoillsten ruotsinkielisten yrmeään käytökseen :nauru:

Opintojen perässä muutin pahamaineiseen Vantaan Korsoon, kun lähempänä Helsinkiä oli vain kerrostaloasuntoja tarjolla, mikä ei näiden koirien kanssa ollut vaihtoehto. Ei ollut läheskään niin paha kuin kuvittelin, ja hyvien kulkuyhetyksien ansiosta koirienkin kanssa pääsi kulkemaan kivasti. Kivoja ulkoilumaastoja. Korson keskustassa liikkui kyllä kaikenlaista porukkaa, ja toisinaan iltaisin juna-asemalta kotiin käveleminen hirvitti. Ei kuitenkaan jäänyt paskanmakua suuhun tuostakaan vuoden asumisajasta. Vantaa on mun mielestä ihan kiva ja hyvien kulkuyhteyksien päässä. Aina pääsi joko junalla tai bussilla. Todella kätevää.

Miehen perässä muutin Kirkkonummelle, jota suosittelen lämpimästi. Kiva paikka, josta löytyy vielä runsaasti oikeaa metsää ja asumatonta aluetta. Länsiväylää pitkin Helsinkiin pääsee kädenkäänteessä, mutta julkisissa on kyllä parantamisen varaa. Junat kulkevat kyllä, mutta itse olin riippuvainen busseista, jotka kulkivat milloin lystäsivät. Jatkuvasti myöhässä tai etuajoissa, ja toisinaan jättivät ajamatta kokonaan. Kirkkonummella toimivat peruspalvelut, ja kattavammat palvelut lähellä Espoossa.

Marraskuussa ostimme oman yhteisen talon Siuntiosta, jossa on kyllä puolensa. Tontit vielä suht kohtuuhintaisia, valmiit uudehkot talot alkavat olla 300 000 paremman puolen. Vuokra-asuntoja täällä ei taida kovin paljoa olla. Julkisen liikenteen varassa täällä ei oikein voi elää, varsinkin jos asuu syrjemmällä. Siuntiossa tuskin kaiheasti työpaikkoja on, mutta sekä Lohja että Kirkkonummi ovat kohtuullisen matkan päässä. Itse kuljen Espooseen töihin, ja avo käy Vantaalla töissä.

Minä arvostan asuinpaikassani enemmän omaa rauhaa ja tilaa, ja olen siksi valmis myös kulkemaan pitempiä matkoja töihin ja luennoille. Eihän tämä opiskelijalle kovin käytännöllinen paikka ole, kun matkaa luennoille tulee 60 km suuntaansa.. Onpahan kuitenkin oma talo ja iso piha, ja tietysti paskamaiset naapurit :nauru:

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: PAIKKAKUNNAT - Sunnuntaina, 06.03.2011 klo 01:04  
+
0
Mä en Neveristä oo tykännyt koskaan, 45 on ihan ok, vaikka se alin kerros siellä on välillä kyllä eh.. aika mielenkiintonen.

En asu kyllä enää Oulussa, enkä ole sieltä kotoisin. Asuinvuosia siellä kertyi n. reilu 4, enkä koskaan viihtynyt ihan täysillä. Selvää syytä sille en oikein osaa sanoa, jokin ei vain natsannut.

Rovaniemi ja Tampere ois semmosia paikkoja jonne voisin muuttaa ehkä, mutta tällähetkellä viihdyn hyvin täällä missä nyt asun.

Helsinkiin en muuttaisi ikinä. Se ois täys painajainen jos sinne joutuisi, en tykkää yhtään. Onhan siellä tosi kiva käydä, mutta joka kerta totean ettei oo mun paikka.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: PAIKKAKUNNAT - Sunnuntaina, 06.03.2011 klo 03:56  
+
0

ellikeksi kirjoitti:

Ja muutamia voisiko sanoa legendaarisia baarikohteita voisi olla Never Grow Old ja 45 Special... mutta en tiedä kuinka paljon on sielläkin iltaelämä muuttunut tässä 3 vuoden sisään?



Hengissä ovat, viimeksi tammikuussa tuli kreisibailattua molemmissa. :nauru: Ja Neverihän ei nimensä mukaan vanhene koskaan. Mun henkilökohtainen lemppari Oulussa.

Tosiaan Oulusta olen kuullut "mukavia" juttuja, että keskellä kirkasta päivää on Ainolanpuistossa raiskattu eikä kellään ole kiinnostanut tai kukaan ei ole tajunnut/osannut/uskaltanut/tiennyt soittaa apua. Lisäksi rakkaalle tuttavapariskunnalle (asuivat Tuirassa) kävi niin, että oveen kolkutettiin, ja siellä olikin tyyppi käsiaseen kanssa, joka julisti että jos teiltä ei löydy huumeita niin lähdette mukaan. Saivat neuvoteltua niin että pelkästään jätkä lähti mukaan. Tyyppi haali auton täyteen ihmisiä. Koska huumeita ei yllättäen löytynyt, hän päästi kaikki menemään, ilmeisesti peläten seurauksia. Jätkä oli tapauksen jälkeen kohtuullisen ok mutta avopuolisonsa joutui käymään useita kertoja psykiatrilla traumojen ja painajaisten vuoksi. Enkä ihmettele.

