Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Maanantaina, 14.04.2014 klo 21:12

Perheenlisäys 4

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 32

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: PERHEENLISäYS 4 - Lauantaina, 26.04.2014 klo 00:38  
+
0
Nyt kun noista ennenaikaisista mainitsit ja täällä taitaa muutama muukin keskosäiti kirjoitella niin ois kiva kuulla, onko nää kiireelliset tyypit antaneet mitään ennakkovaroitusta tulostaan vai onko synnytys tullut ihan puskista? En mä ainakaan osais olla huolissani mistään muista kuin jostain tosi ilmiselvästä kuten verisestä vuodosta tai kovista kivuista eikä kukaan mistään seurattavista asioista oo puhunutkaan ainakaan mulle. Just mietiskelin kun eräs heinäkuun mamma on ollut pari viikkoa jo sairaalassa kohdunkaulan lyhenemisen takia ja sekin on kasvanut takas ja lyhentynyt vailla mitään logiikkaa että mistäs tommostakin ees tietää ellei se jotenkin oireile?

Seuraavat kuus päivää täällä piikitetään nyt sitten ahkerasti kun arvot pitää mitata kuudesti päivässä ja mikäli kaikki ok niin sitten loppuraskaus 2krt/vk. Oon kyllä henkisesti niin romuna, että en tiedä mitä seuraavista päivistä ees tulee. Pitäis tietty olla kiitollinen kun kaikki on kuitenkin mennyt hyvin tähän asti ja todennäköistä on, että pelkkä ruokavalio riittää kun vain yksi kolmesta arvosta oli pielessä mutta minkäs taas teet ku on idiootti ni on idiootti.

unemelodie

unemelodie
Viestimäärä: 513

VS: PERHEENLISäYS 4 - Lauantaina, 26.04.2014 klo 12:14  
+
0
Meidän poitsi syntyi tosiaan raskausviikolla 32+6. En tosissaan osannut ennustaa saman päivän aikana, että poika olisi maailmassa. Aamusta menin töihin aamuneljäks, josta suoraan hammaslääkäriin ja kotia kunnon päikkäreille. Illasta suunnittelimme avon kanssa tekevämme lämpimiä voileipiä.
Noh, itse selailin kännykkää ja avo teki vatsalihaksia. Vessassa käydessäni epäilin limatulpan irronneen. Menin takaisin olohuoneeseen eikä mennyt aikaakaan kun tuli armoton kiire takaisin vessaan ja järkytys oli kamala, kun tajusin lapsiveden valuvan ja sitähän tuli! Ei supistuksia ei mitään..
Soitin sairaalaan ja kerroin tilanteen ja myös sen, että poika on luultavasti edelleen perätilassa. Käskivät ambulanssin soittaa ja pysytellä mahdolisimman paljon kylkiasennossa. Sairaalassa päädyimme sitten kiireelliseen sektioon ja muutaman tunnin sisällä olimmekin 2330g pojan ylpeät vanhemmat :)

Eli aika puskista on täällä tullut ilman mitään ennakkovaroitusta.
En voi tarjota lohtua
sillä olen vain ihminen..
En voi tarjota lämpöä
sillä itsekin palelen..
ja maata astelee
varjo mustuvan taivaan
yllään yön kylmä laulu..

keimu

keimu

VS: PERHEENLISäYS 4 - Lauantaina, 26.04.2014 klo 14:47  
+
0
Ok, tuommoiselle ei tietty voi mitään jos lapsi on päättänyt maailman tulla niin sitten se tulee. Löytyikö tai etsitäänkö edes mitään ennenaikaisuuden aiheuttajaa, tiedätkö?

