Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Lauantaina, 05.03.2011 klo 20:49

Paikkakunnat

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 13

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: PAIKKAKUNNAT - Torstaina, 25.08.2011 klo 16:28  
+
0

reppulinen kirjoitti:

Tässä on vähän alkanut ilmenemään muutto halukkuutta Rovaniemelle päin. :)

Te jotka siellä päin asustatte niin onko siellä millainen työllistymistilanne? Entä mitä kautta kannattaa vuokra-asuntoa alkaa etsimään? Ja yleensäkin miten siellä otetaan vastaa vieraalta paikkakunnalta tulevat ihmiset? :D



Työllistymistilanne on omasta näkökulmastani heikko, varsinkin nuorille joilla on koulutus/tutkinto kesken, ja etenkin jos joku erikoistunut/tosi spesiaali koulutus. Töitä saa pääosin suhteilla ja yliyrittämisellä. Viime aikoina varsinkin lehdissä on voivoteltu sitä, että korkeimmilla tutkinnoilla täällä ei edes pärjää, vaikka löytyisi miten hienot meriitit - esim. tuplatutkinnon paperit. Riippuu varmasti suuremmilta osin omasta alastasi ja asenteestasi. Toki perusduunareita ja pätkätyöläisiä tarvitaan taas aina.

Jos olet opiskelija, eikun DAS:n (Domus Artica -säätiö) asuntoihin jonottamaan. Asunnot ovat hyvillä paikoilla, keskustassa tai lähellä amk:ta/yliopistoa. Itsellä yksiö vuokra+vesi+sähkö+internet+autopaikka 320e/kk. Hakemuksen kanssa tosin pitää olla kärsivällinen, ja muistaa käydä päivittämässä sitä säännöllisesti, ettei tipu listoilta. Ulkopaikkakuntalaiset taitavat olla etusijalla. Niin ja jokin aika sitten lehdessä oltiin tehty jonkin sortin tutkimus, että vuokra-asunnoissa KAS:lla (Kunta-asunnot) on kallein neliöhinta ja kiinteistövälitys Jaakolalla halvin. En sitten tiedä. KAS:lla asuin pari vuotta ja vuokra nousi puolivuosittain..

Meilläpäin otetaan vieraspaikkakuntalaiset yleensä iloisesti vastaan, paljon muualta tulevat kehuvat meidän tietynlaista avoimuuttamme vieraita kohtaan, ts. avataan itsemme paljon herkemmin ja nopeammin kuin muualla. Toisaalta sitä paskaakin sitten joskus saattaa levitä.. Mutta yleisesti ottaen Rovaniemellä innostutaan kun mukaan saadaan 'uutta verta'. Useissa ihmisissä (myös nuorissa) pystyy havaitsemaan jonkinsorttista Helsinki-kielteisyyttä, eli mikäli olet pääkaupunkiseudulta, en välttämättä neuvoisi sitä erityisesti korostamaan tai sillä leveilemään.. :nauru:
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade
(Viestiä on muokattu torstaina, 25.08.2011 klo 16:29)

reppulinen

reppulinen
Viestimäärä: 29

VS: PAIKKAKUNNAT - Perjantaina, 26.08.2011 klo 01:30  
+
0

Notte kirjoitti:

[quote=reppulinen]Tässä on vähän alkanut ilmenemään muutto halukkuutta Rovaniemelle päin. :)

Te jotka siellä päin asustatte niin onko siellä millainen työllistymistilanne? Entä mitä kautta kannattaa vuokra-asuntoa alkaa etsimään? Ja yleensäkin miten siellä otetaan vastaa vieraalta paikkakunnalta tulevat ihmiset? :D



Työllistymistilanne on omasta näkökulmastani heikko, varsinkin nuorille joilla on koulutus/tutkinto kesken, ja etenkin jos joku erikoistunut/tosi spesiaali koulutus. Töitä saa pääosin suhteilla ja yliyrittämisellä. Viime aikoina varsinkin lehdissä on voivoteltu sitä, että korkeimmilla tutkinnoilla täällä ei edes pärjää, vaikka löytyisi miten hienot meriitit - esim. tuplatutkinnon paperit. Riippuu varmasti suuremmilta osin omasta alastasi ja asenteestasi. Toki perusduunareita ja pätkätyöläisiä tarvitaan taas aina.

