Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Sunnuntaina, 22.11.2015 klo 12:03

Purkautumisosasto 35

Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 21

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: PURKAUTUMISOSASTO 35 - Tiistaina, 15.03.2016 klo 14:34  
+
0
Mulla on estolääkitys, ja se aloitettiin kun mulla oli vuoden sisään about neljä-viisi tulehdusta ilmeisestikin aika vilkkaan makuuhuone-elämän vuoksi. Minun mielestä sullekin pitäisi tollaisilla tulehdusväleillä ehdottomasti kirjottaa estolääkitykseen resepti.
Jossain vaiheessa mä kuitenkin unohdin ottaa lääkkeen, ja kun unohduksia tapahtui tarpeeksi paljon, koko lääkkeen ottaminen vähän niinkuin jäi. Tulehduksia ei ole sen jälkeen tullut, vaikka sukupuolielämä on ollut ihan yhtälailla vilkasta.

Kaneli

Kaneli
Viestimäärä: 635

VS: PURKAUTUMISOSASTO 35 - Tiistaina, 15.03.2016 klo 15:51  
+
0
^^ Jos ne virtsikset liittyvät selkeästi makuuhuonepuuhiin, on jatkuvan estolääkityksen sijaan mahdollista ottaa yksi antibioottitabletti välittömästi hommien jälkeen (yhteydessä). Tietty, jos sitä hommaillua on harva se päivä, on plus miinus sama kuin söisi jatkuvasti estolääkettä..?
Kyllä kai yleislääkäri terkkarissakin osaa/voi arvioida tuon virtsis-profylaksian tarpeen, mutta itselläni alunperin urologi(ystävä) laati mulle tuon hommien jälkeen napattavan systeemin ja sittemmin olen uusinut reseptiä nefrologilla, jolla muutoinkin joudun käymään säännöllisesti.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: PURKAUTUMISOSASTO 35 - Tiistaina, 15.03.2016 klo 18:05  
+
0
^Juu, taitaa ne niihin liittyä ja just luinkin, et tollanen estolääkitys on yks mahollisuus. Voipi olla, et soittelen lääkäriaikaa, vaiks hoitaja sanoki etten muka vois estolääkitystä saada. Huvitti se hoitaja, ku mun kertoessa oireista ja aika runsaasta verenvuodosta se kysy, et: "Ni se veri tuli sieltä virtsaputkesta?" Ööö, joo, erotan kyl, et mistä rei'ästä sitä verta tulee. :nauru:

Nyt meni vaa vähän hankalaks tää homma, ku Kanta-palvelu on kaatunu, eikä sähköset reseptit siis toimi. Kävin äsken toiveikkaana apteekissa, ja se oli edelleen pois pelistä. :neutral: Oisin voinu soittaa ja pyytää puhelinreseptin, mut terveyskeskus oli jo kiinni. Kiva...
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu tiistaina, 15.03.2016 klo 18:06)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: PURKAUTUMISOSASTO 35 - Tiistaina, 15.03.2016 klo 21:00  
+
0
Joo, toki ne eryt tulee sinne pissaan just sieltä missä sitä tulehdusta on mutta kun ei se ole kovin harvinaista että varsinkin tiuhemmalla tulehdusvälillä se alkaa kipuamaan ylemmäs. Niin siksi olin ehdottomasti sitä mieltä että kannattaa ennemmin soitella kuin odotella.
Rise to reset the world.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: PURKAUTUMISOSASTO 35 - Tiistaina, 15.03.2016 klo 21:27  
+
0
^Jep, toi riski on olemassa. Eilen vaan mietin, et jospa noi antibiootit voiski viel alkaa vaikuttaa, ku yleensä ne tepsii 1-2 päivässä. Nyt vähän ahistaa, ku en noita lääkkeitä saanu ja tulehdus saa rauhassa jyllätä tuolla. :neutral: No, ehkä mun oma kroppa sais nitistettyä osan niistä pirulaisista, eikä tulehdus pahenis yön aikana. :)