unemelodie

unemelodie
Viestimäärä: 513

VS: PERHEENLISäYS 4 - Lauantaina, 26.04.2014 klo 16:53  
+
0
Eipä tuolle tosiaan mitään mahda. Töitäkin olisi ollut vielä pari viikkoa, mutta aloitinkin jo äitiysloman. Eipä tuolle mitään selitystä ole edes etsitty. Tutut epäilevät hammaslääkärin puudutetta, mutta epäilen vahvasti :D Poika oli hyvän kokoinen syntyessään. Tässä tämä sama melkeen kuuskilonen istuu mun sylissä kun tätä kirjoitan. Puklas päälle :D Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, että mikä on aiheuttanut tosissaan sen, että synnytys on lähtenyt näin aikaisin käynnistymään.
Mulla oli muuten ns. "sydämen" muotoinen istukka, jonka tähden lapsi ei olisi mahtunut edes kääntymään, vaikka oltais menty kääntämään.. Vissiin tulee jatkossakin samanlainen mikäli lisää lapsia aiotaan tehdä.
En voi tarjota lohtua
sillä olen vain ihminen..
En voi tarjota lämpöä
sillä itsekin palelen..
ja maata astelee
varjo mustuvan taivaan
yllään yön kylmä laulu..

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: PERHEENLISäYS 4 - Lauantaina, 26.04.2014 klo 20:30  
+
0
Mulla toi eka (35+5 syntynyt) tuli tasan ilman ainoaakaan ennakkovaroitusta. Heräsin aamulla joskus ennen viittä vessaan ja sängystä noustessa vaan lorisi. Siis lapsivesi oli alkanut mennä jo mun nukkuessa ja kun nousin ylös meni loputki. Soitin synnärulle ja käskivät tulla sinne niin pian kuin mahdollista. Mentiin siis ihan taksilla, muistaakseni tiesin jo että muksu on pää alas päin. Syytä tohon ei tiedetä, mahdollisesti johtuu mulla alkuraskaudesta olleesta vuodosta. Kätilö huomasi sikiökalvoissa kohdan, joka on todennäköisesti heikentynyt vuotojen takia ja ehkä revennyt sit.

Toka lapsi syntyi ihan eri tavalla (36+6). Mulla alkoi aamulla supistella, mutten tajunnut sitä, kun ekasta supistuksia tuli vaan sairaalassa hetken a sit sain epiduraalin. En siis tunnistanut niitä menkkakipujen tapasia tuntemuksia supistuksiksi. Lähdin sit suunnitellusti kaverille Järvenpäähän (asuttiin Vantaalla) esikoisen kanssa. Siellä päivän mittaan olo paheni ja tajusin et ne on supistuksia. Kotiin tultua lähdin melkein heti sairaalaan ja kaks tuntia ehdin olla siellä ennen kuin vauva syntyi. Lapsivesi meni tokalla kerralla vasta, kun vauva oli jo syntymässä ja kätilö puhkaisi kalvot. Mitään syytä tokan lapsen kiireisyydelle ei ole edes arvailtu.

Tällä kertaahan mä oon sit ravannut noissa ylimääräisissä ultrissa, missä on aina katottu kohdunkaulan ja kohdunsuun tilanne. Mitään muutoksia ei ole ollut. Nyt enää ei ultraan tarvi mennä. Neuvolalääkäri kattoo samat jutut ens viikolla vielä (tää on kaikilla odottajilla sama). Tuolloin viikkoja ois 36+3. Muistaakseni tokassa raskaudessa kävin tuolla lääkärissä joskus 35 tai ehkä jo 34 viikolla, jolloin muksu oli jo laskeutunut ja vähän muutoksia kohdunkaulan pituudessa. Nyt siis 34 viikon ultrassa ei muutoksia ollut eikä tää muksu oo vielä laskeutunut yhtään (sen tuntee itekin). Ultraava erikoilääkäri oli sitä mieltä, ettei tää välttämättä synny yhtään ennenaikaisena eikä mulla itelläkään oo ollut sellasta oloa. Normaalisti oon uskaltanut siivota, lenkkeillä, tehdä pihahommia jne.
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)
(Viestiä on muokattu lauantaina, 26.04.2014 klo 20:44)