Jos olet opiskelija, eikun DAS:n (Domus Artica -säätiö) asuntoihin jonottamaan. Asunnot ovat hyvillä paikoilla, keskustassa tai lähellä amk:ta/yliopistoa. Itsellä yksiö vuokra+vesi+sähkö+internet+autopaikka 320e/kk. Hakemuksen kanssa tosin pitää olla kärsivällinen, ja muistaa käydä päivittämässä sitä säännöllisesti, ettei tipu listoilta. Ulkopaikkakuntalaiset taitavat olla etusijalla. Niin ja jokin aika sitten lehdessä oltiin tehty jonkin sortin tutkimus, että vuokra-asunnoissa KAS:lla (Kunta-asunnot) on kallein neliöhinta ja kiinteistövälitys Jaakolalla halvin. En sitten tiedä. KAS:lla asuin pari vuotta ja vuokra nousi puolivuosittain..

Meilläpäin otetaan vieraspaikkakuntalaiset yleensä iloisesti vastaan, paljon muualta tulevat kehuvat meidän tietynlaista avoimuuttamme vieraita kohtaan, ts. avataan itsemme paljon herkemmin ja nopeammin kuin muualla. Toisaalta sitä paskaakin sitten joskus saattaa levitä.. Mutta yleisesti ottaen Rovaniemellä innostutaan kun mukaan saadaan 'uutta verta'. Useissa ihmisissä (myös nuorissa) pystyy havaitsemaan jonkinsorttista Helsinki-kielteisyyttä, eli mikäli olet pääkaupunkiseudulta, en välttämättä neuvoisi sitä erityisesti korostamaan tai sillä leveilemään.. :nauru:[/quote]
(Viestiä on muokattu perjantaina, 26.08.2011 klo 01:33)

reppulinen

reppulinen
Viestimäärä: 29

VS: PAIKKAKUNNAT - Perjantaina, 26.08.2011 klo 01:36  
+
0
^ En oikein osaa tätä lainaus juttua tehä oikein. Mutta Nottelle, Tuo työllistymistilanne taitaa olla monella muullakin paikkakunnalla vähän ongelmallista. Mutta se on mukavaa kuulla että vieraspaikkakuntalaisiin suhtaudutaan hyvissä mielin, helpottaa kummasti tutustumista uusiin ihmisiin kun sinne päin saan itseni asustelemaan. :) Ja mulla taitaa olla se pieni etu että en onneksi ole tuolta pääkaupunkiseudulta. :nauru:

Mirinda

Mirinda
Viestimäärä: 165

VS: PAIKKAKUNNAT - Perjantaina, 26.08.2011 klo 09:05  
+
0
Mulla on kokemusta Vantaalta Kylmäoja/Ruskeasanta, Ilolassa ja Koivukylässä asumisesta sekä Nokialla olen pari vuotta viettänyt.
Ilolan kaupunginasuntoja en suosittelisi kenellekkään, todella rauhatonta oli ainakin nämä luhtitalot missä asuin. Naapurit työttömiä, melus kaikki illat ja yöt, huonot eristeet, asunnot huonossa kunnossa jne. Sitten taas meiltä 500m päässä olevat rivarit olivat tosi mukavaa asuinaluetta, paljon lapsiperheitä ja todella rauhallista.
Koivukylässä on tietyt paikat mitä kannattaa välttää (ja esim. "keskusta" on mielestäni aika rähjäinen paikka), mutta nykyinen asunto on ihan kivalla paikalla. Juna-asemalle joku 1km verran, eli liikkumaan pääsee hyvin + bussit kulkee myöskin kivasta ja Helsingin keskusta pääsee melkeinpä läpi yön kotiin (junat puoli kolmeen asti ja yöbussit sen jälkeen). Juna-aseman + kaupungin asuntojen läheisyydessä ei tule paljon oltua, ja musta aika huonot lenkkimaastot. Onhan tuossa pururataa jne, mut jotenkin vähän täyteen tupattu kaupunki.
Kylmäoja/Ruskeasanta akselilla tuli asuttua ensimmäiset 14v ja paikkana mukava ja rauhallinen. Lähinnä omakotitaloja.
Nokialla tuli pari vuotta vietettyä ja kyllä liian syrjässä mulle. Tampereestä kaupunkina tykkäsin, mutta Nokialla ei oikeen mitään ollut (muutama hassu kauppa, eli käytännössä piti tampereelle lähteä kun jotain tarvitsisi). Täytyy sanoa että ihme porukkaa oli kyllä ja viikonloppuisin kännissä ajaminen oli ihmisille melkeinpä sääntö eikä poikkeus. Tosin musta tuntuu että mä usein roikuinkin ihan väärässä porukassa, vedän puoleeni jotain ihme hyypiöitä :roll: Julkiset ei kulkenut oikeastaan ollenkaan.