Muoks. Kaikki on jo varmaan ihan kyllästyneitä mun virtsispäivityksiin. :nauru: Nyt täytyy vähän ihmetellä, ku mulle oli määrätty vaan uudestaan ne samat antibiootit, mitä mul jo oli kotona. :eek: Eli olisin voinu niitä sit jo eilen ottaa, jos oisin tän tienny. Kumma vaan, et tosiaan kolmen antibiootin jälkeen kaikki oireet palas, virtsa oli veristä ja virtsanäytteen pikatesti näytti edelleen voimakasta tulehdusta. Vähän siis vaikutti siltä, et noi antibiootit ei toiminu ja silti mulle määrättiin niitä samoja. :mietiskel: No, toivotaan parasta. :nauru:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 16.03.2016 klo 14:20)

syntaksivirhe

syntaksivirhe
Viestimäärä: 1594

VS: PURKAUTUMISOSASTO 35 - Torstaina, 17.03.2016 klo 02:00  
+
0
Mulle piti eilen laittaa kierukka vaan toisin kävi.. Musta löyty joku polyyppi josta otettiin koepala. :eek: Oon ihmetellytkin tuossa viime vuoden puolella alkanutta ajoittaista postkoitaalista (hehe) verenvuotoa niin syykin tais selvitä. Tässä nyt sitten Terveysportti auki etin mahollisuuksia kohdunkaulan syövästä papilloomaviruksiin.. Ai jesus että tää epätietoisuus on perseestä.
Welsh Corgi Pembroke
FI RU EE MVA BALT EE LV LT JMVA "Roxie" (n) 1/14 -sijoituksessa-

superlatiivi

superlatiivi
Viestimäärä: 132

VS: PURKAUTUMISOSASTO 35 - Torstaina, 17.03.2016 klo 08:42  
+
0
Mikä helvetti siinä on, ettei ihmiset voi kysyä koiran omistajalta lupaa ennen kuin ryntäävät käsi ojossa tätä lääppimään? :pyssyt: Olin koirien kanssa ulkona, toinen pysähty vääntää paskaa joten pyysin toisen koiran mun viereen istumaan. No, nään, että samaa katua lähestyy mies ja lapsi, mutta oletin, että ymmärtävät vaan mennä ohi kun toinen koira vääntää torttua. Mut ei, yhtäkkiä huomaan että toinen koira alkaa vetää selkäni taakse, vaikka oli naama toiseen suuntaan istuneena. Tämä mies oli alkanut silittää koiraa sen selästä ilman, että koira pystyi koko miestä edes sillä hetkellä näkemään.

Oma koira on siis todella ihmisrakas, eli en sinällään pelännyt että purisi tätä miestä tms, mutta ärsyttää, kun ollaan käytetty tosi paljon aikaa ihmisten huomiottajättämisen treenaamiseen. Toi ei pitkään pystyny kävelee edes ihmisten ohi ilman että se pysähty ja alkoi vinkua päästäkseen niiden luokse. Sit tällaset urpot tulee lääppimään kadulla ilman mitään varotusta. Ärähdin tälle miehelle, että älä koskaan tervehdi toisten koiria ilman lupaa, et voi tietää miten ne reagoi vieraaseen mieheen. No, tämä sitten alkaa läksyttämään minua miten "hänellä on ollut kolme russelia aiemmin, että hän lähestyy kyllä koiria jos haluaa, että ei hän miltään pikkukoirien omistajilta ala lupia kyselemään" ja loppuun lempparini "ne on koiria, ei leluja". SLASDLÖSADKLGÖKLGFÖAGJ. :pyssyt::pyssyt::pyssyt::pyssyt::pyssyt: NIMENOMAAN. Ne on koiria, joten et voi koskaan tietää miten vieras koira reagoi siihen että tunget kätes sen naamaan kiinni, tai alat täysin varottamatta silittämään sitä selästä. Huikkasin vielä perään (jatkoivat kokoajan poispäin kävelyä), että toivottavasti opettaa edes lapselleen, ettei vieraita koiria lähestytä ilman lupaa, koska kaikki muu mitä olisin halunnut sanoa ei oikeen sopinut alle kouluikäsen lapsen korville.

Mutta siis, ARGH. Miten voiki koko aamu mennä ihan pilalle yhestä tollasesta idiootista. :ttou:

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: PURKAUTUMISOSASTO 35 - Torstaina, 17.03.2016 klo 09:21  
+
0
Siis mitä hittoa, miten ne pikkukoirat eroaa isoista?! Pikkukoirathan ne just voikin kokea uhkaavana kun joku vieras tulee silittään ja näykkäistä.