mimmu87

mimmu87
Viestimäärä: 304

VS: PERHEENLISäYS 4 - Keskiviikkona, 30.04.2014 klo 11:38  
+
0
Voi hemmetti, ku ottaa hermoo! 1,5 viikkoa sitten muutettiin ja muutostako johtuen Samuel on alkanut nukkuu ihan hirveen huonosti päivisin. Yöt menee huomattavasti paremmin, mutta edelleen yöstä riippuen herätyksiä on 2-5 ja herätykset pääsääntösesti aamu seittemältä.
Päikkäreiltä havahtuu millo mihinkin rasahdukseen nukuttuaan ehkä 30min. Ei mua muuten aivoon ottas, mutta en saa kotihommia missään vaiheessa tehtyä, koska hereillä ollessaan termiitti on niin kierroksilla, että terrorisoi mun siivousyritykset tai alkaa kiusaan koiraa. Ja mies joka päivä ollut nyt iltaan asti töissä.
Anteeks tää avautuminen, mä oon kyllä kunnon valivali mutsi. :D Ja hyvää vappua kaikille äiti ihmisille ja niiden pienokaisille!
Mitäs vappuna meinaatte touhuta? Meillä vappu menee kotosalla ja huomenna rally-tokoilemassa.

maddy

maddy
Viestimäärä: 3540

VS: PERHEENLISäYS 4 - Keskiviikkona, 30.04.2014 klo 12:58  
+
0
^Mä niin samaistun tuohon "lapsi ei nuku ja mies tekee töitä aamusta iltaan"-ärsytykseen. Nyt Mikaela on taas nukkunut ihan kivasti päikkäreitä (ainakin pari päivää :jjei:), mutta esimerkiksi viime viikko oli aika karsea, kun mies tekee nyt arkipyhien takia pitkää päivää (ja lisäksi sen takia, että osti itselleen laittoa vaativan auton pääsiäismaanantaina ja on sitten ollut myös sen kimpussa :twisted:) ja mä olen juossut täällä päiväunia huonosti tai ei ollenkaan nukkuvan ja hereillä ollessaan joka paikkaan ehtivän vauvan perässä kaiket päivät. Tää viikko on ollut helpompi, kun lapsella on ilmeisesti joku suuremman unentarpeen vaihe, kun on ollut väsyneempi ja nukahtanut helpommin ja nukkunutkin useamman tunnin päikkäreitä. Lisäksi tuntuu, että mieskin on ollut vähän enemmän iltaisin kotona, mutta se voi oikeasti olla vain virheellinen tunne, koska itse jaksaa paremmin kun saa lepohetken/-hetkiä päivällä.

Vappuna ois tarkoitus mennä katsomaan Ankanuiton SM-kisoja Valkeakoskelle. Ihan vielä ei olisi Mikaelaa tullut vietyä sinne, vaikka mua on vähän kutkuttanut jo muutaman vuoden käydä tsekkaamassa tuo tapahtuma, mutta päätin houkutella miehen siskon perheen mukaan, niin on sitten sen ikäisiä lapsiakin mukana, jotka jo jotain tapahtumasta hiffaakin. :nauru: Lisäksi vapun ajan ohjelmaan kuuluu varmaan porukoiden mökillä käymistä ja ehkä pihahommia omallakin pihalla.

Mikaelankin kanssa on tullut nyt muutamaan otteeseen käytyä pihalla rymyämässä. Tähän asti ulkoilut on olleet pihalla nukkumista tai kantoliinassa/-repussa lenkkeilyä. Ehkä kerran-kaksi joku vaunulenkkikin, mutta tosiaan ulkoilua ei muuten ole harrastettu. Nyt kun kesä tulee ja samalla vauvan liikkumiskyky ja uteliaisuus ympäristöä kohtaan kasvaa, onkin kiva aloitella ulkoilemisia muuten kuin nukkumalla tai sylistä/selästä ihmettelemällä. :aurinko:

mimmu87

mimmu87
Viestimäärä: 304

VS: PERHEENLISäYS 4 - Keskiviikkona, 30.04.2014 klo 14:37  
+
0
Jes, se nukkuu! Tosin jo puol tuntia nukkunut, että eiköhän hää kohta herää..
Ankanuiton SM-kisat? Ikinä kuullutkaan..
Mikaelakin sitten menee siellä jo lujaa. Hyvästi leppoisat ajat. :nauru: Me ollaan kans nyt alotettu ulkoilua kunnolla, muutenkin ku vaunuilla, nyt kun tuntuu että Samuel siellä jo liikkumaan hyvin pääsee ja selvästi tykkää ihmetellä suurta maailmaa. Keinuminen varsinkin on ollut kivaa ja jännää.