Tällä hetkellä mietiskelen paikkakunnan vaihtoa, kun työt on Espoossa. Osaako joku suositella jotain kivaa aluetta Espoosta, joka olisi lähellä Leppävaaraa, mutta kuitenkin kivat lenkkimaastot ja hyvät kulkuyhteydet julkisilla? Muut mielessä olleet paikkakunnat olisi pähkinärinne, myyrmäki, konala, pitäjänmäki ja malminkartano.

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: PAIKKAKUNNAT - Perjantaina, 26.08.2011 klo 11:48  
+
0

reppulinen kirjoitti:

Tuo työllistymistilanne taitaa olla monella muullakin paikkakunnalla vähän ongelmallista. Mutta se on mukavaa kuulla että vieraspaikkakuntalaisiin suhtaudutaan hyvissä mielin, helpottaa kummasti tutustumista uusiin ihmisiin kun sinne päin saan itseni asustelemaan. :) Ja mulla taitaa olla se pieni etu että en onneksi ole tuolta pääkaupunkiseudulta. :nauru:



Niin no, en osaa sanoa. :hymy: Pääosinhan Rovaniemeltä lennetään etelään, joten kaikilla on takaraivossa mantra "kyllä etelässä on työpaikkoja" vaikka ei se välttämättä totta olisikaan. Ja tosta Helsinki-jutusta vielä, että lappilaiset stereotypisesti ovat hyvin nöyrää ja matalaitsetuntoista sakkia, joten varmaan se ärsyttää jos edes joku osaa antaa arvon itselleen. :nauru:

Ja tervetuloa Rolloon, jos tännepäin päädyt. :) Kyllä "bileisiin" aina yksi mukaan mahtuu.
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: PAIKKAKUNNAT - Maanantaina, 05.09.2011 klo 17:42  
+
0
Plää. En oikein tiedä minne valittaisin, joten tää vaikuttaa just osuvalta paikalta. Ärsyttää ihan älyttömän paljon, kahden viikon päästä takaisin ulkomaille ja olen löytänyt maailman parhaimman kaupungin. Siis Oulun. :nauru: Kävin taas siellä viikonloppuna ja taas ehkä miljoonannen kerran olin aivan onnessani, kuunnellessa sitä murretta, hyviä baareja kiertäessä, torinrannassa istuskellessa.. Päätin just, että kun vakiinnun jonnekin, muutan kyllä Ouluun. Voisin muuttaa vaikka heti. Ehkä ensi kevääksi/kesäksi voisi harkita työpaikan ja asunnon hankkimista sieltä, kun kuitenkin tulee puoli vuotta Suomessa jälleen vellottua.
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

Frosty

Frosty
Viestimäärä: 956

VS: PAIKKAKUNNAT - Maanantaina, 05.09.2011 klo 22:12  
+
0
Verrataanpas Oulua ja Turkua! Olen tässä miettinyt, että haluaisin siirtoa opinnoissani johonkin toiseen kaupunkiin, jossa omaa alaani voi opiskella. Ihan vain siitä syystä, että en viihdy nykyisessä asuinkaupungissa. Se on jo todettu. Ihan jees kylä, mutta ei.. Mahdollisista kaupungeista rajasin vaihtoehdot noihin kahteen: Oulu kiehtoo siksi, koska Pohjois-Suomessa ihmiset vaan tuntuvat olevan ystävällisempiä ja vastaanottavaisempia, ja itse alunperin Pohjois-Karjalaisena arvostan(ja vaadin!) tätä. Turusta minulla ei ole paljoakaan tietoa, mutta mietin vaan että Turullakin on ihan kiva maine. Ja ehkä siihen murteeseen tottuisi..:wink: Mutta kumpi kaupunki saa teidän mielestänne enemmän kannatusta, ja miksi?
SLK N Sani -03
SPK N Ansa -10

hattunen

hattunen
Viestimäärä: 121

VS: PAIKKAKUNNAT - Tiistaina, 06.09.2011 klo 20:08  
+
0
Täällä olisi yksi oululaistunut savolainen :cool:
Oulun keskusta ja torinranta on todella mukavia, etenkin kesällä. Talvisia lenkkeilypolkuja taas on ihana kävellä kaikessa rauhassa. Mun mielestä palvelut ovat todella monipuolisia ja "kompaktissa paketissa".