Mä olen lyhyen ajan sisällä tormännyt nyt kahteen keski-ikäiseen mieheen, jotka on antaneet ihan ilman mitään lupaa ja multa kysymättä niiden pikkukoirat vapaana mun koiran luo. Molemmat oli vissiin vähän semmoisella asenteella että me ollaan täällä nyt pikku fiffen kanssa puistossa niin eihän toi fiffe ketään haittaa, se on niin pieni ja kiltti, onpas se suloista kun se menee moikkaamaan. Että ollaanhan hei kaikki täällä nyt vaan niin kuin oltaisiin koirapuistossa jooko. Toisella kerralla se tilanne oli niin törkeä, että mä ajoin sen koiran aika äkäisesti pois. Ne oli tosi kaukana meistä kun se miehen koira huomas meidät, ja sillä miehellä olisi ollut vaikka kuinka paljon aikaa reagoida edes jotain. Mutta ei, se pikkukoira lähti juoksemaan meitä kohti, ei edes silleen kovaa, vaan vähän lönkötellen, että se olis voinut kutsua siitä vielä takaisin. Meillä oli miehen kanssa sen verran etäisyyttä, etten mä olisi voinut edes kommentoida asiaa, kun olis pitänyt huutaa tosi kovaa. Niin se mies vaan anto sen koiran tulla. Mulla oli paljon aikaa miettiä mitä mä teen niin hyppäsin sen koiran eteen ja huusin tosi kovaa ei, pois, hus! Se raukka pelästy ihan sikana. Toivottavasti oppi jotain. Se mies alko huuteleen jotain mutta eihän se koira pystynyt tekeen mitään, se vasta hetken päästä lähti etäämmälle meistä. Kun se mies vihdoin oli niin lähellä et pysty jotain sanoon, se vaan kysy että "onko sun koiralla joku sairaus vai?" Olis pitänyt sanoa että mistäpä sä olisit sen tuolta kaukaa tiennyt kun päästit koiras, vaikka mun koiralla olisi ollutkin. Sanoin vaan että mä en siedä irtokoiria kysymättä naamalle ja se vaan tokas että aijaa, ja jatko matkaa.
Toinen äijä tuli koirineen ihan puskasta samaan aikaan kun keräsin koiran kakkoja, kun nousin ylös niin kappas semmonen 2kg perhoskoira hyöri mun koiran ympärillä. Se oli jo jotenkin niin huvittavaa että jatkettiin vaan kohta matkaa kun koirat oli vähän nuuskineet, mä en yhtään tajua miten se mies piti sitä siinä vapaana, vieläpä lähellä autotietä.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: PURKAUTUMISOSASTO 35 - Torstaina, 17.03.2016 klo 12:42  
+
0
syntaksivirhe, toivottavasti ei ois mitään vakavaa! :neutral:

Nyt kyl ärsyttää... Täs on taas kolme tablettia popsittu antibiootteja, mitkä ei selvästikään aiemminkaan toiminu ja joita lääkäri silti määräs mulle uudestaan ja eikös ollu taas pissassa verta tänään. :mad: No, äsken hoitaja sit soitti mulle ja antibiootti oli tosiaankin ihan väärä, E.coli on resistenssi tolle antibiootille. Aiemmin tulehduksen aiheutti eri bakteeri, johon se antibiootti oli määrätty. Tulehdus on siis saanu jyllätä tuolla rauhassa sunnuntaista asti, ku mä oon syöny ihan väärää antibiottia. :suru: Miksi se lääkäri ei voinu määrätä eri antibioottia, ku se mitä söin ei selvästikään toiminu?? En tajua... Hoitaja viel mulle tiistaina sano, et pyytää lääkäriä kirjottamaan reseptin eri antibioottiin.