Toivotaan että teidän päivällä hyvin nukkuminen kestää. :) Kuinkas teidän yöt on menneet viime aikoina?
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 30.04.2014 klo 14:40)

maddy

maddy
Viestimäärä: 3540

VS: PERHEENLISäYS 4 - Keskiviikkona, 30.04.2014 klo 15:15  
+
0
Meillä on yöt mennyt totuttuun tapaan hyvin nukkuen. Pimennysverholle alkaisi selkeästi olla tarvetta, kun aamulla meinaa välillä olla turhan aikaisia herätyksiä (eli 7-8 välillä), mutta silloin tilanne on onnelsi paikattavissa lykkäämällä tissin suuhun ja sitten unet jatkuukin sinne 9-10 välille. Meillä ei ole tällä hetkellä mitään verhoa makkarin ikkunassa, kun eräs nimeltä mainitsematon saksanpaimenkoira kiskaisi edellisen kaihtimen alas pari vuotta sitten kun takertui sen ylipitkiin säätönaruihin, mutta tosiaan nyt alkaisi olla motivaatio kohdillaan hankkia uusi kaihdin tmv. :nauru:

Mikaelan liikkumisen kehittyminenhän otti tuossa 8-9 kuukauden välissä hillittömän harppauksen, kun kolmessa viikossa paikallaan pysyvästä lapsesta kehkeytyi sujuvasti konttaava ja tukea vasten seisomaan nouseva muksu. Nyt kun se on reilu pari viikkoa noussut joka paikkaa vasten seisomaan, alkaa onneksi kehittyä kyky tulla alaskinpäin. Aiemmin alastulo oli joko holtiton kaatuminen tai sitten se piti auttaa tai laskea alas. Nyt tuo on jo tosi taitava laskeutumaan alas itsekin, joten ei tarvitse itse olla ihan hollilla koppaamassa, kunhan vähän varmistelee, että jos nyt sattuukin kaatumaan, vieressä ei ole mitään kulmaa, johon voisi pahasti itsensä satuttaa.

Ankanuiton SM:istä oli Kukkujissa jo jotain juttua, mutta se on siis järjestetty jo viitisen vuotta Valkeakoskella aina vappuna. Kuvauksen perusteella voittaa hyvinkin vapputorin ryysiksen, jonne ei missään tapauksessa tulisi pienen lapsen kanssa lähdettyä.

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: PERHEENLISäYS 4 - Keskiviikkona, 30.04.2014 klo 16:08  
+
0
Meitin keskonen syntyi ihan ilman ennakkovaroituksia. Synnytys vain käynnistyi supistuksilla rv31+0. Myöhemmissä raskauksissa sitten olin seurannassa ja niissä selvisi, että kohdunkaulani pehmenee ja lyhenee ja avautuu ilman supisteluja. Esikoisen aikaan ei ollut mitään epänormaalia niin kakkosen kohdalka tuo tuli yllätyksenä. Myöhemmin olen saanut tietää, että joillain muillakin on juuri näin ollut, että eka raskaus sujuu ongelmitta ja toisen kohdalla kohdunkaula käyttäytyy arvaamattomasti.

keimu

keimu

VS: PERHEENLISäYS 4 - Torstaina, 01.05.2014 klo 19:59  
+
0
Radiseuranta viikko alkaa olla lopuillaan. Mun sokeriarvot on ollut koko viikon ihan priimaa, tosin eilen tuli joku omituinen raja-arvon ylitys ennen ruokaa otetulla arvolla enkä ollut syönyt mitään ihmeellistä aiemmin. Onneksi diabetestä sairastava ystäväni rauhoitteli, että kohonnut arvo saattoi hyvin johtua siitä että olin mennyt heti syötyäni päikkäreille ja sitten taas mittasin melkein heti herättyäni, kuulema sokeriarvot kohoaa hetkellisesti siinä kun elimistö heräilee. No, joka tapauksessa nyt on selvää että insuliinin tarvetta ei ole eikä mun tarvi jatkaa tätä päivittäin mittaamista enää huomisen jälkeen. Vaikka viikko ja mittaaminen (siis itse tapahtuma) on mennyt paremmin kuin kuvittelin niin on kyllä ollut aivan järjettömän raskas viikko ja oon niin helpottunut, että se on ohi. Toki joudun jatkossakin mittailemaan säännöllisesti koko loppuraskauden mutten kuitenkaan päivittäin. Melkein meinaa tulla itku helpotuksesta kun tiedän että nyt saan koko loppuviikon olla rauhassa piikityksiltä.