En oo itse viim. kolmen vuoden asumisen jälkeen kuitenkaan täysin kotoistunut Ouluun. Pohjois-Pohjanmaan ja yleisemminkin Pohjanmaan meininki on vähän vieraanoloista savolaiseen lupsakkaan elämänmenoon verrattuna. Itse varmaan valmistumisen jälkeen siis suuntaan takaisin Pohjois-Savoon tai paremman puoliskon kotipaikkakunnalle Keski-Pohjanmaalle. Kai itä ja länsi sitten vaan on niin erilaisia :eitietoo:
Pitkäkarvainen mäyräkoira Nekku, s. 16.11.2011

Noz

Noz
Viestimäärä: 276

VS: PAIKKAKUNNAT - Tiistaina, 06.09.2011 klo 20:45  
+
0
^^ Vastaanpa lyhyesti Turusta, koska olen ulkopaikkakuntalaisena muuttanut tänne 12 vuotta sitten. Paikkana ihan jees, myös lähellä keskustaa on paljon puistoalueita ja kaupunkina Turku on kaunis erityisesti kesällä. Kohtuulliset välimatkat joka paikkaan ja hyvin toimiva joukkoliikenne (en tosin ole käyttänyt 7 vuoteen, mutta aikaisemman kokemuksen mukaan). Ihmiset on ystävällisiä, mutta ei mitenkään kovin helposti lähestyttäviä. Jos opiskelemaan tulee, niin ihmisiin on helppo tutustua tietysti koulussa. Opiskelijaelämä oli ainakin omana aikanani melko vilkasta. Murteeseen kestää tottua muutama vuosi, mutta itsekin kuulemma puhun sitä jo :nauru:

Koiran kanssa eläessä täällä on hyvät treenimahdollisuudet lajiin kuin lajiin ja aktiivista porukkaa löytyy. Treenikentät, metsät ym. kaikki kohtuullisen matkan päässä. Montaa kymmentä kilometriä ei tarvi ajaa löytääkseen metsän.

Minulle Turun ympäristöstä on kyllä tullut koti, enkä täältä enää osaa lähteä...

Frosty

Frosty
Viestimäärä: 956

VS: PAIKKAKUNNAT - Tiistaina, 06.09.2011 klo 21:17  
+
0
^^Minusta juuri siis Savo ei ole ollut yhtään niin vieraanvarainen, mitä luulin. Kliseet lepposista savolaisista eivät ole toteutuneet. :D Tuntuu vaikealta saada kavereita ja muutenkin kaikilla näyttää olevan jo omat piirit, joihin ei enää haluta ylimääräisiä. Siksi minullakaan ei ole täällä mitään sen suurempaa, joka pidättelisi.

^Ehkä kuitenkin sittenkin etelämpi suomi alkaa houkutella. Mutta eilen googlettelin huvikseni ja löysin keskustelun, jossa verrattiin Turkua ja Tamperetta ja näissä keskusteluissa Tampere vei voiton 1-0. Hassua!

Oikeastaan on ihana, kun voi oikein miettiä, että minnehän lähtisi ja tarvitsee olla vastuussa vain itselleen. Mutta sitten toisaalta mietin, paraneeko se elo vaihtamalla. Jos vaan tämä nykyisen kaupungin kylmyys johtuu itsestä, että ei osaa itse tutustua. En tiedä.
SLK N Sani -03
SPK N Ansa -10

Rose

Rose
Viestimäärä: 866

VS: PAIKKAKUNNAT - Tiistaina, 06.09.2011 klo 23:52  
+
0
Täähän sopii mulle kuin nakutettu! :nauru: Muutin just viikonloppuna Oulusta Turkuun opiskelemaan.