Mulla oli illalla mahassa ja selässä sen verran voimakasta kipua, et oli pakko ottaa särkylääke, sama juttu aamulla, lisäks aamupala ei maistunu ja vatsa veti ihan löysälle. Nyt ihan ok olo kipulääkkeen jälkeen. No, toivottavasti tulehdus ei ois noussu ylemmäs virtsanjohtimiin/munuaisiin. :mad: Uus reseptikin on apteekissa vasta joskus kahelta, enkä pääse heti apteekkiin.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

superlatiivi

superlatiivi
Viestimäärä: 132

VS: PURKAUTUMISOSASTO 35 - Torstaina, 17.03.2016 klo 15:23  
+
0
Siljasiili, jep. Eikä sitä ikinä voi tietää, jos vaikka mun koiraa ois aiemmin vaikka lyöny joku mies, jolloin voisi kokea kaikki miehet todella uhkaavana ja purra. Eikä tollanen ärrieri mitenkään kauheen hellästi hampaitaan käytä jos sille päälle sattuu. Ärsytti tollanen ylimielisyys, ihan kuin hän kyllä tietäisi paremmin miten voi mun koiria lähestyä. Oletin että kyseessä ois ei-koiraihminen ja että jos sanon että ei kannata tervehtiä tuntemattomia koiria kysymättä niin henkilö pyytäisi anteeksi, mutta ei. Pitää vissiin vaihtaa aamulenkkiä, ettei joka aamu olla ton kanssa nokatusten kun se vie muksuaan tarhaan.

Irtokoirat onki sit asia ihan erikseen. Munki kodin lähellä on useampi koirapuisto (monesti vielä tyhjillään), mutta ei, niitä koiria on pakko juoksutella vapaana kaikilla pienillä nurtsiplänteilläki. Oma koira kiihtyy tosi helposti muista koirista, joten kun se näkee koiran juoksevan vapaana viereisessä puistossa (pahimmillaan pallon perässä) alkaa se vetää, hyppiä, vinkua ja muuten vaan säheltää. Ymmärrän, että mun tehtäväni ois kouluttaa koirani niin, ettei se tollasesta häiriinny, mutta toistaseks ei olla päästy siihen pisteeseen. Kaupungissa kun ne koirat pitäs aina olla kytkettynä, en ymmärrä miks sitä on niin vaikee noudattaa. Oma koira ei myöskään siedä jos muut koirat lähestyy mua kun se on hihnassa, vapaana (eli koirapuistossa) ei oo mitään ongelmaa. Siks raivostuttaaki ku välillä jonku vapaana oleva koira tulee luokse, kun toi alkaa räyhätä hulluna ja sit koko loppu lenkkiki menee ihan kierroksilla. Muille koirille hihnassa haukkumistaki ollaan treenattu todella paljon, mut tollaset keissit tuntuu aiheuttavan aina monen kuukauden takapakin kehityksessä. HUOH. :ttou:

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: PURKAUTUMISOSASTO 35 - Torstaina, 17.03.2016 klo 16:00  
+
0
Joo se on kyllä hiukka ärsyttävää kun koitat mennä hillitysti ohi kun joku heittelee koiralleen palloa, parhaimmillaan sua kohti, ja toinen koira rallattelee vapaana, oma ei.

Täytyy kuitenkin sanoa että itsekin joskus käyn leikkimässä ja treenaamassa läheisen puiston nurtsi alueella ja semmoisella parkkipaikalla, mutta kyllä mun periaate on, että jos toinen koira tulee näköpiiriin, niin käsken koiran sivulle / maahan ja odotetaan niin kauan että toinen koira on mennyt pois. Mun koiralla on ihan sama juttu, että vapaana rallatteleva koira on yhtä kuin potentiaalinen leikkikumppani ja siitä on tosi vaikea päästä ohi. Siks ärsyttää kun jotkut ylimielisesti leikittää ja treenaa koiriaan vapaana julkisilla paikoilla että se on hei sun ongelmas jos sun koira ei tee mitä sanotaan, mun koira on ainakin melkein hanskassa tässä kyllä. :D