Tarkan ruokavalion noudattaminen tietty vähän kismittää vieläkin, mutta eihän tässä nyt ole kuin se reilu kymmenen viikkoa kuitenkaan ja loppupelissä tuo radi-ruokavalio nyt ei vaikuta kuin ylimääräisen herkuttelun poistamiseen. Tosin oon vähän huolissani siitä, mitä painolle tapahtuu kun noudattaa 1800kcal dieettiä koska on se kyllä melkoisen vähän ja laihtuisin sillä normaalitilanteessakin niin entäs nyt sitten kun kuitenkin on energiankäyttö vielä vähän kohonnutkin :eitietoo: No, parin viikon päästä on neuvola niin kattoo mitä painolle on tapahtunut ja sanoohan ne siitä sitten jos tarvetta on tehdä muutoksia.

Oli muuten tosi kiva kun neuvolantäti soitteli mulle tiistaina ihan vaan kyselläkseen, miten mittailu on sujunut kun oli huolissaan kun tiesi kuinka tiukka paikka tää on. Siitä tuli hyvä mieli.

Me muuten just mietittiin kans pimennysverhon ostoa tonne muksun huoneeseen. Sitäkin pitäis alkaa vissiin oikeesti tekemään ja varmaan ois syytä hankintojakin pikkuhiljaa tehdä. Vaatteiden osalta tosin pitäis tehdä ensin inventaario, minkä kokosta sitä on tullut haalittua. Mulla on vähän fiilis, että ois pääasiassa jotain 70cm vaatetta. Ristiäistenkin osalta päästiin miehen kanssa yhteisymmärrykseen ja kutsuttavana on nyt sitten vanhemmat, sisarukset, miehen mummu ja itse haluan kutsua omat kummini sekä neljä läheisintä ystävääni eli semmoinen noin 20hlö.

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: PERHEENLISäYS 4 - Perjantaina, 02.05.2014 klo 10:17  
+
0
Keimu, mun ystävällä on (tavallinen) diabetes ja nyt vikassa raskaudessa sokerit ei meinannut pysyä yhtään normaalilla tasolla. Söi monta kk niin hiilaritonta ruokaa kuin vain mahdollista (ei mitään viljoja, perunaa tms. melkein vaan vihanneksia, lihaa, maitotuotteita). Valmiiksi toi ystävä on hoikka, mutta elimistö sopeutui jotenkin tossa tilanteessa tohon ruokavalioon eikä paino tippunut liikaa. Toivottavasti sullakin sujuu hyvin tolla kevyemmällä ruokavaliolla.

Mulla on nyt viikkoja 36+5. Keskiviikkona kävin neuvolalääkärillä eikä mitään merkkejä, että tää ois mihinkään mahan sisäpuolelta lähdössä. \o/ Pään oli sentään siirtänyt tosta oikean lonkan päältä keskelle. Onneksi, koska toi pää painoi kävellessä ihan hirveän kipeesti johonkin tuolla lonkassa. Nyt on paljon helpompi/kivuttomampi kävellä.
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: PERHEENLISäYS 4 - Perjantaina, 02.05.2014 klo 22:19  
+
0
keimu, minkälaisia ruokia ne suositteli neuvolassa? Mä oon kauhistellut ihan yleisesti diabeetikkojen ruokavaliosuosituksia, että leipää vaan tyyliin joka aterialla, puuroa ja muutenkin viljoja käsittämättömän paljon. Ihme touhua. Ei tarvi olla kovin valaistunut että ymmärtää, ettei moinen verensokeria nopeasti nostava sapuska ole diabeetikolle missään nimessä hyväksi. En käsitä mistä moiset suositukset kumpuaa. Täysin järjenvastaista.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.