Koko ikäni oon asunu Oulussa, vieläpä parin kilometrin säteellä keskustasta vaikka muuttanut olenkin tiuhaan. Oulussa on parasta kesä. Silloin sattuu ja tapahtuu, ja koko kaupunki on kollektiivisesti liikkeellä ulkona joka päivä. Aina on jotkut juhlat. Tapahtumia on viime vuosina alkanut tulemaan entistä enemmän, mikä on huippujuttu. Ainakin kulttuurin ystäville niinkuin minä. :aurinko: Talvella sitten vastapainoksi ei tapahdukkaan mitään...
Mulla on ainakin sellainen kuva oululaisista, että ihmiset otetaan helposti ja avoimesti vastaan. Tiettyä etelän vetelille naureskelua on tietenkin, missäpä ei kun se Helsingin murre on mitä on. :cool: Mutta ainakin omassa kaveripiirissä käytäntönä on, että ensin tutustutaan uuteen ihmiseen, ja sitten päätetään onko se kiva, eikä tuomita ennakko-oletusten perusteella.
Murre on minusta mukavan rehellisen ja rauhallisen kuuloinen, jos yrittää ulkopuolisen korvin kuunnella. Rehellinen on ehkä kuvaavin sana, joka tulee mieleen.
Oulussa käy aina kova viima, oli vuodenaika mikä tahansa. Maa on litteä; mäkiä ei juuri näy. Joki on ihana, merestä puhumattakaan. Harmittaa vähän, että Oulu ei ole ns merellinen kaupunki, vaikka onkin meren rannalla. Tai pitää mennä Nallikarin hiekkarannalle asti, että edes kunnolla näkee meren. :nauru:
Arkkitehtuuri on aika karua suurilta osin - tosi vähän vanhoja kauniita rakennuksia on jätetty pystyyn. Niitä löytyy tipoittain keskustasta, ja vanhoja puutaloalueita on vielä mm. Pikisaaressa, Karjasillalla ja Raksilassa. Siellä on kaunista. Mutta kauniita spotteja saa kyllä hakemalla hakea.
Bussit ovat p*seestä. Kalliita ja niitä kulkee liian harvoin ja liian vähän. Mutta pyörällä saa ajaa ihan missä vaan ja mihin suuntaan vaan (olen ihan hämmentynyt täällä kun on erilliset pyöräkaistat ja jotkut jopa uskaltaa pyöräillä autotiellä :eek: ) ja pyörätieverkosto on varmaan Suomen paras. Yliopisto on tosi kaukana keskustasta ja uskomattoman ruma. Painottunut aika lailla teknillisiin juttuihin. Sitten se, että Oulu on oikeastaan aika pieni... Tai keskusta on minimaalinen, ja ympärillä olevat alueet sitten valtavia.

Oulu on mulle koti. Koko kaupunki tuntuu kodilta, kun sen joka nurkan tuntee kuin omat taskunsa. Oikeastaan se on vähän niinkuin kylä. Joka kerta, kun kävelee keskustan läpi, tulee vastaan muutama kaveri, 10 tuttua ja sata sellaista kasvoa, jonka on nähnyt ennenkin. Kuinka monesta samankokoisesta kaupungista voi sanoa samaa?
Varmaan joskus palaan vielä Ouluun.

Turussa olen asunut vasta huikeat 5 päivää, mutta sen voin sanoa, että täällä on tosi kaunista! :love: Ihania vanhoja taloja on joka paikassa. Muutenkin vihreää ja puistoa on kivasti jätetty kaupungin lomaan. Täällä on aika helppo kulkea kävellen, ja suunnistaminenkin suhteellisen yksinkertaista. Juuri sopivan kokoinen kaupunki minulle; isompi kuin Oulu mutta ei yhtä iso ja pelottava kuin Helsinki. :nauru: Tai ei Helsinki sinänsä ole pelottava, tuntuu vaan, että niin isossa paikassa hukkuu massaan ja muuttuu anonyymiksi.
Liikenne on aivan omaa luokkaansa... Autot on hulluja. Ne ei väistä, vaan tulee täysillä päälle. Joku olikin kirjoittanut seinään: "Oletko kyllästynyt elämääsi? Astu suojatielle Turussa." En ihmettele. Täällä saa oikeasti varoa liikenteessä, itse kun olen aina tottunut menemään punaisia päin ja ylittänyt kadun mistä nyt mahtuu menemään.
Tunnelmallinen paikka. Huokuu sellainen historiallisuus ja kulttuuri seinistä ja ilmasta. Ja jos Oulussa tapahtuu nykyään paljon, niin täällä tapahtuu enemmän ja on tapahtunut paljon kauemmin. Paljon kansainvälisempi kuin Oulu.
En ole vielä tutustunut yhteenkään turkulaiseen, joten en osaa sanoa heistä vielä mitään. Päivitystä sitten kun olen tutustunut kaupunkiin vähän paremmin! :hymy:

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: PAIKKAKUNNAT - Keskiviikkona, 07.09.2011 klo 11:21  
+
0

Notte kirjoitti:

Plää. En oikein tiedä minne valittaisin, joten tää vaikuttaa just osuvalta paikalta. Ärsyttää ihan älyttömän paljon, kahden viikon päästä takaisin ulkomaille ja olen löytänyt maailman parhaimman kaupungin. Siis Oulun. :nauru: Kävin taas siellä viikonloppuna ja taas ehkä miljoonannen kerran olin aivan onnessani, kuunnellessa sitä murretta, hyviä baareja kiertäessä, torinrannassa istuskellessa.. Päätin just, että kun vakiinnun jonnekin, muutan kyllä Ouluun. Voisin muuttaa vaikka heti. Ehkä ensi kevääksi/kesäksi voisi harkita työpaikan ja asunnon hankkimista sieltä, kun kuitenkin tulee puoli vuotta Suomessa jälleen vellottua.


Tälle sata peukkua!!
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

hattunen

hattunen
Viestimäärä: 121

VS: PAIKKAKUNNAT - Keskiviikkona, 07.09.2011 klo 13:33  
+
0

Frosty kirjoitti:

^^Minusta juuri siis Savo ei ole ollut yhtään niin vieraanvarainen, mitä luulin. Kliseet lepposista savolaisista eivät ole toteutuneet. :D Tuntuu vaikealta saada kavereita ja muutenkin kaikilla näyttää olevan jo omat piirit, joihin ei enää haluta ylimääräisiä. Siksi minullakaan ei ole täällä mitään sen suurempaa, joka pidättelisi.



Mun mielestä vähän jokaisessa kaupungissa on ne omat piirit, joihin on ulkopaikkakuntalaisen tosi vaikea päästä mukaan. Väittäisin silti, että osataan Savossa leppoisiakin olla :cool:

Itekään kun en oikein innostu loputtomista opiskelijabileistä, niin oon jäänyt vähän ulkopuolelle oululaistumisessa. Ehkäpä mun geenit on vaan niin läpeensä savolaiset, etten muualla oikein ossoo olla :mietiskel:
Pitkäkarvainen mäyräkoira Nekku, s. 16.11.2011

catteri

catteri
Viestimäärä: 903

VS: PAIKKAKUNNAT - Keskiviikkona, 07.09.2011 klo 13:54  
+
0
Täällä kans sellainen mielipide Oulusta ja oululaisista, että jos vaihtoehtoina kysyjällä Oulu ja Turku, niin mene sinne turkuun!:nauru:

Mä olen asunu täällä jo kohta neljä vuotta, enkä vaan tunne kodikseni. En oikein osaa edes selittää, mikä siinä tökkii, kun en kuitenkaan ole mitenkään kaupunkivastainenkaan. On vaan niin paljon siistimpiäkin paikkoja ku oulu. Ja kauniimpia. Esim. Tampere, Rovaniemi, Porvoo ja Savonlinna on tosi nättejä Ouluun verrattuna. Ja oululaiset ihmiset. Voi jessus. Mun mielestä täällä vaan on ihan liian pienet piirit. Esimerkiksi asumisessa, uusia naamoja ei vaan haluta alueelle, ja jos joku sinne erehtyy muuttamaan, niin asukoot, vaan asuu sitten ihan yksikseen eristettynä naapurustosta. Meille esim. kävi näin, kun muutettiin tuommoseen "idylli-lähiöön". Naapurit ei vaan suostu tutustumaan, ei edes tervehtimään muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Eikä pitäs johtua meidän naamastakaan, kun saman kohtalon on saaneet pari muutakin uutta asukasta.:nauru: Muutenkin joka paikassa tuntuu olevan jo valmiina ne omat työ/harrastus yhteisöt, uusia ei tunnu mahtuvan millään mukaan.
Myös ihan yleinen asenne elämään täällä itseäni häiritsee. Ihan sama, missä sattuu kuulemaan ihmisten keskustelua (mitä tapahtuu asiakaspalvelutyössä useinkin), on ihmisillä paska asenne ihan kaikkeen. Aina jostain valitetaan, koskaan mikään ei ole hyvin. Aina nähdään se lasi mieluummin puoli tyhjänä ku täytenä. Oon ainaki matkustellessa tullu siihen tulokseen, että etelämpänä ollaan positiivisempia.
En vaan viihdy, ja jos joskus mahdollisuus on, niin muutetaan tasan varmasti pois täältä.:roll:
Kotia karvoittamassa kissat Demi (-08) & Latte (-10)
Mittelspitz Saaga (-12)


Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: PAIKKAKUNNAT - Keskiviikkona, 07.09.2011 klo 18:29  
+
0

catteri kirjoitti:

Aina jostain valitetaan, koskaan mikään ei ole hyvin. Aina nähdään se lasi mieluummin puoli tyhjänä ku täytenä. Oon ainaki matkustellessa tullu siihen tulokseen, että etelämpänä ollaan positiivisempia.



No muttaku täälä Pohojosessa on niin saatanan kylymä ! Yritäppä siinä sitte hymmyillä !

innna kirjoitti:

Tälle sata peukkua!!



:wink: Elähän nyt, saatan vaikka innostua entistä enemmän ! :nauru: (Harmi kun kesän 2012 työpaikat eivät vielä ole näkyvillä..)
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: PAIKKAKUNNAT - Torstaina, 13.10.2011 klo 22:32  
+
0
Täälläkin yksi Porvoolainen, tosin nyt Seinäjoelle muuttoa suunnitteleva. Koko ikäni täällä olen kärvistellyt. Ruotsinkielisiä tosiaankin löytyy ja auta armias jos et sitä osaa. :D Asunut olen Kevätkummussa, Eestinmäessä, Gammelbackassa, Purolassa ja nyt taas Eestinmäessä.
Gammelbackasta sen verran, että kun siellä olen suurimman osan elämästäni asunut, niin en näe sitä millään lailla pahamaineisena ghettona. Voisin oikein hyvin kuvitella taas asuvani siellä. Palvelut on lähellä, julkiset kulkee toisin kuin Eestinmäessä. Gammelbackassa on myös mukavat ja monipuoliset ulkoilumaastot ja Hamarin ranta on lähellä. Eestinmäessäkin on mukavat ulkoilumaastot, mutta ei niin monipuoliset kuin Gammelbackassa. Purola joka sijaitsee Gammelbackan vieressä on oikein mukava rivitaloalue ja yhteydessä Gammelbackan ulkoilualueisiin. Kevätkummussa asumisesta en tiedä oikein mitään kun olin silloin 1-vuotias. :D

Nyt Seinäjoelle on hakupaperit laitettu. Kasperia kuulemma kannattaa välttää. Pohja, Uppa, Marttila, Keskusta ja Kivistö hakusessa.
ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: PAIKKAKUNNAT - Torstaina, 13.10.2011 klo 23:34  
+
0
^ Pajuluomakin on mukavaa aluetta, metsää, kalliota ja koirapuistokin kävelymatkan päässä :hymy:
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Kuuska

moderaattori
Kuuska
Viestimäärä: 873

VS: PAIKKAKUNNAT - Perjantaina, 14.10.2011 klo 08:30  
+
0

catteri kirjoitti:

Naapurit ei vaan suostu tutustumaan, ei edes tervehtimään muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Eikä pitäs johtua meidän naamastakaan, kun saman kohtalon on saaneet pari muutakin uutta asukasta..