Taannoin oli kyllä vähän toisenlaisen flexi tapaus iltalenkillä. Jos vaan olisi ollut mies mukana niin oisin kyllä ilman koiraa käynyt sanomassa sen sakemannin omistajalle että ei ollut kauhean fiksusti tehty mitä teit äskön. Sillä oli nuori ja vilkas sakemanni pitkässä flexissä ja tuli meitä vastaan kapealla puistotiellä. Oli sen verran liukasta ja isot vallit tien reunassa, ettei niitä päässyt oikein ohittamaan kauempaa. Meidän edessä jonkun matkan päässä käveli vähän hermostunut pikkukoira.
Sakemannin omistaja piti koiralleen jotain ihme vire treeniä ja seuruutti sitä siinä jalkakäytävällä. Vähän väliä se viskasi sinne vallin toiselle puolelle jonkun jääkimpaleen, jonka perään koira sitten kiljuen ampaisi. Seuruun ajan koira vinkui ja haukahteli, sitten se sai palkaksi lentävän jääpalan. Se heitti sitä jääpalaa muutaman kerran ennen kuin se meidän edellä kävellyt pikkukoira oli kohdalla ja se oli vähän liikaa sille pikkukoiralle. Pikkukoira selvästi pelkäsi sitä kun se koira ampaisi sen vallin yli huutaen innosta ja suunnilleen yhtä kovaa takaisin tielle. Pikkukoiran omistaja yritti rauhoitella ja vetää koiraa eteenpäin mutta niiden oli pakko paeta siitä tilanteesta pienelle polulle kun sakemannin omistaja ei tehnyt elettäkään että olisi lopettanut moisen riehumisen koiransa kanssa. Sitten tuli meidän vuoro ohittaa se sakemanni ja mä kaivoin namia taskusta mun koiralle, joka siinä vaiheessa asettui hyvään kontaktiin ja seuruulle odottamaan ohituspalkkaa. Se vilkuili välillä sakemannia, mutta kun se ei enää juossut pöpelikköön vaan seurasi sekin, niin mun koira tyytyi pitämään muhun kontaktia. Mutta kun se sakemanni oli JUST kohdalla, ei ohituksen jälkeen, vaan just siinä vierellä, se mies viskasi sen jääpalan ja sakemanni kiljahti ihan sikakovaa ja meni rymistäen sen vallin yli jääpalan perään. Mun koira säikähti ja hypähti mun jalkoihin, mä astuin sen tassun päälle, se kiljahti, johon sakemanni reagoi haukkumalla että mitä helv. kuka täällä huutaa ja juoksi sieltä pöpeliköstä kohti pitäen kauheaa haukkumista päällä. Ihan sekopäinen tilanne kun se sakemanni oli niin kierroksilla siitä jääpalojen heittelystä ja me siinä ihan vieressä. No omistaja mulkaisi vaan mua että mitä sä siinä häiritset meidän treeniä ja jatkoi matkaa... Mun koira vähän vilkuili taakseen että tuleeko se sieltä vielä, mutta ei se onneksi noin pienistä pelästy sen enenpää. Joku toinen olisi voinut pelästyä vähän pahemmin moista...

Että kyllä saisivat ihmiset miettiä sitä koirien tarvitsemaa tilaa. Jos joku on lenkillä niin siihen rauhalliseen lenkkeilyyn pitäisi olla oikeus kenenkään tulematta häiritsemään tai nostattamaan koiran kierroksia. Treenit on sitten erikseen ja siihen on omat paikkansa. Jos haluaa treenata julkisilla paikoilla niin huomioidaan muut koirat JA ihmiset. Jollekin voi olla kauhistus nähdä irrallaan oleva koira, vaikka se olisi kuinka hyvässä hallinnassa tahansa.

Reppis

Reppis
Viestimäärä: 1960

VS: PURKAUTUMISOSASTO 35 - Torstaina, 17.03.2016 klo 22:17  
+
0

Tutuli kirjoitti:

Onks jollain täällä ollu estolääkitystä virtsarakon tulehduksiin?



Mulla on krooninen virtsatietulehdus todettu jo pienenä. Syynä toisen virtsanjohtimen suoruus joka aiheutti takaisinvirtauksen ja sitä kautta ylläpiti herkästi tulehdusta. Parissa leikkauksessa olin ennen murrosikää ja loput hoiti sitten kasvu hiljattain. Estolääkitys ehti olla vuosia, en enää muista lääkkeen nimeä, mutta S:llä se alkoi. Joskus aikuistumisen kynnyksellä pystyin sen lopettamaan.

Hyvässä muistissa tulehdukset kyllä ovat, nyt aikuisena ollut muutamia tulehduksia mutta aina pahatkin oireet menneet ohi parissa tunnissa Trimopanin ottamisen jälkeen. Tällä hetkellä mulla on Trimopanin ottaminen tarvittaessa, eli ei edes kuurina tarvitse sitä ottaa.