Inqq

Inqq
Viestimäärä: 1733

VS: PERHEENLISäYS 4 - Lauantaina, 03.05.2014 klo 00:24  
+
0
^ Äläpä muuta virko. Mulla ei kotona ees oo ensimmäistäkään perunaa, makaronia, riisiä tms kaapissa, ku en niitä syö juurikaan. Mä oon muutamaan otteeseen ollu nyt ns. aikuisiällä sairaalassa osastolla hetken, ja net sielläki oikeasti tuputtaa sitä leipää kokoajan. Jopa yöllä ku oli matala sokeri, niin kappas vain net toi leipää. Leipäleipäleipä.

Tää nyt ei sinänsä liittyny perimmäiseen aiheeseen, mutta halusin vain näin diabeetikkona mainita.

Ja ei, en oo lisääntymässä tai mitään sinnepäin, seku vain eksyin tänne :nauru:

keimu

keimu

VS: PERHEENLISäYS 4 - Lauantaina, 03.05.2014 klo 00:38  
+
0
Johanna, neuvolasta nyt ei kovin kummosia ohjeistuksia tullut suoraan neuvolantädiltä vaan sain diabetesliiton jonkun esitteen ja aikalailla tätä terveyskirjaston artikkelin lopusta löytyvää ruokavaliota vastaavan paikallisen keskussairaalan ohjeistuksen, joita pitäis itte pystyä soveltaa. Se mua tässä oikeastaan enemmälti juuri kiukuttaa, että aika yksin asian kanssa jäi. Pyysin, että olisin päässyt ravitsemusterapeutille mutta omassa asuinkunnassa ei ole ja äippäpolin kautta ei pääse ennenkuin vasta sitten jos ei saa ruokavaliolla pysymään arvoja kunnossa ja/tai tarvitsee insuliinin. Itsekseen ruokavalion kanssa soveltaminen taas on mielestäni suht haastavaa kun en kuitenkaan ihan täysin ymmärrä syömisten ja sokeriarvojen syy-seuraussuhteita (siis joo, totta kai ymmärrän että sokeripommi nostaa verensokerit) saatika sitä, mitä se käytännössä tarkoittaa itseni/vauvan terveyden kannalta jos vaikkapa viikossa on pari kohonnutta arvoa (ihan vaikka liian tiheän ruokavälin tai liian suuren ruokamäärän takia) ja muuten mennään hyvällä ruokavaliolla.

Neuvolantäti itsessään keskittyi lähinnä siihen, että paljon kasviksia ja rasvat minimiin. Erityisesti hänen puheensa viittasivat kyllä siihen, että on nimenomaan huolissaan painonhallinnasta kuin varsinaisesti sokeriarvosta vaikka toki nämä asiat kulkevat osittain käsi kädessä ja ovat toistensa syitä ja seurauksia. Se tässä oikeastaan on osa omaa ongelmaa etten oikein osaa erottaa, mitkä rajoitteet ovat enemmänkin painonhallinnallisia ja mitkä taas enemmän sitä sokerien hallintaa.