Mä oon varmaan sitten vähän nuiva ämmä, muttei mua sinällään kiinnosta tutustua edes naapureihin. :nauru: Tervehdin toki, jos toinen näyttää siltä, että sitä kannattaa tervehtiä. :lallati:

Mutta mun mielestä on vähän kyseenalaista silti syyttää tuosta oululaisia. Kyllä noita naapuriangstisia löytyy likimiten jokaisesta taloyhtiöstä ympäri maan. Kyllä tuo minusta on suomalainen piirre. :wink:

Pakko itsekin todeta, että oululaiset todellakin valittaa kaikesta. Nyt itse lääniä vaihtaneena huomaa, että jossain on vaan rempseämpää, eikä kaikhi ole niin justhinsa. :nauru:

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: PAIKKAKUNNAT - Perjantaina, 14.10.2011 klo 09:10  
+
0
Mulla taas on aivan eri kuva eteläsuomalaisista ja pohjoissuomalaisista :D Eli pohjosemmat tyypit on rempseämpiä ja iloisempia... Mut itäsuomalaisten kanssa on jotenkin ihan mielettömän hankalaa tulla toimeen? Kai se alunperin länsisuomalaisena kulttuuri ja tavat on sen verran erilaisia näin toislaitaa Suomea ja ei jotenkin sit natsaa samalle vaihteelle? :D (no on mulla yks kuopiolainen ystävä, joka on aivan ihana ;)

Linköpingiin tutustutaan hitaalla vaihteella. Tykkään, kun tämä on sen verran pieni kylä, että fillarilla pärjää tosi hyvin ja pyöräteihin on sijoitettu. Katotaan nyt miten ne pitää niitä teitä talvella kunnossa, luulis että aika hyvin, kun niin paljon näkyy fillaristeja joka paikassa. Göteborgissa tuntui et oli hieman avarakatseisempaa porukkaa jotenkin, ei vielä hätiköidä kuitenkaan...

Ainakin nyt paikallinen bussi/ratikkaliikenne tietenkin toimi Göteborgissa huomattavasti paremmin koiraihmisen näkökulmasta, mutta niinhän se pitääkin, kun on huomattavasti isompi paikkakunta kyseessä. Ärsyttää vietävästi että nämä repii juniorlipun hintaa koirasta! Aionkin kirjoittaa bussifirmalle kirjettä tässä joskus... Polkupyörän voi kuitenkin ottaa bussiin mukaan ILMAN maksua? :D What?

Me asutaan tällähetkellä sellaisessa eläkeläistalossa, me olemme siis nuorimmat asukkaat (meistä seuraava on about 50 vuotias, ja vanhin about 80...) :D! Naapurit aina sanoo hei, vaikka siis ei oltais saman talon asukkaita, mut se yhteisö ympärillä on enemmän perheellisiä/iäkkäitä, noh... omistusasuntoaluetta, joka tekee paikasta tosi rauhallisen ja huolletun oloisen. Ihanaa, kun ainut "kova" ääni mitä olen kuullut on ollut päivällä/alkuillassa, kun alakerran naapuri soittaa pianoa. Luksusta!

Noh, meni hieman asumistekstiksikin... ja tulipas romaani ;)

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: PAIKKAKUNNAT - Perjantaina, 14.10.2011 klo 10:26  
+
0
Mä en kyllä tunnistanut taas Oululaisia ollenkaan tuosta Catterin tekstistä.
Itse asuin siellä 4 vuotta, kahdessa eri paikassa. Ja aina oli naapurit tosi kivoja ja tervehtivät ja juttelivat kun niitä näki.

Kolmessa eri työpaikassakin ehdin olla, hyvin otettiin vastaan jokaisessa.

Mä en muutenkaan osaa ajatella, että jossain tietyssä kaupungissa ihmiset käyttäytyisivät jollain tietyllä tavalla. Olen vakaasti sitä mieltä, että kyllä se käytös ja suhtautuminen eri asioihin on kuitenkin niistä ihmisistä ja yksilöistä kiinni, eikä niinkään paikasta/kaupungista mistä ovat kotoisin. Siis ainakin suomessa. Mä en näe "kulttuurieroja" niin paljon kaupunkien kesken. Täähän on kuitenkin loppujenlopuksi tosi pieni maa. :kieli:

Ja suomessa, norjassa sekä ruotsissa asuneena voin todeta, että kyllä me kaikki kolme kansaa ollaan aika lailla ihan just samanlaisia. Yksilöiden kesken sitten riittää vaihtelua ihan laidasta laitaan. :hymy:
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.



  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 13
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 11:30)