Onko siis varmaa, että sulla Tutuli on virtsatietulehdus? Se on siis tutkittu?
Bolognesenarttu 7/2012

Lurch

Lurch
Viestimäärä: 2091

VS: PURKAUTUMISOSASTO 35 - Torstaina, 17.03.2016 klo 22:27  
+
0

Tutuli kirjoitti:

Estolääkitystä kysyin, ni hoitaja vastas, et yleensä se alotetaan, ku tulehduksia on ollu tosi paljon. Ilmeisesti neljä / 6kk ei sit riitä... :roll: Netissä tosin luki, et kolme tulehdusta vuodessa riittää sen alottamiseen.


En tiedä missäpäin kolme virtsistä vuodessa riittää estolääkityksen saamiseen, koska ainakin itse jouduin aikoinaan tappelemaan moneen otteeseen niiden tohtorien ja hoiturien kanssa ennen kuin sain sen, ja silloinkin se irtosi kun menin päivystykseen ja ilmoitin etten lähde sieltä ennen kuin resepti on kourassa, ja senkin jälkeen mulle soitettiin perään että älä vaan aloita sitä lääkitystä. Se oli kuitenkin lopulta ainoa joka katkaisi loputtomalta tuntuneen, kuukausien mittaisen tulehduskierteen joka ei viimeisinä viikkoina lähtenyt taittumaan pätkääkään edes hirveillä hevoskuureilla antibioottia. Kusi tuli verenä ja kivut olivat ihan karmeat, ja ab-kuuria toisen perään vaan työnnettiin vaikka miten pyytelin sitä estolääkitystä kun tulehdukset olivat seuranneet toisiaan monta ja monta kertaa.

Tsemppiä, toivottavasti sulle heltiää se kuuri helpommin jos tulehdus ei muuten katoa.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: PURKAUTUMISOSASTO 35 - Torstaina, 17.03.2016 klo 23:17  
+
0

Reppis kirjoitti:

Onko siis varmaa, että sulla Tutuli on virtsatietulehdus? Se on siis tutkittu?



Juu, on varmaa. Syksyllä tuli eka, sillon tehtiin bakteeriviljely, sen jälkeen tulehdus uusi pari kertaa ja meni ohi just Trimopaneilla (tai oikeestaan Trimetin-nimisellä valmisteella, se oli halvempaa :nauru:). Nyt tehtiin sit uus viljely ja sain eri antibiootit, pikatesti näytti siis jo tiistaina voimakasta tulehdusta. Nyt on sit viiden päivän kuuri, jospa tää tolla sit talttuis. Ainaki hetkeks... :roll: Soitin jo päivystykseenki, ku selkä oli niin kipee. :( Käskettiin vaa ottaa troppia ja ootella.

Lurch, no kiva, turha vissii sit haaveilla mistään estolääkityksestä vielä. :eek: On se kumma, luulis, et se ois kaikille parempi pitää tulehdukset kurissa estolääkityksellä, ku syödä jatkuvasti pidempiä kuureja. :neutral: No, jos tää vielä uusii (kopkop), ni sit aion kysyä sitä estolääkitystä uudestaan.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

syntaksivirhe

syntaksivirhe
Viestimäärä: 1594

VS: PURKAUTUMISOSASTO 35 - Perjantaina, 18.03.2016 klo 00:39  
+
0
^ Onhan ne virtsisestolääkkeetkin antibiootteja.. Eli kyllä varmaan nuoremmille mietitään pitkään ja hartaasti alotellaanko niitä pitkäksi aikaa kerrallaan. Ajan saatossa noi bakteerit kuitenkin kehittää resistenssejä varmaan parhaimmillaan lähes kaikkia antibiootteja vastaan. Siis tää on sinänsä ihan realistinen pelko tulevaisuudessa, johan niitä penisilliinienkin käyttöä on radikaalisti vähennetty. Muutenkin nykyään turhan herkästi noita antibiootteja määräillään ainakin omaan silmään kun akuuttipuolella on töissä.
Welsh Corgi Pembroke
FI RU EE MVA BALT EE LV LT JMVA "Roxie" (n) 1/14 -sijoituksessa-