Mä olen siinä käsityksessä, että oikeilla diabeetikoilla liiallinen proteiini aiheuttaa ongelmia ja sen takia hiilareita suositaan ruokavaliossa. Leipäähän tuossa nyt suositellaan hirveät määrät, koska sitä ois suotavaa syödä joka aterialla mutta muuten ei mielestäni hiilareita erityisesti tyrkytetä vaan esim. pastaa/riisiä/perunaa ois suotavaa syödä suht vähäisiä määriä. Esimerkiksi suositellun pasta-annoksen raakapaino on 50g. Mun miehen mielestä tuo suositusruokavalio on vaan ihan tavallinen perusterveellinen ruokavalio enkä mäkään siinä nyt mitään hirveen poikkeuksellista näe eikä se loppupeleissä niin hirveästi edes poikkea mun tavan ruokavaliosta. Lähinnä mulla on siihen nähden suhteet pielessä (liian vähän kasviksia) ja liian suuret annoskoot, jos ei oteta sitten sellaista ylimääräistä herkuttelua huomioon. Sinällään siis tuon dieetin noudattaminen nyt ei ole mikään suuren suuri ongelma vaan kuten kaikissa dieeteissä mun ongelma on just tuossa soveltamisessa ja siinä kohtuudessa pysymisessä. Pystyn kyllä noudattamaan pilkun tarkkaa ruokavaliota, mutten vaan oikein osaa löysätä oikeissa paikoissa. Esimerkiksi hedelmiä en oo uskaltanut syödä kun pelkään niiden nostavan liikaa sokereita, vaikka ne periaatteessa on ok.

Nyt mies oli kyllä sitä mieltä (oli mukana kuuntelemassa ohjeistuksetkin), että voin syödä ihan normaalisti "mitä vaan ruokaa" sen enempiä sokereita miettimättä kun vaan tosiaan selkeät sokeripommit jätän välistä ja kiinnitän huomiota tasaiseen ruokaväliin, annoskokoon ja sitten niitä kasviksia tarvii tyrkkiä joka väliin.

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: PERHEENLISäYS 4 - Lauantaina, 03.05.2014 klo 07:23  
+
0
keimu, ei sitä proteiinia kannatakaan varmaan syödä sen enempää, kuin mitä tavallisestikaan tekisi. :)
Jos katsoo vaikka diabetesliiton ruokavaliosuosituksia, niin kyllä se oikeasti vähän hirvittää. Miksi ihmisten halutaan tosiaan vetävät sitä viljaa ja leipää kokoajan? Eikö niiden haluta tervehtyvän?

Joskus 1900-luvun alkupuolella diabeteksen ainoa "lääke" oli juurikin vhh-ruokavalio, kaikki leivät ja korkea tärkkelyspitoinen safka ylipäätään oli täyisin kiellettyjen listalla. Ja nyt niitä tuputetaan diabeetikoille lähes väkisin, koska eihän se haittaa, onhan meillä insuliini kun sokerit nousee ja heittelee. :roll:

Tuntuu että Suomessa ollaan tän(kin) asian suhteen todella jäljessä. Ruotsissa yhä
useampi lääkäri suosittelee potilailleen juurikin vhh:ta, koska se pitää verensokerit hyvin balanssissa mikä on diabeetikolle, ja varmasti juuri raskaanaoleville olennaisen tärkeää.

Suomessa taitaa olla vain yksi lääkäri, joka puhuu näitä virallissuositeltuja juttuja vastaan (ja siis juurikin sairaiden ihmisten kohdalla), ja se on leimattu ainakin valtamediassa tyyliin hörhöksi. En minäkään kyseisestä äijästä oikein välitä, mutta itse paljon asiaa tutkineena ja aiheesta kirjoja lukeneena tulen vain kokoajan enemmän siihen tulokseen, että ihmiset halutaan pitää tietyllä tapaa "sairaana". Hurraa medikalisaatio ja lääkefirmat kiittää! :kumarrus:

Ja eihän vhh tosiaan tarkoita, ettei niitä hiilareita syödä ollenkaan, ei missään tapauksessa. Kiinnitetään vain huomiota, mistä ja missä muodossa ne tulee. Ei kukaan tarvi mitään makaroneja, riisiä, valkoisia jauhoja jne, oli diabetes tai ei. Mutta erityisestihän niihin luulisi kiinnittävän huomiota ja pysyä niistä erossa, jos on diabetes.
Siksi minusta on täysin käsittämätöntä, ettei terveydenhuollossa suositella tätä ruokavaliota ihmisille, joilla on se diabetes. :neutral:
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: PERHEENLISäYS 4 - Lauantaina, 03.05.2014 klo 10:02  
+
0
Jos diabeteksen komplikaationa esiintyy munuaisvauriota niin runsas proteiini ruoassa kuormittaa munuaisia. Ilmeisesti sitä protskua suositellaan vähennettäväksi myös ennaltaehkäisevästi.
Rise to reset the world.