En halua tällä mustamaalata Oulua, mutta se tietty yleinen rentous ja hippimäisyys, mitkä ovat kaupungin etuja, kohoavat toisinaan myös ongelmallisiksi.
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: PAIKKAKUNNAT - Sunnuntaina, 06.03.2011 klo 06:42  
+
0
Itse olen asunut nyt 4 vuotta Kittilässä.
Hyvät puolet:
- Ihmiset ovat ystävällisiä.
-Ei liikaa liikennettä ja sopivasti kaikkea mitä tarvitsee.
-Sesonkeina helppo työllistyä.
-Monipuolista harrastamista.

Huonot puolet:
- Pienen kylän imagoon kuuluvat kylähullut.
-Turistit.
-Liika sesonkimaisuus (tarjontana pääosin sesonkityötä)
-Vuokrat ovat korkealla (kuten varmaan muuallalkin)
-Välimatkat ovat suuria ja joukkokuljetuksia vähän (esim. Asut kittilässä, työt Levillä)

Tässä ainakin muutama mitkä näin aamusta keksin tästä ihanasta kylästä, johon on viha-rakkaus suhde kehittynyt.. :)
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

duppe_

duppe_
Viestimäärä: 35

VS: PAIKKAKUNNAT - Sunnuntaina, 06.03.2011 klo 08:22  
+
0
Erittäin kiinnostavaa lukea kokemuksistanne.:hymy: Jostain syystä Länsi-Suomi tuntuu hyvin vieraalta, kai koska olen koko elämäni täällä idässä asustellut. Samoin myös kovin suuret kaupungit tuntuvat ahdistavilta, vaikka toki (asukasluvultaan) suurissakin kaupungeissa on maaseutua. Itse asuisin kuitenkin mieluiten korkeintaan n. 70 000 asukkaan kaupungissa. Kotoisin olen paikkakunnalta, jossa asukasluku on 8000. Miksiköhän tuo Pohjois-Suomi (Kittilä, Rovaniemi...) tuntuu niin kiehtovalta. :shifty:

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: PAIKKAKUNNAT - Sunnuntaina, 06.03.2011 klo 09:47  
+
0
saije, Kittilässähän on myös tietenkin se hyvä puoli, että Levi on siinä kivenheiton päässä :nauru:.

Yksi kaupunki myös minne en ikinä, siis koskaan muuttaisi, on Kemi. Ihan järkyttävä kaupunki. En ole tainnut itseasiassa kuulla koskaan että joku tykkäisi Kemistä.

Itsehän asun siis Torniossa, ja rajalla asuminen on monelta osin kätevää. Itse viihdyn täällä tosi hyvin, ja töitäkin on riittänyt ihan kivasti vaikka tämä tällainen pieni paikka onkin.
Ja täällä saa kätevästi hyödynnettyä molempien maiden (suomi-ruotsi) hyviä puolia :nauru:.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


duppe_

duppe_
Viestimäärä: 35

VS: PAIKKAKUNNAT - Sunnuntaina, 06.03.2011 klo 09:53  
+
0
Joh, kerro lisää! Miten suuri paikkakunta Tornio onkaan? Mites siellä on harrastusmahdollisuuksia ym?

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: PAIKKAKUNNAT - Sunnuntaina, 06.03.2011 klo 10:45  
+
0
Notte: :suru: Ihan kaameeta. Mutta toisaalta, joka paikkakunalla / maassa saattuu ja tapahtuu...

Avokin ystävälle tapahtui melkein samanlainen kuin tuo käsiaseella uhkailu, täällä missä asun nyt. Kaveri oli kävellyt illalla kotiin (viikonloppua, about keskiyötä...), oli kaksi tyyppiä hyökännyt kadulta takaapäin puukolla uhaten, veivät hänet pankkiautomaatille nostamaan rahaa ja taluttivat kaverin kotiinsa ja sulkivat hänet vessaan siksi aikaa, kun kaappasivat arvokkaammat kamat mukaansa.
Onneksi jäivät kiinni myöhemmin, kun olivat harrastaneet tätä jo muutamaan otteeseen. Sellaisia 18-20-vee "nulikoita"...
Kysyivät muuten kaverilta et "missä sun korut on?" tjmv... Eli vissiin vähän liikaa jotain leffoja katottu ja otettu vaikutteita. Tulis ees mieleen, et jollain 30 vuotiaalla miehellä olis jotain kultakoruja kämpällä jemmassa :D

Tää omaan kotiin ryöstäytyminen on vissiin kasvava trendi, joka ainakin minua ahistaa suuresti. En tosiaan mielellään käy yksin koiran kanssa kovin myöhään lenkillä tai hiipparoi kaupungilla.

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 13
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6329
Viestejä yhteensä545680
Uudet käyttäjät tänään7
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään3
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 24.04.2024 klo 23:30)