Kaneli

Kaneli
Viestimäärä: 635

VS: PURKAUTUMISOSASTO 35 - Perjantaina, 18.03.2016 klo 08:51  
+
0
Harmillista kyllä, noi makkaripuuha-virtsikset tuppaavat helposti uusiutumaan *. :pyssyt:

Kun muinoin tajusin oman taipumukseni saada se, ajattelin, että jokaisella kaltaisellani pitäisi olla valmiiksi taskussa resepti/lääkkeet akuuttia virtsistä vastaan, ettei tarvitsisi aina käydä läpi sitä näytteenantorumbaa. Poikkeuksetta samalla antibiootilla hoidettiin joka tapauksessa.
Jokainen tietenkin sinänsä ymmärtää kuinka tärkeää on sopivan lääkityksen saaminen ja ´turhien` antibioottien välttäminen.
Ja mullahan siis on se ennaltaehkäisevästi kertaalleen napattava ab ja mahdollisen virtsiksen iskettyä on toisenlainen ab kuuriksi. Ei tarvitse hypätä antamassa näytettä, mutta virtsanäyte tutkitaan muutoin pari kertaa vuodessa. Systeemi rullaa tosi hyvin eikä ole ikävä sitä invalidisoivaa pelkoa, että jossain korvessa juhannuksena iskee virtsis ja labrat, lekurit, apteekit ja lääkkeet kaukana.

* mutta: yhdellä ystävälläni oli nuorena aikuisena todella paha kierre; vaikka oli pitkä estolääkitys päällä, tuli virtsis silti jonkin kerran akuuttina ja pahana päälle. Jossain vaiheessa sitten estolääkitys purettiin ja vaikka makkaripuuhatkin jatkuivat, ei virtsiksiä enää tullutkaan.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: PURKAUTUMISOSASTO 35 - Perjantaina, 18.03.2016 klo 10:00  
+
0

syntaksivirhe kirjoitti:

^ Onhan ne virtsisestolääkkeetkin antibiootteja.. Eli kyllä varmaan nuoremmille mietitään pitkään ja hartaasti alotellaanko niitä pitkäksi aikaa kerrallaan. Ajan saatossa noi bakteerit kuitenkin kehittää resistenssejä varmaan parhaimmillaan lähes kaikkia antibiootteja vastaan. Siis tää on sinänsä ihan realistinen pelko tulevaisuudessa, johan niitä penisilliinienkin käyttöä on radikaalisti vähennetty. Muutenkin nykyään turhan herkästi noita antibiootteja määräillään ainakin omaan silmään kun akuuttipuolella on töissä.



Juu, onhan nekin antibiootteja, mutta mielestäni estolääkitys ois tarpeen ihan senkin takia, että ku noita tulehduksia on jatkuvasti, virtsarakon limakalvo ei ehdi välissä parantua ja tulehdus uusii todella helposti ja sit ollaankin kunnon kierteessä. Ja jos miettii ihan noiden antibioottimäärien kannalta, niin mulla on nyt esim. ollu 4 tulehdusta alle puolessa vuodessa: neljä antibioottikuuria, joista kaks kolmepäiväsiä ja kaks viispäivästä, lisäks nyt noi väärät antibiootit, joita söin turhaan = 38 antibioottia reilussa viidessä kuukaudessa. :neutral: Jos estolääkitys ois vaikka kolme tablettia viikossa, niin esim. noista 38 antibiootista riittäis reiluksi 12 viikoksi eli kolmeksi kuukaudeksi, jollon rakko sais parantua rauhassa. Terveyskirjastossa luki, et estolääkitystä harkitaan, jos tulehduksia on enemmän ku kuus vuodessa. Et semmosta tasapainoiluahan tää on, mikä sit on pienempi paha...

Mutta toki antibioottien kanssa täytyy olla tarkkana ja se onkin pelottavaa, miten antibiootit menettää nykyaikana tehoaan. Ja varmasti ihan totta toikin, että antibioottikuureja määrätään turhaan, virtsatietulehduksistakin osa paranis ihan itekseen, mutta niihin määrätään aina antibiootit, ihan syystä kyllä. Suomessa nyt on sentään kontroitua antibioottien saanti, ku niitä ei saa ilman reseptiä, mutta esim. jossain Intiassa ihmiset voi ostaa antibiootteja ilman reseptiä ja käyttää niitä ihan miten sattuu. Ahdistaa ajatellakin, mikä katastrofi siellä kytee...