keimu

keimu

VS: PERHEENLISäYS 4 - Lauantaina, 03.05.2014 klo 12:54  
+
0
Joo, tosiaan siis virallissuositukset diabeetikoilla on protskulle ainakin lukemani mukaan pienemmät kuin tavallisesti kuten naukunen tossa sanoi ja ainakin itselläni vhh-dieetti nimenomaan nostaa mun proteiinin saantia mutta mulla omalla tavanomaisella ruokavaliollani onkin riittävä protskujen saanti varsin tiukilla. Hetken tässä kyllä harkitsin vhhllekin siirtymistä, mutta siinä mulla oleellisempana ongelmana on aivan liian alhaiselle tasolle jäävät kalorit,. Vhhlla mulla jää herkästi kalorit jonnekin 1000 kcal:n tasolle ja se ei tietty tässä tilanteessa oo vaihtoehto enkä ole sitä ongelmaa saanut aikaisemminkaan ratkaisua millään järkevällä tavalla.

Mulla ei sokerien kanssa ole ollut mitään ongelmaa tässä nyt seurantaviikon aikana vaikka leipää oon mättänyt ihan urakalla (verrattuna normaaliin) tosiaan kun se on tässä ollut helppo "luvallinen" ruoka ja mulla on kyllä sellanen mielikuva, että nimenomaan olisi ollut puhetta neuvolassa kuitenkin puhetta että hiilareista tarvii alkaa nipistää jos arvot ei pysy alhaalla. Radin suhteen musta on kyllä sinällään ihan järkevää, että (aloitus)ruokavalio on lähellä sitä suurimman osan perusruokavaliota kun se myös suurimmalla osalla riittää sokerien hoitoon. Muistelisin että radin suhteen n. 10% ihmisistä vaatii insuliinihoitoa. Mulle siirtymä esim. vhhlle kävis suht kivuttomasti kun siitä on kokemusta mutta jos nyt tarttis ihan kokemattomana heittää vhhlle niin se ois ihan kamalaa. Nyt esimerkiksi itse kuitenkin pääsen vielä suht helpolla kun voin syödä niitä ihan tuttuja ruokia. En kyllä myöskään usko, että omassa neuvolassa sanomista tulis siitä että sen riisin/pastan/perunan korvaisin kasviksilla tai ees siitä leivän korvaamisesta :hymy:

ooa

ooa
Viestimäärä: 780

VS: PERHEENLISäYS 4 - Maanantaina, 05.05.2014 klo 09:23  
+
0
Kääk! Mua soitettiin töihin ens lukuvuodeksi :eek: Opetustunteja ei ois kovin paljoa, eli sivutoimisena menis ja rehtori lupaili, jotta yritettäis laittaa tunnit muutamalle päivälle. Mummi on luvannut hoitaa poikaa, mutta nyt sit menis mun graduntekoyritykset taas vähän uusiks. Täytyy vissiin ihan vakavasti istua alas ja laskea plussien ja miinusten lisäksi rahat ja tuet ja kaikki maholliset mitä tulis ja mitä lähtis. Toisaalta töihin meneminen ois ihan hirveen kivaa, mut sit toisaalta kauhistuttaa ihan hurjasti. Mun pikku-ukkelini on vielä niin pien ja äitiriippuvainen, enkä mä ihan vakavissani sitää oo vielä aatellut "hoitoon" laittaa. Tää viikko aikaa miettiä, sit pitää ilmottaa.
Shibatrio <3

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: PERHEENLISäYS 4 - Tiistaina, 06.05.2014 klo 22:10  
+
0
Olikohan tänään vai eilen uutissa mainittuna amerikkalaisesta tutkimuksesta, jossa oli tutkittu vähähiilihydraattisen ruokavalion vaikutuksesta raskausdiabetekseen. Ylellä oli näköjään aiheesta tarkemmin ja linkki alkuperäiseen lähteeseen.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 32
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä25798
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä5784
Viestejä yhteensä543764
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös262996
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.09.2019 klo 12:30)