Kaneli, yleensähän noita virtsanäytteitä ei ees tutkita, jos sulla on aiemmin todettu virtsatietulehdus ja oireet täsmää siihen, vaan lääkkeet saa vaan soittamalla. Näin siis ainakin täällä. Sinänsä ihan kätevää, nykyään kun on se sähkönen resepti, ni sais lääkkeet sit reissussakin vaan soittamalla. Nyt annoin uuden näytteen, ku oireet ei menny ohi antibiootilla, jota aiemmin söin.

Niin ihanaa, ku sain vihdoin oikeet antibiootit ja oireet on hävinny! :aurinko:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu perjantaina, 18.03.2016 klo 11:02)

Beauceron

Beauceron
Viestimäärä: 940

VS: PURKAUTUMISOSASTO 35 - Perjantaina, 18.03.2016 klo 13:04  
+
0
Minä ehdin jo etukäteen iloita että auto käynnistyi ilman lämmitystä. Tämän piti tarkoittaa, että pääsisin liikkeelle jo klo 11 klo 13:n sijasta. Siis piti. No kun koitan peruuttaa, auto jumittaa paikallaan ja renkaat ottavat kiinni johonkin. Syyksi paljastuvat ihan pienet jääkinokset (jotain 5 cm korkeimmillaan) jokaisen renkaan alla. Ei millään silmämääräisesti uskoisi etteikö auto niistä yli pääsisi! Mutta kun ei vaan millään pääse. Koska auto oli katoksen alla ja jäätä on ainoastaan renkaiden alla, on alkuperäisen jäämassan tai veden täytynyt kulkeutua paikalle renkaiden mukana eiliseltä ajolta. Olen kokeillut heittää renkaiden alle niin hiekkaa kuin runsaasti merisuolaakin mutta mikään ei auta! Koska talonmies pääsee tulemaan vasta kuuden jälkeen, jää tällepäivälle suunniteltu kuopion reissu haaveeksi! Eli ei todellakaan päästy liikkeelle "edes" siltä kello yhdeltä! Tosin olen sen verran jäärä että varmaan loppujen lopuksi lähden ajelemaan kuopioon vaikka silloin seitsemältä vaikkei siellä perille saavuttaessa olisikaan enää mikään auki....
Haaveissa kl u

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: PURKAUTUMISOSASTO 35 - Perjantaina, 18.03.2016 klo 14:32  
+
0
^Oisko ne kinokset voinu sulattaa kuumalla vedellä? :hymy:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Beauceron

Beauceron
Viestimäärä: 940

VS: PURKAUTUMISOSASTO 35 - Perjantaina, 18.03.2016 klo 18:16  
+
0
Se kävi pitkään mielessä, mutta vedenkantomatka olisi ollut aika pitkä (toi ei ollut mun oman kämpän parkkiksella vaan parin tienmitan päässä asuvan sukulaisen pihalla, koska siellä on autokatos ja halusin sen lumelta suojaan näiksi pariksi päiväksi jotka ovat jäljellä ennen pitkää muuttomatkaa) ja toisekseen olin jo pakannut kaikki astiat joissa vettä olisi voinut kuljettaa. Ko. sukulainen ei ole nyt kotonaan joten hänenkään kämpästä ei olisi voinut hakea vettä.

Mutta pari muuta sukulaista kävivät katoksessa vilkaisemassa ongelmaa ja heistä toinen sai auton lopulta luistamaan jäidenkin yli, piti ensin vähän matkaa ottaa vauhtia eteenpäin ajamalla ja sitten vasta peruuttaa. :hymy: Pääsin sitten lopulta Kuopioon vielä säälliseen aikaan, niin että kauppakeskus oli auki ja tein vähän kirjaostoksia Suomalaisesta. Eka kerta kun ajoin itse Kuopioon, siellä on nyt viimesen puolen vuoden aikana tullut käytyä yleensä kerran kuussa junalla hammaslääkärissä. :nauru: Oli kyllä kiva reissu, ajaminen on sen verta mukavaa ja rentouttavaa.
Haaveissa kl u

  Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 21
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28176
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6328
Viestejä yhteensä545677
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265834
(Tilastot päivitetty viimeksi 24.04.2024 klo 00:30)